HOTARARE Nr. 656 din 20 iunie 2002
pentru acceptarea Cartei Europene pentru Intreprinderile Mici, adoptata la 13
iunie 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 496 din 10 iulie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 5 alin. 1 din Legea nr. 4/1991 privind incheierea si ratificarea
tratatelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se accepta Carta Europeana pentru Intreprinderile Mici, adoptata la data de
13 iunie 2000, prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Se aproba componenta Grupului de lucru pentru coordonarea implementarii
masurilor prevazute in Carta Europeana pentru Intreprinderile Mici, cuprinsa in
anexa nr. 2.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a grupului de lucru se aproba
prin ordin al ministrului pentru intreprinderile mici si mijlocii si
cooperatie.
Art. 3
Institutiile cu atributii in domeniul aplicarii Cartei Europene pentru
Intreprinderile Mici vor elabora masurile necesare in vederea aplicarii si
transpunerii efective in practica a Cartei Europene pentru Intreprinderile
Mici.
Art. 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru intreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
CARTA EUROPEANA PENTRU INTREPRINDERILE MICI
(adoptata de Consiliul General pentru Afaceri in data de 13 iunie 2000 si
acceptata de Consiliul European de la Feira, 19/20 iunie 2000)
Intreprinderile mici sunt coloana vertebrala a economiei europene. Ele
reprezinta o sursa esentiala de noi locuri de munca si o pepiniera a ideilor de
afaceri. Eforturile Europei de a pune bazele unei noi economii vor fi
incununate de succes numai daca micile intreprinderi vor fi considerate ca
prioritate a agendei de lucru.
Aceste intreprinderi sunt cele mai sensibile la schimbarile intervenite in
mediul de afaceri. Ele sunt primele afectate de povara exceselor birocratice.
De asemenea, tot ele sunt primele care infloresc in urma initiativelor de
eliminare a birocratiei si de recompensare a succesului.
La Lisabona am stabilit obiectivul de a face din Uniunea Europeana economia
cea mai competitiva si mai dinamica pe plan mondial, bazata pe acumularea de
cunostinte, capabila de o crestere economica sustenabila si care sa asigure
locuri de munca mai multe si mai bune si o mai mare coeziune sociala.
Intreprinderile mici trebuie privite ca principale promotoare ale inovatiei
si ocuparii fortei de munca, precum si ale integrarii europene sociale si
locale.
Prin urmare, este necesara crearea unui mediu optim pentru intreprinderile
mici si initiativele antreprenoriale.
Principii
In dorinta de a infaptui acest lucru,
- recunoastem aptitudinile dinamice ale intreprinderilor mici de a raspunde
noilor necesitati ale pietei si de a oferi locuri de munca;
- subliniem importanta intreprinderilor mici in sustinerea dezvoltarii
sociale si regionale, precum si faptul ca sunt adevarate exemple de initiativa
si angajament;
- recunoastem antreprenoriatul ca pe o aptitudine valoroasa si productiva
la toate nivelurile de responsabilitate;
- salutam initiativele antreprenoriale de succes, care merita sa fie
recompensate pe masura;
- consideram ca unele greseli sunt inerente initiativelor responsabile si
asumarii riscurilor si ca trebuie privite in primul rand ca experiente din care
se poate invata;
- recunoastem valoarea informarii, angajamentului si flexibilitatii in noua
economie.
Situatia intreprinderilor mici in Uniunea Europeana poate fi imbunatatita
prin actiuni de stimulare a spiritului antreprenorial, de evaluare a masurilor
existente si, la nevoie, de modificare a acestora in favoarea intreprinderilor
mici si de impulsionare a factorilor politici de decizie, pentru a lua in
considerare necesitatile intreprinderilor mici. In acest scop ne angajam:
- sa consolidam spiritul inovator si antreprenorial care ajuta
intreprinderile europene sa faca fata provocarilor viitoare;
- sa realizam un cadru de reglementare, fiscal si administrativ care sa
stimuleze activitatea antreprenoriala si sa imbunatatim statutul
intreprinzatorilor;
- sa asiguram accesul pe piete in baza unor cerinte cat mai putin
impovaratoare, care pot fi impuse fara a intra in contradictie cu obiectivele
majore ale politicii publice;
- sa facilitam accesul la cele mai bune rezultate din cercetare si la cea
mai inalta tehnologie;
- sa imbunatatim accesul la finantare pe parcursul intregului ciclu de
existenta a unei intreprinderi;
- sa ne imbunatatim permanent activitatea astfel incat Uniunea Europeana sa
ofere intreprinderilor mici cel mai favorabil mediu din lume;
- sa ascultam punctul de vedere al intreprinderilor mici;
- sa promovam un sprijin de cea mai buna calitate pentru afaceri.
Directii de actiune
Prin semnarea acestei carte ne angajam sa respectam urmatoarele directii de
actiune, acordand atentia cuvenita necesitatilor intreprinderilor mici.
I. Educatia si instruirea intreprinzatorilor
Europa va cultiva spiritul antreprenorial si noile aptitudini inca de la un
stadiu incipient. Cunostintele generale de afaceri si antreprenoriat trebuie
predate la toate nivelurile de invatamant. Modulele specifice ale instruirii in
afaceri trebuie sa devina o componenta esentiala a programelor de invatamant la
nivel preuniversitar si universitar.
Vom incuraja si promova initiativele antreprenoriale ale tinerilor si vom
realiza programe corespunzatoare de pregatire a managerilor din intreprinderile
mici.
II. Initierea mai putin costisitoare si mai rapida a afacerilor
Cheltuielile de infiintare a companiilor trebuie sa evolueze catre nivelul
cel mai competitiv pe plan mondial. Tarile cu procedurile cele mai lente si
dificile de inregistrare a noilor companii trebuie incurajate sa ajunga din
urma statele mai avansate. Trebuie sa creasca accesul la procedurile de
inregistrare on-line.
III. Legislatie si reglementari mai bune
Legislatiile nationale cu privire la faliment trebuie evaluate in lumina
bunelor practici. Experienta acumulata prin exercitiile de benchmarking trebuie
sa determine imbunatatirea practicilor actuale din Uniunea Europeana.
Noile reglementari nationale si comunitare trebuie analizate in vederea
evaluarii impactului lor asupra intreprinderilor mici si intreprinzatorilor. Pe
cat posibil, reglementarile nationale si cele ale CE trebuie simplificate.
Guvernele trebuie sa adopte acte administrative usor de utilizat.
Intreprinderile mici ar putea fi scutite de la anumite obligatii prevazute
de cadrul de reglementare. In acest sens Comisia Europeana ar putea simplifica
legislatia referitoare la concurenta pentru a reduce dificultatile intampinate
de intreprinderile mici in procesul de conformare cu aceste prevederi legale.
IV. Asigurarea calificarii necesare
Ne vom stradui ca atat institutiile de instruire, cat si programele interne
de pregatire ale companiilor sa dezvolte abilitati adecvate, adaptate
necesitatilor intreprinderilor mici, si sa asigure servicii de instruire si
consultanta permanente.
V. Imbunatatirea accesului on-line
Autoritatile publice trebuie indemnate sa sporeasca volumul de comunicatii
electronice cu sectorul intreprinderilor mici. Astfel companiile vor avea
posibilitatea sa inainteze cereri, sa primeasca asistenta, sa depuna declaratii
fiscale sau sa obtina simple informatii on-line mult mai rapid si la costuri
mai reduse. Comisia Europeana trebuie sa dea un exemplu in acest domeniu.
VI. Extinderea pe multiple piete
Intreprinderile mici resimt efectele benefice ale reformelor in curs din
economia europeana. In consecinta, Comisia Europeana si statele membre trebuie
sa continue reformele in vederea constituirii in cadrul Uniunii Europene a unei
piete interne unice, accesibila intreprinderilor mici. Aceste reforme trebuie
indreptate catre unele sectoare esentiale pentru dezvoltarea acestora, cum ar
fi: comertul electronic, telecomunicatiile, utilitatile, achizitiile publice si
sistemele de plati transfrontaliere.
In acelasi timp regulile nationale si europene privind concurenta trebuie
aplicate cu hotarare, astfel incat intreprinderile mici sa aiba toate sansele
de a patrunde pe noi piete si de a concura in conditii echitabile.
VII. Sistemul fiscal si aspectele financiare
Sistemele de impozitare trebuie adaptate pentru a recompensa performanta, a
incuraja intreprinderile start-up, a favoriza extinderea intreprinderilor mici
si infiintarea de locuri de munca si a facilita crearea de intreprinderi mici
si continuitatea lor. Statele membre trebuie sa aplice cele mai bune practici
in sistemul fiscal si in ceea ce priveste instrumentele de stimulare a
performantei individuale.
Intreprinzatorii au nevoie de finantare pentru a-si pune ideile in
practica. Pentru a imbunatati accesul intreprinderilor mici la serviciile
financiare:
- vom identifica si vom inlatura obstacolele care stau in calea formarii
unei piete de capital paneuropene si a implementarii Planului de actiune pentru
serviciile financiare si a Planului de actiune pentru capitalul de risc;
- vom imbunatati relatiile dintre sistemul bancar si intreprinderile mici
prin crearea unor conditii corespunzatoare de acces la credite si la capitalul
de risc;
- vom imbunatati accesul la fondurile structurale si vom incuraja
initiativele Bancii Europene de Investitii de crestere a fondurilor, inclusiv
instrumentele de capital, disponibile pentru intreprinderile start-up si pentru
intreprinderile de inalta tehnologie.
VIII. Consolidarea capacitatii tehnologice a intreprinderilor mici
Vom consolida programele existente care au ca scop promovarea diseminarii
tehnologiei in intreprinderile mici, precum si capacitatea intreprinderilor
mici de a identifica, selecta si adapta tehnologii.
Vom incuraja cooperarea si schimbul tehnologic intre intreprinderile de
orice dimensiuni, mai cu seama intre micile intreprinderi europene, vom
dezvolta programe de cercetare mai eficiente, indreptate catre aplicarea
comerciala a cunostintelor si tehnologiei, vom concepe si adapta sisteme de
calitate si certificare in intreprinderile mici. Este important ca brevetele
comunitare sa fie disponibile si usor accesibile intreprinderilor mici.
Vom stimula implicarea intreprinderilor mici in cooperarea intre companii
la nivel local, national, european si mondial, precum si cooperarea intre
intreprinderile mici si institutiile de invatamant superior si cercetare.
In consecinta, ar trebui incurajate actiunile la nivel local si regional
avand ca scop constituirea de asocieri si retele intercompanii, dezvoltarea
cooperarii paneuropene intre intreprinderile mici utilizatoare de tehnologii
informationale, extinderea aplicarii celor mai bune practici in acordurile de
cooperare si sprijinirea cooperarii intreprinderilor mici in vederea cresterii
capacitatii acestora de a patrunde pe pietele paneuropene si de a-si extinde
activitatea pe pietele unor terte state.
IX. Utilizarea modelelor e-business de succes si asigurarea unei asistente
de calitate pentru intreprinderile mici
Comisia Europeana si statele membre trebuie sa incurajeze micile
intreprinderi sa aplice cele mai bune practici si sa adopte modele de afaceri
eficiente, care sa le dea posibilitatea sa se bucure de un progres real in noua
economie.
Vom coordona activitatea Comisiei Europene si a statelor membre in vederea
crearii unor sisteme, retele si servicii informationale si de sprijinire a
afacerilor, care sa fie usor de accesat si de inteles si care sa raspunda
necesitatilor intreprinderilor. Vom asigura, la nivelul intregii Uniuni
Europene, accesul la consiliere si sprijin din partea mentorilor si membrilor
retelei Business Angels, inclusiv prin intermediul paginilor de Internet, si
vom utiliza in aceste scopuri Observatorul European al Intreprinderilor Mici si
Mijlocii.
X. Dezvoltarea unei reprezentari mai puternice si mai eficiente a
intereselor intreprinderilor mici pe plan national si la nivelul Uniunii
Europene
Vom realiza o analiza a modului in care intreprinderile mici sunt
reprezentate la nivelul Uniunii Europene si pe plan national, inclusiv prin
dialogul social.
Ne angajam sa avansam in directia acestor obiective aplicand metoda unei
coordonari deschise a politicilor nationale referitoare la intreprinderi. Programul
multianual pentru intreprinderi si antreprenoriat, Procedura de la Cardiff
pentru reformele economice, Procedura de la Luxemburg referitoare la politicile
privind ocuparea fortei de munca, precum si alte programe si initiative
comunitare vor fi utilizate in acest scop. Vom monitoriza si evalua anual
aceasta evolutie, printr-un raport al Comisiei Europene asupra problemelor
avute in vedere in cadrul intalnirilor la nivel inalt din primavara.
Vom utiliza indicatori eficienti pentru evaluarea evolutiei in timp si prin
raportare la nivelurile cele mai ridicate inregistrate pe plan mondial, pentru
a ne imbunatati cunostintele, cautand sa adoptam practici mai bune in toate
domeniile care influenteaza intreprinderile mici, in scopul sporirii
performantelor noastre.
ANEXA 2
COMPONENTA
Grupului de lucru pentru coordonarea implementarii masurilor prevazute in
Carta Europeana pentru Intreprinderile Mici
______________________________________________________________________________
|Nr. | Aria de reprezentare/Denumirea |Functia in cadrul | Calitatea
|
|crt.| institutiei/organizatiei | institutiei a
|reprezentantului|
| | | reprezentantului | in grupul de
|
| | |in grupul de lucru| lucru
|
|____|_____________________________________|__________________|________________|
| 1.|Administratia|Ministerul pentru |- Ministru | Coordonator
|
| |publica |Intreprinderile Mici si|- Secretar de stat|
|
| | |Mijlocii si Cooperatie | pentru |
|
| | | | intreprinderile |
|
| | | | mici si mijlocii|
|
| | | |- Director |
|
| |
|_______________________|__________________|________________|
| | |Ministerul Integrarii | Director | Membru
|
| | |Europene | |
|
| | |Ministerul Justitiei | Director | Membru
|
| | |Ministerul Finantelor | Director | Membru
|
| | |Publice | |
|
| | |Ministerul Industriei | Director | Membru
|
| | |si Resurselor | | |
| | |Ministerul Muncii si | Director | Membru
|
| | |Solidaritatii Sociale | |
|
| | |Ministerul | Director | Membru |
| | |Administratiei Publice | |
|
| | |Ministerul Dezvoltarii | Director | Membru
|
| | |si Prognozei | |
|
| | |Ministerul Tineretului | Director | Membru
|
| | |si Sportului | |
|
| | |Ministerul | Director | Membru
|
| | |Comunicatiilor si | |
|
| | |Tehnologiei Informatiei| |
|
| | |Ministerul Educatiei si| Director | Membru
|
| | |Cercetarii | |
|
|____|_____________|_______________________|__________________|________________|
| 2.|Mediul de |Consiliul National al | Director | Membru
|
| |afaceri |Intreprinderilor | |
|
| | |Private Mici si | |
|
| | |Mijlocii din Romania | |
|
| | |Camera de Comert si | Director | Membru
|
| | |Industrie a Romaniei si| |
|
| | |a Municipiului | |
|
| | |Bucuresti | | |
| | |Consiliul | Director | Membru
|
| | |Investitorilor Straini | |
|
|____|_____________|_______________________|__________________|________________|
| 3.| Societatea |Confederatia Patronala | Director | Membru
|
| | civila |din Industria Romaniei | |
|
| | |(CONPIROM) | |
|
| | |Confederatia Nationala | Director | Membru
|
| | |a Patronatului Roman | |
|
| | |(C.N.P.R.) | |
|
| | |Consiliul National al | Director | Membru
|
| | |Patronilor din Romania | |
|
| | |(CONPR) | |
|
| | |Patronatul National | Director | Membru
|
| | |Roman (P.N.R.) | |
|
| | |Uniunea Generala a | Director | Membru
|
| | |Industriasilor din | |
|
| | |Romania (UGIR) | |
|
| | |Uniunea Generala a | Director | Membru
|
| | |Industriasilor din | | |
| | |Romania 1903 | |
|
| | |(UGIR 1903) | |
|
| | |Confederatia Nationala | Director | Membru
|
| | |a Sindicatelor Libere | |
|
| | |din Romania - Fratia | |
|
| | |(C.N.S.L.R. - Fratia) | |
|
| | |Confederatia | Director | Membru
|
| | |Sindicatelor | |
|
| | |Democratice din Romania| |
|
| | |(C.S.D.R.) | |
|
| | |Confederatia Sindicala | Director | Membru
|
| | |Nationala "Meridian" |
| |
| | |(C.S.N. Meridian) | |
|
| | |Confederatia Sindicala | Director | Membru
|
| | |Nationala "Cartel Alfa"|
| |
| | |(C.N.S. Cartel Alfa) | |
|
| | |Blocul National | Director | Membru
|
| | |Sindical (B.N.S.) | |
|
|____|_____________|_______________________|__________________|________________|