Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 153 din 24 februarie 2009

pentru stabilirea Metodologiei cercetarii statistice privind activitatea agentiilor de turism

ACT EMIS DE: INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 208 din 1 aprilie 2009



In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, republicată, cu modificările ulterioare,

având în vedere Hotărârea Comitetului de avizare metodologică nr. 1/2009,

preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:

Art. 1. - Obiectul prezentului ordin este stabilirea Metodologiei cercetării statistice privind activitatea agenţiilor de turism.

Art. 2. - Metodologia menţionată la art. 1 este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia europeană.

Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de către compartimentul de specialitate din cadrul Institutului Naţional de Statistică.

(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii pentru statistica oficială din România.

Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,

Vergii Voineagu

ANEXA

METODOLOGIA  CERCETĂRII   STATISTICE

privind activitatea agenţiilor de turism

1. Cadrul general

1.1. Obiectivele cercetării statistice

Informaţiile referitoare la activitatea agenţiilor de turism sunt utilizate pentru lucrări de analiză şi prognoză privind activitatea de turism, de către Ministerul Turismului, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism, societăţi cu activitate de turism şi alte instituţii.

Cercetarea statistică privind activitatea agenţiilor de turism are următoarele obiective:

• compilarea contului-satelit de turism;

•  culegerea de date anuale privind activitatea agenţiilor de turism;

• obţinerea unor statistici de calitate referitoare la activitatea agenţiilor de turism;

• valorificarea rezultatelor cercetării statistice prin publicaţii în acest domeniu.

1.2. Cadrul legal

Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 153/2009 pentru stabilirea Metodologiei cercetării statistice privind activitatea agenţiilor de turism

1.3. Concepte şi definiţii

Turismul cuprinde activităţile desfăşurate de persoane în cursul călătoriilor şi şederilor lor în afara mediului lor obişnuit (reşedinţei obişnuite), pentru o perioadă neîntreruptă care să nu depăşească un an, în scopuri de odihnă, pentru afaceri, vizitarea prietenilor şi a rudelor, tratament medical, în scopuri religioase, ori în scopul realizării unor pelerinaje.

Formele de turism:

a)  turismul intern: rezidenţii unei ţări date care călătoresc numai în interiorul acestei ţări;

b) turismul receptor: nerezidenţii care călătoresc în ţara dată;

c) turismul emitor: rezidenţii unei ţări date care călătoresc în alte ţări.

Cele 3 forme de bază ale turismului enunţate anterior pot fi asociate şi se obţin următoarele categorii de turism:

- turismul interior, care regrupează turismul intern şi turismul receptor;

- turismul naţional, care reprezintă turismul intern şi turismul emitor;

- turismul internaţional, care reprezintă turismul receptor şi turismul emitor.

Pentru scopuri ale statisticilor de turism şi în acord cu modalităţile de bază ale turismului, vizitatorii pot fi clasificaţi astfel:

a) vizitatori internaţionali: -turişti;

- excursionişti - vizitatori de o zi;

b) vizitatori interni:

- turişti;

- excursionişti

- vizitatori de o zi.

Termenul vizitator internaţional desemnează orice persoană care se deplasează într-o ţară, alta decât cea în care ea îşi are rezidenţa obişnuită, pentru o perioadă mai mică de 12 luni, şi al cărei motiv principal al vizitei este altul decât acela de a exercita o activitate remunerată în ţara vizitată. Vizitatorii internaţionali includ:

- turiştii, care reprezintă vizitatorii care petrec cel puţin o noapte într-o structură turistică de găzduire colectivă sau privată în ţara vizitată;

- excursioniştii - vizitatorii de o zi, care reprezintă vizitatorii care nu petrec cel puţin o noapte într-o structură turistică de găzduire colectivă sau privată în ţara vizitată.

Termenul vizitator intern desemnează orice persoană care se deplasează, pentru o perioadă mai mică de 12 luni, într-un loc situat în ţara sa de reşedinţă, dar altul decât acela care corespunde mediului obişnuit al său, şi al cărei motiv principal al vizitei este altul decât acela de a exercita o activitate remunerată în locul vizitat.

In scopuri statistice, sintagma vizitator intern de o zi - excursionist intern - desemnează un vizitator intern care nu petrece cel puţin o noapte într-o structură turistică colectivă sau privată, în locul vizitat.

Pentru scopuri ale statisticilor de turism internaţional, o persoană este rezidentă într-o ţară, dacă:

a) persoana a locuit în ţara respectivă cea mai mare parte a anului scurs - 12 luni; sau

b) persoana a locuit în acea ţară o perioadă de timp mai mică de 12 luni, dar are intenţia să se reîntoarcă în cele 12 luni care urmează pentru a trăi acolo.

1.3.1 Concepte şi definiţii specifice

Agenţiile de turism tour operatoare sunt acele agenţii de turism specializate în organizarea de programe şi acţiuni turistice, pe care le comercializează direct sau prin intermediul altor agenţii de turism, pe bază de contracte sau convenţii.

Agenţiile de turism cu activitate de vânzare sunt acele agenţii de turism care vând programele şi acţiunile turistice ale tour operatorilor.

Acţiunea turistică reprezintă modalitatea specifică de desfăşurare şi condiţiile asigurate de operatorul economic organizator, pe parcursul călătoriei turistului.

Turiştii participanţi la o acţiune turistică reprezintă numărul persoanelor înscrise la acţiunea respectivă, excluzându-se turiştii care renunţă la acţiune înainte de desfăşurarea ei.

Pachetele turistice reprezintă două sau mai multe servicii oferite la un preţ forfetar.

Sejurul turistic reprezintă intervalul de timp în care un turist consumă pachetul de servicii turistice în aceeaşi destinaţie turistică.

Turismul cultural reprezintă forma de turism practicată în scopul satisfacerii necesităţilor spirituale, al desăvârşirii formării culturale a turistului. Această formă de turism include vizitarea de locuri istorice, muzee, galerii de artă etc.

Incasările din incoming reprezintă contravaloarea serviciilor turistice prestate cetăţenilor din afara României, pe teritoriul României. Se includ şi turismul de business şi turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.

Incasările din turismul intern reprezintă contravaloarea serviciilor turistice prestate cetăţenilor români pe teritoriul României. Se includ şi turismul de business şi turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.

Incasările din outgoing reprezintă contravaloarea serviciilor turistice prestate cetăţenilor români în afara teritoriului României. Se includ şi turismul de business şi turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.

In cadrul activităţilor de incoming, turism intern şi outgoing se includ următoarele: servicii de transport, cazare, masă, tratament balnear, agrement, servicii anexe: excursii opţionale, bilete de spectacole, intrări la muzee; dotări pentru organizarea turismului de tip MICE - săli, traducere simultană, videoproiector etc. - şi alte servicii turistice.

2. Descrierea cercetării statistice

2.1. Sfera de cuprindere

Este cercetată activitatea turistică a agenţiilor de turism tour operatoare şi a celor cu activitate de vânzare, dintr-un eşantion de tip cut off.

2.2. Clasificări şi nomenclatoare utilizate

Sunt utilizate pentru realizarea cercetării statistice următoarele clasificări şi nomenclatoare:

- clasificarea agenţiilor de turism pe forme de proprietate;

-  clasificarea după tipul societăţii: tour operatoare, cu activitate de vânzare;

- clasificarea activităţilor din economia naţională - CAEN Rev 2;

- registrul REGIS pentru codul unic de identificare - CUI.

2.3.  Principalele variabile studiate şi chestionarul cercetării statistice

2.3.1. Principalele variabile studiate

Numărul de turişti participanţi la activitatea de incoming - pentru turişti străini care vin în România, numărul de turişti participanţi la activitatea internă - numai pentru turiştii români - şi numărul de turişti participanţi la activitatea de outgoing - turişti români care pleacă în străinătate, ponderea încasărilor din incoming în circuitele turistice, sejururi turistice şi turism balnear/tratament medical şi similar pentru activitatea de turism intern şi outgoing, structura pachetelor turistice pe cele 3 tipuri de activităţi organizate de agenţiile de turism, ponderea vânzărilor în total cifră de afaceri, ponderea tipurilor de turism în vânzările de pachete turistice.

2.3.2 Chestionarul cercetării statistice

Chestionarul cercetării statistice „Activitatea agenţiilor de turism" - Turism 2 este structurat în 6 capitole, inclusiv un capitol cu date de identificare.

Capitolul „Date de identificare" conţine informaţii referitoare la: denumirea agenţiei de turism; identificatorul statistic; codul unic de identificare - CUI/cod fiscal; codul SIRUTA al judeţului; codul SIRUTA al localităţii; adresa agenţiei: strada, numărul, sectorul; forma juridică; forma de proprietate; activitatea principală - CAEN Rev 2; tipul societăţii: tour operatoare, cu activitate de vânzare.

Capitolul 1 „Activitatea de incoming" - pentru turiştii străini care vin în România, prin care se obţin informaţii separat pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:

1.1  Număr total de turişti

1.2 Procente din total încasări

1.3 Care este ponderea din totalul încasărilor din incoming a:

1.3.1  Circuite turistice

1.3.2 Sejururi turistice

1.3.3 Turism balnear/tratament medical

Capitolul 2 „Activitatea de turism intern" - pentru turiştii români, prin care se obţin informaţii separat pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:

2.1  Număr total de turişti

2.2 Procente din total încasări

2.3 Care este ponderea din totalul încasărilor din incoming a:

2.3.1  Circuite turistice

2.3.2 Sejururi turistice

2.3.3 Turism balnear/tratament medical

2.4 Numărul de turişti participanţi la acţiunile turistice interne în:

2.4.1 Zona litorală

2.4.2. Croaziere fluviale

2.4.3 Croaziere maritime

2.4.4 Delta Dunării

2.4.5 Turism cultural

2.4.6 Pelerinaj religios

2.4.7 Zona montană

Capitolul 3 „Activitatea de outgoing" - pentru turiştii români care pleacă în străinătate, prin care se obţin informaţii separat pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:

3.1  Număr total de turişti

3.2 Procente din total încasări

3.3 Care este ponderea din totalul încasărilor din incoming a:

3.3.1  Circuite turistice

3.3.2 Sejururi turistice

3.3.3 Turism balnear/tratament medical

3.4 Primele 10 destinaţii turistice externe - numărul de turişti plecaţi - în ordine descrescătoare, după total încasări

Capitolul 4 „Structura pachetelor turistice" - în procente

4.1  INCOMING

4.1.1  Cazare

4.1.2 Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.

4.1.3 Transport

4.1.4 Servicii culturale recreative şi agrement

4.1.5 Comisionul agenţiei dumneavoastră

4.1.6 Alte servicii

4.2 TURISM INTERN

4.2.1  Cazare

4.2.2 Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.

4.2.3 Transport

4.2.4 Servicii culturale recreative şi agrement

4.2.5 Comisionul agenţiei dumneavoastră

4.2.6 Alte servicii

4.3 TURISM EXTERN - OUTGOING

4.3.1  Cazare

4.3.2 Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.

4.3.3 Transport

4.3.4 Servicii culturale recreative şi agrement

4.3.5 Comisionul agenţiei dumneavoastră

4.3.6 Alte servicii

Capitolul 5 „Estimaţi ponderea vânzărilor de pachete turistice în total cifră de afaceri a agenţiei dumneavoastră"

Capitolul 6 „Estimaţi ponderea tipurilor de turism deţinută în vânzările de pachete turistice: incoming, intern, outgoing"

3.  Eşantionul cercetării statistice

Eşantionul cercetării statistice stabilit este de tip cut-off, cu cercetarea exhaustivă a agenţiilor de turism care au avut peste 85% din cifra de afaceri înregistrată în Registrul statistic.

Eşantionul rezultat cuprinde 297 de agenţii de turism, cu reprezentativitate la nivel naţional.

4.  Organizarea culegerii şi prelucrarea datelor

4.1. Metoda de înregistrare

Chestionarul cercetării statistice „Activitatea agenţiilor de turism" - Turism 2 se va realiza prin autoînregistrare. Agenţia de turism va completa chestionarul statistic şi îl va transmite direcţiilor teritoriale de statistică.

4.2. Perioada de referinţă şi de înregistrare

Perioada de referinţă pentru care se înregistrează datele statistice este anul.

Perioada de înregistrare: chestionarul cercetării statistice. „Activitatea agenţiilor de turism" - Turism 2 va fi transmis direcţiilor teritoriale de statistică pe data de 10 februarie a anului care urmează celui cercetat.

4.3. Prelucrarea datelor

La direcţiile teritoriale de statistică se va proceda la introducerea în calculator a datelor din chestionarele primite de la agenţiile de turism, realizarea controlului logic, utilizând programele informatice primite de la Institutul Naţional de Statistică - INS.

Datele validate la nivel de unitate observată se transmit la INS, prin teletransmisie, conform termenului din Programul statistic anual.

La nivel de INS se realizează validarea datelor, tabelele publicaţiei, analiza datelor şi diseminarea acestora.

5. Prezentarea şi utilizarea rezultatelor cercetării statistice

5.1. Principalii indicatori utilizaţi

Indicatori privind activitatea de incoming, turism intern şi outgoing a agenţiilor de turism tour operatoare şi a celor cu activitate de vânzare

5.2. Forme de prezentare a rezultatelor

Datele statistice referitoare la activitatea agenţiilor de turism se diseminează în publicaţiile şi la termenele stabilite anual prin Programul statistic anual.

Informaţiile statistice referitoare la activitatea agenţiilor de turism se diseminează în următoarele publicaţii: breviarul statistic „Turismul României", capitolul „Turism", din Anuarul statistic al României.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 153/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 153 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 153/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu