ORDIN Nr. 153
din 24 februarie 2009
pentru stabilirea
Metodologiei cercetarii statistice privind activitatea agentiilor de turism
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 208 din 1 aprilie 2009
In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
9/1992 privind organizarea statisticii oficiale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005
privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,
republicată, cu modificările ulterioare,
având în vedere Hotărârea
Comitetului de avizare metodologică nr. 1/2009,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Obiectul prezentului ordin este stabilirea
Metodologiei cercetării statistice privind activitatea agenţiilor de turism.
Art. 2. - Metodologia menţionată la art. 1 este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura
actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia europeană.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin
va fi pus în aplicare de către compartimentul de specialitate din cadrul
Institutului Naţional de Statistică.
(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii
pentru statistica oficială din România.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Vergii Voineagu
ANEXA
METODOLOGIA CERCETĂRII STATISTICE
privind activitatea agenţiilor de turism
1. Cadrul general
1.1. Obiectivele cercetării statistice
Informaţiile referitoare la
activitatea agenţiilor de turism sunt utilizate pentru lucrări de analiză şi
prognoză privind activitatea de turism, de către Ministerul Turismului,
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Turism, societăţi cu activitate
de turism şi alte instituţii.
Cercetarea statistică privind activitatea agenţiilor de
turism are următoarele obiective:
• compilarea contului-satelit de turism;
• culegerea de date anuale privind activitatea
agenţiilor de turism;
• obţinerea unor statistici de calitate referitoare la
activitatea agenţiilor de turism;
• valorificarea rezultatelor cercetării statistice prin
publicaţii în acest domeniu.
1.2. Cadrul legal
Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de
Statistică nr. 153/2009 pentru stabilirea Metodologiei cercetării statistice
privind activitatea agenţiilor de turism
1.3. Concepte şi definiţii
Turismul cuprinde
activităţile desfăşurate de persoane în cursul călătoriilor şi şederilor lor în
afara mediului lor obişnuit (reşedinţei obişnuite), pentru o perioadă
neîntreruptă care să nu depăşească un an, în scopuri de odihnă, pentru afaceri,
vizitarea prietenilor şi a rudelor, tratament medical, în scopuri religioase,
ori în scopul realizării unor pelerinaje.
Formele de turism:
a) turismul intern: rezidenţii unei ţări date care
călătoresc numai în interiorul acestei ţări;
b) turismul receptor: nerezidenţii care călătoresc în
ţara dată;
c) turismul emitor: rezidenţii unei ţări date care
călătoresc în alte ţări.
Cele 3 forme de bază ale turismului enunţate anterior
pot fi asociate şi se obţin următoarele categorii de turism:
- turismul interior, care regrupează turismul intern şi
turismul receptor;
- turismul naţional, care reprezintă turismul intern şi
turismul emitor;
- turismul internaţional, care reprezintă turismul
receptor şi turismul emitor.
Pentru scopuri ale statisticilor de turism şi în acord cu
modalităţile de bază ale turismului, vizitatorii pot fi clasificaţi astfel:
a) vizitatori internaţionali: -turişti;
- excursionişti - vizitatori de o zi;
b) vizitatori interni:
- turişti;
- excursionişti
- vizitatori de o zi.
Termenul vizitator
internaţional desemnează orice persoană care se deplasează într-o ţară, alta
decât cea în care ea îşi are rezidenţa obişnuită, pentru o perioadă mai mică de
12 luni, şi al cărei motiv principal al vizitei este altul decât acela de a
exercita o activitate remunerată în ţara vizitată. Vizitatorii internaţionali
includ:
- turiştii, care reprezintă vizitatorii care petrec cel
puţin o noapte într-o structură turistică de găzduire colectivă sau privată în
ţara vizitată;
- excursioniştii - vizitatorii de o zi, care reprezintă
vizitatorii care nu petrec cel puţin o noapte într-o structură turistică de
găzduire colectivă sau privată în ţara vizitată.
Termenul vizitator intern desemnează orice persoană care se deplasează, pentru o perioadă mai
mică de 12 luni, într-un loc situat în ţara sa de reşedinţă, dar altul decât
acela care corespunde mediului obişnuit al său, şi al cărei motiv principal al
vizitei este altul decât acela de a exercita o activitate remunerată în locul
vizitat.
In scopuri statistice, sintagma vizitator intern de o
zi - excursionist intern - desemnează un
vizitator intern care nu petrece cel puţin o noapte într-o structură turistică
colectivă sau privată, în locul vizitat.
Pentru scopuri ale statisticilor de turism
internaţional, o persoană este rezidentă într-o ţară, dacă:
a) persoana a locuit în ţara respectivă cea mai mare
parte a anului scurs - 12 luni; sau
b) persoana a locuit în acea ţară o perioadă de timp
mai mică de 12 luni, dar are intenţia să se reîntoarcă în cele 12 luni care urmează
pentru a trăi acolo.
1.3.1 Concepte şi definiţii specifice
Agenţiile de turism tour operatoare sunt acele agenţii de turism specializate în organizarea de
programe şi acţiuni turistice, pe care le comercializează direct sau prin
intermediul altor agenţii de turism, pe bază de contracte sau convenţii.
Agenţiile de turism cu activitate de vânzare sunt acele agenţii de turism care vând programele şi acţiunile
turistice ale tour operatorilor.
Acţiunea turistică reprezintă
modalitatea specifică de desfăşurare şi condiţiile asigurate de operatorul
economic organizator, pe parcursul călătoriei turistului.
Turiştii participanţi la o acţiune turistică reprezintă numărul persoanelor înscrise la acţiunea respectivă,
excluzându-se turiştii care renunţă la acţiune înainte de desfăşurarea ei.
Pachetele turistice reprezintă
două sau mai multe servicii oferite la un preţ forfetar.
Sejurul turistic reprezintă
intervalul de timp în care un turist consumă pachetul de servicii turistice în
aceeaşi destinaţie turistică.
Turismul cultural reprezintă
forma de turism practicată în scopul satisfacerii necesităţilor spirituale, al
desăvârşirii formării culturale a turistului. Această formă de turism include
vizitarea de locuri istorice, muzee, galerii de artă etc.
Incasările din incoming reprezintă contravaloarea serviciilor turistice prestate
cetăţenilor din afara României, pe teritoriul României. Se includ şi turismul
de business şi turismul de tip MICE - meeting,
incentives, conferences, events.
Incasările din turismul intern reprezintă contravaloarea serviciilor turistice prestate
cetăţenilor români pe teritoriul României. Se includ şi turismul de business şi
turismul de tip MICE - meeting, incentives,
conferences, events.
Incasările din outgoing reprezintă contravaloarea serviciilor turistice prestate
cetăţenilor români în afara teritoriului României. Se includ şi turismul de
business şi turismul de tip MICE - meeting, incentives, conferences, events.
In cadrul activităţilor de incoming, turism intern şi
outgoing se includ următoarele: servicii de transport, cazare, masă, tratament
balnear, agrement, servicii anexe: excursii opţionale, bilete de spectacole,
intrări la muzee; dotări pentru organizarea turismului de tip MICE - săli,
traducere simultană, videoproiector etc. - şi alte servicii turistice.
2. Descrierea cercetării
statistice
2.1. Sfera de cuprindere
Este cercetată activitatea turistică a agenţiilor de
turism tour operatoare şi a celor cu activitate de vânzare, dintr-un eşantion
de tip cut off.
2.2. Clasificări şi
nomenclatoare utilizate
Sunt utilizate pentru realizarea cercetării statistice
următoarele clasificări şi nomenclatoare:
- clasificarea agenţiilor de turism pe forme de
proprietate;
- clasificarea după tipul societăţii: tour operatoare, cu activitate de vânzare;
- clasificarea activităţilor din economia naţională -
CAEN Rev 2;
- registrul REGIS pentru codul unic de identificare -
CUI.
2.3. Principalele variabile
studiate şi chestionarul cercetării statistice
2.3.1. Principalele variabile studiate
Numărul de turişti participanţi la activitatea de
incoming - pentru turişti străini care vin în România, numărul de turişti
participanţi la activitatea internă - numai pentru turiştii români - şi numărul
de turişti participanţi la activitatea de outgoing - turişti români care pleacă
în străinătate, ponderea încasărilor din incoming în circuitele turistice,
sejururi turistice şi turism balnear/tratament
medical şi similar pentru activitatea de turism intern şi outgoing, structura
pachetelor turistice pe cele 3 tipuri de activităţi organizate de agenţiile de
turism, ponderea vânzărilor în total cifră de afaceri, ponderea tipurilor de
turism în vânzările de pachete turistice.
2.3.2 Chestionarul cercetării statistice
Chestionarul cercetării statistice „Activitatea
agenţiilor de turism" - Turism 2 este structurat în 6 capitole, inclusiv
un capitol cu date de identificare.
Capitolul „Date de identificare" conţine
informaţii referitoare la: denumirea agenţiei de turism; identificatorul
statistic; codul unic de identificare - CUI/cod fiscal; codul SIRUTA al
judeţului; codul SIRUTA al localităţii; adresa agenţiei: strada, numărul,
sectorul; forma juridică; forma de proprietate; activitatea principală - CAEN
Rev 2; tipul societăţii: tour operatoare, cu activitate
de vânzare.
Capitolul 1 „Activitatea de incoming" - pentru
turiştii străini care vin în România, prin care se obţin informaţii separat
pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:
1.1 Număr total de turişti
1.2 Procente din total încasări
1.3 Care este ponderea din totalul încasărilor din
incoming a:
1.3.1 Circuite turistice
1.3.2 Sejururi turistice
1.3.3 Turism balnear/tratament medical
Capitolul 2 „Activitatea de turism intern" -
pentru turiştii români, prin care se obţin informaţii separat pentru agenţii
tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:
2.1 Număr total de turişti
2.2 Procente din total încasări
2.3 Care este ponderea din totalul încasărilor din
incoming a:
2.3.1 Circuite turistice
2.3.2 Sejururi turistice
2.3.3 Turism balnear/tratament medical
2.4 Numărul de turişti participanţi la acţiunile
turistice interne în:
2.4.1 Zona litorală
2.4.2. Croaziere fluviale
2.4.3 Croaziere maritime
2.4.4 Delta Dunării
2.4.5 Turism cultural
2.4.6 Pelerinaj religios
2.4.7 Zona montană
Capitolul 3 „Activitatea de outgoing" - pentru
turiştii români care pleacă în străinătate, prin care se obţin informaţii
separat pentru agenţii tour operatoare şi cu activitate de vânzare, pentru:
3.1 Număr total de turişti
3.2 Procente din total încasări
3.3 Care este ponderea din totalul încasărilor din
incoming a:
3.3.1 Circuite turistice
3.3.2 Sejururi turistice
3.3.3 Turism balnear/tratament medical
3.4 Primele 10 destinaţii turistice externe - numărul
de turişti plecaţi - în ordine descrescătoare, după total încasări
Capitolul 4 „Structura pachetelor turistice" - în
procente
4.1 INCOMING
4.1.1 Cazare
4.1.2 Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.1.3 Transport
4.1.4 Servicii culturale recreative şi agrement
4.1.5 Comisionul agenţiei
dumneavoastră
4.1.6 Alte servicii
4.2 TURISM INTERN
4.2.1 Cazare
4.2.2 Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.2.3 Transport
4.2.4 Servicii culturale recreative şi agrement
4.2.5 Comisionul agenţiei dumneavoastră
4.2.6 Alte servicii
4.3 TURISM EXTERN - OUTGOING
4.3.1 Cazare
4.3.2 Alimentaţie - restaurant, cafenea, bar etc.
4.3.3 Transport
4.3.4 Servicii culturale recreative şi agrement
4.3.5 Comisionul agenţiei dumneavoastră
4.3.6 Alte servicii
Capitolul 5 „Estimaţi ponderea vânzărilor de pachete
turistice în total cifră de afaceri a agenţiei dumneavoastră"
Capitolul 6 „Estimaţi ponderea tipurilor de turism
deţinută în vânzările de pachete turistice: incoming, intern, outgoing"
3. Eşantionul cercetării
statistice
Eşantionul cercetării statistice stabilit este de tip
cut-off, cu cercetarea exhaustivă a agenţiilor de turism care au avut peste 85%
din cifra de afaceri înregistrată în Registrul statistic.
Eşantionul rezultat cuprinde 297 de agenţii de turism,
cu reprezentativitate la nivel naţional.
4. Organizarea culegerii şi
prelucrarea datelor
4.1. Metoda de înregistrare
Chestionarul cercetării statistice „Activitatea
agenţiilor de turism" - Turism 2 se va realiza prin autoînregistrare.
Agenţia de turism va completa chestionarul statistic şi îl va transmite
direcţiilor teritoriale de statistică.
4.2. Perioada de referinţă
şi de înregistrare
Perioada de referinţă pentru care se înregistrează
datele statistice este anul.
Perioada de înregistrare: chestionarul cercetării
statistice. „Activitatea agenţiilor de turism" - Turism 2 va fi transmis direcţiilor teritoriale de statistică pe
data de 10 februarie a anului care urmează celui cercetat.
4.3. Prelucrarea datelor
La direcţiile teritoriale de statistică se va proceda
la introducerea în calculator a datelor din chestionarele primite de la
agenţiile de turism, realizarea controlului logic, utilizând programele
informatice primite de la Institutul Naţional de Statistică - INS.
Datele validate la nivel de unitate observată se
transmit la INS, prin teletransmisie, conform
termenului din Programul statistic anual.
La nivel de INS se realizează validarea datelor,
tabelele publicaţiei, analiza datelor şi diseminarea acestora.
5. Prezentarea şi utilizarea
rezultatelor cercetării statistice
5.1. Principalii
indicatori utilizaţi
Indicatori privind activitatea de incoming, turism
intern şi outgoing a agenţiilor de turism tour operatoare şi a celor cu
activitate de vânzare
5.2. Forme de prezentare a rezultatelor
Datele statistice referitoare la activitatea agenţiilor de turism se diseminează în publicaţiile şi la termenele
stabilite anual prin Programul statistic anual.
Informaţiile statistice referitoare la activitatea
agenţiilor de turism se diseminează în următoarele publicaţii: breviarul
statistic „Turismul României", capitolul
„Turism", din Anuarul statistic al României.