ORDIN
Nr. 123 din 13 iunie 2005
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind procedurile de raportare si
monitorizare a ajutoarelor de stat
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 564 din 1 iulie 2005

In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in Plenul Consiliului Concurentei se pune in aplicare
Regulamentul privind procedurile de raportare si monitorizare a ajutoarelor de
stat, cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile de raportare si monitorizare a ajutoarelor de stat
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 26^1 din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
CAP. 1
Procedura de raportare a ajutoarelor de stat
Art. 1
(1) Potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile
si completarile ulterioare, denumita in continuare legea, Consiliul Concurentei
intocmeste un raport anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania, in
baza inventarului ajutoarelor de stat.
(2) Inventarul ajutoarelor de stat se actualizeaza periodic, astfel incat
sa permita intocmirea anuala a raportului prevazut la alin. (1).
Art. 2
Inventarul ajutoarelor de stat cuprinde date si informatii privind:
a) ajutoarele de stat existente, asa cum sunt ele reglementate de
prevederile art. 3 din lege;
b) ajutoarele de stat avand caracter social, precum si cele pentru
inlaturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente
exceptionale, definite conform prevederilor art. 2 alin. (2) din lege;
c) ajutoarele de stat care nu cad sub incidenta obligatiei de notificare
prevazute la art. 20 din lege.
Art. 3
Cuantumul ajutorului de stat se determina in conformitate cu scopul
ajutorului de stat si cu metodele de calcul stabilite prin regulamente,
instructiuni si decizii ale Consiliului Concurentei, dupa caz.
Obiectivele acordarii ajutoarelor de stat
Art. 4
(1) Obiectivele acordarii ajutoarelor de stat pot fi principale si/sau
secundare, in functie de scopul prioritar urmarit de initiator sau de furnizor.
a) Obiectivul principal are in vedere motivatia adoptarii actului
normativ/administrativ prin care s-a initiat schema sau ajutorul de stat
individual in cauza si care, de regula, constituie un domeniu prioritar de
politica economica la nivel micro sau macroeconomic. Daca un ajutor de stat are
destinatie regionala, aceasta va fi considerata intotdeauna obiectiv principal.
b) Obiectivul secundar se refera la precizarea altor criterii decat cel
avut in vedere la definirea obiectivului principal si care, in subsidiar, a
condus la autorizarea schemei sau a ajutorului de stat individual.
(2) In functie de destinatie, ajutoarele de stat pot avea obiective
orizontale, sectoriale sau regionale.
a) Obiectivele orizontale se refera la ajutoarele de stat acordate unui
beneficiar, indiferent de domeniul de activitate al acestuia, pentru realizarea
in bune conditii a unor actiuni, cum ar fi: cercetare-dezvoltare, protectia
mediului, sustinerea si promovarea intreprinderilor mici si mijlocii, ocuparea
fortei de munca, instruirea angajatilor sau alte destinatii orizontale.
b) Obiectivele sectoriale se refera la ajutoarele de stat destinate strict
unui anumit sector de activitate, clasificarea lor pe grupe punand in evidenta
sectoarele sensibile concurential, respectiv cele cu probleme structurale de
supracapacitate (pe piata europeana: otel, constructii navale, carbune etc.).
c) Obiectivele regionale au in vedere ajutoarele de stat destinate
dezvoltarii regiunilor defavorizate, prin sustinerea investitiilor si crearea
de locuri de munca, prin promovarea dezvoltarii, modernizarii si diversificarii
activitatii agentilor economici localizati in acele regiuni si prin incurajarea
infiintarii de noi firme in regiune.
(3) Ajutoarele regionale cuprind ajutoarele de stat acordate:
a) zonelor pentru care au fost elaborate programe nationale de dezvoltare
regionala, respectiv cele pentru care se acorda ajutor de stat in vederea
facilitarii dezvoltarii anumitor activitati economice, in conditiile in care un
astfel de ajutor de stat nu afecteaza climatul concurential;
b) zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte
normative, ca urmare a incadrarii in criteriile stabilite prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Obiectivul principal poate fi inclus in categoria obiectivelor orizontale,
sectoriale si regionale, iar cel secundar poate apartine categoriei
obiectivelor orizontale si sectoriale.
(4) Obiectivele ajutorului de stat clasificate in conformitate cu
prevederile art. 14 din lege si cu reglementarile existente in Uniunea
Europeana sunt prevazute in anexa nr. 2.
Art. 5
(1) Autoritatile responsabile, respectiv furnizorii de ajutor de stat,
precum si oricare alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale
colectivitatilor locale au obligatia de a raporta Consiliului Concurentei
datele si informatiile din fisele prevazute in anexele nr. 1A, 1B, 1C, 1D si
1E.
(2) Autoritatile responsabile vor transmite Consiliului Concurentei pana la
sfarsitul lunii urmatoare incheierii fiecarui trimestru formularele prevazute
in anexele la prezentul regulament, completate cu informatiile specificate, in
vederea actualizarii inventarului si monitorizarii ajutoarelor de stat.
(3) Pentru a fi cuprinse in Raportul anual privind ajutoarele de stat
acordate in Romania, ajutoarele de stat acordate pentru agricultura si
piscicultura se raporteaza de catre autoritatile implicate.
(4) Informatiile transmise vor cuprinde si precizari cu privire la
contextul acordarii ajutoarelor de stat, respectiv existenta unor programe de
salvare/restructurare, de dezvoltare regionala, procese de privatizare, a altor
programe guvernamentale, cu specificarea conditiilor de acordare.
(5) Raportarile se transmit atat pe suport hartie, cat si pe suport
magnetic, cu semnatura de primire si numar de inregistrare, sau prin posta, cu
confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic se face intr-o forma
care sa permita utilizarea si procesarea datelor de catre Consiliul
Concurentei.
(6) Raspunderea pentru realitatea si corectitudinea datelor si
informatiilor raportate, precum si pentru respectarea termenelor de raportare
stabilite prin prezentul regulament revine furnizorului de ajutor de stat sau
altor organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor
locale.
(7) Consiliul Concurentei poate solicita informatii suplimentare in cazul
in care constata ca datele sunt incomplete sau exista neconcordante cu cele
primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informatiile solicitate vor
fi transmise intr-un termen de maximum 15 zile de la primirea solicitarii.
Art. 6
Erorile si corectiile legale (anulari, recuperari, rambursari) se
raporteaza de catre autoritatile responsabile la termenele prevazute la art. 5
alin. (2).
Raportul privind ajutoarele de stat
Art. 7
(1) Conform prevederilor art. 27 din lege, activitatea de inventariere se
finalizeaza prin realizarea unui raport cu periodicitate anuala, intocmit de
catre Consiliul Concurentei pana la data de 30 noiembrie a anului curent pentru
trei ani anteriori.
(2) Raportul se inainteaza spre aprobare Guvernului, se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se transmite Comisiei Europene in
vederea asigurarii transparentei in acest domeniu si a indeplinirii de catre
Romania a obligatiilor asumate prin acordurile internationale la care este
parte.
CAP. 2
Procedura de monitorizare a ajutoarelor de stat
Continutul monitorizarii ajutoarelor de stat
Art. 8
(1) Potrivit prevederilor art. 26 alin. (3) din lege, Consiliul
Concurentei, in exercitarea atributiilor sale, monitorizeaza toate ajutoarele
de stat acordate, respectiv ajutoarele de stat supuse obligatiei de notificare
si autorizare, precum si ajutoarele exceptate de la aceasta obligatie. Aceasta
activitate se realizeaza prin:
a) urmarirea aplicarii efective a deciziilor de autorizare emise de
Consiliul Concurentei;
b) supravegherea respectarii de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor
de stat a prevederilor actelor normative sau administrative prin care se
instituie ajutoare de stat;
c) verificarea respectarii de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor de
stat a regulilor privind cumulul de ajutoare;
d) verificarea incadrarii ajutoarelor de stat in pragurile de intensitate
maxima admisibila prevazute de legislatia in domeniu;
e) supravegherea modificarii conditiilor de piata si a posibilei afectari
semnificative, in noile conditii, a mediului concurential;
f) urmarirea concordantei dintre efectele scontate prin acordarea
ajutoarelor de stat si cele obtinute efectiv in practica.
(2) Sunt supuse monitorizarii toate ajutoarele de stat existente, in
derulare.
(3) In vederea indeplinirii atributiilor prevazute la art. 26 din lege,
personalul imputernicit al Consiliului Concurentei poate solicita furnizorilor
de ajutoare de stat, organismelor care administreaza resurse ale statului sau
ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarilor de ajutor de stat
informatiile si documentele care ii sunt necesare, mentionand baza legala si
scopul solicitarii, putand stabili termene pana la care aceste informatii si
documente sa-i fie furnizate;
(4) Personalul imputernicit al Consiliului Concurentei intreprinde actiuni
de supraveghere a respectarii obligatiilor prevazute de lege in domeniul
relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice,
precum si pentru asigurarea transparentei in cadrul anumitor intreprinderi.
(5) In derularea actiunilor prevazute la alin. (4) se au in vedere si
prevederile Regulamentului privind transparenta relatiilor financiare dintre
autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si transparenta
financiara in cadrul anumitor intreprinderi, pus in aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 120/2004, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 525 din 10 iunie 2004.
Activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat
Art. 9
Supravegherea respectarii prevederilor actelor normative sau administrative
care instituie ajutoare de stat si a deciziilor de autorizare emise de
Consiliul Concurentei se realizeaza verificandu-se:
a) existenta unei decizii a Consiliului Concurentei, luata conform
prevederilor art. 8 si 12 din lege;
b) incadrarea ajutorului de stat in conformitate cu prevederile art. 20 din
lege;
c) respectarea conditiilor impuse prin actul normativ de acordare, prin
decizia de autorizare emisa de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele si
instructiunile puse in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului
Concurentei;
d) existenta evidentei ajutoarelor de stat la furnizori, la oricare alte
organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor
locale, precum si la beneficiarii de ajutor de stat, astfel incat sa fie
posibila identificarea formei, modalitatii de acordare (naturii), originii,
duratei, metodelor de calcul al acestora etc., asa cum au fost definite prin
actul normativ de adoptare, prin decizia de autorizare emisa de Consiliul
Concurentei sau prin regulamentele si instructiunile puse in aplicare prin
ordin al presedintelui Consiliului Concurentei;
e) masurile luate in urma recomandarilor formulate de Consiliul Concurentei
in timpul derularii schemelor de autor de stat sau a ajutorului de stat
individual, conform prevederilor art. 13 din lege;
f) aplicarea clauzei suspensive, conform careia un ajutor de stat nou nu
poate fi acordat, iar un ajutor de stat existent nu poate fi modificat pana in
momentul in care Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana
cand ajutorul de stat nu poate fi considerat autorizat;
g) aplicarea deciziilor de revocare a ajutoarelor de stat autorizate ori de
rambursare sau de recuperare a ajutoarelor de stat interzise sau ilegale,
precum si a celor de suspendare, ramase definitive in conditiile legii;
h) indeplinirea obiectivelor schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor
de stat individuale, inscrise in programele guvernamentale care au stat la baza
initierii lor;
i) respectarea programelor intocmite de beneficiarii de ajutor de stat
(program de redresare economica, plan de salvare si/sau restructurare, de
dezvoltare, de atragere a fortei de munca, de protectie a mediului sau orice
alt program de acest fel) si modul lor de derulare;
j) existenta si respectarea raportarii periodice catre autoritatile
responsabile a modalitatii de realizare a obiectivelor inscrise in programele
proprii, de catre beneficiarii de ajutor de stat.
Controlul efectuat de Consiliul Concurentei
Art. 10
(1) Consiliul Concurentei efectueaza controale la furnizorii de ajutor de
stat, la organismele care administreaza surse de stat sau ale colectivitatilor
locale, precum si la beneficiarii de ajutor de stat, inclusiv la obiectivele la
care au fost puse in aplicare masurile de sprijin.
(2) Personalul imputernicit de catre Consiliul Concurentei verifica la
furnizorii de ajutor de stat si la oricare alte organisme care administreaza
surse ale statului sau ale colectivitatilor locale:
a) respectarea termenelor si a conditiilor din programele proprii de
realizare a obiectivelor propuse si concordanta lor cu modul efectiv de
derulare a schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual,
precum si existenta rapoartelor periodice privind realizarea acestor programe,
dupa caz;
b) concordanta dintre efortul preliminat al statului si cel efectiv,
respectiv dintre impactul estimat prin programe guvernamentale si cel efectiv
realizat;
c) respectarea procedurii legale sub aspectul eligibilitatii
beneficiarului, termenelor si conditiilor de acordare a unor alocari specifice;
d) evidenta sumelor acordate pe beneficiar, pe obiective etc. in
conformitate cu raportarile transmise Consiliului Concurentei.
(3) Furnizorii de ajutor de stat si oricare alte organisme care
administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale sunt obligati
sa puna la dispozitia personalului imputernicit de Consiliul Concurentei
evidenta pe fiecare beneficiar de ajutor de stat a sumelor alocarilor specifice
acordate in cadrul fiecarei scheme de ajutor de stat pe care o au in
administrare, a transelor acordate in cazul ajutoarelor de stat individuale,
precum si orice alte date si informatii necesare pentru indeplinirea
atributiilor de monitorizare a ajutoarelor de stat, in termen de maximum 15
zile de la data solicitarii.
(4) Beneficiarii de ajutor de stat vor tine o evidenta specifica din care
sa reiasa cu claritate cel putin suma totala a ajutoarelor de stat primite,
defalcata pe ani, pe furnizori, pe obiective, precum si informatii privind
forma ajutoarelor de stat primite (scheme de ajutor de stat si/sau ajutoare
individuale) si baza legala prin care acestea au fost acordate (actele
normative sau administrative, decizii ale Consiliului Concurentei).
(5) Beneficiarii de ajutor de stat sunt obligati sa puna la dispozitia
personalului imputernicit de Consiliul Concurentei datele si informatiile
solicitate atat la fata locului, cat si in scris, in termen de maximum 15 zile
de la data solicitarii.
(6) La beneficiarii de ajutor de stat personalul imputernicit al
Consiliului Concurentei verifica existenta investitiilor, datele necesare
pentru evaluarea ajutorului de stat, precum si pentru determinarea intensitatii
acestuia, in conformitate cu forma si obiectivele ajutorului de stat.
Art. 11
Actiunile de monitorizare se incheie prin intocmirea unui raport de
monitorizare pentru fiecare actiune, care cuprinde constatarile, concluziile si
propunerile de masuri pentru a fi valorificate de Consiliul Concurentei, in
conformitate cu atributiile prevazute de lege.
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 12
Raportarile pentru primele doua trimestre ale anului 2005 se vor realiza
odata cu raportarea pentru trimestrul al III-lea al anului 2005.
Art. 13
(1) Anexele nr. 1A, 1B, 1C, 1D, 1E si 2 fac parte integranta din prezentul
regulament.
(2) Prezentul regulament intra in vigoare la data de 1 august 2005.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga Regulamentul
privind procedurile de raportare si monitorizare a ajutoarelor de stat, pus in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 94/2004,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004.
ANEXA 1A*)
la regulament
*) Anexa nr. 1A este reprodusa in facsimil.
_________________________________________
|Furnizorul de ajutor de stat: |
|....................................... |
|Adresa ................................ |
|Localitatea ........................... |
|Judetul ............................... |
|Telefon: ............ Fax: ............ |
|Codul fiscal .......................... |
|Persoana de contact ................... |
|_________________________________________|
FISA
privind ajutoarele de stat acordate in trim. ............. anul .........
1. Titlul schemei de ajutor de stat: .....................
2. Baza legala: ..........................................
3. Obiectivele acordarii ajutorului de stat:
- Principal ..............................................
- Secundar ...............................................
4. Modalitatea de acordare (natura) ajutorului de stat: ..................
5. Originea ajutorului de stat: ..........................
6. Conditii de acordare: .................................
7. Beneficiarii si cuantumul alocarilor specifice in cadrul schemei de
ajutor de stat:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Beneficiarii de ajutor de stat | Valoarea ajutorului de stat
|
|crt.| | - mii lei, din care:
|
| |_______________________________________|_________________________________|
| |Denumirea/ |Localitatea/ |Sectorul de |In perioada | Corectii pentru
|
| |Cod unic de |Judetul |activitate |de raportare | anii precedenti
|
| |inregistrare| |(cod |trim. ...... | perioadei de
|
| | | |C.A.E.N.) |anul ....... | raportare
|
| | | | |
|___________________|
| | | | | | In anul | In anul
|
| | | | | | ....... | .......
|
|____|____________|_____________|____________|_____________|_________|_________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|____|____________|_____________|____________|_____________|_________|_________|
| 1. | | | | | |
|
|____|____________|_____________|____________|_____________|_________|_________|
| 2. | | | | | |
|
|____|____________|_____________|____________|_____________|_________|_________|
| 3. | | | | | |
|
|____|____________|_____________|____________|_____________|_________|_________|
| TOTAL: | | |
|
|____________________________________________|_____________|_________|_________|
8. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat:
9. Observatii:
Instructiuni de completare a anexei nr. 1A
Se completeaza cate o fisa pentru fiecare schema de ajutor de stat,
mentionandu-se si durata schemei conform deciziei de autorizare.
Autoritatile responsabile vor completa pentru perioada de raportare
(trimestru) fisa privind alocarile specifice acordate in baza schemei de ajutor
de stat, precum si corectiile constatate pentru ultimii doi ani consecutivi.
In cazul in care printr-un act normativ se promoveaza mai multe scheme de
ajutor de stat, se completeaza cate o fisa pentru fiecare schema. In cazul in
care prin actul normativ care promoveaza schema de ajutor de stat sunt
prevazute ajutoare de stat de naturi (modalitati de acordare) diferite, se
completeaza cate o fisa pentru fiecare natura a ajutorului de stat.
Pct. 1. - Titlul schemei de ajutor de stat va cuprinde descrierea sintetica
a acesteia.
Pct. 2. - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiata schema de ajutor de stat, cat si actele normative prin care acesta a
fost reinnoit, prelungit sau modificat, precum si actele normative prin care
s-au efectuat alocari specifice in cadrul schemei de ajutor de stat, dupa caz.
De asemenea, se va trece si numarul deciziei de autorizare emisa de Consiliul
Concurentei.
Pct. 3. - In stabilirea si codificarea obiectivului se vor avea in vedere
prevederile cuprinse la art. 4 din prezentul regulament. Atat in cazul
obiectivului principal, cat si in cazul obiectivelor secundare se mentioneaza
in mod obligatoriu si codul de clasificare al acestuia.
Pct. 4. - Se mentioneaza natura (modalitati de acordare) a ajutorului de
stat, conform prevederilor art. 2 alin. (8) din lege.
Pct. 5. - Se precizeaza originea ajutorului de stat, respectiv acordarea
din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat, din bugetele
locale (judet, municipiu, oras, comuna) sau din alte surse ale statului.
Pct. 6. - Se mentioneaza conditiile (criterii, limite etc.) pentru
acordarea de alocari specifice agentilor economici beneficiari de ajutor de
stat, asa cum sunt ele prevazute atat in baza legala a schemei de ajutor de
stat, cat si in decizia Consiliului Concurentei, cand este cazul.
Pct. 7. - (col. 1, 2 si 3) Se specifica toti beneficiarii de alocari
specifice. Pentru fiecare beneficiar de ajutor de stat se va specifica si
sectorul de activitate (prin codul C.A.E.N.) in care opereaza. In cazul in care
ajutorul de stat se acorda pentru o alta activitate decat cea de baza, se
specifica activitatea pentru care a fost acordat ajutorul.
- (col. 4) Se vor inscrie sumele primite sub forma de ajutor de stat in
trimestrul respectiv fara a se cumula cu trimestrele precedente.
- (col. 5 si 6) Se precizeaza sumele primite sub forma de ajutor de stat,
care corecteaza raportarile anterioare.
Pct. 8. - Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii
ajutorului de stat, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de referinta in
cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii garantiei de stat,
nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si taxe etc., precum si,
atunci cand este cazul, formulele de calcul.
Pct. 9. - Se prezinta comentarii privind derularea schemei de ajutor de
stat si se mentioneaza daca sunt respectate deciziile de autorizare emise de
Consiliului Concurentei sau daca ajutoarele de stat acordate se incadreaza in
categoria ajutoarelor de stat exceptate de la obligatia notificarii catre
Consiliul Concurentei, conform prevederilor art. 20 din lege. Se inscriu orice
alte observatii referitoare la schemele de ajutor de stat.
ANEXA 1B
la regulament
_________________________________________
|Furnizorul de ajutor de stat: |
|....................................... |
|Adresa ................................ |
|Localitatea ........................... |
|Judetul ............................... |
|Telefon ............. fax ............. |
|Codul fiscal .......................... |
|Persoana de contact ................... |
|_________________________________________|
FISA
privind ajutoarele de stat individuale acordate in trimestrul ...... anul
......
1. Beneficiarul de ajutor de stat individual:
Denumirea ................................................
Adresa ...................................................
Localitatea .................., judetul ..................
Telefon ..................... fax ........................
Codul fiscal .............................................
Sectorul de activitate (se va specifica si codul CAEN) ........
2. Baza legala a acordarii ajutorului de stat individual:
3. Obiectivele acordarii ajutorului de stat individual:
- principal
- secundar
4. Modalitatea de acordare (natura ajutorului de stat individual):
5. Originea ajutorului de stat individual:
6. Valoarea ajutorului de stat individual:
din care:
- in trimestrul ...... anul ......: ................. mii lei
- corectii pentru 2 ani anteriori perioadei de raportare:
anul ......: ................ mii lei
anul ......: ................ mii lei
7. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat
individual:
8. Observatii:
Instructiuni de completare a anexei nr. 1B
Se completeaza de catre furnizorul de ajutor de stat cate o fisa pentru
fiecare dintre ajutoarele de stat individuale acordate in perioada de raportare
(trimestru) si in ultimii 2 ani anteriori. In cazul in care printr-un act
normativ se promoveaza pentru un beneficiar mai multe ajutoare de stat
individuale, diferite in functie de natura lor (modalitatea de acordare), se
completeaza cate o fisa pentru fiecare.
Pct. 1. - Se prezinta datele de identificare privind beneficiarul de ajutor
de stat individual.
Pct. 2. - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiat ajutorul de stat individual, cat si actele normative prin care acesta a
fost reinnoit, prelungit sau modificat, precum si decizia de autorizare emisa
de Consiliul Concurentei.
Pct. 3. - In stabilirea si codificarea obiectivului se vor avea in vedere
prevederile art. 4 din prezentul regulament. Atat in cazul obiectivului
principal, cat si in cazul obiectivelor secundare se mentioneaza in mod
obligatoriu si codul de clasificare prevazut in anexa nr. 2.
Pct. 4. - Se mentioneaza natura (modalitatea de acordare) ajutorului de
stat individual, conform prevederilor art. 2 alin. (8) din lege.
Pct. 5. - Se precizeaza originea ajutorului de stat individual, respectiv
acordarea din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat, din
bugetele locale (judet, municipiu, oras, comuna) sau din alte surse ale
statului.
Pct. 6. - Se specifica sumele primite sub forma de ajutor de stat
individual in perioada de raportare, precum si corectiile constatate de
furnizor care se refera la ultimii 2 ani anteriori.
Pct. 7. - Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii
ajutorului de stat individual, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de
referinta in cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii
garantiei de stat, nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si
taxe etc., precum si, atunci cand este cazul, formulele de calcul.
Pct. 8. - Se prezinta comentarii privind derularea ajutorului de stat
individual si referitoare la problemele ce apar in acordarea acestuia si daca
sunt respectate conditiile prevazute in decizia de autorizare a Consiliului
Concurentei sau daca ajutoarele acordate fac parte din categoria ajutoarelor
exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei, conform
prevederilor art. 20 din lege. Se inscriu orice alte informatii utile
referitoare la ajutoarele de stat individuale.
ANEXA 1C*)
la regulament
*) Tabelul este reprodus in facsimil.
Fisa centralizatoare
1. Titlul schemei: ................................
2. Baza legala: ...................................
3. Natura ajutorului: .............................
4. Tabel centralizator
- mii lei -
__________________________________________________________________________
| Domeniul de activitate al beneficiarului | Valoarea ajutorului de stat |
| conform codului C.A.E.N. | din care: |
| |_______________________________|
| |In |Corectii pentru |
| |trim. .... |anii anteriori |
| |anul ..... |anului de raportare|
| | |___________________|
| | | In anul | In anul |
| | | ....... | ....... |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| I.) AGRICULTURA | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) sector vegetal | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) sector zootehnic | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| c) mecanizare | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| d) sector piscicol | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| e) sector silvic | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| f) imbunatatiri funciare | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| g) alte activitati agricole | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| II.) Total Industrie Prelucratoare: | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) industria alimentara | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) industria chimica | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| - fibre si fire sintetice | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| c) industria hartiei si cartonului | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| d) industria lemnului | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| e) industria metalurgica feroasa | | | |
| (exclusiv produsele siderurgice) | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| f) industria metalurgica neferoasa | | | |
| (exclusiv produsele siderurgice) | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| g) otel | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| h) industria de masini si echipamente | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| - autovehicule cu motor | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| i) constructii navale | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| g) industria mobilei | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| k) alte activitati industriale | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| III.) Edituri si activitati de editare | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| IV.) Constructii si activitati de | | | |
| constructii | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| intretinerea si exploatarea de drumuri | | | |
| si poduri | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| V.) Comert cu ridicata si cu amanuntul | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| VI.) Total Energie Electrica: | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) productia | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) distributia | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| VII.) Total Energie Termica: | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) productia | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) distributia | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| VIII.) Industria extractiva | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) carbune: ajutoare pentru productia | | | |
| curenta | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) carbune: alte ajutoare | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| c) minereuri feroase | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| d) minereuri neferoase | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| e) alte industrii extractive (exclusiv | | | |
| petrolul) | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| f) extractia si prelucrarea petrolului | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| g) productia si distributia gazelor | | | |
| naturale | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| IX.) Captarea, tratarea si distribuirea | | | |
| apei | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| X.) Total Transporturi: | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) Transporturi auto de marfa | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) Transporturi auto de calatori | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| c) Transporturi Aeriene | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| d) Transporturi Feroviare de marfa | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| e) Transporturi Feroviare de calatori | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| f) Transporturi Fluviale | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| - tronsonul Delta Dunarii si Tulcea | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| g) Transporturi Maritime | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| h) activitati anexe transporturilor | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XI.) Posta si Telecomunicatii | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XII.) Total Servicii: | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) servicii de inchiriere | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) servicii informatice | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| c) servicii de consultanta | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| d) alte servicii | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XIII.) Invatamant | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XIV.) Servicii (activitati) financiare | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XV.) Administratie publica | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XVI.) Sanatate si asistenta sociala | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XVII.) Media: | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) activitati radio si televiziune | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) activitati cinematografice si video | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| c) activitati ale agentiilor de presa | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| d) activitati de spectacole | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XVIII.) Cultura si Conservarea | | | |
| patrimoniului | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XIX.) Turism | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XX.) Hoteluri si restaurante | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| XXI.) Alte activitati si servicii: | | | |
| din care: | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| a) activitati de salubrizare | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
| b) activitati sportive | | | |
|__________________________________________|___________|_________|_________|
Semnatura si stampila autorizata
....................................
Instructiuni de completare a anexei nr. 1C
Furnizorul de ajutor de stat completeaza cate o fisa centralizatoare pentru
fiecare schema de ajutor de stat pentru perioada de raportare si corectiile
aferente ultimilor 2 ani anteriori.
Pct. 1. - Titlul schemei de ajutor de stat va cuprinde descrierea sintetica
a acesteia.
Pct. 2. - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiata schema de ajutor de stat, actele normative prin care aceasta a fost
reinnoita, prelungita sau modificata, precum si actele normative prin care s-au
efectuat alocari specifice in cadrul schemei de ajutor de stat, dupa caz.
Pct. 3. - Se mentioneaza natura (modalitatea de acordare) ajutorului de
stat, conform art. 2 alin. (8) din lege.
Pct. 4. - La completarea tabelului se va tine seama de incadrarea
activitatilor in categoriile prevazute in Clasificarea activitatilor din
economia nationala - CAEN, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 656/1997, cu
modificarile ulterioare.
Pct. I din fisa centralizatoare, respectiv domeniul
"Agricultura", cuprinde suma ajutoarelor de stat acordate agentilor
economici care opereaza in sectoarele mentionate la lit. a) - g), procedandu-se
asemanator si pentru celelalte domenii de activitate prevazute in tabel.
Pct. II din fisa centralizatoare, respectiv "Total industrie
prelucratoare", cuprinde suma ajutoarelor de stat acordate agentilor
economici care opereaza in sectoarele prevazute la lit. a) - k) din tabel.
In categoria "Autovehicule cu motor" de la pct. II lit. h) se vor
include ajutoarele de stat acordate agentilor economici care au ca obiect de
activitate producerea de automobile, autocamioane, tractoare sau componente ale
acestora (de exemplu: motoare pentru DACIA, pompe de injectie pentru tractoare
etc.), codurile pentru aceste activitati fiind 2931 si 341 - 343 conform
codului CAEN.
Pentru domeniul "Invatamant" de la pct. XIII vor fi inscrise
ajutoarele de stat acordate unitatilor de invatamant cu finantare privata,
conform clasificarii CAEN.
Categoria "Servicii financiare" de la pct. XIV se refera la
ajutoarele de stat acordate agentilor economici care au activitate in domeniul
financiar-bancar si al asigurarilor, corespunzator clasificarii CAEN.
ANEXA 1D
la regulament
_________________________________________
|Furnizorul de ajutor de stat: |
|....................................... |
|Adresa ................................ |
|Localitatea ........................... |
|Judetul ............................... |
|Telefon ............. fax ............. |
|Codul fiscal .......................... |
|Persoana de contact ................... |
|_________________________________________|
FISA
privind ajutoarele cu caracter social acordate in trimestrul ...... anul ......
1. Denumirea ajutorului social ....................
2. Baza legala: ...................................
3. Natura (modalitatea de acordare) ...............
4. Originea ajutorului social .....................
5. Conditii de acordare ...........................
6. Beneficiarii finali - consumatorii individuali - ai acestor ajutoare
sociale:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Valoarea totala a ajutoarelor | Numarul total de beneficiari -
|
|crt.| sociale acordate - mii lei - | consumatori individuali
|
| |____________________________________|____________________________________|
| | Trimestrul | Anul .... | Anul .... | Trimestrul | Anul .... | Anul ....
|
| | .......... | | | .......... | |
|
| | Anul ..... | | | Anul ..... | |
|
|____|____________|___________|___________|____________|___________|___________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|____|____________|___________|___________|____________|___________|___________|
|____|____________|___________|___________|____________|___________|___________|
|____|____________|___________|___________|____________|___________|___________|
|____|____________|___________|___________|____________|___________|___________|
Instructiuni de completare a anexei nr. 1D
Se completeaza de catre furnizorul de ajutor social pentru perioada de
raportare si pentru 2 ani anteriori perioadei de raportare cate o fisa
centralizatoare pentru fiecare act normativ care contine ajutoare sociale.
In cazul in care printr-un act normativ se promoveaza mai multe tipuri de
ajutoare sociale, se completeaza cate o fisa pentru fiecare tip de ajutor
social.
Pct. 1. - Denumirea ajutorului social va cuprinde descrierea sintetica a
acestuia.
Pct. 2. - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiat ajutorul social, cat si actele normative prin care acesta a fost
reinnoit, prelungit sau modificat.
Pct. 3. - Se mentioneaza natura (modalitatea de acordare) ajutorului
social, conform prevederilor art. 2 alin. (8) din lege.
Pct. 4. - Se precizeaza originea ajutorului social, respectiv acordarea din
bugetul de stat, din bugetele locale (judet, municipiu, oras, comuna) sau din
alte surse ale statului.
Pct. 5. - Se mentioneaza conditiile (criterii, limite etc.) de acordare,
asa cum sunt ele prevazute in actul normativ de instituire a ajutorului social.
Pct. 6. - (col. 1, 2 si 3) Se mentioneaza valoarea totala a ajutoarelor
sociale acordate in perioada de raportare, precum si in 2 ani anteriori.
- (col. 4, 5 si 6) Se precizeaza numarul total de beneficiari - consumatori
individuali - care au primit aceste ajutoare, in perioada de raportare, precum
si in 2 ani anteriori.
ANEXA 1E
la regulament
_________________________________________
|Furnizorul de ajutor: |
|....................................... |
|Adresa ................................ |
|Localitatea ........................... |
|Judetul ............................... |
|Telefon ............. fax ............. |
|Codul fiscal .......................... |
|Persoana de contact ................... |
|_________________________________________|
FISA
privind ajutoarele pentru inlaturarea efectelor cauzate de dezastre naturale
sau de evenimente exceptionale, acordate in baza ......, in trimestrul ... anul
....
1. Denumirea ajutorului ...........................
2. Baza legala ....................................
3. Natura (modalitatea de acordare) ...............
4. Originea ajutorului ............................
5. Conditii de acordare ...........................
6. Agentii economici beneficiari, valoarea totala a acestor ajutoare,
precum si, daca este cazul, numarul beneficiarilor:
______________________________________________________________________________
|N | Agentii economici |Valoarea totala a | Numarul total de
|
|r.| |ajutoarelor acordate| beneficiari
|
| | | - mii lei - | (persoane fizice)
|
|c
|_________________________________|____________________|____________________|
|r |Denumirea|Localitatea/|Sectorul |Trimestrul|Anul|Anul|Trimestrul|Anul|Anul|
|t.| |Judetul |de
|..........|....|....|..........|....|....|
| | | |activitate|Anul .....| | | | |
|
| | | |(cod CAEN)| | | | | |
|
|__|_________|____________|__________|__________|____|____|__________|____|____|
| 0| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|__|_________|____________|__________|__________|____|____|__________|____|____|
|__|_________|____________|__________|__________|____|____|__________|____|____|
|__|_________|____________|__________|__________|____|____|__________|____|____|
|__|_________|____________|__________|__________|____|____|__________|____|____|
| TOTAL: | | | | | |
|
|____________________________________|__________|____|____|__________|____|____|
Instructiuni de completare a anexei nr. 1E
Se completeaza de catre furnizorul de ajutor pentru perioada de raportare
si pentru 2 ani anteriori cate o fisa centralizatoare pentru fiecare act
normativ care contine ajutoare.
In cazul in care printr-un act normativ se promoveaza mai multe tipuri de
ajutoare, se completeaza cate o fisa pentru fiecare.
Pct. 1. - Denumirea ajutorului va cuprinde descrierea sintetica a acestuia.
Pct. 2. - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiat ajutorul, cat si actele normative prin care acesta a fost reinnoit,
prelungit sau modificat.
Pct. 3. - Se mentioneaza natura (modalitatea de acordare) ajutorului,
conform prevederilor art. 2 alin. (8) din lege.
Pct. 4. - Se precizeaza originea ajutorului pentru inlaturarea efectelor
cauzate de dezastre naturale sau de evenimente exceptionale, respectiv
acordarea din bugetul de stat, din bugetele locale (judet, municipiu, oras,
comuna) sau din alte surse ale statului.
Pct. 5. - Se mentioneaza conditiile (criterii, limite etc.) de acordare,
asa cum sunt ele prevazute in actul normativ de instituire a ajutorului, dupa
caz.
ANEXA 2
la regulament
CLASIFICAREA SI CODIFICAREA OBIECTIVELOR AJUTORULUI DE STAT
________________________________________________________________________
Codul de Denumirea obiectivului
clasificare a
obiectivelor
________________________________________________________________________
1.1. Agricultura
1.2. Pescuit
2.1. Obiective orizontale
2.1.1. Cercetare-dezvoltare
2.1.2. Mediul inconjurator
2.1.3. Intreprinderi mici si mijlocii
2.1.4. Comert
2.1.5. Economisirea energiei
2.1.6. Salvare - restructurare
2.1.7. Combaterea somajului
2.1.8. Pregatire profesionala
2.1.9. Alte obiective
2.2. Obiective sectoriale (sectoare sensibile)
2.2.1. Otel
2.2.2. Constructii navale
2.2.3. Alte sectoare prelucratoare
2.2.4.1. Carbune: ajutoare pentru productia curenta
2.2.4.2. Carbune: alte ajutoare
2.2.5. Transporturi, din care:
2.2.5.1. - transport feroviar
2.2.5.2. - transport aerian
2.2.6. Turism
2.2.7. Servicii financiare
2.2.8. Media si cultura
3. Ajutoare regionale
3.1. Zone pentru care au fost elaborate programe nationale de
dezvoltare regionala, altele decat zonele defavorizate
3.2. Zone defavorizate
________________________________________________________________________