E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Articolul 2 din actul Norma 9 2004 abrogă Circulara 12 2004
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 2 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 adauga dupa articolul 2 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 3 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 8 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 9 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 10 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 11 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 13 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 17 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 6 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 18 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 19 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 20 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 adauga dupa articolul 20 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 1 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 2 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 4 din actul Norma 12 2003
Articolul 1 din actul Norma 9 2004 modifica articolul 5 din actul Norma 12 2003
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

NORME Nr

NORME   Nr. 9 din 20 august 2004

pentru completarea si modificarea Normelor Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari ale institutiilor de credit

ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI


SmartCity3

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 786 din 26 august 2004

    Avand in vedere prevederile art. 25 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, ale art. 38 alin. 1 si 2, ale art. 45 lit. a), c) si d), ale art. 50, 66, 68^1, ale art. 83^6 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 19 alin. 1 din Legea nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2003, precum si ale art. 3 alin. 2, ale art. 171 alin. 2 si ale art. 284 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si modificata prin Legea nr. 200/2002, cu modificarile ulterioare,
    in temeiul dispozitiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004,

    Banca Nationala a Romaniei emite prezentele norme.

    Art. 1
    Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari ale institutiilor de credit, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 21 ianuarie 2004, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Alineatul 1 al articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 2
    Termenii si expresiile urmatoare au semnificatia prevazuta de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare: institutie de credit, autorizatie, sucursala, autoritate competenta, institutie financiara, stat membru de origine, stat membru gazda, control, actionar semnificativ, societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe."
    2. La articolul 2 alineatul 2, punctul 11 va avea urmatorul cuprins:
    "11. societate-mama - o societate-mama in sensul prevazut de Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice entitate care, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, exercita efectiv o influenta dominanta (control) asupra altei entitati;"
    3. La articolul 2 alineatul 2, punctul 12 va avea urmatorul cuprins:
    "12. filiala - o filiala in sensul prevazut de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice entitate asupra careia, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, o societate-mama exercita efectiv o influenta dominanta (control).
    Toate filialele entitatilor-filiala vor fi, de asemenea, considerate filiale ale entitatii care este societatea-mama de origine a entitatilor-filiala;"
    4. La articolul 2 alineatul 2, dupa punctul 12 se introduc punctele 13 - 25 cu urmatorul cuprins:
    "13. control comun - impartirea controlului asupra unei activitati economice;
    14. influenta semnificativa - autoritatea de a participa la luarea deciziilor de politica financiara si de exploatare ale unei activitati economice, dar care nu reprezinta controlul sau controlul comun asupra politicilor respective;
    15. asociere in participatie - intelegere contractuala prin care doua sau mai multe parti intreprind o activitate economica supusa controlului comun;
    16. grup - mai multe entitati (membri) reunite dupa un anumit criteriu. Prin grupul institutiei de credit se va intelege grupul reprezentand <<un singur debitor>>, din care face parte institutia de credit insasi.
    Pentru scopurile acestei definitii, va fi luat in considerare si cazul particular in care un grup este format dintr-o singura entitate (membru);
    17. entitate sau membru din cadrul unui grup - orice entitate sau membru, persoana fizica ori juridica, care face parte dintr-un grup; in cazul grupului institutiei de credit, se va intelege si institutia de credit insasi;
    18. grup de persoane aflate in relatii speciale cu un membru al grupului institutiei de credit - acel grup reprezentat de:
    a) ceilalti membri ai grupului institutiei de credit;
    b) membrii oricarui grup reprezentand <<un singur debitor>> asupra caruia grupul institutiei de credit:
    - are o influenta semnificativa; sau
    - exercita o influenta semnificativa;
    c) membrii oricarui grup reprezentand <<un singur debitor>> care:
    - are o influenta semnificativa asupra grupului institutiei de credit;
    sau
    - exercita o influenta semnificativa asupra grupului institutiei de credit;
    d) membrii oricarui grup reprezentand <<un singur debitor>> impreuna cu care grupul institutiei de credit intreprinde o activitate economica si impreuna cu care grupul institutiei de credit:
    - are controlul comun asupra acesteia; sau
    - exercita controlul comun asupra acesteia.
    Se prezuma ca un grup reprezentand <<un singur debitor>> are influenta semnificativa asupra altui grup reprezentand <<un singur debitor>> in situatia in care cel putin un membru al primului grup este actionar semnificativ, administrator sau persoana care detine functie executiva in cadrul unuia sau mai multor membri din cel de-al doilea grup; de asemenea, se prezuma ca are influenta semnificativa asupra grupului institutiei de credit fiecare dintre membrii consiliilor de administratie ale autoritatilor competente responsabile cu supravegherea prudentiala a membrilor - institutii de credit din cadrul grupului institutiei de credit.
    Se prezuma ca un grup reprezentand <<un singur debitor>> are, impreuna cu alt grup reprezentand <<un singur debitor>>, control comun asupra unei activitati economice in cazul in care exista o intelegere contractuala de tipul asocierii in participatie (joint venture) intre membrii din cele doua grupuri;
    19. persoana aflata in relatii speciale - orice membru din grupul de persoane aflate in relatii speciale;
    20. personal - grupul reprezentat de salariatii unei entitati din cadrul grupului institutiei de credit, angajati cu contract individual de munca.
    In scopul aplicarii acestei definitii in cadrul prezentelor norme, fiecare salariat va fi luat in considerare impreuna cu ceilalti membri ai grupului reprezentand <<un singur debitor>> din care face parte salariatul.
    Se prezuma ca un grup reprezentand <<un singur debitor>>, din care face parte un salariat, contine cel putin salariatul respectiv si membrii familiei acestuia;
    21. operatiune in conditii de favoare (non-arm's length transaction) - orice operatiune care este incheiata de catre parti de pe alte pozitii decat cele care reprezinta interese economice diferite.
    La aprecierea caracterului unei astfel de operatiuni pot fi avute in vedere, fara a se limita la acestea, urmatoarele aspecte:
    - disponibilitatea institutiei de a efectua o operatiune identica sau similara cu orice alta persoana, probata prin accesul larg la acest tip de operatiune;
    - termenii in care au fost incheiate operatiuni similare si care predomina la momentul efectuarii operatiunii in cauza. Dintre termenii considerati se pot mentiona:
        - in cazul operatiunilor de acordare de credite - evaluarea creditului, durata, ratele de dobanda, scadentarul, cerintele de garantii colaterale; iar
        - in cazul operatiunilor de atragere de depozite - dobanda bonificata;
    - tranzactionarea unui activ sau decontarea unei datorii la valoarea sa justa;
    22. administrator - un administrator al unei entitati, indiferent daca beneficiaza sau nu de indemnizatie. Un administrator consultant (advisory director) nu este considerat administrator daca acesta:
    - nu este ales de catre actionari/asociati;
    - nu este autorizat sa voteze in cadrul consiliului de administratie; si
    - acorda consiliului de administratie consultanta numai in ceea ce priveste politicile generale;
    23. persoana care detine functie executiva*1) - o persoana care participa sau care are autoritatea de a participa, in alta calitate decat cea de administrator, la luarea deciziilor de politica financiara si de exploatare ale unei entitati, indiferent daca persoana beneficiaza sau nu de drepturi salariale ori alte modalitati de remunerare. Cel putin presedintele consiliului de administratie, presedintele, vicepresedintii, casierul-sef, secretarul general si trezorierul sunt considerati persoane care detin functie executiva, cu exceptia cazului in care, prin hotarare a consiliului de administratie sau prin actele constitutive ale entitatii, aceste persoane nu au autoritatea sa participe, in alta calitate decat cea de administrator, la luarea deciziilor de politica financiara si de exploatare ale entitatii, si persoanele respective nu participa efectiv la luarea acestor decizii;
------------
    *1) Termenul nu include persoanele care pot exercita puterea de decizie intr-o anumita masura, in cadrul desfasurarii atributiilor lor, inclusiv in ceea ce priveste acordarea de credite, dar care nu participa la stabilirea politicilor majore ale entitatii si a caror putere de decizie este limitata prin norme interne stabilite de conducerea superioara a entitatii. De exemplu, termenul nu include un conducator sau conducator-adjunct al sucursalei unei entitati decat daca acesta participa sau este autorizat sa participe la luarea deciziilor de politica financiara si de exploatare ale entitatii.

    24. grup de persoane fizice cu influenta semnificativa asupra unei/unor entitati din cadrul grupului institutiei de credit - orice grup format din membrii unui grup reprezentand <<un singur debitor>>, dintre cele prevazute la pct. 18 lit. c), care sunt persoane fizice.
    In scopul aplicarii acestei definitii in cadrul prezentelor norme, vor fi luate in considerare numai acele grupuri de persoane fizice cu influenta semnificativa, care au in componenta lor cel putin un membru care are calitatea de salariat al unei/unor entitati din cadrul grupului institutiei de credit.
    Totodata, pentru scopurile acestei definitii, va fi luat in considerare si cazul particular in care un grup de persoane fizice cu influenta semnificativa este format dintr-un singur membru.
    Unele dintre cele mai intalnite cazuri de grupuri de persoane fizice cu influenta semnificativa sunt:
    - cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii din care un membru este persoana care detine functie executiva (pe baza prezumtiei ca, in cadrul unei familii, intre soti, rude si afini pana la gradul al doilea inclusiv, exista o relatie similara celei de control); totodata pot exista cazuri in care intre un membru al familiei si o alta persoana exista, in sensul ca se exercita, o relatie similara celei de control, in aceste cazuri membrii familiei impreuna cu persoana respectiva constituind un grup de persoane fizice cu influenta semnificativa;
    - cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii din care un membru este administrator sau actionar semnificativ in una dintre entitatile grupului institutiei de credit, iar alt membru are calitatea de salariat in aceeasi/alta entitate din acest grup;
    25. familie - soti, rude si afini pana la gradul al doilea inclusiv."
    5. Dupa articolul 2 se introduce articolul 2^1 cu urmatorul cuprins:
    "Art. 2^1
    Operatiuni in conditii de favoare
    1. Institutia de credit nu va efectua alte operatiuni in conditii de favoare decat cele prevazute de pachetele de masuri remuneratorii si stimulente pentru salariatii entitatilor membre ale grupului institutiei de credit, in conditiile in care pachetele respective prevad operatiuni in conditii de favoare care, daca sunt efectuate cu un membru al unui grup de persoane fizice cu influenta semnificativa, in calitatea sa de salariat:
    a) sunt larg disponibile pentru salariatii entitatii/entitatilor, din cadrul grupului institutiei de credit, in care acel grup de persoane fizice cu influenta semnificativa are sau exercita o asemenea influenta; si
    b) nu favorizeaza nici un membru al grupului de persoane fizice cu influenta semnificativa fata de salariatii entitatilor in care acel grup de persoane fizice cu influenta semnificativa are sau exercita o asemenea influenta.
    2. Operatiunile in conditii de favoare prevazute de pachetele de masuri remuneratorii si stimulente pentru salariatii entitatilor membre ale grupului institutiei de credit vor putea fi efectuate numai dupa analizarea acestora de catre Directia supraveghere si obtinerea aprobarii prealabile a Bancii Nationale a Romaniei.
    3. Banca Nationala a Romaniei poate stabili, diferit fata de institutia de credit, daca o operatiune prezinta caracteristici care conduc la incadrarea acesteia in categoria operatiunilor in conditii de favoare.
    4. Expunerile*1) (altele decat cele aferente persoanelor care, la momentul determinarii nivelului fondurilor proprii, beneficiaza de drepturi oferite prin pachetele de masuri remuneratorii si stimulente pentru salariatii entitatilor membre ale grupului institutiei de credit) care prezinta caracteristici ce reflecta efectuarea unei operatiuni in conditii de favoare vor fi deduse, in cadrul calculului fondurilor proprii ale institutiei de credit, din nivelul capitalurilor proprii.
------------
    *1) Se au in vedere, in principal, expunerile inregistrate, in baza drepturilor oferite prin pachetele de masuri remuneratorii si stimulente pentru salariatii entitatilor membre ale grupului institutiei de credit, fata de persoanele care, la momentul determinarii nivelului fondurilor proprii, nu mai fac parte dintre salariatii proprii.

    5. Respectarea obligatiilor prevazute la pct. 1, 2, 3 si 4 va fi monitorizata de catre Banca Nationala a Romaniei - Directia supraveghere, pe baza individuala si consolidata."
    6. Capitolul III va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. 3
    Expuneri mari

    Art. 8
    Monitorizarea si raportarea expunerilor mari
    1. Expunerea unei institutii de credit fata de <<un singur debitor>> este considerata ca fiind expunere mare atunci cand valoarea acesteia este egala sau depaseste 10% din fondurile proprii ale institutiei de credit respective.
    Aceasta prevedere nu se va aplica in cazul grupurilor reprezentand <<un singur debitor>> care intra in componenta grupului de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit sau in componenta personalului institutiei de credit.
    2. Banca Nationala a Romaniei poate stabili, diferit fata de institutia de credit, componenta unui grup reprezentand <<un singur debitor>>.
    3. In situatia in care exista indoieli justificate in ceea ce priveste incadrarea unor persoane fizice si/sau juridice in categoria <<un singur debitor>> sau in situatia in care se considera ca persoanele respective nu constituie un singur risc, chiar si in conditiile in care intre acestea exista relatii de natura celor pe baza carora se determina componenta <<unui singur debitor>>, institutia de credit va discuta situatia respectiva cu Directia supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei pentru a se stabili modul de raportare a expunerii/expunerilor, pentru scopurile supravegherii pe baza individuala, consolidata si/sau, dupa caz, subconsolidata.
    4. Expunerea unei institutii de credit fata de grupul de persoane aflate in relatii speciale este considerata ca fiind expunere mare atunci cand valoarea acesteia este egala sau depaseste 10% din fondurile proprii ale institutiei de credit respective.
    5. In anumite situatii in care exista relatii speciale suficient de indepartate cu institutia de credit (relatii in care posibilitatea exercitarii unei influente asupra institutiei de credit in vederea obtinerii unor conditii de favoare este foarte redusa), la solicitarea institutiei de credit si in urma discutiilor purtate intre Directia supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei si institutia de credit respectiva, Directia supraveghere va decide cu privire la excluderea unei persoane, alta decat cele din grupul institutiei de credit, din grupul persoanelor aflate in relatii speciale cu institutia de credit, pentru scopurile supravegherii pe baza individuala, consolidata si/sau, dupa caz, subconsolidata. In cazul in care persoana exclusa este membra a unui grup reprezentand <<un singur debitor>>, se va decide si cu privire la excluderea intregului grup.
    6. Pentru scopurile pct. 5 vor putea fi luate in considerare, fara a fi limitative, situatiile in care o persoana are, in cadrul unei alte entitati, membra a grupului institutiei de credit, calitatea de administrator sau de persoana care detine functie executiva si sunt indeplinite concomitent urmatoarele conditii:
    a) prin hotarare a consiliului de administratie sau prin actele constitutive ale institutiei de credit persoana in cauza nu are autoritatea sa participe in cadrul institutiei de credit la luarea deciziilor de politica financiara si de exploatare, iar persoana respectiva nu participa efectiv la luarea acestor decizii;
    b) entitatea respectiva nu are controlul asupra institutiei de credit;
    c) activele entitatii respective, determinate anual, nu reprezinta mai mult de 10% din activele consolidate ale entitatii:
    - care are controlul asupra institutiei de credit; si
    - asupra careia nici o alta entitate nu are controlul;
    d) persoana respectiva nu este, in alta calitate decat cele mentionate, persoana aflata in relatii speciale cu institutia de credit.
    Pentru scopurile lit. a), prin hotarare a consiliului de administratie sau prin actele constitutive ale institutiei de credit, persoana respectiva poate:
    - sa fie mentionata in cadrul unei liste cuprinzand numele persoanelor/functiile care sunt excluse de la participarea la luarea deciziilor de politica financiara si de exploatare;
    - sa nu fie mentionata in cadrul unei liste cuprinzand numele persoanelor/functiile care sunt incluse la participarea la luarea deciziilor de politica financiara si de exploatare.
    7. Expunerea unei institutii de credit fata de o persoana aflata in relatii speciale, membra a propriului grup, este considerata ca fiind expunere mare individuala in valoare relativa atunci cand valoarea acesteia este egala sau depaseste 5% din fondurile proprii ale institutiei de credit respective.
    8. Expunerea unei institutii de credit fata de o persoana aflata in relatii speciale, alta decat cele din grupul institutiei de credit, este considerata ca fiind expunere mare individuala in valoare absoluta atunci cand valoarea acesteia este egala sau depaseste o limita absoluta stabilita de institutia de credit prin proceduri interne aprobate de Banca Nationala a Romaniei. In cazul in care persoana respectiva este membra a unui grup reprezentand <<un singur debitor>>, expunerea luata in considerare va fi cea fata de intregul grup.
    9. Expunerea unei institutii de credit fata de personalul propriu este considerata ca fiind expunere mare atunci cand valoarea acesteia este egala sau depaseste 10% din fondurile proprii ale institutiei de credit respective.
    10. In scopul supravegherii expunerilor rezultate din alte forme de concentrare a riscului de credit, Banca Nationala a Romaniei poate stabili si alte criterii de monitorizare (cum sunt, fara a se limita la acestea, cele reprezentate de sectoarele de activitate si zonele geografice), precum si regimul de supraveghere al acestor expuneri.
    11. Orice operatiune care conduce la inregistrarea unei expuneri mari, asa cum este definita la pct. 1, 4 si 9, sau la majorarea acesteia, precum si orice operatiune care prezinta in alt fel un risc deosebit va fi efectuata numai cu aprobarea prealabila a consiliului de administratie.
    In cazul in care contrapartida este o persoana aflata in relatii speciale cu institutia de credit, consiliul de administratie va putea aproba o asemenea operatiune numai in conditiile in care:
    - decizia este luata de majoritatea intregului consiliu de administratie si, daca este cazul;
    - partea interesata se abtine de la vot.
    12. Orice operatiune cu o persoana aflata in relatii speciale cu institutia de credit, care conduce la inregistrarea unei expuneri mari individuale in valoare relativa, asa cum este definita la pct. 7, sau la majorarea acesteia, va fi efectuata in aceleasi conditii ca si cele prevazute la pct. 11.
    13. Orice operatiune cu o persoana aflata in relatii speciale cu institutia de credit, care conduce la inregistrarea unei expuneri mari individuale in valoare absoluta, asa cum este definita la pct. 8, sau la majorarea acesteia, va fi efectuata in aceleasi conditii ca si cele prevazute la pct. 11.
    14. O institutie de credit va raporta Bancii Nationale a Romaniei orice expunere mare, asa cum este definita la pct. 1, 4 si 9.
    Raportarea tuturor expunerilor mari se va efectua trimestrial.
    15. Institutiile de credit vor dispune de proceduri administrative si contabile sanatoase, impreuna cu mecanisme adecvate de control intern, in scopul identificarii si inregistrarii tuturor expunerilor mari si a schimbarilor care pot interveni asupra lor, in conformitate cu definitiile si cu cerintele din prezentele norme, precum si pentru monitorizarea acestor expuneri in functie de politica fiecarei institutii de credit in materie de expuneri.
    16. In ceea ce priveste supravegherea expunerilor fata de grupul de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit, pe langa cerintele prevazute la pct. 15, institutiile de credit vor dispune de sisteme informationale in scopul identificarii si inregistrarii fiecarei expuneri, a sumei totale a acestora, a expunerilor mari individuale in valoare absoluta si relativa, precum si a schimbarilor care pot interveni asupra lor. Totodata sistemele informationale vor permite monitorizarea acestor expuneri prin intermediul unui proces de administrare independent.
    Art. 9
    Limitele aplicabile expunerilor mari
    1. O institutie de credit nu va inregistra fata de <<un singur debitor>> o expunere a carei valoare depaseste 25% din fondurile proprii.
    Aceasta prevedere nu se va aplica in cazul grupurilor reprezentand "un singur debitor", care intra in componenta grupului de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit sau in componenta personalului institutiei de credit.
    2. O institutie de credit nu va inregistra fata de grupul de persoane aflate in relatii speciale o expunere a carei valoare depaseste 25% din fondurile proprii.
    3. O institutie de credit nu va inregistra fata de ceilalti membri ai propriului grup o expunere a carei valoare depaseste 20% din fondurile proprii.
    4. O institutie de credit nu va inregistra fata de o persoana aflata in relatii speciale, alta decat cele din grupul institutiei de credit, o expunere a carei valoare depaseste o limita absoluta stabilita de institutia de credit prin proceduri interne aprobate de Banca Nationala a Romaniei. In cazul in care persoana respectiva este membra a unui grup reprezentand <<un singur debitor>>, expunerea luata in considerare va fi cea fata de intregul grup.
    5. O institutie de credit nu va inregistra fata de personalul propriu o expunere a carei valoare depaseste 25% din fondurile proprii.
    6. Valoarea cumulata a expunerilor mari ale unei institutii de credit, asa cum sunt definite la art. 8 pct. 1, 4 si 9, nu va depasi 800% din fondurile ei proprii.
    La determinarea valorii cumulate, in cazul suprapunerii criteriilor de monitorizare a concentrarii riscului de credit, expunerea fata de un anumit grup reprezentand <<un singur debitor>> va fi luata in calcul o singura data.
    7. Banca Nationala a Romaniei poate impune pentru cazuri particulare, atunci cand circumstantele o justifica, limite mai stricte (inclusiv interdictii) decat cele prevazute la pct. 1, 2, 3, 4, 5 si 6.
    8. O institutie de credit trebuie sa respecte in permanenta limitele cu referire la expunerile mari, stabilite la pct. 1, 2, 3, 4, 5 si 6, si/sau cele stabilite conform pct. 7. Daca intr-un caz exceptional, expunerile depasesc aceste limite, este necesara raportarea imediata a acestei situatii Bancii Nationale a Romaniei, care poate acorda, atunci cand circumstantele o justifica, un termen limita pana la care institutia de credit sa se conformeze cu limitele impuse.
    9. Banca Nationala a Romaniei poate recunoaste, la solicitarea unei institutii de credit, exceptarea, integrala sau partiala, de la aplicarea pct. 2, 3, 5*) si 6, a expunerilor inregistrate fata de membrii propriului grup care sunt inclusi in supravegherea pe baza consolidata careia i se supune respectiva institutie de credit, in conditiile in care aceasta supraveghere este efectuata in conformitate cu legislatia relevanta din Romania, Directiva 2000/12/CE privind conditiile de acces si exercitare a activitatii bancare de catre institutiile de credit sau cu standarde echivalente in vigoare intr-o tara terta si totodata exista masuri care sa asigure repartizarea adecvata a riscurilor in interiorul grupului.
------------
    *) Se au in vedere cazurile in care din grupul institutiei de credit fac parte atat membri persoane fizice, care au si calitatea de salariat, cat si membri persoane juridice.

    10. Pentru fiecare dintre expunerile de mai jos se va excepta de la aplicarea prevederilor pct. 1, 2, 3, 4, 5, 6 si, daca este cazul, pct. 7 partea calculata ca diferenta intre valoarea expunerii respective si rezultatul inmultirii acesteia cu ponderea aferenta:
    a) pondere 0%:
    1. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri inregistrate fata de administratiile centrale si bancile centrale ale tarilor din zona A;
    2. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri inregistrate fata de Comunitatile Europene;
    3. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri garantate in mod direct, expres, irevocabil si neconditionat de administratiile centrale si de bancile centrale din zona A sau de catre Comunitatile Europene;
    4. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri inregistrate fata de administratiile centrale sau bancile centrale din zona B, exprimate si finantate in moneda nationala a Imprumutatului;
    5. elemente de activ si elemente din afara bilantului constituind expuneri garantate, in mod adecvat in opinia Bancii Nationale a Romaniei, printr-un colateral sub forma de titluri emise de administratiile centrale, bancile centrale din zona A sau Comunitatile Europene ori sub forma de depozite in numerar plasate la institutia imprumutatoare, certificate de depozit sau instrumente similare emise de catre institutia imprumutatoare si incredintate acesteia;
    b) pondere 20%:
    1. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri inregistrate fata de institutiile de credit din zona A, dar care nu constituie fonduri proprii ale acestor institutii;
    2. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri inregistrate fata de institutiile de credit din zona B, cu scadenta reziduala mai mica sau egala cu un an, dar care nu constituie fonduri proprii ale acestor institutii;
    3. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri inregistrate fata de administratiile regionale sau locale din zona A;
    4. elemente de activ constituind creante si elemente din afara bilantului constituind expuneri garantate in mod direct, expres, irevocabil si neconditionat de catre administratiile regionale sau locale din zona A;
    c) pondere 50%:
    1. imprumuturi garantate in mod adecvat in opinia Bancii Nationale a Romaniei cu ipoteci in favoarea institutiei de credit, de ranguri superioare ipotecilor instituite in favoarea altor creditori asupra proprietatii rezidentiale; totusi valoarea exceptata nu va putea depasi 50% din valoarea proprietatii rezidentiale. Valoarea proprietatii va fi calculata pe baza unor criterii de evaluare riguros definite prin dispozitii legislative, reglementari sau prin prevederi administrative, care, in opinia Bancii Nationale a Romaniei, sunt considerate adecvate. Evaluarea va fi efectuata cel putin o data pe an. In aplicarea prezentului punct, prin proprietate rezidentiala se intelege acel spatiu rezidential care este sau va fi ocupat ori dat cu chirie de catre Imprumutat;
    2. imprumuturi garantate in mod adecvat in opinia Bancii Nationale a Romaniei cu participatii in societati finlandeze din domeniul locativ care functioneaza in conformitate cu legea finlandeza privind societatile din domeniul locativ din anul 1991 sau cu legislatia echivalenta ulterioara;
    3. elementele din afara bilantului cu risc moderat, mentionate in anexa nr. I;
    d) pondere 100%:
    - expunerile din elemente de activ si elemente din afara bilantului, care nu sunt mentionate mai sus.
    11. In cazul in care o expunere fata de un client este garantata de o terta parte, institutiile de credit pot considera expunerea ca fiind asumata fata de terta parte si nu fata de client, daca expunerea este garantata in mod adecvat in opinia Bancii Nationale a Romaniei, direct, expres, irevocabil si neconditionat, de catre aceasta terta parte.
    Art. 10
    Supravegherea expunerilor mari pe baza consolidata si pe baza individuala
    Respectarea obligatiilor prevazute la art. 8 si 9 va fi monitorizata de catre Banca Nationala a Romaniei - Directia supraveghere pe baza individuala, precum si pe baza consolidata, in conformitate cu normele Bancii Nationale a Romaniei care stabilesc regulile generale de consolidare."
    7. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 11
    Supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari
    In cazul retelelor cooperatiste de credit, supravegherea pe baza individuala a solvabilitatii si expunerilor mari ale cooperativelor de credit va fi efectuata de catre casa centrala a acestora.
    In acest scop casa centrala a cooperativelor de credit va emite norme care vor fi elaborate pe baza principiilor prevazute de prezentele norme si care vor fi transmise spre avizare Bancii Nationale a Romaniei.
    Supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari ale caselor centrale ale cooperativelor de credit se realizeaza, pe baza individuala, de catre Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu metodele stabilite in prezentele norme.
    Supravegherea retelelor cooperatiste de credit se realizeaza pe baza individuala de catre Banca Nationala a Romaniei, pe baza situatiilor financiare agregate intocmite de catre casele centrale ale acestora, in conformitate cu normele Bancii Nationale a Romaniei care stabilesc regulile contabile de consolidare.
    Supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari ale retelelor cooperatiste de credit se realizeaza, daca este cazul, si pe baza consolidata de catre Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu metodele stabilite in prezentele norme, in normele Bancii Nationale a Romaniei care stabilesc regulile generale de consolidare, precum si in normele Bancii Nationale a Romaniei care stabilesc regulile contabile de consolidare."
    8. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 13
    Atributii ale Bancii Nationale a Romaniei
    In scopul aplicarii prezentelor norme, Banca Nationala a Romaniei, prin intermediul Directiei supraveghere, va exercita urmatoarele atributii:
    a) stabilirea si actualizarea listei cu bursele recunoscute de Banca Nationala a Romaniei. Lista initiala nu va avea caracter exhaustiv, urmand a fi actualizata de catre Directia supraveghere ori de cate ori aceasta va considera necesar sau atunci cand, in urma analizei solicitate de o institutie de credit, aceasta va decide ca o bursa care nu este inclusa in lista mentionata indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. 2 pct. 10;
    b) exprimarea punctului de vedere referitor la aspectele mentionate la art. 2 alin. 2 pct. 11 si 12, art. 6 pct. 1, lit. a) subpct. 7, art. 6 pct. 1 lit. b) subpct. 11, art. 6 pct. 1 lit. c) subpct. 1, art. 6 pct. 4 si 5, art. 9 pct. 10 lit. a) subpct. 5, art. 9 pct. 10 lit. c) subpct. 1 si 2, art. 9 pct. 11 si la anexa nr. I categoria "Risc scazut" liniuta a doua;
    c) identificarea cazurilor prevazute la art. 2^1 pct. 3 si incadrarea corespunzatoare a operatiunilor.
    In scopul supravegherii operatiunilor in conditii de favoare si a operatiunilor efectuate cu membrii grupului de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit, in contextul legaturii dintre aceste operatiuni, Directia supraveghere va examina, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
    - operatiunile efectuate cu orice persoana aflata in relatii speciale cu institutia de credit pentru a verifica daca, in legatura cu aceste operatiuni, au fost respectate prevederile art. 2^1 pct. 1;
    - cazurile prevazute la art. 2^1 pct. 3, pentru a stabili daca persoanele cu care au fost efectuate asemenea operatiuni se incadreaza in grupul persoanelor aflate in relatii speciale cu institutia de credit.
    Pentru situatiile prevazute mai sus vor fi avute in vedere inclusiv operatiunile materializate in elemente de activ care au facut obiectul scoaterii in afara bilantului;
    d) stabilirea de cerinte in aplicarea prevederilor art. 3 pct. 4 si art. 3 pct. 5 alin. 2;
    e) identificarea si clarificarea cazurilor prevazute la art. 8 pct. 2;
    f) luarea deciziilor cu privire la stabilirea criteriilor de monitorizare si a regimului de supraveghere aferent expunerilor rezultate, prevazute la art. 8 pct. 10;
    g) aprobarea procedurilor interne ale institutiilor de credit prevazute la art. 8 pct. 8 si la art. 9 pct. 4;
    h) identificarea cazurilor prevazute la art. 9 pct. 7 si stabilirea corespunzatoare a limitelor. Pentru aplicarea prevederilor art. 9 pct. 7, unul dintre aspectele ce vor putea fi avute in vedere il constituie pierderile excesive, in valoare absoluta sau relativa, inregistrate pe seama anumitor grupuri reprezentand <<un singur debitor>> si, in principal, cele inregistrate pe seama membrilor grupului de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit ori pe seama operatiunilor in conditii de favoare. Totodata, pentru scopul mentionat, vor putea fi luate in considerare si expunerile excesive, in valoare absoluta sau relativa, din credite neperformante;
    i) luarea deciziilor cu privire la cazurile prevazute la art. 9 pct. 8;
    j) luarea deciziilor cu privire la stabilirea de exceptii in aplicarea art. 9 pct. 9;
    k) avizarea normelor mentionate la art. 11 alin. 2;
    l) stabilirea specificatiilor prevazute la art. 18 pct. 2;
    m) luarea deciziilor privind acceptarea considerentelor prevazute la anexa nr. II pct. 2 lit. b) alin. 3."
    9. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 17
    Cerinte suplimentare de raportare
    Directia supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei poate solicita institutiilor de credit orice informatii suplimentare pe care le considera relevante pentru scopurile prezentelor norme. In acest sens, Directia supraveghere va comunica institutiilor de credit in cauza toate elementele necesare raportarii informatiilor mentionate, respectiv formularele de raportare, modalitatea de transmitere, precum si periodicitatea, daca este cazul."
    10. Capitolul VI va avea urmatorul cuprins:
    "CAP. 6
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 18
    Dispozitii tranzitorii
    1. Institutia de credit se va incadra in limitele prevazute la art. 9, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme. In aceasta perioada institutia de credit nu va efectua operatiuni care:
    - sa conduca la expuneri ce depasesc acele limite, prevazute la art. 9, in care institutia de credit se incadreaza ca urmare a aplicarii prezentelor norme;
    - sa conduca la majorarea expunerilor care depasesc acele limite, prevazute la art. 9, in care institutia de credit nu se incadreaza ca urmare a aplicarii prezentelor norme.
    2. Prevederile art. 2^1 pct. 4 se vor aplica dupa 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme. In aceasta perioada institutia de credit va identifica toate expunerile existente la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, care au fost inregistrate in urma efectuarii de operatiuni in conditii de favoare, si va lua masuri in vederea reducerii nivelului acestor expuneri. Totodata institutia de credit va intocmi, potrivit specificatiilor Directiei supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei, o lista care va cuprinde toate operatiunile respective, pe care o va raporta acestei directii la sfarsitul perioadei mentionate. Pentru fiecare dintre aceste operatiuni specificatiile se vor referi cel putin la:
    - datele de identificare a contrapartidei;
    - nivelul expunerii la data intrarii in vigoare a prezentelor norme;
    - caracteristicile de favoare aferente operatiunii;
    - daca contrapartida se afla, conform definitiei de la art. 2 alin. 2 pct. 18, in relatii speciale cu institutia de credit, iar in caz contrar, natura relatiei.
    Dupa cele 60 de zile expunerile aferente operatiunilor mentionate vor intra sub incidenta prevederilor art. 2^1 pct. 4.
    Art. 19
    Sanctiuni si masuri
    Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a masurilor prevazute de Legea nr. 58/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 200/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de Legea nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Art. 20
    Intrare in vigoare
    Prezentele norme intra in vigoare la data de 1 octombrie 2004, cu exceptia dispozitiilor referitoare la supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari pe baza consolidata, care se vor aplica incepand cu 1 ianuarie 2005.
    Art. 21
    Norme abrogate
    La data intrarii in vigoare a prezentelor norme se abroga Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 8/1999 privind limitarea riscului de credit al institutiilor de credit, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 245 din 1 iunie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare."
    11. La anexa nr. I:
    a) Liniuta a 9-a de la categoria "Risc maxim" va avea urmatorul cuprins:
    "- facilitati de credit neutilizate (angajamente de creditare, de achizitionare de titluri sau angajamente de furnizare de facilitati de garantare ori acceptare) cu caracter irevocabil (indiferent de scadenta) si a caror utilizare este certa;".
    b) Liniuta a 5-a de la categoria "Risc mediu" va avea urmatorul cuprins:
    "- facilitati de credit neutilizate (angajamente de creditare, de achizitionare de titluri sau angajamente de furnizare de facilitati de garantare ori acceptare) cu caracter irevocabil, a caror scadenta initiala este mai mare de un an si a caror utilizare nu este certa;".
    c) Prima liniuta de la categoria "Risc scazut" va avea urmatorul cuprins:
    "- facilitati de credit neutilizate (angajamente de creditare, de achizitionare de titluri sau angajamente de furnizare de facilitati de garantare ori acceptare) cu caracter irevocabil, a caror scadenta initiala este mai mica sau egala cu un an si a caror utilizare nu este certa;".
    12. In cadrul anexei nr. II, punctul 1 etapa (c) liniuta a doua va avea urmatorul cuprins:
    "- in cazul determinarii expunerilor mari - cu ponderile alocate pentru contrapartidele relevante prevazute la art. 9 pct. 10 si 11, cu exceptia ponderilor de 100% care vor fi inlocuite cu ponderi de 50%, avandu-se in vedere si prevederile art. 6 pct. 3".
    13. Tabelul 1 din anexa nr. IV va avea cuprinsul prezentat in anexa nr. 1*) la prezentele norme.
    14. Anexa nr. V va avea cuprinsul prezentat in anexa nr. 2*) la prezentele norme.
------------
    *) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.

    Art. 2
    La data intrarii in vigoare a prezentelor norme se abroga Circulara Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2004 pentru modificarea Normelor Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitatii si expunerilor mari ale institutiilor de credit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 541 din 16 iunie 2004.
    Art. 3
    Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 12/2003, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 21 ianuarie 2004, cu modificarile si completarile aduse prin prezentele norme, vor fi republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

               p. GUVERNATORUL BANCII NATIONALE A ROMANIEI,
                           EMIL IOTA GHIZARI

    ANEXA 1
    (Anexa nr. 4
    la Normele nr. 12/2003)

                               Tabel 1*

                                                                  - mil. lei -
 ______________________________________________________________________________
|Ponderi|        Elemente din afara bilantului         |Valoarea   |Valoarea   |
|       |                                              |elementelor|ponderata a|
|       |                                              |din afara  |elementelor|
|       |                                              |bilantului |din afara  |
|       |                                              |           |bilantului |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|   1   |                     2                        |     3     |     4     |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|  100% |Risc maxim                                    |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Garantii avand caracter de substitut de credit|           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Acceptari                                     |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Andosari de efecte care nu poarta numele altei|           |           |
|       |institutii de credit                          |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Tranzactii cu recurs                          |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Scrisori de credit standby irevocabile avand  |           |           |
|       |caracter de substitut de credit               |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Angajamente ferme de cumparare la termen      |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Depozite forward forward                      |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Partea neplatita a actiunilor si titlurilor   |           |           |
|       |partial platite                               |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Facilitati de credit neutilizate (angajamente |           |           |
|       |de creditare, de achizitionare de titluri, sau|           |           |
|       |angajamente de furnizare de facilitati de     |           |           |
|       |garantare sau acceptare) cu caracter          |           |           |
|       |irevocabil (indiferent de scadenta) si a caror|           |           |
|       |utilizare este certa                          |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Alte elemente purtatoare de risc maxim        |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|   50% |Risc mediu                                    |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Credite documentare emise si confirmate       |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Garantii cunoscute pe plan international sub  |           |           |
|       |denumirea de warranties, indemnities (inclusiv|           |           |
|       |tender bonds, performance bonds, customs bonds|           |           |
|       |si tax bonds) si alte garantii care nu au     |           |           |
|       |caracter de substitut de credit               |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Acorduri de vanzare de active cu optiune de   |           |           |
|       |rascumparare                                  |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Scrisori de credit standby irevocabile care nu|           |           |
|       |au caracter de substitut de credit            |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Facilitati de credit neutilizate (angajamente |           |           |
|       |de creditare, de achizitionare de titluri, sau|           |           |
|       |angajamente de furnizare de facilitati de     |           |           |
|       |garantare sau acceptare) cu caracter          |           |           |
|       |irevocabil, a caror scadenta initiala este mai|           |           |
|       |mare de un an si a caror utilizare nu este    |           |           |
|       |certa                                         |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Facilitati de emisiune de efecte (Note        |           |           |
|       |issuance facilities - NIF) si facilitati      |           |           |
|       |reinnoibile de preluare ferma (Revolving      |           |           |
|       |underwriting facilities - RUF)                |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Alte elemente purtatoare de risc moderat      |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|   20% |Risc moderat                                  |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Credite documentare in care bunurile supuse   |           |           |
|       |livrarii reprezinta colateral si alte         |           |           |
|       |tranzactii care se lichideaza de la sine      |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Alte elemente purtatoare de risc moderat      |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|    0% |Risc scazut                                   |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Facilitati de credit neutilizate (angajamente |           |           |
|       |de creditare, de achizitionare de titluri, sau|           |           |
|       |angajamente de furnizare de facilitati de     |           |           |
|       |garantare sau acceptare) cu caracter          |           |           |
|       |irevocabil, a caror scadenta initiala este mai|           |           |
|       |mica sau egala cu un an si a caror utilizare  |           |           |
|       |nu este certa                                 |           |           | |_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Facilitati de credit neutilizate (angajamente |           |           |
|       |de creditare, de achizitionare de titluri, sau|           |           |
|       |angajamente de furnizare de facilitati de     |           |           |
|       |garantare sau acceptare) care pot fi anulate  |           |           |
|       |neconditionat in orice moment fara notificare,|           |           |
|       |si care sunt acordate de catre institutia de  |           |           |
|       |credit in mod justificat, in opinia Bancii    |           |           |
|       |Nationale a Romaniei                          |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|       |Alte elemente cu risc scazut                  |           |           |
|_______|______________________________________________|___________|___________|
|                       Total                          |           |           |
|______________________________________________________|___________|___________|
    * Tabelul reprezinta situatia agregata a informatiilor rezultate in urma aplicarii primei etape prevazute la art. 6 pct. 2.

    ANEXA 2
    [Anexa nr. 5 a)
    la Normele nr. 12/2003]

                              SITUATIA
                      privind expunerile mari

    Cod raportare: [ ]
    Data raportarii: [  /  /  ]
    Denumirea institutiei de credit raportoare: ....................
    Entitati incluse in perimetrul de consolidare*1):

                                                  - mil. lei -
 ________________________________          ___________________
|Nr. |         Denumire          |        |   Fonduri   |     |
|crt.|                           |        | proprii (FP)|     |
|____|___________________________|        |_____________|_____|
|  0 |            1              |        | 10% din FP  |     |
|____|___________________________|        |_____________|_____|
|    |                           |        | 20% din FP  |     |
|____|___________________________|        |_____________|_____|
|    |                           |        | 25% din FP  |     |
|____|___________________________|        |_____________|_____|
|    |                           |        | 800% din FP |     |
|____|___________________________|        |_____________|_____|

                                   Tabel 1

                                                                  - mil. lei -
 ______________________________________________________________________________
|N |            Grup             |Expunere|Expunere |Expunere supusa|  Limita  |
|r.|                             |  mare  |exceptata|   limitarii   |aplicabila|
|  |_____________________________|        |  de la  |_______________|   *4)    |
|c |Cod|        Denumire         |        |aplicarea|valoare  |  %  |          |
|r |*2)|                         |        |limitelor|absoluta | din |          |
|t.|   |                         |        |   *3)   |(col. 3 -|  FP |          |
|  |   |                         |        |         |col. 4)  |     |          |
|__|___|_________________________|________|_________|_________|_____|__________|
| 0| 1 |            2            |    3   |    4    |    5    |  6  |    7     |
|__|___|_________________________|________|_________|_________|_____|__________|
|A)|   |Grupul de persoane aflate|        |         |         |     |          |
|  |   |in relatii speciale cu   |        |         |         |     |          |
|  |   |institutia de credit*5)  |        |         |         |     |          |
|__|___|_________________________|________|_________|_________|_____|__________|
|B)|   |Grupul reprezentat de    |        |         |         |     |          |
|  |   |personalul institutiei   |        |         |         |     |          |
|  |   |de credit*5)             |        |         |         |     |          |
|__|___|_________________________|________|_________|_________|_____|__________|
|C)|   |Grupuri reprezentand     |        |         |         |     |          |
|  |   |"un singur debitor"      |        |         |         |     |          |
|__|___|_________________________|________|_________|_________|_____|__________|
|  |   |                         |        |         |         |     |          |
|__|___|_________________________|________|_________|_________|_____|__________|
|  :   :                         :        :         :         :     :          |
|__:___:_________________________:________:_________:_________:_____:__________|
|D)     TOTAL A) + B) + C)       |        |         |         |/////|//////////|
|________________________________|________|_________|_________|_____|__________|
    *1) In cazul raportarilor intocmite, de catre casa centrala, la nivelul individual al retelei cooperatiste de credit, se va citi "Organizatii cooperatiste de credit din cadrul retelei:".
    *2) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui grup reprezentand "un singur debitor".
    *3) Expuneri exceptate potrivit art. 9 pct. 10 si/sau 9.
    *4) Limita aplicabila este 25% potrivit art. 9 pct. 1, 2 si 5 sau alta limita stabilita potrivit art. 9 pct. 7.
    *5) In cazul in care institutia de credit nu inregistreaza expunere mare fata de acest grup, rubricile acestui rand, aferente col. 3, 4, 5, 6 si 7, nu vor fi completate cu date.

    [Anexa nr. 5 b)
    la Normele nr. 12/2003]

                                EXPUNERILE
fata de grupurile reprezentand un singur debitor care se deduc din valoarea cumulata a expunerilor mari*1)

                                                                  - mil. lei -
 ______________________________________________________________________________
|N | Grup reprezentand |Expunere|  Expunere  |Expunere |Numar de   |Expunere   |
|r.|"un singur debitor"|        |exceptata de|supusa   |aparitii   |deductibila|
|  |                   |        |la aplicarea|limitarii|in cadrul  |(col. 5 x  |
|c |                   |        |limitelor*2)|(col. 3 -|expunerilor| col. 6 -  |
|r |                   |        |            | col. 4) |mari*3)    | col. 5)   |
|t.|___________________|________|____________|_________|___________|___________|
|  |Cod*4)|  Denumire  |        |            |         |           |           |
|__|______|____________|________|____________|_________|___________|___________|
| 0|   1  |     2      |    3   |      4     |    5    |      6    |     7     |
|__|______|____________|________|____________|_________|___________|___________|
|__|______|____________|________|____________|_________|___________|___________|
|  :      : :        : :         :           :           |
|..:......:............:........:............:.........:...........:...........|
|  :      : :        : :         :           :           |
|..:......:............:........:............:.........:...........:...........|
|  :      : :        : :         :           :           |
|__:______:____________:________:____________:_________:___________:___________|
|       TOTAL          |        |            |         |           |           |
|______________________|________|____________|_________|___________|___________|
    *1) Potrivit art. 9 pct. 6 alin. 2.
    *2) Expuneri exceptate potrivit art. 9 pct. 10 si/sau 9.
    *3) Numar de aparitii in cadrul expunerilor mari de la art. 8 pct. 1, 4 si 9.
    *4) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui grup reprezentand "un singur debitor".

    [Anexa nr. 5 c)
    la Normele nr. 12/2003]

                               STRUCTURA
expunerii mari fata de grupul de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit

                               Tabel 1

                                                                  - mil. lei -
 ______________________________________________________________________________
|N |Membrii grupului institutiei|          |Expunere exceptata|Expunere supusa |
|r.|   de credit prevazuti la   |          | de la aplicarea  |   limitarii    |
|  |   art. 2 alin. 2 pct. 18   | Expunere |     limitelor    |(col. 3 - col. 4|
|c |           lit. a)          |          |                  | - col. 5)      |
|r |____________________________|          |__________________|                |
|t.| Cod*1) |     Denumire      |          |in baza | in baza |                |
|  |        |                   |          |art. 9  | art. 9  |                |
|  |        |                   |          |pct. 10 | pct. 9  |                |
|__|________|___________________|__________|________|_________|________________|
| 0|    1   |         2         |     3    |    4   |     5   |        6       |
|__|________|___________________|__________|________|_________|________________|
|A) Membri pentru care se aplica|          |        |         |                |
|   prevederile art. 9 pct. 9   |          |        |         |                |
|_______________________________|__________|________|_________|________________|
|  |        |                   |          |        |         |           *)   |
|__|________|___________________|__________|________|_________|________________|
|  :        :                   :          :        :         :           *)   |
|__:________:___________________:__________:________:_________:________________|
|  :        :                   :          :        :         :           *)   |
|__:________:___________________:__________:________:_________:________________|
|              Total A)         |          |        |         |           *)   |
|_______________________________|__________|________|_________|________________|
|B) Membri pentru care se aplica|          |        |         |                |
|   prevederile art. 9 pct. 9   |          |        |         |                |
|_______________________________|__________|________|_________|________________|
|  |        |                   |          |        |/////////|                |
|__|________|___________________|__________|________|_________|________________|
|  :        :                   :          :        ://///////:                |
|__:________:___________________:__________:________:_________:________________|
|  :        :                   :          :        ://///////:                |
|__:________:___________________:__________:________:_________:________________|
|              Total B)         |          |        |/////////|                |
|_______________________________|__________|________|_________|________________|
|C)            Total A) + B)    |          |        |         |                |
|_______________________________|__________|________|_________|________________|
    *1) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui membru al grupului institutiei de credit.
    *) Rubricile vor contine date numai in cazul exceptarii partiale in baza art. 9 pct. 9.

                               Tabel 2

                                                                  - mil. lei -
 ______________________________________________________________________________
|N |     Grupul reprezentand     |Expunere|Expunere    |Expunere |Limita       |
|r.|     "un singur debitor"     |        |exceptata de|supusa   |aplicabila*2)|
|  |                             |        |la aplicarea|limitarii|             |
|c |                             |        |limitelor*1)|(col. 3 -|             |
|r |                             |        |            | col. 4) |             |
|t.|_____________________________|________|____________|_________|_____________|
|  | Cod*3) |       Denumire     |        |            |         |             |
|__|________|____________________|________|____________|_________|_____________|
| 0|    1   |          2         |    3   |      4     |     5   |       6     |
|__|________|____________________|________|____________|_________|_____________|
|A) Grupuri prevazute la art. 2  |        |            |         |             |
|   alin. 2 pct. 18 lit. b)      |        |            |         |             |
|________________________________|________|____________|_________|_____________|
|  |        |                    |        |            |         |             |
|__|________|____________________|________|____________|_________|_____________|
|  :        :                    :        : :         :             |
|__:________:____________________:________:____________:_________:_____________|
|  :        :                    :        : :         :             |
|__:________:____________________:________:____________:_________:_____________|
|B) Grupuri prevazute la art. 2  |        |            |         |             |
|   alin. 2 pct. 18 lit. c)      |        |            |         |             |
|________________________________|________|____________|_________|_____________|
|  |        |                    |        |            |         |             |
|__|________|____________________|________|____________|_________|_____________|
|  :        :                    :        : :         :             |
|__:________:____________________:________:____________:_________:_____________|
|  :        :                    :        : :         :             |
|__:________:____________________:________:____________:_________:_____________|
|C) Grupuri prevazute la art. 2  |        |            |         |             |
|   alin. 2 pct. 18 lit. d)      |        |            |         |             |
|________________________________|________|____________|_________|_____________|
|  |        |                    |        |            |         |             |
|__|________|____________________|________|____________|_________|_____________|
|  :        :                    :        : :         :             |
|__:________:____________________:________:____________:_________:_____________|
|  :        :                    :        : :         :             |
|__:________:____________________:________:____________:_________:_____________|
|D)         Total A) + B) + C)   |        |            |         |/////////////|
|________________________________|________|____________|_________|_____________|
    *1) Expuneri exceptate potrivit art. 9 pct. 10.
    *2) Limita aplicabila este limita stabilita potrivit art. 9 pct. 4 sau alta limita potrivit art. 9 pct. 7.
    *3) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui grup reprezentand "un singur debitor".

    [Anexa nr. 5 d)
    la Normele nr. 12/2003]

                            Tabel de corelatii

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |                                Corelatii                                |
|crt.|                                                                         |
|____|_________________________________________________________________________|
|  1 | Anexa V.a) Tabel 1: rd. D) col. 5 -  800% din FP sau alta limita        |
|    | Anexa V.b) Tabel: TOTAL col. 7       stabilita potrivit art. 9 pct. 7   |
|____|_________________________________________________________________________|
|  2 | Anexa V.a) Tabel 1: rd. A) col. 5    Anexa V.c) Tabel 1: rd. C) col. 6 +|
|    |                                      Anexa V.c) Tabel 2: rd. D) col. 5  |
|____|_________________________________________________________________________|
|  3 | Anexa V.c) Tabel 1: rd. TOTAL B)     20% din FP sau alta limita         |
|    | col. 6                               stabilita potrivit art. 9 pct. 7   |
|____|_________________________________________________________________________|

    [Anexa nr. 5 e)
    la Normele nr. 12/2003]

                             STRUCTURA
grupurilor reprezentand "un singur debitor" fata de care institutia de credit inregistreaza expuneri mari*1)

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |        "Un singur debitor"         |           Membrii grupului         |
|crt.|____________________________________|____________________________________|
|    |   Cod*2)   |       Denumire        |Nr. |   Cod*3)   |    Denumire      |
|    |            |                       |crt.|            |                  |
|____|____________|_______________________|____|____________|__________________|
| 0  |      1     |          2            |  3 |      4     |        5         |
|____|____________|_______________________|____|____________|__________________|
|    |            |                       |    |            |                  |
|    |            |                       |____|____________|__________________|
|    |            |                       :    : :                  |
|    |            |                       :....:............:..................|
|    |            |                       :    : :                  |
|....|............|.......................:....:............:..................|
|    : :                       :    : :                  |
|    : :            :....:............:..................|
|    : :                       :    : :                  |
|    : :                       :....:............:..................|
|____:____________:_______________________:____:____________:__________________|
    *1) Mai putin grupurile reprezentand "un singur debitor" care intra in componenta grupului de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit sau in componenta grupului reprezentat de personalul institutie de credit.
    *2) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui grup reprezentand "un singur debitor".
    *3) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui membru din cadrul unui grup reprezentand "un singur debitor".

    [Anexa nr. 5 f)
    la Normele nr. 12/2003]

                             STRUCTURA
grupului de persoane aflate in relatii speciale cu institutia de credit fata de care institutia de credit inregistreaza expunere mare

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |        Grupul reprezentand         |    Membrii grupului reprezentand   |
|crt.|        "un singur debitor"         |         "un singur debitor"        |
|    |____________________________________|____________________________________|
|    |   Cod*1)   |       Denumire        |Nr. |   Cod*2)   |    Denumire      |
|    |            |                       |crt.|            |                  |
|____|____________|_______________________|____|____________|__________________|
| 0  |      1     |          2            |  3 |      4     |        5         |
|____|____________|_______________________|____|____________|__________________|
| A)   Grupul prevazut la art. 2 alin. 2                                       |
|      pct. 18 lit. a)                                                         |
|______________________________________________________________________________|
|    |            |                       |    |            |                  |
|    |            |                       |____|____________|__________________|
|    |            |                       :    : :                  |
|____|____________|_______________________:____:____________:__________________|
| B)   Grupuri prevazute la art. 2 alin. 2                                     |
|      pct. 18 lit. b)                                                         |
|______________________________________________________________________________|
|    |            |                       |    |            |                  |
|    |            |                       |____|____________|__________________|
|    |            |                       :    : :                  |
|....|............|.......................:....:............:..................|
|    : :                       :    : :                  |
|    : :                       :....:............:..................|
|    : :                       :    : :                  |
|____:____________:_______________________:____:____________:__________________|
| C)   Grupuri prevazute la art. 2 alin. 2                                     |
|      pct. 18 lit. c)                                                         |
|______________________________________________________________________________|
|    |            |                       |    |            |                  |
|    |            |                       |____|____________|__________________|
|    |            |                       :    : :                  |
|....|............|.......................:....:............:..................|
|    : :                       :    : :                  |
|    : :                       :....:............:..................|
|    : :                       :    : :                  |
|____:____________:_______________________:____:____________:__________________|
| D)   Grupuri prevazute la art. 2 alin. 2                                     |
|      pct. 18 lit. d)                                                         |
|______________________________________________________________________________|
|    |            |                       |    |            |                  |
|    |            |                       |____|____________|__________________|
|    |            |                       :    : :                  |
|....|............|.......................:....:............:..................|
|    :            :                       :    : :                  |
|    : :                       :....:............:..................|
|    : :                       :    : :                  |
|____:____________:_______________________:____:____________:__________________|

    *1) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui grup reprezentand "un singur debitor".
    *2) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui membru din cadrul unui grup reprezentand "un singur debitor".

    [Anexa nr. 5 g)
    la Normele nr. 12/2003]

                             STRUCTURA
grupului reprezentat de personalul institutia de credit fata de care institutia de credit inregistreaza expunere mare

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |       Grupul reprezentand          |   Membrii grupului reprezentand    |
|crt.|       "un singur debitor"          |         "un singur debitor"        |
|    |____________________________________|____________________________________|
|    |   Cod*1)   |       Denumire        |Nr. | Cod*2)| Denumire | Calitate*3)|
|    |            |                       |crt.|       |          |            |
|____|____________|_______________________|____|_______|__________|____________|
| 0  |      1     |          2            |  3 |   4   |     5    |      6     |
|____|____________|_______________________|____|_______|__________|____________|
|    |            |                       |    |       |          |            |
|    |            |                       |____|_______|__________|____________|
|    |            |                       :    :       :          :            |
|....|............|.......................:....:.......:..........:............|
|    :            :                       :    :       :          :            |
|    : :                       :....:.......:..........:............|
|    : :                       :    :       :          :            |
|    : :                       :....:.......:..........:............|
|    : :                       :    :       :          :            |
|____:____________:_______________________:____:_______:__________:____________|
    *1) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui grup reprezentand "un singur debitor".
    *2) Rubricile din aceasta coloana se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de catre institutia de credit astfel incat acestea sa permita identificarea unica a fiecarui membru din cadrul unui grup reprezentand "un singur debitor".
    *3) Rubricile din aceasta coloana se vor completa corespunzator calitatii pe care membrul respectiv o are fata de institutia de credit, astfel:
    "S"  - salariat
    "SP" - salariat si persoana aflata in relatii speciale
    "P"  - persoana aflata in relatii speciale
    "-"  - alta calitate

  Conducatorul institutiei de credit,   Intocmit de: ..........................
  ..................................    Numele si prenumele: ..................
  (numele, prenumele si semnatura)      Telefon/interior: .....................



SmartCity5

COMENTARII la Norma 9/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Norma 9 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu