ORDIN
Nr. 349 din 7 martie 2003
privind instituirea procedurii de administrare speciala
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 196 din 26 martie 2003
In temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, modificata si completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 208/2002, ale Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, precum si ale art. 4 alin. (3) din
Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
in vederea stabilirii modului de administrare si gestionare, precum si a
masurilor ce trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Incepand cu data publicarii prezentului ordin se instituie procedura de
administrare speciala si supraveghere financiara in perioada de privatizare la
urmatoarele societati comerciale:
1. Societatea Comerciala "Antrepriza Drumuri si Poduri - ADP
Constanta" - S.A., denumita in continuare societate comerciala, cu sediul
in municipiul Constanta, Str. Egretei nr. 3, judetul Constanta, nr. de
inregistrare la Oficiul registrului comertului J13/2.054/1997, cod unic de
inregistrare 9278184, atribut fiscal R;
2. Societatea Comerciala "Antrepriza de Lucrari de Drumuri si Poduri
Bacau" - S.A., denumita in continuare societate comerciala, cu sediul in
municipiul Bacau, str. Nicolae Lascar Bogdan nr. 25, judetul Bacau, nr. de
inregistrare la Oficiul registrului comertului J04/241/1998, cod fiscal nr.
10369960;
3. Societatea Comerciala de Dragaj pe Dunare "Fluvdrag" - S.A.
Giurgiu, denumita in continuare societate comerciala, cu sediul in Giurgiu,
Incinta Port Giurgiu, judetul Giurgiu, nr. de inregistrare la Oficiul
registrului comertului J52/246/1998, cod fiscal nr. R11153301.
Art. 2
Pe durata administrarii speciale si supravegherii financiare in perioada
privatizarii administratorii speciali au atributiile stabilite prin mandatul
special prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare inceteaza la
data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor in situatia
privatizarii societatii comerciale sau la o alta data ce va fi stabilita prin
ordin al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 4
Atributiile si competentele privind numirea si, dupa caz, revocarea
administratorilor speciali, precum si cele referitoare la incheierea sau
incetarea contractelor de mandat revin secretarului de stat care coordoneaza
sectorul in care isi desfasoara activitatea societatea comerciala la care a
fost instituita administrarea speciala si supravegherea financiara.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
MANDAT SPECIAL
acordat administratorului special
In scopul administrarii speciale si supravegherii financiare instituite la
societatea comerciala, administratorul special are urmatoarele atributii si
obligatii:
1. va convoca sau va dispune convocarea adunarii generale a actionarilor,
ori de cate ori este necesar si in mod obligatoriu pentru modificarea actului
constitutiv al societatii/statutului si contractului de societate, in sensul
separarii functiei de presedinte al consiliului de administratie de cea de
director general, dupa caz;
2. va examina activitatea societatii comerciale in raport cu situatia de
fapt si va intocmi rapoarte de activitate amanuntite asupra situatiei
economico-financiare si juridice a societatii comerciale, in conditiile si la
termenele stabilite prin contractul de mandat;
3. va supraveghea operatiunile de gestionare a patrimoniului societatii
comerciale;
4. va lua masuri de administrare si gestionare a patrimoniului societatii
comerciale, impreuna cu directorul general, dupa caz, astfel incat pana la
transferul dreptului de proprietate sa nu se produca modificari patrimoniale
decat in sensul celor stabilite prin contractul de mandat;
5. va lua unele masuri de administrare si gestionare a societatii
comerciale, cu accent pe:
- situatia indeplinirii principalilor indicatori economico-financiari si de
performanta;
- identificarea unor active neutilizate care pot fi transferate, vandute,
inchiriate, externalizate etc.;
- inventarierea datoriilor societatii comerciale, precum si a platilor
restante, in structura lor;
- inventarierea creantelor pe care societatea comerciala le are de
recuperat;
- cunoasterea litigiilor care greveaza asupra societatii comerciale;
- inventarierea activelor posibil a fi revendicate;
- identificarea structurii cheltuielilor si veniturilor societatii
comerciale, in scopul eficientizarii costurilor;
- situatia contractelor comerciale incheiate de societatea comerciala;
6. va urmari respectarea disciplinei economico-financiare a societatii
comerciale prin luarea unor masuri pentru intarirea acesteia;
7. va examina volumul arieratelor si creantelor si va stabili ordinea de
plati, tinand seama de respectarea disciplinei economico-financiare;
8. va solicita furnizorilor de servicii/utilitati - electricitate, gaze
naturale, apa sau alte servicii, fara de care societatea comerciala nu poate
functiona - intocmirea graficelor de reesalonare a obligatiilor restante dupa
data instituirii procedurii de administrare speciala si a supravegherii
financiare;
9. va urmari permanent incadrarea in graficele intocmite pentru
reesalonarea platilor la furnizorii de servicii/utilitati, concomitent cu
achitarea obligatiilor curente ale societatii comerciale;
10. va supraveghea incasarea creantelor societatii comerciale si efectuarea
tuturor platilor catre creditorii bugetari, furnizorii de servicii/utilitati,
creditorii comerciali, conform graficelor stabilite cu acestia;
11. va solicita creditorilor bugetari ridicarea tuturor sarcinilor ce
greveaza asupra activelor societatii comerciale, care urmeaza sa fie vandute,
externalizate sau transferate, in scopul cresterii atractivitatii societatii
comerciale la privatizare;
12. va intocmi lista creditorilor societatii comerciale care au instituit
sarcini asupra activelor acesteia, astfel incat dupa vanzarea activelor sa
poata dispune distribuirea sumelor incasate, proportional, creditorilor
bugetari implicati, pana la limita ramasa neacoperita prin scutirea principala
in baza grilei de facilitati;
13. va asigura distribuirea sumelor incasate prin vanzarea de active in
contul datoriei reesalonate, daca prin aplicarea grilei de facilitati
creditorul bugetar a acordat scutire pentru tot debitul inregistrat pana la
data de 31 decembrie 2001;
14. va solicita creditorilor bugetari, printr-o notificare, suspendarea,
pana la transferul dreptului de proprietate, a tuturor masurilor de executare
silita incepute asupra societatii comerciale, precum si neinceperea unor noi
masuri de executare silita;
15. va sesiza Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
denumit in continuare MLPTL, in legatura cu orice problema care ar cere
solutionarea de catre acesta;
16. va participa la sedintele adunarii generale a actionarilor si la
sedintele consiliului de administratie, prilej cu care va supraveghea direct
indeplinirea sarcinilor transmise, putand anula, cu acordul MLPTL, inainte de
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, orice hotarare
luata de acestea si care contravine mandatului special;
17. va introduce actiuni in anulare cu privire la transferuri cu caracter
patrimonial, unele actiuni comerciale incheiate de conducerea societatii
comerciale sau de constituire a unor garantii, susceptibile a prejudicia
drepturile actionarilor si ale societatii comerciale, daca este cazul;
18. va introduce actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
conducerea societatii comerciale in dauna actionarilor sau a societatii
comerciale, daca este cazul;
19. va notifica suspendarea actiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite
impotriva societatii comerciale, pe perioada cuprinsa intre data instituirii
supravegherii financiare si data incheierii contractului de vanzare-cumparare a
pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 6 luni de la data instituirii
supravegherii financiare;
20. va sprijini MLPTL in solicitarea adresata unitatilor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice (pentru bugetul de stat), ale celorlalte
ministere si institutii (pentru bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale), precum si autoritatilor administratiei publice locale
(pentru bugetele locale) de acordare a inlesnirilor prevazute de lege pentru
societatile comerciale aflate in procedura de administrare speciala;
21. va identifica eventualele creante ale Autoritatii pentru Valorificarea
Activelor Bancare asupra societatii comerciale si va propune MLPTL, dupa caz,
conversia acestor creante in actiuni;
22. va indeplini orice alte atributii si obligatii stabilite prin
contractul de mandat.