ORDONANTA DE URGENTA Nr. 51 din 15 decembrie 1998
privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 482 din 15 decembrie 1998
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul juridic pentru valorificarea
unor active ale bancilor la care statul este actionar majoritar, in vederea
pregatirii acestora pentru inceperea procedurilor de privatizare, in scopul
cresterii gradului de solvabilitate, credibilitatii interne si externe, precum
si al accelerarii procedurilor de recuperare a debitelor restante.
Art. 2
(1) Activele bancare supuse valorificarii in conditiile prezentei ordonante
de urgenta cuprind:
a) creante neperformante;
b) bunuri imobile si mobile, intrate in patrimoniul bancilor ca urmare a
unei proceduri de executare silita.
(2) Activele bancare supuse valorificarii vor fi identificate si selectate
de bancile la care statul este actionar majoritar, cu avizul Comitetului de
coordonare a restructurarii, infiintat conform art. 19, precum si cu rezerva
generala de risc de credit corespunzatoare valorii creditelor transferate.
(3) Vor fi preluate numai active bancare neperformante, existente in sold
la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos
au urmatoarele semnificatii:
a) banca la care statul este actionar majoritar - banca la care statul
detine cel putin 50% + 1 din actiuni;
b) creante neperformante - credite si dobanzi aferente, precum si creantele
atasate acestora sau derivate din acestea, evidentiate din conturile din
bilant, pe care bancile la care statul este actionar majoritar le au asupra
unor debitori, persoane fizice sau juridice, si care, conform normelor Bancii
Nationale a Romaniei, sunt clasificate in categoriile "indoielnic"
sau "pierdere", precum si elemente de activ evidentiate in conturi
extrabilantiere, conform normelor in vigoare;
c) valoarea nominala - valoarea inregistrata in evidentele contabile ale
bancii, conform legislatiei in vigoare;
d) valoarea neta - valoarea nominala a activelor supuse valorificarii,
diminuata cu valoarea provizioanelor specifice de risc aferente acestor active,
constituite potrivit legislatiei in vigoare, precum si cu rezerva generala de
risc de credit corespunzatoare valorii creditelor transferate.
CAP. 2
Agentia de Valorificare a Activelor Bancare
Art. 4
In scopul aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta se
infiinteaza Agentia de Valorificare a Activelor Bancare, denumita in continuare
agentia, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in
subordinea Guvernului, cu personalitate juridica si cu sediul in Bucuresti.
Art. 5
(1) Agentia este condusa de un secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru.
(2) Organizarea, functionarea si numarul maxim de personal ale agentiei se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 6
(1) Salarizarea personalului agentiei se face in conformitate cu prevederile
pct. I din anexa nr. V la Legea nr. 154/1998.
(2) In aparatul de lucru al agentiei pot fi utilizate si functiile de
executie de specialitate specifice, salarizate in conformitate cu prevederile
pct. II lit. B din anexa nr. V la Legea nr. 154/1998.
(3) Personalul cu functii de conducere al agentiei beneficiaza de
indemnizatii de conducere, ale caror limite maxime sunt prevazute in anexa nr.
IX/1 la Legea nr. 154/1998.
(4) Personalul agentiei poate beneficia de stimulente dintr-un fond constituit
in limita unei cote procentuale de pana la 0,5% din valoarea creantelor
recuperate.
Art. 7
(1) Finantarea agentiei este asigurata prin alocatii de la bugetul de stat.
(2) Finantarea cheltuielilor de functionare si de operare se poate asigura
si din urmatoarele surse:
a) credite contractate pe piata interna sau externa, pe termen scurt, mediu
sau lung, cu garantia statului;
b) comisioane, in temeiul contractelor incheiate, pentru serviciile de
consultanta efectuate;
c) alte surse prevazute de lege.
Art. 8
Agentia are urmatoarele atributii principale:
a) preia, cu plata, de la bancile la care statul este actionar majoritar
active bancare din categoriile prevazute la art. 2, in scopul valorificarii
lor, preluarea efectuandu-se la valoarea neta, prin contract, in limita
plafonului global aprobat de Ministerul Finantelor cu aceasta destinatie;
b) incepe sau finalizeaza, dupa caz, procedura de executare silita potrivit
prevederilor cap. III;
c) efectueaza servicii de analiza si de consultanta.
Art. 9
(1) Cesiunea creantelor bancare neperformante este supusa dispozitiilor
art. 1.391 si urmatoarele din Codul civil relative la cesiunea de creanta si
are ca efect principal subrogarea agentiei in toate drepturile principale si
accesorii ale bancilor cedente.
(2) Activele bancare supuse valorificarii, preluate de agentie, vor fi
inregistrate in evidenta contabila a acesteia la valoarea nominala, care va fi
avuta in vedere la valorificare.
(3) Notificarea debitorilor cedati se va efectua de catre agentie, in forma
scrisa, in termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii.
Art. 10
In scopul unei bune derulari a activitatii sale si in special al
eficientizarii activitatii de executare silita, conform prevederilor cap. III,
agentia poate incheia contracte cu societati specializate.
Art. 11
In exercitarea atributiilor sale, agentia colaboreaza cu ministerele, cu
Banca Nationala a Romaniei, cu celelalte organe centrale de specialitate din
subordinea Guvernului, cu autoritatile administratiei publice locale si cu alte
persoane juridice de drept public si privat din Romania si din strainatate.
CAP. 3
Preluarea si urmarirea creantelor bancare
Art. 12
In cazul bancilor care inregistreaza pierderi in evidenta contabila,
intocmita potrivit normelor Bancii Nationale a Romaniei, preluarea activelor
supuse valorificarii in baza art. 8 va fi precedata de aprobarea de catre
Consiliul de administratie al Bancii Nationale a Romaniei si de catre Comitetul
de coordonare a restructurarii a planului de restructurare intocmit de banca,
cu avizul Fondului Proprietatii de Stat.
Art. 13
(1) Urmarirea creantelor bancare supuse valorificarii se va efectua de
catre agentie, in nume propriu, potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de
urgenta.
(2) In cazul proceselor si al cererilor aflate pe rolul instantelor
judecatoresti sau arbitrale, indiferent daca este vorba de faza de judecata sau
de executare silita, agentia se va subroga in toate drepturile si obligatiile
procesuale ale cedentului si va dobandi calitatea procesuala pe care acesta o
avea in momentul cesiunii.
Art. 14
(1) Actele juridice care constituie izvorul drepturilor principale si
accesorii cesionate agentiei sunt titluri executorii.
(2) Agentia poate sa isi organizeze un corp propriu de executori, a carui
activitate va fi strict legata de punerea in executare a titlurilor executorii
prevazute la alin. (1) si care isi va desfasura activitatea potrivit normelor
aplicabile executorilor judecatoresti.
Art. 15
(1) Prin derogare de la dispozitiile art. 37 alin. 1 din Legea bancara nr.
58/1998, bancile sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisa a agentiei,
informatii relative la cuantumul disponibilitatilor banesti, precum si al
oricaror alte active detinute la aceste banci de debitorii cedati agentiei.
(2) Informatiile obtinute in temeiul alin. (1) constituie secret
profesional si nu pot fi dezvaluite decat instantelor judecatoresti si numai in
cadrul procedurilor de poprire asiguratorie sau executorie, potrivit legii.
Art. 16
In masura in care din dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu
rezulta altfel, prevederile cuprinse in titlul II "Masuri
asiguratorii" si in titlul III "Executarea silita" din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare, se vor aplica
si in cazul executarii silite a creantelor bancare supuse valorificarii, cedate
agentiei.
Art. 17
Cererile si orice alte acte procedurale efectuate in vederea executarii
creantelor bancare supuse valorificarii, cedate agentiei, sunt scutite de taxe
de timbru.
Art. 18
Executarile silite in curs la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta, initiate de bancile cedente, vor continua in temeiul dispozitiilor
Codului de procedura civila, actele de executare indeplinite anterior ramanand
valabile.
CAP. 4
Comitetul de coordonare a restructurarii
Art. 19
(1) In vederea restructurarii bancilor definite la art. 3 lit. a) si
pregatirii acestora pentru privatizare, se constituie Comitetul de coordonare a
restructurarii, alcatuit din 3 persoane desemnate prin ordin comun al
Ministerului Finantelor, Fondului Proprietatii de Stat si Bancii Nationale a
Romaniei.
(2) Comitetul de coordonare a restructurarii are urmatoarele atributii
principale:
a) coordoneaza punerea in aplicare a planurilor de restructurare elaborate
de banci, cu avizul Fondului Proprietatii de Stat;
b) avizeaza selectarea si preluarea activelor bancare care vor fi supuse
valorificarii;
c) colaboreaza cu experti independenti si cu societati de consultanta
specializate.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 20
Prezenta ordonanta de urgenta nu afecteaza procedurile, in curs de
derulare, de constituire a fondurilor de restructurare prin participarea
bancilor, conform art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 9/1998.
Art. 21
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica in cazul
creantelor bancare neperformante, care sunt in curs de a fi preschimbate in
actiuni la societatile comerciale debitoare, si nici nu exclud utilizarea in
continuare a acestei metode de stingere a creantelor, chiar daca ea nu a fost
inca initiata.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu