LEGE
Nr. 409 din 17 iulie 2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind unele
masuri premergatoare privatizarii bancilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 398 din 19 iulie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51 din 15 decembrie 1998
privind unele masuri premergatoare privatizarii bancilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei de urgenta va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA DE URGENTA
privind valorificarea unor active bancare"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul juridic pentru
valorificarea unor active ale bancilor la care statul este actionar majoritar,
in vederea pregatirii acestora pentru inceperea procedurii de privatizare, in scopul
cresterii gradului de solvabilitate si a credibilitatii interne si externe sau
reglementarii problemelor de natura financiara ale acestora pentru mentinerea
viabilitatii sistemului bancar, precum si pentru accelerarea procedurilor de
recuperare a creantelor cesionate."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Activele bancare supuse valorificarii potrivit prezentei ordonante de
urgenta cuprind:
a) creante neperformante;
b) bunurile imobile si mobile, intrate in patrimoniul bancilor ca urmare a
procedurilor de executare silita;
c) creante comerciale asociate activelor bancare supuse valorificarii.
(2) Fac obiectul valorificarii, potrivit prezentei ordonante de urgenta,
activele bancare prevazute la alin. (1) lit. a) si b), existente in sold la
data prevazuta in actul normativ referitor la restructurarea bancii la care
statul este actionar majoritar.
(3) Activele bancare supuse valorificarii vor fi identificate si selectate
de bancile la care statul este actionar majoritar, cu avizul Comitetului de
coordonare a restructurarii."
4. La articolul 3, literele b) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"b) creante neperformante - credite si dobanzi aferente si creante
atasate acestora, evidentiate in conturile din bilant, asupra unor debitori
persoane fizice sau juridice care, conform normelor Bancii Nationale a
Romaniei, sunt clasificate in categoria <<indoielnic>> sau
<<pierdere>>, precum si creante evidentiate in conturi
extrabilantiere, in baza prevederilor normelor Bancii Nationale a Romaniei
referitoare la utilizarea provizioanelor specifice de risc si a celor privind
evidentierea in contabilitatea bancilor a creditelor si a dobanzilor aferente
contractelor de credit investite cu formula executorie, precum si a bunurilor
mobile si imobile dobandite ca urmare a executarii silite a creantelor;
c) valoarea nominala - valoarea activelor supuse valorificarii, astfel cum
a fost inregistrata in evidentele contabile ale bancii, conform legislatiei in
vigoare;"
5. La articolul 3, dupa litera d) se introduc literele e) - h) cu urmatorul
cuprins:
"e) valoare realizabila - valoarea activelor estimata tinandu-se seama
de valoarea de piata a acestora si de costurile de administrare pana la data
instrainarii acestora;
f) valoare tranzactionata - valoarea realizata prin valorificarea activelor
bancare;
g) creante comerciale asociate activelor bancare supuse valorificarii -
creante comerciale ce apartin altor debitori cedati, de regula debitori cedati
societati comerciale cu capital de stat, pentru care valorificarea asociata
asigura un grad sporit de recuperare a activelor bancare;
h) banci care inregistreaza pierderi - banci care, potrivit bilantului
contabil sau situatiilor financiar-contabile periodice, inregistreaza pierderi
- determinate prin cumularea in soldurile debitoare a conturilor <<Profit
si pierderi>> si <<Rezultatul reportat>> - care reprezinta
cel putin 50% din valoarea totala a capitalurilor proprii."
6. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare"
7. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) In scopul aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta se
infiinteaza Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, denumita in
continuare AVAB, ca institutie de specialitate a administratiei publice
centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Guvernului, avand sediul in
municipiul Bucuresti. AVAB actioneaza pe intregul teritoriu al tarii, fara restrictii
de teritorialitate.
(2) Organizarea si functionarea AVAB se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(3) Incetarea activitatii AVAB se stabileste prin lege."
8. Dupa articolul 4 se introduc articolele 4^1 si 4^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 4^1
(1) Supravegherea si indrumarea activitatii AVAB sunt asigurate de un
consiliu de supraveghere si indrumare, format din 5 membri, in urmatoarea
componenta:
a) un presedinte, care este reprezentant al Ministerului Finantelor
Publice;
b) 4 membri, respectiv cate un reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei,
Ministerului Justitiei, Corpului de control al primului-ministru si
Ministerului Prognozei si Dezvoltarii.
(2) Membrii Consiliului de supraveghere si indrumare sunt numiti prin hotarare
a Guvernului, la propunerea conducatorilor institutiilor prevazute la alin.
(1).
(3) Pot fi membri ai Consiliului de supraveghere si indrumare numai
persoanele care au studii superioare economice sau juridice si experienta in
domeniul financiar-bancar, juridic, managementul riscului, restructurarea
creditelor sau recuperarea datoriilor.
(4) Membrii Consiliului de supraveghere si indrumare nu pot fi
parlamentari, fiindu-le interzis sa reprezinte, direct sau indirect, vreun
interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar pune intr-o pozitie
in care interesul lor personal ar intra in conflict cu obligatiile si
indatoririle lor fata de AVAB.
(5) Revocarea din functie a oricarui membru al Consiliului de supraveghere
si indrumare se face prin hotarare a Guvernului, caz in care conducatorul
institutiei al carei reprezentant a fost revocat va face o noua propunere in
termen de 10 zile.
Art. 4^2
(1) Consiliul de supraveghere si indrumare are urmatoarele atributii:
a) aproba politica si strategia in domeniul valorificarii activelor bancare
aflate in portofoliul AVAB, precum si raspunderile ce revin personalului
acesteia;
b) supravegheaza si indruma activitatea de aducere la indeplinire a
strategiilor si directiilor de actiune aprobate;
c) stabileste limitele valorice ale activelor bancare pentru care
selecteaza si aproba metoda de valorificare ce urmeaza sa fie aplicata;
d) aproba combinarea metodelor de valorificare, utilizarea succesiva a mai
multor metode pentru valorificarea aceleiasi creante, reluarea metodelor de
valorificare sau a procedurilor de executare silita, pentru creantele care
depasesc limitele valorice stabilite in conditiile prevazute la lit. c);
e) avizeaza si propune Guvernului aprobarea si modificarea bugetului de
venituri si cheltuieli al AVAB;
f) aproba structura organizatorica a AVAB;
g) aproba raportul anual de activitate al AVAB;
h) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
(2) Consiliul de supraveghere si indrumare se intruneste lunar sau ori de
cate ori este nevoie, hotarand cu majoritatea voturilor membrilor sai.
(3) La sedintele Consiliului de supraveghere si indrumare participa fara
drept de vot presedintele AVAB."
9. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) AVAB este condusa de un presedinte.
(2) Presedintele AVAB este numit prin decizie a primului-ministru.
(3) Presedintele este ordonator principal de credite."
10. Dupa articolul 5 se introduc articolele 5^1 - 5^3 cu urmatorul cuprins:
"Art. 5^1
(1) Presedintele AVAB are urmatoarele atributii:
a) reprezinta AVAB in raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu organele
de specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu alte institutii, cu persoanele juridice si
fizice romane si straine, precum si in fata instantelor judecatoresti si
arbitrale;
b) elaboreaza si propune spre aprobare Consiliului de supraveghere si
indrumare politica si strategia in domeniul valorificarii activelor bancare
aflate in portofoliul AVAB si raspunderile ce revin personalului acesteia;
c) asigura elaborarea proiectului de buget de venituri si cheltuieli al
AVAB, pe care il remite spre avizare Consiliului de supraveghere si indrumare;
d) dispune masuri operative pentru executarea dispozitiilor legale privind
AVAB, precum si pentru indeplinirea politicii si strategiei in domeniul
valorificarii activelor bancare din portofoliul AVAB;
e) numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, personalul AVAB;
f) prezinta primului-ministru, pana la data de 30 iunie a anului urmator,
raportul anual de activitate al AVAB, aprobat de Consiliul de supraveghere si
indrumare; la solicitarea primului-ministru AVAB prezinta rapoarte intermediare
asupra unei perioade sau operatiuni determinate;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
(2) In realizarea atributiilor ce ii revin presedintele AVAB este ajutat de
un vicepresedinte si de un colegiu director. Vicepresedintele este numit prin
decizie a primului-ministru si este inlocuitorul de drept al presedintelui.
Atributiile si modalitatile concrete de lucru ale Colegiului director se
stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a AVAB, aprobat de
Consiliul de supraveghere si indrumare.
Art. 5^2
(1) Finantarea AVAB este asigurata din urmatoarele surse si se gestioneaza
in regim extrabugetar:
a) sume rezultate din valorificarea activelor bancare preluate de AVAB;
b) comisioane aferente serviciilor de consultanta prestate de AVAB pe baza
de contract;
c) alte surse prevazute de lege.
(2) AVAB poate, potrivit legii, sa beneficieze de audit extern.
Art. 5^3
(1) Sumele obtinute de AVAB din valorificarea activelor bancare preluate au
ca destinatie acoperirea cheltuielilor proprii de functionare si operare si a
cheltuielilor de administrare si de valorificare a activelor bancare preluate,
iar diferenta se vireaza la trezoreria statului.
(2) Din sumele obtinute potrivit alin. (1) AVAB poate prevedea in bugetul
de venituri si cheltuieli un fond suplimentar ce va fi utilizat in vederea
cresterii valorii activelor bancare si a eficientizarii operatiunilor de
valorificare."
11. Articolul 7 se abroga.
12. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) In vederea indeplinirii rolului sau AVAB are urmatoarele atributii
principale:
a) preluarea cu plata a activelor bancare si a creantelor comerciale din
categoriile prevazute la art. 2 alin. (1), in scopul valorificarii lor. Plata
sau emiterea de titluri de valoare negociabile se va face in conditiile
prevazute la art. 12^1 ;
b) valorificarea activelor bancare la valoarea de piata a acestora,
rezultata din raportul dintre cerere si oferta, prin:
- initierea si/sau finalizarea procedurilor de executare silita;
- vanzarea creantelor prin licitatii publice sau prin alte proceduri
prevazute de lege;
- negocierea creantelor si esalonarea scadentelor;
- esalonarea incasarii creantelor, cu actualizarea valorii nominale
initiale si, dupa caz, a valorii garantiilor;
- conversia creantelor in actiuni sau parti sociale;
- operatiuni specifice pietei de capital ori alte mecanisme reglementate
legal;
- alte masuri de natura sa faciliteze valorificarea optima a creantelor,
inclusiv valorificarea asociata cu creante comerciale preluate.
(2) AVAB indeplineste orice alte atributii care ii revin prin acte
normative."
13. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Cesiunea creantelor bancare neperformante este supusa dispozitiilor
art. 1391 si urmatoarele din Codul civil, referitoare la cesiunea de creanta,
si are ca efect principal subrogarea AVAB in toate drepturile principale si
accesorii ale creditorilor cedenti.
(2) In cazul proceselor si al cererilor aflate pe rolul instantelor
judecatoresti sau arbitrale, indiferent daca este vorba de faza de judecata sau
de executare silita, AVAB se subroga in toate drepturile si obligatiile
procesuale ale cedentului si dobandeste calitatea procesuala pe care acesta o
avea in momentul preluarii.
(3) Notificarea debitorilor cedati se efectueaza de AVAB, in forma scrisa,
in termen de 10 zile de la efectuarea cesiunii.
(4) Pe data preluarii de catre AVAB a activelor bancare contractele de credit
ajunse la scadenta, incheiate intre banci si persoanele fizice sau persoanele
juridice debitoare, constituie de drept titlu executoriu, fara sa fie necesara
investirea cu formula executorie. Contractele de cesiune de creanta incheiate
intre AVAB si creditorii cedenti pentru preluarea creantelor nu sunt supuse
publicitatii prevazute la art. 2 din titlul VI al Legii nr. 99/1999 privind
unele masuri pentru accelerarea reformei economice si au prioritate din
momentul notificarii prevazute la alin. (3). De asemenea, contractele de
cesiune de creanta reglementate de prezenta ordonanta de urgenta nu sunt supuse
transcrierii prevazute la art. 1394 din Codul civil.
(5) Termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita a
creantelor preluate de AVAB, constatate prin acte care constituie titlu
executoriu sau care, dupa caz, au fost investite cu formula executorie, este de
7 ani. Acest termen nu se aplica creantelor pentru care dreptul de a cere
executarea silita a fost prescris."
14. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) In vederea eficientizarii activitatii desfasurate AVAB poate incheia,
in conditiile legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, romane ori
straine, specializate, avand ca obiect urmatoarele activitati:
a) prestarea de servicii financiare de tip factoring;
b) darea in administrare a bunurilor imobile si/sau mobile, preluate de la
banci, pana la valorificarea acestora;
c) asistenta si/sau reprezentarea juridica, in vederea indeplinirii atributiilor
ce ii revin;
d) servicii de consultanta de specialitate;
e) orice alte servicii necesare in vederea realizarii obiectului de
activitate al AVAB.
(2) Periodic AVAB va realiza auditul operatiunilor si pozitiei financiare,
precum si estimarea independenta a valorii nete si a valorii realizabile a
fiecarui activ aflat in portofoliul sau.
(3) In vederea indeplinirii sarcinilor prevazute la alin. (2) AVAB va
incheia, in conditiile legii, contracte cu firme de audit sau de evaluare
recunoscute international."
15. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
In exercitarea atributiilor sale AVAB colaboreaza cu ministerele, cu Banca
Nationala a Romaniei, cu celelalte organe centrale de specialitate din
subordinea Guvernului si cu autoritatile administratiei publice locale."
16. Titlul capitolului III va avea urmatorul cuprins:
"Preluarea, administrarea si valorificarea activelor bancare"
17. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) In cazul bancilor care inregistreaza pierderi preluarea activelor
supuse valorificarii conform art. 8 se face pe baza programului de
restructurare intocmit de banca, avizat de Comitetul de coordonare a
restructurarii si aprobat de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor
Publice.
(2) Aprobarea sau respingerea programului de restructurare va avea loc in
termen de 30 de zile de la data transmiterii acestuia tuturor institutiilor
abilitate potrivit alin. (1).
(3) Bancile supuse prevederilor prezentei ordonante de urgenta vor suporta
costurile restructurarii conform programului de restructurare."
18. Dupa articolul 12 se introduc articolele 12^1 si 12^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 12^1
(1) Plata activelor bancare supuse valorificarii se va face la valoarea
neta. Fac exceptie activele evidentiate in conturile din bilant, a caror
valoare neta este zero, precum si activele bancare evidentiate in conturi
extrabilantiere, in baza prevederilor normelor Bancii Nationale a Romaniei
privind utilizarea provizioanelor specifice de risc si a celor privind
evidentierea in contabilitatea bancilor a creditelor si dobanzilor aferente
contractelor de credit investite cu formula executorie, a caror valoare neta
este egala cu valoarea nominala, pentru care plata se face la o valoare
reprezentand 0,01% din valoarea nominala a acestora.
(2) Activele bancare supuse valorificarii, preluate de AVAB, se
inregistreaza in evidenta contabila a acesteia la valoarea nominala.
(3) Plata sau emiterea de titluri de valoare negociabile se va face la data
preluarii efective a activelor bancare.
(4) Plata creantelor comerciale preluate de AVAB se va face la valoarea
negociata intre cedent si cesionar. La aceeasi valoare se va face si
inregistrarea in evidentele contabile ale AVAB.
Art. 12^2
(1) Pentru valorificarea activelor bancare peste nivelul estimat in
raportul de evaluare a portofoliului AVAB Consiliul de supraveghere si
indrumare poate aproba constituirea unui fond special de stimulente de pana la
1% din valoarea recuperata ce depaseste valoarea astfel estimata. Raportul de
evaluare a portofoliului AVAB se intocmeste de o firma specializata recunoscuta
international si selectata prin licitatie publica.
(2) Normele metodologice privind utilizarea si repartizarea fondului
constituit pentru stimularea personalului de specialitate al AVAB se aproba
prin hotarare a Guvernului."
19. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Administrarea si valorificarea activelor bancare se efectueaza de catre
AVAB in mod direct sau prin intermediul unor firme de specialitate din tara ori
din strainatate, pe baza unui contract de mandat. Mandatul incredintat poate fi
cu sau fara reprezentare si va prevedea expres obligatia de raportare a modului
de executare catre AVAB. AVAB nu poate sa detina calitatea de asociat sau de
actionar al mandatarului.
(2) Firmele de specialitate vor fi selectate pe baza unor proceduri publice
organizate de AVAB, reglementate prin regulamente proprii. Criteriile privind
selectarea activelor bancare si a creantelor asociate care vor fi incredintate
spre administrare sau valorificare firmelor de specialitate sunt aprobate de
Consiliul de supraveghere si indrumare.
(3) Prin firme de specialitate care pot prelua active bancare se intelege:
banci, organisme financiare, fonduri legal constituite, organizate ca persoane
juridice si care au ca obiect de activitate operatiuni specifice de
valorificare a creantelor. Interdictiile prevazute pentru AVAB la instrainarea
activelor bancare sunt aplicabile si in cazul acordarii mandatului firmelor de
specialitate, precum si acestor firme, in procesul de valorificare a activelor
bancare preluate.
(4) Alegerea metodei de valorificare a activelor bancare, selectarea
activelor bancare care se valorifica sub valoarea neta, precum si a firmelor de
specialitate prevazute la alin. (2) sau a oricarui alt cumparator al unei/unor
creante neperformante, precum si clauzele prevazute in actele juridice
incheiate de AVAB pentru valorificarea activelor bancare, incluzand intre
altele clauzele privind sumele si termenele la care se valorifica activele
bancare, nu sunt supuse controlului Curtii de Conturi. Curtea de Conturi
controleaza numai incasarea si folosirea, potrivit destinatiilor prevazute de
lege, a veniturilor realizate de AVAB."
20. Articolul 14 se abroga.
21. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Persoanele juridice si persoanele fizice rezidente sunt obligate sa
furnizeze, la cererea scrisa a AVAB, toate informatiile pe care le detin si
care faciliteaza recuperarea activelor bancare neperformante de la debitorii
cedati acesteia.
(2) Prin derogare de la dispozitiile art. 37 alin. 1 din Legea bancara nr.
58/1998 bancile sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisa a AVAB, toate
informatiile referitoare la cuantumul disponibilitatilor banesti, precum si al
oricaror active detinute la aceste banci de debitorii cedati AVAB.
(3) Informatiile obtinute in temeiul alin. (1) si (2) constituie secret
profesional pentru salariatii AVAB.
(4) Informatiile solicitate de AVAB se pun la dispozitie acesteia cu
promptitudine si in mod gratuit de catre institutiile abilitate."
22. Articolele 16 - 18 se abroga.
23. Dupa capitolul III se introduce capitolul III^1 cu urmatorul cuprins:
"CAP. 3^1
Evidente speciale, contabile, conturi bancare
Art. 18^1
(1) Inregistrarea in contabilitate a valorii nominale a activelor bancare
preluate de la banci se face si in structura monetara existenta in titlurile de
creanta detinute de banca pentru fiecare debitor cedat, remise de banca cedenta
o data cu semnarea contractului de cesiune.
(2) In vederea valorificarii creantelor preluate de AVAB, la valori cat mai
apropiate de valoarea nominala, actualizata la zi, debitele in lei si in alte
valute decat USD, la data preluarii, se consolideaza in USD, in baza raportului
leu/USD la acea data.
Art. 18^2
(1) Creantele preluate la datoria publica interna consolidate vor fi
valorificate astfel incat nivelul de acoperire a datoriei publice rezultate din
aceste operatiuni sa fie cat mai apropiat de cel real.
(2) Regularizarea diferentelor valorice care apar in procesul de
valorificare, intre valoarea inregistrata si valoarea tranzactionata, se va
efectua in momentul in care pentru recuperarea creantei respective nu mai
exista nici o posibilitate de valorificare prin metodele legal aprobate.
(3) Constatarea unei astfel de situatii si corectarea valorii nominale a
creantei din evidentele contabile se supun spre aprobare Consiliului de
supraveghere si indrumare.
(4) Valoarea tranzactionata are in vedere valoarea de piata pentru fiecare
componenta a creantei preluate.
Art. 18^3
Creantele comerciale preluate se vor inregistra in contabilitatea AVAB la
valoarea negociata inscrisa in contractul de cesiune de creanta incheiat intre
creditorul cedent si AVAB.
Art. 18^4
Sumele incasate din valorificarea activelor bancare sau a creantelor
comerciale valorificate asociat, ramase dupa deducerea cheltuielilor prevazute
in bugetul de venituri si cheltuieli al AVAB aprobat potrivit legii, se vireaza
la trezoreria statului.
Art. 18^5
(1) Pentru incasarea sumelor in lei si in valuta, rezultate din recuperarea
creantelor inregistrate in evidentele sale, AVAB are dreptul sa utilizeze si
conturi curente deschise la Banca Comerciala Romana - S.A. atata timp cat
statul este actionar majoritar la aceasta banca. Platile se vor face integral prin
conturi deschise la trezoreria statului.
(2) AVAB nu poate schimba banca la care are deschise aceste conturi decat
prin hotarare a Guvernului, pe baza confirmarii de catre Banca Nationala a
Romaniei a justificarii acestei operatiuni."
24. La articolul 19, alineatul (1) si literele a) si b) ale alineatului (2)
vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) In vederea restructurarii bancilor definite la art. 3 lit. a) si a
pregatirii acestora pentru privatizare se constituie un comitet de coordonare a
restructurarii, alcatuit din 3 persoane desemnate prin hotarare a Guvernului,
la propunerea Ministerului Finantelor Publice, Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului si Bancii Nationale a Romaniei.
.....................................................................
a) coordoneaza punerea in aplicare a programelor de restructurare elaborate
de banci, aprobate potrivit art. 12 alin. (1);
b) avizeaza selectarea si preluarea activelor bancare supuse valorificarii,
din punct de vedere al incadrarii in programul de restructurare a
bancilor;"
25. Dupa capitolul IV se introduc capitolele IV^1 - IV^6 cu urmatorul
cuprins:
"CAP. 4^1
Conditii speciale pentru angajarea si salarizarea personalului AVAB, incompatibilitati,
conflicte de interese si secret profesional
Art. 19^1
(1) In compartimentele din activitatea de baza a AVAB functiile de
specialitate vor fi ocupate numai de persoane care au absolvit invatamantul
superior economic, juridic sau tehnic, care au experienta profesionala de cel
putin 2 ani in activitati din domeniul financiar, bancar sau comercial sau care
au absolvit, cu certificat de atestare, o forma de pregatire postuniversitara
de specialitate de cel putin un an.
(2) In activitatile auxiliare pot fi utilizate si alte functii de executie
comune pe economie, apreciate ca necesare, pentru care conditiile de ocupare se
stabilesc prin ordin al presedintelui AVAB.
(3) Angajatii AVAB vor avea in mod obligatoriu si cunostinte de operare pe
calculator, cel putin de nivel mediu.
Art. 19^2
(1) Angajarea personalului se face prin numire, conform legii, cu
indeplinirea conditiilor de ocupare specifice fiecarei functii, in conformitate
cu prevederile cuprinse in fisa postului si in concordanta cu prevederile
regulamentului de organizare si functionare propriu.
(2) Nomenclatorul functiilor de specialitate, de executie si de conducere
utilizate de AVAB si conditiile de ocupare a acestora sunt cele prevazute in
anexa la contractul colectiv de munca, inregistrat potrivit legii.
(3) Functiile comune pe economie care nu presupun o specializare in
domeniul financiar-bancar sau comercial vor fi utilizate in structura
organizatorica, in raport cu necesitatile AVAB.
Art. 19^3
Salarizarea speciala a personalului AVAB se face cu respectarea
principiilor gestiunii fondurilor in regim extrabugetar, potrivit dispozitiilor
legale, si urmareste eficientizarea activitatii personalului prin calitate si
stabilitate.
Art. 19^4
Salarizarea personalului urmareste asigurarea unui echilibru cu salariile
oferite pe piata fortei de munca pentru activitati similare, respectiv pentru
angajatii sistemului financiar-bancar, raportate statistic.
Art. 19^5
(1) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
(2) Salariul de baza se stabileste pentru fiecare salariat in raport cu
calificarea, importanta, complexitatea lucrarilor ce revin postului in care
este incadrat, cu pregatirea, competenta, responsabilitatea si riscurile
profesionale.
(3) Adaosurile si sporurile la salariul de baza se stabilesc prin
contractul colectiv de munca si se acorda pe baza de negocieri individuale, in
functie de dificultatea si de responsabilitatea postului, de conditiile concrete
in care se desfasoara activitatea si, dupa caz, de vechimea in munca.
(4) Adaosurile si sporurile la salariul de baza se iau in calcul la
stabilirea drepturilor care se determina in raport cu salariul, in masura in
care se prevede prin lege.
(5) Salariile de baza si celelalte elemente ale sistemului de salarizare se
stabilesc in suma bruta prin negocieri colective sau individuale intre
presedintele AVAB, care angajeaza, si salariati sau reprezentantii acestora, in
conformitate cu prevederile legale in vigoare, cu incadrarea in resursele
financiare proprii, provenite din venituri extrabugetare, stabilite anual prin
bugetul de venituri si cheltuieli propriu, si sunt confidentiale. Negocierile
salariale nu vor fi angajate decat dupa aprobarea bugetului de venituri si
cheltuieli, conform legii.
(6) Negocierea colectiva se face anual si va avea ca obiect cel putin:
salariile, durata timpului de lucru, conditiile de munca, tinandu-se seama de
raspunderea, complexitatea, specificul activitatii fiecarei functii, precum si
de pregatirea si competenta profesionala ale persoanelor care exercita aceste
functii, in limita prevederilor contractului colectiv de munca, inregistrat in
conformitate cu prevederile legale.
(7) Salariile de baza si celelalte elemente ale sistemului de salarizare
stabilite in suma bruta se impoziteaza potrivit legii.
Art. 19^6
Consiliul de supraveghere si indrumare stabileste salariul presedintelui si
al vicepresedintelui AVAB. La stabilirea salariului presedintelui si al vicepresedintelui
AVAB se va avea in vedere asigurarea unui echilibru corespunzator intre
responsabilitatile proprii si nivelul salariilor negociate pentru restul
personalului, prevazut in contractul colectiv de munca.
Art. 19^7
Membrii Consiliului de supraveghere si indrumare primesc o indemnizatie
lunara in cuantum de 20% din salariul presedintelui AVAB.
Art. 19^8
(1) Presedintele si salariatii AVAB nu pot fi membri ai nici unei
organizatii cu caracter politic si nu pot desfasura activitati politice in
perioada in care sunt angajati ai AVAB.
(2) Salariatilor AVAB li se interzice sa reprezinte, direct sau indirect,
vreun interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar pune intr-o
pozitie in care interesul lor personal ar intra in conflict cu obligatiile si
indatoririle lor fata de AVAB.
(3) Salariatii AVAB, membrii Consiliului de supraveghere si indrumare si
membrii Comitetului de coordonare a restructurarii au obligatia de a pastra
secretul profesional, fiindu-le interzisa folosirea sau dezvaluirea, in timpul
activitatii in cadrul AVAB si apoi o perioada de 5 ani de la incetarea
acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dauna intereselor AVAB
sau ale bancilor carora li se aplica dispozitiile prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 19^9
(1) AVAB nu poate incheia contracte de natura celor prevazute la art. 10 si
nu poate instraina, direct sau indirect, prin persoane interpuse, bunuri supuse
valorificarii, prin contracte cu:
a) debitorii cedati ori fidejusorii acestora;
b) fostii proprietari ai bunurilor intrate in patrimoniul AVAB ca urmare a
parcurgerii de catre aceasta ori de catre banca a unor proceduri de executare
silita sau de realizare a garantiilor reale;
c) sotul/sotia, rudele si afinii pana la gradul al patrulea inclusiv ale
persoanelor prevazute la lit. a) si b) sau, dupa caz, actionarii,
administratorii si directorii persoanelor juridice aflate in una dintre
situatiile prevazute la lit. a) si b);
d) succesorii in drepturi ai persoanelor prevazute la lit. a) si b);
e) membrii Consiliului de supraveghere si indrumare, membrii Comitetului de
coordonare a restructurarii si salariatii AVAB.
(2) Contractele incheiate cu incalcarea dispozitiilor alin. (1) sunt nule
de drept.
Art. 19^10
Persoanele prevazute la art. 19^9 alin. (1) lit. a) - d) sunt incompatibile
cu calitatea de salariat al AVAB.
Art. 19^11
Persoanele angajate in cadrul AVAB, numite temporar intr-o functie de
conducere, in cazul in care titularul lipseste din AVAB o perioada mai mare de
30 de zile calendaristice si nu beneficiaza de salariu pe perioada respectiva,
primesc, pe langa salariul de baza al functiei, indemnizatia corespunzatoare
functiei de conducere pe care o preiau.
CAP. 4^2
Debitori. Titluri executorii
Art. 19^12
Stingerea prin plata a datoriei publice interne rezultate din preluarea la
aceasta datorie a activelor bancare cesionate la AVAB constituie o obligatie ce
revine urmatoarelor categorii de debitori:
a) persoanele fizice sau juridice care au contractat creditul, constituind
debitori cedati in temeiul contractelor de cesiune;
b) persoanele juridice rezultate din divizarea debitorului cedat, daca
divizarea s-a facut in frauda creditorului; aceste persoane raspund in temeiul
art. 998 din Codul civil;
c) persoanele fizice sau juridice care au constituit garantii pentru
restituirea creditului;
d) persoanele care incepand cu data contractarii creditului au indeplinit
functia de administrator, director general, director sau director executiv ori
care au avut calitatea de actionar/asociat la societatea comerciala debitoare
si din vina carora creditul nu a fost restituit ca urmare a schimbarii
destinatiei acestuia sau a altor procedee pentru fraudarea creditorului; aceste
persoane raspund in temeiul art. 998 din Codul civil pentru partea de credit
nerestituit la scadenta, in perioada in care au avut calitatea sau au
indeplinit functia mentionata;
e) persoanele fizice sau juridice care, in baza unor raporturi stabilite cu
persoanele prevazute la lit. a), b) si d), au dobandit, indiferent de titlu sau
de modalitate, bunuri ori alte avantaje financiare in dauna obligatiei de
restituire a creditului.
Art. 19^13
(1) Constituie titlu executoriu contractele sau conventiile de credit
dintre banca si debitorul cedat ori alte titluri constatatoare ale creantelor,
actele prin care s-au constituit garantii personale sau reale pentru
restituirea acestor creante cesionate, potrivit legii AVAB, precum si orice
alte acte sau intelegeri incheiate de aceasta pentru valorificarea creantelor
preluate.
(2) Pentru debitorii prevazuti la art. 19^12 lit. b), d) si e) AVAB, in
masura in care constata existenta unor acte sau fapte care atrag raspunderea
acestora, se va adresa instantei competente in vederea stabilirii raspunderii.
In acest caz titlul executoriu il constituie hotararea prin care instanta a
stabilit raspunderea, iar executarea silita va putea incepe dupa ramanerea
definitiva a hotararii. La cererea AVAB instanta va putea incuviinta aplicarea
unui sechestru asigurator prin ordonanta presedintiala chiar inaintea
pronuntarii hotararii.
(3) Orice act unilateral emis de debitor si acceptat de AVAB, in care
debitorul recunoaste expres datoria si se angajeaza sa o achite in termenul si
in conditiile stabilite de AVAB, constituie titlu executoriu si poate fi
executat cu respectarea procedurii speciale reglementate de prezenta ordonanta
de urgenta.
(4) Conventiile de esalonare la plata a creantelor vor avea in vedere actualizarea
valorii nominale si, dupa caz, a garantiilor si au putere de titlu executoriu.
Art. 19^14
Titlurile executorii emise de AVAB conform legii vor avea un obiect bine
determinat si vor tine seama de faptul ca valorificarea activelor bancare
trebuie actualizata la zi pentru a se evita deteriorarea drepturilor
creditorului si pentru a se asigura recuperarea reala a efortului financiar de
emitere a titlurilor de stat.
Art. 19^15
(1) Titlul executoriu se comunica debitorului si se pune in executare fara
nici o formalitate.
(2) Titlurile executorii emise in conditiile prezentului capitol se executa
potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
CAP. 4^3
Blocarea conturilor, sechestrarea actiunilor si instituirea administrarii
speciale
Art. 19^16
(1) Dupa comunicarea catre debitor a titlului executoriu AVAB poate dispune
prin ordin blocarea prin poprire a conturilor bancare de orice natura, pe care
debitorul le detine in orice banca sau cooperativa de credit, indiferent de
moneda in care sunt constituite. In termen de doua zile libere de la primirea
ordinului institutiile respective vor confirma in scris blocarea conturilor.
(2) Pe perioada blocarii disponibilitatilor din conturile bancare orice
plata se poate face numai cu aprobarea prealabila, in scris, a AVAB, cu
exceptia platilor in contul creantei detinute de AVAB si a privilegiilor
legale.
(3) Pe perioada blocarii disponibilitatilor din conturi banca va bonifica
si va bloca inclusiv dobanda cuvenita debitorului, in conditiile convenite
anterior blocarii.
(4) Incalcarea prevederilor alin. (1) si (2) atrage nulitatea oricarei
plati si raspunderea solidara a bancii cu debitorul, in limita sumelor sustrase
blocarii.
(5) Sumele din conturile blocate se vireaza in contul AVAB, la cererea
acesteia, dupa validarea popririi.
Art. 19^17
(1) La cererea AVAB instanta poate incuviinta, prin derogare de la
prevederile art. 907 si 908 din Codul comercial, in conditiile prevazute la
cap. IV^4, sechestrul asupra actiunilor si partilor sociale si instituirea
administrarii speciale la societatea comerciala care constituie debitorul
cedat, la societatea comerciala care este debitoare potrivit art. 19^12 lit.
b), precum si la societatea comerciala la care debitorii prevazuti la art.
19^12 detin, separat sau impreuna, cel putin 50% plus o actiune din capitalul
social sau, dupa caz, majoritatea partilor sociale.
(2) Sechestrul si masura administrarii speciale se aplica de la data
inregistrarii hotararii definitive a instantei la registrul comertului.
(3) Pe perioada sechestrului prevazut la alin. (1) drepturile fata de
societatea comerciala, conferite de actiunile sau partile sociale sechestrate,
se exercita de catre AVAB. Pe timpul administrarii speciale administrarea
societatii comerciale se asigura de o persoana desemnata prin hotarare a
instantei prevazute la alin. (1), la propunerea AVAB. Persoana propusa trebuie
sa fie contabil autorizat, expert contabil, licentiat in studii economice sau
in drept ori inginer si sa aiba 5 ani de activitate practica economica sau
juridica. Administratorul va primi o indemnizatie bruta lunara, suportata de
societatea comerciala. Pe data numirii administratorului special se suspenda de
drept mandatul administratorilor in exercitiu.
(4) Societatea comerciala supusa administrarii speciale nu va repartiza din
profitul obtinut sume pentru dezvoltare, iar dividendele cuvenite actionarilor
sau asociatilor, care sunt debitori ai creantelor bancare neperformante
cesionate AVAB, se varsa in contul datoriei debitorului cedat.
(5) Asumarea de catre societatea comerciala supusa administrarii speciale
de noi obligatii care ar influenta negativ veniturile acesteia se poate face
numai cu aprobarea prealabila a AVAB. Actul incheiat cu incalcarea acestei
obligatii este nul de drept.
(6) Raspunderea administratorului desemnat, atat fata de actionari sau
asociati, dupa caz, cat si fata de AVAB se stabileste potrivit regulilor
mandatului comercial.
(7) Prevederile prezentului articol se aplica si societatilor comerciale la
care actionari sau asociati sunt societati comerciale ce detin majoritatile
prevazute la alin. (1) si care sunt controlate de debitorii prevazuti la art.
19^12 .
CAP. 4^4
Reguli speciale privind solutionarea litigiilor
Art. 19^18
Litigiile in legatura cu creantele neperformante preluate la datoria
publica, in care AVAB este parte, se solutioneaza cu respectarea prevederilor
prezentului capitol, completate in mod corespunzator cu dispozitiile Codului de
procedura civila.
Art. 19^19
Cererile de orice natura privind drepturile si obligatiile in legatura cu
activele bancare preluate de AVAB, inclusiv cele formulate pentru angajarea
raspunderii civile a persoanelor fizice si juridice, altele decat debitorii
definiti la art. 19^12, sunt de competenta Curtii de apel in a carei raza
teritoriala se afla sediul sau, dupa caz, domiciliul paratului si se judeca de
urgenta si cu precadere.
Art. 19^20
(1) Reclamantul este obligat sa comunice cererea, actele pe care se
intemeiaza si, dupa caz, interogatoriul scris, prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, inainte de depunerea acestora in instanta. Judecatorul
nu va primi cererea fara dovada privind indeplinirea obligatiei de comunicare.
Prevederile acestui alineat se aplica oricarei cereri, indiferent de natura ei,
cu exceptia cererilor formulate in timpul judecatii sau a celor prin care se
exercita o cale de atac.
(2) Primul termen de judecata se stabileste la cel mult 15 zile de la data
depunerii cererii de chemare in judecata.
(3) Intampinarea este obligatorie si se depune cel tarziu pana la primul
termen de judecata. Intampinarea, actele pe care se intemeiaza si, dupa caz,
interogatoriul scris se comunica de catre parte, prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, inainte de termenul prevazut la alin. (2). Nerespectarea
obligatiei de comunicare prezuma renuntarea de catre parte la apararile ce
puteau fi formulate prin intampinare si la probele in sustinerea acestor aparari.
Art. 19^21
(1) Orice cerere se judeca la primul termen, in afara cazului in care
instanta dispune administrarea de probe noi. Daca din motive intemeiate partile
nu sunt in masura sa isi prezinte apararile in mod complet, instanta va putea,
in mod exceptional, sa acorde un termen in cunostinta de cel mult 7 zile.
(2) Acelasi termen de 7 zile se acorda o singura data si pentru
administrarea de probe noi, dispuse de instanta, la primul termen.
Art. 19^22
(1) Instanta este obligata sa pronunte hotararea in termen de 5 zile de la
incheierea dezbaterilor si sa comunice partilor hotararea motivata in cel mult
10 zile de la comunicare.
(2) Hotararea instantei poate fi atacata cu recurs.
(3) In recurs nu se pot invoca aparari ce nu au fost formulate in fata
instantei a carei hotarare este recurata, cu exceptia celor de ordine publica.
(4) Daca admite recursul, prin aceeasi hotarare instanta este obligata sa
solutioneze si fondul cauzei sau, daca se impune administrarea de probe noi, sa
stabileasca termenul de judecata.
(5) Termenele prevazute la art. 19^20 alin. (2), la art. 19^21 alin. (1) si
(2) si la alin. (1) al prezentului articol se aplica si in situatia judecarii
recursului.
(6) Caile extraordinare de atac se pot exercita in conformitate cu
dispozitiile Codului de procedura civila.
Art. 19^23
(1) Termenul de prescriptie a actiunilor indreptate impotriva AVAB este de
6 luni de la data la care s-a cunoscut sau trebuia sa se cunoasca faptul sau
actul pe care se intemeiaza actiunea, dar nu mai mult de 12 luni de la data
producerii faptului sau incheierii actului, daca legea nu prevede un termen mai
scurt.
(2) Termenul prevazut la alin. (1), pentru acte sau fapte anterioare legii
de aprobare a prezentei ordonante de urgenta, curge de la data intrarii in
vigoare a acesteia.
CAP. 5^5
Reguli speciale privind executarea silita
Art. 19^24
(1) Pentru executarea silita a titlurilor executorii, AVAB isi poate
organiza corpul de executori proprii sau poate folosi executori judecatoresti.
(2) Procedurile de executare silita pentru valorificarea activelor bancare
de catre AVAB sunt puse in aplicare de catre corpul de executori proprii sau de
catre executori judecatoresti.
Art. 19^25
Corpul de executori proprii se numeste prin ordin al presedintelui AVAB si
are competenta deplina pe intregul teritoriu al tarii.
Art. 19^26
(1) Corpul de executori ai AVAB are obligatia de a face demersurile
necesare pentru identificarea domiciliului sau sediului debitorului, precum si
a bunurilor si veniturilor lui urmaribile.
(2) Daca debitorul nu este gasit la domiciliu sau la sediul cunoscut,
corpul de executori ai AVAB este obligat sa solicite organelor de politie sa
faca cercetari, precum si sa ceara relatii de la oficiul registrului
comertului, de la organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, de
la Garda Financiara sau de la orice alta persoana fizica sau juridica ori de la
alte organe competente, in scopul stabilirii locului in care se afla debitorul
si al obtinerii oricaror date detinute in legatura cu acesta sau cu bunurile
sale.
Art. 19^27
Organele de politie, persoanele fizice si juridice, precum si celelalte
organe competente prevazute la art. 19^26 alin. (2) sunt obligate sa dea de
indata relatiile solicitate de corpul de executori, fara perceperea vreunei
taxe ori a vreunui tarif.
Art. 19^28
Ori de cate ori este necesar politia are obligatia sa dea concursul
executorilor AVAB, la cererea acestora, in indeplinirea, potrivit legii, a
activitatii de executare silita.
Art. 19^29
(1) In exercitarea atributiilor ce le revin executorii AVAB pot:
a) sa intre in orice incinta de afaceri a debitorului persoana juridica sau
in alte incinte ale acestuia, in scopul identificarii bunurilor sau valorilor
care pot fi executate silit;
b) sa intre in toate incaperile in care se gasesc bunuri sau valori ale
debitorului persoana fizica, precum si sa cerceteze toate locurile in care
acesta isi pastreaza bunurile;
c) sa solicite si sa cerceteze orice document sau element material care
poate constitui o proba in determinarea bunurilor proprietate a debitorului.
(2) Executorii pot intra in incaperile ce reprezinta domiciliul sau
resedinta unei persoane fizice, cu consimtamantul acesteia, iar in caz de refuz
executorul va cere autorizarea instantei judecatoresti competente, aplicandu-se
dispozitiile Codului de procedura civila, privind ordonanta presedintiala.
Art. 19^30
Accesul executorului in locuinta, in incinta de afaceri sau in orice alta
incapere a debitorului persoana fizica sau juridica se poate efectua intre
orele 8,00 - 18,00, in orice zi lucratoare. Executarea inceputa va putea
continua in aceeasi zi sau in zilele urmatoare. In cazuri temeinic justificate,
cand exista pericolul instrainarii unor bunuri, accesul in incaperile
debitorului va avea loc si la alte ore decat cele mentionate, precum si in
zilele nelucratoare, cu autorizarea instantei.
Art. 19^31
In absenta debitorului sau daca acesta refuza accesul in oricare dintre
incaperile prevazute la art. 19^29 , executorul nu poate sa patrunda in acestea
decat in prezenta unui reprezentant al politiei si a 2 martori. Dispozitiile
art. 19^29 alin. (2) sunt aplicabile, dupa caz.
Art. 19^32
Executorul va incepe executarea dupa comunicarea titlului executoriu
prevazut la art. 19^13 alin. (1), cu mentiunea ca neachitarea de bunavoie a
creantei in termen de 5 zile lucratoare de la primire da dreptul creditorului
sa procedeze la executarea silita fara nici o alta somatie.
Art. 19^33
Dupa expirarea termenului prevazut la art. 19^32 se va putea proceda la
sechestrarea bunurilor urmaribile apartinand debitorului si garantilor, urmand
sa fie valorificate.
Art. 19^34
Executarea silita asupra tuturor bunurilor urmaribile apartinand
debitorilor si garantilor se poate face dupa expirarea termenului prevazut la
art. 19^32, fara incuviintarea instantei.
Art. 19^35
Dreptul corespunzator creantei preluate la datoria publica se executa
inaintea oricarui alt drept, indiferent de natura acestuia sau de data la care
a fost constituit, cu exceptia salariilor si a altor privilegii legale.
Art. 19^36
Aplicarea sechestrului, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 19^17, se
face de executorii AVAB sau de executorii judecatoresti, care incheie un
proces-verbal de sechestru.
Art. 19^37
(1) Procesul-verbal de sechestru va cuprinde:
a) numele si prenumele celui care aplica sechestrul si numarul legitimatiei
de executor;
b) numele si prenumele debitorului (sau ale garantului, daca se
sechestreaza bunurile acestuia) si ale altor persoane care sunt de fata
(martori);
c) mentionarea titlului executoriu, suma datorata si natura datoriei;
d) enumerarea bunurilor urmaribile sechestrate (natura, gradul de uzura,
dimensiunea etc.);
e) eventualele obiectii facute de debitor;
f) indicarea orei, zilei si locului sechestrului;
g) natura sechestrului, daca este un sechestru cu ridicare, daca se numeste
un custode sau daca se aplica sigilii;
h) semnaturile partilor: executor, debitor sau, in lipsa lui, ale altor
persoane majore care au asistat la aplicarea sechestrului, precum si, atunci
cand este cazul, semnatura custodelui.
(2) Daca debitorul refuza sa semneze, se va mentiona aceasta in
procesul-verbal.
(3) Procesul-verbal se intocmeste in 3 exemplare, dintre care un exemplar
se va preda debitorului, un exemplar se depune la dosarul de executare silita
si alt exemplar se preda AVAB.
Art. 19^38
Din momentul intocmirii procesului-verbal de sechestru potrivit art. 19^37
bunurile sechestrate sunt indisponibilizate. Atata timp cat dureaza executarea
silita debitorul nu poate dispune de aceste bunuri decat cu acordul AVAB.
Nerespectarea acestei interdictii atrage raspunderea, potrivit legii, a celui
vinovat.
Art. 19^39
(1) Daca bunurile sechestrate nu sunt ridicate si depozitate de executor,
ele vor putea fi lasate in custodia debitorului sau a altor persoane desemnate
de AVAB.
(2) Cel care primeste bunurile in custodie va semna procesul-verbal de
sechestru.
Art. 19^40
(1) In cazul in care nu au fost luate masurile asiguratorii pentru
realizarea integrala a creantei si daca la inceperea executarii silite se
constata ca exista pericol de instrainare, substituire sau sustragere de la
urmarire a bunurilor urmaribile ale debitorului, sechestrarea lor va putea fi
aplicata o data cu comunicarea titlului executoriu.
(2) Sechestrul prevazut la alin. (1) se va aplica numai in temeiul
autorizarii date de instanta judecatoreasca competenta. Dispozitiile
referitoare la ordonanta presedintiala din Codul de procedura civila sunt
aplicabile.
Art. 19^41
In vederea valorificarii executorul poate sa verifice daca bunurile
sechestrate se gasesc la locul mentionat in procesul-verbal de sechestru si
daca acestea nu au fost substituite sau degradate.
Art. 19^42
Bunurile raman sub sechestru pana la valorificarea lor sau pana cand AVAB
ori, dupa caz, instanta competenta dispune ridicarea sechestrului.
Art. 19^43
Vanzarea silita a bunurilor urmarite se face dupa implinirea termenului
prevazut in adresa de comunicare a titlului executoriu, fara incuviintarea
instantei si fara efectuarea altei formalitati.
Art. 19^44
Vanzarea bunurilor urmarite silit se face prin licitatie publica organizata
de o comisie din cadrul AVAB, numita prin ordin al presedintelui.
Art. 19^45
(1) Pretul de pornire a licitatiei se stabileste prin expertiza. Expertul
se desemneaza de AVAB pe baza de contract.
(2) Dupa stabilirea pretului de pornire licitatorul va publica cu cel putin
10 zile inainte de data licitatiei un anunt de vanzare intr-un cotidian
national de larga circulatie si/sau intr-un cotidian local. Anuntul va cuprinde
sintetic bunurile ce urmeaza sa fie licitate, ziua, ora si locul licitatiei,
pretul de pornire si valoarea garantiei de participare stabilita de AVAB,
domiciliul sau sediul debitorului, precum si mentiunea ca toti cei care poseda
un drept real asupra bunurilor scoase la vanzare au obligatia, sub sanctiunea
decaderii, sa faca licitatorului dovada acestuia pana in preziua licitatiei.
Anuntul va fi comunicat in mod obligatoriu proprietarului bunului; daca acesta
nu este gasit, procedura se considera indeplinita prin afisare la locul
licitatiei si la sediul primariei locale in care se afla bunul.
(3) Licitatia poate avea loc numai dupa expirarea termenului de 10 zile
prevazut la alin. (2) si se va desfasura la locul stabilit de AVAB. Debitorul
este obligat sa permita tinerea licitatiei in spatiile pe care le detine, daca
sunt adecvate acestui scop.
Art. 19^46
Pentru participarea la licitatie ofertantii depun la licitator, cu cel
putin o zi inainte de data licitatiei, urmatoarele documente:
a) dovada privind depunerea garantiei de participare;
b) imputernicirea persoanei care il reprezinta pe ofertant;
c) pentru persoanele juridice de nationalitate romana, copie de pe
certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului;
d) pentru persoanele juridice straine, actul de inmatriculare tradus in
limba romana;
e) pentru persoanele fizice romane, copie de pe actul de identitate;
f) pentru persoanele fizice straine, copie de pe pasaport.
Art. 19^47
(1) Comisia de licitatie verifica si analizeaza documentele de participare
prevazute la art. 19^46 si afiseaza la locul licitatiei, cu cel putin o ora
inaintea inceperii acesteia, lista cuprinzand ofertantii care au depus
documentatia completa de participare.
(2) Ofertantii se identifica dupa numarul de ordine de pe lista de
participare, dupa care licitatorul anunta obiectul licitatiei, pasul de
licitare stabilit valoric intre 5 - 15% din pretul de pornire, precum si modul
de desfasurare a licitatiei; pasul de licitare se stabileste de comisia de
licitatie.
(3) Daca se prezinta un singur ofertant care ofera pretul de pornire,
acesta este declarat adjudecatar.
(4) In cazul in care la prima licitatie nu se ofera pretul de pornire sau
nu s-a prezentat nici un ofertant, licitatorul va publica un nou anunt, cu
respectarea prevederilor art. 19^45 alin. (2), care se aplica in mod
corespunzator, in vederea tinerii unei noi licitatii. Pretul de pornire in
acest caz este de 75% din pretul de pornire a licitatiei anterioare.
(5) Daca la a doua licitatie nu se inregistreaza o oferta de cel putin 75%
din pretul de pornire a primei licitatii sau daca nu s-a prezentat nici un
ofertant, licitatorul va organiza o a treia licitatie, la care pretul de
pornire este de 50% din pretul de pornire a primei licitatii.
(6) Cand in cadrul unei sedinte nu au putut fi licitate toate bunurile,
licitatia va continua in ziua lucratoare urmatoare, la ora anuntata de
licitator inainte de inchiderea sedintei.
Art. 19^48
(1) Licitatia se adjudeca la pretul cel mai mare oferit. Plata in rate este
permisa numai daca cumparatorul prezinta una dintre urmatoarele garantii:
scrisoare de garantie emisa de o banca romana sau de o banca straina la care o
banca romana este corespondenta; bilet la ordin avalizat de o banca agreata de
AVAB; garantia personala a unui fidejusor, in conditiile Codului comercial,
constand intr-o obligatie unilaterala si neconditionata de plata a ratei
neachitate la termen, partial sau integral, de catre debitor. Garantia nu poate
fi decat pentru plata integrala a ratelor si trebuie sa fie indestulatoare.
(2) Plata in rate este permisa numai daca adjudecatarul achita un avans de
minimum 30% din pretul de adjudecare. Garantia de participare poate fi
considerata ca plata partiala a avansului.
(3) Dupa licitarea fiecarui bun licitatorul intocmeste, in 3 exemplare
originale, procesul-verbal de licitatie, care se semneaza de membrii comisiei
de licitatie, de adjudecatar si de proprietarul bunului, daca acesta participa
la executare, si care va cuprinde in mod obligatoriu: modul in care s-a
desfasurat licitatia, rezultatul acesteia, numele si prenumele sau denumirea
proprietarului bunului si ale adjudecatarului cumparator, domiciliul sau sediul
acestora, bunul cumparat, pretul, taxa pe valoarea adaugata dupa caz, termenul
si modalitatea de plata a pretului si data vanzarii. Orice refuz de a semna se
consemneaza in procesul-verbal de licitatie. In termen de doua zile lucratoare
de la data intocmirii procesului-verbal de licitatie licitatorul va incheia si
va elibera fiecarui cumparator, precum si debitorului un document care va
cuprinde toate elementele mentionate mai sus si care indeplineste conditiile
unui document specific, legal aprobat, conform legislatiei financiar-contabile.
In acelasi termen licitatorul va dispune in scris restituirea garantiei, cu
exceptia garantiei adjudecatarului, care se retine in contul pretului sau in
contul AVAB, daca adjudecatarul refuza plata pretului la termenul si in
modalitatea stabilite in procesul-verbal de licitatie.
(4) In termen de doua zile lucratoare de la data platii pretului integral
sau, in cazul vanzarii cu plata in rate, a platii avansului si a prezentarii
garantiilor stabilite in procesul-verbal de licitatie licitatorul va transmite
adjudecatarului cumparator si proprietarului bunului vandut silit cate un
exemplar original al acestui proces-verbal. Pentru bunurile transmise prin
vanzare silita procesul-verbal de licitatie constituie titlu de proprietate in
baza caruia adjudecatarul este indreptatit sa procedeze la inregistrarea
bunurilor adjudecate in evidenta contabila, sa solicite, dupa caz,
inmatricularea mijloacelor de transport, inregistrarea la organele fiscale,
efectuarea publicitatii imobiliare. Pentru bunurile vandute cu plata pretului
in rate procesul-verbal de licitatie constituie titlu executoriu conform art.
19^13.
Art. 19^49
(1) In cazul in care la a treia licitatie nu se ofera pretul de pornire sau
nu se prezinta nici un ofertant, AVAB va putea fie sa adjudece bunul in contul
creantei, caz in care se va proceda la o diminuare a creantei cu 50% din pretul
bunului stabilit prin expertiza potrivit art. 19^45 alin. (1), fie sa solicite
evaluatorului o actualizare a valorii de piata stabilite anterior. In acest caz
AVAB va relua procedura de vanzare prin licitatie pornind de la noul pret de
referinta.
(2) AVAB este autorizata sa identifice posibilitati de valorificare
superioara pentru bunurile adjudecate potrivit alin. (1).
(3) In situatia in care s-a procedat la adjudecarea de catre AVAB a bunului
imobil supus executarii silite acesta va trece in proprietatea privata a
statului si in administrarea AVAB, pe baza procesului-verbal de licitatie.
(4) Acelasi regim il vor avea si bunurile imobile acceptate de AVAB ca dare
in plata pentru stingerea obligatiei de plata de catre debitorul cedat,
conventia de dare in plata constituind titlu de proprietate.
CAP. 4^6
Sanctiuni
Art. 19^50
(1) Constituie contraventie la prevederile prezentei ordonante de urgenta,
daca, potrivit legii penale, nu constituie infractiune, urmatoarele fapte:
a) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei
persoane, cunoscand ca aceasta face parte din una dintre categoriile prevazute
la art. 19^9 alin. (1);
b) atribuirea unui activ bancar sau a unui pachet de active bancare unei
persoane in dauna alteia care a formulat o oferta mai avantajoasa, potrivit
criteriilor stabilite in oferta de vanzare;
c) nerespectarea termenelor stabilite de AVAB, in cererile adresate in
scris persoanelor prevazute la art. 15 alin. (1) si (2), pentru obtinerea de
informatii.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu
amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, iar cele prevazute la alin. (1)
lit. c), cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei. Sumele se
actualizeaza periodic in functie de rata inflatiei.
Art. 19^51
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 19^50 si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre Corpul de control al primului-ministru.
Art. 19^52
Contraventiilor prevazute la art. 19^50 li se aplica dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25
si 26."
26. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitii tranzitorii si finale"
27. Articolul 20 se abroga.
28. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se aplica si in cazul
creantelor bancare neperformante care sunt in curs de a fi preschimbate in
actiuni sau in parti sociale la societatile comerciale debitoare si nu exclud
utilizarea in continuare a acestei metode de valorificare a creantelor, chiar
daca ea nu a fost inca initiata."
29. Dupa articolul 21 se introduc articolele 22 - 35 cu urmatorul cuprins:
"Art. 22
Valoarea activelor bancare preluate in alte conditii decat cele prevazute
la art. 12^1 alin. (1) face obiectul regularizarii intre AVAB si banca cedenta,
astfel incat operatiunea sa se incadreze in prevederile art. 12^1 alin. (1).
Art. 23
In cazul debitorilor societati comerciale la care statul sau autoritatile
administratiei publice locale sunt actionari, care au evidentiate in conturile
din bilant creante neperformante si creante bugetare restante, se pot aplica si
metodele de stingere a creantelor bugetare restante prevazute in Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 15/1998 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 24
(1) Litigiile in curs in legatura cu creantele bancare cedate AVAB,
indiferent de faza in care se afla, vor continua si se vor solutiona cu
aplicarea procedurii prevazute de prezenta ordonanta de urgenta. Actele procedurale
incheiate raman valabile. La cererea AVAB aceasta procedura poate fi aplicata
si executarilor silite incepute potrivit procedurii de drept comun. Actele de
executare incheiate isi mentin valabilitatea.
(2) Executarea silita inceputa de AVAB prin executorii proprii sau prin
intermediul executorilor judecatoresti continua si pe parcursul solutionarii
contestatiilor formulate de debitori, acestia avand dreptul intoarcerii
executarii numai in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.
Art. 25
(1) Debitorii pot contesta in justitie masurile dispuse de AVAB potrivit
prezentei ordonante de urgenta si pot face contestatie la executare numai dupa
depunerea unei cautiuni egale cu 20% din valoarea activului bancar supus
valorificarii.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului fara care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii.
Art. 26
(1) AVAB poate accepta darea in plata a unui bun in vederea stingerii
obligatiilor de plata.
(2) Actul incheiat de AVAB pentru constatarea stingerii obligatiei de plata
a debitorului, total sau partial, constituie titlu de proprietate, iar
operatiunea de transfer al dreptului de proprietate, ca efect al darii in
plata, este scutita de taxa pe valoarea adaugata.
Art. 27
(1) Bancile cedente ale creantelor neperformante preluate la datoria
publica raspund patrimonial pentru toate pagubele cauzate prin necomunicarea
documentelor sau informatiilor catre AVAB, daca datorita acestui fapt nu s-a
putut valorifica respectiva creanta.
(2) Persoanele vinovate de transmiterea unor date incorecte sau de
nepredarea tuturor documentelor si datelor necesare pentru executarea
creantelor cedate AVAB raspund civil, contraventional sau penal, dupa caz, in
conditiile legii.
Art. 28
Cererile formulate de AVAB si orice alte acte procedurale efectuate de si
pentru aceasta in legatura cu valorificarea activelor bancare sunt scutite de
taxe de timbru, timbru judiciar, cautiuni si orice alte taxe.
Art. 29
AVAB este autorizata ca ori de cate ori in procesul de valorificare a
activelor bancare este necesara aplicarea altor metode prevazute de lege la
acea data, care creeaza posibilitati mai rapide si mai eficiente de
valorificare, sa utilizeze acele metode separat sau impreuna cu metodele
proprii.
Art. 30
Asigurarea serviciilor necesare in vederea indeplinirii atributiilor
specifice se realizeaza pe baza unui regulament propriu, aprobat de Consiliul
de supraveghere si indrumare.
Art. 31
Masurile intreprinse de AVAB in vederea executarii silite nu se suspenda ca
urmare a declansarii procedurii reorganizarii judiciare sau a falimentului.
Art. 32
In vederea executarii silite a bunurilor urmarite AVAB poate solicita
judecatorului-sindic luarea in posesie a acestora. Judecatorul-sindic va
dispune ca administratorul sau, dupa caz, lichidatorul sa predea AVAB bunul
afectat garantiei, in vederea valorificarii.
Art. 33
Bugetul de venituri si cheltuieli al AVAB, aprobat potrivit legii, se
modifica in mod corespunzator, tinandu-se seama de prevederile prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 34
Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 65/1999 privind
salarizarea personalului AVAB se aplica tranzitoriu pana la data inregistrarii,
conform legii, a contractului colectiv de munca. La aceeasi data Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 65/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 225 din 20 mai 1999, se abroga.
Art. 35
La data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de
urgenta urmatoarele acte normative se abroga:
- Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor
bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999, aprobata
si modificata prin Legea nr. 151/2000;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 166/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a
creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 24 octombrie 2000,
precum si orice alte dispozitii contrare."
Art. 2
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul, la propunerea AVAB, va aproba modificarea si completarea Hotararii
Guvernului nr. 387/1999 privind organizarea si functionarea Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare.
Art. 3
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta
comuna din 27 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU