HOTARARE Nr. 1217 din 27 noiembrie 2001
privind organizarea si functionarea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor
Bancare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 806 din 17 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 26
alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor si ale art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 409/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta urmatoarea hotarare:
Art. 1
(1) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, denumita in
continuare AVAB, se organizeaza si functioneaza ca institutie de specialitate a
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului. In realizarea atributiilor sale, inclusiv a celor efectuate de
executorii proprii, AVAB actioneaza pe tot teritoriul tarii, fara restrictii de
teritorialitate.
(2) Sediul AVAB este in municipiul Bucuresti, str. C.A. Rosetti nr. 21,
sectorul 1.
(3) AVAB isi va desfasura activitatea pe o perioada de 7 ani de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(4) Incetarea activitatii AVAB se va face prin lege.
(5) Pentru desfasurarea activitatilor organizate in teritoriu, la
solicitarea AVAB, reprezentantul Guvernului in teritoriu va pune la dispozitie acesteia
un spatiu corespunzator desfasurarii activitatii si amplasarii logisticii si
tehnicii de calcul de care aceasta are nevoie.
Art. 2
(1) Imobilul proprietate publica a statului, situat in municipiul
Bucuresti, str. C. A. Rosetti nr. 21, sectorul 1, identificat conform anexei
nr. 1, se transmite, pe baza de protocol, din administrarea Autoritatii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului in administrarea AVAB.
(2) AVAB nu va schimba destinatia actuala a imobilului in perioada in care
acesta se afla in administrarea sa.
Art. 3
AVAB are ca scop valorificarea activelor bancare neperformante preluate de
la bancile la care statul este actionar majoritar, detinand cel putin 50% plus
1 din actiuni, in vederea pregatirii acestora pentru inceperea procedurilor de
privatizare si pentru diminuarea efortului financiar al statului in aceasta
operatiune.
Art. 4
(1) In vederea indeplinirii scopului pentru care a fost infiintata, AVAB
are urmatoarele atributii principale:
a) atributia de preluare a activelor bancare, astfel cum au fost definite
la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare. Activele bancare preluate de AVAB in
vederea valorificarii lor se inregistreaza in evidentele contabile ale acesteia
la valoarea nominala, potrivit art. 12^1 alin. (2), si, respectiv, la valoarea
negociata, potrivit art. 12^1 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 51/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) atributia de valorificare a activelor bancare - AVAB valorifica activele
bancare preluate la valoarea de piata a acestora, utilizand atat metodele sale
specifice, cat si pe cele prevazute de dispozitiile legale in vigoare la
momentul valorificarii, impreuna sau separat, atunci cand acestea asigura
celeritate si/sau rezultat optim;
c) atributia de administrare a activelor bancare si a creantelor asociate
se exercita de catre AVAB in mod direct sau prin intermediul unor firme de
specialitate. Administrarea activelor bancare, pana la valorificarea acestora,
urmareste evitarea deteriorarii lor din punct de vedere fizic si/sau valoric si
include orice masura de natura administrativa, in limita cheltuielilor inscrise
in bugetul de venituri si cheltuieli propriu, care poate avea acest rezultat,
in conditiile legii.
(2) Administrarea si valorificarea activelor bancare se efectueaza de catre
AVAB in mod direct sau prin intermediul unor firme de specialitate. In cazul in
care administrarea se refera la un bun determinat, ea poate fi incredintata, pe
baza de contract, si unei persoane fizice. Criteriile privind selectarea
activelor bancare si a creantelor asociate, care vor fi incredintate spre
administrare sau valorificare firmelor de specialitate, sunt aprobate de
Consiliul de supraveghere si indrumare. Firmele de specialitate vor fi
selectate pe baza unor proceduri publice organizate de AVAB, reglementate prin
regulamente proprii.
(3) AVAB indeplineste orice alte atributii care ii revin prin acte
normative.
Art. 5
(1) In exercitarea atributiilor de serviciu personalul AVAB este
indreptatit sa solicite documente, informatii si date referitoare la aspectele
care fac obiectul activitatii acesteia. In exercitarea atributiilor sale AVAB
colaboreaza cu ministerele, cu Banca Nationala a Romaniei, cu celelalte organe
ale administratiei publice centrale si cu autoritatile administratiei publice
locale.
(2) Persoanele juridice si persoanele fizice rezidente sunt obligate sa
furnizeze, la cererea scrisa a AVAB, toate informatiile pe care le detin si
care faciliteaza valorificarea sau conservarea activelor bancare.
(3) Bancile sunt obligate sa furnizeze, la cererea scrisa a AVAB, toate
informatiile referitoare la cuantumul disponibilitatilor banesti, precum si al
oricaror alte active detinute la aceste banci de catre debitori sau de catre
garantii acestora, potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Informatiile obtinute in temeiul alin. (1), (2) si (3) constituie
secret profesional pentru salariatii AVAB, care raspund si de oportunitatea
solicitarii.
(5) Informatiile solicitate de AVAB se pun la dispozitie acesteia cu
promptitudine si in mod gratuit de catre persoanele juridice care detin aceste
informatii si in situatia in care acestea lucreaza, in general, pe baza de taxe
sau tarife.
Art. 6
(1) AVAB este condusa de un presedinte, numit prin decizie a
primului-ministru.
(2) Presedintele este ordonator principal de credite.
Art. 7
(1) Presedintele AVAB are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta AVAB in raporturile cu Guvernul, cu ministerele, cu alte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu alte institutii, cu persoanele juridice si
fizice, romane si straine, precum si in fata instantelor judecatoresti si
arbitrale;
b) elaboreaza si propune spre aprobare Consiliului de supraveghere si indrumare
politica si strategia in domeniul valorificarii activelor bancare aflate in
portofoliul AVAB si raspunderile ce revin personalului acesteia;
c) asigura elaborarea proiectului de buget de venituri si cheltuieli al
AVAB, pe care il remite spre avizare Consiliului de supraveghere si indrumare;
d) dispune masuri operative pentru executarea dispozitiilor legale privind
AVAB, precum si pentru indeplinirea politicii si strategiei in domeniul
valorificarii activelor bancare din portofoliul AVAB;
e) numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, personalul AVAB;
f) prezinta primului-ministru, pana la data de 30 iunie a anului urmator,
raportul anual de activitate a AVAB, aprobat de Consiliul de supraveghere si
indrumare; la solicitarea primului-ministru AVAB prezinta rapoarte intermediare
asupra unei perioade sau operatiuni determinate;
g) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin presedintele emite ordine si
instructiuni.
(3) In realizarea atributiilor ce ii revin presedintele este ajutat de un
vicepresedinte si de un colegiu director.
(4) Vicepresedintele este numit prin decizie a primului-ministru si este
inlocuitorul de drept al presedintelui.
Art. 8
(1) Finantarea AVAB este asigurata din urmatoarele surse si se gestioneaza
in regim extrabugetar:
a) sume rezultate din valorificarea activelor bancare preluate de AVAB;
b) comisioane aferente serviciilor de consultanta prestate de AVAB pe baza
de contract;
c) alte surse prevazute de lege.
(2) Sumele obtinute de AVAB din valorificarea activelor bancare preluate au
ca destinatie acoperirea cheltuielilor proprii de functionare si operare si a
cheltuielilor de administrare si de valorificare a activelor bancare preluate,
iar diferenta se vireaza la trezoreria statului. Din sumele obtinute AVAB poate
prevedea in bugetul de venituri si cheltuieli propriu un fond suplimentar ce va
fi utilizat in vederea cresterii valorii activelor bancare si a eficientizarii
operatiunilor de valorificare.
(3) AVAB poate, potrivit legii, sa beneficieze de audit extern. Periodic
AVAB va realiza auditul operatiunilor si al pozitiei financiare, precum si
estimarea independenta a valorii nete si a valorii realizabile a fiecarui activ
aflat in portofoliul sau. In acest scop AVAB va incheia, in conditiile legii,
contracte cu firme de audit sau evaluare cu recunoastere internationala.
Art. 9
(1) Structura organizatorica si regulamentul de organizare si functionare ale
AVAB se aproba de Consiliul de supraveghere si indrumare, la propunerea
presedintelui.
(2) Statul de functii al AVAB se aproba prin ordin al presedintelui.
(3) In structura organizatorica a AVAB pot functiona directii generale,
directii, servicii si birouri, precum si activitati in teritoriu.
(4) In cadrul AVAB, prin ordin al presedintelui, se pot organiza colective
temporare de lucru, avand nivelul de organizare al compartimentelor prevazute
in structura organizatorica, cu exceptia directiei generale. Activitatile
desfasurate in teritoriu se organizeaza in functie de necesitatile de
reprezentare in fata instantelor de judecata, de administrare a activelor
bancare sau de executare silita asupra averii debitorilor si/sau a garantilor
acestora.
(5) Atributiile si sarcinile compartimentelor din aparatul propriu al AVAB,
precum si modalitatile concrete de lucru ale colegiului director se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare al acesteia.
Art. 10
(1) Salariatii AVAB nu pot fi membri ai unui partid politic si nu pot
desfasura activitati politice in perioada in care sunt angajati ai AVAB. Prin
salariati AVAB se intelege atat personalul angajat cu contract de munca pe
durata nedeterminata sau determinata, cat si personalul care lucreaza pe baza
unei conventii civile potrivit legii.
(2) Salariatilor AVAB li se interzice sa reprezinte, direct sau indirect,
vreun interes financiar, comercial sau de alta natura, care i-ar pune intr-o
pozitie in care interesul lor personal ar intra in conflict cu obligatiile si
indatoririle lor fata de AVAB.
(3) Salariatii AVAB, membrii Consiliului de supraveghere si indrumare si
membrii Comitetului de coordonare a restructurarii au obligatia de a pastra
secretul profesional, fiind interzisa folosirea sau dezvaluirea, in timpul
activitatii in cadrul AVAB si apoi o perioada de 5 ani de la incetarea
acesteia, de date sau fapte care, devenite publice, ar dauna intereselor AVAB
sau ale bancilor carora li se aplica dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Componenta Consiliului de supraveghere si indrumare, care asigura
supravegherea si indrumarea activitatii AVAB, este prevazuta in anexa nr. 2.
Art. 11
Salariatii AVAB isi desfasoara activitatea si sunt salarizati pe baza
contractului individual de munca incheiat potrivit prevederilor legale si ale
contractului colectiv de munca.
Art. 12
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 387/1999 privind organizarea si functionarea Agentiei de
Valorificare a Activelor Bancare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 224 din 20 mai 1999, si Hotararea Guvernului nr. 29/2000 pentru
modificarea Hotararii Guvernului nr. 387/1999 privind organizarea si
functionarea Agentiei de Valorificare a Activelor Bancare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17 din 18 ianuarie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Presedintele Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Bancare,
Ionel Blanculescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite, fara plata, din administrarea Autoritatii
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului in administrarea
Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Bancare
________________________________________________________________________________
Adresa Persoana Persoana Caracteristicile tehnice
imobilului juridica juridica ale imobilului
de la care la care se
se transmite transmite
imobilul imobilul
________________________________________________________________________________
Municipiul Autoritatea Autoritatea Imobilul se compune din 3 corpuri
Bucuresti, pentru pentru cu un numar de 67 de camere.
str. Privatizare Valorificarea - Corpul de cladire A + B = 54 de
C.A. Rosetti si Activelor camere (13 camere la demisol,
nr. 21, Administrarea Bancare 11 camere la parter, 13 camere
sectorul 1 Participatiilor la etajul 1, 13 camere la
etajul
Statului 2 si 4 camere la etajul 3)
- Corpul de cladire C = 10 camere
(5 camere la parter si 5 camere
la etajul 1)
- Corpul de cladire poarta = 3
camere (sala la parter, sala de
asteptare, birou de informatii)
________________________________________________________________________________
ANEXA 2
COMPONENTA
Consiliului de supraveghere si indrumare a activitatii Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Bancare
Maria Manolescu - presedinte, reprezentant al Ministerului Finantelor
Publice
Niculae Ion Vulpescu - membru, reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei
Doru Crin Trifoi - membru, reprezentant al Ministerului Justitiei
Gheorghe Tiplica - membru, reprezentant al Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei
Victor Ponta membru, reprezentant al Corpului de control al
primului ministru