ORDONANTA
URGENTA Nr. 189 din 25 noiembrie 2008
privind managementul
institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice,
bibliotecilor si al asezamintelor culturale de drept public
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 817 din 5 decembrie 2008
Având în vedere faptul că
aplicarea dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2005 privind managementul
instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 114/200, a generat numeroase contestaţii şi litigii,
în considerarea problemelor existente
în reglementarea actuală: inexistenţa unor definiţii care să clarifice
specificul noţiunilor cu care operează actul normativ, lipsa unei delimitări
clare între proiectul de management - documentul de referinţă, care stă la baza
angajării, elaborat întotdeauna pe durată determinată - şi contractul de
management, „asimilat contractului de muncă pe durată nedeterminată",
conform dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2005, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 114/2006; natura juridică incertă a actului
juridic în baza căruia îşi desfăşoară activitatea conducătorul instituţiei -
contractul de management; neclaritatea dispoziţiilor cu privire la părţile
raportului contractual; dispoziţiile succinte referitoare la modalitatea de
aplicare a dispoziţiilor legale, la procedura de concurs şi cea de evaluare,
coroborate cu lipsa unor prevederi prin care să se dispună elaborarea de norme
subsecvente; insuficienta reglementare a interimatului,
având în vedere faptul că lipsa unităţii de
interpretare şi aplicare a dispoziţiilor actului normativ creează premisa unor
abuzuri ale autorităţilor administraţiei publice în subordinea cărora
funcţionează instituţiile publice de cultură, care pot merge până la
desfiinţarea acestora,
în considerarea faptului că, în
prezent, majoritatea instituţiilor publice de cultură se confruntă cu
dificultăţi în derularea actului managerial,
menţinerea situaţiei existente, în care natura juridică
a contractului de management este incertă, ameninţă cu înmulţirea situaţiilor
litigioase şi cu perpetuarea acestora. Confuziile existente în reglementarea
actuală şi lipsa temeiului legal expres pentru elaborarea reglementărilor subsecvente
privează instanţele de judecată de instrumentele necesare pentru soluţionarea
respectivelor litigii.
Consecinţa gravă la nivelul instituţiilor de cultură
este blocarea activităţii, determinată fie de prelungirea, în mod nefiresc, a
conducerii interimare, fie de anularea concursurilor organizate de autoritate
pentru selectarea unui nou manager, la un moment ulterior, prin sentinţa
instanţei de judecată, care obligă la repunerea în situaţia anterioară
procesului.
Mai mult decât atât, neclarificarea naturii juridice a
contractului de management creează premisa ultraactivării unor reglementări
abrogate prin menţinerea neschimbată a raportului contractual, contrar
prevederilor exprese existente.
Pe de altă parte, inexistenţa unor sancţiuni pentru
fapte precum prelungirea conducerii interimare mult peste perioada necesară
îndeplinirii procedurilor de selecţie a noului manager împiedică desfăşurarea
normală a activităţii multor instituţii de cultură, care se regăsesc astfel în
imposibilitatea de a realiza scopul şi obiectivele pentru care au fost
înfiinţate.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă are ca obiect
stabilirea regulilor, principiilor şi condiţiilor privind managementul
instituţiilor de spectacole sau concerte, muzeelor şi colecţiilor publice,
bibliotecilor şi aşezămintelor culturale, persoane juridice de drept public,
denumite în continuare instituţii.
Art. 2. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) instituţie - instituţia de spectacole sau concerte, muzeul, colecţia publică,
biblioteca sau aşezământul cultural de drept public;
b) autoritate - organ al
administraţiei publice centrale sau al administraţiei publice locale în
subordinea căruia funcţionează instituţia;
c) management -
organizarea, gestionarea şi conducerea activităţii instituţiei de către o
persoană fizică, pe baza cererii definite de autoritate în caietul de sarcini,
în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
d) caiet de sarcini -
cererea de oferte din partea autorităţii în vederea satisfacerii, prin
intermediul instituţiei, a nevoilor culturale ale comunităţii, pentru o
perioadă determinată de timp;
e) proiect de management - oferta candidatului
prin care răspunde cererii formulate de autoritate în
caietul de sarcini, oferind soluţii concrete prin care managementul va atinge
obiectivele şi va îndeplini sarcinile;
f) contract de management- contractul dintre autoritate şi manager, încheiat pe durată
determinată, prin care se încredinţează managementul instituţiei, în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă;
g) program - ansamblul
de proiecte structurate organic conform viziunii manageriale, cu caracter
multianual, prin care se realizează obiectivele specifice misiunii instituţiei
şi prin care managementul răspunde nevoilor culturale ale comunităţii;
h) proiect - ansamblul
de acţiuni sau activităţi specifice fiecărei categorii de instituţii, realizat
într-o perioadă de timp determinată, care nu depăşeşte, de regulă, durata unui
exerciţiu bugetar;
i) program minimal-
parte din proiectul de management, care cuprinde un număr de proiecte realizabile
în intervalul de timp şi în condiţiile negociate prin contractul de management.
Art. 3. - Managementul
instituţiilor poate fi asigurat de persoana fizică care îndeplineşte
următoarele condiţii:
a) are cetăţenie română sau a unuia dintre statele membre
ale Uniunii Europene;
b) are capacitate de exerciţiu deplină;
c) întruneşte condiţiile de
studii, de pregătire culturală şi managerială, precum şi alte condiţii cerute
de autoritate;
d) nu deţine funcţia de
director general/director la o altă instituţie.
Art. 4. - (1) In vederea asigurării managementului
instituţiilor, autoritatea organizează concurs de proiecte
de management.
(2) Câştigătorul concursului prevăzut la alin. (1), cu
care autoritatea încheie contract de management, este conducătorul instituţiei
- directorul general sau, după caz, directorul -, denumit în continuare manager.
CAPITOLUL II
Concursul de proiecte de management
SECŢIUNEA 1
Organizarea concursului
Art. 5. - (1) Pregătirea concursului de proiecte de
management constă în:
a) întocmirea caietului de sarcini;
b) desemnarea membrilor comisiei de concurs şi ai celei
de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Etapele concursului de proiecte de management sunt:
a) analiza proiectului de management;
b) susţinerea proiectului de
management în cadrul unui interviu.
Art. 6. - Regulamentul de organizare a concursului şi
modelul caietului de sarcini, cu luarea în considerare a specificului fiecărei
instituţii, se elaborează de Ministerul Culturii şi Cultelor şi se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 7. - (1) Caietul de sarcini se întocmeşte de
autoritate şi se aprobă prin ordin sau, după caz, hotărâre a autorităţii.
(2) Autoritatea are obligaţia
să demareze procedurile prevăzute la alin. (1) cu 120 de zile lucrătoare
înainte de data încetării contractului de management.
(3) In cazurile în care contractul de management
încetează înainte de termen, prin excepţie de la dispoziţiile alin. (2),
termenul de 120 de zile curge de la data constatării cauzei de încetare.
Art. 8. - Autoritatea are obligaţia de a stabili
termenele pentru depunerea proiectelor de management şi a dosarelor, precum şi
pe cele pentru desfăşurarea etapelor de concurs, astfel încât să asigure:
a) minimum 21 de zile calendaristice pentru elaborarea
proiectului de management;
b) între 7 şi 14 zile calendaristice pentru analizarea
acestora de către membrii comisiei de concurs.
Art. 9. - Condiţiile de
participare la concurs, caietul de sarcini, bibliografia, regulamentul de
organizare a concursului, precum şi datele de desfăşurare a etapelor acestuia
sunt aduse la cunoştinţa publică de către autoritate prin mijloace de informare
în masă şi prin afişarea la sediul său şi al instituţiei în cauză.
Art. 10. - (1) In vederea participării la concurs,
candidaţii depun la sediul autorităţii proiectul de management, pe suport
hârtie şi în format electronic, şi dosarul cuprinzând documentele solicitate în
anunţul public.
(2) Secretariatul comisiei de concurs are obligaţia de
a verifica conformitatea administrativă a documentelor depuse de candidaţi.
SECŢIUNEA a 2-a
Caietul de sarcini şi proiectul de management
Art. 11. - (1) Caietul de sarcini se întocmeşte de autoritate în conformitate cu obiectivele acesteia şi
misiunea instituţiei, cu luarea în considerare a evoluţiilor economice şi
socioculturale ale mediului în care instituţia îşi desfăşoară activitatea,
precum şi a evoluţiei specifice a acesteia.
(2) Caietul de sarcini cuprinde, fără a se limita la
acestea, prevederi organizatorice, financiare şi tehnice privind proiectul de
management, după cum urmează:
a) perioada de management, în intervalul de minimum 3
ani şi maximum 5 ani;
b) date despre activitatea
instituţiei;
c) sarcini şi obiective pentru management;
d) structura obligatorie a proiectului de management.
Art. 12. - (1) Prin caietul de sarcini, autoritatea
solicită candidaţilor:
a) o analiză socioculturală a mediului în care îşi
desfăşoară activitatea instituţia şi propuneri privind evoluţia acesteia în
sistemul instituţional existent;
b) o analiză a activităţii profesionale a instituţiei
şi propuneri privind îmbunătăţirea acesteia;
c) o analiză a
organizării/sistemului organizaţional al instituţiei şi propuneri de
restructurare şi/sau reorganizare, după caz;
d) o analiză a situaţiei economico-financiare a
instituţiei;
e) strategia, programele şi
planul de acţiune pentru îndeplinirea misiunii specifice instituţiei, conform
sarcinilor şi obiectivelor managementului;
f) o previziune a evoluţiei economico-financiare a
instituţiei, cu menţionarea resurselor financiare necesare de alocat de către
autoritate.
(2) Prevederile alin. (1) reprezintă criteriile
generale de analiză şi notare a proiectelor de
management.
Art. 13. - Proiectele de management sunt elaborate de
către candidaţi fără a fi personalizate, fără a avea semnături şi fără a
conţine indicii privind identitatea autorului, cu respectarea cerinţelor
caietului de sarcini, în considerarea legislaţiei indicate în bibliografie.
Art. 14. - Candidaţii, în baza unei cereri motivate,
pot solicita informaţii suplimentare, necesare elaborării proiectelor de
management, iar instituţia pentru care se organizează concursul este obligată
să le furnizeze în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data solicitării.
Art. 15. - (1) După încheierea contractului de management,
proiectul de management constituie documentul de referinţă pentru evaluarea
managementului.
(2) Documentul de referinţă se aduce la cunoştinţa
publică prin grija autorităţii.
SECŢIUNEA a 3-a
Desfăşurarea concursului
Art. 16. - (1) Pentru desfăşurarea concursului de
proiecte de management, la nivelul autorităţii se înfiinţează comisii de
concurs, pentru fiecare categorie de instituţie.
(2) Comisia de concurs este alcătuită din:
a) reprezentanţi ai autorităţii;
b) experţi-evaluatori pe domenii, în funcţie de tipul
instituţiei pentru care se organizează concursul de proiecte de management.
(3) Numărul de reprezentanţi ai autorităţii nu poate
depăşi o treime din numărul total al membrilor comisiei de concurs.
(4) Experţii-evaluatori nu pot
face parte din categoria personalului angajat prin contract individual de muncă
încheiat cu autoritatea sau cu instituţia pentru care se organizează concursul.
(5) Membrii comisiei de concurs
sunt numiţi prin ordin sau, după caz, hotărâre a autorităţii.
(6) Componenţa nominală a comisiei de concurs va fi
adusă la cunoştinţa publică numai după încheierea concursului.
Art. 17. - (1) Secretariatul comisiei este asigurat prin grija compartimentului resurse umane din cadrul
autorităţii.
(2) Secretariatul comisiei are rolul de a verifica
legalitatea şi conformitatea documentelor depuse de candidaţi conform
dispoziţiilor art. 10, de a asigura buna desfăşurare a concursului, precum şi
de a comunica rezultatele.
(3) Secretariatul comisiei
elimină din concurs dosarele incomplete şi pe cele care conţin documente
neconforme cu cerinţele din anunţul public şi anunţă candidaţii în cauză.
(4) Proiectele de management ale candidaţilor cu dosare admise sunt înaintate membrilor comisiei în
vederea analizării.
Art. 18. - Comisia de concurs are următoarele atribuţii
principale:
a) elimină din concurs proiectele de management care
conţin informaţii privind identitatea autorului;
b) analizează proiectele de
management depuse de candidaţi, acordând note pentru etapele concursului
prevăzute la art. 5 alin. (2);
c) stabileşte rezultatul concursului pe baza
rezultatelor fiecărei etape, potrivit prevederilor regulamentului de organizare
a concursului;
d) poate formula recomandări autorităţii privind durata
contractului de management, în limitele prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. a),
şi, după caz, privind conţinutul acestuia;
e) alte atribuţii stabilite prin regulamentul de
organizare a concursului.
SECŢIUNEA a 4-a
Rezultatul concursului şi soluţionarea
contestaţiilor
Art. 19. - (1) Concursul de proiecte de management se
desfăşoară în etapele prevăzute la art. 5 alin. (2).
(2) Nota obţinută în etapa prevăzută la art. 5 alin.
(2) lit. a) se aduce la cunoştinţa candidatului, în scris, în termen de 24 de
ore de la încheierea acesteia.
(3) Sunt declaraţi admişi
pentru susţinerea interviului candidaţii ale căror proiecte de management au
obţinut, în prima etapă a concursului, note mai mari de 7 (şapte).
(4) Rezultatul fiecărui
candidat este media aritmetică dintre notele obţinute pentru fiecare etapă.
(5) Este declarat câştigător candidatul care a obţinut
cea mai mare medie, cu condiţia ca aceasta să fie mai mare de 7 (şapte).
(6) In cazul în care mai mulţi
candidaţi obţin rezultate egale, este declarat câştigător candidatul care a
obţinut nota mai mare la proiectul de management.
(7) In cazul în care niciun candidat nu a obţinut o
notă de 7 (şapte), se reia procedura de concurs, în termen de maximum 30 de
zile, cu respectarea dispoziţiilor art. 8 şi 9.
(8) Rezultatul concursului se aduce la cunoştinţa
candidaţilor, în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea ultimei etape.
Art. 20. - (1) Candidaţii au dreptul să formuleze
contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi
desfăşurarea concursului.
(2) Contestaţiile se depun în condiţiile stabilite de
autoritate, într-un termen care nu poate depăşi 3 zile lucrătoare de la data
aducerii la cunoştinţa candidaţilor a rezultatului
concursului.
(3) Contestaţiile se soluţionează în termen de 3 zile
lucrătoare de la data expirării termenului pentru depunerea contestaţiilor.
(4) In termen de 24 de ore de la expirarea termenului
în care pot fi depuse contestaţii sau, după caz, de la data soluţionării
acestora, rezultatul final al concursului, lista nominală a candidaţilor şi
alte informaţii de interes public sunt aduse la cunoştinţa publică, prin grija
autorităţii.
(5) Rezultatul final al concursului, proiectul de
management câştigător şi durata pentru care se va
încheia contractul de management se aprobă prin ordin sau, după caz, hotărâre a
autorităţii.
(6) Actul administrativ prevăzut la alin. (5) poate fi
atacat în justiţie în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 21. - (1) In vederea soluţionării contestaţiilor
depuse de candidaţi, la nivelul autorităţii se înfiinţează comisii de
soluţionare a contestaţiilor, constituite din reprezentanţi ai acesteia.
(2) In comisia de soluţionare a
contestaţiilor nu pot fi numiţi membrii care au făcut parte din comisia de
concurs.
Art. 22. - In termen de 30 de zile lucrătoare de la
data aducerii la cunoştinţa publică a rezultatului final al concursului, potrivit prevederilor art. 20 alin. (4),
câştigătorul acestuia şi autoritatea au obligaţia de a negocia, pe baza
proiectului de management şi a recomandărilor comisiei de concurs, clauzele
contractului de management.
CAPITOLUL III
Contractul de management
Art. 23. - (1) Contractul de
management se încheie pe o durată determinată, egală cu cea pentru care a fost
aprobat proiectul de management, şi nu poate depăşi finele ultimului exerciţiu
bugetar din aceasta.
(2) Durata contractului de
management se stabileşte întotdeauna începând din luna ianuarie a anului
imediat următor celui în care s-a organizat concursul de proiecte de
management, dată la care începe executarea acestuia.
(3) In cazul în care încetarea contractului de
management înainte de ajungerea la termen face imposibilă
aplicarea dispoziţiilor alin. (2), durata noului contract de management se stabileşte
cel târziu de la începutul semestrului al II-lea, dată la care începe
executarea acestuia.
Art. 24. - (1) Contractul de management cuprinde clauze
organizatorice, financiare şi tehnice prevăzute în
caietul de sarcini şi clauzele convenite de părţile contractante, în urma
negocierii prevăzute la art. 22.
(2) Contractul de management
cuprinde, fără a se limita la acestea, clauze privind:
a) părţile contractante;
b) obiectul contractului;
c) durata contractului;
d) remuneraţia managerului;
e) drepturile şi obligaţiile managerului;
f) drepturile şi obligaţiile autorităţii;
g) limitele de competenţă;
h) programul minimal, precum şi obiectivele şi
criteriile de performanţă;
i) evaluarea managementului;
j) clauze speciale;
k) răspunderea contractuală;
l) clauza penală, forţa majoră;
m) modificarea contractului;
n) încetarea contractului;
o) soluţionarea litigiilor;
p) dispoziţii finale.
(3) Modelul contractului de management
este elaborat de Ministerul Culturii şi Cultelor şi se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 25. - (1) Autoritatea poate modifica unilateral,
din motive excepţionale, legate de interesul naţional sau local, după caz,
clauzele contractuale prevăzute la art. 24 alin. (2)
lit. e)-h).
(2) Modificarea prevăzută la alin. (1) se poate face
numai cu notificarea prealabilă a managerului, comunicată cu 15 zile înainte de
data intrării în vigoare a respectivei modificări.
(3) Pe durata contractului de management, autoritatea verifică modul în care sunt respectate clauzele
acestuia de către manager în cadrul evaluărilor periodice ale managementului.
(4) Părţile au dreptul de a reanaliza periodic sumele
necesare realizării programelor în raport cu valorile propuse în documentul de
referinţă şi obligaţia de a negocia anual programul minimal.
Art. 26. - (1) Managerul îşi execută obligaţiile
asumate prin contractul de management potrivit termenilor şi condiţiilor
acestuia şi cu respectarea prevederilor legale.
(2) In activitatea sa managerul
este asistat de organe colegiale, după cum urmează:
a) un consiliu administrativ;
b) un consiliu consultativ de specialitate, în funcţie de domeniul de activitate al instituţiei.
(3) In executarea contractului de management, managerul
poate fi asistat de o echipă managerială formată din specialişti şi/sau
experţi.
Art. 27. - (1) Managerul are următoarele atribuţii
principale:
a) elaborează şi propune spre aprobare autorităţii
proiectul de buget al instituţiei;
b) decide asupra modului de utilizare a bugetului
aprobat al instituţiei, conform prevederilor contractului de management, cu
respectarea prevederilor legale, fiind ordonator de
credite pentru bugetul acesteia;
c) selectează, angajează şi concediază personalul
salariat, în condiţiile legii;
d) negociază clauzele
contractelor de muncă, în condiţiile legii;
e) negociază clauzele contractelor încheiate conform
prevederilor codului civil sau, după caz, conform legilor speciale;
f) dispune, în funcţie de rezultatele evaluării
performanţelor profesionale ale salariaţilor, menţinerea, diminuarea sau
creşterea drepturilor salariale ale acestora, precum şi alte măsuri legale ce se impun;
g) reprezintă instituţia în raporturile cu terţii;
h) încheie acte juridice în numele şi pe seama
instituţiei, în limitele de competenţă stabilite prin contractul de management.
(2) Managerul poate îndeplini şi alte atribuţii
stabilite prin contractul de management, prin regulamentul de organizare şi
funcţionare a instituţiei sau prevăzute de lege.
(3) In exercitarea atribuţiei prevăzute la alin. (1) lit.
d), managerul poate încheia contracte individuale de muncă pe durată
determinată cu respectarea prevederilor din Codul muncii şi, după caz, din
legile speciale, fără ca durata acestora să depăşească durata contractului de
management.
Art. 28. - (1) Pentru activitatea depusă, managerul are
dreptul la o remuneraţie, plătită de către autoritate conform contractului de
management, din sume prevăzute în bugetul acesteia, în conformitate cu
prevederile legale privind salarizarea personalului bugetar.
(2) Remuneraţia managerului se stabileşte la nivelul
salariului de bază maxim care se plăteşte în instituţie şi poate fi majorată cu
până la 55%.
(3) Remuneraţia lunară a managerului se poate diminua
sau majora în funcţie de rezultatul fiecărei evaluări, raportat la obiectivele
şi criteriile de performanţă stabilite prin contractul de management.
Art. 29. - (1) Remuneraţia
managerului este asimilată din punct de vedere fiscal veniturilor salariale şi
se impozitează potrivit legislaţiei în materie.
(2) Remuneraţia managerului, obţinută în temeiul
contractului de management, este asimilată salariului, din punctul de vedere al
obligaţiilor decurgând pentru manager şi autoritate din legislaţia privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, inclusiv
dreptul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, din
legislaţia privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării
forţei de muncă, precum şi din legislaţia privind asigurările de sănătate.
Art. 30. - Managerul care nu are domiciliul în
localitatea în care instituţia îşi are sediul poate beneficia de locuinţă de
serviciu sau, după caz, poate primi din bugetul autorităţii o sumă lunară
forfetară neimpozabilă, în cuantum de până la 50% din câştigul salarial mediu
net pe economie, pentru a-şi asigura cazarea şi poate beneficia lunar de
decontarea cheltuielilor de transport pentru două deplasări dus-întors în
localitatea de domiciliu, în condiţiile legii, conform clauzelor contractului
de management.
Art. 31. - Neîndeplinirea obiectivelor, nerespectarea
programului minimal din motive imputabile managerului, nerealizarea indicatorilor de referinţă stabiliţi prin contractul de
management atrag diminuarea remuneraţiei managerului, în conformitate cu
clauzele convenite la încheierea acestuia sau prin acte adiţionale.
Art. 32. - (1) Contractul de management încetează în
următoarele cazuri:
a) rezultatul oricărei evaluări a managementului este
nesatisfăcător;
b) expirarea duratei pentru care a fost încheiat;
c) managerul nu mai îndeplineşte
oricare dintre condiţiile prevăzute la art. 3;
d) renunţarea managerului la mandatul încredinţat în
situaţia neasigurării de către autoritate, în alte condiţii decât cele
prevăzute la art. 25 alin. (1), a condiţiilor prevăzute în contract ori în alte
situaţii întemeiate;
e) prin acordul părţilor;
f) decesul sau punerea sub
interdicţie judecătorească a managerului;
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) lit. d),
managerul va acorda un preaviz de cel puţin 30 de zile.
Art. 33. - (1) In situaţiile de încetare a contractului
de management, autoritatea este obligată să asigure conducerea interimară a
instituţiei.
(2) Pe durata interimatului, raporturile de muncă sau
de serviciu ale persoanei desemnate să asigure interimatul se suspendă.
(3) Remuneraţia managerului interimar se stabileşte
conform prevederilor art. 28 alin. (2).
(4) Conducerea interimară se
asigură până la data începerii executării noului contract de management,
conform prevederilor art. 23 alin. (2).
(5) In toate situaţiile este interzisă asigurarea
conducerii interimare a unei instituţii de către managerul al cărui contract de
management a încetat.
(6) Pe durata interimatului, managerul are dreptul să
efectueze toate actele de gestiune curentă.
(7) Angajarea altor cheltuieli decât cele de gestiune
curentă se poate face cu aprobarea expresă a ordonatorului principal de
credite.
Art. 34. - (1) Contractul de
management va fi încheiat în formă scrisă, în limba română, în două exemplare,
câte unul pentru fiecare parte.
(2) Contractul de management se încheie între
ordonatorul principal de credite al autorităţii şi câştigătorul concursului de
proiecte de management cu care autoritatea a negociat clauzele conform
dispoziţiilor art. 22.
Art. 35. - (1) Soluţionarea litigiilor apărute în
legătură cu atribuirea, încheierea, executarea, modificarea şi încetarea
contractului de management, precum şi a celor privind acordarea de despăgubiri
se realizează potrivit prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Acţiunea în justiţie se introduce la secţia de
contencios administrativ a tribunalului în a cărui jurisdicţie se află sediul
autorităţii.
CAPITOLUL IV
Evaluarea managementului
Art. 36. - (1) Evaluarea managementului reprezintă
verificarea de către autoritate a modului în care au fost realizate obligaţiile
asumate prin contractul de management, în raport cu
resursele financiare alocate.
(2) In toate cazurile, evaluarea prevăzută la alin. (1)
se va face în considerarea proiectelor realizate în cadrul programelor propuse
şi, după caz, va ţine cont şi de activităţile realizate, altele decât cele din
programul minimal.
Art. 37. - (1) Evaluările sunt efectuate periodic,
conform clauzelor din contractul de management.
(2) La stabilirea perioadelor de evaluare, părţile au obligaţia
de a respecta următoarele reguli:
a) prima evaluare are loc în cel mult un an de la data
încheierii contractului de management;
b) în cazul în care rezultatele evaluărilor anterioare
sunt pozitive, evaluarea finală are loc cu cel puţin 120 de zile calendaristice
înainte de expirarea duratei contractului de management.
Art. 38. - (1 )în vederea
evaluării managementului, la nivelul autorităţii se înfiinţează comisii de
evaluare, pentru fiecare categorie de instituţie.
(2) Comisia de evaluare este alcătuită conform
dispoziţiilor art. 16 alin. (2)-(5).
(3) Membrii comisiei de evaluare sunt numiţi prin ordin sau, după caz, hotărâre a autorităţii.
(4) Regulamentul de evaluare se elaborează de
Ministerul Culturii şi Cultelor şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 39. - (1) Managerul are obligaţia de a înainta, în
termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea situaţiilor financiare anuale, un
raport de activitate întocmit conform modelului elaborat de Ministerul Culturii
şi Cultelor şi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(2) Evaluările prevăzute în contractul de management se
realizează pe baza rapoartelor de activitate prevăzute la alin. (1), cu
excepţia celei prevăzute la art. 37 alin. (2) lit. b) pentru care se depune un
raport final.
(3) In cuprinsul raportului de activitate, managerul are
dreptul de a formula propuneri motivate privind modificarea
şi/sau completarea clauzelor contractuale, cu respectarea cadrului general
instituit prin proiectul de management aprobat de autoritate, şi are obligaţia de
a propune pentru următoarea perioadă de raportare proiecte în cadrul
programelor instituţiei.
Art. 40. - (1) Evaluarea managementului este organizată
în următoarele etape:
a) analiza raportului de
activitate înaintat, inclusiv prin deplasarea membrilor comisiei, în tot sau în
parte, la sediul instituţiei;
b) susţinerea raportului de
activitate de către manager, în cadrul unui interviu;
(2) Analiza şi notarea rapoartelor de activitate şi a
interviului se fac în baza criteriilor prevăzute în modelul raportului de
evaluare elaborat de Ministerul Culturii şi Cultelor.
Art. 41. - (1) In cazul în care nota finală se situează sub 7 (şapte), rezultatul evaluării este
nesatisfăcător.
(2) Nota finală a evaluării se aduce la cunoştinţa
managerului, în scris, în termen de 24 de ore de la încheierea acesteia.
Art. 42. - (1) Managerii au dreptul să formuleze
contestaţii asupra modului de respectare a procedurii privind organizarea şi
desfăşurarea evaluării şi să le depună la sediul autorităţii, în termen de
maximum 3 zile lucrătoare de la data comunicării rezultatului evaluării.
(2) Contestaţiile se soluţionează în termen de 3 zile
lucrătoare de la data expirării termenului pentru depunerea contestaţiilor, de
către o comisie constituită în acest sens conform prevederilor art. 21.
(3) In termen de 24 de ore de la expirarea termenului în
care pot fi depuse contestaţii sau, după caz, de la
data soluţionării acestora, rezultatul final al evaluării este adus la
cunoştinţa publică prin grija autorităţii.
(4) Rezultatul final al evaluării se aprobă prin ordin
sau, după caz, prin hotărâre a autorităţii.
Art. 43. - Actul administrativ
prevăzut la art. 42 alin. (4) poate fi atacat în justiţie în condiţiile Legii
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 44. - (1) In cazul în care rezultatul final al
evaluării prevăzute la art. 37 alin. (2) lit. b) este situat peste nota 9
(nouă), managerul are dreptul de a prezenta un nou proiect de management, în
conformitate cu cerinţele caietului de sarcini întocmit de autoritate potrivit
dispoziţiilor art. 7 şi 11.
(2) Termenul de depunere a proiectului de management se stabileşte de autoritate, cu respectarea dispoziţiilor art. 8.
(3) Proiectul de management
este analizat în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă de o comisie
constituită conform prevederilor art. 16.
Art. 45. - Autoritatea are obligaţia de a organiza
concurs de proiecte de management, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă, dacă:
a) rezultatul evaluării finale a managerului este sub
nota 9 (nouă);
b) managerul nu respectă termenul de depunere a
proiectului de management stabilit de autoritate conform
art. 44 alin. (2);
c) rezultatul final al analizei
proiectului de management depus conform dispoziţiilor art. 44 alin. (1) este
sub nota 7 (şapte);
d) în termenul de negociere stabilit prin prezenta
ordonanţă de urgenţă părţile nu convin asupra clauzelor
noului contract de management.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 46. - (1) Experţii-evaluatori sunt persoane
fizice, atestate ca atare de către Centrul de Pregătire Profesională în
Cultură, instituţie aflată în subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor.
(2) Atestarea persoanelor fizice conform dispoziţiilor
alin. (1) se face la propunerea Comisiei de specialitate care se organizează şi
funcţionează în cadrul Centrului de Pregătire Profesională în Cultură.
(3) Din comisia de specialitate
fac parte specialişti în management cultural, reprezentanţi ai
uniunilor/asociaţiilor profesionale din domeniu, personalităţi ale vieţii culturale,
precum şi reprezentanţi ai Ministerul Culturii şi Cultelor, numiţi prin ordin
al ministrului culturii şi cultelor.
(4) Pentru activitatea depusă în cadrul comisiei de
specialitate, membrii acesteia beneficiază de o indemnizaţie de până la 20% din
salariul directorului Centrului de Pregătire Profesională în Cultură, plătită
din bugetul acestei instituţii.
Art. 47. - Modul de organizare şi funcţionare a
Comisiei prevăzute la art. 46, procedurile de acordare, de retragere sau de
suspendare a atestatului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de
Ministerul Culturii şi Cultelor, în termen de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 48. - Pe o perioadă de un an de la data intrării
în vigoare a hotărârii de Guvern prevăzute la art. 47, din comisiile de
concurs/evaluare vor face parte, alături de reprezentanţii autorităţii, în
conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (3) şi (4):
a) specialişti în management cultural - persoane fizice
cu studii universitare/postuniversitare şi cu o experienţă de minimum 3 ani de
practică în domeniu;
b) specialişti în domeniul de activitate al instituţiei
pentru care se organizează concursul - persoane fizice cu studii universitare
de lungă durată în domeniul de activitate specific instituţiei, cu expertiză în
managementul instituţiilor de cultură, sau reprezentanţi ai
uniunilor/asociaţiilor profesionale din domeniu.
Art. 49. - Regulamentul de organizare a concursului de
proiecte de management, regulamentul de evaluare a managementului, modelul
caietului de sarcini şi modelul raportului de evaluare, precum şi modelul
contractului de management se elaborează de Ministerul Culturii şi Cultelor, în
termen de 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, şi se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 50. - (1) In termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, contractele de management
încheiate în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2005 privind
managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 114/2006, încetează de drept.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1), autoritatea are
obligaţia de a încheia cu managerul un nou contract de management, guvernat de
dispoziţiile art. 24.
(3) Durata noului contract de
management nu poate depăşi durata pentru care a fost elaborat sau, după caz,
aprobat proiectul de management care a stat la baza încheierii contractului de
management iniţial.
(4) In cazul directorilor generali/directorilor
instituţiilor care până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă nu au încheiat contracte de management cu autoritatea, conform
dispoziţiilor art. 10 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2005, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2006, raporturile de muncă
pentru funcţia de conducere încetează de drept.
Art. 51. - (1) In cazul în care câştigătorul
concursului de proiecte de management deţine o funcţie de execuţie în
instituţie, contractul individual de muncă pentru funcţia respectivă se
suspendă.
(2) Suspendarea contractului individual de muncă
prevăzut la alin. (1)îşi produce efectele de la data încheierii contractului de
management până la data încetării acestuia în una dintre modalităţile prevăzute
de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 52. - (1) Membrii comisiilor de concurs, de
evaluare şi de soluţionare a contestaţiilor prevăzute de prezenta lege
beneficiază de o indemnizaţie pentru activitatea desfăşurată în cadrul
acestora, plătită din bugetul autorităţii, pe baza unor convenţii încheiate
conform prevederilor Codului civil.
(2) Indemnizaţia membrilor comisiilor se stabileşte în
cuantum de până la 20% din remuneraţia managerului, prevăzută la art. 28 alin.
(2).
Art. 53. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă nu se aplică bibliotecilor universitare şi/sau şcolare şi instituţiilor
publice de cultură din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă
naţională.
(2) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi
aplicate şi instituţiilor publice de cultură, altele decât cele prevăzute la
art. 1.
Art. 54. - Remuneraţia managerilor din instituţiile de
spectacole sau concerte se stabileşte conform prevederilor prezentei ordonanţe
de urgenţă, nefiind aplicabile prevederile lit. C „Funcţii administrative de
specialitate" lit. c) din anexa la Ordonanţa Guvernului nr. 21/2007
privind instituţiile şi companiile de spectacole sau concerte, precum şi
desfăşurarea activităţii de impresariat artistic, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 353/2007.
Art. 55. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) nerespectarea de către autoritate a obligaţiilor
prevăzute la art. 4, art. 7 alin. (2) şi (3);
b) nerespectarea de către instituţie a obligaţiei
prevăzute la art. 14.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) se
sancţionează cu amendă de la 50.000 la 100.000 lei.
(3) Contravenţiile prevăzute la
alin. (1) lit. b) se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei.
(4) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor
prevăzute la alin. (1) se fac de către persoanele împuternicite prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor.
Art. 56. - Contravenţiilor
prevăzute la art. 55 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 57. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 26/2005 privind
managementul instituţiilor publice de cultură, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 635 din 19 iulie 2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 114/2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul culturii şi cultelor,
Demeter Andras Istvan,
secretar de stat
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat