Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

NORMA Nr

NORMA   Nr. 6 din 5 iunie 2008

pentru modificarea si completarea Normelor-cadru ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind comertul facut de societatile bancare si celelalte societati de credit, cu cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 11/1993, aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994

ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 509 din 7 iulie 2008



Legea nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificările şi completările ulterioare

Având în vedere prevederile art. 22 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,

în temeiul art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului şi al art. 48 din Legea nr. 312/2004,

Banca Naţională a României emite prezenta normă.

Art. I. - Normele-cadru ale Băncii Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul făcut de societăţile bancare şi celelalte societăţi de credit, cu cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 bis din 14 iunie 1995, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Titlul normelor-cadru se modifică si va avea următorul cuprins:

„NORMĂ

privind comerţul făcut de instituţiile de credit cu cecuri"

2. Punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 1. - Prezenta normă se aplică instituţiilor de credit abilitate conform legii să desfăşoare activitate bancară în România.

Obiectul prezentei norme îl constituie comerţul făcut de instituţiile de credit cu cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificările şi completările ulterioare."

3. Punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 3. - Instituţiile de credit care funcţionează în România în condiţiile stipulate de legislaţia română privind activitatea bancară vor putea face comerţ cu cecuri şi vor putea presta servicii bancare specifice acestei activităţi pentru clienţii lor, luându-şi toate măsurile pentru eliminarea riscurilor care pot apărea pe parcursul derulării unor astfel de operaţiuni.

Banca Naţională a României organizată şi funcţionând în condiţiile prevederilor Legii nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României poate să efectueze operaţiuni cu cecuri în cadrul propriei sale activităţi."

4. La punctul 4, alineatul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 4. - Cecul este un instrument de plată creat de trăgător care, în baza unui disponibil constituit la o instituţie de credit, dă un ordin necondiţionat acesteia, care se află în poziţie de tras, să plătească la prezentare o sumă determinată unei terţe persoane sau însuşi trăgătorului emitent aflat în poziţie de beneficiar. Cecul trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi de fond obligatorii stabilite de Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, şi descrise de prezenta normă."

5. Punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 6. - Cecul trebuie să fie completat în întregime cu cerneală ori pix de culoare albastră sau neagră ori prin dactilografiere. Menţiunile manuscrise vor fi completate cu majuscule, numai pentru suma în litere fiind posibilă completarea cu litere mici."

6. Punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 7. - Standardul de conţinut obligatoriu al cecului este prezentat în anexa nr. 1 la prezenta normă, excepţie făcând cecurile utilizate pentru plăţi ale statului către populaţie.

La completarea cecului vor fi respectate cerinţele din prezenta normă şi modelul prezentat în anexa nr. 5 la aceasta, fără a depăşi limitele spaţiilor destinate fiecărei menţiuni înscrise pe cec."

7. La punctul 20, după alineatul 1 se introduce un nou alineat, alineatul 2, cu următorul cuprins:

„In situaţia în care plata trebuie făcută la o instituţie de credit sau la o unitate teritorială a unei instituţii de credit, în locul desemnat pe cec ca loc unde plata trebuie făcută se va trece denumirea instituţiei de credit/a unităţii teritoriale a instituţiei de credit."

8. Punctul 27 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 27. - Semnătura trăgătorului trebuie să fie olografă şi redactată cu pixul sau stiloul cu cerneală de culoare neagră ori albastră în spaţiul destinat acesteia."

9. Punctul 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 29. - In cazul în care trăgătorul este o persoană juridică, semnătura reprezentantului legal al acesteia executată pe cec, în condiţiile prevăzute în prezenta normă, nu va fi însoţită de ştampila trăgătorului. Lipsa semnăturii trăgătorului, respectiv a reprezentantului autorizat al trăgătorului persoană juridică atrage nulitatea cecului."

In temeiul art. 11 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Orice semnătură a unui cec trebuie să cuprindă:

a) în clar, numele şi prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice ori a entităţii care se obligă;

b) semnătura olografă a persoanei fizice, respectiv a reprezentanţilor legali sau a împuterniciţilor persoanelor juridice care se obligă ori a reprezentanţilor sau a împuterniciţilor altor categorii de entităţi care utilizează astfel de instrumente.

In temeiul art. 17 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Girul trebuie scris pe cec; el trebuie să fie semnat de girant.

Girul este valabil chiar dacă beneficiarul nu este menţionat sau girantul a pus numai semnătura (gir în alb). In acest din urmă caz, girul, pentru a fi valabil, trebuie să fie scris pe cec.

10. Punctul 32 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 32. - Persoana aflată în poziţie de tras într-un cec poate fi numai o instituţie de credit, astfel cum este aceasta definită în cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, sau Banca Naţională a României, organizată conform Legii nr. 312/2004."

11. Punctul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 34. - Trăgătorul poate emite un cec numai în condiţiile existenţei la tras a unor fonduri proprii, disponibile, în momentul emiterii instrumentului, care să îi facă posibilă trasului efectuarea plăţii, disponibilul având valoarea mai mare sau egală cu cea a sumei înscrise pe cec.

Disponibilul trăgătorului poate proveni dintr-un depozit bancar, dintr-o deschidere de credit sau acordarea unei facilităţi de creditare, din operaţiuni de încasări şi altele asemenea.

Disponibilul trebuie să fie lichid, cert şi exigibil, adică să nu existe niciun impediment de ordin juridic sau material care să împiedice efectuarea plăţii cecului."

12. Punctul 41 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 41. - Banca Naţională a României şi instituţiile de credit certifică cecurile prin expresia «certificat», însoţită de numele şi prenumele, redactate cu claritate, ale persoanei împuternicite să efectueze această operaţiune, precum şi de semnătura acesteia."

13. Punctul 51 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 51. -Intr-un cec suma de plată poate fi înscrisă pe faţa (recto) instrumentului, fără a depăşi limitele spaţiului special alocat textului, şi nu în diagonală sau sub semnătura trăgătorului."

14. Punctul 57 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 57. - Banca Naţională a României şi instituţiile de credit vor accepta în cadrul operaţiunilor lor numai cecuri în care semnăturile celor care se obligă sunt executate pe instrument în condiţiile stipulate la art. 11 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale pct. 27-30 din prezenta normă."

15. Punctul 68 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 68. - Menţiunile care lipsesc trebuie să fie completate de către posesor atunci când acesta prezintă cecul la plată sau îl remite unei instituţii de credit pentru prezentarea la plată. Este obligatoriu ca cecul în alb să aibă completat numele posesorului în momentul prezentării la plată."

16. Punctul 76 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 76. - Menţiunile privind circulaţia cecului prin gir se fac pe faţa cecului. Banca Naţională a României şi instituţiile de credit nu vor accepta în cadrul operaţiunilor lor decât cecuri care au textul privind operaţiunea de girare redactat pe faţa acestora."

17. Punctul 87 se abrogă.

18. Punctul 90 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 90. - Girul «în alb» este format din semnătura girantului înscrisă pe faţa cecului, însoţită de menţiunea «girat», «girare». Nu este permisă înscrierea girului «în alb» pe cec fără a fi însoţită de o asemenea menţiune."

In temeiul art. 27 alin. 1 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Avalul se pe cec. El se exprimă prin cuvintele: „pentru aval" sau orice formă echivalentă; el este semnatele avalist.

In temeiul art. 30 alin. 1 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Cecul emis şi plătibil în România trebuie, sub sancţiunea pierderii dreptului de regres împotriva giranţilor şi garanţilor, să fie prezentat la plată în termen de 15 zile.

In temeiul art. 321 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Prezentarea unui cec la plată se poate face în original sau prin trunchiere.

In sensul prezentei legi, prin trunchiere se înţelege procedeul informatic care constă în următoarele operaţiuni succesive:

a) transpunerea în format electronic a informaţiilor relevante de pe cecul original;

b) reproducerea imaginii cecului original în format electronic; şi c) transmiterea informaţiei electronice obţinute prin operaţiunile prevăzute la lit. a) şi b) către instituţia de credit plătitoare.

Prezentarea la plată a unui cec prin trunchiere produce aceleaşi efecte juridice ca şi prezentarea la plată a cecului original, cu condiţia ca acesta din urmă să fi fost emis cu respectarea prevederilor legii.

Instituţiile de credit pot recurge la procedeul trunchierii, cu condiţia ca

19. Punctul 96 se completează şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 96. - Girul transmite dreptul de proprietate asupra cecului cu particularitatea că giranţii devin obligaţi solidar pentru plata la prezentare. In caz de neplată a cecului de către tras, la prezentare, posesorul acestuia se poate îndrepta pe cale de regres împotriva oricăruia dintre obligaţi şi implicit împotriva oricăruia dintre giranţi, cu excepţia obligatului principal şi a avaliştilor săi împotriva cărora poate introduce acţiune cambială directă."

20. Punctul 100 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 100. - Pentru ca deţinătorul unui cec transmisibil prin gir să fie considerat posesor legitim al cecului este necesar să existe o serie neîntreruptă a girurilor menţionate pe cec."

21. Punctul 134 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 134. - Pentru a fi valabil, avalul trebuie să fie menţionat pe faţa cecului, prin înscrierea uneia dintre formulele «aval», «pentru aval» sau «pentru garanţie», urmată de semnătura avalistului sau a împuternicitului său."

22. Punctul 137 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 137. -Avalul poate fi redactat de mână, cu pixul sau cu cerneală de culoare albastră ori neagră, chiar de către avalist sau de o altă persoană, dactilografiat sau imprimat, fără a afecta alte menţiuni aflate pe cec. In orice situaţie este însă obligatoriu ca formula de avalizare să fie urmată de semnătura olografă a avalistului."

23. Punctul 138 se abrogă.

24. Punctul 139 se abrogă.

25. Punctul 144 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 144. - Obligaţia avalistului este o obligaţie autonomă, în sensul că avalistul se poate servi împotriva posesorului de excepţiile derivând din raporturile sale personale cu posesorul, dacă ele există, dar în niciun caz nu se poate servi de excepţiile personale ale persoanei pentru care a dat avalul faţă de posesorul cecului. Posesorul cecului poate să se îndrepte pe cale legală direct în contra avalistului obligatului principal, pe calea acţiunii cambiale directe, fără a mai fi respectată ordinea din dreptul civil, căci obligaţia acestuia este o obligaţie autonomă şi solidară."

26. Punctul 159 se abrogă.

27. Punctul 160 se abrogă.

28. Punctul 161 se abrogă.

29. Punctul 162 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 162. -Termenele menţionate la art. 30 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, se calculează începând cu data emiterii cecului."

30. După punctul 166 se introduc unsprezece noi puncte, punctele 1661-16611, cu următorul cuprins:

„Pct. 1661. - Cecurile pot fi prezentate la plată prin trunchiere, în conformitate cu Regulile sistemului SENT ori, în cazul în care operaţiunea de trunchiere nu se poate realiza, prin prezentarea acestora la încasare, în original, direct la instituţia de credit trasă sau, după caz, a instituţia de credit beneficiară, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate între instituţiile de credit implicate.

Pct. 1662. - Banca Naţională a României şi instituţiile de credit nu vor accepta pentru prezentarea la plată prin trunchiere cecuri care prezintă alterări, îndoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta vizibilitatea menţiunilor aflate pe respectivul instrument.

Pct. 1663. -Aplicarea convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, îndeosebi cu privire la momentul prezentării la plată şi de efectuare a plăţii operaţiunilor de prezentare la plată şi de efectuare a plăţii, va fi adusă la cunoştinţa clienţilor săi de către fiecare instituţie de credit.

Pct. 1664. -In momentul recepţionării, de către instituţia de credit care efectuează plata cecului sau de către un sistem de plăţi, a informaţiilor relevante pentru trunchiere şi a imaginii electronice a respectivului cec, acestea trebuie să respecte întocmai prevederile Legii nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, şi prezenta normă, pentru ca cecul să fie considerat prezentat la plată prin trunchiere.

Momentul recepţionării, menţionat la alineatul precedent, este momentul în care aceste informaţii şi imagini sunt puse la dispoziţia trasului sau sunt înregistrate în sistemul de plăţi.

Informaţiile şi/sau imaginea cecului care nu respectă condiţiile prevăzute de Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, de prezenta normă sau de convenţiile prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, pentru prezentarea la plată prin trunchiere şi, în consecinţă, sunt respinse de instituţia de credit care efectuează plata cecului sau de un sistem de plăţi, pot fi retransmise conform convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare.

între ele să existe o convenţie prealabilă în contextul unui aranjament de plată sau o convenţie constând în aderarea lor la un sistem de plăţi.

Informaţiile relevante pentru trunchiere, cuprinse în cecul original, sunt stabilite potrivit convenţiilor prevăzute la alin. 4.

Imaginea cecului original reprezintă copia electronică a cecului original. Imaginea cecului original trebuie să respecte standardele stabilite potrivit convenţiilor prevăzute la alin. 4.

Momentul recepţionării, de către instituţia de credit plătitoare, respectiv de către un sistem de plăţi, a informaţiilor relevante pentru trunchiere şi a imaginii electronice a respectivului cec, potrivit alin. 2, constituie momentul prezentării la plată.

Transmiterea, către instituţia de credit plătitoare a informaţiilor relevante şi a imaginii cecului, prin trunchiere, trebuie realizată astfel încât să se asigure autenticitatea şi integritatea acestora, prin utilizarea oricăror procedee tehnice admise de lege.

In temeiul art. 322 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Art. 322. _ când prezintă la plată un cec prin trunchiere, instituţia de credit este obligată:

a) să verifice dacă cecul original respectă în formă şi conţinut prevederile legale, inclusiv regularitatea succesiunii girurilor, cu excepţia autenticităţii semnăturilor trăgătorului şi giranţilor;

b) să garanteze acurateţea şi conformitatea informaţiilor relevante pentru trunchiere transmise electronic cu datele din cecul original, precum şi conformitatea imaginii cecului cu cecul original.

Instituţia de credit răspunde de orice pierdere suferită prin nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. 1.

In temeiul art. 323 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Refuzul total sau parţial la plată al unui cec prezentat la plată prin trunchiere se face în formă electronică, de către instituţia de credit plătitoare.

In baza refuzului prevăzut la alin. 1, instituţia de credit care deţine cecul original va înscrie pe acesta:

a) data prezentării acestuia la plată, spre a se constata dacă prezentarea s-a efectuat în cadrul termenului prevăzut la art. 30;

Pct. 1665. - Instituţiile de credit care aplică trunchierea vor agrea prin convenţiile prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, procedeele tehnice admise de lege utilizate pentru a asigura autenticitatea şi integritatea imaginii cecului şi a informaţiilor transmise.

Pct. 1666. - In cazul prezentării la plată prin trunchiere, circulaţia cecului original pe suport hârtie se opreşte la instituţia de credit care efectuează trunchierea, toate operaţiunile care au loc între instituţii de credit referitoare la prezentare la plată, plată, respectiv refuz la plată având loc în cazul trunchierii numai în formă electronică.

Pct. 1667. - Instituţia de credit care prezintă un cec la plată prin trunchiere va verifica respectarea condiţiilor de formă şi conţinut prevăzute de lege şi de prezenta normă pentru cecul original, îndeosebi cele privind valabilitatea cecului, cazurile de nulitate, eventualele modificări, completări sau alterări ale menţiunilor obligatorii, precum şi identitatea clientului şi dreptul acestuia de a cere plata sumei înscrise pe cec. Aceasta nu îl exonerează pe tras de obligaţiile sale, cu excepţia celor care pot fi îndeplinite numai dacă se află în posesia cecului original.

Pct. 1668. - Instituţia de credit care prezintă cecul la plată prin trunchiere nu are obligaţia de a verifica sau de a garanta valabilitatea semnăturilor înscrise pe cec.

Pct. 1669. - Când prezintă la plată un cec prin trunchiere, instituţia de credit are obligaţia să verifice acurateţea şi conformitatea cu cecul original ale informaţiilor şi imaginilor înainte de a le transmite către tras.

Pct. 16610. -In cazul prezentării cecului la plată prin trunchiere:

a) refuzul total sau parţial la plata cecului este întocmit şi transmis în formă electronică de către tras instituţiei de credit care a prezentat cecul fie direct, fie prin intermediul unui sistem de plăţi, conform convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare;

b) în convenţiile prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să fie stipulate în mod expres situaţiile în care respingerea de către un sistem de plăţi sau de către tras a informaţiilor relevante şi a imaginii cecului nu constituie refuz la plata cecului, precum şi procedura de urmat în aceste situaţii.

Pct. 16611. -In cazul în care instituţia de credit plătitoare constată, ulterior plăţii cecului, că, din eroare, instituţia de credit care a efectuat trunchierea nu şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute la pct. 1669 şi că există diferenţe între suma plătită şi suma înscrisă pe cec, aceasta are dreptul să solicite instituţiei de credit a beneficiarului plata sumelor plătite în plus sau să plătească celei din urmă sumele plătite în minus.

b) declaraţia de refuz, datată şi semnată de către reprezentanţi legali sau împuterniciţi ai acestora.

Menţiunile înscrise pe cecul original, potrivit alin. 2, cu respectarea dispoziţiilor art. 44, constituie dovada refuzului de plată."

In temeiul art. 51 alin. 2 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Posesorul este dator să aducă, fără întârziere, la cunoştinţa girantului său cazul fortuit ori de forţă majoră şi să facă pe cec menţiunea datată şi semnată de el de această încunoştinţare; pentru rest se aplică dispoziţiunile art. 45.

In temeiul art. 59 alin. 1 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Protestul poate fi dresat prin act separat sau pe însuşi originalul cecului ori pe duplicatul acestuia.

In temeiul art. 62 alin. 1 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

Regularizarea sumelor plătite eronat se va realiza în termen de maximum 5 zile bancare de la primirea solicitării."

31. La punctul 171, alineatul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 171. - La cererea trasului, odată cu primirea plăţii, posesorul cecului poate preda instrumentul."

32. Punctul 173 se abrogă.

33. Punctul 174 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 174. -In situaţia în care nu i se prezintă cecul fie în original, fie prin trunchiere, trasul poate să refuze plata. Trasul mai poate refuza plata şi în cazul în care posesorul nu este persoana care are dreptul să o ceară."

34. După punctul 179 se introduc două noi puncte, punctele 1791 şi 1792, cu următorul cuprins:

„Pct. 1791. -In cazul prezentării cecului la plată prin trunchiere conform art. 321 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:

a) trasul primeşte dovada că a efectuat plata cecului conform convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, fără a mai fi predat cecul la cererea trasului sau eliberată o chitanţă pentru plata făcută;

b) după primirea plăţii, instituţia de credit care se află în posesia cecului va lua măsurile necesare pentru a elimina riscul ca respectivul cec să fie pus din nou în circulaţie;

c) după primirea unei plăţi parţiale, instituţia de credit care se află în posesia cecului va înscrie pe acesta o menţiune privind plata efectuată, pentru a se vedea că cecul este valabil numai pentru restul sumei;

d) trăgătorul unui cec pentru care trasul a făcut o plată integrală sau parţială va primi de la tras dovada efectuării respectivei plăţi, în conformitate cu înţelegerile existente între aceştia, fără a-i fi remis cecul original cu menţiunea «achitat».

Pct. 1792. - Cecul poate fi prezentat la plată prin intermediul unei instituţii de credit o singură dată (prima prezentare la plată către obligatul principal), în caz de refuz la plată aplicându-se prevederile Legii nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei norme referitoare la acţiunea cambială directă sau de regres."

35. Punctul 184 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 184. - Dacă moneda în care a fost emis cecul este alta decât moneda naţională, dar este cotată la Banca Naţională a României, şi plata se doreşte a fi efectuată în lei, plata se va efectua la cursul de schimb calculat de Banca Naţională a României din ziua prezentării la plată a cecului."

36. Punctul 189 se abrogă.

37. La punctul 221, după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul cuprins:

,,d) printr-o declaraţie de refuz înscrisă pe titlu, datată şi semnată de către un reprezentant autorizat al instituţiei de credit care deţine cecul original, prin care se indică în mod expres ziua prezentării la plată a instrumentului respectiv, în cazul în care cecul a fost prezentat la plată prin trunchiere."

38. Punctul 253 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 253. - De îndată ce cazul fortuit sau de forţă majoră s-a produs, posesorul cecului, pentru a putea fi exonerat de obligaţia de prezentare sau de protestare, este obligat să aducă aceste evenimente la cunoştinţa girantului său prin scrisoare recomandată «fără întârziere», sintagmă al cărei înţeles a fost definit la pct. 252. Posesorul cecului este obligat să redacteze pe faţa instrumentului o menţiune datată şi semnată de el privind notificarea respectivă."

39. Punctul 281 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 281. - Executorul judecătoresc care încheie protestul poate să-l redacteze pe originalul cecului sau pe duplicatul cecului. Protestul poate fi redactat şi ca un act separat."

40. Punctul 282 se abrogă.

41. Punctul 295 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 295. - Unica modalitate de înlocuire a actului de protest este următoarea: cu aprobarea posesorului cecului, cel împotriva căruia se dresează protestul sau instituţia de credit care deţine cecul refuzat dă pe cec o declaraţie de refuz de plată datată şi semnată. Această declaraţie va trebui, în mod obligatoriu, să poarte o dată certă din interiorul termenului legal pentru dresarea protestului."

Protestul cerut de art. 43 poate fi înlocuit, dacă posesorul consimte, printr-o declaraţie de refuz de plată, scrisă şi datată pe titlu, semnată de tras.

42. Punctul 338 se abrogă.

43. La punctul 339, alineatul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Pct. 339. - Banca Naţională a României şi instituţiile de credit stabilesc şi comunică oficial programul lor în zilele lucrătoare în care se efectuează prezentarea la plată, precum şi orice alte operaţiuni cu cecuri."

44. Punctul 366 se abrogă.

Art. II. -Anexele nr. 1 şi 2 la Normele-cadru nr. 7/1994 se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2*) la prezenta normă, iar după anexa nr. 4 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 5 „Model de completare cec", conform modelului prevăzut în anexa nr. 3*) la prezenta normă.

Art. III. - Dispoziţii tranzitorii şi finale

1. Până la data de 9 octombrie 2008 inclusiv, cecurile puse în circulaţie vor fi procesate interbancar, prin structurile casei de compensaţie pe suport hârtie, potrivit reglementărilor privind procesarea manuală a instrumentelor de plată de debit.

2. Incepând cu data de 10 octombrie 2008, procesarea cecurilor se va efectua astfel:

- cecurile emise în baza Normei tehnice nr. 4/2008 privind cecul se vor procesa electronic, prin trunchiere, în conformitate cu Regulile sistemului SENT ori, în cazul în care operaţiunea de trunchiere nu se poate realiza, prin prezentarea acestora la încasare, în original, direct la instituţia de credit trasă sau, după caz, la instituţia de credit beneficiară, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate între instituţiile de credit implicate;

- cecurile emise în baza Normelor tehnice nr. 9/1994 privind cecul şi a Normelor-cadru nr. 7/1994 privind comerţul făcut de societăţile bancare şi celelalte societăţi de credit, cu cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, se vor procesa prin prezentarea acestora la încasare, în original, direct la instituţia de credit trasă sau, după caz, la instituţia de credit beneficiară, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate între instituţiile de credit implicate, aceste cecuri rămânând valabile şi după data intrării în vigoare a prezentei norme.

3. In tot cuprinsul normei sintagmele „societăţi bancare" şi „societăţi de credit" se înlocuiesc cu sintagma „instituţii de credit".

Normele-cadru ale Băncii Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul făcut de societăţile bancare şi celelalte societăţi de credit cu cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 bis din 14 iunie 1995, astfel cum au fost modificate şi completate prin prezenta normă, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,

Mugur Constantin Isărescu

*) Anexele nr. 1-3 sunt reproduse în facsimil.

ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Normele-cadru nr. 7/1994)

Cecul

ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Normele-cadru nr. 7/1994)

Cecul barat

ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 5 la Normele-cadru nr. 7/1994)

Model de completare cec


SmartCity5

COMENTARII la Norma 6/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Norma 6 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu