NORMA Nr
NORMA Nr. 6
din 5 iunie 2008
pentru modificarea si completarea
Normelor-cadru ale Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind comertul
facut de societatile bancare si celelalte societati de credit, cu cecuri, pe
baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificata prin Ordonanta Guvernului nr.
11/1993, aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 509 din 7 iulie 2008
Legea nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificările şi completările ulterioare
|
Având în vedere prevederile art.
22 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Naţionale a României,
în temeiul art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2008
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului şi al art.
48 din Legea nr. 312/2004,
Banca Naţională a României emite prezenta normă.
Art. I. -
Normele-cadru ale Băncii Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul
făcut de societăţile bancare şi celelalte societăţi de credit, cu cecuri, pe
baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificată prin Ordonanţa Guvernului
nr. 11/1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 bis din 14 iunie 1995, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1.
Titlul normelor-cadru se modifică si va
avea următorul cuprins:
„NORMĂ
privind comerţul făcut de
instituţiile de credit cu cecuri"
2. Punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 1. - Prezenta normă se aplică instituţiilor de credit abilitate
conform legii să desfăşoare activitate bancară în România.
Obiectul prezentei norme îl
constituie comerţul făcut de instituţiile de credit cu cecuri, pe baza Legii
nr. 59/1934 asupra cecului, cu modificările şi completările ulterioare."
3.
Punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 3. - Instituţiile de credit care funcţionează în România în
condiţiile stipulate de legislaţia română privind activitatea bancară vor
putea face comerţ cu cecuri şi vor putea presta servicii bancare specifice
acestei activităţi pentru clienţii lor, luându-şi toate măsurile pentru
eliminarea riscurilor care pot apărea pe parcursul derulării unor astfel de
operaţiuni.
Banca Naţională a României
organizată şi funcţionând în condiţiile prevederilor Legii nr. 312/2004
privind Statutul Băncii Naţionale a României poate să efectueze operaţiuni cu
cecuri în cadrul propriei sale activităţi."
4.
La punctul 4, alineatul 1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 4. - Cecul este un instrument de
plată creat de trăgător care, în baza unui disponibil constituit la o
instituţie de credit, dă un ordin necondiţionat acesteia, care se află în
poziţie de tras, să plătească la prezentare o sumă determinată unei terţe
persoane sau însuşi trăgătorului emitent aflat în poziţie de beneficiar.
Cecul trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi de fond obligatorii
stabilite de Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare,
şi descrise de prezenta normă."
5.
Punctul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 6. - Cecul trebuie să fie completat în întregime cu cerneală ori pix
de culoare albastră sau neagră ori prin dactilografiere. Menţiunile
manuscrise vor fi completate cu majuscule, numai pentru suma în litere fiind
posibilă completarea cu litere mici."
6. Punctul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 7. - Standardul de conţinut obligatoriu al cecului este prezentat în
anexa nr. 1 la prezenta normă, excepţie făcând cecurile utilizate pentru
plăţi ale statului către populaţie.
La completarea cecului vor fi
respectate cerinţele din prezenta normă şi modelul prezentat în anexa nr. 5
la aceasta, fără a depăşi limitele spaţiilor destinate fiecărei menţiuni
înscrise pe cec."
7.
La punctul 20, după alineatul 1 se introduce un
nou alineat, alineatul 2, cu următorul cuprins:
„In situaţia în care plata trebuie făcută la o instituţie de credit sau la
o unitate teritorială a unei instituţii de credit, în locul desemnat pe cec
ca loc unde plata trebuie făcută se va trece denumirea instituţiei de credit/a
unităţii teritoriale a instituţiei de credit."
8.
Punctul 27 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Pct. 27. - Semnătura trăgătorului trebuie să fie olografă şi redactată cu
pixul sau stiloul cu cerneală de culoare neagră ori albastră în spaţiul destinat
acesteia."
9.
Punctul 29 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 29. - In cazul în care trăgătorul este o persoană juridică, semnătura reprezentantului legal al
acesteia executată pe cec, în condiţiile prevăzute în prezenta normă, nu va
fi însoţită de ştampila trăgătorului. Lipsa semnăturii trăgătorului,
respectiv a reprezentantului autorizat al trăgătorului persoană juridică
atrage nulitatea cecului."
|
In temeiul art. 11 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
Orice semnătură a unui cec trebuie să cuprindă:
a) în clar, numele şi prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice
ori a entităţii care se obligă;
b) semnătura olografă a persoanei fizice, respectiv a reprezentanţilor legali sau a împuterniciţilor persoanelor juridice care se obligă ori a
reprezentanţilor sau a împuterniciţilor altor categorii de entităţi care
utilizează astfel de instrumente.
In temeiul art. 17 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
Girul trebuie scris pe cec; el trebuie să fie semnat
de girant.
Girul este valabil chiar dacă beneficiarul nu este
menţionat sau girantul a pus numai semnătura (gir în alb). In acest din urmă
caz, girul, pentru a fi valabil, trebuie să fie scris pe cec.
|
10. Punctul 32 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 32. - Persoana aflată în poziţie de tras într-un cec poate fi numai o
instituţie de credit, astfel cum este aceasta definită în cuprinsul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit
şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, sau Banca Naţională a României, organizată conform Legii nr.
312/2004."
11. Punctul 34 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Pct. 34. - Trăgătorul poate emite un cec numai în condiţiile existenţei la
tras a unor fonduri proprii, disponibile, în momentul emiterii
instrumentului, care să îi facă posibilă trasului efectuarea plăţii,
disponibilul având valoarea mai mare sau egală cu cea a sumei înscrise pe
cec.
Disponibilul trăgătorului poate
proveni dintr-un depozit bancar, dintr-o deschidere de credit sau acordarea
unei facilităţi de creditare, din operaţiuni de încasări şi altele asemenea.
Disponibilul trebuie să fie
lichid, cert şi exigibil, adică să nu existe niciun impediment de ordin
juridic sau material care să împiedice efectuarea plăţii cecului."
12. Punctul 41 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 41. - Banca Naţională a României şi instituţiile de credit certifică
cecurile prin expresia «certificat», însoţită de numele şi prenumele,
redactate cu claritate, ale persoanei împuternicite să efectueze această
operaţiune, precum şi de semnătura acesteia."
13. Punctul 51 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 51. -Intr-un cec suma de plată poate fi înscrisă pe faţa (recto)
instrumentului, fără a depăşi limitele spaţiului special alocat textului, şi
nu în diagonală sau sub semnătura trăgătorului."
14. Punctul 57 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 57. - Banca Naţională a României şi instituţiile de credit vor
accepta în cadrul operaţiunilor lor numai cecuri în care semnăturile celor
care se obligă sunt executate pe instrument în condiţiile stipulate la art.
11 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
pct. 27-30 din prezenta normă."
15. Punctul 68 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 68. - Menţiunile care lipsesc trebuie să fie completate de către
posesor atunci când acesta prezintă cecul la plată sau îl remite unei
instituţii de credit pentru prezentarea la plată. Este obligatoriu ca cecul
în alb să aibă completat numele posesorului în momentul prezentării la
plată."
16. Punctul 76 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 76. - Menţiunile privind circulaţia cecului prin gir se fac pe faţa
cecului. Banca Naţională a României şi instituţiile de credit nu vor accepta
în cadrul operaţiunilor lor decât cecuri care au textul privind operaţiunea
de girare redactat pe faţa acestora."
17. Punctul 87 se abrogă.
18. Punctul 90 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 90. - Girul «în alb» este format din semnătura girantului înscrisă pe
faţa cecului, însoţită de menţiunea «girat», «girare». Nu este permisă
înscrierea girului «în alb» pe cec fără a fi însoţită de o asemenea
menţiune."
|
In temeiul art. 27
alin. 1 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
Avalul se dă pe cec. El se exprimă prin cuvintele:
„pentru aval" sau orice formă echivalentă; el este semnatele avalist.
In temeiul art. 30 alin. 1 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
Cecul emis şi plătibil în România trebuie, sub
sancţiunea pierderii dreptului de regres împotriva giranţilor şi garanţilor,
să fie prezentat la plată în termen de 15 zile.
In temeiul art. 321 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
Prezentarea unui cec la plată se poate face în
original sau prin trunchiere.
In sensul prezentei legi, prin trunchiere se înţelege procedeul informatic care constă în următoarele
operaţiuni succesive:
a) transpunerea în format
electronic a informaţiilor relevante de pe cecul original;
b) reproducerea imaginii cecului original în format
electronic; şi c) transmiterea informaţiei
electronice obţinute prin operaţiunile prevăzute la lit. a) şi b) către
instituţia de credit plătitoare.
Prezentarea la plată a unui cec prin trunchiere
produce aceleaşi efecte juridice ca şi prezentarea la plată a cecului original,
cu condiţia ca acesta din urmă să fi fost emis cu respectarea prevederilor
legii.
Instituţiile de credit pot recurge la procedeul
trunchierii, cu condiţia ca
|
19. Punctul 96 se completează şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 96. - Girul transmite dreptul de proprietate asupra cecului cu
particularitatea că giranţii devin obligaţi solidar pentru plata la
prezentare. In caz de neplată a cecului de către tras, la prezentare,
posesorul acestuia se poate îndrepta pe cale de regres împotriva oricăruia
dintre obligaţi şi implicit împotriva oricăruia dintre giranţi, cu excepţia
obligatului principal şi a avaliştilor săi împotriva cărora poate introduce
acţiune cambială directă."
20. Punctul 100 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 100. - Pentru ca deţinătorul unui cec transmisibil prin gir să fie
considerat posesor legitim al cecului este necesar să existe o serie
neîntreruptă a girurilor menţionate pe cec."
21. Punctul 134 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 134. - Pentru a fi valabil, avalul trebuie să fie menţionat pe faţa
cecului, prin înscrierea uneia dintre formulele «aval», «pentru aval» sau
«pentru garanţie», urmată de semnătura avalistului sau a împuternicitului
său."
22. Punctul 137 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 137. -Avalul poate fi redactat de mână, cu pixul sau cu cerneală de
culoare albastră ori neagră, chiar de către avalist sau de o altă persoană,
dactilografiat sau imprimat, fără a afecta alte menţiuni aflate pe cec. In
orice situaţie este însă obligatoriu ca formula de avalizare să fie urmată de
semnătura olografă a avalistului."
23. Punctul 138 se abrogă.
24. Punctul 139 se abrogă.
25. Punctul 144 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 144. - Obligaţia avalistului este o obligaţie autonomă, în sensul că
avalistul se poate servi împotriva posesorului de excepţiile derivând din
raporturile sale personale cu posesorul, dacă ele există, dar în niciun caz
nu se poate servi de excepţiile personale ale persoanei pentru care a dat
avalul faţă de posesorul cecului. Posesorul cecului poate să se îndrepte pe
cale legală direct în contra avalistului obligatului principal, pe calea
acţiunii cambiale directe, fără a mai fi respectată ordinea din dreptul
civil, căci obligaţia acestuia este o obligaţie autonomă şi solidară."
26. Punctul 159 se abrogă.
27. Punctul 160 se abrogă.
28. Punctul 161 se abrogă.
29. Punctul 162 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 162. -Termenele menţionate la art. 30 din Legea nr. 59/1934, cu
modificările şi completările ulterioare, se calculează începând cu data
emiterii cecului."
30.
După punctul 166 se introduc unsprezece noi puncte, punctele 1661-16611, cu următorul cuprins:
„Pct. 1661. - Cecurile pot fi prezentate la plată prin trunchiere, în
conformitate cu Regulile sistemului SENT ori, în cazul în care operaţiunea de
trunchiere nu se poate realiza, prin prezentarea acestora la încasare, în
original, direct la instituţia de credit trasă sau, după caz, a instituţia de
credit beneficiară, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate
între instituţiile de credit implicate.
Pct. 1662. - Banca Naţională a României şi instituţiile de credit nu vor
accepta pentru prezentarea la plată prin trunchiere cecuri care prezintă
alterări, îndoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta
vizibilitatea menţiunilor aflate pe respectivul instrument.
Pct. 1663. -Aplicarea convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu
modificările şi completările ulterioare, îndeosebi cu privire la momentul
prezentării la plată şi de efectuare a plăţii operaţiunilor de prezentare la
plată şi de efectuare a plăţii, va fi adusă la cunoştinţa clienţilor săi de
către fiecare instituţie de credit.
Pct. 1664. -In momentul recepţionării, de către instituţia de credit care
efectuează plata cecului sau de către un sistem de plăţi, a informaţiilor
relevante pentru trunchiere şi a imaginii electronice a respectivului cec,
acestea trebuie să respecte întocmai prevederile Legii nr. 59/1934, cu modificările
şi completările ulterioare, şi prezenta normă, pentru ca cecul să fie
considerat prezentat la plată prin trunchiere.
Momentul recepţionării,
menţionat la alineatul precedent, este momentul în care aceste informaţii şi
imagini sunt puse la dispoziţia trasului sau sunt înregistrate în sistemul de
plăţi.
Informaţiile şi/sau imaginea
cecului care nu respectă condiţiile prevăzute de Legea nr. 59/1934, cu
modificările şi completările ulterioare, de prezenta normă sau de convenţiile
prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru prezentarea la plată prin trunchiere şi, în consecinţă,
sunt respinse de instituţia de credit care efectuează plata cecului sau de un
sistem de plăţi, pot fi retransmise conform convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare.
|
între ele să existe o convenţie prealabilă în
contextul unui aranjament de plată sau o convenţie constând în aderarea lor
la un sistem de plăţi.
Informaţiile relevante pentru trunchiere, cuprinse în
cecul original, sunt stabilite potrivit convenţiilor prevăzute la alin. 4.
Imaginea cecului original reprezintă copia
electronică a cecului original. Imaginea cecului original trebuie să respecte
standardele stabilite potrivit convenţiilor prevăzute la alin. 4.
Momentul recepţionării, de către instituţia de credit
plătitoare, respectiv de către un sistem de plăţi, a informaţiilor relevante
pentru trunchiere şi a imaginii electronice a respectivului cec, potrivit
alin. 2, constituie momentul prezentării la plată.
Transmiterea, către instituţia de credit plătitoare a
informaţiilor relevante şi a imaginii cecului, prin trunchiere, trebuie
realizată astfel încât să se asigure autenticitatea şi integritatea acestora,
prin utilizarea oricăror procedee tehnice admise de
lege.
In temeiul art. 322 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările
ulterioare:
Art. 322. _ când prezintă la plată un cec prin
trunchiere, instituţia de credit este obligată:
a) să verifice dacă cecul original respectă în formă şi conţinut
prevederile legale, inclusiv
regularitatea succesiunii girurilor, cu excepţia autenticităţii semnăturilor
trăgătorului şi giranţilor;
b) să garanteze acurateţea şi
conformitatea informaţiilor relevante pentru
trunchiere transmise electronic cu datele din cecul
original, precum şi conformitatea imaginii cecului cu cecul original.
Instituţia de credit răspunde de orice pierdere
suferită prin nerespectarea obligaţiilor prevăzute la alin. 1.
In temeiul art. 323 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările
ulterioare:
Refuzul total sau parţial la plată al unui cec
prezentat la plată prin trunchiere se face în formă electronică, de către
instituţia de credit plătitoare.
In baza refuzului prevăzut la alin. 1, instituţia de
credit care deţine cecul original va înscrie pe
acesta:
a) data prezentării acestuia la plată, spre a se
constata dacă prezentarea s-a efectuat în cadrul termenului prevăzut la art.
30;
|
Pct. 1665. - Instituţiile de credit care aplică trunchierea vor agrea prin
convenţiile prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările
ulterioare, procedeele tehnice admise de lege utilizate pentru a asigura
autenticitatea şi integritatea imaginii cecului şi a informaţiilor transmise.
Pct. 1666. - In cazul prezentării la plată prin
trunchiere, circulaţia cecului original pe suport hârtie se opreşte la
instituţia de credit care efectuează trunchierea, toate operaţiunile care au
loc între instituţii de credit referitoare la prezentare la plată, plată,
respectiv refuz la plată având loc în cazul trunchierii numai în formă
electronică.
Pct. 1667. - Instituţia de credit care prezintă un cec la plată prin
trunchiere va verifica respectarea condiţiilor de formă şi conţinut prevăzute
de lege şi de prezenta normă pentru cecul original, îndeosebi cele privind
valabilitatea cecului, cazurile de nulitate, eventualele modificări,
completări sau alterări ale menţiunilor obligatorii, precum şi identitatea
clientului şi dreptul acestuia de a cere plata sumei înscrise pe cec. Aceasta
nu îl exonerează pe tras de obligaţiile sale, cu excepţia celor care pot fi
îndeplinite numai dacă se află în posesia cecului original.
Pct. 1668. - Instituţia de credit care prezintă cecul la plată prin
trunchiere nu are obligaţia de a verifica sau de a garanta valabilitatea
semnăturilor înscrise pe cec.
Pct. 1669. - Când prezintă la plată un cec prin trunchiere, instituţia de
credit are obligaţia să verifice acurateţea şi conformitatea cu cecul
original ale informaţiilor şi imaginilor înainte de a le transmite către
tras.
Pct. 16610. -In cazul prezentării cecului la plată prin trunchiere:
a) refuzul total sau parţial la
plata cecului este întocmit şi transmis în formă electronică de către tras
instituţiei de credit care a prezentat cecul fie direct, fie prin intermediul
unui sistem de plăţi, conform convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) în convenţiile prevăzute la
art. 321 alin. 4
din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi
completările ulterioare, trebuie să fie stipulate în mod expres situaţiile în
care respingerea de către un sistem de plăţi sau de către tras a
informaţiilor relevante şi a imaginii cecului nu constituie refuz la plata
cecului, precum şi procedura de urmat în aceste situaţii.
Pct. 16611. -In cazul în care instituţia de credit plătitoare constată,
ulterior plăţii cecului, că, din eroare, instituţia de credit care a efectuat
trunchierea nu şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute la pct. 1669 şi că există diferenţe între suma
plătită şi suma înscrisă pe cec, aceasta are dreptul să solicite instituţiei
de credit a beneficiarului plata sumelor plătite în plus sau să plătească
celei din urmă sumele plătite în minus.
|
b) declaraţia de refuz, datată şi semnată de către
reprezentanţi legali sau împuterniciţi ai acestora.
Menţiunile înscrise pe cecul original, potrivit alin.
2, cu respectarea dispoziţiilor art. 44, constituie dovada refuzului de
plată."
In temeiul art. 51
alin. 2 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
Posesorul este dator să aducă, fără întârziere, la
cunoştinţa girantului său cazul fortuit ori de forţă majoră şi să facă pe cec
menţiunea datată şi semnată de el de această încunoştinţare; pentru rest se
aplică dispoziţiunile art. 45.
In temeiul art. 59 alin. 1 din Legea nr. 59/1934,
cu modificările şi completările ulterioare:
Protestul poate fi dresat prin act separat sau pe
însuşi originalul cecului ori pe duplicatul acestuia.
In temeiul art. 62
alin. 1 din Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
|
Regularizarea sumelor plătite
eronat se va realiza în termen de maximum 5 zile bancare de la primirea
solicitării."
31. La punctul 171, alineatul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 171. - La cererea trasului, odată cu primirea plăţii, posesorul
cecului poate preda instrumentul."
32. Punctul 173 se abrogă.
33. Punctul 174 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 174. -In situaţia în care nu i se prezintă cecul fie în original, fie
prin trunchiere, trasul poate să refuze plata. Trasul mai poate refuza plata
şi în cazul în care posesorul nu este persoana care are dreptul să o
ceară."
34. După punctul 179 se introduc două noi
puncte, punctele 1791 şi 1792, cu următorul cuprins:
„Pct. 1791. -In cazul prezentării cecului la plată prin trunchiere conform
art. 321 din
Legea nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare:
a) trasul primeşte dovada că a
efectuat plata cecului conform convenţiilor prevăzute la art. 321 alin. 4 din Legea nr. 59/1934, cu
modificările şi completările ulterioare, fără a mai fi predat cecul la cererea
trasului sau eliberată o chitanţă pentru plata făcută;
b) după primirea plăţii,
instituţia de credit care se află în posesia cecului va lua măsurile necesare
pentru a elimina riscul ca respectivul cec să fie pus din nou în circulaţie;
c) după primirea unei plăţi
parţiale, instituţia de credit care se află în posesia cecului va înscrie pe
acesta o menţiune privind plata efectuată, pentru a se vedea că cecul este
valabil numai pentru restul sumei;
d) trăgătorul unui cec pentru
care trasul a făcut o plată integrală sau parţială va primi de la tras dovada
efectuării respectivei plăţi, în conformitate cu înţelegerile existente între
aceştia, fără a-i fi remis cecul original cu menţiunea «achitat».
Pct. 1792. - Cecul poate fi prezentat la plată prin intermediul unei
instituţii de credit o singură dată (prima prezentare la plată către
obligatul principal), în caz de refuz la plată aplicându-se prevederile Legii
nr. 59/1934, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei
norme referitoare la acţiunea cambială directă sau de regres."
35. Punctul 184 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 184. - Dacă moneda în care a fost emis cecul este alta decât moneda
naţională, dar este cotată la Banca Naţională a României, şi plata se doreşte
a fi efectuată în lei, plata se va efectua la cursul de schimb calculat de
Banca Naţională a României din ziua prezentării la plată a cecului."
36. Punctul 189 se abrogă.
37. La punctul 221, după litera c) se introduce o nouă literă, litera
d), cu următorul cuprins:
,,d) printr-o declaraţie de
refuz înscrisă pe titlu, datată şi semnată de către un reprezentant autorizat
al instituţiei de credit care deţine cecul original, prin care se indică în
mod expres ziua prezentării la plată a instrumentului respectiv, în cazul în
care cecul a fost prezentat la plată prin trunchiere."
38. Punctul 253 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 253. - De îndată ce cazul fortuit sau de forţă majoră s-a produs,
posesorul cecului, pentru a putea fi exonerat de obligaţia de prezentare sau
de protestare, este obligat să aducă aceste evenimente la cunoştinţa
girantului său prin scrisoare recomandată «fără întârziere», sintagmă al
cărei înţeles a fost definit la pct. 252. Posesorul cecului este obligat să
redacteze pe faţa instrumentului o menţiune datată şi semnată de el privind
notificarea respectivă."
39. Punctul 281 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Pct. 281. - Executorul judecătoresc care încheie protestul poate să-l
redacteze pe originalul cecului sau pe duplicatul cecului. Protestul poate fi
redactat şi ca un act separat."
40. Punctul 282 se abrogă.
41. Punctul 295 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Pct. 295. - Unica modalitate de înlocuire a actului de protest este
următoarea: cu aprobarea posesorului cecului, cel împotriva căruia se
dresează protestul sau instituţia de credit care deţine cecul refuzat dă pe
cec o declaraţie de refuz de plată datată şi semnată. Această declaraţie va
trebui, în mod obligatoriu, să poarte o dată certă din interiorul termenului
legal pentru dresarea protestului."
|
Protestul cerut de art. 43 poate fi înlocuit, dacă
posesorul consimte, printr-o declaraţie de refuz de plată, scrisă şi datată
pe titlu, semnată de tras.
|
42. Punctul 338 se abrogă.
43. La punctul 339, alineatul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Pct. 339. - Banca Naţională a
României şi instituţiile de credit stabilesc şi comunică oficial programul
lor în zilele lucrătoare în care se efectuează prezentarea la plată, precum
şi orice alte operaţiuni cu cecuri."
44.
Punctul 366 se abrogă.
Art. II. -Anexele nr. 1 şi 2 la Normele-cadru nr. 7/1994 se înlocuiesc cu
anexele nr. 1 şi 2*) la prezenta normă, iar după anexa nr. 4 se introduce o
nouă anexă, anexa nr. 5 „Model de completare cec", conform modelului
prevăzut în anexa nr. 3*) la prezenta normă.
Art. III. - Dispoziţii tranzitorii şi finale
1. Până
la data de 9 octombrie 2008 inclusiv, cecurile puse în circulaţie vor fi
procesate interbancar, prin structurile casei de compensaţie pe suport
hârtie, potrivit reglementărilor privind procesarea manuală a instrumentelor
de plată de debit.
2. Incepând cu data de 10
octombrie 2008, procesarea cecurilor se va efectua astfel:
- cecurile
emise în baza Normei tehnice nr. 4/2008 privind cecul se vor procesa
electronic, prin trunchiere, în conformitate cu Regulile sistemului SENT ori,
în cazul în care operaţiunea de trunchiere nu se poate realiza, prin
prezentarea acestora la încasare, în original, direct la instituţia de credit
trasă sau, după caz, la instituţia de credit beneficiară, conform
procedurilor existente în convenţiile încheiate între instituţiile de credit
implicate;
- cecurile emise în baza Normelor tehnice nr. 9/1994 privind cecul şi a
Normelor-cadru nr. 7/1994 privind
comerţul făcut de societăţile bancare şi celelalte societăţi de credit, cu
cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra cecului, modificată prin Ordonanţa
Guvernului nr. 11/1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994, se vor
procesa prin prezentarea acestora la încasare, în original, direct la
instituţia de credit trasă sau, după caz, la instituţia de credit
beneficiară, conform procedurilor existente în convenţiile încheiate între
instituţiile de credit implicate, aceste cecuri rămânând valabile şi după
data intrării în vigoare a prezentei norme.
3. In
tot cuprinsul normei sintagmele „societăţi bancare" şi „societăţi de
credit" se înlocuiesc cu sintagma „instituţii de
credit".
Normele-cadru ale Băncii
Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul făcut de societăţile bancare
şi celelalte societăţi de credit cu cecuri, pe baza Legii nr. 59/1934 asupra
cecului, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993, aprobată şi
modificată prin Legea nr. 83/1994, publicate în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 119
bis din 14 iunie 1995, astfel cum au fost modificate şi completate prin
prezenta normă, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
|
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
*) Anexele nr. 1-3 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Normele-cadru nr. 7/1994)
Cecul
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la Normele-cadru nr. 7/1994)
Cecul barat
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 5 la Normele-cadru nr. 7/1994)
Model de completare cec
|