NORMA Nr. 1
din 5 ianuarie 2009
privind completarea Normei
Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 pentru modificarea si completarea Normei
Bancii Nationale a Romaniei nr. 7/1994 privind comertul facut de institutiile
de credit cu cecuri
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 30 din 15 ianuarie 2009
Având în vedere prevederile art. 22 alin. (1) şi (2)
din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României şi ale art.
405 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de
credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007,
în temeiul art. II alin. (2)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2008 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului şi al art. 48 din Legea nr.
312/2004,
Banca Naţională a
României emite prezenta normă.
Art. I. - Norma Băncii
Naţionale a României nr. 6/2008 pentru modificarea şi completarea Normei Băncii
Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul făcut de instituţiile de
credit cu cecuri, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 509 din 7 iulie 2008, cu
modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
1. La articolul I, punctul 30, la punctul 1662
se introduc trei noi alineate cu următorul
cuprins:
„Instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor
au obligaţia ca la recepţionarea cecurilor să stabilească starea
instrumentelor, în raport cu cerinţele specifice aplicării procedurii de
trunchiere.
In situaţia în care la recepţionarea cecurilor se
constată că acestea prezintă motive pentru a fi refuzate tehnic în procedura de
prelucrare electronică, respectiv alterări, îndoituri, pete sau alte asemenea
elemente care pot afecta vizibilitatea menţiunilor aflate pe aceste
instrumente, instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor trebuie să
consemneze starea instrumentelor pe baza unui document semnat de către acestea
şi clienţii beneficiari ai sumelor înscrise pe respectivele cecuri şi să
informeze clienţii cu privire la modalităţile alternative de procesare şi
costurile aferente acestora, precum şi cu privire la eventuala pierdere a
dreptului de protest şi de regres, în cazul în care aceştia aleg o modalitate alternativă
de procesare.
In situaţia în care data recepţionării cecului este
foarte apropiată de data-limită de prezentare la plată şi, astfel, prin
parcurgerea circuitului de compensare/decontare s-ar depăşi termenul în care
beneficiarul ar putea să dreseze protestul şi regresul ca urmare a unui
eventual refuz la plată din partea plătitorului, la momentul recepţionării
instrumentului instituţia de credit a beneficiarului trebuie să obţină acceptul
clientului beneficiar privind transmiterea spre plată a respectivului
instrument."
2. La articolul I, punctul 30, la punctul 1669
se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
„In cazul cecurilor recepţionate care îndeplinesc
condiţiile specifice aplicării procedurii de trunchiere, instituţiile de credit
ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia să aplice trunchierea
instrumentelor respective, instituţiile de credit plătitoare fiind singurele în
măsură să refuze plata cambiilor exclusiv din motivele tehnice prevăzute la
pct. 1662 alin. 3,
refuzul trebuind să fie confirmat de operatorul sistemului electronic de
plăţi."
3. La articolul III,
după punctul 2 se introduc patru noi puncte, punctele 21-24, cu următorul cuprins:
„21. Instituţiile de
credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia să transmită spre plată
cecurile recepţionate de la clienţii lor până cel târziu în ziua bancară
următoare datei recepţionării respectivelor cecuri.
22. Instituţiile de
credit ale beneficiarilor/posesorilor sumelor înscrise pe cecuri au obligaţia
să crediteze conturile clienţilor lor cu sumele încasate în aceeaşi zi bancară
în care le-au fost creditate conturile sau, în cazul în care cecurile au fost
refuzate la plată, să comunice în acelaşi termen clienţilor lor acest fapt,
inclusiv motivele de refuz.
23. Până la
închiderea casei de compensare pe suport hârtie, situată în municipiul
Bucureşti, operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hârtie şi al
casei de compensare automată are obligaţia să raporteze săptămânal Băncii
Naţionale a României - Direcţia reglementare şi autorizare, în termen de două
zile lucrătoare de la încheierea săptămânii pentru care se raportează, situaţia
privind numărul cecurilor procesate în săptămâna respectivă prin casa de
compensaţie pe suport hârtie, cu indicarea numărului de cecuri emise în baza
Normei tehnice nr. 4/2008 privind cecul, individual pentru fiecare instituţie
de credit beneficiară.
In situaţia în care din raportările transmise de
operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hârtie şi al casei de
compensare automată se constată cazuri de recurgere repetată la procesarea unor
instrumente în formatul prevăzut de Norma tehnică nr. 4/2008 privind cecul prin
intermediul casei de compensare pe suport hârtie, Banca Naţională a României
poate solicita instituţiilor de credit în cauză justificarea cauzelor care au
condus la optarea pentru această modalitate de procesare.
24. Pentru
nerespectarea de către instituţiile de credit a prevederilor prezentei norme,
Banca Naţională a României poate să aplice sancţiunile prevăzute la art. 408
titlul VI cap. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi
adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007."
Art. II. - La data intrării în
vigoare a prezentei norme se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu