Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 238 din 27 mai 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 674 din 27 iulie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia Ecoforum - Clubul Tinerilor Eroi in Dosarul nr. 3.789/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 26 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.789/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia Ecoforum - Clubul Tinerilor Eroi.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca textul criticat contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, intrucat "ingradeste dreptul persoanei juridice, care nu este societate comerciala, de a putea sa-si recupereze investitia efectuata la un imobil retrocedat, prin tratamentul diferentiat, discriminatoriu aplicat intre persoanele juridice, ce nu sunt societati comerciale". Autorul exceptiei mai sustine ca, "in timp ce chiriasilor persoane fizice le este recunoscut dreptul la recuperarea investitiei si li se ofera inclusiv facilitati fiscale (scutirea de plata taxei de timbru) pentru recuperarea investitiei efectuate, chiriasilor persoane juridice, care nu sunt societati comerciale, nu le este recunoscut acest drept".
    Instanta de judecata considera ca textul legal criticat nu contravine prevederilor art. 16 din Constitutie, republicata, intrucat, arata aceasta, egalitatea in drepturi nu impiedica statul sa legifereze masuri de protectie asupra unor categorii de persoane.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca textul criticat nu contravine prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, deoarece legea foloseste termenul generic de chirias fara a face vreo distinctie. In opinia sa referirea din lege la "imobile cu destinatia de locuinta" are scopul de a exclude de la aplicarea prevederilor art. 49 din Legea nr. 10/2001 imobilele cu destinatie industriala, comerciala, iar nu chiriasi persoane juridice.
    Guvernul considera ca textul criticat are in vedere imobilele cu destinatia de locuinta, legiuitorul optand pentru solutia protejarii numai a chiriasilor din imobilele cu destinatia de locuinta, de regula persoane fizice cu venituri relativ modeste. In ceea ce priveste sarcina suportarii acestor despagubiri, aceasta depinde de situatia juridica a imobilului supus restituirii. Astfel, pentru imobilele preluate cu titlu valabil, obligatia de restituire revine persoanei indreptatite, deoarece cheltuielile respective profita acesteia, in timp ce pentru imobilele preluate fara titlu valabil obligatia de despagubire revine statului sau unitatii detinatoare, ca o compensare a lipsei de folosinta a bunurilor de catre cei carora le apartineau de drept. Asadar, considera Guvernul, legiuitorul a facut aplicarea dispozitiilor constitutionale ale art. 16, intrucat egalitatea in drepturi nu impiedica statul sa legifereze masuri de protectie a unor categorii de persoane. Si, in fine, conchide ca, fara a ingradi drepturi ocrotite constitutional, textul conditioneaza dreptul la despagubiri de calificarea "imobil cu destinatia de locuinta".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 49 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, text de lege care are urmatorul continut:
    - Art. 49: "(1) Chiriasii au dreptul la despagubire pentru sporul de valoare adus imobilelor cu destinatia de locuinta prin imbunatatirile necesare si utile.
    (2) In cazul in care imobilul care se restituie a fost preluat cu titlu valabil, obligatia de despagubire prevazuta la alin. (1) revine persoanei indreptatite.
    (3) In cazul in care imobilul care se restituie a fost preluat fara titlu valabil, obligatia de despagubire revine statului sau unitatii detinatoare.
    (4) Valoarea despagubirilor prevazute la alin. (1) se stabileste pe baza de expertiza.
    (5) Prin imbunatatiri, in sensul prezentei legi, se intelege cheltuielile necesare si utile. Cuantumul despagubirilor se stabileste la valoarea actualizata a cheltuielilor, scazandu-se gradul de uzura al imbunatatirilor, in raport cu durata de viata normala a acestora, care se suporta de chiriasi."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, text ce prevede urmatoarele:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul art. 49 din Legea nr. 10/2001 contine dispozitii in legatura cu dreptul la despagubire al chiriasilor pentru sporul de valoare adus imobilelor cu destinatia de locuinta restituite in natura, precum si cu privire la sarcina suportarii acestor despagubiri, avand in vedere situatia juridica a imobilului restituit. Astfel, potrivit alin. (2) al art. 49, in cazul in care imobilul ce se restituie a fost preluat cu titlu, obligatia de despagubire revine persoanei indreptatite, iar potrivit alin. (3) al aceluiasi articol, pentru imobilele preluate fara titlu valabil obligatia de despagubire revine statului sau unitatii detinatoare.
    Curtea constata, de asemenea, ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, s-a pronuntat prin Decizia nr. 93 din 4 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 243 din 19 martie 2004, statuand ca acest text este constitutional.
    In considerentele acestei decizii, Curtea a retinut ca imprejurarea potrivit careia norma dedusa controlului nu prevede un drept la despagubire similar si pentru chiriasii imobilelor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, limitandu-se a reitera doar norma de drept comun privind dreptul la despagubire pentru o anumita categorie de chiriasi, nu este susceptibila de interpretarea pe care intelege sa i-o dea autorul exceptiei, in sustinerea criticii sale. In absenta unei interdictii exprese, acesti chiriasi au posibilitatea de a solicita si obtine despagubiri, potrivit dreptului comun, pentru sporul de valoare al imobilului rezultat din imbunatatirile necesare si utile pe care i le-au adus. Chiar daca temeiul unei asemenea pretentii rezida in institutia imbogatirii fara justa cauza, fiind deci extrinsec reglementarii legale in discutie, o asemenea imprejurare lipseste de indreptatire critica de neconstitutionalitate ce i-a fost adusa. Pentru aceleasi ratiuni, este lipsita de temei calificarea respectivei reglementari ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, in contradictie cu prevederile art. 16 din Constitutie, republicata.
    Cu aceeasi ocazie, Curtea a retinut ca neconstitutionalitatea textului de lege criticat este dedusa nu din continutul acestuia, ci din modul de interpretare si de aplicare a lui, ceea ce, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, excede competentei jurisdictionale a instantei constitutionale. Sub acest aspect, Curtea a statuat in repetate randuri ca nu se poate pronunta asupra interpretarii date de o instanta judecatoreasca unui text legal, aceasta fiind facuta in procesul de aplicare a legii, atribut exclusiv al instantei de judecata. De altfel, nu intra in atributiile Curtii Constitutionale cenzurarea aplicarii dispozitiilor legale de catre instantele judecatoresti, controlul judecatoresc realizandu-se exclusiv in cadrul cailor de atac prevazute de lege. O asemenea ingerinta a Curtii in activitatea de judecata ar fi neconstitutionala, contravenind prevederilor art. 126 din Constitutia republicata, potrivit carora justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
    Atat considerentele, cat si solutia din aceasta decizie sunt valabile si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Asociatia Ecoforum - Clubul Tinerilor Eroi in Dosarul nr. 3.789/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 mai 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 238/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 238 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 238/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu