LEGE
Nr. 84 din 15 aprilie 1998
privind marcile si indicatiile geografice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 23 aprilie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Drepturile asupra marcilor si indicatiilor geografice sunt recunoscute si
aparate pe teritoriul Romaniei, in conditiile prezentei legi.
Art. 2
De dispozitiile prezentei legi beneficiaza si persoanele fizice si juridice
straine cu domiciliul sau cu sediul in afara teritoriului Romaniei, in
conditiile conventiilor internationale privind marcile si indicatiile
geografice la care Romania este parte.
Art. 3
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc
dupa cum urmeaza:
a) marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la
deosebirea produselor sau a serviciilor unei persoane fizice sau juridice de
cele apartinand altor persoane; pot constitui marci semne distinctive, cum ar
fi cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente
figurative, forme tridimensionale si, in special forma produsului sau a
ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor
semne;
b) marca anterioara este marca inregistrata, precum si marca depusa pentru
a fi inregistrata in Registrul National al Marcilor, cu conditia ca ulterior sa
fie inregistrata;
c) marca notorie este marca larg cunoscuta in Romania la data depunerii
unei cereri de inregistrare a marcii sau la data prioritatii revendicate in
cerere; pentru a determina, daca o marca este larg cunoscuta se va avea in
vedere notorietatea acestei marci, in cadrul segmentului de public vizat pentru
produsele sau serviciile carora marca respectiva se aplica, fara a fi necesara
inregistrarea sau utilizarea marcii in Romania;
d) marca colectiva este marca destinata a servi la deosebirea produselor
sau a serviciilor membrilor unei asociatii de produsele sau serviciile
apartinand altor persoane;
e) marca de certificare este marca ce indica faptul ca produsele sau
serviciile pentru care este utilizata sunt certificate de titularul marcii in
ceea ce priveste calitatea, materialul, modul de fabricatie a produselor sau de
prestare a serviciilor, precizia ori alte caracteristici;
f) indicatia geografica este denumirea servind la identificarea unui produs
originar dintr-o tara, regiune sau localitate a unui stat, in cazurile in care
o calitate, o reputatie sau alte caracteristici determinate pot fi in mod
esential atribuite acestei origini geografice;
g) solicitantul este persoana fizica sau juridica in numele careia este
depusa o cerere de inregistrare a unei marci;
h) titularul este persoana fizica sau juridica in numele careia marca este
inregistrata in Registrul National al Marcilor;
i) mandatarul autorizat, denumit in prezenta lege mandatar, este
consilierul in proprietate industriala, care poate avea si calitatea de
reprezentare in procedurile in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci;
j) Conventia de la Paris este Conventia pentru protectia proprietatii
industriale din 20 martie 1883, Paris, asa cum a fost revizuita si modificata;
k) tarile Uniunii de la Paris sunt tarile carora li se aplica Conventia de
la Paris si care sunt constituite in Uniunea pentru protectia proprietatii
industriale;
l) Aranjamentul de la Madrid este Aranjamentul de la Madrid privind
inregistrarea internationala a marcilor din 14 aprilie 1891, revizuit la
Stockholm la 14 iulie 1967;
m) Protocolul referitor la Aranjament este Protocolul de la Madrid din 27
iunie 1989 referitor la Aranjamentul de la Madrid privind inregistrarea
internationala a marcilor.
CAP. 2
Protectia marcilor
Art. 4
Dreptul asupra marcii este dobandit si protejat prin inregistrarea acesteia
la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.
Art. 5
Sunt excluse de la protectie si nu pot fi inregistrate:
a) marcile care nu indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 lit. a);
b) marcile care sunt lipsite de caracter distinctiv;
c) marcile care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicatii devenite
uzuale in limbajul curent sau in practicile comerciale loiale si constante;
d) marcile care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicatii, putand
servi in comert pentru a desemna specia, calitatea, cantitatea, destinatia,
valoarea, originea geografica sau timpul fabricarii produsului ori prestarii
serviciului sau alte caracteristici ale acestora;
e) marcile constituite exclusiv din forma produsului, care este impusa de
natura produsului sau este necesara obtinerii unui rezultat tehnic sau care da
o valoare substantiala produsului;
f) marcile care sunt de natura sa induca publicul in eroare cu privire la
originea geografica, calitatea sau natura produsului sau a serviciului;
g) marcile care contin o indicatie geografica sau sunt constituite dintr-o
astfel de indicatie, pentru produse care nu sunt originare din teritoriul
indicat, daca utilizarea acestei indicatii este de natura sa induca publicul in
eroare cu privire la locul adevarat de origine;
h) marcile care sunt constituite sau contin o indicatie geografica,
identificand vinuri sau produse spirtoase care nu sunt originare din locul
indicat;
i) marcile care sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri;
j) marcile care contin, fara consimtamantul titularului, imaginea sau
numele patronimic al unei persoane care se bucura de renume in Romania;
k) marcile care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri
sau imitatii de steme, drapele, embleme de stat, insemne, sigilii oficiale de
control si garantie, blazoane, apartinand tarilor Uniunii si care intra sub
incidenta art. 6 ter din Conventia de la Paris;
l) marcile care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri
sau imitatii de steme, drapele, alte embleme, sigle, initiale sau denumiri care
intra sub incidenta art. 6 ter din Conventia de la Paris si care apartin
organizatiilor internationale interguvernamentale din care fac parte una sau
mai multe tari ale Uniunii.
Dispozitiile alin. 1 lit. b), c) si d) nu se aplica, daca, inainte de data
cererii de inregistrare a marcii si ca urmare a folosirii acesteia, marca a
dobandit un caracter distinctiv.
Art. 6
In afara motivelor prevazute la art. 5 alin. 1, o marca este refuzata la
inregistrare, daca:
a) este identica cu o marca anterioara, iar produsele sau serviciile pentru
care inregistrarea marcii a fost ceruta sunt identice cu cele pentru care marca
anterioara este protejata;
b) este identica cu o marca anterioara si este destinata a fi aplicata unor
produse sau servicii similare cu cele pentru care marca anterioara este
protejata, daca exista un risc de confuzie pentru public;
c) este similara cu o marca anterioara si este destinata a fi aplicata unor
produse sau servicii identice sau similare, daca exista un risc de confuzie
pentru public, incluzand si riscul de asociere cu marca anterioara;
d) este identica sau similara cu o marca notorie in Romania pentru produse
sau servicii identice sau similare, la data depunerii cererii de inregistrare a
marcii;
e) este identica sau similara cu o marca notorie in Romania pentru produse
sau servicii diferite de cele la care se refera marca a carei inregistrare este
ceruta si daca, prin folosirea nejustificata a acesteia din urma, s-ar putea
profita de caracterul distinctiv sau de renumele marcii notorii ori aceasta
folosire ar putea produce prejudicii titularului marcii notorii.
Art. 7
Marcile ce cad sub incidenta art. 6 pot fi totusi inregistrate cu
consimtamantul expres al titularului marcii anterioare sau notorii.
Art. 8
Natura produselor sau serviciilor pentru care se solicita inregistrarea
marcii nu constituie nici un obstacol la inregistrarea acesteia.
CAP. 3
Cererea de inregistrare a marcii
Art. 9
Dreptul la marca apartine persoanei fizice sau juridice care a depus prima,
in conditiile legii, cererea de inregistrare a marcii.
Art. 10
Cererea de inregistrare a unei marci continand datele de identificare a
solicitantului, reproducerea marcii, precum si indicarea produselor sau
serviciilor pentru care inregistrarea este ceruta, redactata in limba romana,
se depune la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si constituie depozitul
national reglementar al marcii. Cererea se va referi la o singura marca.
Cererea va prezenta mentiuni exprese, atunci cand marca:
a) contine una sau mai multe culori revendicate ca element distinctiv al
marcii;
b) este tridimensionala.
Cererea va contine si datele privind calitatea solicitantului.
Cererea va contine, daca este cazul, si o transliterare sau o traducere a
marcii ori a unor elemente ale marcii.
Art. 11
Data depozitului national reglementar este data la care a fost depusa la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cererea de inregistrare a marcii in
conditiile in care aceasta contine toate elementele prevazute la art. 10 alin.
1.
Cand o cerere de inregistrare a marcii a fost reglementar depusa pentru
prima data intr-o alta tara membra a Uniunii de la Paris sau membra a
Organizatiei Mondiale a Comertului, solicitantul poate revendica data primului
depozit printr-o cerere de inregistrare in Romania a aceleiasi marci, cu
conditia ca aceasta din urma cerere sa fie depusa la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci in termen de 6 luni de la data constituirii primului depozit.
Art. 12
Daca solicitantul a prezentat anumite produse si servicii in cadrul unei
expozitii internationale oficiale sau oficial recunoscute, organizata pe
teritoriul Romaniei sau intr-un stat membru al Conventiei de la Paris, si daca
o cerere de inregistrare a marcii sub care au fost prezentate aceste produse si
servicii a fost depusa la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci intr-un
termen de 6 luni de la data primei prezentari in expozitie, solicitantul va
beneficia de un drept de prioritate de la data introducerii produsului in
expozitie.
Termenul de 6 luni prevazut la alin. 1 nu va prelungi termenul de prioritate
prevazut la art. 11 alin. 2.
Art. 13
Drepturile de prioritate prevazute la art. 11 si 12 trebuie invocate o data
cu depunerea cererii de inregistrare a marcii, justificate prin acte de
prioritate si sunt supuse taxei legal stabilite.
Actele de prioritate se depun si taxa legala se plateste in maximum 3 luni
de la data cererii de inregistrare a marcii.
Nerespectarea termenului prevazut la alin. 2 atrage nerecunoasterea
prioritatii invocate.
Art. 14
Inregistrarea unei marci poate fi ceruta individual sau in comun de
persoane fizice sau juridice, direct sau printr-un mandatar cu domiciliul,
respectiv, cu sediul in Romania.
Daca inregistrarea marcii este ceruta prin mandatar, cererea va contine si
datele de identificare a acestuia. O data cu cererea sau cel tarziu in termen
de 3 luni de la depunerea cererii, mandatarul va prezenta procura, sub
sanctiunea respingerii cererii.
Art. 15
Solicitantul cererii de inregistrare a marcii va comunica, in termen de 3
luni de la depunerea acesteia la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci,
dovada platii taxei de inregistrare si examinare a cererii, in cuantumul
prevazut de lege.
Art. 16
Solicitantul cererii de inregistrare a marcii care se refera la mai multe
produse sau servicii poate solicita la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci
divizarea cererii initiale in doua sau mai multe cereri, repartizand produsele
sau serviciile in cadrul cererilor divizionare, cu plata taxei prevazute de
lege.
Cererile divizionare pastreaza data de depozit a cererii initiale si, daca
este cazul, beneficiul dreptului de prioritate, dobandit potrivit art. 11 alin.
2 sau art. 12 alin. 1.
Solicitantul poate cere divizarea cererii initiale in cursul procedurii de
examinare a marcii la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, pana la luarea
unei decizii privind inregistrarea acesteia, precum si in cursul procedurii din
cadrul comisiei de reexaminare a Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci sau
in cursul oricarei proceduri de apel sau de recurs formulat impotriva deciziei
de inregistrare a marcii.
Solicitantul va depune documentele cerute de Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci pentru divizarea cererii initiale si va plati taxa legala in
termen de 3 luni de la data solicitarii divizarii. In caz contrar, Oficiul de
Stat pentru Inventii si Marci va lua act ca solicitantul a renuntat la
divizarea cererii initiale.
CAP. 4
Procedura de inregistrare a marcii
Art. 17
In termen de o luna de la data primirii cererii de inregistrare a marcii,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci examineaza daca sunt indeplinite
conditiile prevazute la art. 10 alin. 1 si, in caz afirmativ, atribuie data de
depozit cererii.
Daca cererea nu indeplineste conditiile prevazute la art. 10 alin. 1,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci va notifica solicitantului lipsurile
cererii, acordand un termen de 3 luni pentru depunerea completarilor. In cazul
in care solicitantul completeaza in termen lipsurile notificate de Oficiul de
Stat pentru Inventii si Marci, data depozitului este aceea la care cererea de
inregistrare a marcii a fost completata conform art. 10 alin. 1. In caz
contrar, cererea se respinge.
Daca taxa de inregistrare si examinare a cererii nu este platita in
termenul prevazut la art. 15, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci poate
acorda solicitantului, pentru motive intemeiate, inca un termen de 2 luni.
In cazul neplatii taxelor in termen se considera ca solicitantul a renuntat
la inregistrarea marcii si cererea se respinge.
Art. 18
Daca solicitantul cererii de inregistrare a marcii nu a mentionat in cerere
datele din care sa rezulte calitatea acestuia de persoana fizica sau juridica,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci va notifica solicitantului lipsurile
constatate si ii va acorda un termen pentru completare. In cazul in care
solicitantul nu o completeaza in termen, Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci respinge cererea de inregistrare a marcii.
Art. 19
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci examineaza, in fond, cererea de
inregistrare a marcii, in termen de 6 luni de la data platii taxei de
inregistrare si examinare a cererii.
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci examineaza:
a) calitatea solicitantului conform art. 3 lit. g);
b) conditiile prevazute la art. 13 alin. 1 si 2, daca in cerere se invoca o
prioritate;
c) motivele de refuz prevazute la art. 5 alin. 1 si art. 6.
Art. 20
Examinarea motivelor de refuz prevazute la art. 6 lit. d) si e) se face
potrivit unor criterii, cum ar fi:
a) gradul de distinctivitate, initiala sau dobandita, a marcii notorii in
Romania;
b) durata si intinderea utilizarii in Romania a marcii notorii in legatura
cu produsele si serviciile pentru care o marca se solicita a fi inregistrata;
c) durata si intinderea publicitatii marcii notorii in Romania;
d) aria geografica de utilizare a marcii notorii in Romania;
e) gradul de cunoastere a marcii notorii pe piata romaneasca de catre
segmentul de public caruia i se adreseaza;
f) existenta unor marci identice sau similare pentru produse sau servicii
identice sau similare, apartinand altei persoane decat aceea care pretinde ca
marca sa este notorie.
Pentru examinarea motivelor de refuz, pe baza criteriilor prevazute la alin.
1, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci poate cere de la autoritati
publice, institutii publice, precum si de la persoane juridice de drept privat
documente, in vederea stabilirii notorietatii marcii in Romania.
Art. 21
Cand un motiv de refuz, dintre cele prevazute la art. 6, se aplica numai la
anumite produse sau servicii pentru care inregistrarea marcii a fost
solicitata, inregistrarea va fi refuzata numai pentru aceste produse sau
servicii.
Art. 22
Daca in urma examinarii cererii, potrivit art. 19 si 20, se constata ca
sunt indeplinite conditiile pentru inregistrarea marcii, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci decide inregistrarea marcii si publicarea acesteia in
Buletinul Oficial de Proprietate Industriala. Marca se publica in termen de 2
luni de la data deciziei de inregistrare a marcii.
Daca cererea nu indeplineste conditiile pentru inregistrarea marcii,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci notifica aceasta solicitantului,
acordandu-i un termen de 3 luni in care acesta sa-si poata prezenta punctul de
vedere ori sa-si retraga cererea. Termenul poate fi prelungit cu o noua
perioada de 3 luni, la cererea solicitantului si cu plata taxei prevazute de
lege.
La expirarea termenului prevazut la alin. 2, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci va decide, dupa caz, inregistrarea marcii, respingerea
cererii de inregistrare a marcii ori va lua act de retragerea cererii.
Art. 23
In termen de 3 luni de la data publicarii marcii, titularul unei marci
anterioare sau al unei marci notorii, precum si titularul unui drept anterior
cu privire la imaginea sau la numele patronimic, la o indicatie geografica
protejata, un desen sau un model industrial protejat, la orice alt drept de
proprietate industriala protejat sau la un drept de autor, precum si orice alta
persoana interesata pot face opozitie la Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci cu privire la marca publicata.
Opozitiile trebuie sa fie formulate in scris, motivat si cu plata taxei
prevazute de lege.
In cazul neplatii taxelor legale pentru opozitie se considera ca opozitia
nu a fost facuta.
Art. 24
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci notifica solicitantului opozitia
formulata, conform art. 23, indicand numele persoanei care a formulat-o, precum
si motivele opozitiei privind inregistrarea marcii.
In termen de 3 luni de la data notificarii opozitiei, solicitantul poate
prezenta punctul sau de vedere; la cererea solicitantului, termenul poate fi
prelungit de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cu maximum 3 luni.
Art. 25
Opozitiile formulate cu privire la marca publicata se vor solutiona de
catre o comisie de examinare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si
Marci.
Daca opozitiile sunt intemeiate, comisia decide respingerea inregistrarii
marcii.
Decizia de respingere a inregistrarii marcii poate fi contestata de
solicitantul marcii, in termenul si cu procedura prevazute la art. 80.
Decizia de respingere a inregistrari marcii, ramasa definitiva, se publica
in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
Art. 26
Solicitantul poate, in orice moment, sa-si retraga cererea de inregistrare
a marcii sau sa-si limiteze lista de produse sau de servicii. Cand marca a fost
deja publicata, retragerea sau limitarea se publica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala.
Cererea de inregistrare a marcii poate fi modificata, la cererea
solicitantului, numai pentru rectificarea numelui sau a adresei solicitantului
ori pentru alte rectificari ce nu afecteaza esential marca sau nu extind lista
de produse sau de servicii.
Orice modificare ceruta de solicitant pana la inregistrare, care afecteaza
substantial marca ori lista de produse sau de servicii, trebuie sa faca
obiectul unei noi cereri de inregistrare a marcii.
Art. 27
In cursul procedurii de inregistrare a marcii, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci poate cere solicitantului lamuririle si actele pe care le
considera necesare, daca exista o indoiala asupra exactitatii sau a
continutului elementelor cererii de inregistrare a marcii.
Art. 28
Cand deciziile de inregistrare a marcilor au ramas definitive, marcile sunt
inregistrate in Registrul National al Marcilor, iar Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci elibereaza titularului certificatul de inregistrare a marcii,
cu plata taxei prevazute de lege.
CAP. 5
Durata, reinnoirea si modificarea inregistrarii marcii
Art. 29
Inregistrarea marcii produce efecte cu incepere de la data depozitului
national reglementar al marcii, pentru o perioada de 10 ani.
La cererea titularului, inregistrarea marcii poate fi reinnoita la
implinirea fiecarui termen de 10 ani, cu plata taxei prevazute de lege.
Cererea de reinnoire a inregistrarii marcii poate fi facuta inainte de
expirarea duratei de protectie in curs, dar nu mai devreme de 3 luni inainte de
expirarea acestei durate.
Reinnoirea inregistrarii marcii opereaza incepand cu ziua imediat urmatoare
expirarii duratei de protectie in curs.
Taxa pentru cererea de reinnoire a inregistrarii marcii este datorata la
data inregistrarii cererii, in cuantumul aplicabil la aceasta data; taxa poate
fi platita si in urmatoarele 6 luni de la expirarea duratei de protectie in
curs, dar cu majorarea prevazuta de lege.
Neplata taxei in conditiile prevazute la alin. 5 este sanctionata cu
decaderea titularului din dreptul la marca.
Art. 30
Cererea de reinnoire a inregistrarii marcii va contine:
a) solicitarea expresa a reinnoirii inregistrarii marcii;
b) datele de identificare a titularului si, daca este cazul, numele si
domiciliul, respectiv sediul mandatarului;
c) numarul de inregistrare a marcii in Registrul National al Marcilor;
d) data depozitului reglementar al cererii de inregistrare a marcii.
Cand titularul solicita reinnoirea numai pentru o parte din produsele si
serviciile inscrise in Registrul National al Marcilor, acesta va indica si
numele acelor produse sau servicii pentru care se solicita reinnoirea
inregistrarii marcii.
Art. 31
Daca Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci constata ca nu sunt
indeplinite conditiile prevazute de lege pentru reinnoirea inregistrarii
marcii, notifica aceasta titularului, care poate prezenta un raspuns in termen
de 3 luni de la primirea notificarii; in lipsa unui raspuns in termen, cererea
de reinnoire a inregistrarii marcii se respinge.
Solicitantul cererii de reinnoire poate contesta decizia de respingere a
reinnoirii inregistrarii, in termenul si cu procedura prevazute la art. 80.
Art. 32
Reinnoirea inregistrarii marcilor se inscrie in Registrul National al
Marcilor si se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala, in
termen de 6 luni de la depunerea la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci a
cererii de reinnoire.
Art. 33
Pe durata protectiei marcii, titularul poate solicita la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci, cu plata taxei prevazute de lege, introducerea de
modificari neesentiale ale unor elemente ale marcii, sub conditia ca asemenea
modificari sa nu afecteze imaginea de ansamblu a marcii.
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci va inscrie in Registrul National
al Marcilor modificarile introduse, conform alin. 1, si va publica marca,
astfel cum a fost modificata.
Art. 34
In tot cursul perioadei de protectie a marcii, titularul acesteia poate
solicita Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, cu plata taxei prevazute
de lege, inscrierea modificarilor intervenite cu privire la numele, denumirea,
adresa sau sediul titularului in Registrul National al Marcilor. Modificarile
inscrise in Registrul National al Marcilor se publica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala.
CAP. 6
Drepturi conferite de marca
Art. 35
Inregistrarea marcii confera titularului sau un drept exclusiv asupra
marcii.
Titularul marcii poate cere instantei judecatoresti competente sa interzica
tertilor sa foloseasca, in activitatea lor comerciala, fara consimtamantul
titularului:
a) un semn identic cu marca pentru produse sau servicii identice cu acelea
pentru care marca a fost inregistrata;
b) un semn care, data fiind identitatea sau asemanarea cu marca ori data
fiind identitatea sau asemanarea produselor sau serviciilor carora li se aplica
semnul cu produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata, ar
produce in perceptia publicului un risc de confuzie, incluzand si riscul de
asociere a marcii cu semnul;
c) un semn identic sau asemanator cu marca pentru produse sau pentru
servicii diferite de cele pentru care marca este inregistrata, cand aceasta din
urma a dobandit un renume in Romania si daca, din folosirea semnului, fara
motive intemeiate, s-ar putea profita de caracterul distinctiv ori de renumele
marcii sau folosirea semnului ar cauza titularului marcii un prejudiciu.
In aplicarea alin. 2, titularul marcii poate cere sa fie interzise
tertilor, in special, urmatoarele acte:
a) aplicarea semnului pe produse sau pe ambalaje;
b) oferirea produselor sau comercializarea ori detinerea lor in acest scop
sau, dupa caz, oferirea sau prestarea serviciilor, sub acest semn;
c) importul sau exportul produselor sub acest semn;
d) utilizarea semnului pe documente sau pentru publicitate.
Art. 36
Solicitantul cererii de inregistrare a marcii poate cere sa se interzica
tertilor sa efectueze actele prevazute la art. 35 alin. 2, numai dupa
publicarea marcii.
Pentru acte posterioare publicarii marcii, solicitantul poate cere
despagubiri, potrivit dreptului comun. Titlul pentru plata despagubirilor este
executoriu numai dupa data inregistrarii marcii.
In cazul in care cererea de inregistrare a marcii a fost respinsa,
solicitantul nu are dreptul la despagubiri.
Art. 37
Titularul unei marci inregistrate nu poate cere sa se interzica altor
persoane detinerea, oferirea spre vanzare sau comercializarea produselor care
poarta aceasta marca, pentru produsele care au fost puse in comert de insusi
titular sau cu consimtamantul acestuia.
Dispozitiile alin. 1 nu sunt aplicabile, daca titularul probeaza motive
temeinice de a se opune la comercializarea produselor, in special cand starea
produselor este modificata sau alterata dupa punerea lor in comert.
Art. 38
Titularul marcii nu poate cere sa se interzica unui tert sa foloseasca in
activitatea sa comerciala:
a) numele/denumirea sau adresa/sediul titularului;
b) indicatii care se refera la specia, calitatea, destinatia, valoarea,
originea geografica, perioada de fabricatie a produsului sau perioada prestarii
serviciului sub marca, precum si la orice alte caracteristici ale acestora;
c) marca, daca aceasta este necesara pentru a indica destinatia produsului
sau a serviciului, in special pentru accesorii sau piese detasabile.
Dispozitiile alin. 1 sunt aplicabile, cu conditia ca folosirea elementelor
prevazute la lit. a)-c) sa fie conforma practicilor loiale.
CAP. 7
Transmiterea drepturilor asupra marcii
Art. 39
Drepturile asupra marcii pot fi transmise, prin cesiune sau prin licenta,
oricand in cursul duratei de protectie a marcii.
Drepturile asupra marcii se transmit si in cazul urmaririi silite a
debitorului titular al marcii, efectuata in conditiile legii.
Art. 40
Drepturile cu privire la marca pot fi transmise prin cesiune, independent
de transmiterea fondului de comert in care aceasta este incorporata. Cesiunea
trebuie facuta in scris si semnata de partile contractante, sub sanctiunea
nulitatii.
Transmiterea prin cesiune a drepturilor asupra marcii se poate face pentru
toate produsele sau serviciile pentru care marca este inregistrata sau numai
pentru o parte dintre acestea; cesiunea, chiar partiala, nu poate limita
teritorial folosirea marcii pentru produsele sau serviciile la care se refera.
In cazul in care patrimoniul titularului marcii este transmis in
totalitatea sa, aceasta transmitere are ca efect si transferul drepturilor cu
privire la marca. Transmiterea unor elemente din patrimoniul titularului nu
afecteaza calitatea de titular al dreptului la marca.
Marcile identice sau similare, apartinand aceluiasi titular si care sunt
folosite pentru produse sau servicii identice sau similare, nu pot fi transmise
prin cesiune decat in totalitate si numai catre o singura persoana, sub
sanctiunea nulitatii actului de transmitere.
Art. 41
Cererea de inscriere a cesiunii va fi insotita de actul doveditor al
schimbarii titularului marcii.
La cererea persoanei interesate si cu plata taxei prevazute de lege,
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inscrie cesiunea in Registrul National
al Marcilor si o publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
Cesiunea devine opozabila tertilor, incepand cu data inscrierii acesteia in
Registrul National al Marcilor.
Art. 42
Titularul marcii poate, in baza unui contract de licenta, sa autorizeze
tertii sa foloseasca marca pe intreg teritoriul Romaniei sau pe o parte a
acestuia, pentru toate sau numai pentru o parte dintre produsele ori serviciile
pentru care marca a fost inregistrata. Licentele pot fi exclusive sau
neexclusive.
Titularul marcii poate invoca drepturile conferite de marca impotriva
licentiatului care a incalcat clauzele contractului de licenta, in ceea ce
priveste durata folosirii, aspectul marcii si natura produselor sau a
serviciilor pentru care licenta a fost acordata, teritoriul pe care marca poate
fi folosita, calitatea produselor fabricate sau a serviciilor furnizate de
licentiat sub marca pentru care s-a acordat licenta.
Pe durata contractului de licenta de marca, licentiatul este obligat:
a) sa foloseasca, pentru produsele carora li se aplica marca, numai marca
ce face obiectul contractului de licenta, avand totusi libertatea de a aplica
pe aceste produse semne indicand ca el este fabricantul acestora;
b) sa puna mentiunea sub licenta alaturi de marca aplicata pe produsele ce
fac obiectul acesteia, conform contractului.
Licentele se inscriu in Registrul National al Marcilor, cu plata taxei
prevazute de lege, si se publica in Buletinul Oficial de Proprietate
Industriala. Licenta este opozabila tertilor de la data inscrierii acesteia.
Art. 43
Daca in contractul de licenta nu este stipulat altfel, licentiatul nu poate
introduce in justitie o actiune in contrafacere fara consimtamantul titularului
marcii.
Titularul unei licente exclusive poate introduce o actiune in contrafacere,
daca, dupa ce a notificat titularului marcii actele de contrafacere de care a
luat cunostinta, acesta nu a actionat in termenul solicitat de licentiat.
Cand o actiune in contrafacere a fost pornita de catre titular, oricare
dintre licentiati poate sa intervina in proces, solicitand repararea
prejudiciului cauzat prin contrafacerea marcii.
CAP. 8
Stingerea drepturilor asupra marcilor
Art. 44
Titularul poate sa renunte la marca pentru toate sau numai pentru o parte
dintre produsele sau serviciile pentru care marca a fost inregistrata.
Renuntarea la marca se declara in scris la Oficiul de Stat pentru Inventii
si Marci de catre titularul marcii sau de catre persoana imputernicita de
acesta, iar drepturile asupra marcii se sting, cu privire la produsele si
serviciile la care marca se refera, la data inscrierii renuntarii in Registrul
National al Marcilor.
Daca o licenta a fost inregistrata, renuntarea la marca este inscrisa numai
daca titularul marcii probeaza ca a notificat licentiatului despre intentia de
a renunta la marca.
Art. 45
Orice persoana interesata poate solicita Tribunalului Municipiului
Bucuresti, oricand in cursul duratei de protectie a marcii, decaderea
titularului din drepturile conferite de marca, daca:
a) fara motive justificate, marca nu a facut obiectul unei folosiri
efective pe teritoriul Romaniei intr-o perioada neintrerupta de 5 ani, pentru
produsele sau serviciile pentru care aceasta a fost inregistrata;
b) dupa data inregistrarii, marca a devenit, ca urmare a actiunii sau
inactiunii titularului, uzuala in comertul cu un produs sau un serviciu pentru
care a fost inregistrata;
c) dupa data inregistrarii si ca urmare a folosirii marcii de catre titular
sau cu consimtamantul acestuia, marca a devenit susceptibila de a induce
publicul in eroare, in special cu privire la natura, calitatea sau la
provenienta geografica a produselor sau a serviciilor pentru care a fost
inregistrata;
d) marca a fost inregistrata de o persoana neavand calitatea prevazuta la
art. 3 lit. g).
Decaderea din drepturile conferite de marca produce efecte de la data
ramanerii definitive a hotararii judecatoresti.
Art. 46
Este asimilata folosirii efective a marcii:
a) folosirea marcii de catre un tert, cu consimtamantul titularului
acesteia;
b) folosirea marcii sub o forma care difera de aceea inregistrata prin
anumite elemente ce nu altereaza caracterul distinctiv al acesteia;
c) aplicarea marcii pe produse sau pe ambalaje exclusiv in vederea exportului;
d) imposibilitatea folosirii marcii din circumstante independente de vointa
titularului, cum ar fi restrictia la import sau datorita altor dispozitii ale
autoritatilor publice vizand produsele sau serviciile la care marca se refera.
Titularul nu poate fi decazut din drepturile sale, daca, in perioada de la
expirarea duratei prevazute la art. 45 alin. 1 lit. a) pana la prezentarea
cererii de decadere, marca a fost folosita efectiv. Totusi, daca inceperea sau
reluarea folosirii marcii a avut loc cu 3 luni inainte de prezentarea in
justitie a cererii de decadere, folosirea marcii nu va fi luata in considerare,
daca pregatirile pentru inceperea sau pentru reluarea folosirii au intervenit
numai dupa ce titularul a cunoscut intentia de prezentare a unei cereri de
decadere.
Art. 47
Dovada folosirii marcii incumba titularului acesteia si poate fi facuta
prin orice mijloc de proba.
Art. 48
Orice persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea inregistrarii marcii pentru oricare dintre motivele urmatoare:
a) inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea dispozitiilor art. 5
alin. 1;
b) inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea dispozitiilor art. 6;
c) inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea-credinta;
d) inregistrarea marcii aduce atingere dreptului la imagine sau numelui
patronimic al unei persoane;
e) inregistrarea marcii aduce atingere unor drepturi anterior dobandite cu
privire la o indicatie geografica protejata, un desen sau un model industrial
protejat sau alt drept de proprietate industriala protejat ori cu privire la un
drept de autor.
Actiunea in anulare pentru motivul prevazut la alin. 1 lit. c) poate fi
introdusa oricand in perioada de protectie a marcii.
Termenul in care poate fi ceruta anularea inregistrarii marcii pentru
motivele prevazute la alin. 1 lit. a), b), d) si e) este de 5 ani si curge de
la data inregistrarii marcii.
Anularea inregistrarii marcii nu poate fi ceruta pentru motivul existentei
unui conflict cu o marca anterioara, daca aceasta din urma nu indeplineste
conditiile prevazute de art. 45 si 46.
Art. 49
Titularul unei marci anterioare, care cu stiinta a tolerat intr-o perioada
neintrerupta de 5 ani folosirea unei marci posterior inregistrate, nu poate sa
ceara anularea si nici sa se opuna folosirii marcii posterioare pentru
produsele si serviciile pentru care aceasta marca posterioara a fost folosita,
in afara de cazul in care inregistrarea marci posterioare a fost ceruta cu rea-credinta.
Art. 50
Daca un motiv de decadere sau de nulitate exista numai pentru o parte a
produselor sau a serviciilor pentru care marca a fost inregistrata, decaderea
sau nulitatea va produce efecte numai cu privire la aceste produse sau
servicii.
In cazul prevazut la art. 49, titularul marcii posterior inregistrate nu
poate sa se opuna folosirii marcii anterioare, desi aceasta din urma nu mai
poate fi invocata impotriva marcii posterioare.
CAP. 9
Marci colective
Art. 51
Asociatiile de fabricanti, de producatori, de comercianti, de prestatori de
servicii pot solicita la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inregistrarea
de marci colective.
Solicitantul inregistrarii unei marci colective va depune, o data cu
cererea de inregistrare sau cel tarziu in termen de 3 luni de la data
notificarii de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, un regulament de
folosire a marcii colective. Cererea va fi supusa cerintelor prevazute la art.
10.
In regulamentul de folosire a marcii colective solicitantul cererii de
inregistrare a marcii va indica persoanele autorizate sa foloseasca marca
colectiva, conditiile care trebuie indeplinite pentru a deveni membru al
asociatiei, conditiile de folosire a marcii, motivele pentru care aceasta
utilizare poate fi interzisa unui membru al asociatiei, precum si sanctiunile
care pot fi aplicate de asociatie.
Regulamentul de folosire a marcii colective poate sa prevada ca marca
colectiva nu poate fi transmisa de catre titular decat cu acordul tuturor
membrilor asociatiei.
Art. 52
In afara motivelor de respingere prevazute pentru cererea de inregistrare a
unei marci individuale, o marca colectiva este respinsa la inregistrare, daca:
a) solicitantul nu are calitatea prevazuta la art. 51 alin. 1;
b) nu sunt indeplinite cerintele prevazute la art. 3 lit. d);
c) regulamentul de folosire a marcii este contrar ordinii publice sau
bunelor moravuri.
Dupa publicarea marcii si a regulamentului de folosire a marcii colective,
titularul unei marci anterioare sau al unei marci notorii, precum si al unui
drept anterior dobandit cu privire la imaginea sau la numele patronimic al
acestuia, la o indicatie geografica protejata, la un desen sau la un model
industrial protejat sau la un drept de autor, precum si orice alta persoana
interesata pot formula la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in termenul
prevazut la art. 23, opozitie la inregistrarea marcii colective.
Art. 53
Titularul marcii colective trebuie sa comunice la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci orice modificare a regulamentului de folosire a marcii.
Modificarea regulamentului de folosire a marcii produce efecte numai de la
data inscrierii modificarii in Registrul National al Marcilor. Modificarea nu
este mentionata in registru, daca regulamentul de folosire a marcii, modificat,
nu corespunde cerintelor prevazute la art. 51 alin. 3.
Art. 54
Orice persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti,
oricand in perioada de protectie a marcii, decaderea titularului din drepturile
conferite de o marca colectiva, cand:
a) fara motive justificate, marca nu a facut obiectul unei folosiri
efective intr-o perioada neintrerupta de 5 ani, pentru produsele sau serviciile
pentru care a fost inregistrata;
b) titularul a folosit marca in alte conditii decat cele prevazute de
regulament sau nu a luat masuri pentru a preveni o astfel de folosire;
c) prin folosire, marca a devenit susceptibila de a induce publicul in
eroare.
Art. 55
Oricare persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea inregistrarii unei marci colective, in termen de 5 ani de la
inregistrarea acesteia, daca exista unul dintre motivele prevazute la art. 48
alin. 1 lit. a), b), d) si e).
Daca inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea-credinta ori marca a
fost inregistrata cu nerespectarea cerintelor prevazute la art. 51 alin. 1-3,
anularea acesteia poate fi solicitata Tribunalului Municipiului Bucuresti de
catre persoana interesata, oricand in perioada de protectie a marcii.
Art. 56
Marcile colective sunt supuse regimului marcilor individuale, daca prin
prezenta lege nu se prevede altfel.
CAP. 10
Marci de certificare
Art. 57
Marcile de certificare pot fi inregistrate la Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci de catre persoane juridice legal abilitate sa exercite
controlul produselor sau al serviciilor in privinta elementelor prevazute la
art. 3 lit. e).
Nu pot solicita inregistrarea unei marci de certificare persoanele juridice
care fabrica, importa sau vand produse ori presteaza servicii, altele decat
cele de control in domeniul calitatii.
Art. 58
Solicitantul inregistrarii unei marci de certificare va depune, o data cu
cererea de inregistrare, prezentata conform art. 10, ori cel mai tarziu in
termen de 3 luni de la data notificarii de catre Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci:
a) regulamentul de folosire a marcii de certificare;
b) autorizatia sau documentul din care sa rezulte exercitarea legala a
activitatii de certificare ori, daca este cazul, dovada inregistrarii marcii de
certificare in tara de origine.
Regulamentul va indica persoanele autorizate sa utilizeze marca, elementele
si caracteristicile care trebuie sa fie certificate prin marca, modul in care
autoritatea competenta de certificare trebuie sa verifice aceste caracteristici
si sa supravegheze folosirea marcii, taxele care trebuie platite pentru
folosirea marcii, procedurile de reglementare a diferendelor.
Orice persoana fizica sau juridica, furnizor de produse ori prestator de
servicii, poate fi autorizata sa foloseasca marca de certificare sub conditia
respectarii prevederilor regulamentului de folosire a marcii de certificare.
Titularul marcii de certificare va autoriza persoanele indreptatite sa
foloseasca marca pentru produsele sau serviciile care prezinta caracteristicile
comune, garantate prin regulamentul de folosire a marcii.
Art. 59
In afara motivelor de respingere prevazute pentru cererea de inregistrare a
unei marci individuale, o marca de certificare este respinsa la inregistrare si
pentru nerespectarea dispozitiilor art. 3 lit. e) si ale art. 57 si 58.
Art. 60
Dupa publicarea marcii si a regulamentului de folosire a acesteia,
titularul unei marci anterioare sau al unei marci notorii, precum si al unui
drept anterior dobandit cu privire la imaginea sau la numele patronimic al
acesteia, la o indicatie geografica protejata, la un desen sau la un model
industrial protejat ori la un drept de autor, precum si orice persoana
interesata pot formula la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in termenul
prevazut la art. 23, opozitie la inregistrarea marcii de certificare.
Dispozitiile art. 53 se aplica, prin analogie, si in cazul marcilor de certificare.
Daca utilizatorii unei marci de certificare nu respecta regulamentul,
titularul poate sa retraga autorizatia de a utiliza marca sau sa aplice alte
sanctiuni prevazute in regulament.
Art. 68
Oricare persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea inregistrarii marcii de certificare, in termen de 5 ani de la
inregistrarea acesteia, daca:
a) exista unul dintre motivele prevazute la art. 48 alin. 1 lit. a), b), d)
si e);
b) inregistrarea marcii s-a facut cu nerespectarea prevederilor art. 3 lit.
e).
Daca inregistrarea marcii a fost solicitata cu rea-credinta ori marca a
fost inregistrata cu nerespectarea cerintelor prevazute la art. 57 si art. 58
alin. 1-3, persoana interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti
anularea marcii, oricand in perioada de protectie a acesteia.
Art. 62
Drepturile cu privire la marca de certificare nu pot fi transmise de
persoana juridica, titulara a marcii.
Transmiterea dreptului asupra marcii de certificare se stabileste prin
hotarare a Guvernului.
Art. 63
Cand o marca de certificare a incetat sa mai fie protejata, ea nu poate fi
nici depusa, nici utilizata inainte de expirarea unui termen de 10 ani de la
data incetarii protectiei.
Art. 64
Marcile de certificare sunt supuse regimului marcilor individuale, daca
prin prezenta lege nu se prevede altfel.
Taxele prevazute de lege pentru marcile colective se aplica si marcilor de
certificare.
CAP. 11
Inregistrarea internationala a marcilor
Art. 65
Dispozitiile prezentei legi se aplica si inregistrarilor internationale ale
marcilor, efectuate conform Aranjamentului de la Madrid sau Protocolului
referitor la Aranjament, care isi extind efectele lor in Romania, afara de cazul
in care prin aceste conventii nu se prevede altfel.
Art. 66
Cererea de inregistrare internationala pentru o marca inscrisa in Registrul
National al Marcilor, conform Aranjamentului de la Madrid, precum si cererea de
inregistrare internationala pentru o marca depusa sau scrisa in Registrul
National al Marcilor, conform Protocolului referitor la Aranjament, va fi
examinata de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, cu plata taxei prevazute
de lege.
CAP. 12
Indicatii geografice
Art. 67
Indicatiile geografice ale produselor sunt protejate in Romania prin
inregistrarea acestora la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, potrivit
prezentei legi sau conventiilor internationale la care Romania este parte, si
pot fi folosite numai de persoanele care produc sau comercializeaza produsele
pentru care aceste indicatii au fost inregistrate.
Nu sunt supuse procedurii de inregistrare, stabilita de prezenta lege,
indicatiile geografice care au dobandit sau vor dobandi protectie pe calea unor
conventii bilaterale sau multilaterale incheiate de Romania.
Lista indicatiilor geografice a caror protectie este recunoscuta in
Romania, pe baza conventiilor prevazute la alin. 2, va fi inscrisa la Oficiul
de Stat pentru Inventii si Marci in Registrul National al Indicatiilor
Geografice si se publica in Buletinul Oficial de Proprietate Industriala.
Art. 68
Au calitatea de a solicita Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
inregistrarea unei indicatii geografice asociatiile de producatori care
desfasoara o activitate de productie in zona geografica, pentru produsele
indicate in cerere.
Inregistrarea unei indicatii geografice poate fi ceruta la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci, direct sau prin mandatar autorizat, cu domiciliul sau
cu sediul in Romania, si va fi supusa taxei prevazute de lege.
Art. 69
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci inregistreaza indicatiile
geografice si acorda solicitantului dreptul de utilizare a acestora dupa ce
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei sau, dupa caz, autoritatea competenta
din tara de origine a solicitantului certifica:
a) indicatia geografica a produsului, care urmeaza a fi inregistrata;
b) produsele care pot fi comercializate sub aceasta indicatie;
c) aria geografica de productie;
d) caracteristicile si conditiile de obtinere pe care trebuie sa le
indeplineasca produsele pentru a putea fi comercializate sub aceasta indicatie.
Art. 70
Sunt excluse de la inregistrare indicatiile geografice care:
a) nu sunt conforme dispozitiilor art. 3 lit. f);
b) sunt denumiri generice ale produselor;
c) sunt susceptibile de a induce publicul in eroare asupra naturii,
originii, modului de obtinere si calitatii produselor;
d) sunt contrare bunelor moravuri sau ordinii publice.
Art. 71
Daca cererea indeplineste conditiile prevazute de lege, Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci decide inregistrarea indicatiei geografice in
Registrul National al Indicatiilor Geografice si acordarea dreptului de utilizare
a acesteia solicitantului.
Dreptul de folosire a indicatiei geografice, dobandit prin inregistrarea
acesteia, apartine membrilor asociatiei inscrisi in lista comunicata la Oficiul
de Stat pentru Inventii si Marci.
Art. 72
In termen de 2 luni de la data deciziei de inregistrare, Oficiul de Stat
pentru Inventii si Marci publica indicatia geografica in Buletinul Oficial de
Proprietate Industriala si elibereaza solicitantului certificatul de
inregistrare a indicatiei geografice si de acordare a dreptului de utilizare a
acesteia, cu plata taxei prevazute de lege.
Art. 73
Inregistrarea unei indicatii geografice pe numele unei asociatii de
producatori nu constituie obstacol la inregistrarea aceleiasi indicatii de
catre orice alta asociatie avand calitatea ceruta la art. 68.
Art. 74
Durata de protectie a indicatiilor geografice curge de la data depunerii
cererii la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si este nelimitata.
Dreptul de utilizare a indicatiei geografice se acorda solicitantului pe o
perioada de 10 ani, cu posibilitatea de reinnoire nelimitata, daca se mentin
conditiile in care acest drept a fost dobandit.
Cererea de reinnoire este supusa taxei prevazute de lege.
Art. 75
Persoanele autorizate sa foloseasca o indicatie geografica pentru anumite
produse au dreptul sa o foloseasca in circuitul comercial, aplicata numai pe
aceste produse, in documente insotitoare, reclame, prospecte, si pot sa aplice
mentiunea indicatie geografica inregistrata.
Art. 76
Este interzisa folosirea unei indicatii geografice sau imitarea ei de catre
persoane neautorizate, chiar daca se indica originea reala a produselor ori
daca se adauga mentiuni ca: gen, tip, imitatie si altele asemenea.
Persoanele autorizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci sa
utilizeze o indicatie geografica pentru vinuri sau pentru produse spirtoase pot
sa interzica folosirea acestei indicatii de catre orice alta persoana pentru
vinuri sau pentru produse spirtoase care nu sunt originare din locul sugerat de
indicatia geografica respectiva, chiar in cazurile in care originea adevarata a
produsului este mentionata expres ori in cazurile in care indicatia geografica
este utilizata in traducere sau este insotita de expresii, cum sunt: de genul,
de tipul si altele asemenea.
Art. 77
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei poate proceda, din oficiu sau la
sesizarea unei persoane interesate, la controlul produselor puse in circulatie
sub indicatia geografica inregistrata.
Art. 78
Dreptul de folosire a unei indicatii geografice nu poate sa faca obiectul
nici unei transmiteri.
Art. 79
Pe intreaga durata de protectie a indicatiei geografice oricare persoana
interesata poate cere Tribunalului Municipiului Bucuresti anularea inregistrarii
acesteia, daca inregistrarea indicatiei geografice s-a facut cu nerespectarea
dispozitiilor art. 69 si 70.
Pentru nerespectarea conditiilor de calitate si a caracteristicilor
specifice produselor din zona la care se refera indicatia geografica,
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei sau oricare alta persoana interesata
poate solicita Tribunalului Municipiului Bucuresti decaderea din drepturi a
persoanelor autorizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci sa
foloseasca indicatia geografica inregistrata.
Sentinta Tribunalului Municipiului Bucuresti ramasa definitiva se comunica
Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci de catre persoana interesata.
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci radiaza indicatia geografica din
Registrul National al Indicatiilor Geografice si publica radierea acesteia in
Buletinul Oficial de Proprietate Industriala, in termen de 2 luni de la
comunicare.
CAP. 13
Apararea drepturilor asupra marcilor si indicatiilor geografice
Art. 80
Deciziile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci privind inregistrarea
marcilor pot fi contestate la acest oficiu de catre solicitantul inregistrarii
marcii sau, dupa caz, de catre titularul marcii, in termen de 3 luni de la
comunicare, cu plata taxei legale.
Deciziile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci privind inscrierea
cesiunii sau a licentei in Registrul National al Marcilor pot fi contestate la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, de catre persoanele interesate, in
termen de 3 luni de la comunicare sau, dupa caz, de la publicarea acestora.
Contestatiile formulate conform alin. 1 si 2 vor fi solutionate de catre o
comisie de reexaminare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci.
Art. 81
Hotararea comisiei de reexaminare, motivata, se comunica partilor, in
termen de 15 zile de la pronuntare si poate fi atacata cu apel la Tribunalul
Municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la comunicare.
In termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Tribunalului Municipiului
Bucuresti pot fi atacate cu recurs la Curtea de Apel Bucuresti.
Sentintele Tribunalului Municipiului Bucuresti, pronuntate in cazurile
prevazute la art. 45, 48, 54, 55, 61 si 79, pot fi atacate cu apel la Curtea de
Apel Bucuresti, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 82
La cererea instantei judecatoresti, Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci este obligat sa inainteze acesteia actele, documentele si informatiile
necesare judecarii cauzei cu care a fost investita.
Art. 83
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani
sau cu amenda de 15 milioane lei:
a) contrafacerea, imitarea sau folosirea fara drept a unei marci in scopul
inducerii in eroare a publicului asupra calitatii produselor sau serviciilor la
care se refera marca;
b) punerea in circulatie, fara drept, a unui produs purtand o marca
identica sau similara cu o marca inregistrata pentru produse identice sau
similare si care prejudiciaza pe titularul marcii inregistrate;
c) punerea in circulatie a produselor care poarta indicatii geografice care
indica sau sugereaza ca produsul in cauza este originar dintr-o regiune
geografica, alta decat locul adevarat de origine, in scopul inducerii in eroare
a publicului cu privire la originea geografica a produsului.
Savarsirea de catre un tert a oricarui act prevazut la art. 35 alin. 2,
fara consimtamantul titularului marcii inregistrate, constituie infractiune de
contrafacere.
Nici un act din cele prevazute la art. 35 alin. 2 nu constituie
contrafacere, daca a fost efectuat inainte de data publicarii marcii.
O actiune in contrafacere poate fi pornita de titularul marcii numai dupa
data inregistrarii marcii in Registrul National al Marcilor.
Actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a partii
vatamate.
Art. 84
Titularul marcii sau, dupa caz, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
poate solicita instantei judecatoresti competente sa dispuna masura confiscarii
si, dupa caz, a distrugerii produselor care poarta marci sau indicatii
geografice prevazute la art. 83.
Dispozitiile alin. 1 se aplica si materialelor sau echipamentelor care au
servit nemijlocit la comiterea infractiunilor prevazute la art. 83.
Art. 85
Pentru prejudicii cauzate prin savarsirea faptelor prevazute la art. 83,
persoanele vinovate pot fi obligate la despagubiri, potrivit dreptului comun.
Art. 86
Orice utilizare a marcilor sau indicatiilor geografice, contrara
practicilor loiale in activitatea industriala sau comerciala, in scopul de a
induce in eroare consumatorii, constituie un act de concurenta neloiala si se
pedepseste cu inchisoare de la o luna la 2 ani sau cu amenda de 15 milioane
lei.
Actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei
vatamate.
Art. 87
Titularul marcii sau, dupa caz, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
poate solicita instantei judecatoresti sa dispuna luarea unor masuri
asiguratorii, atunci cand se considera ca exista un risc de incalcare de catre
terti a drepturilor cu privire la marca sau la indicatia geografica protejata
si daca aceasta incalcare ameninta sa cauzeze un prejudiciu ireparabil ori daca
exista un risc de distrugere a elementelor de proba.
Masurile asiguratorii se vor referi, in special, la incetarea actelor de
incalcare a drepturilor prevazute la alin. 1 si la conservarea probelor pentru
dovedirea provenientei produselor sau serviciilor purtand in mod ilicit o marca
sau o indicatie geografica protejata.
Dispozitiile din dreptul comun referitoare la sechestrul asigurator vor fi
aplicabile si actelor care aduc atingere drepturilor cu privire la marca sau la
indicatia geografica protejata.
Art. 88
Pentru ordonarea masurilor prevazute la art. 87 sunt aplicabile
dispozitiile art. 581 si 582 din Codul de procedura civila.
Cand ordona masuri asiguratorii, instanta poate obliga reclamantul la plata
unei cautiuni in suma stabilita de aceasta.
Art. 89
Instanta va putea pretinde reclamantului sa furnizeze orice elemente
probatorii de care dispune, pentru a dovedi ca este detinatorul dreptului ce a
fost incalcat, ori a carui incalcare a fost inevitabila.
In cazurile in care mijloacele de proba in sustinerea pretentiilor
reclamantului se afla sub controlul paratului, instanta va putea sa ordone ca
probele sa fie produse de catre parat, sub conditia garantarii
confidentialitatii informatiilor, potrivit legii.
Instanta va putea ordona reclamantului sa plateasca toate daunele cauzate
paratului, ca urmare a unei exercitari abuzive a drepturilor procedurale cu
privire la marca sau la indicatia geografica protejata.
Art. 90
Titularul marcii sau, dupa caz, Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
poate solicita autorului incalcarii dreptului informatii imediate privind
provenienta si circuitele de distribuire a marfurilor ilegal marcate, precum si
informatii despre identitatea fabricantului sau a comerciantului, cantitatea de
marfa fabricata, livrata, primita sau comandata.
Art. 91
In situatiile prevazute la art. 83, autoritatile vamale pot dispune, fie
din oficiu, fie la cererea titularului dreptului, suspendarea activitatii
vamale la importul sau la exportul produselor care poarta marci sau indicatii
geografice.
Competentele vamale cu privire la asigurarea respectarii drepturilor asupra
marcilor si indicatiilor geografice protejate apartin Directiei Generale a
Vamilor, potrivit legii.
CAP. 14
Atributiile Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci
Art. 92
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci este organul de specialitate al
administratiei publice centrale, unica autoritate care asigura pe teritoriul
Romaniei protectia marcilor si indicatiilor geografice, potrivit prezentei
legi.
Art. 93
In domeniul marcilor si indicatiilor geografice, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci are urmatoarele atributii:
a) inregistreaza, examineaza si publica cererile de inregistrare a
marcilor;
b) examineaza marcile inregistrate sau depuse spre inregistrare la
Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale, conform Aranjamentului de la
Madrid sau Protocolului referitor la Aranjament, recunoscand sau refuzand
protectia acestora pe teritoriul Romaniei;
c) inregistreaza si publica cererile de inregistrare a indicatiilor
geografice si acorda protectie acestora pe teritoriul Romaniei;
d) elibereaza certificate de inregistrare a marcilor;
e) elibereaza certificate de inregistrare a indicatiilor geografice si
acorda dreptul de utilizare a acestora;
f) organizeaza si tine Registrul National al Marcilor si Registrul National
al Indicatiilor Geografice;
g) elibereaza certificate de prioritate pentru marci;
h) efectueaza cercetari prealabile inregistrarii unei marci;
i) administreaza, conserva si dezvolta colectia nationala de marci si de indicatii
geografice si realizeaza baza de date informative in domeniu;
j) intretine relatii cu organe guvernamentale similare si organizatii
regionale de proprietate industriala; reprezinta Romania in organizatii
internationale de specialitate;
k) editeaza publicatia oficiala privind marcile si indicatiile geografice
ale produselor si asigura schimbul de publicatii cu administratiile nationale
similare straine si cu organismele si organizatiile internationale de profil;
l) indeplineste si alte atributii prevazute de lege.
CAP. 15
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 94
Cererile de inregistrare a marcilor pentru care nu s-a luat o decizie pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt supuse prevederilor acesteia.
Pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba
regulamentul de aplicare a acesteia.
Art. 95
Prezenta lege intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Pe aceeasi data se abroga:
- Legea nr. 28/1967 privind marcile de fabrica, de comert si de serviciu,
publicata in Buletinul Oficial nr. 114 din 29 decembrie 1967;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 77/1968 privind aplicarea Legii nr.
28/1967, publicata in Buletinul Oficial nr. 8 din 27 ianuarie 1968;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1.057/1968 pentru aprobarea
Regulamentului privind compunerea, organizarea si functionarea comisiei pentru
solutionarea litigiilor privind marcile de fabrica, de comert si de serviciu, publicata
in Buletinul Oficial nr. 66 din 17 mai 1968;
- Hotararea Consiliului de Ministri nr. 2.508/1969 pentru stabilirea si
sanctionarea contraventiilor la normele legale privind inventiile, inovatiile
si rationalizarile, precum si marcile de fabrica, de comert si de serviciu,
publicata in Buletinul Oficial nr. 159 din 31 decembrie 1969;
- orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 23 martie
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VASILE LUPU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 30 martie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDENTELE SENATUI
RADU VASILE