E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A modificat:
Legea 395 2003 modifica Legea 365 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 371 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 373 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 372 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 226 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 154 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 152 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 147 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 127 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 126 2003
Legea 395 2003 modifica Legea 473 2002
Legea 395 2003 modifica Legea 474 2002
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 23 2002
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 8 2002
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 9 2002
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 10 2002
Legea 395 2003 modifica Legea 497 2001
Legea 395 2003 modifica Legea 512 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 23 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 21 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 20 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 22 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 16 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 15 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 17 2001
Legea 395 2003 modifica Ordonanţa 19 2001
Legea 395 2003 modifica Legea 408 2001
Legea 395 2003 modifica Legea 382 2001
Legea 395 2003 modifica Legea 375 2001
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 395 din  7 octombrie 2003

pentru ratificarea Amendamentului convenit prin schimb de scrisori, la Bruxelles la 30 ianuarie 2003 si la Bucuresti la 28 martie 2003, dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana la memorandumurile de finantare ISPA pentru proiectele aprobate de Comisia Europeana in anii 2000, 2001, 2002 si inca nefinalizate

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 718 din 15 octombrie 2003


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Se ratifica Amendamentul convenit prin schimb de scrisori, la Bruxelles la 30 ianuarie 2003 si la Bucuresti la 28 martie 2003, dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana la memorandumurile de finantare ISPA pentru proiectele aprobate de Comisia Europeana in anii 2000, 2001, 2002 si inca nefinalizate.
    Art. 2
    Iregularitate trebuie sa semnifice orice incalcare a unei prevederi a memorandumului de finantare sau a unui act normativ national, rezultand dintr-un act sau o omisiune a unui operator economic, care are sau ar avea ca rezultat prejudicierea bugetului general al Comunitatilor datorita unei cheltuieli nejustificate.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 4 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                        p. PRESEDINTELE SENATUI,
                            DORU IOAN TARACILA

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                     PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                              VALER DORNEANU

    COMISIA EUROPEANA
    DIRECTORATUL GENERAL
    POLITICA REGIONALA
    Director general

                                       Bruxelles, 30 ianuarie 2003     101.116
                                       REGIO/GC D (2003)

    Stimata doamna Puwak,

    Subiect: Modificarea memorandumurilor de finantare pentru proiectele
             aprobate de Comisia Europeana in anii 2000, 2001, 2002 si inca
             nefinalizate
             Anexa nr. III.4 revizuita

    In conformitate cu prevederile art. 9 (3) din Regulamentul Comisiei nr. 1.267/1999 care stabileste Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare, Comitetul de Gestiune ISPA a fost informat, in timpul sedintei din data de 7 noiembrie 2002, asupra continutului noii anexe nr. III.4 la Memorandumul de finantare ISPA "Sisteme de management si control pentru asistenta acordata prin ISPA si pentru masurile privind corectiile financiare".
    Motivul revizuirii acestei anexe este unul bivalent: in primul rand, aliniaza continutul anexei la prevederile Regulamentului Comisiei nr. 1.386/2002 privind sistemele de management si de control pentru asistenta financiara acordata prin Fondul de coeziune si procedurile referitoare la corectiile financiare; in al doilea rand, raspunde la angajamentul Comisiei fata de solicitarea Parlamentului European din anul 2001 privind intarirea capacitatii financiare a Programului ISPA si managementul iregularitatilor.
    Principalele prevederi ale acestei anexe se refera la cinci aspecte importante care vizeaza sistemele de management si control, certificarea cheltuielilor, controalele prin sondaj, declaratia de finalizare a proiectelor si corectiile financiare.
    Aceasta anexa difera fata de continutul Regulamentului Comisiei nr. 1.386/2002 din doua puncte de vedere:
    - definitiile folosite in Memorandumul de intelegere asupra utilizarii Fondului National pentru ISPA se mentin pentru a se evita orice confuzie; si
    - prevederile obiectivului si specificatiile tehnice preferate pentru transferul computerizat de date catre Comisie, asa cum sunt indicate in anexele IV si V la Regulamentul Comisiei nr. 1.386/2002, nu sunt retinute pentru ca sunt considerate prea dificile pentru a fi implementate rapid.
    Impreuna cu aceasta anexa revizuita, pe care o vedem ca o oportunitate in procesul de tranzitie catre managementul Fondului de coeziune, un numar limitat de ajustari sunt introduse in anexele nr. III.1, III.3 si III.5. Aceste schimbari vor fi introduse in toate memorandumurile de finantare pentru fiecare proiect nou aprobat dupa data de 1 ianuarie 2003.
    Cu scopul de a avea un set coerent de reguli aplicabile in fiecare memorandum de finantare in ceea ce priveste data aprobarii proiectelor, propunem ca anexa nr. III.4 revizuita si toate amendamentele la celelalte anexe sa fie incluse in memorandumurile de finantare pentru toate proiectele aprobate de Comisie in perioada 2000 - 2002 si nefinalizate inca.
    Comisia doreste sa primeasca confirmarea agrearii dumneavoastra in scris, pana la data de 28 februarie 2003, asupra includerii acestor modificari, asa cum sunt ele prezentate in anexa atasata, pentru proiectele aprobate in perioada 2000 - 2002. Prevederile noii anexe nr. III.4 vor deveni aplicabile pentru toate operatiile de management, plati si control, de la data confirmarii dumneavoastra.
    Aceasta scrisoare si agrearea dumneavoastra constituie un amendament oficial la memorandumurile de finantare mentionate mai sus. Acestea vor fi adaugate la memorandumurile de finantare agreate in perioada 2000 - 2002, in special la cele prezentate in anexa la aceasta scrisoare, si vor constitui parte integranta a acestora.

    Va multumesc anticipat.

                                                     Cu respect,
                                                     Guy Crauser

    Anexa: - Lista memorandumurilor de finantare
           - Anexa nr. III.4 revizuita si alte amendamente

    Copie: Domnului Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Doamnei Hildegard Carola Puwak
    Coordonator national ISPA
    Ministru
    Ministerul Integrarii Europene
    Str. Apolodor nr. 17
    RO-71201, Bucuresti, sectorul 5

    ANEXA 1

                                 LISTA
memorandumurilor de finantare aprobate de Comisia Europeana in perioada 2000 - 2002*)

    *) Tabelul este reprodus in facsimil.

 ______________________________________________________________________________
|      Cod proiect    |              Nume proiect               |   Subsector  |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| EDIS                                                                         |
|______________________________________________________________________________|
| 2001/RO/16/P/PA/009 | TA pentru intarirea capacitatii         | DE           |
|                     | Agentiilor de Implementare a masurilor  |              |
|                     | ISPA - etapa I pentru remedierea        |              |
|                     | deficientelor in Romania                |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| MEDIU                                                                        |
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PE/001 | Program pentru managementul deseurilor  | PE - SW      |
|                     | in Piatra Neamt                         |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/002 | Reabilitarea retelei de canalizare si   | PE - SE      |
|                     | furnizarea de facilitati pentru         |              |
|                     | epurarea apelor uzate in municipiul     |              |
|                     | Craiova pentru protectia fluviului      |              |
|                     | Dunarea                                 |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/003 | Reabilitarea retelei de canalizare si a | PE - SE      |
|                     | facilitatilor de epurare a apelor uzate |              |
|                     | in Constanta                            |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/004 | Reabilitarea tehnologiei de tratare a   | PE - SE      |
|                     | apei uzate, a statiei de epurare a apei |              |
|                     | potabile si imbunatatirea sistemului de |              |
|                     | canalizare in municipiul Timisoara      |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/005 | Reabilitarea si modificarea sistemului  | PE - DW + SE |
|                     | de canalizare si a sistemului de        |              |
|                     | furnizare si tratare a apelor reziduale |              |
|                     | in Pascani                              |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/006 | Imbunatatirea sistemului de apa         | PE - DW + SE |
|                     | potabila si celui al apelor uzate in    |              |
|                     | scopul conformarii cu standardele       |              |
|                     | europene in domeniul calitatii apei si  |              |
|                     | protectiei mediului in municipiul Iasi  |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/007 | Tratarea apei potabile si a apelor      | PE - DW + SE |
|                     | uzate in municipiul Brasov si in        |              |
|                     | localitatile invecinate                 |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/008 | Reabilitarea si modernizarea sistemului | PE - DW + SE |
|                     | de alimentare cu apa potabila si a      |              |
|                     | retelei de canalizare in municipiul     |              |
|                     | Cluj                                    |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/009 | Extinderea statiei de epurare a apelor  | PE - SE      |
|                     | uzate Danutoni - etapa de tratare       |              |
|                     | biologica                               |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/010 | Reabilitarea si extinderea retelei de   | PE - SE      |
|                     | canalizare si construirea unei statii   |              |
|                     | de epurare a apelor uzate in municipiul |              |
|                     | Braila                                  |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PE/011 | Reabilitarea si modificarea sistemului  | PE - SE      |
|                     | de canalizare si a sistemului de        |              |
|                     | furnizare si tratare a apelor uzate in  |              |
|                     | Arad pentru protejarea raului Mures     |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/012 | Reabilitarea retelei de canalizare si a | PE - SE      |
|                     | statiei de epurare in municipiul        |              |
|                     | Focsani                                 |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/013 | Reabilitarea sistemului de canalizare   | PE - SE      |
|                     | si a statiei de epurare a apelor uzate  |              |
|                     | in municipiul Oradea                    |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/014 | Managementul integrat al deseurilor in  | PE - SW      |
|                     | municipiul Ramnicu Valcea               |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PE/015 | Reabilitarea alimentarii cu apa si a    | PE - DW + SE |
|                     | colectarii si epurarii apelor uzate in  |              |
|                     | orasul Targu Mures                      |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/019 | Imbunatatirea sistemului de alimentare  | PE - DW + SE |
|                     | cu apa si canalizare in municipiul      |              |
|                     | Satu Mare                               |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/021 | Reabilitarea statiei de epurare a       | PE - DW + SE |
|                     | apelor uzate, a sistemului de           |              |
|                     | canalizare si a retelei de distributie  |              |
|                     | a apei potabile in municipiul Buzau     |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/022 | Modernizarea sistemului de distributie  | PE - DW + SE |
|                     | a apei potabile si a retelei de         |              |
|                     | canalizare in municipiul Sibiu          |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PE/023 | Reabilitarea statiei de epurare, a      | PE - DW + SE |
|                     | sistemului de canalizare si a retelei   |              |
|                     | de distributie in municipiul            |              |
|                     | Piatra Neamt                            |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| ASISTENTA TEHNICA - MEDIU                                                    |
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PA/001 | AT pentru pregatirea proiectului        | PE - SE      |
|                     | "Finalizarea lucrarilor si modernizarea |              |
|                     | statiei de epurare a apelor uzate       |              |
|                     | Bucuresti                               |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PA/003 | AT pentru elaborarea proiectelor ISPA   | PE - DW + SE |
|                     | in sectorul de mediu in Baia Mare,      |              |
|                     | Botosani, Drobeta, Galati, Deva si      |              |
|                     | Hunedoara                               |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| ASISTENTA TEHNICA - TRANSPORT                                                |
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PA/002 | Asistenta tehnica pentru proiectul      | PT - RO      |
|                     | tehnic si documentatia de licitatie     |              |
|                     | pentru sectiunea Drobeta-Turnu          |              |
|                     | Severin - Lugoj, a drumului national    |              |
|                     | DN 6 si studiile aferente (faza 2 a     |              |
|                     | proiectului Craiova - Lugoj)            |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PA/008 | Asistenta tehnica privind reabilitarea  | PT - RA      |
|                     | liniei de cale ferata granita Curtici - |              |
|                     | Arad - Deva - Simeria, parte componenta |              |
|                     | a Coridorului Pan-european nr. IV pentru|              |
|                     | o viteza maxima de circulatie a         |              |
|                     | trenurilor de 160 km/h - revizuire si   |              |
|                     | finalizare studiu de fezabilitate       |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| TRANSPORT                                                                    |
|______________________________________________________________________________|
| 2000/RO/16/P/PT/001 | Reabilitarea sectiunilor                | PT - RA      |
|                     | Baneasa - Fetesti de pe linia de cale   |              |
|                     | ferata Bucuresti - Constanta            |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PT/002 | Largirea la 4 benzi a drumului national | PT - RO      |
|                     | DN 5 Bucuresti - Giurgiu                |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PT/003 | Construirea si reabilitarea sectiunilor | PT - RO      |
|                     | 4 si 5 ale autostrazii                  |              |
|                     | Bucuresti - Cernavoda                   |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2000/RO/16/P/PT/004 | Reabilitarea sectiunii                  | PT - RO      |
|                     | Craiova - Drobeta-Turnu Severin a       |              |
|                     | drumului national DN 6 (faza 1 a        |              |
|                     | proiectului Craiova - Lugoj)            |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PT/005 | Construirea variantei de ocolire a      | PT - RO      |
|                     | orasului Sibiu la standarde de          |              |
|                     | autostrada                              |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2001/RO/16/P/PT/006 | Reabilitarea sectorului Drobeta-Turnu   | PT - RO      |
|                     | Severin - Lugoj pe DN 6 (faza 2 a       |              |
|                     | sectorului Craiova - Lugoj)             |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|
| 2002/RO/16/P/PA/011 | AT pentru imbunatatirea conditiilor de  | PT - IW      |
|                     | navigatie pe Dunare                     |              |
|_____________________|_________________________________________|______________|

    MODIFICARI LA ANEXA Nr. III (ALTELE DECAT ANEXA Nr. III.4)

    - In anexa nr. III.1 la sectiunea a III-a (6), se inlocuieste anexa nr. III.4 apendicele B cu anexa nr. III.4.C.
    - In anexa nr. III.1 la sectiunea a III-a (9), propozitia "Acest termen nu se aplica pentru plata in avans" se elimina.
    - In anexa nr. III.1 se modifica sectiunea a VII-a (pentru a inlocui sectiunile VII, VIII si IX) astfel:

    "SECTIUNEA a VII-a
    Managementul si controlul financiar

    (1) Statele beneficiare trebuie:
    a) sa stabileasca de la 1 ianuarie 2000 si in nici un caz mai tarziu de 1 ianuarie 2002 sisteme de management si control care sa asigure:
    - implementarea adecvata a asistentei acordate in virtutea acestui memorandum, in conformitate cu principiile unui management financiar solid;
    - separarea functiilor de management si control;
    - ca declaratiile de cheltuieli prezentate Comisiei sunt corecte si provin de la sisteme de contabilitate fundamentate pe documente justificative deschise oricaror verificari;
    b) sa verifice periodic ca masurile finantate de Comunitate sunt derulate in mod adecvat;
    c) sa previna iregularitatile si sa actioneze impotriva lor;
    d) sa recupereze orice suma pierduta ca rezultat al iregularitatilor sau neglijentei.
    (2) Controale interne si externe adecvate trebuie derulate, in conformitate cu standardele internationale acceptate de audit, de catre organele nationale competente, care trebuie sa fie independente pentru a indeplini aceasta functie. In fiecare an un plan de audit si un rezumat al rezultatelor misiunilor de audit derulate trebuie transmise Comisiei. Rapoartele de audit se vor afla la dispozitia Comisiei.
    (3) Fara a aduce prejudicii verificarilor realizate de statele beneficiare, serviciile Comisiei si Curtea Europeana de Conturi pot, prin intermediul personalului propriu sau al unor reprezentanti autorizati, sa efectueze audituri financiare si tehnice la fata locului, inclusiv verificari prin sondaj si audituri finale.
    (4) Statul beneficiar trebuie sa se asigure ca, atunci cand personalul Comisiei sau reprezentantii sai autorizati ori cand Curtea Europeana de Conturi efectueaza verificari, aceste persoane sa aiba dreptul de a inspecta la fata locului toata documentatia relevanta si conturile corespunzatoare articolelor finantate in conformitate cu memorandumul de finantare. Statele beneficiare trebuie sa sprijine serviciile Comisiei si Curtea Europeana de Conturi in derularea auditurilor privind utilizarea fondurilor acordate in cadrul Programului ISPA.
    Prevederile anexei nr. III.5 vor fi aplicabile verificarilor efectuate de Comisie la fata locului.
    (5) Prevederile detaliate asupra controlului si managementului financiar sunt stabilite in anexa nr. III.4."
    - Anexa nr. III.3.a este eliminata.
    - In anexa nr. III.5, sectiunea a 3-a va fi modificata dupa cum urmeaza:
    "Iregularitate trebuie sa semnifice orice incalcare a unei prevederi a memorandumului de finantare sau a unui act normativ national, rezultand dintr-un act sau omisiune a unui operator economic, care are sau ar avea ca rezultat prejudicierea bugetului general al Comunitatilor datorita unei cheltuieli nejustificate."

    ANEXA 3.4

                      SISTEME DE MANAGEMENT SI CONTROL
al asistentei nerambursabile acordate de ISPA si proceduri pentru realizarea de corectii financiare

    SECTIUNEA 1

    Aceasta anexa stabileste reguli detaliate privind sistemele de management si control al asistentei nerambursabile acordate de ISPA si in ceea ce priveste procedura de a aduce corectii financiare acestei asistente.

    SECTIUNEA a 2-a
    Sisteme de management si control

    1. Fiecare stat beneficiar se va asigura ca:
    (i) coordonatorul national ISPA,
    (ii) Fondul National si responsabilul national cu autorizarea finantarii,
    (iii) agentiile de implementare si responsabilii sectoriali cu autorizarea si
    (iv) beneficiarii finali,
asa cum sunt definiti in Memorandumul de intelegere ISPA asupra utilizarii Fondului National pentru ISPA, primesc o indrumare adecvata privind crearea unor sisteme de management si control necesare pentru asigurarea unui management solid al ISPA, in conformitate cu principiile si standardele general acceptate, si in special pentru asigurarea corectitudinii, regularitatii si eligibilitatii solicitarilor pentru asistenta ISPA, dar de asemenea trebuie sa asigure ca aceste masuri sunt derulate in conformitate cu termenii memorandumului de finantare si cu obiectivele atribuite masurii.
    2. Pentru obiectivele acestei anexe, agentiile de implementare vor include organe, altele decat beneficiarii finali, carora le este delegata de catre agentia de implementare sau responsabilul sectorial cu implementarea (denumite in continuare organe delegate) implementarea masurilor finantate de ISPA.
    3. Pentru obiectivele acestei anexe, cu exceptia cazurilor in care masurile inseamna proiecte individuale, etapele de proiect sau grupurile de proiecte se regasesc in anexa nr. III.2 sectiunea a II-a (1) la memorandumul de finantare.

    SECTIUNEA a 3-a

    1. Sistemele de management si control ale coordonatorului national ISPA, Fondului National, agentiilor de implementare, organelor delegate si beneficiarilor finali vor prevedea, cu respectarea proportionalitatii in raport cu volumul asistentei administrate:
    a) o definitie clara, o alocare clara si, in masura in care este necesar pentru un management solid, o separare adecvata a functiilor in cadrul organizatiei implicate;
    b) sisteme eficace pentru a asigura ca functiile sunt indeplinite de o maniera satisfacatoare;
    c) in cazul organelor delegate si beneficiarilor finali, raportarea catre autoritatea responsabila privind indeplinirea sarcinilor si mijloacele folosite.

    SECTIUNEA a 4-a

    1. Sistemele de management si control la care se face referire in sectiunea a 3-a vor include procedurile de verificare a autenticitatii cheltuielilor reclamate si executia masurii, incepand de la etapa pregatitoare pana la intrarea in functiune a investitiei finantate, in conformitate cu termenii memorandumului de finantare relevant, cu obiectivele stabilite ale masurii si cu regulile nationale si comunitare aplicabile, in ceea ce priveste, in special, eligibilitatea cheltuielilor in cadrul ISPA, protectia mediului, transporturile (inclusiv retele transeuropene), concurenta si adjudecarea contractelor publice.
    Verificarile vor acoperi toate aspectele, de natura financiara, tehnica sau administrativa, care sa determine utilizarea efectiva a asistentei angajate.
    2. Procedurile vor necesita inregistrarea verificarii masurilor la fata locului. Inregistrarile vor atesta lucrarile executate, rezultatele verificarii si masurile luate in ceea ce priveste discrepantele descoperite. Acolo unde verificarile administrative sau tehnice nu sunt exhaustive, ci realizate pe un esantion de lucrari si tranzactii, inregistrarile vor identifica lucrarile sau tranzactiile selectate si vor descrie metoda de selectare.

    SECTIUNEA a 5-a

    1. Statul beneficiar va informa Comisia, intr-un interval de 3 luni de la intrarea in vigoare a memorandumului de finantare, asupra organizarii coordonatorului national ISPA, Fondului National, agentiilor de implementare si organelor delegate responsabile pentru masurile ISPA, asa cum au fost identificate in sectiunea a 2-a, asupra sistemelor de management si control existente in cadrul acestor autoritati sau organe si asupra imbunatatirilor planificate ca urmare a indrumarii la care se face referire in sectiunea a 2-a (1).
    2. Comunicarea va contine urmatoarele informatii in legatura cu coordonatorul national ISPA, Fondul National, agentiile de implementare si organele delegate:
    a) functiile create in cadrul acestora;
    b) alocarile de functii intre sau in departamentele componente;
    c) procedurile de inspectie si receptie a lucrarilor si cele prin care sunt primite, verificate si validate solicitarile de rambursare a cheltuielilor, precum si procedurile prin care sunt autorizate, executate si contabilizate platile catre beneficiari; si
    d) prevederile pentru auditul sistemelor de management si control.
    3. Comisia, in cooperare cu statul beneficiar, se va convinge ca sistemele de management si control prezentate in paragrafele 1 si 2 indeplinesc standardele stabilite de aceasta anexa si va face cunoscut orice impediment in ceea ce priveste transparenta verificarilor asupra operatiilor ISPA si descarcarea de responsabilitati a Comisiei. Revederi ale operarii sistemelor se vor realiza periodic.

    SECTIUNEA a 6-a

    1. Sistemele de management si control pentru masuri vor prevedea un sistem de audit corespunzator.
    2. Un sistem de audit va fi considerat corespunzator atunci cand permite:
    a) conformitatea sumelor certificate catre Comisie cu inregistrarile cheltuielilor individuale si documentele justificative detinute la diferite niveluri administrative de catre agentiile de implementare si beneficiarii finali;
    b) verificarea alocarii si transferului fondurilor comunitare si nationale disponibile;
    c) verificarea corectitudinii informatiilor furnizate asupra executarii masurii, in conformitate cu termenii memorandumului de finantare prin care se acorda asistenta si obiectivele stabilite pentru masura.
    3. O descriere indicativa a necesarului de informatii pentru un sistem de audit corespunzator este redata in anexa nr. III.4.A.
    4. Statul beneficiar se va convinge asupra urmatoarelor:
    a) ca exista proceduri pentru a se asigura ca documentele relevante pentru aspecte specifice privind cheltuielile realizate, platile facute, lucrarile realizate si verificarile acestora, facute in legatura cu masura si care sunt necesare pentru un sistem de audit corespunzator, sunt detinute in conformitate cu cerintele sectiunii a XII-a a anexei nr. II.1 si cu anexa nr. III.4.A;
    b) ca o inregistrare este mentinuta de organul care o detine si localizarea sa;
    c) ca documentele sunt disponibile pentru inspectarea de catre persoanele sau organele care au in mod normal dreptul de a inspecta asemenea documente.
    5. Persoanele si organele la care se face referire in paragraful 4 c) vor fi:
    a) personalul coordonatorului national ISPA, Fondului National, agentiilor de implementare si al organelor delegate care opereaza solicitarile de plata;
    b) serviciile care auditeaza sistemele de management si control;
    c) responsabilul national cu autorizarea finantarii, in calitate de persoana responsabila cu certificarea solicitarilor de plata intermediare si finale, conform sectiunii a III-a (8) a anexei nr. III.1, si persoana sau departamentul care emite declaratiile de finalizare a masurilor, asa cum sunt prevazute in anexa nr. III.4.C;
    d) oficiali mandatati ai institutiilor nationale de audit si ai Comunitatii.
    Ei pot solicita sa le fie furnizate extrase sau copii ale documentelor ori inregistrarilor contabile la care se face referire in paragraful 4.

    SECTIUNEA a 7-a

    Fondul National va tine un registru al sumelor recuperabile din platile deja facute in cadrul asistentei ISPA si se va asigura ca sumele sa fie recuperate fara nici o intarziere nejustificata. Dupa recuperare, acesta va replati sumele recuperate care fusesera platite neregulamentar, impreuna cu dobanda primita in contul platii intarziate, prin deducerea sumelor respective din urmatoarea declaratie de cheltuiala si cerere de plata catre Comisie in legatura cu masura respectiva. Daca aceasta este insuficienta, Comisia poate solicita ca sumele in exces sa ii fie inapoiate.
    Fondul National va transmite Comisiei anual, in anexa la cel de-al patrulea raport trimestrial asupra recuperarilor realizate conform anexei nr. III.5, o declaratie asupra sumelor ce vor fi recuperate din masura ISPA la acea data, clasificate pe an al initierii procedurilor de recuperare.

    SECTIUNEA a 8-a
    Certificarea cheltuielilor

    1. Certificatele si declaratia cheltuielilor intermediare si finale la care se face referire in anexa nr. III.1 sectiunea a III-a (6) al cincilea alineat si (8) vor fi emise in forma stabilita in anexa nr. III.4.B de catre responsabilul national cu autorizarea finantarii, care este independent din punct de vedere functional de orice serviciu care aproba solicitarile.
    2. Inainte de certificarea unei declaratii de cheltuieli, responsabilul national cu autorizarea finantarii se va convinge ca urmatoarele conditii sunt indeplinite:
    a) coordonatorul national ISPA, agentiile de implementare, organele delegate si beneficiarii finali au indeplinit cerintele sectiunilor a III-a (3) si (6) si a VII-a ale anexei nr. III.1 si au respectat termenii memorandumului de finantare;
    b) declaratia de cheltuieli include numai cheltuielile:
    (i) care au fost efectiv facute in cadrul perioadei de eligibilitate stabilite in memorandumul de finantare prin care se acorda asistenta si care pot fi justificate prin facturi sau documente contabile cu valoare probativa echivalenta;
    (ii) legate de lucrarile care nu fusesera incheiate la data cand aplicatia pentru asistenta a fost depusa;
    (iii) care sunt justificate prin progresele sau incheierea masurii, in conformitate cu termenii memorandumului de finantare prin care se acorda asistenta si cu obiectivele atribuite masurii.
    3. Pentru ca eficienta sistemelor de control si auditul sa poata fi luata intotdeauna in considerare inainte ca o declaratie de cheltuieli sa fie prezentata Comisiei, statul beneficiar se va asigura ca Fondul National sa fie tinut la curent cu procedurile urmate de coordonatorul national ISPA, agentiile de implementare si organele delegate, pentru:
    a) a verifica autenticitatea cheltuielilor reclamate si executarea masurii in conformitate cu termenii memorandumului de finantare si obiectivele atribuite masurii;
    b) a asigura conformitatea cu regulile aplicabile; si
    c) a mentine sistemul de audit.

    SECTIUNEA a 9-a
    Verificarea selectiva

    1. Statul beneficiar va organiza verificarile asupra masurilor pe o baza selectiva adecvata, cu scopul:
    a) de a verifica eficienta sistemelor de management si control existente;
    b) de a verifica in mod selectiv, pe baza unei analize de risc, declaratiile de cheltuieli facute la diverse niveluri implicate.
    2. Verificarile efectuate pe perioada derularii asistentei ISPA vor acoperi cel putin 15% din totalul cheltuielilor eligibile realizate in cadrul masurii aprobate in timpul acelei perioade. Acest procentaj poate fi redus proportional cu cheltuielile realizate inainte de 1 ianuarie 2003. Verificarile se vor baza pe un esantion reprezentativ de tranzactii, tinand cont de cerintele paragrafului 3.
    Statul beneficiar va incerca sa extinda implementarea verificarilor chiar dincolo de perioada respectiva. Se va asigura o separare adecvata a sarcinilor intre asemenea verificari si procedurile de implementare sau plata privind masurile.
    3. Selectarea esantionului de tranzactii ce vor fi verificate va tine cont de:
    a) necesitatea de a verifica un ansamblu adecvat de masuri, din punct de vedere al tipului si dimensiunii;
    b) orice factor de risc identificat cu ocazia verificarilor nationale sau comunitare;
    c) necesitatea de a asigura ca diferitele tipuri de organe implicate in managementul si implementarea masurilor si cele doua sectoare de activitate (transport si mediu) sunt verificate in mod corespunzator.

    SECTIUNEA a 10-a

    In cadrul controalelor statul beneficiar va incerca sa verifice urmatoarele:
    a) aplicarea practica si eficienta sistemelor de management si control;
    b) executarea masurii in conformitate cu memorandumul de finantare prin care s-a acordat asistenta si cu obiectivele stabilite pentru masura;
    c) pentru un numar adecvat de inregistrari contabile, conformitatea acelor inregistrari cu documentele justificative detinute de agentiile de implementare, organele delegate si beneficiarii finali;
    d) prezenta unui sistem de audit corespunzator;
    e) pentru un numar adecvat de tipuri de cheltuieli, ca natura si calendarul cheltuielilor relevante sunt in conformitate cu prevederile comunitare si corespund specificatiilor aprobate ale masurii si lucrarilor executate in realitate;
    f) cofinantarea nationala corespunzatoare a fost intr-adevar disponibilizata;
    g) ca masurile cofinantate au fost implementate in conformitate cu regulile si politicile Comunitatii, conform art. 5 din memorandumul de finantare.

    SECTIUNEA a 11-a

    Verificarile vor stabili daca problemele intampinate au un caracter sistemic, ridicand un risc pentru alte masuri sau pentru toate masurile operate de catre aceleasi agentii de implementare ori in statul beneficiar respectiv. De asemenea, vor identifica cauzele unor asemenea situatii, orice examinare suplimentara considerata necesara, masurile de corectie si actiunile preventive necesare.

    SECTIUNEA a 12-a

    Fiecare stat beneficiar si Comisia se vor consulta cel putin o data pe an in vederea coordonarii programelor lor de control, astfel incat sa se maximizeze efectul util al resurselor alocate controalelor la nivel national si comunitar. Aceste consultari vor aborda tehnicile de analiza a riscului ce trebuie aplicate si vor tine cont de controalele recente, rapoartele si comunicarile autoritatilor nationale, ale Comisiei si Curtii Europene de Conturi.

    SECTIUNEA a 13-a

    In conformitate cu sectiunea a 12-a, statul beneficiar va informa Comisia, pana la data de 30 iunie a fiecarui an si pentru prima data pana la data de 30 iunie 2002, asupra aplicarii sectiunilor 9 - 11 ale acestei anexe pentru anul calendaristic precedent si, in plus, va furniza orice completare sau actualizare necesara a descrierii sistemelor de management si control, comunicate conform sectiunii a 5-a (1).

    SECTIUNEA a 14-a
    Declaratia de finalizare a proiectelor

    Persoana sau departamentul desemnat pentru a emite declaratii de finalizare a masurilor, conform anexei nr. III.4.C, va avea o functie independenta de coordonatorul national ISPA, responsabilul national cu autorizarea finantarii, Fondul National, agentiile de implementare, organele delegate si beneficiarii finali.
    Acesta va conduce examinarea in conformitate cu standardele de auditare international acceptate. I se vor furniza de catre coordonatorul national ISPA, responsabilul national cu autorizarea finantarii, Fondul National, agentiile de implementare, organele delegate si beneficiarii finali toate informatiile solicitate si va avea acces la inregistrarile si documentele justificative necesare pentru elaborarea declaratiei.

    SECTIUNEA a 15-a

    Declaratiile vor fi fundamentate pe o examinare a sistemelor de management si control, pe rezultatele verificarilor deja facute si, unde este necesar, pe o verificare selectiva suplimentara a tranzactiilor si a raportului final elaborat conform sectiunii a V-a a anexei nr. III.1. Persoana sau departamentul ce emite declaratia va face toate investigatiile necesare pentru a obtine o asigurare rezonabila ca declaratia certificata a cheltuielilor este corecta, ca tranzactiile sunt legale si reale si ca masura a fost realizata in conformitate cu termenii memorandumului de finantare si cu obiectivele atribuite masurii.
    Declaratiile vor fi elaborate pe baza modelului indicativ din anexa nr. III.4.C si vor fi insotite de un raport care va include toate informatiile relevante pentru justificarea declaratiei, inclusiv un rezumat al rezultatelor tuturor verificarilor realizate de organele nationale si comunitare la care declarantul a avut acces.

    SECTIUNEA a 16-a

    Daca prezenta unor lipsuri majore in ceea ce priveste managementul si controlul sau frecventa ridicata a iregularitatilor descoperite ori unele indoieli privind implementarea adecvata a masurii nu permit o asigurare generala pozitiva in ceea ce priveste validitatea cererii finale de plata si a certificatului final de cheltuieli, declaratia se va referi la aceste circumstante si va estima amploarea problemei si impactul financiar al acesteia.
    Intr-un asemenea caz Comisia poate cere o verificare suplimentara in vederea identificarii si corectarii iregularitatilor intr-un interval specificat de timp.

    SECTIUNEA a 17-a
    Informatiile contabile ce trebuie detinute si comunicate Comisiei la cerere

    1. Inregistrarile contabile asupra masurilor la care se face referire in anexa nr. III.4.A vor trebui tinute, pe cat posibil, in format electronic. Asemenea inregistrari vor fi facute disponibile Comisiei la cerere, in scopul verificarii documentelor si verificarilor la fata locului, fara a se aduce prejudicii cerintei de a se furniza rapoarte de progres conform sectiunii a X-a a anexei nr. III.1.
    2. La cererea scrisa a Comisiei, statul beneficiar va transmite acesteia inregistrarile la care se face referire in paragraful 1, intr-un interval de 10 zile lucratoare de la primirea cererii. O perioada diferita poate fi agreata intre Comisie si statul beneficiar, in special in cazul in care inregistrarile nu sunt disponibile in format electronic.
    3. Comisia se va asigura ca informatiile inaintate de statul beneficiar sau colectate in cursul inspectiilor la fata locului raman confidentiale si in siguranta.
    4. Cu respectarea legilor nationale, oficialii Comisiei vor avea acces la toate documentele pregatite in vederea sau in cursul controalelor desfasurate conform acestei anexe si la datele detinute, inclusiv cele din sistemele computerizate.

    SECTIUNEA a 18-a
    Corectii finale

    1. Daca, dupa finalizarea verificarilor necesare, Comisia ajunge la concluzia ca:
    a) implementarea unei masuri nu justifica o parte sau intreaga asistenta acordata, incluzand esecul indeplinirii uneia dintre conditiile din memorandumul de finantare prin care se acorda asistenta si, in special, orice schimbare semnificativa afectand natura sau conditiile de implementare a masurii, pentru care aprobarea Comisiei nu a fost ceruta; sau
    b) exista o iregularitate cu privire la asistenta ISPA si ca statul beneficiar nu a luat nici masurile corective necesare,
Comisia va suspenda asistenta in ceea ce priveste masura respectiva, declarand motivele, si solicita statului beneficiar sa expuna comentariile sale intr-o perioada specificata de timp.
    Daca statul beneficiar are obiectii in ceea ce priveste observatiile facute de Comisie, acesta va fi invitat la o audiere de catre Comisie, in care ambele parti vor face eforturi pentru a ajunge la un acord in privinta observatiilor si concluziilor finale.
    2. La sfarsitul perioadei stabilite de Comisie, aceasta, cu respectarea procedurilor existente si daca nu se ajunge la un acord in termen de 3 luni, luand in considerare orice comentariu facut de statul beneficiar, va decide:
    a) sa reduca plata in avans la care se face referire in sectiunea a III-a (2) a anexei nr. III.1; sau
    b) sa opereze corectiile financiare cerute. Aceasta va insemna anularea intregii asistente acordate pentru masura sau unei parti din aceasta.
    Aceste decizii vor respecta principiul proportionalitatii. Comisia, atunci cand decide asupra sumei ce face obiectul corectiei, va tine cont de tipul iregularitatii sau schimbarii si de amploarea impactului financiar potential al oricarei deficiente a sistemelor de management si control. Orice reducere sau anulare va duce la recuperarea sumelor platite.
    3. Orice suma primita nejustificat si care trebuie recuperata va fi platita Comisiei. Dobanda asupra contului cu sumele rambursate cu intarziere va fi atribuita in conformitate cu regulile stabilite in sectiunea a 21-a.

    SECTIUNEA a 19-a

    1. Totalul corectiilor financiare efectuate de Comisie in conformitate cu prevederile sectiunii a 18-a (2) pentru iregularitati individuale sau sistemice vor fi evaluate oriunde este posibil si practic, pe baza dosarelor individuale, si va fi egal cu totalul cheltuielilor atribuite gresit ISPA, tinandu-se cont de principiul proportionalitatii.
    2. Cand nu este posibil sau practic sa se cuantifice totalul exact al cheltuielilor incorecte sau cand ar fi disproportionat sa se anuleze in intregime cheltuielile respective si Comisia isi bazeaza corectiile financiare pe o extrapolare ori o rata fixa, va proceda dupa cum urmeaza:
    a) in cazul extrapolarii, va folosi un esantion reprezentativ de tranzactii asemanatoare;
    b) in cazul ratei fixe, va evalua importanta incalcarii regulilor, amploarea si implicatiile financiare ale deficientelor sistemului de management si control care au condus la iregularitatile stabilite.
    3. Acolo unde Comisia isi fundamenteaza pozitia pe datele stabilite de auditori, altii decat cei ai propriilor servicii, aceasta isi va elabora propriile concluzii privind consecintele financiare, dupa examinarea masurilor luate de statul beneficiar respectiv, conform sectiunii a VII-a a anexei nr. III.1, sectiunii a 18-a (1) si (2) din aceasta anexa, rapoartelor transmise conform anexei nr. III.5 si raspunsurilor statului beneficiar.

    SECTIUNEA a 20-a

    1. Perioada in care statul beneficiar respectiv poate raspunde la o cerere conform sectiunii a 18-a (1), poate inainta comentariile sale si, unde este cazul, poate face corectii va fi de doua luni, cu exceptia cazurilor pe deplin justificate in care o perioada mai lunga poate fi agreata de Comisie.
    2. Acolo unde Comisia propune corectii financiare pe baza extrapolarii sau a unei rate fixe, statului beneficiar i se va oferi oportunitatea de a demonstra, prin intermediul unei examinari a dosarelor respective, ca amploarea reala a iregularitatilor a fost mai mica decat aceea evaluata de Comisie. In acord cu Comisia, statul beneficiar poate limita aria examinarii la o proportie adecvata sau la un esantion de dosare.
    Cu exceptia cazurilor pe deplin justificate, timpul alocat pentru aceasta examinare nu va depasi o perioada suplimentara de doua luni, dupa cele doua luni la care se face referire in paragraful 1. Rezultatele unei asemenea examinari vor fi analizate in maniera specificata in al doilea subparagraf al sectiunii a 18-a (1). Comisia va lua in considerare orice dovada inaintata de statul beneficiar in perioada stabilita.
    3. Oricand statul beneficiar obiecteaza fata de observatiile facute de Comisie si are loc o audiere conform subparagrafului al doilea al sectiunii a 18-a (1), perioada de 3 luni in care Comisia poate lua o decizie va incepe sa curga de la data audierii.

    SECTIUNEA a 21-a

    1. Orice rambursare ce trebuie facuta catre Comisie, conform sectiunii a 18-a (3), va fi efectuata inaintea datei indicate in cererea transmisa responsabilului national cu autorizarea finantarii. Aceasta data va fi ultima zi a celei de-a doua luni de la data transmiterii cererii de rambursare.
    2. Orice intarziere in efectuarea rambursarii va da nastere la dobanda la platile efectuate cu intarziere, incepand cu data la care se face referire in paragraful 1 si sfarsind cu data platii efective. Rata dobanzii va fi cu 1,5% mai mare decat rata aplicata de Banca Centrala Europeana in operatiile sale de refinantare in prima zi lucratoare a lunii in care data respectiva cade.
    3. O corectie financiara conform sectiunii a 18-a (2) nu va aduce prejudicii obligatiei statului beneficiar de a urmari recuperarea conform sectiunii a VII-a din anexa nr. III.1.
    4. Atunci cand trebuie recuperate sume ca urmare a corectiilor financiare, serviciul sau organul competent va initia procedurile de recuperare si va notifica aceasta coordonatorului national ISPA, Fondului National si agentiilor de implementare.

    SECTIUNEA a 22-a

    Nici o prevedere a acestei anexe nu va impiedica statul beneficiar sa aplice reguli mai stricte decat cele stabilite aici.

    ANEXA 3.4.A

                            DESCRIEREA SUCCINTA
a cerintelor referitoare la informatiile necesare pentru un sistem de audit corespunzator (sectiunea a 6-a)

    Un sistem de audit corespunzator, descris in sectiunea a 6-a (2), este indeplinit, pentru o masura data, inclusiv proiecte individuale in cadrul grupurilor de proiecte, atunci cand:
    1. Evidentele contabile tinute la nivelul de management corespunzator furnizeaza informatii detaliate despre cheltuielile reale facute in cadrul masurii cofinantate de catre agentia de implementare, inclusiv atunci cand aceasta din urma nu este destinatarul final al finantarii, organele si firmele implicate in implementarea masurii, fie ca sunt concesionari, delegati sau alt tip. Inregistrarile contabile arata data in care au fost facute, valoarea fiecarui articol de cheltuiala, natura documentelor justificative, data si metoda de plata. Documentatia justificativa necesara (de exemplu, facturile) se anexeaza.
    2. In cazul cheltuielilor legate doar partial de masura cofinantata, este demonstrata corectitudinea cheltuielilor intre masura cofinantata si restul operatiunilor. Aceeasi regula se aplica tipurilor de cheltuieli care sunt considerate eligibile numai in cadrul unor anumite limite sau in raport cu alte costuri.
    3. Specificatiile tehnice si planul financiar al masurii, rapoartele de progres, documentele privind licitatiile si procedurile de contractare, precum si rapoartele inspectiilor asupra executarii masurii, in conformitate cu sectiunea a 4-a, sunt pastrate disponibile la nivelul de management adecvat.
    4. Pentru declararea cheltuielilor reale facute in cadrul masurii catre Fondul National, informatiile mentionate in paragraful 1 sunt adunate intr-o declaratie de cheltuieli detaliata pe categorii. Declaratiile detaliate ale cheltuielilor constituie documente justificative pentru inregistrarile contabile ale Fondului National si reprezinta baza pentru pregatirea declaratiilor de cheltuieli catre Comisie.
    5. In cazul in care exista unul sau mai multe organe delegate la un nivel intermediar intre agentia de implementare sau organele ori firmele implicate in implementarea masurii si Fondul National, fiecare organ delegat solicita declaratii detaliate de cheltuieli, pentru aria sa de responsabilitate, de la organul de la nivelul inferior, ca documente justificative pentru propriile inregistrari contabile, din care transmite cel putin un rezumat al cheltuielilor facute in cadrul masurii catre organul de la nivelul superior.
    6. In cazul transferurilor computerizate de date, toate autoritatile si organele implicate vor obtine suficiente informatii de la nivelul inferior pentru a-si justifica propriile inregistrari contabile si sumele raportate la nivel superior, asigurand in acest fel un sistem de audit corespunzator al sumelor totale raportate Comisiei pentru fiecare cheltuiala si pentru documentele justificative la nivelul agentiei de implementare si al celorlalte organe si firme care sunt implicate in implementarea masurii.

    ANEXA 3.4.B

    CERTIFICAT INTERMEDIAR/FINAL SI DECLARATIE DE CHELTUIELI SI CERERE DE PLATA

                          COMISIA EUROPEANA - ISPA

    Certificat intermediar/final si declaratie de cheltuieli si cerere de plata
         (de transmis la Unitatea ......... a DG REGIO pe canale oficiale)

________________________________________________________________________________

 Denumirea masurii:

 ..............................................................................
 Memorandum de finantare nr. ...................... din .......................
 Referinta Comisiei (CCI Nr.) .................................................
________________________________________________________________________________

                                 CERTIFICAT

    Subsemnatul ..........................................., reprezentand Fondul National, desemnat de*1) ......................., certific ca toate cheltuielile eligibile incluse in declaratia atasata, reprezentand contributii ale ISPA si ale finantarii nationale, au fost platite in conformitate cu progresele masurii
         ___________________                 ____________________
dupa*2) |     |     | 20... | in valoare de |             | euro |
        |_____|_____|_______|               |_____________|______|
                                             (suma exacta pana la
                                                doua zecimale)
    Declaratia de cheltuieli atasata, detaliata pe categorii de cheltuieli si pe masura in cazul unui grup de proiecte, acopera cheltuieli pana la
 ___________________
|     |     | 20... | si este parte integranta a acestui certificat, la fel ca
|_____|_____|_______|
raportul insotitor asupra progreselor masurii comparat cu planurile/raportul final.
    De asemenea, certific ca masura face progrese satisfacatoare spre finalizare/a fost incheiata in conformitate cu obiectivele si ca informatiile date in raportul de progres/raportul final sunt corecte.
    Certific, in plus, ca masura este in curs de implementare/a fost implementata in conformitate cu termenii memorandumului de finantare, in special in ceea ce priveste:
    1. conformitatea cu reglementarile privind protectia mediului, transporturile (inclusiv retelele transeuropene), concurenta si acordarea contractelor publice (Ghidul practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD);
    2. aplicarea procedurilor de management si control la masura, in special pentru verificarea realitatii cheltuielilor reclamate si executia adecvata a masurii, in conformitate cu sectiunea a 4-a, si prevenirea, descoperirea si corectarea iregularitatilor, urmarirea fraudelor si recuperarea sumelor platite nejustificat (anexa nr. III.5).
    In conformitate cu sectiunea a XII-a a anexei nr. III.1, documentele justificative sunt si vor continua sa fie disponibile pentru o perioada de minimum 5 ani de la plata finala de catre Comisie.

    Certific ca:

    1. declaratia de cheltuieli este corecta si rezulta din sistemele contabile bazate pe documente justificative verificabile;
    2. declaratia de cheltuieli si cererea de plata iau in considerare orice recuperare facuta si dobanda primita pentru acestea;
    3. detaliile privind tranzactiile realizate sunt inregistrate, acolo unde este posibil, pe format electronic si sunt disponibile la cererea departamentelor responsabile ale Comisiei.
          ___________________
    Data |     |     | 20... |
         |_____|_____|_______|

                                            Numele cu majuscule,
                                stampila si semnatura autoritatii competente

------------
    *1) Indicati instrumentul administrativ de desemnare in conformitate cu sectiunea a III-a (8) si (9) din anexa nr. III.1, cu referinte adecvate si data.
    *2) Data de incepere a eligibilitatii cheltuielilor conform memorandumului de finantare.

               DECLARATIE DE CHELTUIELI FACUTE IN CADRUL MASURII*3)

    Document nr. (cod CCI)
    Denumirea masurii
    Data

________________________________________________________________________________
   Categoria     Total       Cheltuielile  Total       Cheltuieli    Cheltuieli
   de            cheltuieli  certificate   cheltuieli  facute la     estimative
   cheltuieli    facute      in prezenta   planificate aceasta data, necesare
                 la data     declaratie    (buget      ca procent    pentru
                 (intre                    initial)    din bugetul   finalizarea
                 ...*4)                                initial (%)   masurii
                 si ...)
________________________________________________________________________________
 1. Planificare
________________________________________________________________________________
 2. Studii de
 fezabilitate,
 proiect
________________________________________________________________________________
 3. Pregatirea
 santierului
________________________________________________________________________________
 4. Cladiri si
 constructie
________________________________________________________________________________
 5. Echipament
________________________________________________________________________________
 6. Asistenta
 tehnica,
 pregatirea
 documentelor
 de licitatie
________________________________________________________________________________
 7. Altele
________________________________________________________________________________
 TOTAL:
________________________________________________________________________________

    Anexa la declaratia de cheltuieli: recuperari efectuate de la ultima declaratie de cheltuieli certificata si inclusa in prezenta declaratie de cheltuieli

________________________________________________________________________________
 Suma ordonata a fi recuperata
________________________________________________________________________________
 Debitor
________________________________________________________________________________
 Data de emitere a ordinului de recuperare
________________________________________________________________________________
 Autoritatea care a emis ordinul de recuperare
________________________________________________________________________________
 Data recuperarii
________________________________________________________________________________
 Suma recuperata
________________________________________________________________________________
    *3) Pentru decizii asupra unor grupuri de proiecte, cheltuielile trebuie impartite pe proiecte, cu exceptia cazurilor cand cheltuielile sunt comune grupului, cum este cazul asistentei tehnice si publicitatii.
    *4) Data de incepere a eligibilitatii cheltuielilor (semnarea memorandumului de finantare de catre Comisie).

                 APLICATIE PENTRU PLATA INTERMEDIARA/FINALA

    Denumirea masurii .........................................................
    Referinta Comisiei (CCI nr.) ..............................................
    Ca urmare a prevederilor sectiunii a III-a (1) din anexa nr. III.1,
subsemnatul ...................................................................
                    (numele cu majuscule, stampila, pozitia si semnatura
                                  autoritatii competente)
solicit plata sumei de ............ euro ca plata intermediara/finala*5).
    Aceasta aplicatie indeplineste conditiile de admisibilitate, deoarece:

    Stergeti, daca este cazul.
 ______________________________________________________________________________
| a) raportul asupra progreselor masurii in ceea ce priveste| - este inclus    |
|    indicatorii fizici si financiari si care demonstreaza  |                  |
|    conformitatea sa cu decizia de acordare a asistentei,  |                  |
|    incluzand conditiile specifice stabilite               |                  |
|___________________________________________________________|__________________|
| b) ultimul raport de progres/raportul final asupra        | - a fost transmis|
|    implementarii, solicitat conform sectiunilor V si X ale| - este inclus    |
|    anexei nr. III.1, inclusiv in cel de-al doilea caz     |                  |
|    detalii privind conformitatea cu Ghidul practic pentru |                  |
|    PHARE, ISPA si SAPARD                                  |                  |
|___________________________________________________________|__________________|
| c) observatii si recomandari facute de autoritatile de    | - s-a actionat in|
|    audit nationale si/sau comunitare, in special          |   conformitate   |
|    corectarea iregularitatilor banuite sau dovedite       | - nu s-au facut  |
|                                                           |   observatii sau |
|                                                           |   recomandari    |
|___________________________________________________________|__________________|
| d) principalele probleme de ordin tehnic, financiar si    | - sunt indicate  |
|    juridic aparute si masuri pentru corectarea lor        | - nici una nu a  |
|                                                           |   fost observata |
|___________________________________________________________|__________________|
| e) analiza oricarei abateri de la planul financiar initial| - a fost         |
|                                                           |   transmisa      |
|                                                           | - este inclusa   |
|___________________________________________________________|__________________|
| f) masuri de publicitate luate in legatura cu masura      | - sunt indicate  |
|___________________________________________________________|__________________|
| g) nici una dintre cheltuielile certificate nu a fost     |                  |
|    suspendata conform sectiunii a VIII-a (3) a            |                  |
|    anexei nr. III.1                                       |                  |
|___________________________________________________________|__________________|

    Plata trebuie facuta catre:
 ______________________________________________________________________________
| Beneficiarul       |                                                         |
|____________________|_________________________________________________________|
| Banca              |                                                         |
|____________________|_________________________________________________________|
| Cont nr.           |                                                         |
|____________________|_________________________________________________________|
| Titularul contului |                                                         |
| (daca este diferit |                                                         |
| de beneficiar)     |                                                         |
|____________________|_________________________________________________________|

          ___________________
    Data |     |     | 20... |
         |_____|_____|_______|

                                             Numele cu majuscule,
                                        stampila, pozitia si semnatura
                                            autoritatii competente

------------
    *5) Stergeti, daca este cazul.

    ANEXA 3.4.C

          MODEL INDICATIV AL DECLARATIEI LA FINALIZAREA MASURII*6)

                            (sectiunea a 14-a)

    Catre Comisia Europeana, Directoratul General pentru Politica Regionala

    Introducere
    1. Subsemnatul ................................................. am examinat
                    (se specifica numele, functia si departamentul)
declaratia finala de plata pentru
...............................................................................
    (denumirea si numarul de referinta CCI ale masurii asistate prin ISPA)
si cererea catre Comisie pentru plata finala a sumelor provenite din ajutorul Comunitatii.

    Scopul controlului
    2. Am condus examinarea in conformitate cu prevederile sectiunilor 14, 15 si 16 ale anexei nr. III.4. Am planificat si am executat examinarea in vederea obtinerii unei asigurari rezonabile ca declaratia finala de cheltuieli, solicitarea de plata a sumelor provenite din ajutorul Comunitatii si raportul final nu contin declaratii false, in special in ceea ce priveste executarea masurii*7) in conformitate cu termenii si conditiile deciziei si obiectivele atribuite acesteia. Procedura urmata si informatiile folosite la examinare, inclusiv concluziile verificarilor efectuate in anii precedenti, se regasesc in rezumat in raportul atasat.

    Observatii
    3. Scopul examinarii de control a fost ingradit de urmatoarele:
    a)
    b)
    c)
    etc.
    (Indicati orice obstacol cu care v-ati confruntat in timpul examinarii, de exemplu probleme sistemice, slabiciuni de management, lipsa unui sistem de audit, lipsa documentatiei justificative, cazurile aflate in proceduri legale etc.; estimati suma cheltuielilor afectate de aceste obstacole si asistenta comunitara corespunzatoare acestora.)
    4. Examinarea, impreuna cu concluziile altor controale nationale sau din partea Comunitatii la care am avut acces au dezvaluit o frecventa mica/ridicata (se va indica corespunzator; daca este ridicata, se va explica) a erorilor/iregularitatilor. Erorile/iregularitatile au fost rezolvate satisfacator de catre autoritatile responsabile si nu par sa afecteze suma ajutorului platibil de catre Comunitate, cu urmatoarele exceptii:
    a)
    b)
    c)
    etc.
    (Indicati erorile/iregularitatile care nu au fost rezolvate corespunzator si, pentru fiecare caz, posibilul caracter sistemic al acestora si amploarea problemelor si marimea sumelor de ajutor comunitar care par sa fie afectate de acestea.)

    Concluzii
    Fie:
    Daca nu au existat impedimente la examinare, frecventa erorilor depistate este redusa si toate problemele au fost rezolvate satisfacator:
    5.a) In lumina examinarii si a concluziilor altor verificari nationale sau comunitare la care am avut acces, opinia mea este ca declaratia finala de cheltuieli si raportul final prezinta corect, in toate aspectele materiale, cheltuielile facute si lucrarile realizate, in concordanta cu memorandumul de finantare privind masura si obiectivele sale, si ca solicitarea facuta Comisiei pentru plata finala a asistentei comunitare pare sa fie valida.
    Fie:
    Daca au fost intampinate unele dificultati in timpul examinarii, dar frecventa erorilor nu este ridicata, sau daca exista probleme care nu au fost rezolvate satisfacator:
    5.b) Cu exceptia problemelor la care s-a facut referire la pct. 3 (si) a erorilor/iregularitatilor la care s-a facut referire la pct. 4, care par a nu fi fost rezolvate satisfacator, opinia mea, bazata pe examinarea si pe concluziile altor verificari nationale sau din partea Comunitatii la care am avut acces, este ca declaratia finala de cheltuieli si raportul final prezinta corect, in toate aspectele materiale, cheltuielile facute si lucrarile realizate, in concordanta cu memorandumul de finantare privind masura si obiectivele sale, si ca solicitarea facuta Comisiei pentru plata finala a asistentei din partea Comunitatii pare sa fie valida.
    Fie:
    Daca obstacole majore au fost intampinate in timpul examinarii sau frecventa erorilor depistate este ridicata, chiar daca erorile/iregularitatile au fost rezolvate satisfacator:
    5.c) Din cauza problemelor la care s-a facut referire la pct. 3 (si) data fiind frecventa ridicata a erorilor mentionate la pct. 4, nu sunt in pozitia de a exprima o opinie asupra declaratiei finale de cheltuieli, raportului final si solicitarii facute Comisiei pentru plata finala a asistentei din partea Comunitatii.

    Data, semnatura

------------
    *6) In cazul grupurilor de proiecte care sunt subiect al unei singure decizii, declaratia acopera grupul de proiecte.
    *7) Inclusiv proiectele individuale dintr-un grup de proiecte.

    GUVERNUL ROMANIEI
    MINISTERUL INTEGRARII EUROPENE

                                                   Nr. 2.147/HP/28 martie 2003
                                                                     Bucuresti

    Stimate domnule Crauser,
    Subiect: Modificarea memorandumurilor de finantare pentru proiectele
             convenite in anii 2000, 2001, 2002 si inca nefinalizate
    Ref.:    Scrisoarea dumneavoastra nr. 101.116 din 30 ianuarie 2003

    In vederea alinierii continutului anexei nr. III.4 la Memorandumul de finantare ISPA "Sisteme de management si control pentru asistenta acordata prin ISPA si pentru masurile privind corectiile financiare" la prevederile Regulamentului Comisiei nr. 1.386/2002 privind sistemele de management si control pentru asistenta financiara acordata prin Fondul de coeziune si procedurile referitoare la corectiile financiare, aliniere care raspunde, de asemenea, angajamentului Comisiei fata de solicitarea Parlamentului European din anul 2001 privind intarirea capacitatii financiare a Programului ISPA si managementul iregularitatilor, am fost informati prin scrisoarea dumneavoastra nr. 101.116/2003 ca anexele mentionate in adresa dumneavoastra trebuie amendate pentru toate memorandumurile ISPA incheiate in perioada 2000 - 2002.
    Pentru a aplica aceasta modificare la memorandumurile de finantare ISPA incheiate in aceasta perioada, la data de 27 martie 2003 Guvernul Romaniei a imputernicit ministrul integrarii europene, in calitate de coordonator national ISPA, sa semneze scrisoarea de amendare pentru masurile ISPA prezentate in scrisoarea dumneavoastra.
    Ca urmare, pentru a include si a aplica prevederile noii anexe nr. III.4 pentru toate proiectele ISPA deja incheiate in acesti 3 ani si nefinalizate inca, toate memorandumurile de finantare ISPA sunt amendate.
    In conformitate cu procedurile de amendare, aceasta scrisoare si scrisoarea CE nr. 101.116 din 30 ianuarie 2003 constituie un amendament oficial la memorandumurile de finantare la care se face referire in scrisoarea mentionata mai sus, care va fi adaugat la respectivele memorandumuri de finantare si va constitui parte integranta a acestora.

                                              A dumneavoastra,
                                              Hildegard Carola Puwak,
                                              ministrul integrarii europene,
                                              coordonator national ISPA

    Copie: Domnului Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Domnului Guy Crauser
    Director general
    DG Politica Regionala
    Comisia Europeana



SmartCity5

COMENTARII la Legea 395/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 395 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Ordin 140 2016
    Obținerea unui împrumut legitim a fost întotdeauna o problemă uriașă Pentru atât de mulți clienți care au nevoi financiare. Problema creditului necorespunzător și a garanțiilor sunt ceva de care clienții sunt întotdeauna îngrijorați atunci când solicită un împrumut de la un creditor legitim. Însă MIDLAND CREDIT FIRM a făcut această diferență în industria creditelor. MIDLAND CREDIT FIRM a fost acreditat de consiliul organizației de creditare pentru a acorda împrumuturi clienților locali și internaționali cu o dobândă de 3%. Ni s-a oferit privilegiul de a răspunde nevoilor dvs. financiare. Problema creditului nu ar trebui să te împiedice să obții împrumutul de care ai nevoie. Serviciile noastre includ următoarele: - * Împrumuturi pentru investitori *Consolidarea datoriilor * A doua ipotecă * Împrumuturi de afaceri *Imprumuturi personale * Împrumuturi internaționale Fără securitate socială și fără cec de credit, 100% garanție. Tot ce trebuie să faceți este să ne anunțați exact ce doriți și cu siguranță vom face ca visul dvs. să devină realitate. MIDLAND CREDIT FIRM spune DA atunci când băncile dvs. spun NU. În sfârșit, finanțăm firme de împrumuturi la scară mică, intermediari, instituții financiare la scară mică pentru că avem capital nelimitat. Pentru detalii suplimentare despre cumpărarea unui împrumut de la noi: Răspundeți imediat la acest e-mail: midland.credit2@gmail.com Nume companie: MIDLAND CREDIT HOME Email companie midland.credit2@gmail.com ID companie NMLS: 315276. Site-ul companiei: midlandcreditonline.com Motto: Investiția pentru generații.
ANONIM a comentat Norma 8 2020
    Sunt atât de încântat că am primit un împrumut de la un creditor care m-a ajutat cu împrumutul meu. A fost uimitor cum am primit un împrumut ... Am încercat un serviciu diferit, dar nu am putut niciodată să obțin un împrumut de la acel serviciu. Unii dintre ei îmi vor cere să completez o mulțime de documente, iar la sfârșitul zilei nu se va termina bine. Dar sunt fericit după întâlnirea cu Elena Nino. Am reușit să obțin împrumutul meu de 22.000 € Euro acum afacerea mea merge bine și vreau să știți toate acestea astăzi, deoarece sunt rapide și 100% fiabile. Acum plătesc împrumutul pe care l-am primit de la compania Elena Nino împrumuturi din toată lumea. Luați legătura cu aceștia și nu pierdeți timp cu acești creditori contactați cu drag acest e-mail: elenanino0007@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 15 2020
    GET Rich with ATM CARD BLANC ... Whatsapp: +18033921735 Vreau să depun mărturie despre cardurile de ATM-uri Dark Web care pot retrage bani de la orice mașini de ATM din întreaga lume. Am fost foarte sărac înainte și nu am nicio treabă. Am văzut atât de multe mărturii despre modul în care hackerii Dark Web le trimit cardul gol ATM și îl folosesc pentru a colecta bani în orice mașină ATM și a deveni bogat. (darkwebblankatmcard@gmail.com) Le trimit prin e-mail și mi-au trimis cardul bancomat gol. L-am folosit pentru a obține 120.000 de euro. retrageți maxim 5.000 EUR zilnic. Dark Web dă cartea doar pentru a ajuta săracii. Păstrați și luați bani direct de pe orice seif de mașină ATM folosind cardul programat ATM care rulează în modul automat. E-mail: darkwebblankatmcard@gmail.com Text & Call sau WhatsApp: +18033921735
ANONIM a comentat Decretul 931 2017
    * Utilizați această perioadă de blocare pentru a investi și a începe să câștigați direct de acasă ..... Inbox me pentru a începe! * Investiți 300 € pentru a câștiga 3000 € Investiți 400 € pentru a câștiga 4000 € Investiți 500 € pentru a câștiga 5000 € Investiți 600 EUR pentru a câștiga 6000 € Investiți 700 € pentru a câștiga 7000 € Investiți 8000 EUR pentru a câștiga 80 000 EUR Investiți 9000 EUR pentru a câștiga 90.000 € Totul în 7 zile de profit și plata de 100% este asigurată. Dacă sunteți interesat să investiți cu noi, contactați-ne acum prin WhatsApp +15022064419 sau prin e-mail tradewithcarlos2156@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 817 2017
    Sunt Brette M. Wagner, un creditor privat care acordă împrumuturi persoanelor fizice, companiilor și instituțiilor guvernamentale cu o dobândă scăzută de 3%. Știm că există o mulțime de familii care trăiesc din salariu și altele care nu pot avea grijă de obligațiile lor financiare și din acest motiv, sunt aici pentru restaurare financiară. Ofer o gamă largă de servicii financiare care include: Planificarea afacerilor, Finanțe comerciale și de dezvoltare, Proprietăți și credite ipotecare, Împrumuturi de consolidare a creanțelor, Împrumuturi pentru afaceri, împrumuturi private, Refinanțare la domiciliu, Împrumuturi hoteliere, împrumuturi pentru studenți etc. Răspundeți imediat prin e-mail de mai jos pentru mai multe informatii. E-mail: (brettewagnerfinancialservice@gmail.com)
ANONIM a comentat Hotărârea 153 2018
    articolul 4 interzice acordarea a doua sporuri cumulate anexa 1-6 si 8 ,cum ramine cu personalul care lucreaza cu aparate de electoterapie in sectiile de recuperare,medicina fizica ?la care spor se incadreaza?
ANONIM a comentat Legea 149 2018
    Cine face propunerea conform art.10,alin 2,este ambigu
ANONIM a comentat Decretul 721 2015
    Buna ziua,acest decret prezidential nu a fost pus in aplicare niciodata,cetatenii romani care traiesc si muncesc in aceasta regiune a Germaniei sunt nevoiti sa parcurga intre 300 km si 600 km pana la München unde este Consulatul General al Romaniei si sa piarda zile intregi pentru rezolvarea unor probleme care ar fi foarte usor sa le rezolve la Stuttgart daca Ministerul Afacerilor Externe si-ar face treaba. La Munchen sediul Consulatului are un spatiu foarte mic unde isi desfasoara activitatea iar cetatenii sunt nevoiti sa stea afara in strada sa astepte formandu-se cozi de peste 100 de persoane pe zi.Ultima data cand am fost la Consulat am stat 10 ore acolo iar toaleta nu functiona,cetatenii fiind obligati sa mearga la cafenele si restaurante daca aveau nevoi fiziologice.Cel mai grav lucru este faptul ca femeili cu ,copii mici nu au un loc unde sa stea cu ei,sa-i schimbe sau sa le dea mancare.S-au adus obiceiurile din Romania si aici si acest lucru este foarte grav.Personalul in schimb este destul de amabil dar lipsa spatiului si a personalului duce la aceste situatii neplacute. De aceea este urgent neesar deschiderea Consulatului la Stuttgart !!!! Prioritatile MAE se pare ca sunt altele cum ar fi mutarea Ambasadei Romaniei in Israel. Cetatenii sunt ultima lor prioritate.Probabil pana in noiembrie 2019 se va deschide totusi consulatul pentru a crea cadru legal pentru alegerile prezidentiale.In zona Baden Württemberg traiesc peste 250.000 romani si aceste voturi vor conta pentru viitorul presedinte,asa ca poate se indura cineva si de acest cetateni uitati de autoritatile din tara !!!
ANONIM a comentat Hotărârea 757 2008
    In aceasta hotarare de guvern intra si asistentii medicali care lucreaza in sectiile de radioterapie,care fac iradierea bolnavilor oncologici???
ANONIM a comentat Legea 58 1974
    in1990 mai era in vigoare intreb
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 395/2003
Legea 365 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la asistenta sub forma de grant din Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Asistenta tehnica pentru pregatirea proiectelor ISPA in sectorul de mediu in orasele Baia Mare, Botosani, Drobeta-Turnu Severin, Galati, Deva si Hunedoara, Romania", semnat la Bruxelles la 17 septembrie 2002 si la Bucuresti la 11 martie 2003
Legea 371 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Imbunatatirea sistemelor de alimentare cu apa potabila, colectare a apelor uzate si a statiei de epurare in municipiul Satu Mare, Regiunea de Nord-Vest, Romania", semnat la Bruxelles la 13 decembrie 2002 si la Bucuresti la 31 martie 2003
Legea 372 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Asistenta tehnica pentru imbunatatirea conditiilor de navigatie pe Dunare, Romania", semnat la Bruxelles la 13 decembrie 2002 si la Bucuresti la 31 martie 2003
Legea 373 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Modernizarea sistemului de alimentare cu apa si al apei uzate in municipiul Sibiu, judetul Sibiu, Romania", semnat la Bruxelles la 18 decembrie 2002 si la Bucuresti la 31 martie 2003
Legea 226 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Asistenta tehnica pentru reabilitarea liniei de cale ferata de la granita ungara pana la Simeria si studiile adiacente, Romania", semnat la Bruxelles la 20 decembrie 2001 si la Bucuresti la 17 aprilie 2002
Legea 154 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea sectiunii Drobeta-Turnu Severin - Lugoj a drumului national DN 6 (faza 2 a proiectului Craiova - Lugoj), Romania", semnat la Bruxelles la 13 decembrie 2001 si la Bucuresti la 17 aprilie 2002
Legea 147 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Modernizarea sistemului de apa potabila si a celui al apelor uzate in orasul Pascani, Romania", semnat la Bucuresti la 17 aprilie 2002 si la Bruxelles la 18 decembrie 2001
Legea 152 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Asistenta tehnica pentru intarirea capacitatii agentiilor de implementare ISPA privind implementarea masurilor ISPA - Etapa I pentru remedierea deficientelor in Romania", semnat la Bucuresti la 2 august 2002 si la Bruxelles la 17 iunie 2002
Legea 126 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Sistem integrat de management al deseurilor in municipiul Ramnicu Valcea, Romania", semnat la Bucuresti la 2 august 2002 si la Bruxelles la 11 aprilie 2002
Legea 127 2003
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Tratarea apei potabile si a apei uzate din municipiul Brasov si localitatile invecinate situate in judetul Brasov, Romania", semnat la Bucuresti la 2 august 2002 si la Bruxelles la 7 iunie 2002
Legea 473 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea retelei de alimentare cu apa potabila, colectarea si tratarea apei uzate in orasul Targu Mures, Romania", semnat la Bruxelles la 20 noiembrie 2001 si la Bucuresti la 22 februarie 2002
Legea 474 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea tehnologiei de epurare a apelor uzate si modernizarea retelei de canalizare in orasul Timisoara, Romania", semnat la Bruxelles la 4 decembrie 2001 si la Bucuresti la 22 februarie 2002
Ordonanţa 23 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Construirea variantei de ocolire a orasului Sibiu la standarde de autostrada, pe Coridorul de transport european nr. IV, Romania", semnat la Bruxelles la 20 august 2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
Ordonanţa 8 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea retelei de canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate in Focsani, Romania", semnat la Bruxelles la 20 august 2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
Ordonanţa 9 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea retelei de canalizare si a statiei de epurare a apelor uzate in Oradea, Romania", semnat la Bruxelles la 20 august 2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
Ordonanţa 10 2002
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea si modernizarea sistemului de alimentare cu apa potabila si a retelei de canalizare din municipiul Cluj-Napoca, Romania", semnat la Bruxelles la 31 mai 2001 si la Bucuresti la 10 octombrie 2001
Legea 497 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea retelei de canalizare si a facilitatilor de epurare a apelor uzate in Constanta, Romania", semnat la Bruxelles la 16 noiembrie 2000 si la Bucuresti la 22 decembrie 2000
Legea 512 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Program pentru managementul deseurilor in Piatra-Neamt", semnat la Bruxelles la 23 octombrie 2000 si la Bucuresti la 22 decembrie 2000
Ordonanţa 15 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Extinderea Statiei de epurare a apelor uzate Danutoni - etapa de tratare biologica, Valea Jiului, Romania", semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la Bucuresti la 13 mai 2001
Ordonanţa 16 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Imbunatatirea sistemului de apa potabila si a celui al apelor uzate in scopul conformarii cu standardele europene in domeniul calitatii apei si protectiei mediului in municipiul Iasi, Romania", semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la Bucuresti la 13 mai 2001
Ordonanţa 17 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea si extinderea retelei de canalizare si construirea unei statii de epurare a apelor uzate in municipiul Braila, Romania", semnat la Bruxelles la 15 februarie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie 2001
Ordonanţa 19 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea si modificarea sistemului de canalizare si a sistemului de furnizare si tratare a apelor uzate in Arad pentru protejarea raului Mures, Romania", semnat la Bruxelles la 15 februarie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie 2001
Ordonanţa 20 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Asistenta tehnica pentru pregatirea proiectului <>, Romania", semnat la Bruxelles la 22 februarie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie 2001
Ordonanţa 21 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea sectiunii Craiova - Drobeta-Turnu Severin a drumului national DN 6 (faza 1 a proiectului Craiova - Lugoj), Romania", semnat la Bruxelles la 22 februarie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie 2001
Ordonanţa 22 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Asistenta tehnica pentru proiectul tehnic si documentatia de licitatie pentru sectiunea Drobeta-Turnu Severin - Lugoj a drumului national DN 6 si studiile aferente (faza 2 a proiectului Craiova - Lugoj), Romania", semnat la Bruxelles la 7 martie 2001 si la Bucuresti la 1 iunie 2001
Ordonanţa 23 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea retelei de canalizare si furnizarea de facilitati pentru epurarea apelor uzate in municipiul Craiova pentru protectia fluviului Dunarea, Romania", semnat la Bruxelles la 22 decembrie 2000 si la Bucuresti la 13 mai 2001
Legea 375 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Constructia si reabilitarea sectiunilor 4 si 5 ale autostrazii Bucuresti - Cernavoda, Romania", semnat la Bucuresti la 22 decembrie 2000 si la Bruxelles la 23 octombrie 2000
Legea 382 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Largirea la 4 benzi a drumului national DN 5 Bucuresti - Giurgiu, Romania", semnat la Bucuresti la 22 decembrie 2000 si la Bruxelles la 23 octombrie 2000
Legea 408 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare convenit intre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind asistenta financiara nerambursabila acordata prin Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare pentru masura "Reabilitarea sectiunilor Baneasa-Fetesti de pe linia de cale ferata Bucuresti-Constanta, Romania", semnat la Bucuresti la 22 decembrie 2000 si la Bruxelles la 23 octombrie 2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu