HOTARARE Nr. 853 din 28 septembrie 2000
privind stabilirea masurilor pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea
alegerii Camerei Deputatilor, a Senatului si a Presedintelui Romaniei din anul
2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 483 din 3 octombrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale Legii nr.
68/1992 privind alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Pentru coordonarea si urmarirea indeplinirii sarcinilor prevazute in
legislatia in vigoare in domeniul alegerii Camerei Deputatilor, a Senatului si
a Presedintelui Romaniei, care revin Guvernului, ministerelor si celorlalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale, prefectilor si
primarilor, precum si altor institutii, se constituie Comisia Tehnica Centrala,
in componenta prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Prin decizie a primului-ministru se va stabili componenta nominala a
Comisiei Tehnice Centrale.
(3) Comisia Tehnica Centrala va fi condusa de reprezentantul Ministerului
Functiei Publice, in calitate de presedinte al comisiei.
(4) La sedintele Comisiei Tehnice Centrale pot participa, in calitate de
invitati, reprezentanti ai partidelor politice parlamentare, precum si ai altor
institutii publice centrale.
(5) Lucrarile de secretariat tehnic ale Comisiei Tehnice Centrale vor fi
asigurate de Ministerul Functiei Publice.
Art. 2
(1) Ministerul Functiei Publice si Ministerul Finantelor vor stabili modul
de asigurare a mijloacelor materiale si financiare necesare pentru buna
organizare si desfasurare a alegerilor.
(2) Ministerul Functiei Publice va propune spre adoptare Guvernului
conditiile de plata a drepturilor legale cuvenite membrilor birourilor si
oficiilor electorale, informaticienilor, statisticienilor si personalului
tehnic auxiliar, prevazuti la art. 8 alin. (1), pe perioada in care acestia
executa lucrari legate de organizarea si desfasurarea alegerii Camerei
Deputatilor, a Senatului si a Presedintelui Romaniei.
Art. 3
Ministerul Functiei publice va propune spre adoptare Guvernului actele
normative necesare pentru buna organizare si desfasurare a procesului electoral
la alegerea Camerei Deputatilor, a Senatului si a Presedintelui Romaniei din
anul 2000.
Art. 4
Ministerul Justitiei va lua masuri pentru intocmirea in termen util a
listelor cuprinzand magistratii sau alti juristi care pot fi desemnati,
potrivit legii, ca presedinti, loctiitori ai acestora sau ca membri ai
birourilor electorale.
Art. 5
(1) Ministerul de Interne, prin formatiunile de evidenta informatizata a
persoanei, va edita si va distribui cartea de alegator, in conditiile legii.
(2) Ministerul de Interne va intocmi in doua exemplare, prin formatiunile
de evidenta informatizata a persoanei, listele electorale permanente. Un
exemplar se preda primariei, iar celalalt exemplar, judecatoriei in a carei
raza teritoriala se afla localitatea respectiva, in cel mult 15 zile de la data
stabilirii zilei votarii.
Art. 6
(1) Ministerul de Interne si Ministerul Apararii Nationale vor lua masuri
pentru asigurarea ordinii si linistii publice in toate localitatile tarii, pe
intreaga perioada a campaniei electorale si, in mod deosebit, in ziua votarii,
precum si in zilele care premerg si succed acestei zile.
(2) Ministerul de Interne si Ministerul Apararii Nationale vor asigura paza
sectiilor de votare si a dosarelor intocmite de birourile electorale, pe timpul
transportului acestora la birourile electorale de circumscriptie, la oficiile
electorale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, respectiv la Biroul
Electoral Central, precum si paza pe timpul tiparirii, transportului si
depozitarii buletinelor de vot si celorlalte materiale necesare pentru votare.
Art. 7
Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne vor organiza, cu
sprijinul autoritatilor administratiei publice locale, sectii de votare pe
langa unitatile militare si vor asigura dotarea acestora cu cele necesare
pentru exercitarea dreptului de vot.
Art. 8
(1) Institutul National de Statistica si Studii Economice va asigura
numarul de informaticieni, statisticieni si personal tehnic auxiliar, dotarea
necesara cu echipamente si tehnica de calcul si programele de prelucrare a
datelor pentru efectuarea operatiunilor tehnice privind stabilirea rezultatelor
alegerilor.
(2) Institutul National de Statistica si Studii Economice va organiza
instruirea conducerilor directiilor generale judetene de statistica privind
participarea specialistilor informaticieni, statisticieni si a personalului
tehnic auxiliar la efectuarea operatiunilor tehnice pentru stabilirea
rezultatelor alegerilor.
(3) Ministerul Functiei Publice si Institutul National de Statistica si
Studii Economice vor propune spre adoptare Guvernului modelul proceselor-verbale
pentru stabilirea rezultatelor alegerilor, precum si al celorlalte formulare
necesare.
Art. 9
Ministerul Educatiei Nationale si Ministerul Culturii vor dispune masurile
necesare pentru a pune la dispozitie autoritatilor administratiei publice
locale spatii corespunzatoare in unitatile din subordine, in vederea
organizarii de sectii de votare, precum si pentru sprijinirea cu personal din
subordine a operatiunilor tehnice la sectiile de votare.
Art. 10
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul Sanatatii, Ministerul
Transporturilor si Ministerul Educatiei Nationale au obligatia de a sprijini
organizarea de sectii de votare in unitatile de asistenta sociala, in unitatile
sanitare, in gari, aerogari si porturi, precum si in caminele studentesti.
Art. 11
Ministerul Sanatatii va lua masurile necesare pentru asigurarea asistentei
medicale la sectiile de votare.
Art. 12
(1) Ministerul Afacerilor Externe va aviza, in conditiile legii,
propunerile Biroului Electoral Central de acreditare a observatorilor straini,
precum si a delegatiilor mass-media straine.
(2) Ministerul Transporturilor, in colaborare cu Autoritatea Nationala
pentru Turism, va asigura personalul necesar in vederea sprijinirii Biroului
Electoral Central pentru solutionarea unor probleme privitoare la rezervarea
locurilor de cazare si la procurarea mijloacelor de transport, potrivit
reglementarilor in vigoare, pentru observatorii si reprezentantii mass-media
din strainatate.
Art. 13
(1) Ministerul Afacerilor Externe va furniza in timp util datele necesare
pentru organizarea si numerotarea sectiilor de votare din strainatate.
(2) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Transporturilor sunt
obligate sa sprijine organizarea de sectii de votare pentru cetatenii romani
care se afla in ziua alegerilor in afara granitelor tarii.
Art. 14
(1) La nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti se vor constitui, in
termen de 3 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, prin
ordin al prefectului, comisii tehnice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, componenta prevazuta in anexa nr. 2, cu atributii in coordonarea si
urmarirea indeplinirii sarcinilor autoritatilor administratiei publice locale
prevazute in legislatia in vigoare in domeniul alegerii Camerei Deputatilor, a
Senatului si a Presedintelui Romaniei.
(2) La sedintele comisiei tehnice pot participa, in calitate de invitati,
reprezentanti ai partidelor politice parlamentare.
(3) Pentru urmarirea si solutionarea operativa a problemelor curente din
circumscriptia electorala, pe langa comisia tehnica se constituie un grup
tehnic de lucru, condus de secretarul general al prefecturii, format din
specialisti desemnati de conducatorii serviciilor publice ale ministerelor si
ale celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale, organizate la
nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti. Din grupul tehnic de
lucru vor face parte si 2 - 3 specialisti din aparatul consiliilor judetene.
(4) In perioada in care isi desfasoara activitatea in cadrul grupului
tehnic de lucru membrii acestuia vor fi degrevati de sarcinile de serviciu.
(5) Conditiile materiale necesare pentru functionarea grupului tehnic de
lucru se asigura prin grija prefecturii. Salariile si celelalte drepturi
banesti cuvenite salariatilor delegati in grupul tehnic de lucru se achita de
institutiile de la care acestia provin.
Art. 15
(1) Ministerul Functiei Publice va organiza, in termen de cel mult 5 zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, instruirea prefectilor, a
secretarilor generali ai prefecturilor si a secretarilor judetelor cu privire
la organizarea si desfasurarea alegerii Camerei Deputatilor, a Senatului si a
Presedintelui Romaniei.
(2) In termen de 7 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari
prefectii vor organiza instruirea primarilor si a secretarilor comunelor,
oraselor si municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin in vederea
organizarii si desfasurarii in bune conditii a alegerii Camerei Deputatilor, a
Senatului si a Presedintelui Romaniei.
(3) In perioada campaniei electorale Ministerul Functiei Publice va acorda
sprijin de specialitate prefecturilor si primariilor, in vederea realizarii la
termen si in conditii corespunzatoare a sarcinilor ce le revin in organizarea
si desfasurarea alegerii Camerei Deputatilor, a Senatului si a Presedintelui
Romaniei.
Art. 16
(1) Ministerul Functiei Publice va asigura conditii corespunzatoare -
sediu, dotare tehnica, materiala si personal auxiliar - pentru functionarea
Biroului Electoral Central.
(2) Prefecturile judetelor, respectiv a municipiului Bucuresti, in
colaborare cu presedintii consiliilor judetene si cu primarii, vor asigura
conditiile corespunzatoare pentru functionarea celorlalte birouri si oficii
electorale, potrivit prevederilor art. 83 alin. (1) si (2) din Legea nr.
68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 17
(1) Comisiile tehnice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor
informa saptamanal Comisia Tehnica Centrala in legatura cu stadiul pregatirii
si organizarii alegerii Camerei Deputatilor, a Senatului si a Presedintelui
Romaniei.
(2) Comisia Tehnica Centrala va informa saptamanal Guvernul in legatura cu
stadiul indeplinirii actiunilor privind pregatirea si organizarea alegerii
Camerei Deputatilor, a Senatului si a Presedintelui Romaniei.
Art. 18
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul functiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat
p. Ministru de stat,
ministrul sanatatii,
Irinel Popescu,
secretar de stat
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Stelian Oancea,
secretar de stat
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul apararii nationale,
Sorin Frunzaverde
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
p. Ministrul educatiei nationale,
Adrian Miroiu,
secretar de stat
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
minoritatile nationale,
Peter Eckstein Kovacs
Departamentul pentru comunicare
Gabriela Vranceanu Firea,
secretar de stat
p. Presedintele
Autoritatii Nationale pentru Turism,
Floare Comsa
Presedintele Institutului National
de Statistica si Studii Economice,
Victor Dinculescu
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei Tehnice Centrale
- Ministerul Functiei Publice
- Ministerul Justitiei
- Ministerul Finantelor
- Ministerul Apararii Nationale
- Ministerul de Interne
- Ministerul Afacerilor Externe
- Ministerul Educatiei Nationale
- Ministerul Culturii
- Ministerul Transporturilor
- Ministerul Sanatatii
- Autoritatea Nationala pentru Turism
- Institutul National de Statistica si Studii Economice
- Administratia Nationala a Rezervelor de Stat
- Departamentul pentru Comunicare
- Departamentul pentru Protectia Minoritatilor Nationale
- Agentia Nationala de Presa "Rompres"
- Societatea Comerciala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice
"Electrica" - S.A.
- S.A Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A.
- Societatea Romana de Televiziune
- Societatea Romana de Radiodifuziune.
ANEXA 2
COMPONENTA
Comisiei tehnice judetene si a municipiului Bucuresti
- Prefectul judetului sau al municipiului Bucuresti
- Secretarul general al prefecturii
- Secretarul judetului (sau al municipiului Bucuresti)
- Directorul general al Directiei generale judetene pentru statistica
- Directorul general al Directiei generale judetene a finantelor publice si
controlului financiar de stat
- Inspectorul-sef al Inspectoratului judetean de politie (pentru municipiul
Bucuresti, directorul general al Directiei Generale de Politie a Municipiului
Bucuresti)
- Seful Serviciului judetean (sau al municipiului Bucuresti) de evidenta
informatizata a persoanei
- Seful Centrului militar judetean
- Comandantul Comandamentului de jandarmi judetean (pentru municipiul
Bucuresti, seful Directiei de ordine publica din Comandamentul National al
Jandarmeriei)
- Inspectorul general al Inspectoratului scolar judetean
- Directorul Directiei de sanatate publica judetene
- Directorul sucursalei judetene a Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A.
Directorul sucursalei judetene a Societatii Comerciale de Distributie si
Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" S.A.
Corespondentul judetean al Agentiei Nationale de Presa
"Rompres".