HOTARARE Nr. 1075 din 25 octombrie 2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Integrarii Europene
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 701 din 5 noiembrie 2001

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 26 si
40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea
Guvernului Romaniei si a ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Ministerul Integrarii Europene se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului,
care asigura fundamentarea si coordonarea procesului de pregatire a aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana, precum si conducerea negocierilor de aderare.
(2) Ministerul Integrarii Europene este minister de sinteza, cu
personalitate juridica.
(3) Ministerul Integrarii Europene are sediul in municipiul Bucuresti, str.
Apolodor nr. 17, latura Nord, sectorul 5.
Art. 2
Pentru realizarea obiectivelor din domeniul sau de activitate Ministerul
Integrarii Europene exercita urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura elaborarea strategiei de punere in
aplicare a Programului de guvernare in domeniul integrarii europene;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ si
institutional pentru realizarea obiectivelor strategice din domeniul sau de
activitate;
c) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului sau al
Guvernului Romaniei, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de
activitate;
d) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea si controlul
transpunerii reglementarilor comunitare in legislatia nationala, precum si aplicarea
si respectarea reglementarilor legale privind organizarea si functionarea
institutiilor care isi desfasoara activitatea in subordinea sau sub autoritatea
sa;
e) de administrare, prin care se asigura administrarea patrimoniului sau,
potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3
Ministerul Integrarii Europene are urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza raporturile ministerelor si ale altor organe de specialitate
ale administratiei publice centrale romane cu institutiile Uniunii Europene si
cu statele membre ale acesteia in procesul de aderare la Uniunea Europeana;
b) asigura, sprijina sau coordoneaza, dupa caz, indeplinirea obligatiilor
care decurg din dispozitiile Acordului european instituind o asociere intre
Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte, ratificat de Romania prin Legea nr. 20/1993 si
denumit in continuare Acordul european, precum si activitatile desfasurate de
partea romana in cadrul institutiilor create prin acest acord;
c) conduce si coordoneaza activitatea Delegatiei nationale pentru
negocierea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, precum si procesul
negocierilor de aderare in ansamblul sau, prin corelarea actiunilor sale
specifice cu ministerele si cu celelalte autoritati ale administratiei publice;
d) fundamenteaza si coordoneaza procesul de pregatire a aderarii Romaniei
la Uniunea Europeana, indeplinind urmatoarele atributii specifice:
1. elaboreaza, impreuna cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, propuneri privind
politica guvernamentala de integrare europeana a Romaniei;
2. colaboreaza cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei in vederea elaborarii
Programului national pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si a altor
programe care vizeaza pregatirea pentru aderare si urmareste transpunerea in
practica a acestora;
3. avizeaza, prezinta si sustine in relatia cu institutiile Uniunii
Europene, impreuna cu ministerele implicate, Programul national pentru
agricultura si dezvoltare rurala, Programul national de dezvoltare, precum si
alte programe;
4. avizeaza tratatele, acordurile, conventiile si alte intelegeri
internationale, pe care le propun spre incheiere ministerele si celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, cu
Uniunea Europeana, cu statele membre ale Uniunii Europene, cu statele candidate
pentru aderarea la Uniunea Europeana sau cu entitati aflate sub jurisdictia
acestora;
5. avizeaza propunerile de strategii sectoriale de pregatire pentru
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
6. asigura presedintia si secretariatul partii romane la lucrarile
Comitetului de asociere prevazut de Acordul european;
7. asigura presedintia si secretariatul partii romane in subcomitetele de
asociere prevazute de Acordul european, colaborand cu ministerele si cu
celelalte autoritati ale administratiei publice centrale in pregatirea acestor
subcomitete;
8. coordoneaza elaborarea documentelor de raportare a pregatirilor pentru
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
9. asigura secretariatul Comitetului interministerial pentru integrare
europeana;
e) urmareste asigurarea compatibilitatii si coerentei diferitelor programe
si actiuni guvernamentale in materie de dezvoltare, restructurare si reforma cu
obiectivele aderarii la Uniunea Europeana;
f) coordoneaza si monitorizeaza utilizarea asistentei financiare
nerambursabile acordate Romaniei de Uniunea Europeana si statele membre ale
acesteia si indeplineste rolul de coordonator national al asistentei in relatia
cu Uniunea Europeana si statele membre ale acesteia, asigurand:
1. stabilirea, impreuna cu Ministerul Dezvoltarii si Prognozei si cu
Ministerul Finantelor Publice, in concordanta cu Programul de guvernare, a
prioritatilor dezvoltarii, pe baza carora ministerele vor elabora propunerile
de proiecte de finantare din fondurile de preaderare;
2. programarea asistentei financiare, prin stabilirea de prioritati,
impreuna cu celelalte institutii guvernamentale interesate, precum si
elaborarea de programe indicative cu donatorii, in concordanta cu Strategia
Guvernului de reforma economica si sociala si pe baza solicitarilor primite de
la institutiile si organizatiile beneficiare;
3. colaborarea cu secretarii de stat pentru integrare europeana si relatii
externe din ministere, care raspund de coordonarea elaborarii proiectelor cu
asistenta financiara din partea Uniunii Europene in domeniul specific de
activitate si care participa la corelarea acestora cu prioritatile nationale si
sectoriale;
4. cooperarea, impreuna cu institutiile publice competente, cu organismele
statelor donatoare, in vederea stabilirii eligibilitatii proiectelor pentru
finantare;
5. cooperarea in derularea proiectelor cu institutiile beneficiare, in
vederea evitarii blocajelor, suprapunerilor, paralelismelor si a asigurarii
convergentei cu Strategia Guvernului;
6. crearea si exploatarea sistemului informatic de monitorizare si evaluare
a programelor de asistenta financiara;
7. organizarea Comitetului comun de monitorizare Romania - Uniunea
Europeana, a asistentei, a subcomitetelor sectoriale si asigurarea
secretariatelor acestora;
g) asigura coordonarea, raportarea, monitorizarea si evaluarea Programului
special de preaderare pentru agricultura si dezvoltare rurala (SAPARD),
realizand:
1. organizarea Comitetului de monitorizare a Programului SAPARD si
asigurarea secretariatului acestuia;
2. stabilirea, impreuna cu institutiile implicate, a indicatorilor de
monitorizare si configuratia bazei de date specifice;
3. constituirea, la nivel national, a sistemului de colectare si de
prelucrare a informatiilor necesare procesului de monitorizare si evaluare a
Programului SAPARD;
4. informarea Comitetului de monitorizare asupra progreselor implementarii
masurilor si submasurilor din program;
5. intocmirea de rapoarte lunare asupra modului de derulare a Programului
SAPARD;
6. evaluarea periodica si finala a Programului SAPARD;
7. elaborarea, pe baza informatiilor primite de la institutiile implicate
in Programul SAPARD, a rapoartelor anuale si finale privind derularea acestuia;
8. participarea la procesul de diseminare a informatiilor si de
constientizare a opiniei publice cu privire la Programul SAPARD;
9. indeplinirea altor atributii, conform prevederilor Acordul multianual de
finantare in vederea implementarii Programului National de Aderare a Romaniei
(P.N.A.R.);
h) coordoneaza programarea si asigura monitorizarea Instrumentului pentru
politici structurale de preaderare (ISPA), asigurand:
1. coordonarea, la nivel national, a activitatilor privind derularea
Programului ISPA;
2. organizarea Comitetului de monitorizare a Programului ISPA si asigurarea
secretariatului acestuia;
3. evaluarea si avizarea strategiilor sectoriale pentru Programul ISPA;
4. evaluarea, avizarea si transmiterea la Comisia Europeana a aplicatiilor
in vederea finantarii acestora prin Programul ISPA;
5. monitorizarea implementarii proiectelor ISPA in conformitate cu
prevederile memorandumurilor de finantare;
6. evaluarea si transmiterea rapoartelor de monitorizare la Comisia
Europeana;
7. indeplinirea altor atributii conform prevederilor memorandumurilor de
finantare;
i) urmareste, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, procesul de
reforma a institutiilor si politicilor Uniunii Europene si propune masurile
care decurg din acestea pentru autoritatile romane;
j) colaboreaza cu Ministerul Afacerilor Externe la organizarea reuniunilor
informale ale ministrilor de resort ai statelor membre ale Uniunii Europene si
ai statelor candidate la aderare, in functie de calendarul si de tematica
stabilite de Consiliul de Afaceri Generale al Uniunii Europene;
k) avizeaza in mod obligatoriu proiectele de acte normative care urmaresc
armonizarea legislatiei nationale cu cea comunitara. Initiatorii proiectelor de
acte normative vor include in mod obligatoriu in cuprinsul documentelor de
prezentare si motivare a proiectelor mentiuni exprese privind denumirea
reglementarilor comunitare armonizate, dispozitiile acestora care sunt
transpuse in cuprinsul respectivelor proiecte, precum si indicarea masurilor
viitoare de implementare;
l) coordoneaza evaluarea gradului de compatibilitate a legislatiei
nationale in vigoare cu actele normative comunitare si formuleaza propuneri in
vederea accelerarii procesului de armonizare si implementare;
m) propune Guvernului, in vederea sustinerii in fata Parlamentului, lista
cuprinzand actele normative prioritare, insotita de fundamentarea necesara, in
vederea accelerarii procesului de aderare la Uniunea Europeana;
n) initiaza masuri si participa, impreuna cu institutiile de profil, la
elaborarea programelor menite sa sprijine pregatirea profesionala a
functionarilor publici, precum si a agentilor economici, in domeniul integrarii
europene;
o) stabileste, impreuna cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, sistemul de date,
informatii si raportari periodice privind reflectarea evolutiei integrarii
europene, pe care le supune analizei si, dupa caz, aprobarii Guvernului;
p) asigura informarea, sub forma unor publicatii periodice, asupra
evolutiei procesului national si european de integrare si urmareste promovarea
valorilor si a spiritului european in cadrul societatii civile;
q) organizeaza, impreuna cu Ministerul Informatiilor Publice si cu
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale,
dupa caz, actiuni pentru familiarizarea opiniei publice din Romania cu efectele
procesului de aderare;
r) promoveaza, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, strategia de
informare, comunicare si imagine in statele membre ale Uniunii Europene si in
statele candidate la aderare privind evolutia procesului de pregatire a
Romaniei pentru aderare;
s) asigura dialogul social pe problemele integrarii europene cu
organizatiile patronale si sindicale, reprezentative la nivel national,
potrivit legii;
s) indeplineste orice alte atributii din domeniul sau de activitate
stabilite prin acte normative.
Art. 4
Ministerul Integrarii Europene supune dezbaterii Guvernului, semestrial,
rapoarte privind negocierile cu Uniunea Europeana, stadiul pregatirii pentru
aderare, modul de utilizare a asistentei financiare nerambursabile, evaluarea
gradului de armonizare a legislatiei romane cu reglementarile comunitare,
precum si masurile corespunzatoare.
Art. 5
Ministerul Finantelor Publice informeaza Ministerul Integrarii Europene
asupra desfasurarii procesului privind asistenta financiara acordata Romaniei
de Uniunea Europeana si gestionata prin Fondul National si agentiile de
implementare si furnizeaza ministrului integrarii europene toate datele pe care
acesta le solicita.
Art. 6
(1) Ministrul integrarii europene conduce activitatea Ministerului
Integrarii Europene, reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte
ministere, cu alte autoritati publice si organizatii interne si internationale,
in justitie, precum si cu persoane fizice si juridice romane si straine.
Ministrul integrarii europene este ordonator principal de credite si
indeplineste atributiile generale prevazute la art. 53 din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor.
(2) Ministrul integrarii europene este presedintele partii romane la
reuniunile Comitetului de asociere Romania - Uniunea Europeana, conducatorul
delegatiei Romaniei la Conferinta de aderare la nivel interministerial si
presedintele Comitetului interministerial pentru integrare europeana.
(3) In exercitarea atributiilor sale ministrul integrarii europene emite
ordine si instructiuni, in conditiile legii.
Art. 7
(1) Ministrul-delegat, negociator-sef pentru aderarea Romaniei la Uniunea
Europeana, este membru al Guvernului, inlocuitor de drept al ministrului
integrarii europene.
(2) Ministrul-delegat, negociator-sef pentru aderarea Romaniei la Uniunea
Europeana, este seful Delegatiei nationale pentru negocierea aderarii Romaniei
la Uniunea Europeana.
(3) Organizarea, atributiile si componenta Delegatiei nationale pentru
negocierea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana sunt stabilite prin hotarare
a Guvernului.
Art. 8
(1) Ministrul integrarii europene si ministrul-delegat, negociator-sef
pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, sunt ajutati de 4 secretari de
stat numiti prin decizii ale primului-ministru, precum si de secretarul general
al Ministerului Integrarii Europene, numit in conditiile legii.
(2) Secretarii de stat exercita atributiile delegate de ministrul
integrarii europene.
(3) Secretarul general al Ministerului Integrarii Europene are atributiile
si responsabilitatile prevazute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001.
Acesta poate indeplini si alte insarcinari prevazute de Regulamentul de
organizare si functionare a ministerului ori incredintate de ministrul
integrarii europene.
(4) Atributiile compartimentelor din aparatul Ministerului Integrarii
Europene se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, care se
aproba prin ordin al ministrului integrarii europene.
Art. 9
(1) In structura organizatorica a Ministerului Integrarii Europene
functioneaza directii; in cadrul directiilor, prin ordin al ministrului, pot fi
constituite servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a Ministerului Integrarii Europene este
prevazuta in anexa nr. 1.
(3) Numarul maxim de posturi este de 100, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor ministrilor.
(4) Statul de functii si structura posturilor pe compartimente, incadrarea
personalului, modificarea, suspendarea sau incetarea raporturilor de serviciu
se aproba prin ordin al ministrului integrarii europene.
Art. 10
(1) Pe langa ministrul integrarii europene functioneaza, ca organ
consultativ, Colegiul Ministerului Integrarii Europene.
(2) Componenta si regulamentul de functionare ale colegiului ministerului
se aproba prin ordin al ministrului.
(3) Colegiul ministerului se intruneste, de regula, trimestrial sau ori de
cate ori este nevoie, la cererea si sub presedintia ministrului, pentru
dezbaterea unor probleme importante privind activitatea ministerului.
Art. 11
Ministerul Integrarii Europene este incadrat cu functionari publici cu
functii specifice ministerului, alti functionari publici si cu personal angajat
cu contract individual de munca.
Art. 12
(1) Comitetul interministerial pentru integrare europeana este organul
operativ de lucru care coordoneaza, analizeaza si dezbate documentele elaborate
de institutiile cu responsabilitati privind aderarea la Uniunea Europeana si
discuta orice alte probleme legate de bunul mers al proceselor de pregatire a
aderarii.
(2) Comitetul interministerial pentru integrare europeana este constituit
din secretarii de stat pentru integrare europeana din ministere si
responsabilii din celelalte institutii cu atributii in domeniu.
(3) Comitetul interministerial pentru integrare europeana analizeaza si
rezolva punctual problemele aparute in derularea programelor de pregatire a
aderarii la Uniunea Europeana si realizeaza planificarea curenta si de
perspectiva a acestor activitati.
(4) Comitetul interministerial pentru integrare europeana se intruneste
lunar, la initiativa presedintelui acestuia.
(5) La lucrarile Comitetului interministerial pentru integrare europeana,
care se desfasoara in plen si in grupe de lucru, la convocarea presedintelui
acestuia, pot fi invitati ministri, reprezentanti ai partenerilor sociali, ai
societatii civile si ai altor grupuri de interese.
Art. 13
(1) In coordonarea activitatii diplomatice a Misiunii permanente a Romaniei
pe langa Uniunea Europeana Ministerul Afacerilor Externe se consulta permanent
cu Ministerul Integrarii Europene.
(2) Ministerul Integrarii Europene desemneaza, cu avizul Ministerului
Afacerilor Externe, prin ordin al ministrului, dintre specialistii sai,
consilieri si/sau experti care isi vor desfasura activitatea in cadrul Misiunii
permanente a Romaniei pe langa Uniunea Europeana, pentru indeplinirea
atributiilor specifice ale acestuia, privind negocierea aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana, pregatirea pentru aderare si armonizarea legislatiei romane
cu reglementarile comunitare.
(3) Personalul prevazut la alin. (2) isi desfasoara activitatea sub
indrumarea comuna a ministrului afacerilor externe si a ministrului integrarii
europene. El este supus autoritatii sefului misiunii diplomatice, fiind
investit atat cu atributii de consiliere a acestuia, cat si cu atributii
stabilite de Ministerul Integrarii Europene.
(4) Pe durata misiunii lor functionarii publici desemnati de Ministerul
Integrarii Europene sa isi desfasoare activitatea in cadrul Misiunii permanente
a Romaniei la Uniunea Europeana sunt detasati la Ministerul Afacerilor Externe,
potrivit legii.
Art. 14
(1) Ministerul Integrarii Europene poate desemna, cu avizul Ministerului
Afacerilor Externe, pe langa ambasada Romaniei din tara care detine presedintia
Uniunii Europene, pe durata acesteia, un reprezentant din randul personalului
sau pentru a informa sistematic, prin intermediul sefului misiunii diplomatice,
asupra pozitiilor presedintiei Uniunii Europene. Pe durata misiunii sale
reprezentantul Ministerului Integrarii Europene este detasat la Ministerul
Afacerilor Externe.
(2) Incepand cu anul 2002, in cadrul ambasadelor Romaniei din tarile membre
si candidate la Uniunea Europeana, Ministerul Integrarii Europene va desemna,
cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, cate un reprezentant al sau, prin
detasare la Ministerul Afacerilor Externe, care va informa permanent despre
evolutiile ce se inregistreaza in aceste tari in domeniul integrarii europene.
Art. 15
Numarul maxim de posturi pentru personalul detasat, necesar desfasurarii
activitatilor prevazute la art. 13 alin. (2) - (4) si la art. 14, este de 5
posturi si, respectiv, de 4 posturi.
Art. 16
(1) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Integrarii Europene vor
informa periodic ambasadele Romaniei din tarile membre si candidate la Uniunea
Europeana asupra stadiului pregatirilor in vederea aderarii Romaniei la aceasta
organizatie.
(2) Ambasadele prevazute la alin. (1) vor informa Ministerul Afacerilor
Externe si Ministerul Integrarii Europene cu privire la activitatile si
initiativele privind integrarea europeana, intreprinse de tarile membre si
candidate.
Art. 17
Ministerul Integrarii Europene coordoneaza, in numele Guvernului,
activitatea Institutului European din Romania, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 18
Stabilirea numarului maxim de autoturisme si a consumului lunar de
carburanti se face potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 19
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 20
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 14/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Integrarii Europene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
16 din 10 ianuarie 2001, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 100
(exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetelor ministrilor)
MINISTERUL INTEGRARII EUROPENE
_______________________
_| Colegiul ministerului
|
|
|_______________________|
__________ | _______________________
| MINISTRU |_|_| Cabinet demnitar
|
________________ __________________ |__________| |
|_______________________|
|Cabinet demnitar|_| MINISTRU-DELEGAT |_______| | _______________________
|________________| |__________________| | |_| Audit
|
______________| | |
|_______________________|
|_________________|_________________|_______________________
____|___ ____|___ ____|___ ____|___ ____|___
|Secretar| |Secretar| |Secretar| |Secretar| |Secretar|
|de stat | |de stat | |de stat | |general | |de stat |
|________| |________| |________| |________| |________|
| | | : | |
| ...............|............|...........:.|............. |
___|__:__ ___:__|__ ___:_|___ ____|____ __:_|____
| MODUL 1 | | MODUL 2 | | MODUL 3 | | MODUL 4 | | MODUL 5 |
|_________| |_________| |_________| |_________| |_________|
MODUL 1
__________________
| Secretar de stat |
|__________________|
_________________|______________
_____|_____ ______|______ ______|______
| Directia | | Directia | | Directia |
| analiza | |negocieri si | |cooperare si |
|strategica,| |fundamentarea| | comunicare |
|evaluare si| | pozitiilor | |europeana cu |
| sinteze | | | |tarile membre|
| | | | |si candidate |
|___________| |_____________| |_____________|
MODUL 2
__________________
| Secretar de stat |
|__________________|
__________________________|___________________________
_____|_______ ______|_______ _________|__________ _______|________
| Directia || Directia || Directia || Directia |
| coordonarea ||coordonarea si||evaluarea pregatirii||de coordonare a |
| programelor ||monitorizarea ||pentru aderare si ||programelor ISPA|
|de dezvoltare|| asistentei || cooperare || si SAPARD*) |
| ||pentru aderare|| interministeriala || |
|_____________||______________||____________________||________________|
MODUL 3
__________________
| Secretar de stat |
|__________________|
_________________|____________________
_____|_______ ______|__________ ______|_____
| Directia | | Directia | | Directia |
| legislatie | | legislatie | | imagine si |
|piata interna| | economica si | | comunicare |
| | |sociala, justitie| | |
| | | si afaceri | | |
| | | interne | | |
|_____________| |_________________| |____________|
MODUL 4
__________________
| Secretar de stat |
|__________________|
_____________|____________
_______|_______ _________|_______
| Directia | | Directia |
| logistica si | | relatii externe |
| administratie | | |
|_______________| |_________________|
MODUL 5
__________________
| Secretar de stat |
|__________________|
_________________|________________
_____|_______ ______|______ ______|____
| Directia | | Directia | | Directia |
|resurse umane| | informatica | | economica |
|si contencios| | | | |
|_____________| |_____________| |___________|
------------
*) In cadrul directiei functioneaza, in baza Hotararii Guvernului nr.
339/2001, Autoritatea de Management pentru Programul SAPARD.
ANEXA 2
Institutii aflate in coordonarea Ministerului Integrarii Europene
Institutul European din Romania.