HOTARARE Nr. 18/3 din 30 august 1997
privind aprobarea Regulamentului de organizare a licitatiilor pentru
contractarea lucrarilor de audit financiar-contabil
ACT EMIS DE: CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI
DIN
ROMANIA - CONSILIUL SUPERIOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 350 bis din 10 decembrie
1997
Avand in vedere:
a) prevederile art. 19 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994,
aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995, potrivit carora Corpul
Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania asigura buna
desfasurare a activitatii expertilor contabili si contabililor autorizati;
b) prevederile art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 483/1996,
la regiile autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat,
incheierea contractelor de verificare si de certificare a bilanturilor
contabile cu expertii contabili, contabilii autorizati cu studii superioare si
cu societatile comerciale de expertiza contabila se va face pe baza de
licitatii publice.
In baza prevederilor art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, aprobata
si modificata prin Legea nr. 42/1995, si ale art. 18 lit. e) din Regulamentul
de organizare si functionare a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania,
Consiliul Superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare a licitatiilor pentru contractarea
lucrarilor de audit financiar-contabil.
Art. 2
Regulamentul de organizare a licitatiilor pentru contractarea lucrarilor de
audit financiar-contabil va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, prin
grija Secretariatului general al Corpului.
Presedintele Consiliului Superior
al Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din Romania,
Marin Toma
REGULAMENT
de organizare a licitatiilor pentru contractarea lucrarilor de audit
financiar-contabil
I. Consideratii generale
1. Contractarea oricaror servicii in domeniul auditului financiar-contabil
se efectueaza pe baza de licitatie publica deschisa cu oferte inchise in plicuri
sigilate.
2. La licitatie pot participa, in calitate de ofertanti, persoane fizice si
juridice romane si straine care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 65/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 42/1995, pentru
exercitarea profesiei, si sunt membri ai Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din Romania, denumit in continuare Corpul.
3. Licitatia prevazuta la pct. 1 se organizeaza de catre societati
comerciale cu capital de stat, societati nationale, regii autonome si alte
institutii publice.
Cheltuielile legate de organizarea licitatiei sunt suportate de
organizator.
Se interzice perceperea de catre organizator a oricaror taxe de
participare.
II. Publicitatea
4. Organizatorul licitatiei face anunturi publicitare pentru aceasta in
presa interna si, dupa caz, in presa internationala.
Anunturile publicitare din presa interna vor fi facute in cel putin un
cotidian de circulatie nationala si intr-unul dintre cotidienele locale.
Anunturile publicitare se fac cu minimum 15 zile inainte de termenul fixat
pentru depunerea ofertelor.
In acelasi termen, organizatorul licitatiei afiseaza anunturile publicitare
pentru licitatie la sediul sau.
5. Continutul minim al anuntului publicitar consta in:
a) denumirea si sediul organizatorului licitatiei;
b) conditiile de participare;
c) locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
d) obiectul licitatiei;
e) data si ora limita a depunerii ofertelor, locul de depunere a acestora,
precum si data, ora si locul deschiderii ofertelor;
f) garantiile ce trebuie depuse de ofertanti pentru incheierea
contractului, in cazul in care vor fi desemnati castigatori.
Anuntul publicitar nu va cuprinde elemente contrare prevederilor
prezentului regulament.
6. Garantiile pentru incheierea contractelor de audit financiar-contabil
sunt de:
a) 2.000.000 lei pentru entitati economice mici;
b) 4.000.000 lei pentru entitati economice mijlocii;
c) 8.000.000 lei pentru entitati economice mari.
Clasificarea entitatilor economice in mici, mijlocii si mari, in sensul
prezentului regulament, se face in functie de indeplinirea cumulativa a
urmatoarelor conditii (datele din ultimul bilant contabil pe un an intreg):
Total Cifra de afaceri
bilant contabil (venituri)
------------------------------- -----------------------
entitati patrimoniale mici
< 500 milioane lei < 1.000 milioane lei
entitati patrimoniale mijlocii
501-5.000 milioane lei 1.001-10.000 milioane lei
entitati patrimoniale mari
> 5.000 milioane lei > 10.000 milioane lei
In cazul neindeplinirii cumulative a celor doua conditii, entitatea
economica este clasificata in functie de totalul bilantului contabil.
III. Comisia de licitatie
7. Pentru derularea corespunzatoare a licitatiei, organizatorul licitatiei
numeste comisia de licitatie, care trebuie sa fie aprobata de conducerea
acestuia, sau, in cazul regiilor autonome, de consiliul de administratie.
8. Comisia de licitatie raspunde de activitatile de deschidere, examinare,
evaluare si adjudecare a ofertelor pentru licitatia pentru care a fost numita
si de respectarea procedurii de desfasurare a acestor activitati, in
conformitate cu prevederile prezentului regulament.
9. Numarul de membri care alcatuiesc comisia de licitatie trebuie sa fie de
minimum 3 (trei), dintre care nu poate lipsi actionarul majoritar sau, in cazul
regiilor autonome, reprezentantul Ministerului Finantelor.
IV. Oferta
10. Oferta reprezinta angajamentul ferm al ofertantului in conformitate cu
documentele licitatiei, este secreta si se depune la organizatorul licitatiei
in vederea participarii la aceasta.
Fiecare ofertant va depune oferta in 3 (trei) exemplare, in plicuri
separate, continand o oferta tehnica si o oferta financiara.
Modul de prezentare a ofertei va respecta intocmai procedurile din
documentele licitatiei si va raspunde intocmai prevederilor continutului
caietului de sarcini.
11. Ofertele vor fi redactate in limba romana si vor fi intocmite in 3
(trei) exemplare. Organizatorul licitatiei poate prevedea obligativitatea
prezentarii ofertelor si intr-o limba straina.
Ofertele vor fi inchise in plicuri sigilate si vor fi depuse la sediul
organizatorului licitatiei pana la data si la ora limita pentru depunerea
ofertelor, indicate in anuntul publicitar prezentat la pct. II.
Pe fiecare plic se vor mentiona clar denumirea si sediul ofertantului,
precum si numele, prenumele si calitatea imputernicitului sau legal.
La primirea ofertelor, organizatorul licitatiei verifica daca plicurile si
sigiliile sunt intacte si daca au inscrise mentiunile prevazute la alin. 3.
Organizatorul licitatiei va refuza primirea ofertelor inchise in plicuri
deteriorate ori desfacute sau pe care nu sunt inscrise mentiunile prevazute la
alin. 3.
V. Conditiile de participare la licitatie
12. Ofertantul este admis sa participe la licitatie, daca a depus la sediul
organizatorului licitatiei, pana la data si la ora deschiderii ofertelor,
indicate in anuntul publicitar mentionat la pct. II, urmatoarele documente:
A. Persoanele juridice:
a) copia de pe certificatul de inmatriculare la Oficiul Registrului
comertului;
b) copie xerox de pe extrasul din statut referitor la obiectul de
activitate, din care sa rezulte ca au ca obiect de activitate auditul
financiar-contabil;
c) dovada achitarii integrale, cu cel mult 3 luni inainte de data
licitatiei, a obligatiilor fiscale;
d) dovada depunerii garantiei prevazute;
e) dovada inregistrarii in Tabloul Corpului: copie de pe certificatul de
atestare a calitatii de membru al Corpului, copie-extras din Tabloul Corpului;
f) dovada asigurarii contra riscului profesional (copia de pe polita de
asigurare sau copia de pe ultimul document de plata a primei de asigurare).
B. Persoanele fizice:
a) dovada inregistrarii in Tabloul Corpului, respectiv copia de pe viza (licenta)
anuala de exercitare a profesiei, precum si copie-extras din Tabloul Corpului;
ofertantii nu trebuie sa faca parte din partea a IV-a A sau din partea a IX-a A
din Tabloul Corpului;
b) dovada achitarii integrale, cu cel mult 3 luni inainte de data
licitatiei, a obligatiilor fiscale;
c) dovada depunerii garantiei prevazute;
d) un curriculum vitae succint;
e) alte elemente de identificare si de prezentare (lucrari de referinta,
studii, cursuri profesionale, activitate stiintifica, doctorat etc.);
f) dovada asigurarii contra riscului profesional (copia de pe polita de
asigurare sau copia de pe ultimul document de plata a primei de asigurare).
VI. Deschiderea, evaluarea si compararea ofertelor
13. La data, la ora si la locul anuntate pentru deschiderea licitatiei vor
fi prezenti toti membrii comisiei de licitatie si reprezentantii ofertantilor,
care vor prezenta documentele de imputernicire.
14. Licitatia se tine in prezenta a cel putin 2 (doi) ofertanti.
Daca numarul ofertantilor prezenti este mai mare de 3 (trei), oferta
tehnica are caracter eliminatoriu, in sensul ca, pentru analizarea ofertei
financiare, vor fi selectionati primii trei ofertanti, in ordinea punctajului
acumulat, conform grilei pentru evaluarea si compararea ofertelor tehnice,
cuprinsa in caietul de sarcini, care face parte integranta din prezentul
regulament.
15. La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va anunta
numele ofertantilor admisi, precum si numele ofertantilor respinsi ca urmare a
unor lipsuri sau neconformitati fata de prevederile documentelor licitatiei.
16. Ofertele pentru care s-au transmis notificari de retragere se vor
inapoia nedeschise ofertantilor respectivi.
17. Daca la licitatie se prezinta un singur ofertant, se procedeaza la
deschiderea ofertei tehnice prezentate de acesta si, daca aceasta este punctata
cu cel putin 100 de puncte, se va deschide si oferta financiara. Pretul va fi
negociat de comisia de licitatie cu ofertantul si, in cazul incheierii cu
succes a negocierii, ofertantul unic poate fi declarat ofertant castigator.
18. Comisia de licitatie va aprecia ofertele stabilite ca fiind
corespunzatoare prin punctaj, in conformitate cu grila pentru evaluarea si
compararea ofertelor, cuprinsa in anexa.
19. Oferta desemnata castigatoare reprezinta acea oferta care totalizeaza
punctajul maxim.
20. Dupa calcularea punctajului final, comisia de licitatie va intocmi un
proces-verbal, in care vor fi mentionate:
a) lista ofertantilor, denumirea si sediul ofertantilor, valorile
ofertelor, notificarea in scris referitoare la modificarea si la retragerile de
oferta (daca exista), existenta tuturor documentelor de participare, inclusiv a
garantiilor;
b) lista ofertelor respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformitati
fata de prevederile documentelor licitatiei;
c) punctajele obtinute in urma evaluarilor tehnice si financiare si
calculul punctajului final.
Procesul-verbal va fi semnat obligatoriu de toti membrii comisiei de licitatie
si se va inmana cate o copie ofertantilor.
VII. Adjudecarea, informarea si semnarea contractului
21. Adjudecarea unei oferte reprezinta manifestarea vointei entitatii
economice organizatoare de a incredinta efectuarea auditului financiar-contabil
ofertantului a carui oferta a fost acceptata si de a semna cu acesta contractul
de prestari de servicii in domeniului auditului financiar-contabil.
22. Comisia de licitatie il anunta pe ofertantul castigator, telefonic,
prin telex sau prin fax, in ziua tinerii licitatiei sau cel tarziu in termen de
24 de ore de la data tinerii licitatiei.
Notificarea va cuprinde: acceptarea ofertei, numarul de puncte cu care a
fost adjudecata licitatia si invitatia pentru semnarea contractului.
23. Comisia de licitatie va comunica in scris celorlalti ofertanti ca
ofertele sunt necastigatoare, in termenul prevazut la pct. 22 alin. 1.
24. Semnarea contractului se face la sediul organizatorului licitatiei, in
termen de 3 zile lucratoare de la notificarea ofertantului castigator.
ANEXA 1
CAIET DE SARCINI
privind contractarea licitatiilor in domeniul auditului financiar-contabil
Prezentul caiet de sarcini are ca obiect contractarea licitatiilor in
domeniul auditului financiar-contabil.
I. Descrierea sumara a societatii comerciale
...............................
............................................................................
Cifrele caracteristice conform bilantului contabil incheiat pentru ultimul
an intreg sunt: bilant contabil .............. milioane lei; cifra de afaceri
.................. milioane lei; profit brut contabil ........ milioane lei.
1. Natura activitatii/activitate curenta
Societatea Comerciala .................................... isi desfasoara
activitatea in urmatoarele domenii:
............................................
...............................................................................
2. Echipamente din dotare
Pentru activitatile economice pe care le desfasoara, societatea comerciala
detine urmatoarele echipamente si cladiri (numarul de mijloace fixe pe
principalele categorii):
.......................................................
................................................................................
3. Livrari si distributie
Informatii despre piata interna si externa a produselor si serviciilor
societatii comerciale; beneficiari interni si externi:
.........................
4. Performante financiare
Pentru anul .......... si ......., datele financiare de referinta ale
societatii comerciale sunt cuprinse in anexa.
II. Obiective (sarcini)
Pentru realizarea auditului financiar-contabil, auditorul va proceda
potrivit Normelor de audit financiar emise de Corpul Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din Romania; in cazul auditului financiar-contabil,
pentru certificarea bilantului contabil este obligatorie, indiferent de
obiectivele stabilite, efectuarea urmatoarelor operatiuni:
a) aprecierea controlului intern;
b) controlul conturilor;
c) verificarea bilantului contabil;
d) evenimente posterioare incheierii exercitiului financiar;
e) chestionar al sfarsitului lucrarii;
f) scrisoare de afirmare;
g) nota de sinteza;
h) diagnostic: indicatori, puncte forte/puncte slabe, masuri de intreprins;
i) raport de audit si certificare.
III. Evaluarea capabilitatii ofertantului
Pentru oferta prezentata, auditorul va trebui sa demonstreze ca este
capabil:
a) sa formeze o echipa adaptata la specificul cadrului legislativ si al
mediului economic romanesc si sa aiba o experienta dovedita in domeniul
auditului financiar-contabil;
b) sa asigure logistica necesara organizarii in cele mai bune conditii a
derularii contractului.
IV. Probleme administrative si termene
1. Ofertele se primesc pana la data de ................, ora ...........
2. Deschiderea ofertelor tehnice va avea loc in ziua de ......., ora
.......
3. Regulamentul de organizare a licitatiei si grila pentru evaluarea si
compararea ofertelor vor fi afisate la sediul organizatorului licitatiei.
4. Auditorul va fi direct raspunzator in fata clientului pentru
indeplinirea sarcinilor ce ii revin conform contractului.
V. Componenta echipei de auditori
Membrii echipei de auditori trebuie sa aiba experienta si rezultate
semnificative in urmatoarele domenii:
a) financiar-contabil;
b) evaluare;
c) fiscalitate;
d) control financiar-contabil;
e) drept comercial.
VI. Finantare
Finantarea contractelor se va asigura de catre client (beneficiar).
Oferta financiara se va prezenta separat de oferta tehnica.
GRILA
pentru evaluarea si compararea ofertelor
A. Punctarea ofertelor
I. Evaluarea tehnica maximum 200 puncte
a) Modul de abordare a obiectivelor
cuprinse in caietul de sarcini maximum 115 puncte
- aprecierea controlului intern maximum 15 puncte
- controlul conturilor maximum 20 puncte
- verificarea bilantului contabil maximum 35 puncte
- evenimente posterioare inchiderii
exercitiului financiar maximum 5 puncte
- chestionar al sfarsitului lucrarii maximum 5 puncte
- scrisoare de afirmare maximum 5 puncte
- nota de sinteza maximum 5 puncte
- diagnostic (indicatori,
puncte forte/puncte slabe, masuri) maximum 15 puncte
- raport de audit si certificare maximum 10 puncte
b) Echipa propusa pentru realizarea
auditului financiar-contabil maximum 85 puncte
- seful echipei maximum 35 puncte
- pregatire profesionala maximum 15 puncte
- experienta generala maximum 10 puncte
- alte specializari maximum 10 puncte
- membrii echipei maximum 50 puncte
- pregatire profesionala maximum 20 puncte
- experienta generala maximum 15 puncte
- alte specializari maximum 15 puncte
II. Evaluarea financiara
- oferta care contine pretul minim
se puncteaza cu 100 de puncte;
- punctajul pentru celelalte oferte
se calculeaza astfel:
pretul minim
--------------- x 100
pretul ofertei
B. Determinarea punctajului final
Se acorda evaluarii tehnice 95%, iar celei financiare 5%, punctajul final
fiind stabilit astfel:
(punctele pentru evaluarea tehnica) x 0,95 + (punctele pentru evaluarea
financiara) x 0,05 = punctajul final.
C. Clasificarea ofertelor
Ofertele se clasifica in functie de punctajul final.