DECIZIE Nr.
1163 din 28 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 103 alin. (8) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 17 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu
-judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Iulia Antoanella Motoc -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Valentina Barbateanu -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor „Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
9/2009 pentru completarea art. 103 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice", exceptie ridicata de
Silviu Cornel Negut în Dosarul nr. 3.008/109/2009 al Curtii de Apel Pitesti
-Sectia comerciala si de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiata a exceptiei, invocând jurisprudenta în materie a
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 februarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 3.008/109/2009, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor „Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
9/2009 pentru completarea art. 103 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice". Exceptia a fost
ridicata de Silviu Cornel Negut într-o cauza având ca obiect suspendarea
executarii unui act administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca ordonanta de urgenta criticata îi
produce „grave si iremediabile limitari ale vietii sale publice si private, în
conditiile în care nu a fost produsa nicio dovada din care sa reiasa ca ar fi
savârsit o fapta sanctionata de legea penala". Arata ca masura luata de
Institutia Prefectului Judetului Arges, de a-l soma sa predea permisul de
conducere, este abuziva, fiindu-i încalcat un drept fundamental si fiindu-i
create prejudicii în plan social si financiar. Arata ca nu poate fi privat de
dreptul de a conduce un vehicul pe drumurile publice, profesia de conducator
auto fiind pentru acesta singura sursa de venit.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de
contencios administrativ si fiscal considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata. Precizeaza ca textul de
lege criticat apara interesul public al cetatenilor, acela de a nu fi expusi
riscului pe care îl presupune exercitarea dreptului de a conduce de catre o
persoana asupra careia planeaza suspiciuni referitoare la stapânirea
abilitatilor si cunostintelor necesare unei astfel de activitati.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 9/2009 pentru completarea art. 103 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 din 2 martie 2009. Ordonanta
de urgenta criticata are un articol unic prin care, dupa alineatul (7) al art.
103 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, se introduce un nou
alineat, alineatul (8), cu urmatorul cuprins: „In situatia în care
autoritatea emitenta a permisului de conducere a sesizat instanta de judecata
potrivit art. 114 alin. (1) lit. e), autoritatea emitenta a permisului de
conducere va dispune prin ordin suspendarea exercitarii dreptului de a conduce
autovehicule, suspendare ce opereaza pâna la ramânerea definitiva si
irevocabila a hotarârii judecatoresti. In acest caz, titularul este obligat sa
se prezinte la unitatea de politie pe raza careia domiciliaza, are resedinta
sau, dupa caz, rezidenta normala, în termen de 5 zile de la comunicarea
ordinului, pentru a preda permisul de conducere." Având în vedere
prevederile art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, potrivit carora „Dispozitiile
de modificare si de completare se încorporeaza, de la data intrarii lor în
vigoare, în actul de baza, identificându-se cu acesta. Interventiile ulterioare
de modificare sau de completare a acestora trebuie raportate tot la actul de
baza", rezulta ca obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 103 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, având
continutul mai sus redat.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
ordonanta de urgenta criticata contravine dispozitiilor art. 20 „Tratatele
internationale privind drepturile omului" si art. 53 „Restrângerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertati". De asemenea, invoca si art. 6 „Dreptul
la un proces echitabil" si art. 7 „Nicio pedeapsa fara lege"din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
observa ca, prin mai multe decizii, s-a pronuntat asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 103 alin. (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, introduse prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 9/2009, din perspectiva unor critici similare si prin
raportare la prevederile art. 20 si 53 din Legea fundamentala. Ilustrativa în
acest sens este Decizia nr. 329 din 23 martie 2010, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2010, prin care Curtea a
respins ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate, retinând, în esenta,
ca domeniul de aplicare al dispozitiilor art. 53 din Constitutie este
circumscris restrângerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati
prevazute de Legea fundamentala, iar nu restrângerii exercitiului oricarui
drept subiectiv, chiar daca el izvoraste dintr-un act normativ. Cu acel prilej,
Curtea a constatat ca dispozitiile art. 103 alin. (8) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 195/2002 nu restrâng drepturi sau libertati constitutionale,
ci stabilesc posibilitatea autoritatii emitente a permisului de conducere de a
dispune, prin ordin, suspendarea exercitarii dreptului de a conduce
autovehicule, atunci când aceasta autoritate a sesizat instanta de judecata în
vederea anularii permisului de conducere obtinut cu nerespectarea prevederilor
legale. Totodata, Curtea a observat ca între exercitarea dreptului de a conduce
autovehicule de catre unele persoane pentru care exista indicii privind
dobândirea permisului de conducere fara a fi absolvit un curs de pregatire sau
fara parcurgerea etapelor de examinare teoretica si practica ori prin
sustinerea formala a acestora si ocrotirea interesului general, care se
identifica în acest caz cu necesitatea mentinerii sigurantei circulatiei pe
drumurile publice, legiuitorul a înteles sa dea prioritate celui din urma.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care sa
justifice reconsiderarea acestei jurisprudente, atât solutia deciziei mentionate,
cât si argumentele pe care aceasta s-a bazat îsi mentin valabilitatea si în
cauza de fata.
Cât priveste invocarea dispozitiilor art. 6 si 7 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
Curtea constata ca nu poate retine critica prin raportare la acestea, întrucât
autorul exceptiei nu argumenteaza în niciun fel contrarietatea textelor de lege
ce constituie obiect al exceptiei de neconstitutionalitate cu prevederile
conventionale mentionate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 103 alin. (8) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
exceptie ridicata de Silviu Cornel Negut în Dosarul nr. 3.008/109/2009 al
Curtii de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ si
fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 28 septembrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Barbateanu