Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 952 din 14 august 2003

privind aprobarea normelor si procedurilor in vederea operationalizarii Sistemului informatic integrat, componenta a Sistemului Electronic National

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 631 din  3 septembrie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si avand in vedere prevederile art. 3 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, precum si prevederile cuprinse in cartea I titlul II din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba normele si procedurile in vederea operationalizarii Sistemului informatic integrat, componenta a Sistemului Electronic National, aprobat conform hotararii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. In acest scop, conceptia si dezvoltarea Sistemului informatic integrat ca o structura informationala specializata se vor face in contextul cooperarii cu celelalte doua componente ale Sistemului Electronic National: "Sistem e-guvernare" si "Sistem e-administratie", definit in cartea I titlul II art. 9 din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei. Pentru asigurarea complementaritatii Sistemului informatic integrat cu celelalte doua componente ale Sistemului Electronic National, functiunile acestuia se supun urmatoarelor norme:
    a) asigurarea interoperabilitatii institutiilor conectate la Sistemul informatic integrat, conform prevederilor cartii I titlul II art. 11 lit. i) din Legea nr. 161/2003;
    b) punerea in evidenta mai clar a responsabilitatilor fiecarei institutii, precum si a responsabilitatii functionarului public in utilizarea informatiilor furnizate de Sistemul informatic integrat;
    c) prezervarea autonomiei tuturor institutiilor participante pentru dezvoltarea retelelor proprii de tehnologia informatiei si comunicatii;
    d) reducerea costurilor de dezvoltare si utilizare a retelei (IT & C) de tehnologia informatiei si comunicatii pentru fiecare institutie;
    e) asigurarea, pentru toate institutiile participante la Sistemul informatic integrat, a dublei calitati de furnizor si beneficiar al informatiilor existente in sistem;
    f) reorientarea activitatii institutionale atat la nivel central, cat si teritorial catre cresterea eficientei, corectitudinii si transparentei in serviciile oferite, datorita cooperarii generate de arhitectura de interoperabilitate a Sistemului informatic integrat;
    g) scurtarea timpului de implementare a proiectelor proprii;
    h) cresterea posibilitatii de gestionare si implementare a proiectelor nationale si a solutiilor ce implica cooperare interdisciplinara; reducerea paralelismului unor proiecte si eliminarea proiectelor mici, neeficiente.
    Art. 2
    In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni sunt definiti astfel:
    a) normele de dialog sunt reglementari privind schimbul de informatii dintre Centrul de management al Sistemului informatic integrat si participantii la sistem;
    b) procedurile de dialog sunt actiuni necesare pentru deschiderea, realizarea si inchiderea unei sesiuni de schimb de informatii intre Centrul de management al Sistemului informatic integrat si participantii la sistem;
    c) normele de securitate sunt reglementari interne specifice institutiei, rezultate din aplicarea politicii de securitate si a legislatiei in vigoare pentru a asigura o protectie adecvata a informatiilor;
    d) procedurile de securitate sunt actiuni ce trebuie desfasurate in mod obligatoriu de catre participantii la Sistemul informatic integrat si administratorii sistemului pentru a implementa normele de securitate;
    e) replicarea bazelor de date este procedura prin care se asigura o copie de siguranta a bazei de date pentru a asigura o disponibilitate permanenta a datelor pentru toti beneficiarii. Aceasta este in gestiunea si proprietatea participantului la sistem. Realizarea copiei nu implica instrainarea bazei de date fata de institutiile participante la Sistemul informatic integrat, acestea purtand intreaga responsabilitate pentru acuratetea informatiilor puse la dispozitie. Din punct de vedere al gestiunii bazelor de date, Centrul de management al Sistemului informatic integrat ofera doar spatiul, serviciul de stocare si serviciul de consultare de catre participanti conform drepturilor de acces ale acestora. Centrul de management al Sistemului informatic integrat nu are dreptul sa modifice sub nici o forma nici o baza de date replicata in sistem;
    f) tranzactionarea informatiilor reprezinta dialogul dintre Centrul de management al Sistemului informatic integrat si participantii la sistem in conditiile verificarilor de securitate impuse de normele de securitate;
    g) tranzactionarea interna reprezinta tranzactionarea de informatii intre diverse replici ale bazelor de date din Centrul de management al Sistemului informatic integrat in procesul de cautare si prelucrare;
    h) tranzactionarea externa reprezinta tranzactionarea de informatii intre Centrul de management al Sistemului informatic integrat si participantii la sistem;
    i) interfatarea este o procedura care implica si utilizarea de mijloace materiale specifice si realizeaza adaptarea modului de lucru al participantilor la sistem cu modul de lucru al Centrului de management al Sistemului informatic integrat.
    Art. 3
    Normele de dialog ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat sunt urmatoarele:
    a) dialogul este biunivoc, in timp real si permanent;
    b) dialogul se supune normelor de securitate;
    c) dialogul este arhivat;
    d) dialogul este urmat de cel putin o tranzactie informationala;
    e) dialogul trebuie sa contina raspunsuri conforme cu procedurile de tranzactionare interna a informatiei;
    f) accesul la dialog cu Sistemul informatic integrat din punct de vedere maximal trebuie sa poata fi asigurat pentru toti participantii simultan;
    g) cererile si raspunsurile se fac ori de cate ori este nevoie;
    h) cererile si raspunsurile se fac exclusiv conform cu specificul de acces al fiecarei institutii participante;
    i) cererea contine un singur subiect. Subiectele se vor supune protocoalelor de dialog-cerere;
    j) raspunsurile pot contine mai multe date referitoare la subiectul cererii;
    k) interfatarea este standardizata pentru toti participantii la Sistemul informatic integrat conform standardelor de interconectare a sistemelor informatice (Open System Interconnection);
    l) interfatarea este subordonata normelor de dialog ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat;
    m) interfatarea se face in deplina concordanta cu normele de securitate ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat;
    n) interfatarea se face corelat cu identificarea utilizatorului atat din punct de vedere al interogarii Sistemului informatic integrat, cat si al replicarii bazei de date aferente. Prin natura interfetelor cu utilizatorii Sistemului informatic integrat trebuie puse in evidenta aspectele juridice legate de competenta si activitatile acestora, in concordanta cu prevederile legale in vigoare;
    o) interfatarea trebuie sa fie urmata de validarea utilizatorului conform normelor si procedurilor de securitate ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat;
    p) interfatarea cu utilizatorul in cazul replicarii bazelor de date se face astfel incat continutul acestora sa nu fie afectat in sensul pastrarii responsabilitatii utilizatorului;
    q) procedurile si normele tehnice de interfatare, precum si cele de comunicatie trebuie sa fie corelate din punct de vedere juridic atat cu legile in vigoare privind functionarea institutiilor participante la Sistemul informatic integrat, cat si cu legislatia privind semnatura electronica si transparenta institutionala a functionarii statului.
    Art. 4
    (1) In corelare cu normele prevazute la art. 2, procedurile de dialog ale Sistemului informatic integrat sunt urmatoarele:
    a) dialogul se face in conformitate cu structura institutionala a Sistemului informatic integrat si cu reglementarile privind siguranta nationala;
    b) dialogul are loc in urma unor acorduri bilaterale cu institutiile participante la Sistemul informatic integrat;
    c) dialogul se face pe baza unor proceduri tehnice in conformitate cu normele si procedurile infrastructurii comunicationale a Sistemului informatic integrat;
    d) dialogul se face pe baza unor proceduri de securitate ce vor trebui acreditate independent de Sistemul informatic integrat.
    (2) Dialogul va permite urmatoarele tipuri de schimburi de date:
    a) colectare;
    b) schimb propriu-zis de date;
    c) atentionari;
    d) servicii interactive;
    e) arhivare si copie de siguranta;
    f) transfer de date cerere-raspuns.
    Art. 5
    Normele de tranzactionare a informatiilor ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat vor trebui concepute si aplicate astfel incat:
    a) tranzactionarea informatiilor sa se realizeze in timp real;
    b) tranzactiile sa fie atat interne, cat si externe;
    c) tranzactia interna sa fie multidimensionala;
    d) tranzactia interna sa contina criterii multiple de cautare; cautarea sa fie simultana;
    e) toate tranzactiile sa prezinte aceeasi norma de prioritate;
    f) tranzactiile sa se supuna gestionarii situatiilor de criza prevazute conform legii;
    g) tranzactia externa sa fie biunivoca si identica cu dialogul din punct de vedere al normelor si procedurilor.
    Art. 6
    In conformitate cu normele prevazute la art. 4, procedurile de tranzactionare interna a informatiei ale Sistemului informatic integrat sunt urmatoarele:
    a) tranzactionarea interna a informatiei contine identificari despre fiecare informatie tranzactionata intern pana la formularea raspunsului final cerut;
    b) tranzactionarea interna a informatiei se supune principiului jurnalizarii;
    c) tranzactionarea interna a informatiei se subordoneaza caracterului informatiilor din fiecare baza de date continuta in sistem;
    d) tranzactionarea interna a informatiei contine elemente de validare a tranzactiei interne, ce trebuie supuse unor protocoale de interoperabilitate intre institutii;
    e) tranzactionarea interna a informatiei trebuie sa contina elemente de securitate interna pentru anihilarea tentativelor de manipulare frauduloasa a informatiilor asa cum sunt ele acreditate atat din punct de vedere intern, cat si international.
    Art. 7
    (1) Normele de gestiune a bazelor de date in cadrul Centrului de management al Sistemului informatic integrat se intemeiaza pe urmatoarele reguli de baza:
    a) actualizarea bazelor de date se face in fiecare zi, pe parcursul noptii, prin furnizarea doar a datelor modificate;
    b) informatiile primite de Centrul de management al Sistemului informatic integrat de la alte institutii sunt introduse in baza de date numai dupa ce s-a obtinut avizul favorabil al conducerii Centrului de management. La momentul introducerii acestor date se va urmari sa se respecte toate cerintele metodologice de actualizare a Sistemului informatic integrat, astfel incat acestea sa se integreze in structura de ansamblu a bazei de date; arhiva se supune principiilor de identificare si nonrepudiere;
    c) toate neconcordantele sau erorile aparute in procesul actualizarii sunt returnate spre solutionare institutiilor care au furnizat datele;
    d) in timpul introducerii datelor in sistemul automat se utilizeaza, dupa caz, si codificarea asistata de calculator;
    e) este necesara asigurarea flexibilitatii functionale a bazelor de date in conditiile unor mutatii sau extinderi in aria de cuprindere a problemelor specifice;
    f) este obligatorie asigurarea unui inalt grad de prelucrare si accesibilitate simultane, conform drepturilor de acces, la fondul de date si informatii inmagazinate in bazele de date din Centrul de management al Sistemului informatic integrat;
    g) sistemul de reprezentare si codificare trebuie sa fie unitar la nivelul informatiilor tuturor institutiilor;
    h) bazele de date trebuie sa fie proiectate modular si sa permita dezvoltari si adaptari usoare la noile mutatii din situatia de fapt;
    i) este necesara asigurarea protectiei si securitatii datelor si informatiilor inmagazinate in bazele de date;
    j) in sensul implementarii conceptului de interoperabilitate, definit in cartea I titlul II art. 11 lit. i) din Legea nr. 161/2003, a produselor informatice si a solutiilor folosite atat de institutiile administratiei publice inregistrate in sistemele e-guvernare si e-administratie, cat si de celelalte institutii participante la Sistemul informatic integrat, Centrul de management al acestuia va trebui sa asigure conform Legii nr. 161/2003 si servicii de arhivare electronica in conditii de siguranta a bazelor de date aflate in sistem, astfel incat acestea sa poata fi oricand consultate de orice participant la sistem, in functie de obiectul sau de activitate. Serviciul de arhivare nu are caracter exclusiv pentru Sistemul informatic integrat, acesta avand in principal functie de operator al arhivelor electronice, arhivarea propriu-zisa putand fi efectuata de orice persoana juridica abilitata in acest sens de catre Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat (O.R.N.I.S.S.). De asemenea, Consiliul de conducere al Sistemului informatic integrat are obligatia de a propune Guvernului impreuna cu ceilalti operatori ai Sistemului Electronic National, in termen de maximum 60 de zile de la constituire, reglementari cu privire la cadrul legal al arhivarii electronice si al protectiei informatiei in format electronic. Serviciul de arhivare electronica astfel reglementat se supune legii achizitiilor publice;
    k) partajarea accesului la datele si informatiile din bazele de date se va face in conformitate cu drepturile atribuite ierarhic;
    l) prin gestiunea bazelor de date este necesara oferirea posibilitatii de previzionare a unor evenimente, fenomene, fapte, stari de fapt etc., care intereseaza institutiile statului;
    m) gestiunea bazelor de date implica standardizarea formatelor bazelor de date existente in Centrul de management al Sistemului informatic integrat si evidentierea corelatiilor la nivelul datelor provenite de la diversi participanti la Sistemul informatic integrat;
    n) gestiunea bazelor de date se face in deplina concordanta cu normele de securitate ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat;
    o) gestiunea bazelor de date trebuie sa asigure in orice moment corectitudinea continutului acestora conform protocoalelor de gestiune aferente;
    p) gestiunea bazelor de date trebuie sa se faca astfel incat rezolvarea inconsistentelor in date sa se realizeze de catre participantii la Sistemul informatic integrat pe baza sesizarilor Centrului de management al Sistemului informatic integrat. Sistemul informatic integrat, prin gestiunea bazelor de date, nu are dreptul sa intervina in continutul datelor primite de la diferiti participanti;
    q) conversia si actualizarea datelor vor trebui sa fie acreditate de un organism independent.
    (2) Bazele de date participante la Sistemul informatic integrat sunt constituite astfel:
    a) la institutiile furnizoare de date, conform competentelor materiale - baze de date primare. Bazele de date primare sunt constituite de institutiile furnizoare pentru indeplinirea sarcinilor prevazute in regulamentele de organizare si functionare ale acestora;
    b) la Centrul de management al Sistemului informatic integrat - baza de date centrala. Baza de date centrala este constituita pe baza datelor furnizate de bazele de date primare.
    Art. 8
    (1) In concordanta cu prevederile art. 6, gestiunea bazelor de date ale Sistemului informatic integrat se supune urmatoarelor proceduri:
    a) se face in conformitate cu normele de siguranta si integritate a bazelor de date recunoscute international;
    b) bazele de date specifice fiecarei institutii, puse la dispozitia Sistemului informatic integrat, sunt pregatite de fiecare institutie si transferate in formatul stabilit conform protocolului de cooperare;
    c) se face in conformitate cu normele si procedurile de tranzactionare interna a informatiilor;
    d) se face in asa fel incat structura bazelor de date sa prezinte scalabilitate in functie de evolutia din punct de vedere juridic a institutiilor participante;
    e) se face in conformitate cu necesitatile de extindere a interoperabilitatii intre diferitele institutii participante, asigurandu-se instrumentele necesare evidentierii corelatiilor si legaturilor dintre datele provenite de la diferiti participanti la Sistemul informatic integrat;
    f) se vor asigura instrumentele necesare evidentierii corelatiilor si legaturilor dintre datele provenite de la diferiti participanti la Sistemul informatic integrat;
    g) procedurile bazelor de date din punctul de vedere al securitatii sunt identice cu normele si procedurile de securitate ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat;
    h) actualizarea bazelor de date se va face de catre furnizorii de informatii in functie de evolutia dinamica a acestora, cu respectarea procedurilor stabilite atat in baza prevederilor hotararilor Consiliului Suprem de Aparare a Tarii referitoare la Sistemul informatic integrat, cat si prin alte protocoale dintre Sistemul informatic integrat si institutiile participante.
    (2) In functie de datele si informatiile care se detin despre persoana fizica sau juridica verificata, in baza de date centrala sunt furnizate raspunsurile:
    a) "necunoscut" - daca persoana nu figureaza in baza de date;
    b) "date insuficiente" - daca cererea de verificare nu contine datele minime si nici alte indicii de individualizare ori indiciile nu sunt concludente;
    c) "acces interzis" - daca drepturile de acces nu corespund nivelului de protectie al informatiilor solicitate;
    d) datele si informatiile cu care persoana fizica sau juridica figureaza in baza de date centrala si la care utilizatorul care a formulat cererea este autorizat sa aiba acces.
    Art. 9
    Infrastructura de comunicatii a Sistemului informatic integrat va respecta, din punct de vedere functional, urmatoarele norme:
    a) conectarea agentiilor va fi pe interfete standardizate, fiind independenta de furnizori, si infrastructura nu va dicta in procesul de achizitii de echipamente;
    b) este flexibila si modulara;
    c) este total interoperabila;
    d) asigura autoapararea adaptiva si securitatea cu servicii garantate;
    e) asigura un mediu comun de operare;
    f) asigura integrarea deplina a serviciilor;
    g) asigura operarea transparenta de catre utilizatori;
    h) asigura o banda variabila (capacitate) la solicitare. Largimea benzii de comunicatii trebuie sa permita accesul tuturor utilizatorilor Sistemului informatic integrat la informatii in cel mai scurt timp;
    i) infrastructura de comunicatii trebuie sa aiba un caracter redundant atat din punct de vedere al asigurarii unui canal de rezerva, cat si din punct de vedere al normelor de securitate ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat, conform managementului de riscuri;
    j) managementul traficului de comunicatii va trebui sa asigure descongestionarea segmentelor de retea pe perioada varfurilor de comunicatie.
    Art. 10
    (1) Protectia informatiilor in forma electronica din cadrul Sistemului informatic integrat va integra toate formele de protectie pentru a acoperi vulnerabilitatile si amenintarile cele mai probabile.
    (2) Sistemul de protectie va urmari pe tot ciclul de viata al Sistemului informatic integrat respectarea urmatoarelor norme:
    a) normele de securitate se vor supune managementului de risc;
    b) normele de securitate vor fi elaborate in conformitate cu Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, Legea nr. 676/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor, cu modificarile ulterioare, Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date si cu Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public;
    c) normele de securitate vor trebui sa acopere intreaga sfera de manipulare a informatiilor;
    d) normele de securitate cuprind asigurarea unei structuri de securitate proprii specializate pentru Sistemul informatic integrat;
    e) normele de securitate cuprind existenta unui audit intern si acreditare de securitate din partea unui organism independent;
    f) rapoartele de securitate semestriale vor fi aduse la cunostinta structurilor de securitate ce raspund de protectia informatiilor stocate in cadrul sistemelor de prelucrare automata a datelor (INFOSEC) din institutiile participante;
    g) depasirea unei bariere de securitate trebuie sa declanseze o alarma si contramasuri inainte de a se aduce prejudicii;
    h) informatiile vor avea etichete privind nivelul de protectie necesar si vor contine date privind drepturile de acces;
    i) revizuirea nivelurilor de acces al diferitilor participanti la un anumit interval de timp, in functie de tipul informatiei pe care acestia il solicita sau au dreptul sa il solicite, cat si din punct de vedere al caracteristicilor informatiilor pe care acestia le incarca in sistem, norma similara cu prevederile documentului CM 49(2002) al Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord;
    j) sistemul trebuie sa ofere suport tehnic pentru controlul accesului, trasabilitatea informatiilor si a activitatilor;
    k) normele si procedurile de securitate vor trebui sa ofere suport pentru procedurile administrative, pentru indeplinirea politicii de securitate pe toata durata de viata a sistemului si a suporturilor informatiei;
    l) accesul va fi permis exclusiv persoanelor acreditate de la terminale acreditate; accesul unor persoane la baza de date comuna de la alte terminale decat cele desemnate va fi permis numai in baza unor aprobari temporare speciale;
    m) sistemul de securitate va face o delimitare clara intre informatiile publice (cu acces liber) si informatiile pentru care trebuie pastrata confidentialitatea (se vor pune in practica prevederile Legii nr. 544/2001 si Legii nr. 677/2001);
    n) pentru evaluarea sistemelor de securitate se va pleca de la Criteriile comune adoptate si folosite in tarile integrate in structurile euroatlantice, iar acreditarea acestora va trebui facuta de O.R.N.I.S.S. in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 353/2002 pentru aprobarea Normelor privind protectia informatiilor clasificate ale Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord in Romania si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2002 privind organizarea si functionarea Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat, aprobata prin Legea nr. 101/2003;
    o) drepturile de acces in Centrul de management al Sistemului informatic integrat vor fi acordate in functie de evaluarile independente de securitate obtinute de fiecare locatie conectata la Centrul de management si de reteaua de conectare aferenta. Centrul de Management va tine evidenta tuturor statiilor conectate in sistem.
    (3) Sistemul de protectie trebuie sa asigure:
    a) disponibilitatea informatiei fiecarui beneficiar in momentul in care acesta are nevoie de ea;
    b) confidentialitatea, prin pastrarea secretului tranzactiilor si al continutului informatiilor fata de un intrus sau fata de un utilizator neautorizat;
    c) integritatea, prin pastrarea informatiilor cu continutul si forma date de autor;
    d) autenticitatea, astfel incat informatia introdusa sau furnizata de Sistemul informatic integrat trebuie pastrata in legatura cu informatia de autor;
    e) nerepudierea; sistemul va trebui sa asigure mecanismul prin care atat autorul, cat si utilizatorul informatiei sa nu poata sa conteste faptul ca a initiat informatia sau ca a utilizat-o.
    (4) Politica de protectie a informatiilor in Sistemul informatic integrat va trebui sa integreze echilibrat urmatoarele forme de protectie:
    a) protectia fizica a ariilor de lucru, a echipamentelor, a suporturilor de memorie, a canalelor de comunicatie etc. se va realiza prin barierele fizice de separare a ariilor de protectie, cu delimitarea clara a tuturor punctelor de acces, metodele de control al accesului si politica de acces in ariile protejate si la echipamente;
    b) protectia personalului va stabili criteriile de verificare, va urmari acreditarea personalului de deservire, intretinere si dezvoltare a Sistemului informatic integrat si va defini categoriile de personal ce au acces la echipamente pentru operare sau intretinere, nivelurile de verificare si drepturile de acces in sistem, la informatii si aplicatii. Protocoalele de acces vor stabili modul de schimbare a informatiilor intre Sistemul informatic integrat si parteneri privind drepturile de acces convenite;
    c) protectia impotriva scurgerii de informatii prin emisii electromagnetice parazite (TEMPEST), care va include evaluari de susceptanta si compatibilitate electromagnetica, iar in sistemele care vor prelucra sau tranzita informatii clasificate se vor face si masuratori si evaluari TEMPEST;
    d) protectia administrativa va urmari integrarea sarcinilor de securitate ce deriva din politica de securitate si documentele aferente in proceduri operationale de securitate si in fisele de post pentru toti lucratorii;
    e) protectia comunicatiilor (COMSEC) care dezvolta politica de protectie a mesajelor transmise prin retele de comunicatii impotriva interceptarii, incluzand toate masurile de protectie a transmisiilor, canalelor si echipamentelor ce deservesc comunicatiile;
    f) protectia informatiilor in format electronic (INFOSEC), care va dezvolta politica de protectie a echipamentelor de calcul si a suporturilor de memorie, instituie mecanismul de securitate independent de administratorul de sistem, reglementeaza subordonarea administratorului de sistem si a administratorului de securitate (ofiterul de securitate al sistemului) si stabileste atributiile specifice fiecaruia;
    g) protectia criptografica, care va face managementul si urmarirea materialelor criptografice (echipamente de criptare, generare si distributie de chei de criptare), va stabili regulile de utilizare a echipamentelor criptografice in conformitate cu politica generala de securitate.
    (5) Institutiile abilitate prin lege vor pune la dispozitia structurii de securitate a Sistemului informatic integrat toate informatiile disponibile, precum si analize privind amenintarile si vulnerabilitatile sistemului descoperite in urma verificarilor facute cu mijloace specifice.
    Art. 11
    (1) In concordanta cu normele prevazute la art. 9, procedurile de securitate ale Sistemului informatic integrat vor respecta urmatoarele principii:
    a) va trebui tinuta o evidenta a vulnerabilitatilor cunoscute ale tuturor echipamentelor si sistemelor, la nivel central, si vor trebui evaluate permanent amenintarile la adresa sistemului, adaptate mereu la contramasurile adoptate prin reglementari generale si politicile locale de securitate pentru a minimiza riscurile;
    b) sistemul trebuie protejat prin aranjarea unor arii de protectie concentrice (minimum doua), separate prin bariere de netrecut si puncte de acces bine definite pentru toate locatiile centrale si terminale;
    c) fiecare bariera trebuie sa oblige la intarzieri astfel incat contramasurile sa opreasca depasirea barierei si ajungerea la informatiile care necesita protectie de nivel ridicat;
    d) se vor determina structurile critice ale sistemului din punct de vedere hard si soft;
    e) analiza structurilor critice se va face pentru infrastructura de suport (hard si soft) si separat pentru aplicatiile critice;
    f) softul si echipamentele folosite vor fi certificate din punct de vedere al securitatii;
    g) fiecare locatie aflata in proprietatea distincta a unei institutii va fi considerata un sistem de tehnologia informatiei separat, care va fi evaluat independent, conform politicii de securitate proprii;
    h) conectarea la Centrul de management al Sistemului informatic integrat se va face dupa obtinerea avizului de functionare a retelei locale si dupa aprobarea procedurilor si normelor de conectare conform documentatiei intocmite in acest sens;
    i) ariile de protectie vor fi definite conform legilor si reglementarilor internationale si nationale (Hotararea Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a informatiilor clasificate in Romania, Directiva Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord AC/35 - D/2001 privind securitatea fizica);
    j) administrarea Sistemului informatic integrat trebuie sa prevada separarea functiilor de securitate de cele administrative;
    k) sistemul va fi multinivel (in sensul Legii nr. 182/2002 si al directivelor AC/35 - D/2004 si AC/35 - D/2005 ale Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord);
    l) accesul la informatii se va realiza conform principiului "need to know" (nevoia de a sti) conferit de legi, regulamente, protocoale;
    m) structura de securitate va face analize de securitate semestrial si va intocmi rapoarte de activitate (incidente);
    n) cuplarea bazelor de date la Centrul de management al Sistemului informatic integrat se va face dupa acreditarea sistemului de securitate al institutiei conforma reglementarilor legale in vigoare la data cuplarii;
    o) rapoartele de activitate vor cuprinde informatii privind vulnerabilitatile cunoscute si neacoperite, amenintari probabile, recomandari de contramasuri, studii de caz, analize de incidente detectate.
    (2) In faza de proiectare fizica a Sistemului informatic integrat se vor intocmi documentele necesare acreditarii de securitate in conformitate cu practicile Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord:
    a) politica de protectie a Sistemului informatic integrat;
    b) profilul de protectie (amenintari generale) pentru sistemul suport si principalele aplicatii;
    c) obiectivele de securitate specifice Sistemului informatic integrat;
    d) proiectul de plan de securitate.
    (3) Evaluarea securitatii Sistemului informatic integrat se va face separat pe componente esentiale:
    a) Centrul de management;
    b) retelele de terminale de la institutii;
    c) reteaua de comunicatii.
    Art. 12
    (1) Conform prevederilor art. 18 din titlul II cartea I din Legea nr. 161/2003, in scopul asigurarii protectiei datelor, in ariile de responsabilitate ale Sistemului informatic integrat, pe langa metodele, procedurile si tehnologiile implementate la cererea administratorului Sistemului informatic integrat, institutii din cadrul Sistemului national de aparare vor furniza mecanisme, echipamente si proceduri de securitate a datelor, utilizand tehnologii de tip PKI, pentru: generarea si distributia cheilor primare, validarea cheilor si certificarea cheilor.
    (2) Desemnarea institutiilor insarcinate cu indeplinirea prevederilor alin. (1) se va face prin hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului de conducere al Sistemului informatic integrat.
    Art. 13
    (1) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, institutiile cu functie de administrare in Consiliul de conducere al Sistemului informatic integrat, conform hotararilor Consiliului Suprem de Aparare a Tarii referitoare la Sistemul informatic integrat, au obligatia de a adopta si implementa masurile necesare in vederea operationalizarii Centrului de management al Sistemului informatic integrat, prin replicarea bazelor de date proprietare, cu respectarea normelor si procedurilor aprobate prin prezenta hotarare.
    (2) In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, toate celelalte institutii participante la Sistemul informatic integrat au obligatia de a aplica prevederile art. 5.
    (3) In vederea operationalizarii celor trei componente ale Sistemului Electronic National in sensul complementaritatii dintre acestea, conform prevederilor art. 9 si 11 din titlul II cartea I din Legea nr. 161/2003, precum si conform prevederilor hotararilor Consiliului Suprem de Aparare a Tarii referitoare la Sistemul informatic integrat, pana la data de 1 februarie 2004, operatorii Sistemului Electronic National vor lua masuri privind interconectarea Centrului Informatic National al Bazelor de Date Integrate ale Ministerului Administratiei si Internelor, prevazut la art. 32 din titlul II cartea I din Legea nr. 161/2003, cu Centrul de management al Sistemului informatic integrat.
    Art. 14
    Normele si procedurile interne ale Centrului de management al Sistemului informatic integrat, altele decat cele mentionate la art. 2 - 11 si care urmeaza sa fie elaborate de Consiliul de conducere al Sistemului informatic integrat, trebuie sa fie in concordanta cu principiile continute in documentul CM 60/2002 al Organizatiei Tratatului Atlanticului de Nord, in principal in sensul asigurarii integritatii si disponibilitatii informatiilor. Adoptarea acestora se face in urma aprobarii lor de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, precum si de catre Guvern.
    Art. 15
    (1) Documentele de securitate ale Sistemului informatic integrat sunt:
    a) Politica de protectie - consta in declaratiile generale de protectie, filozofia de protectie a administratiei Sistemului informatic integrat, cooperarea din punct de vedere al securitatii dintre administratia sistemului si partenerii la sistem;
    b) Profilul de protectie (PP) - descrierea conditiilor generale de mediu si masurile generale de protectie ce deriva din vulnerabilitati, amenintari si reglementari ce privesc protectia;
    c) Profilul de protectie specific (SP) - descrierea conditiilor specifice si masurile suplimentare date de specificitate;
    d) Planul de protectie - masurile de contracarare a amenintarilor si vulnerabilitatilor pentru minimizarea riscurilor;
    e) Procedurile operationale de securitate - implementarea masurilor de securitate din planul de securitate la nivelul fiecarui post de lucru.
    (2) Forma si continutul documentelor de securitate ale Sistemului informatic integrat se aproba de catre Consiliul de conducere al acestuia conform metodologiilor si normelor elaborate de O.R.N.I.S.S.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Directorul Serviciului Roman de Informatii
                         Alexandru-Radu Timofte

                         Ministrul comunicatiilor si
                         tehnologiei informatiei,
                         Dan Nica

                         Ministrul administratiei si internelor,
                         Ioan Rus

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 952/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 952 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 952/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu