DECIZIE Nr.
860 din 28 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 45 din 22 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 128 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, excepţie ridicată de
FEDERALCOOP Constanţa în Dosarul nr. 2.586/36/2006 al Curţii de Apel Constanţa
- Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 6 iulie 2006, pronunţată în Dosarul
nr. 2.586/36/2006, Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi
fluvială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 128 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului.
Excepţia a fost ridicată de FEDERALCOOP Constanţa cu
ocazia soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei nr. 1.270/com din
21 martie 2006, pronunţată de Tribunalul Constanţa în Dosarul nr. 400/com/2001.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat contravine
prevederilor constituţionale ale art. 16, deoarece acesta, deşi prevede
obligaţia pentru lichidator de a comunica, în copie, raportul final, însoţit de
un bilanţ general, atât creditorilor, cât şi debitorului, acesta din urmă nu
poate formula obiecţii. Nu pot formula obiecţii nici acţionarii majoritari
prevăzuţi în art. 136 şi art. 157 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale.
Instanţa de judecată consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 128 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.066
din 17 noiembrie 2004, potrivit cărora:
„(1) După ce bunurile din averea debitorului au fost
lichidate, lichidatorul va supune judecătorului-sindic un raport final împreună
cu un bilanţ general; copii de pe acestea vor fi comunicate tuturor
creditorilor şi debitorului şi vor fi afişate la uşa tribunalului.
Judecătorul-sindic va convoca adunarea creditorilor la un termen de maximum 30
de zile de la afişarea raportului final. Creditorii pot formula obiecţii la
raportul final cu cel puţin 5 zile înainte de data convocării.
(2) La data şedinţei, judecătorul-sindic va
soluţiona, prin încheiere, toate obiecţiunile la raportul final, îl va aproba
sau va dispune, dacă este cazul, modificarea corespunzătoare a acestuia.
(3) Creanţele care la data înregistrării raportului
final vor fi încă sub condiţie nu vor participa la vreo distribuire."
Anterior sesizării Curţii Constituţionale cu excepţia
de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 128 din Legea nr. 64/1995 a
intrat în vigoare Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, care, prin
art. 156 alin. (3), a abrogat Legea nr. 64/1995, dispoziţiile art. 128 din
legea abrogată fiind preluate în art. 129 al actului normativ abrogator.
In aceste condiţii, Curtea urmează să se pronunţe
asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 129 din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 359 din 21
aprilie 2006, dispoziţii care au următorul conţinut:
„(1) După ce bunurile din averea debitorului au fost
lichidate, lichidatorul va supune judecătorului-sindic un raport final însoţit
de situaţiile financiare finale; copii de pe acestea vor fi comunicate tuturor
creditorilor si debitorului si vor fi afişate la uşa tribunalului. Judecătorul-sindic va convoca adunarea
creditorilor în termen de maximum 30 de zile de la afişarea raportului final.
Creditorii pot formula obiecţii la raportul final cu cel puţin 5 zile înainte
de data convocării.
(2) La data şedinţei, judecătorul-sindic va
soluţiona, prin încheiere, toate obiecţiunile la raportul final, îl va aproba
sau va dispune, dacă este cazul, modificarea corespunzătoare a acestuia.
(3) Creanţele care la data înregistrării raportului
final vor fi încă sub condiţie nu vor participa la ultima distribuire."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16, referitoare la egalitatea în drepturi, deoarece debitorul nu poate
formula obiectiuni la raportul final întocmit de lichidator, aşa cum pot exprima creditorii.
Din critica formulată rezultă că autorul excepţiei se
referă la omisiunea reglementării unei contestaţii formulate de debitor
împotriva măsurilor luate de lichidator prin raportul final. Controlul de
constituţionalitate nu poate privi, însă, omisiuni legislative, astfel că, sub
acest aspect, critica este inadmisibilă.
De menţionat că legiuitorul a pus la dispoziţia
debitorului alte mijloace de control asupra legalităţii şi justeţei măsurilor
luate de administratorul judiciar. In acest sens este
art. 21 din Legea nr. 85/2006.
Analizând, pe fond, excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea reţine că dispoziţiile de lege criticate prevăd obligaţia lichidatorului
de a supune aprobării judecătorului-sindic un raport final care poate fi
contestat de creditori cu cel puţin 5 zile înainte de data convocării adunării
generale a creditorilor. Raportul final se comunică şi debitorului, care, însă,
nu poate formula obiectiuni.
Potrivit dispoziţiilor Legii nr. 85/2006, „insolvenţă
este acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin
insuficienţa fondurilor băneşti disponibile pentru plata datoriilor
exigibile".
Procedura insolvenţei este o procedură specială, cu o
anumită specificitate, datorită căreia cele două părţi, debitorul şi
creditorul, nu se găsesc pe poziţii egale sau în condiţii identice, astfel că
şi regimul juridic aplicat trebuie să fie diferenţiat, fără ca aceasta să constituie
un tratament discriminatoriu, din contră, numai aşa se poate asigura
respectarea exigenţelor unui proces echitabil.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 129 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei,
excepţie ridicată de FEDERALCOOP Constanţa în Dosarul nr. 2.586/36/2006 al
Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 noiembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman