DECIZIE Nr. 673 din 15
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 110 din 6 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 14 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Arges in Dosarul nr.
3.416/Caf/2005 al Tribunalului Arges - Sectia civila - Complet specializat
contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Presedintele dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 649D/2005. La
apelul nominal in acest dosar sunt prezenti autorul exceptiei, prin consilier
juridic Carmen Sacasan, precum si Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, prin consilier juridic Stefania Stan. Lipsesc celelalte parti, fata
de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere
obiectul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate.
Partile prezente nu se opun conexarii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor.
In temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Curtea dispune conexarea
Dosarului nr. 649D/2005 la Dosarul nr. 618D/2005, care este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorului exceptiei
solicita admiterea acesteia, aratand ca textul legal criticat contravine
dispozitiilor art. 21 din Constitutie, deoarece, potrivit reglementarii
cuprinse in acest text, adresarea plangerii prealabile autoritatii publice care
a emis actul reprezinta singura conditie necesara si suficienta de
admisibilitate a cererii de suspendare a executarii actului administrativ, pana
la solutionarea pe fond a litigiului. Astfel, in aceasta perioada autoritatea
publica care a emis actul nu poate pune in executare actul emis si nici nu se
poate adresa instantelor judecatoresti pentru apararea drepturilor si intereselor
sale legitime.
Reprezentantul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
solicita, de asemenea, admiterea exceptiei, pentru aceleasi motive care au fost
invocate de autorul exceptiei. In sustinere depune note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca nefondata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
2.196/COM/2005, si prin Incheierea din 4 iulie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
3.416/Caf/2005, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios
administrativ si Tribunalul Arges - Sectia civila - Complet specializat
contencios administrativ si fiscal au sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Exceptiile au fost ridicate de Consiliul Judetean Arges si Autoritatea
Rutiera Romana - ARR.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate autorii acestora sustin
ca textul legal atacat incalca dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea acestuia intr-un termen rezonabil, in sensul ca prin aplicarea
acestor dispozitii s-ar crea prejudicii majore interesului judetean, respectiv
activitatii de transport judetean, afectand totodata si activitatea de
transport local, cu consecinte nefaste la nivel judetean. Se mai sustine ca
autoritatea publica emitenta a unui act administrativ suspendat nu are
posibilitatea de a actiona in justitie pentru a-si sustine actul administrativ
emis si de a inlatura efectele suspendarii. In opinia autorilor exceptiei, dupa
obtinerea suspendarii unui act administrativ persoana care se pretinde a fi
vatamata intr-un drept al sau poate sa nu mai formuleze o cerere pe fondul
cauzei, interesul acesteia fiind satisfacut, iar actul administrativ ramanand
suspendat pe termen nelimitat.
Instantele de judecata considera exceptiile neintemeiate, intrucat
suspendarea executarii actului administrativ reprezinta o procedura
necontencioasa, in care nu se discuta fondul cauzei.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza exceptia ca neintemeiata.
Avocatul Poporului arata ca prevederile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate,
raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Exceptia are ca obiect prevederile art. 14 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, prevederi ce au urmatoarea redactare:
"In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, o
data cu sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis
actul, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna
suspendarea executarii actului administrativ pana la pronuntarea instantei de
fond."
Textul constitutional invocat este cel al art. 21 privind accesul liber la
justitie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza:
Prevederile legale criticate dau posibilitatea persoanei vatamate de o autoritate
publica printr-un act administrativ de a solicita si de a obtine suspendarea
executarii actului administrativ pana la pronuntarea instantei de fond. Chiar
daca solutionarea cererii de suspendare a executarii actului administrativ se
poate realiza pe cale separata, aceasta se justifica prin urgenta si caracterul
provizoriu al masurii de suspendare a executarii actului contestat, cerinte pe
care le apreciaza instanta. Aceasta masura nu are nici o influenta asupra
solutionarii fondului cauzei. De altfel, Codul de procedura civila prevede si
in alte materii posibilitatea incuviintarii de catre instanta a unor masuri
vremelnice, in cazuri urgente, cum ar fi, de exemplu, art. 581 referitor la
ordonanta presedintiala.
Asadar, solutionarea de catre instanta a cererii de suspendare a
executarii actului administrativ nu este de natura sa incalce accesul liber la
justitie, prevederea legala criticata fiind in acord cu dispozitiile art. 129
din Constitutie, referitoare la folosirea cailor de atac, deoarece partile le
pot exercita in conditiile legii, stabilirea lor fiind de competenta
legiuitorului si nu de nivelul Constitutiei.
Astfel, potrivit art. 14 alin. (4) din Legea nr. 554/2004, incheierea sau,
dupa caz, sentinta prin care se pronunta suspendarea poate fi atacata cu recurs
in termen de 5 zile de la pronuntare. De asemenea, dispozitiile generale ale
Codului de procedura civila, si anume art. 299, prevad ca "Hotararile date
fara drept de apel [...] sunt supuse recursului", dispozitii la care fac
trimitere, de altfel, prevederile art. 28 alin. (1) din Legea nr. 554/2004,
conform carora: "Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile
Codului de procedura civila, in masura in care nu sunt incompatibile cu
specificul raporturilor de autoritate dintre autoritatile publice, pe de o
parte, si persoanele vatamate in drepturile sau interesele lor legitime, pe de
alta parte, precum si cu procedura reglementata de prezenta lege.
Compatibilitatea aplicarii unor norme ale Codului de procedura civila se
stabileste de instanta, cu prilejul solutionarii exceptiilor."
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, exceptie ridicata de
Consiliul Judetean Arges in Dosarul nr. 3.416/Caf/2005 al Tribunalului Arges -
Sectia civila - Complet specializat contencios administrativ si fiscal si de
Autoritatea Rutiera Romana - ARR in Dosarul nr. 2.196/COM/2005 al Curtii de
Apel Pitesti - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu