DECIZIE Nr.
327 din 12 martie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 10 aprilie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie
ridicată, din oficiu, de Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă si
asigurări sociale în dosarele nr. ' 2.384/30/2008, 2.279/30/2008,
4.119/108/2007, 868/59/2008, 3.129/30/2008, 3.339/30/2008, 7.511.1/30/2007, 1.706/115/2008, 5.551.1/30/2007,
654/59/2008, 3.549.3/108/2007, 1.027/59/2008, 9.069/30/2007,
2.976.1/30/2008, 892/115/2008, 5.718.3/30/2007, 682/30/2008, 2.190/109/2008,
1.161/115/2008, 2.366/30/2008, 3.732/30/2008 şi
2.908.1/30/2008.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor
de neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 204D/2009- 225D/2009, pune în
discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 205D/2009-225D/2009 la Dosarul nr.
204D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, respectiv Decizia nr. 104
din 20 ianuarie 2008, pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele: Prin încheierile din 10 decembrie 2008, pronunţate în dosarele nr.
2.384/30/2008, 2.279/30/2008, 4.119/108/2007, 868/59/2008,
3.129/30/2008, 3.339/30/2008, 7.511.1/30/2007, 1.706/115/2008,
5.551.1/30/2007, 654/59/2008, 3.549.3/108/2007, 1.027/59/2008, 9.069/30/2007,
2.976.1/30/2008, 892/115/2008, 5.718.3/30/2007, 682/30/2008, 2.190/109/2008, 1.161/115/2008, 2.366/30/2008, 3.732/30/2008 şi
2.908.1/30/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind
stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul
justiţiei.
Excepţia a fost ridicată, din oficiu, de instanţa de
judecată cu ocazia soluţionării unor recursuri formulate împotriva unor
sentinţe pronunţate de secţiile civile ale tribunalelor.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4), deoarece nu
există o situaţie extraordinară legată de competenţa de soluţionare a cauzelor
a cărei reglementare să nu poată fi amânată. Aceste dispoziţii de lege cuprind
norme de procedură referitoare la competenţa de soluţionare a cauzelor în primă
instanţă şi în recurs; or, aspectele şi implicaţiile financiare legate de
punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti nu îşi pot găsi o soluţie în
aceste norme, indiferent dacă acestea sunt legiferate pe calea unei proceduri
legislative obişnuite sau de urgenţă. Nici unificarea practicii judiciare nu
poate fi realizată prin simpla schimbare a competenţei de soluţionare a
cauzelor, ci doar prin mijloace procedurale specifice puse la dispoziţia
judecătorului de Codul de procedură civilă, legea de organizare judecătorească
şi de regulamentul de organizare şi funcţionare a instanţelor judecătoreşti.
Astfel, art. 329 din Codul de procedură civilă, reglementând instituţia
recursului în interesul legii, dă dreptul procurorului general şi colegiilor de
conducere ale curţilor de apel să solicite Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
să se pronunţe asupra chestiunilor de drept care au fost soluţionate diferit de
instanţele judecătoreşti, pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea
unitară a legii pe întregul teritoriu al României.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia având ca obiect dispoziţiile art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilă ca urmare
a pronunţării Deciziei Curţii Constituţionale nr. 104/2009 prin care s-a
constatat neconstituţionalitatea acestor prevederi.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I şi art. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20
iunie 2008.
In susţinerea neconstituţionalităţii ordonanţei,
instanţa supremă invocă înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 115
alin. (4) referitoare la adoptarea ordonanţelor de urgenţă de către Guvern.
Examinând critica de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73
din 6 februarie 2009, instanţa constituţională a constatat că dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 sunt
neconstituţionale.
Deoarece decizia menţionată a fost pronunţată ulterior
sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate în prezentele dosare, urmează ca, în temeiul
art. 29 alin. (3) şi (6) din Legea nr. 47/1992, aceasta să fie respinsă ca
devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie
ridicată, din oficiu, de Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă si
asigurări sociale în dosarele nr. 2.384/30/2008, 2.279/30/2008, 4.119/108/2007,
868/59/2008, 3.129/30/2008, 3.339/30/2008, 7.511.1/30/2007, 1.706/115/2008,
5.551.1/30/2007, 654/59/2008, 3.549.3/108/2007, 1.027/59/2008, 9.069/30/2007,
2.976.1/30/2008, 892/115/2008, 5.718.3/30/2007, 682/30/2008, 2.190/109/2008,
1.161/115/2008, 2.366/30/2008, 3.732/30/2008 şi 2.908.1/30/2008.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 martie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu