DECIZIE Nr. 304 din 8 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin.
(3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea
activitatii de asistenta medicala si psihologica a personalului din
transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si
infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 18 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica a
personalului din transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a
navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Psiho Vest" - S.R.L. din
Oradea in Dosarul nr. 191/2001 al Curtii de Apel Oradea.
La apelul nominal se prezinta Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin Anca Marin, lipsind autorul exceptiei, fata
de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita acordarea unui nou termen de
judecata pentru imposibilitatea de prezentare a consilierului juridic, depunand
la dosarul cauzei delegatia de reprezentare in fata altei instante de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea cererii de amanare
a judecarii cauzei.
Curtea, deliberand, respinge cererea privind amanarea judecarii cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 191/2001,
Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta medicala
si psihologica a personalului din transporturi cu atributii in siguranta
circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a
Transporturilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Psiho Vest"
- S.R.L. din Oradea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, conform carora statul trebuie sa asigure libertatea comertului,
protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de productie. Or, se arata in continuare, in baza
dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
41/1998 Ministerul Transporturilor a emis Ordinul nr. 412 din 8 iunie 2000,
potrivit caruia examinarile psihologice urmeaza sa se faca numai in unitatile
specializate din reteaua ministerului respectiv, situatie in care se ajunge
"la practicarea unei concurente neloiale, prin atragerea si orientarea clientelei
numai in aceasta directie, urmarind astfel eliminarea altor agenti economici,
care au si ei acest obiect de activitate".
Curtea de Apel Oradea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile art.
3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 sunt
neconstitutionale. Se arata, in acest sens, ca "examinarile medicale si
psihologice sunt activitati de prestari servicii intelectuale si astfel intra
in sfera activitatii comerciale, iar aceste servicii se presteaza prin forma
organizata de societati comerciale". De asemenea, se sustine ca prin
textul de lege criticat "se restrange sfera de exercitare a acestor
prestatii numai in favoarea specialistilor incadrati in unitatile sanitare din
cadrul Ministerului Transporturilor, excluzand posibilitatea ca specialistii,
indiferent de pregatirea lor si conditiile indeplinite, sa poata efectua aceste
servicii".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca, spre deosebire de activitatea
de transport care constituie o activitate comerciala, controlul medical si
psihologic al personalului din transporturi nu constituie o asemenea
activitate, cu atat mai mult cu cat nu are ca scop realizarea unui profit.
Avizele medicale si psihologice de aptitudine pentru functiile tinand de
siguranta circulatiei se valideaza si se elibereaza nu de agentii economici
aflati in relatii de concurenta comerciala, ci de catre comisiile medicale si
psihologice din policlinicile si spitalele din reteaua sanitara a Ministerului
Transporturilor, constituite in acest scop. In fine, se arata in punctul de
vedere al Guvernului, avand in vedere interesul public major ocrotit prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998, ca activitatea medicala si
psihologica pentru personalul din transporturi cu atributii in siguranta
circulatiei se finanteaza - potrivit art. 7 din ordonanta - de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. Guvernul apreciaza, in aceste
conditii, ca dispozitiile criticate nu impiedica pe autorul exceptiei sa isi
desfasoare in continuare activitatea comerciala, potrivit obiectului acesteia
si in raport cu "clientela", formata in conditiile economiei de
piata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind
organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica a personalului din
transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si
infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 456 din 27 noiembrie 1998. Aceste
dispozitii au urmatorul continut: "Dovada indeplinirii conditiilor
prevazute la alin. (1) si (2) se face prin avize de aptitudine medicala si
psihologica, eliberate in urma examinarii medicale si/sau psihologice efectuate
in unitatile apartinand retelei sanitare a Ministerului Transporturilor."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste prevederi
legale contravin prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie,
potrivit carora "Statul trebuie sa asigure: a) libertatea comertului,
protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea
tuturor factorilor de productie;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este neintemeiata pentru considerentele ce urmeaza.
Efectuarea transporturilor de calatori si marfuri in conditii de siguranta
deplina a circulatiei impune crearea unui cadru juridic unitar, necesar atat
pentru organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica de
specialitate pentru personalul cu atributii in siguranta circulatiei si navigatiei,
cat si pentru asistenta medicala curenta acordata intregului personal din
transporturi.
Sistemul organizat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 are
un caracter "inchis", in care activitatile de asistenta medicala si
psihologica se desfasoara ca o expresie a dreptului la ocrotirea sanatatii,
garantat prin art. 33 din Constitutie. Unitatile din transporturi ce folosesc
personal care concura la siguranta circulatiei - unitati ce functioneaza fie in
subordinea, fie sub autoritatea ministerului de resort - sunt obligate sa
asigure prezentarea personalului respectiv la examinarea periodica si sa
respecte recomandarile unitatilor sanitare, inscrise in avizele medicale si
psihologice de aptitudine, privind mentinerea sau retragerea din functie [art.
6 alin. (2) din ordonanta]. In cadrul acestui sistem, in care Ministerul
Transporturilor finanteaza intreaga activitate cu fonduri primite de la buget,
unitatile medicale ce asigura asistenta sunt - si ele - unitati din sistemul
ministerului respectiv. Aceasta cu atat mai mult cu cat ministerul are
raspunderea generala a sigurantei circulatiei si a navigatiei si trebuie sa
dispuna de totalitatea parghiilor organizatorice care sa-i asigure suportul
acestei raspunderi. Beneficiarii nemijlociti ai activitatilor astfel organizate
nu au calitatea de "clienti", intrucat nu ne aflam in prezenta unor
raporturi de drept comercial, ale economiei de piata, in care statul sa vegheze
la libera exercitare a concurentei. Asa fiind, nu se poate sustine ca
activitatea de control medical si psihologic al personalului din transporturi,
avand scopul de a asigura siguranta circulatiei, ar constitui o activitate
comerciala si astfel ar fi incalcate dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a)
din Constitutie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (3)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea
activitatii de asistenta medicala si psihologica a personalului din
transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si
infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Psiho Vest" - S.R.L. din Oradea in Dosarul
nr. 191/2001 al Curtii de Apel Oradea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu