DECIZIE Nr. 3 din 25 martie 2005
privind adoptarea Statutului si a Codului de deontologie medicala ale
Colegiului Medicilor din Romania
ACT EMIS DE: COLEGIUL MEDICILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 418 din 18 mai 2005
In temeiul art. 50, 52, 53 si 87 din Legea nr. 306/2004 privind exercitarea
profesiei de medic, precum si organizarea si functionarea Colegiului Medicilor
din Romania,
Adunarea generala nationala a Colegiului Medicilor din Romania, intrunita
in sedinta din data de 25 martie 2005,
HOTARASTE:
Art. 1
Se adopta Statutul Colegiului Medicilor din Romania, prevazut in anexa nr.
1 care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Se adopta Codul de deontologie medicala al Colegiului Medicilor din
Romania, prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta
decizie.
Art. 3
Statutul Colegiului Medicilor din Romania si Codul de deontologie medicala
al Colegiului Medicilor din Romania se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Presedintele Colegiului Medicilor din Romania,
Liviu Cocora
ANEXA 1
STATUTUL
Colegiului Medicilor din Romania
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
(1) Colegiul Medicilor din Romania se organizeaza si functioneaza, in baza
legii si a prezentului statut, ca organizatie profesionala nationala a
medicilor, fiind o institutie de interes public, neguvernamentala, apolitica si
fara scop patrimonial.
(2) Colegiul Medicilor din Romania are personalitate juridica si este
autonom in raport cu orice autoritate publica, exercitandu-si atributiile fara
posibilitatea vreunei imixtiuni.
Art. 2
Colegiul Medicilor din Romania are ca principal obiect de activitate
controlul si supravegherea exercitarii profesiei de medic, aplicarea legilor si
a regulamentelor care organizeaza si reglementeaza exercitiul profesiei,
reprezentarea intereselor profesiei de medic si pastrarea prestigiului acestei
profesiuni in cadrul vietii sociale.
Art. 3
Ca autoritate publica si profesionala, Colegiul Medicilor din Romania
realizeaza atributiile prevazute de lege si de prezentul statut in 6 domenii
principale de activitate:
a) profesional-stiintific si invatamant;
b) etic si deontologic;
c) jurisdictie profesionala si litigii;
d) avizari-acreditari;
e) economico-social;
f) administrativ si organizatoric.
Art. 4
(1) La nivelul judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti, se
organizeaza si functioneaza cate un colegiu teritorial al medicilor din
unitatea administrativ-teritoriala respectiva.
(2) Medicii inscrisi si luati in evidenta colegiilor teritoriale sunt
membri ai Colegiului Medicilor din Romania.
(3) Nici un colegiu teritorial nu poate functiona in afara Colegiului
Medicilor din Romania.
Art. 5
Intre Colegiul Medicilor din Romania si colegiile teritoriale exista
raporturi de autonomie functionala, organizatorica si financiara.
Art. 6
(1) Ca organizatie profesionala, Colegiul Medicilor din Romania apara
demnitatea si promoveaza drepturile si interesele membrilor sai in toate
sferele de activitate, apara onoarea, libertatea si independenta profesionala a
medicului in exercitarea profesiei, asigura respectarea de catre medici a
obligatiilor ce le revin fata de pacient si de sanatatea publica.
(2) In vederea realizarii obiectivelor prevazute la alin. (1), Colegiul
Medicilor din Romania colaboreaza, in conditiile legii, cu toate institutiile
competente.
Art. 7
(1) Colegiul Medicilor din Romania, prin organismele sale, este
reprezentant al corpului profesional din Romania in relatiile cu autoritatile
si institutiile guvernamentale si neguvernamentale, interne si internationale.
(2) Pentru indeplinirea obiectivelor si atributiilor conferite de lege si
de prezentul statut, organele reprezentative ale Colegiului Medicilor din
Romania pot intra in relatii cu diferite organisme similare din alte state.
Art. 8
Alegerea organelor reprezentative si de conducere ale Colegiului Medicilor
din Romania se va face, de jos in sus, cu respectarea principiilor democratice
si a egalitatii tuturor membrilor.
Art. 9
(1) Sediul Colegiului Medicilor din Romania este in municipiul Bucuresti.
(2) Emblema cu sigla Colegiului Medicilor din Romania este prevazuta in
anexa la prezentul statut.
CAP. 2
Atributiile Colegiului Medicilor din Romania
Art. 10
Colegiul Medicilor din Romania are si exercita atributiile prevazute de
legislatia in vigoare.
Art. 11
Colegiul Medicilor din Romania avizeaza infiintarea cabinetelor medicale
private, indiferent de forma lor juridica, si participa, prin reprezentanti
anume desemnati, la concursurile organizate pentru ocuparea posturilor din
unitatile sanitare.
Art. 12
(1) In exercitarea atributiilor prevazute de lege, Colegiul Medicilor din
Romania, prin structurile nationale sau teritoriale, are dreptul de a formula
actiune in justitie in nume propriu ori in numele oricaruia dintre membrii sai.
(2) Decizia privind deschiderea actiunii apartine Biroului executiv al
Consiliului national al Colegiului Medicilor din Romania, respectiv biroului
executiv al consiliului colegiului teritorial.
CAP. 3
Membrii Colegiului Medicilor din Romania. Drepturi si obligatii
Art. 13
(1) Calitatea de membru al Colegiului Medicilor din Romania se dobandeste
si se pastreaza in conditiile legii.
(2) Membrii Colegiului Medicilor din Romania sunt inscrisi in Registrul
medicilor din Romania, registru ce se publica pe site-ul oficial al colegiului.
Art. 14
(1) La cerere, membrii Colegiului Medicilor din Romania, care din motive
obiective vor sa intrerupa pe o durata de pana la 5 ani exercitarea profesiei
de medic, pot solicita suspendarea calitatii de membru pe acea durata. Cererea
se va depune anterior perioadei solicitate.
(2) Intreruperea sau suspendarea activitatii pe o durata mai mare de 5 ani
atrage de drept pierderea calitatii de membru al Colegiului Medicilor din
Romania si, pe cale de consecinta, pierderea dreptului de libera practica.
(3) Pe durata suspendarii la cerere a calitatii de membru al Colegiului
Medicilor din Romania se suspenda obligatiile si drepturile ce decurg din
prezentul statut.
(4) Reinscrierea in cadrul Colegiului Medicilor din Romania si reluarea
activitatii profesionale dupa o intrerupere a exercitarii profesiei mai mare de
5 ani se pot face numai in conditiile legii.
Art. 15
Medicii cetateni straini carora li s-a aprobat, in conditiile legii,
exercitarea profesiunii de medic pe teritoriul Romaniei au obligatia de a se
inregistra la Colegiul Medicilor din Romania si de a respecta prezentul statut,
Codul de deontologie medicala, regulamentele profesiei si deciziile organelor
de conducere ale corpului profesional al medicilor.
Art. 16
Membrii Colegiului Medicilor din Romania au drepturile si obligatiile
prevazute de lege.
Art. 17
(1) In vederea cresterii gradului de pregatire profesionala si a asigurarii
unui nivel ridicat al cunostintelor medicale, medicii sunt obligati sa
efectueze cursuri si alte forme de educatie medicala continua si informare in
domeniul stiintelor medicale pentru cumularea numarului de credite stabilit in
acest sens de catre Colegiul Medicilor din Romania. Sunt creditate cursurile,
programele, precum si celelalte forme de educatie medicala continua avizate de
catre Colegiul Medicilor din Romania.
(2) Medicilor care nu realizeaza pe parcursul a 5 ani numarul minim de
credite de educatie medicala continua, stabilit de Consiliul national al
Colegiului Medicilor din Romania, li se suspenda dreptul de libera practica
pana la realizarea numarului de credite respectiv.
(3) Perioada la care medicii cu drept de libera practica sunt obligati sa
faca dovada efectuarii numarului de credite se stabileste de Consiliul national
al Colegiului Medicilor din Romania.
Art. 18
Incalcarea obligatiilor de mai sus constituie abatere de la disciplina si
deontologia profesionala si de la cea a corpului profesional.
CAP. 4
Organizarea si functionarea
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 19
(1) Corpul profesional al medicilor este organizat, la nivel national, in
cadrul Colegiului Medicilor din Romania, iar la nivel teritorial - judete,
respectiv municipiul Bucuresti, prin colegii teritoriale.
(2) Colegiile teritoriale au personalitate juridica, patrimoniu si buget
propriu de la data constituirii si inregistrarii la administratia financiara.
(3) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
statut, Consiliul national al Colegiului Medicilor din Romania va emite decizii
de validare a constituirii colegiilor teritoriale, infiintate si organizate
potrivit legii anterioare.
Art. 20
(1) Denumirea colegiului teritorial este "Colegiul Medicilor din
....." (se completeaza cu denumirea unitatii administrativ-teritoriale in
care functioneaza colegiul respectiv).
(2) Sediul colegiului teritorial este in orasul resedinta de judet,
respectiv in municipiul Bucuresti pentru Colegiul Medicilor din Municipiul
Bucuresti.
Art. 21
(1) Raporturile dintre organele de conducere nationale si cele teritoriale
se stabilesc conform dispozitiilor Legii nr. 306/2004 privind exercitarea
profesiei de medic, precum si organizarea si functionarea Colegiului Medicilor
din Romania si prezentului statut.
(2) Ele vor avea la baza, in ceea ce priveste organizarea si functionarea,
autonomia organismelor locale, respectarea principiului democratic in luarea
deciziilor si a competentelor speciale stabilite de lege si de prezentul
statut.
SECTIUNEA a 2-a
Organele de conducere de la nivel national
Art. 22
La nivel national, organele de conducere ale Colegiului Medicilor din
Romania sunt:
a) adunarea generala nationala;
b) consiliul national;
c) biroul executiv;
d) presedintele.
Adunarea generala nationala a Colegiului Medicilor din Romania
Art. 23
(1) Adunarea generala nationala a Colegiului Medicilor din Romania,
denumita in continuare Adunarea generala nationala, este alcatuita din membrii
Consiliului national al Colegiului Medicilor din Romania si din reprezentanti
ai fiecarui colegiu teritorial, alesi potrivit Regulamentului electoral aprobat
de Consiliul national al Colegiului Medicilor din Romania.
(2) Norma de reprezentare a colegiilor teritoriale in Adunarea generala
nationala este de 1/200 de membri.
(3) Reprezentantii in Adunarea generala nationala sunt alesi pe o durata de
4 ani.
(4) Proportional cu numarul de medici inscrisi in evidenta colegiului
teritorial se aleg 3 - 11 membri supleanti.
Art. 24
Adunarea generala nationala are urmatoarele atributii:
a) adopta prezentul statut si Codul de deontologie medicala;
b) aproba modificarea acestora;
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si executia bugetara pentru
exercitiul expirat;
d) alege dintre membrii sai comisia de cenzori;
e) adopta declaratii care sa reflecte pozitia Colegiului Medicilor din
Romania cu privire la aspecte de interes general in ceea ce priveste profesia
de medic ori statutul medicului in societate.
Art. 25
(1) Adunarea generala nationala adopta hotarari in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai, cu majoritate simpla de voturi.
(2) Daca la prima convocare nu se realizeaza conditia de cvorum, dupa doua
saptamani se va organiza o alta sedinta, cu aceeasi ordine de zi, care va putea
adopta hotarari, indiferent de numarul membrilor prezenti, cu exceptia
situatiilor prevazute la art. 24 lit. a) si b), pentru care este necesara
conditia de cvorum prevazuta de lege.
(3) Adunarea generala nationala se intruneste in sedinta ordinara in primul
trimestru al anului in curs.
Art. 26
Adunarea generala nationala este condusa de presedintele Colegiului
Medicilor din Romania.
Art. 27
Adunarea generala nationala este convocata de catre:
a) presedintele Colegiului Medicilor din Romania;
b) 3 dintre membrii Biroului executiv al Colegiului Medicilor din Romania;
c) o treime din membrii Consiliului national al Colegiului Medicilor din
Romania.
Consiliul national al Colegiului Medicilor din Romania
Art. 28
(1) Consiliul national al Colegiului Medicilor din Romania, denumit in
continuare Consiliul national, este alcatuit din cate un reprezentant al
fiecarui judet, din 3 reprezentanti ai municipiului Bucuresti si din cate un
reprezentant al medicilor din fiecare minister si institutie centrala cu retea
sanitara proprie. In afara de acestia, Consiliul national poate fi asistat, cu
rol consultativ, de cate un reprezentant al Academiei de Stiinte Medicale, al
Ministerului Sanatatii, al Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei si al Ministerului Justitiei.
(2) Reprezentantii in Consiliul national sunt alesi pe o perioada de 4 ani
de catre membrii consiliilor colegiilor teritoriale si reprezentantii acestora
in Adunarea generala nationala, intruniti intr-o sedinta comuna.
(3) Cheltuielile cu deplasarea si diurna reprezentantilor in Consiliul
national vor fi suportate de catre colegiile teritoriale ai caror reprezentanti
sunt.
Art. 29
(1) Consiliul national lucreaza in prezenta a cel putin doua treimi din
numarul membrilor cu drept de vot si ia decizii cu majoritate simpla de voturi.
(2) Deciziile Consiliului national sunt obligatorii pentru colegiile locale
si pentru toti medicii care practica profesia de medic in Romania.
Art. 30
Reprezentantii in Consiliul national, care nu fac parte din organele
teritoriale de conducere, vor participa cu rol consultativ la sedintele acestor
organisme de la nivel judetean, respectiv din municipiul Bucuresti, fiind
anuntati din timp cu privire la ordinea de zi, data, ora si locul unde se vor desfasura
respectivele sedinte.
Art. 31
(1) Consiliul national se intalneste in sedinte ordinare o data pe luna sau
in sedinte extraordinare ori de cate ori este nevoie.
(2) Sedintele ordinare sunt convocate de catre presedintele Biroului
executiv.
Art. 32
Convocarea membrilor Consiliului national se va face, dupa caz, prin:
a) scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
b) fax la sediul colegiului teritorial al carui membru este respectivul
reprezentant sau la unitatea ori institutia la care reprezentantul isi
desfasoara activitatea.
Art. 33
(1) Convocarea in una dintre modalitatile de mai sus se va face cu cel
putin 7 zile inaintea datei intrunirii Consiliului national.
(2) Materialele ce vor urma a fi supuse dezbaterilor pot fi trimise si prin
intermediul postei electronice sau publicate pe site-ul Colegiului Medicilor
din Romania.
Art. 34
Consiliul national realizeaza atributiile prevazute de lege, de prezentul
statut si de hotararile Adunarii generale nationale.
Art. 35
Consiliul national stabileste strategia si planul anual de control si
supraveghere a modului de exercitare a profesiei de medic, precum si a
conditiilor in care se desfasoara aceasta.
Art. 36
Consiliul national aproba exercitarea ocazionala, cu caracter didactic, de
instruire, informare si schimb de experienta, a profesiei de medic de catre
medicii care nu au calitatea de membru al Colegiului Medicilor din Romania.
Art. 37
(1) In cadrul Consiliului national, pentru realizarea atributiilor
functioneaza urmatoarele comisii de lucru:
a) Comisia de studii si strategii de dezvoltare;
b) Comisia profesional-stiintifica si de invatamant;
c) Comisia economico-sociala si de asigurari de sanatate;
d) Comisia imagine, relatii interne si externe;
e) Comisia acreditari si avizari;
f) Comisia etica si deontologie profesionala;
g) Comisia jurisdictie profesionala;
h) Comisia administrativa si financiar-contabila.
(2) La nivel local se poate adopta o organizare asemanatoare.
Art. 38
(1) In functie de necesitatile concrete, Consiliul national poate aproba
infiintarea unor comisii de specialitate ori consultative.
(2) Aceste comisii pot avea activitate permanenta sau temporara.
Art. 39
Materialele supuse spre aprobare Consiliului national vor fi avizate si
fundamentate de catre comisia competenta.
Art. 40
(1) Corespunzator acestor comisii de lucru ale Consiliului national, in
cadrul Colegiului Medicilor din Romania se pot infiinta departamente ca
structuri tehnice si administrative. Un departament poate functiona pentru una
sau mai multe comisii.
(2) Departamentele vor fi conduse de catre unul dintre membrii Biroului
executiv si, in functie de numarul de posturi si schema de personal aprobata de
catre Consiliul national, vor fi asigurate cu personal tehnic de specialitate
sau administrativ.
(3) Consiliul national va aproba regulamentele de organizare si functionare
a departamentelor si comisiilor, la propunerea acestora.
Biroul executiv
Art. 41
Biroul executiv al Consiliului national al Colegiului Medicilor din
Romania, denumit in continuare Biroul executiv, este format dintr-un
presedinte, 3 vicepresedinti si un secretar general, alesi in mod individual de
catre Consiliul national dintre membrii sai.
Art. 42
(1) Biroul executiv lucreaza legal in prezenta a 3 dintre membrii sai si ia
decizii valabile cu votul a cel putin 3 membri.
(2) Biroul executiv se intruneste o data pe saptamana sau ori de cate ori
este cazul, la cererea presedintelui ori a cel putin 2 dintre membrii sai.
Art. 43
(1) Membrii Biroului executiv isi pot exprima votul asupra unei decizii
prin corespondenta, inclusiv in format video sau electronic.
(2) Votul exprimat in conditiile alin. (1) se va consemna in
procesul-verbal al sedintei, iar membrul Biroului executiv va certifica sub
semnatura, la urmatoarea sedinta, modalitatea de exprimare a votului si natura
acestuia, respectiv pozitiv sau negativ.
Art. 44
Atributiile Biroului executiv:
a) asigura activitatea permanenta a Colegiului Medicilor din Romania;
b) aproba angajarea de personal si asigura executia bugetului Colegiului
Medicilor din Romania;
c) intocmeste raportul anual de activitate si gestiune, pe care il supune
spre aprobare Consiliului national;
d) accepta donatiile, legatele si sponsorizarile facute Colegiului
Medicilor din Romania;
e) executa hotararile Adunarii generale nationale si ale Consiliului
national;
f) elaboreaza si supune spre avizare Consiliului national proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli pe baza bugetelor locale;
g) indeplineste orice alte sarcini stabilite de catre Consiliul national;
h) informeaza Consiliul national cu privire la deciziile emise intre
sedintele consiliului.
Art. 45
Biroul executiv coordoneaza activitatea comisiilor de lucru ale Consiliului
national.
Art. 46
In exercitarea mandatului, membrii Biroului executiv, precum si membrii
birourilor consiliilor colegiilor teritoriale vor primi o indemnizatie lunara,
al carei cuantum va fi aprobat, dupa caz, de Consiliul national, respectiv de
consiliile colegiilor teritoriale.
Art. 47
Presedintele Biroului executiv al Consiliului national este presedintele
Colegiului Medicilor din Romania.
Art. 48
Atributiile presedintelui Colegiului Medicilor din Romania:
a) reprezinta Colegiul Medicilor din Romania in relatiile cu persoanele
fizice si juridice din tara si din strainatate;
b) incheie contracte si conventii in numele Colegiului Medicilor din
Romania cu aprobarea Biroului executiv;
c) convoaca si conduce sedintele Adunarii generale nationale si ale
Consiliului national;
d) duce la indeplinire deciziile Biroului executiv, hotararile Consiliului
national date in sarcina sa si rezolva problemele si lucrarile curente;
e) angajeaza personalul de specialitate si administrativ, cu aprobarea
Biroului executiv;
f) indeplineste orice alta sarcina stabilita de catre Consiliul national
ori de catre Biroul executiv.
Art. 49
(1) Presedintele Biroului executiv pastreaza si foloseste stampila
Colegiului Medicilor din Romania si are drept de semnatura in banca.
(2) In lipsa sa, presedintele Biroului executiv poate mandata pe oricare
dintre membrii Biroului executiv pentru a realiza competentele care ii revin
sau numai o parte din acestea.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile comisiilor de lucru ale Consiliului national
Art. 50
Comisiile de lucru ale Consiliului national sunt competente in probleme
integrative si de strategie si indeplinesc atributiile stabilite de prezentul
statut sau stabilite prin hotarare a Consiliului national.
Art. 51
Comisia de studii si strategii de dezvoltare exercita urmatoarele atributii
principale:
a) analizeaza situatia personalului si a serviciilor medicale, in functie
de nevoile Romaniei;
b) propune obiective strategice, programe si proiecte de dezvoltare si
restructurare a activitatii Colegiului Medicilor din Romania;
c) planifica realizarea programelor;
d) monitorizeaza si realizeaza proiecte;
e) elaboreaza informari si sinteze pentru Biroul executiv si Consiliul
national.
Art. 52
Comisia de studii si strategii de dezvoltare realizeaza sinteze in legatura
cu aplicarea sistemului normativ in materie profesionala si propune Consiliului
national si Biroului executiv adoptarea masurilor strategice efective pentru
modificarea si adoptarea actelor normative in beneficiul societatii romanesti
si al corpului medical din Romania.
Art. 53
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant urmareste si controleaza
in activitatea sa realizarea obiectivelor profesionale ale medicilor din
Romania, prin programe de educatie continua, specializare, ridicare si
mentinere a standardelor de calitate ale actului profesional, acces egal si
echitabil la gradele si titlurile specifice profesiei.
Art. 54
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant isi desfasoara activitatea
pe urmatoarele directii:
a) educatie profesionala continua;
b) examene si concursuri;
c) invatamant profesional si alte forme de pregatire profesionala;
d) stiinte profesionale;
e) practica independenta a profesiei de medic.
Art. 55
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant analizeaza si propune
imbunatatirea legislatiei in domeniul sanitar si ia masurile necesare
asigurarii unui cadru legal, coerent si adecvat practicii profesionale. Ea are
drept obiectiv introducerea unor mecanisme de evaluare si asigurare a calitatii
ingrijirilor medicale, cum ar fi: acreditare, standardizare, certificate de
calitate, ghiduri de practica profesionala etc.
Art. 56
Comisia profesional-stiintifica si de invatamant organizeaza si coordoneaza
functionarea specialitatilor profesionale la standarde corespunzatoare,
studiaza raporturile de competenta intre diferitele specialitati profesionale
si asigura suportul informational necesar pregatirii profesionale.
Art. 57
In realizarea competentelor sale, Comisia profesional-stiintifica si de invatamant
indeplineste si urmatoarele activitati:
a) promoveaza ridicarea continua a nivelului profesional, facilitand
participarea medicilor la programe de perfectionare profesionala din tara sau
din strainatate;
b) sprijina procurarea de material documentar de specialitate, precum si
organizarea de manifestari profesionale si stiintifice;
c) elaboreaza programe si standarde de acreditare periodica a competentei
profesionale;
d) organizeaza o subcomisie pentru probleme de rezidentiat si alte forme de
invatamant profesional;
e) propune organelor competente cifra de scolarizare in invatamantul
medical.
Art. 58
Comisia economico-sociala si de asigurari de sanatate sustine interesele
economice si sociale ale corpului profesional din Romania, adaptandu-le in
permanenta conditiilor existente in plan national si international.
Art. 59
Comisia economico-sociala si de asigurari de sanatate reprezinta medicii
care lucreaza in sistemul de asigurari de sanatate, urmarind apararea drepturilor,
intereselor si a demnitatii profesiunii de medic, precum si eliminarea oricarui
fel de ingerinte in exercitarea actului profesional. Totodata, Comisia
economico-sociala si de asigurari de sanatate supravegheaza desfasurarea
raporturilor dintre medicii care lucreaza in sistemul de asigurari de sanatate,
luand toate masurile care se impun pentru asigurarea libertatii profesiei si a
apararii statutului medicului in societate, inclusiv cu privire la raportul
dintre importanta sociala a activitatii profesionale si veniturile medicului.
Art. 60
(1) Presedintele Comisiei economico-sociale si de asigurari de sanatate
reprezinta Colegiul Medicilor din Romania si medicii din sistemul de asigurari
de sanatate in fata organismelor specializate ale Casei Nationale de Asigurari
de Sanatate la nivel central si ale altor case ori societati de asigurari.
(2) La nivel local, reprezentarea se va realiza pe baza principiilor
autonomiei organizatorice, functionale si financiare.
Art. 61
Presedintele Colegiului Medicilor din Romania impreuna cu presedintele
Comisiei economico-sociale si de asigurari de sanatate reprezinta Colegiul
Medicilor din Romania la nivel central pentru indeplinirea atributiilor legale
in domeniul contractarii de servicii medicale.
Art. 62
Comisiile economico-sociale si de asigurari de sanatate de la nivel
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, supravegheaza modul de aplicare
a negocierilor realizate de catre Colegiul Medicilor din Romania la nivel
central, in sensul ca:
a) ii asista pe membrii lor la incheierea contractelor individuale privind
furnizarea de servicii profesionale;
b) reprezinta si apara interesele membrilor lor in fata partenerilor
contractuali;
c) ofera consultatii de specialitate cu privire la incheierea, executarea
si incetarea contractelor privind furnizarea de servicii profesionale in cadrul
sistemului de asigurari de sanatate;
d) intervin prompt si actioneaza prin toate mijloacele legale atunci cand
sunt incalcate drepturile membrilor lor, ce decurg din incheierea si executarea
contractelor privind furnizarea de servicii medicale.
Art. 63
Prin intermediul comisiei economico-sociale si de asigurari de sanatate de
la nivel judetean sau al municipiului Bucuresti, Colegiul Medicilor din Romania
organizeaza si incurajeaza activitatile cultural-artistice si sportive ale
membrilor sai si familiilor acestora, gospodareste si dezvolta baza proprie de
recreere si sport. Contribuie la protejarea membrilor si a familiilor acestora
prin acordarea, in limita posibilitatilor, de ajutoare materiale.
Art. 64
Comisia de etica si deontologie profesionala are urmatoarele atributii:
a) urmareste si controleaza respectarea de catre medici a Codului de
deontologie medicala;
b) analizeaza evolutia normelor deontologice in practica europeana si
internationala;
c) face propuneri de modificare a Codului de deontologie medicala.
Art. 65
Comisia de jurisdictie profesionala are urmatoarele atributii:
a) ancheteaza reclamatiile si sesizarile legate de nerespectarea
deontologiei profesionale;
b) intocmeste dosarul de ancheta disciplinara;
c) sustine actiunea disciplinara in fata comisiei de disciplina.
Art. 66
Comisia de jurisdictie profesionala de la nivelul colegiilor teritoriale
are in plus fata de atributiile prevazute la art. 65 si competenta de a sustine
recursul in fata Comisiei superioare de disciplina din cadrul Colegiului
Medicilor din Romania, atunci cand recursul este promovat de biroul consiliului
teritorial.
Art. 67
Judecarea cazurilor ce constituie abatere disciplinara se face in temeiul
cadrului legal, al prezentului statut, al Codului de deontologie medicala, al
regulamentelor de ordine interna ale unitatilor medicale si al fisei postului,
asigurandu-se o inalta moralitate profesionala in randurile corpului
profesional.
Art. 68
(1) In cazul unor actiuni care lezeaza onoarea profesionala a membrilor
Colegiului Medicilor din Romania si/sau a corpului profesional in ansamblu,
indiferent de mijloacele de realizare, Comisia de jurisdictie profesionala va
uza de dreptul la replica, cerand ferm autorilor unor astfel de actiuni sa le
retracteze sau sa le rectifice.
(2) La nivel judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, astfel de atributii
se realizeaza pe baza principiului autonomiei organizatorice si functionale.
Art. 69
Comisia de jurisdictie profesionala de la nivel judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, sesizeaza incercarea de practica ilegala a profesiei de
medic pe teritoriul Romaniei. Dreptul de a sustine actiunea in justitie revine
presedintelui consiliului colegiului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 70
Comisia de imagine, relatii interne si externe are ca obiectiv realizarea
legaturilor dintre Colegiul Medicilor din Romania si structurile
guvernamentale, nonguvernamentale, judetene, nationale sau internationale.
Relatia cu publicul si mass-media se asigura prin intermediul unui purtator de
cuvant sau al presedintelui acestei comisii.
Art. 71
Comisia de acreditari si avizari are ca obiectiv impunerea unor standarde
si criterii de asigurare a calitatii actului profesional pe teritoriul
Romaniei. In acest sens comisia indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) asigura impreuna cu structurile de specialitate din Ministerul Educatiei
si Cercetarii si ale Ministerului Sanatatii verificarea, validarea si
echivalarea calificarii membrilor sai;
b) participa la elaborarea unor criterii transparente de evaluare, validare
si echivalare a diplomelor, specialitatilor, competentelor si gradelor
profesionale;
c) participa in comisiile centrale de acreditari;
d) propune si avizeaza metodologia de acreditare a medicilor si a
unitatilor medico-sanitare.
Art. 72
Comisia administrativa si financiar-contabila are urmatoarele atributii:
a) asigura asistenta juridica curenta in domeniul financiar-contabil a
Colegiului Medicilor din Romania;
b) gestioneaza patrimoniul si tine evidenta financiar-contabila;
c) centralizeaza cotizatiile si celelalte venituri;
d) asigura activitatea de birotica;
e) propune Consiliului national nivelul cotizatiei si al partii din aceasta
care trebuie virata de structurile judetene catre organele centrale;
f) fundamenteaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
g) fundamenteaza si propune Biroului executiv necesarul de personal de
executie;
h) controleaza gestiunea colegiilor judetene;
i) pregateste si asigura desfasurarea sedintelor Adunarii generale nationale,
Consiliului national si Biroului executiv.
Art. 73
Colegiul Medicilor din Romania, prin colegiile teritoriale, indeplineste
urmatoarele atributii:
a) participa, in conditiile legii, la acreditarea furnizorilor de servicii
medicale;
b) tine evidenta medicilor cu drept de libera practica, din raza judetului
respectiv sau a municipiului Bucuresti;
c) supravegheaza modul de exercitare a profesiei de catre medici;
d) analizeaza cazurile de exercitare ilegala a profesiei de medic si
inainteaza la randul ei dosarul organelor competente.
SECTIUNEA a 4-a
Personalul
Art. 74
In limita numarului de posturi aprobat de catre Consiliul national si a
schemei de organizare si functionare, Biroul executiv, in functie de necesitatile
concrete si in baza notei de fundamentare a Comisiei administrative si
financiar-contabile, poate angaja, in conditiile legii, personal de
specialitate, tehnic si administrativ.
Art. 75
Pentru lucrari de specialitate care nu presupun o activitate continua sau
pentru consultatii de specialitate in anumite domenii, Biroul executiv poate
contracta servicii platite pe lucrare, tema sau proiect, cu specialisti in
domeniu.
Art. 76
Activitatea administrativa a Colegiului Medicilor din Romania este condusa
de un director general executiv.
CAP. 5
Organele de conducere de la nivel teritorial
Art. 77
Organele de conducere la nivelul colegiului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti, sunt:
a) adunarea generala;
b) consiliul;
c) biroul consiliului;
d) presedintele.
Art. 78
(1) Adunarea generala este formata din toti medicii cu drept de libera
practica inscrisi in colegiul teritorial si care isi desfasoara activitatea de
baza in raza colegiului teritorial respectiv.
(2) Adunarea generala alege reprezentantii in consiliul colegiului
teritorial, reprezentantii in Adunarea generala nationala si membrii comisiei
de disciplina.
Art. 79
(1) Adunarea generala se intruneste in primul trimestru al anului in
sedinta ordinara si, in mod exceptional, in sedinte extraordinare.
(2) Adunarea generala se intruneste anual si adopta hotarari cu majoritate
simpla, in prezenta a doua treimi din numarul membrilor sai. Daca la prima
convocare nu s-a realizat majoritatea de doua treimi, dupa 10 zile se
organizeaza o noua sedinta cu aceeasi ordine de zi, care va adopta hotarari cu
majoritate simpla, indiferent de numarul membrilor prezenti.
Art. 80
Sedintele pot fi convocate de:
a) consiliu;
b) presedintele colegiului teritorial;
c) biroul consiliului colegiului teritorial;
d) o treime din numarul membrilor sai.
Art. 81
Adunarea generala are urmatoarele atributii:
a) alege membrii consiliului;
b) alege reprezentantii in Adunarea generala nationala;
c) alege dintre membrii sai comisia de cenzori formata din 3 membri;
d) aproba bugetul de venituri si cheltuieli;
e) aproba executia bugetara;
f) descarca de gestiune consiliul;
g) analizeaza raportul de activitate al consiliului.
Art. 82
(1) Consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, are
un numar de membri proportional cu numarul medicilor inscrisi in evidenta
colegiului, la data organizarii alegerilor, alesi de catre adunarea generala
conform proportiilor stabilite in art. 46 din Legea nr. 306/2004.
(2) Consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se
intalneste in sedinte ordinare o data la doua luni sau in sedinte extraordinare
la convocarea:
a) presedintelui colegiului respectiv;
b) a cel putin 3 membri ai biroului consiliului;
c) unei treimi din numarul membrilor consiliului.
(3) Consiliul lucreaza in prezenta a minimum doua treimi din numarul
membrilor sai si ia decizii cu majoritate simpla de voturi.
Art. 83
Principalele atributii ale consiliilor colegiilor teritoriale sunt
urmatoarele:
a) conduc activitatea colegiului intre sedintele adunarii generale;
b) aleg individual si pe functii membrii biroului consiliului;
c) elaboreaza regulamentul de organizare si functionare;
d) aproba indemnizatiile lunare ale membrilor biroului consiliului;
e) duc la indeplinire hotararile adunarii generale;
f) aplica si urmaresc ducerea la indeplinire a hotararilor organelor
nationale ale Colegiului Medicilor din Romania;
g) aleg dintre membrii lor comisiile de lucru;
h) apara si reprezinta interesele profesionale ale membrilor lor inclusiv
in fata instantelor judecatoresti si a altor autoritati publice.
Art. 84
Biroul consiliului este format din: presedinte, 3 vicepresedinti si un
secretar, alesi in mod individual de catre consiliu dintre membrii sai, in
termen de maximum 5 zile de la data alegerii consiliului.
Art. 85
(1) Biroul consiliului se intruneste saptamanal sau ori de cate ori este
nevoie, la solicitarea presedintelui sau a cel putin 2 dintre membrii sai.
(2) Biroul consiliului lucreaza in prezenta a cel putin 3 dintre membrii
sai si ia decizii cu votul a cel putin 3 membri.
Art. 86
Biroul consiliului are urmatoarele atributii:
a) asigura activitatea colegiului intre sedintele consiliului;
b) aproba angajarea de personal si asigura executia bugetului;
c) executa hotararile adunarii generale si ale consiliului;
d) elaboreaza si supune spre avizare consiliului proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli;
e) executa deciziile organelor nationale de conducere si raspunde de
ducerea lor la indeplinire;
f) informeaza consiliul cu privire la deciziile emise si activitatea
desfasurata intre sedintele consiliului.
CAP. 6
Venituri si cheltuieli
Art. 87
Veniturile Colegiului Medicilor din Romania se constituie din:
a) taxa de inscriere;
b) cotizatiile lunare ale membrilor;
c) contravaloarea serviciilor prestate membrilor sau persoanelor fizice si
juridice;
d) donatii si sponsorizari de la persoane fizice si juridice;
e) legate;
f) drepturi editoriale;
g) incasari din vanzarea publicatiilor proprii;
h) fonduri rezultate din manifestarile culturale si stiintifice;
i) organizarea de cursuri de educatie profesionala continua;
j) alte surse.
Art. 88
Taxa de inscriere in Colegiul Medicilor din Romania este de 10% din
salariul minim pe economie.
Art. 89
(1) Cotizatiile datorate si neplatite in termenul fixat de catre consiliul
colegiului teritorial, de catre membrii Colegiului Medicilor din Romania
determina plata unor penalitati egale cu cele percepute pentru neplata
obligatiilor fiscale.
(2) Aceeasi penalitate se va aplica si colegiilor teritoriale care nu varsa
catre organele nationale partea de cotizatie stabilita de Consiliul national.
Art. 90
(1) Neplata cotizatiei datorate Colegiului Medicilor din Romania pe o
perioada de 6 luni si dupa atentionarea scrisa a consiliului colegiului
teritorial se sanctioneaza cu suspendarea calitatii de membru al colegiului
pana la plata cotizatiei datorate si a penalitatilor aferente.
(2) Sanctiunea se aplica de catre comisia de disciplina la sesizarea
Comisiei administrative si financiar-contabile a colegiului.
(3) Decizia de suspendare se comunica Ministerului Sanatatii, casei de
asigurari de sanatate judetene si angajatorului medicului suspendat.
Art. 91
(1) Cuantumul cotizatiei de membru al Colegiului Medicilor din Romania se
stabileste de catre Consiliul national.
(2) Partea din cotizatie aferenta functionarii forurilor nationale va fi
virata pana cel mai tarziu la sfarsitul lunii urmatoare celei pentru care a
fost perceputa cotizatia.
Art. 92
(1) Partea de cotizatie datorata Consiliului national, nefiind venit al
consiliilor colegiilor teritoriale, se va vira catre acesta inaintea oricaror
alte plati.
(2) Obligatia urmaririi si efectuarii varsarii cotei aferente Consiliului
national revine presedintelui consiliului teritorial.
Art. 93
Veniturile pot fi utilizate pentru cheltuieli cu organizarea si
functionarea, cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si servicii,
cheltuieli de capital, perfectionarea pregatirii profesionale, acordarea de
burse prin concurs medicilor, ajutorarea medicilor cu venituri mici, crearea de
institutii cu scop filantropic si stiintific, alte cheltuieli aprobate, dupa
caz, de consiliul colegiului teritorial, respectiv de Consiliul national.
Art. 94
(1) Colegiul Medicilor din Romania, la nivel central, va avea cont bancar.
Dreptul de semnatura in banca apartine presedintelui Colegiului Medicilor din
Romania. Acesta poate imputernici si o alta persoana cu dreptul de semnatura in
banca.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si colegiilor judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti.
Art. 95
(1) Presedintii consiliilor colegiilor judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, vor trimite anual pana la sfarsitul lunii martie copii de pe bugetul
pentru anul in curs, aprobat de catre consiliul colegiului judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti, si copii de pe bilantul si contul de executie a
bugetului de venituri si cheltuieli al anului anterior.
(2) Copiile vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de catre
presedintele consiliului colegiului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 96
Membrii Colegiului Medicilor din Romania care sunt exclusi nu au nici un
drept sa revendice vreo parte din patrimoniul sau veniturile colegiului si nici
sa ridice pretentii asupra taxelor de inscriere, cotizatiilor sau altor
eventuale contributii banesti ori materiale virate catre Colegiul Medicilor din
Romania.
CAP. 7
Sanctiuni si proceduri disciplinare
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 97
Constituie abatere disciplinara fapta savarsita cu vinovatie prin care se
incalca juramantul depus, legile si regulamentele specifice profesiei de medic,
Codul de deontologie medicala, prevederile prezentului statut, deciziile
obligatorii adoptate de Colegiul Medicilor din Romania, precum si orice alta
fapta savarsita in legatura cu profesia sau in afara acesteia, care este de
natura sa prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei sau ale corpului
profesional.
Art. 98
Raspunderea disciplinara a medicului nu exclude raspunderea civila, penala,
administrativa sau materiala a acestuia.
Art. 99
Repetarea unei abateri disciplinare, pana la radierea sanctiunii aplicate,
constituie o circumstanta agravanta ce va fi avuta in vedere la aplicarea unei
eventuale alte sanctiuni.
Art. 100
Consiliile teritoriale sunt obligate sa tina evidenta sanctiunilor aplicate
fiecarui membru si sa o comunice, la solicitare, celor in drept.
Art. 101
(1) In cadrul fiecarui colegiu teritorial se organizeaza si functioneaza
comisia de disciplina, independenta de conducerea colegiului, care judeca in
completuri de 3 membri abaterile disciplinare savarsite de medicii inscrisi in
acel colegiu.
(2) La nivelul Colegiului Medicilor din Romania se organizeaza si
functioneaza Comisia superioara de disciplina, independenta de conducerea
colegiului, care judeca in completuri de 5 membri contestatiile formulate
impotriva deciziilor comisiilor de disciplina teritoriale.
(3) Unul dintre membrii comisiilor de disciplina, obligatoriu membru al
colegiului, este desemnat de directiile de sanatate publica, la nivel
teritorial, si de Ministerul Sanatatii, la nivelul Comisiei superioare de
disciplina.
Art. 102
(1) Membrii comisiilor de disciplina de la nivelul colegiului teritorial
sunt alesi de catre adunarea generala a colegiului, iar membrii Comisiei
superioare de disciplina vor fi alesi de catre Adunarea generala nationala.
(2) Membrii comisiilor de disciplina vor fi alesi din randul medicilor
primari cu o vechime in profesie de peste 7 ani si care nu au avut abateri
disciplinare in ultimii 5 ani.
(3) Functia de membru al comisiei de disciplina este incompatibila cu orice
alta functie in cadrul Colegiului Medicilor din Romania.
(4) Durata mandatului membrilor comisiilor de disciplina este de 6 ani.
(5) Calitatea de membru al comisiilor de disciplina inceteaza prin deces,
demisie, pierderea calitatii de membru al Colegiului Medicilor din Romania ori
prin numirea unui alt reprezentant, in cazul membrilor desemnati de catre
Ministerul Sanatatii sau de directia de sanatate publica.
(6) Pentru membrii comisiilor de disciplina teritoriale, pierderea
calitatii de membru al comisiei de disciplina opereaza si in cazul transferului
in alt judet.
Art. 103
Alegerea comisiilor de disciplina se va face potrivit unui regulament
aprobat de Consiliul national.
Art. 104
(1) Abaterea disciplinara angajeaza raspunderea disciplinara a faptuitorului,
caruia i se va aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) vot de blam;
d) amenda de la 1.000.000 lei la 15.000.000 lei. Plata amenzii se va face
in termen de 30 de zile de la data ramanerii definitive a hotararii
disciplinare. Neachitarea in acest termen atrage suspendarea de drept din
exercitiul profesiei, pana la achitarea sumei;
e) interdictia de a exercita profesia ori anumite activitati medicale pe o
perioada de la o luna la un an;
f) retragerea calitatii de membru al Colegiului Medicilor din Romania.
(2) Retragerea calitatii de membru al Colegiului Medicilor din Romania
opereaza de drept pe durata stabilita prin hotarare definitiva de instantele
judecatoresti cu privire la interzicerea exercitarii profesiei.
(3) La sanctiunile prevazute la alin. (1) se poate prevedea, dupa caz,
obligarea celui sanctionat la efectuarea unor cursuri de perfectionare sau de
educatie medicala ori a altor forme de pregatire profesionala.
Art. 105
(1) Decizia pronuntata se comunica persoanei sanctionate, persoanei care a
facut sesizarea, Ministerului Sanatatii, Biroului executiv si persoanei cu care
medicul sanctionat are incheiat contractul de munca.
(2) In termen de 15 zile de la comunicare, persoana sanctionata, persoana
care a facut sesizarea, Ministerul Sanatatii, presedintele colegiului
teritorial sau presedintele Colegiului Medicilor din Romania poate contesta
decizia pronuntata de comisia de disciplina a colegiului teritorial.
Art. 106
(1) Actiunea disciplinara poate fi pornita in termen de cel mult 6 luni de
la data savarsirii faptei sau de la data cunoasterii consecintelor
prejudiciabile.
(2) Sanctiunile prevazute la art. 74 alin. (1) lit. a) - d) din Legea nr.
306/2004 se radiaza in termen de 6 luni de la data executarii lor, iar cea
prevazuta la art. 74 alin. (1) lit. e) din aceeasi lege, in termen de un an de
la data expirarii perioadei de interdictie.
(3) In cazul aplicarii sanctiunii prevazute la art. 74 alin. (1) lit. f)
din Legea nr. 306/2004, medicul poate face o noua cerere de redobandire a
calitatii de membru al colegiului, dupa expirarea perioadei stabilite prin
hotarare judecatoreasca definitiva de interdictie a exercitarii profesiei sau
dupa 2 ani de la data aplicarii sanctiunii de catre comisiile de disciplina.
Redobandirea calitatii de membru al Colegiului Medicilor din Romania se face in
conditiile legii.
(4) In situatia in care, prin decizie a comisiei de disciplina, au fost
dispuse si masurile prevazute la art. 74 alin. (3) din Legea nr. 306/2004,
radierea sanctiunii se va face numai dupa prezentarea dovezii ducerii la
indeplinire a masurii dispuse de comisia de disciplina.
Art. 107
(1) Cercetarea disciplinara se efectueaza de catre persoane din cadrul
comisiei sau departamentului de jurisdictie profesionala.
(2) Unitatile sanitare sau cele de medicina legala au obligatia de a pune
la dispozitie comisiilor de disciplina sau persoanelor desemnate cu
investigarea abaterilor disciplinare documentele medicale solicitate, precum si
orice alte date si informatii necesare solutionarii cauzei.
Art. 108
Impotriva deciziei de sanctionare emise de Comisia superioara de
disciplina, in termen de 15 zile de la comunicare, medicul sanctionat poate
formula o actiune in anulare la sectia de contencios administrativ a
tribunalului in a carui raza isi desfasoara activitatea.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli procedurale
Art. 109
(1) Plangerea impotriva unui medic se adreseaza colegiului al carui membru
este medicul. Aceasta va fi inregistrata numai daca contine urmatoarele
elemente de identificare: numele, prenumele si locul de munca ale medicului
impotriva caruia se face, precum si numele, prenumele, adresa si semnatura
petentului.
(2) Plangerea se va depune personal sau prin mandat cu procura ori poate fi
trimisa prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(3) Nu se vor inregistra plangerile trimise prin fax ori depuse sau trimise
in copie.
Art. 110
Primind plangerea, biroul consiliului decide declansarea sau nedeclansarea
procedurii disciplinare.
Art. 111
Biroul consiliului se poate sesiza si poate dispune inceperea unei anchete
disciplinare si din oficiu.
Art. 112
In baza deciziei biroului consiliului de declansare a procedurii
disciplinare, persoana sau, dupa caz, persoanele desemnate cu cercetarea faptei
vor audia medicul reclamat, persoana care a facut sesizarea, eventualii martori
propusi si adusi de catre reclamant, vor solicita, daca este cazul, opinii ale
specialistilor in materie si vor strange toate probele pe care le considera
utile cunoasterii cat mai exacte a faptei si imprejurarilor in care aceasta s-a
produs.
Art. 113
(1) Dupa cercetarea faptei conform art. 112, dosarul disciplinar insotit de
propunerea de sanctionare sau de stingere a actiunii disciplinare se inainteaza
de comisia de jurisdictie profesionala comisiei de disciplina.
(2) Actiunea disciplinara in fata comisiei de disciplina se exercita de
persoane din cadrul comisiei de jurisdictie profesionala sau din departamentul
de jurisdictie.
Art. 114
Dupa audierea medicului impotriva caruia s-a pornit actiunea disciplinara,
eventual a unor specialisti in domeniu, a martorilor si a persoanei care a
facut plangerea, comisia de disciplina stabileste printr-o decizie una dintre
urmatoarele solutii:
a) stinge actiunea disciplinara daca fapta nu constituie abatere
disciplinara;
b) aplica una dintre sanctiunile prevazute de art. 104.
Art. 115
Decizia adoptata in solutionarea cauzei va trebui sa cuprinda:
a) numarul deciziei si data pronuntarii;
b) componenta comisiei de disciplina;
c) descrierea pe scurt a faptei;
d) prezentarea masurilor de cercetare a faptei (declaratiile partilor,
martorii care au fost audiati, inscrisurile, documentele cercetate si retinute
in solutionarea cauzei etc.);
e) sanctiunea aplicata;
f) temeiul legal al adoptarii ei;
g) termenul de contestare si instanta competenta;
h) semnatura presedintelui comisiei de disciplina si stampila acestuia.
Art. 116
Decizia adoptata de catre comisia de disciplina de la nivel teritorial se
comunica medicului cercetat, persoanei care a facut sesizarea si Biroului
executiv.
Art. 117
(1) Impotriva deciziei comisiei de disciplina de la nivel teritorial cel
sanctionat poate face contestatie in termen de 15 zile de la data comunicarii
ei.
(2) Daca nu se formuleaza contestatie, decizia de sanctionare se comunica
unitatii profesionale cu care medicul sanctionat se afla in raporturi de munca,
precum si Ministerului Sanatatii.
Art. 118
(1) Contestatia se depune la comisia de disciplina de la nivel teritorial,
care, in termen de 3 zile lucratoare, este obligata ca, impreuna cu dosarul
cauzei, sa o trimita Comisiei superioare de disciplina.
(2) Contestatia este suspensiva de executare.
(3) Sunt nule contestatiile depuse direct la Comisia superioara de
disciplina.
Art. 119
Solutionand contestatia, Comisia superioara de disciplina, dupa ascultarea partilor
si, eventual, administrarea tuturor probelor apreciate ca fiind necesare, poate
adopta una dintre urmatoarele solutii:
a) admite contestatia si, pe cale de consecinta, anuleaza decizia comisiei
de disciplina de la nivel teritorial;
b) admite in parte contestatia si aplica o sanctiune mai mica decat
sanctiunea aplicata la nivel local;
c) respinge contestatia si mentine decizia pronuntata de catre comisia de
disciplina de la nivel teritorial;
d) aplica una dintre sanctiunile prevazute de lege.
Art. 120
Decizia Comisiei superioare de disciplina va contine elementele prevazute
la art. 115.
Art. 121
Solutionarea cauzelor disciplinare se va face cu celeritate.
CAP. 8
Solutionarea litigiilor
Art. 122
Membrii Colegiului Medicilor din Romania sunt obligati ca, atunci cand se
gasesc intr-o situatie conflictuala, litigioasa, legata de exercitarea
profesiei, cu alt membru al colegiului, inainte de a apela la instantele de
judecata, la mass-media sau la interventia altor autoritati, sa apeleze la
comisia de litigii a consiliului judetean, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 123
Comisia de litigii este formata din 3 membri ai consiliului, desemnati de
catre acesta.
Art. 124
Comisia de litigii va convoca partile in litigiu si pe baza probelor
administrate de catre parti si a acelora pe care, considerandu-le necesare, va
incerca solutionarea amiabila a litigiului.
Art. 125
(1) La terminarea procedurilor de solutionare amiabila a litigiului intre
parti, comisia de litigii va incheia un proces-verbal in care va consemna
situatia de fapt, pozitiile partilor, probele administrate si rezultatul final.
(2) Procesul-verbal va fi semnat de catre membrii comisiei de litigii si de
catre parti.
CAP. 9
Alegerea membrilor consiliilor locale, a reprezentantilor in Consiliul
national si a reprezentantilor in Adunarea generala nationala, precum si a
membrilor birourilor consiliilor
SECTIUNEA 1
Alegerea reprezentantilor
Art. 126
(1) Membrii Colegiului Medicilor din Romania pot fi alesi in organele de
conducere ale acestuia.
(2) Perioada organizarii alegerilor se stabileste de catre Consiliul
national.
Art. 127
(1) Functiile de conducere, atat la nivel teritorial, cat si central, sunt
incompatibile cu situatiile prevazute la art. 68 din Legea nr. 306/2004, precum
si cu calitatea de angajat al Casei Nationale de Asigurari Sociale de Sanatate
ori al caselor de asigurari de sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(2) Pentru situatia prevazuta la art. 68 alin. (2) din Legea nr. 306/2004,
se va alege, pe perioada suspendarii, un alt membru sau, dupa caz, functia va
fi ocupata de primul membru supleant.
Art. 128
Membrii consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, precum
si reprezentantii in Adunarea generala nationala se aleg prin vot direct,
secret si liber exprimat de catre membrii adunarilor generale din judete,
respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 129
Dreptul de vot, precum si dreptul de a fi ales in organele de conducere il
au numai medicii membri ai Colegiului Medicilor din Romania, care au cotizatia
platita la zi.
Art. 130
(1) Dreptul de a alege si de a fi ales se poate exercita numai in cadrul
colegiului al carui membru este medicul respectiv.
(2) Dovada calitatii de membru al colegiului teritorial se va face, acolo
unde alegatorul nu se gaseste pe lista alegatorilor, cu ultima chitanta a
platii cotizatiei.
Art. 131
(1) In vederea organizarii si desfasurarii alegerilor, se vor organiza
comisii electorale locale de catre consiliile judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, respectiv o Comisie electorala centrala organizata de
catre Biroul executiv si aprobata de Consiliul national.
(2) Comisia electorala centrala va coordona desfasurarea alegerilor si va
emite decizii de indrumare in vederea aplicarii Regulamentului electoral ori a
procedurilor electorale.
Art. 132
(1) Membrii comisiilor electorale nu pot candida la posturile elective din
cadrul Colegiului Medicilor din Romania in legislatura pentru care se
organizeaza alegerile.
(2) Inaintea alegerii in aceasta functie, ei se vor angaja in scris sa nu
candideze la o functie electiva in legislatura pentru care se organizeaza
respectivele alegeri.
Art. 133
Membrii Biroului executiv sunt alesi in mod individual, cu majoritate de
voturi, de catre Consiliul national, respectiv de catre consiliile locale.
Art. 134
(1) Alegerile se vor desfasura in baza Regulamentului electoral aprobat de
catre Consiliul national.
(2) Perioada organizarii alegerilor se stabileste de catre Consiliul
national.
SECTIUNEA a 2-a
Incetarea calitatii de reprezentant in Consiliul national sau de membru in
Biroul executiv
Art. 135
(1) Incetarea mandatului de membru a organelor de conducere intervine in
urmatoarele situatii:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) deces;
d) pierderea calitatii de membru al Colegiului Medicilor din Romania;
e) revocare;
f) imposibilitatea exercitarii calitatii.
(2) Locul ramas vacant va fi ocupat de catre primul membru supleant.
(3) Locul ramas vacant din Biroul executiv sau din Consiliul national se
ocupa prin alegerea unui alt membru.
Art. 136
(1) Revocarea din functie sau din calitatea de reprezentant in organele de
conducere ale Colegiului Medicilor din Romania, atat la nivel national, cat si
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se face cu majoritatea
calificata a forului care l-a ales pe cel in cauza.
(2) Revocarea se poate face in cazul incalcarii grave a legii, a
prezentului statut sau a regulamentelor care organizeaza si reglementeaza
exercitarea profesiei de medic.
Art. 137
(1) Membrii organelor de conducere care lipsesc nemotivat la:
a) doua sedinte pe an in adunarile generale;
b) trei sedinte pe an ale Consiliului national sau ale consiliului
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
c) trei sedinte pe semestru ale Biroului executiv ori ale biroului
consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti,
sunt revocati de drept.
(2) Constatarea revocarii se face prin:
a) hotarare a adunarii generale nationale pentru membrii Consiliului
national, la sesizarea Biroului executiv;
b) hotarare a Consiliului national pentru membrii Biroului executiv, la
sesizarea a 3 dintre membrii Biroului executiv;
c) decizie a Biroului executiv pentru membrii organelor teritoriale de
conducere, la sesizarea biroului consiliului colegiului teritorial.
Sesizarea va fi insotita de dovada absentei membrului in cauza.
CAP. 10
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 138
Completarea si modificarea prezentului statut se vor face de catre Adunarea
generala nationala, la propunerea Consiliului national.
Art. 139
Organele de conducere ale Colegiului Medicilor din Romania de la nivel
national si teritorial, alese pentru mandatul 2003 - 2007, raman in functie
pana la sfarsitul perioadei pentru care au fost alese.
Art. 140
Prezentul statut a fost aprobat de Adunarea generala nationala in sedinta
din data de 25 martie 2005 si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
ANEXA 1
la statut
EMBLEMA CU SIGLA COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMANIA
Figura 1, reprezentand emblema cu sigla Colegiului Medicilor din Romania,
se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 418 din 18 mai 2005,
la pagina 11.
ANEXA 2
CODUL DE DEONTOLOGIE MEDICALA
al Colegiului Medicilor din Romania
CAP. 1
Domeniul de aplicare si principii generale
Art. 1
Prezentul cod cuprinde normele de conduita obligatorii in legatura cu
exercitiul drepturilor si indatoririlor profesionale ale medicului.
Art. 2
Prevederile prezentului cod, atat cele ce reamintesc regulile morale pe
care orice medic trebuie sa le respecte, cat si cele care privesc aspecte
tehnice, precum si comportarea fata de confrati, sunt obligatorii pentru
medicii din evidenta Colegiului Medicilor din Romania. Medicii care au
activitati in invatamant raspund in respectarea prevederilor prezentului cod de
cei pe care ii au in indrumare.
Art. 3
Sanatatea omului este telul suprem al actului medical. Obligatia medicului
consta in a apara sanatatea fizica si mentala a omului, in a usura suferintele,
in respectul vietii si demnitatii persoanei umane, fara discriminari in functie
de varsta, sex, rasa, etnie, religie, nationalitate, conditie sociala,
ideologie politica sau orice alt motiv, in timp de pace, precum si in timp de
razboi. Respectul datorat persoanei umane nu inceteaza nici dupa decesul
acesteia.
Art. 4
In exercitarea profesiei sale, medicul acorda prioritate intereselor
pacientului, care primeaza asupra oricaror alte interese.
Art. 5
In exercitarea profesiei sale, medicul este obligat sa respecte drepturile
fundamentale ale omului si principiile etice in domeniul biomedical. Colegiul
Medicilor din Romania va actualiza periodic prevederile prezentului cod in
concordanta cu declaratiile si conventiile la care Romania este parte, privind
etica in domeniul biomedical.
Art. 6
Este interzis medicului, in exercitarea profesiei sale, sa impuna
pacientului opiniile sale personale de orice natura ar fi acestea.
Art. 7
Medicul nu trebuie sa inceteze niciodata, in decursul vietii sale
profesionale, sa isi insuseasca achizitiile stiintei medicale, in scopul
imbunatatirii cunostintelor sale medicale.
Art. 8
Medicul trebuie ca, in conformitate cu abilitatile si cunostintele sale, sa
contribuie la informarea obiectiva a publicului si autoritatilor medicale in
ceea ce priveste problemele medicale. Medicul care ofera informatii medicale in
mass-media trebuie sa verifice modul in care afirmatiile sale sunt facute publice
si sa ia atitudine in cazul denaturarii acestora.
CAP. 2
Indatoriri generale
SECTIUNEA A
Despre independenta profesionala a medicului si responsabilitate
Art. 9
Medicul are independenta profesionala absoluta, libertatea absoluta a
prescriptiilor si actelor medicale pe care le considera necesare, in limitele
competentei sale, si este raspunzator pentru acestea. In cazul limitarii prin
constrangeri administrative si/sau economice a independentei sale, medicul nu
este raspunzator.
Art. 10
Medicul nu va garanta vindecarea afectiunii pentru care pacientul i s-a
adresat.
Art. 11
In activitatea medicala ce se desfasoara in echipa (sectii de spital,
proces de invatamant medical tip rezidentiat), raspunderea pentru actele
medicale apartine sefului echipei, in limitele atributiilor administrative de
coordonare, si medicului care efectueaza direct actul medical, in limitele
competentei sale profesionale si rolului care i-a fost atribuit de seful
echipei. In echipele interdisciplinare, seful echipei se considera a fi medicul
din specialitatea in care s-a stabilit diagnosticul major de internare, daca nu
exista reglementari speciale care sa prevada altfel.
Art. 12
Incredintarea totala sau partiala a obligatiilor proprii catre alte
persoane, in lipsa controlului personal, constituie abatere deontologica.
Art. 13
Exprimarea consimtamantului informat al pacientului pentru tratament nu
inlatura responsabilitatea medicului pentru eventualele greseli profesionale.
SECTIUNEA B
Secretul profesional
Art. 14
Secretul profesional este obligatoriu, cu exceptia situatiilor prevazute de
lege.
Art. 15
Fac obiectul secretului profesional tot ceea ce medicul, in timpul
exercitarii profesiei sale, a aflat direct sau indirect in legatura cu viata
intima a bolnavului, a familiei, a apartinatorilor, precum si probleme de
diagnostic, prognostic, tratament, diverse circumstante in legatura cu boala.
Secretul profesional persista si dupa terminarea tratamentului sau decesul
pacientului.
Art. 16
Secretul profesional trebuie pastrat si fata de apartinatori, daca
pacientul nu doreste altfel.
Art. 17
Secretul profesional trebuie pastrat fata de colegi, cadre sanitare si
institutiile medicale care nu sunt implicate in actul medical al pacientului in
cauza.
Art. 18
In comunicarile stiintifice cazurile vor fi in asa fel prezentate incat
identitatea bolnavului sa nu poata fi recunoscuta.
Art. 19
In cazul in care nu este contrar intereselor pacientului, medicul curant va
permite accesul mass-media la pacient numai cu acceptul acestuia. Medicii sefi
ai unitatilor medicale sunt obligati sa ia toate masurile in asa fel incat
accesul mass-media la pacient sa se faca numai cu acceptul medicului curant si
al pacientului. Acordarea de informatii cu privire la un anumit caz se poate
face numai cu acordul pacientului, al medicului curant si al sefului unitatii
medicale.
Art. 20
Evidentele medicale trebuie pastrate ca materiale secrete profesionale.
SECTIUNEA C
Reguli generale de comportament in activitatea medicala
Art. 21
Medicul nu poate trata un pacient fara a-l examina medical in prealabil,
personal. Numai in cazuri exceptionale, de urgenta sau in cazuri de forta
majora (imbolnaviri pe nave maritime aflate in mers, pe avioane in zbor, locuri
inaccesibile sasu in timp util) se vor da indicatii de tratament prin mijloace
de telecomunicatii.
Art. 22
Medicul poate executa o activitate medicala doar daca are pregatire si
practica suficienta pentru aceasta. Aceasta prevedere nu se aplica in cazuri de
urgenta vitala, care nu poate fi rezolvata altfel.
Art. 23
Medicul poate utiliza numai aparate de diagnostic sau tratament autorizate
si pentru manuirea carora are pregatire ori suficienta practica.
Art. 24
Daca in urma examinarii sau in cursul tratamentului medicul considera ca nu
are suficiente cunostinte ori experienta pentru a asigura o asistenta
corespunzatoare, va solicita un consult, prin orice mijloace, cu alti
specialisti sau va indruma bolnavul catre acestia.
Art. 25
In caz de pericol de moarte iminent, medicul va ramane langa pacient atat
timp cat este nevoie de ajutorul lui profesional.
Art. 26
Pacientul nevindecabil va fi tratat cu aceeasi grija si aceeasi atentie ca
si cel care are sanse de vindecare.
Art. 27
Medicul va informa pacientul asupra bolii acestuia, tratamentului necesar
si a sanselor de insanatosire. Medicul va evita sa trezeasca prin
comportamentul lui imaginea unei boli mai grave decat este ea in realitate.
Art. 28
Medicul va pastra o atitudine de stricta neutralitate si neamestec in
problemele familiale ale bolnavului, exprimandu-si parerea numai daca este
solicitat si numai daca interventia este motivata de interesul sanatatii
bolnavului.
Art. 29
Medicul nu trebuie sa se implice in problemele legate de interesele
materiale din familia bolnavului sau.
SECTIUNEA D
Obligativitatea acordarii asistentei medicale
Art. 30
Medicul care se gaseste in prezenta unui bolnav sau ranit in pericol are
obligatia sa ii acorde asistenta la nivelul posibilitatilor momentului si
locului ori sa se asigure ca cel in cauza primeste ingrijirile necesare.
Art. 31
In caz de calamitati naturale sau accidentari in masa, medicul este obligat
sa raspunda la chemare, chiar sa isi ofere de bunavoie serviciile medicale
imediat ce a luat cunostinta despre eveniment.
Art. 32
Medicul poate refuza acordarea de ingrijiri de sanatate din motive personale
sau profesionale temeinice, indrumand pacientul spre alte surse de ingrijire
medicala, cu exceptia situatiilor de urgenta. Medicul este obligat sa puna la
dispozitie confratelui care preia pacientul toate informatiile medicale
referitoare la caz.
SECTIUNEA E
Intretinerea si folosirea cunostintelor profesionale. Educatia medicala
continua
Art. 33
Medicii au datoria de a-si perfectiona continuu cunostintele profesionale.
Art. 34
In folosirea unor metode terapeutice noi trebuie sa primeze interesul
pacientului, iar acestea nu pot fi utilizate decat dupa evaluarea raportului
risc-beneficiu.
SECTIUNEA F
Integritatea si imaginea medicului
Art. 35
Medicul trebuie sa fie model de comportament etico-profesional, contribuind
la cresterea nivelului sau profesional si moral, a autoritatii si prestigiului
profesiunii medicale pentru a merita stima si increderea pacientilor si a
colaboratorilor.
Art. 36
Medicul nu trebuie sa se foloseasca de un mandat electiv, o functie
administrativa sau de alte autoritati pentru a-si creste clientela.
Art. 37
Medicul poate folosi numai titlul la care are dreptul, conform pregatirii
sale profesionale.
Art. 38
Informarile privind serviciile medicale sunt acceptate, cu conditia sa fie
corecte, si se pot referi la:
a) sediul profesional, orele de functionare, conducerea institutiei
medicale;
b) specialitatea si titlul medicului;
c) metodele de diagnostic si tratament folosite. Aceste informatii trebuie
sa se refere numai la metode de diagnostic si tratament fundamentate stiintific
si acceptate in lumea medicala. Nu trebuie sa contina informatii eronate sau
care ar putea induce pacientii in eroare;
d) tarifele percepute.
Aceste informatii nu trebuie sa induca pacientilor impresia ca neapelarea
la serviciile medicului respectiv le poate pune in pericol starea de sanatate
fizica sau psihica.
Art. 39
Medicul nu poate face reclama unor medicamente sau bunuri medicale de
consum. Mentionarea denumirii unor medicamente sau bunuri medicale in cuprinsul
unor articole, carti, facuta in scop stiintific, nu se considera reclama.
Art. 40
Medicul nu trebuie sa faca propaganda in mediile nemedicale sau chiar
medicale unor procedee de diagnostic ori tratament insuficient probate, fara sa
sublinieze si rezervele ce se impun.
Art. 41
Este contrara eticii intelegerea dintre doi medici, intre medic si
farmacist sau intre medic si un cadru auxiliar pentru obtinerea de avantaje
materiale.
Art. 42
Este interzisa medicului practician implicarea in distribuirea unor
remedii, aparate sau produse medicamentoase autorizate ori neautorizate.
Art. 43
Este interzisa practicarea de catre medic a unor activitati care
dezonoreaza profesia medicala. Orice medic trebuie sa se abtina, chiar in afara
vietii profesionale, de la acte de natura sa duca la desconsiderarea acesteia.
Art. 44
Medicul nu poate fi obligat sa isi exercite profesia in conditii ce ar
putea compromite calitatea ingrijirilor medicale si a actelor sale
profesionale, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale vitale.
Art. 45
Medicul nu poate propune sau aplica pacientului ca benefice ori lipsite de
riscuri remedii sau procedee iluzorii ori insuficient probate. Orice practica nestiintifica
este interzisa.
Art. 46
Este interzisa acordarea de facilitati, colaborarea sau sprijinirea
oricarei persoane care practica ilegal medicina. Medicul are obligatia de a
sesiza existenta unor astfel de situatii colegiului teritorial al medicilor.
SECTIUNEA G
Onorarii si atragerea bolnavilor
Art. 47
Este interzisa emiterea oricarui document medical care ar aduce pacientului
un avantaj material nejustificat sau ilicit.
Art. 48
Este interzisa medicului practicarea concurentei neloiale, inclusiv prin
practicarea unor tarife minimale, vadit disproportionate fata de costul real al
serviciului medical, in scopul atragerii clientelei. Este admis serviciul
gratuit in scopuri filantropice, cu informarea colegiului teritorial al
medicilor cel mai tarziu la 3 zile dupa acordarea asistentei medicale.
CAP. 3
Indatoriri fata de bolnavi
SECTIUNEA A
Respectarea drepturilor persoanei
Art. 49
Medicul trebuie sa respecte dreptul persoanei in privinta optiunii libere
asupra medicului sau curant si chiar sa faciliteze aceasta posibilitate.
Art. 50
Un medic care este solicitat sau are obligatia sa examineze o persoana
privata de libertate ori sa dea ingrijiri in mediu carceral nu poate nici
direct, nici indirect, fie si numai prin simpla prezenta, sa cautioneze sau sa
favorizeze atingerea integritatii fizice ori psihice a vreunui detinut,
inclusiv a demnitatii acestuia. Daca medicul constata ca persoana privata de
libertate a suportat maltratari, are obligatia sa informeze autoritatea
judiciara.
SECTIUNEA B
Relatia cu pacientul
Art. 51
Exercitarea profesiei medicale nu trebuie facuta impersonal, ci incercand
stabilirea unei relatii umane cu pacientul, pentru ca, la nevoie, compasiunea
din partea medicului sa nu para un act formal.
Art. 52
Este interzis ca medicul curant sa intretina relatii sexuale cu pacientii
sai sau sa-i supuna pe acestia unor acte degradante pentru fiinta umana.
Art. 53
Medicul trebuie sa dea dovada de diligenta maxima in stabilirea
diagnosticului, tratamentului adecvat si in evitarea complicatiilor previzibile
la pacientul aflat in ingrijirea sa.
Art. 54
Prescriptiile medicale trebuie formulate cat mai clar, medicul
asigurandu-se ca a fost inteles complet de catre bolnav si anturajul acestuia,
mergand pana la incercarea de a supraveghea executarea tratamentului.
Art. 55
Din momentul in care a raspuns unei solicitari, medicul este automat
angajat moral sa asigure bolnavului in cauza ingrijiri constiincioase si
devotate, inclusiv prin trimiterea pacientului la o unitate medicala sau la un
specialist cu competente superioare.
Art. 56
Medicul curant are obligatia de a face toate demersurile medicale pentru a
facilita pacientului sau obtinerea drepturilor sale ce decurg din starea de
boala.
Art. 57
In caz de razboi, cataclisme, epidemii si atentate, medicul nu are dreptul
sa isi abandoneze bolnavii, cu exceptia unui ordin formal al unei autoritati
competente in conformitate cu legea.
SECTIUNEA C
Consimtamantul
Art. 58
Pentru orice interventie medicala diagnostica sau terapeutica este necesar
consimtamantul informat al pacientului.
Art. 59
Consimtamantul pacientului va fi exprimat in conditiile legii.
Art. 60
Consimtamantul va fi dat dupa informarea pacientului asupra diagnosticului,
prognosticului, alternativelor terapeutice, cu riscurile si beneficiile
acestora.
Art. 61
In situatia pacientilor minori, incompetenti sau care nu isi pot exprima
vointa, consimtamantul va apartine reprezentantilor legali. Daca medicul curant
apreciaza ca decizia reprezentantului legal nu este in interesul pacientului,
se constituie o comisie de arbitraj de specialitate pentru a evalua cazul si a
lua decizia.
Art. 62
In situatii de urgenta, cand este pusa in pericol viata pacientului, iar
acesta nu isi poate exprima vointa si rudele sau reprezentantii legali nu pot
fi contactati, consimtamantul este implicit, iar medicul va face tot ceea ce
este posibil pentru salvarea pacientului, urmand ca informarea acestuia sa se
faca ulterior.
Art. 63
Prognosticul grav va fi impartasit pacientului cu prudenta si tact,
tinandu-se cont de starea psihica a acestuia. Prognosticul va fi dezvaluit si
familiei doar daca pacientul consimte la aceasta. In cazul in care se considera
ca dezvaluirea prognosticului infaust va dauna pacientului sau atunci cand
acesta nu doreste sa afle, prognosticul poate fi dezvaluit familiei.
SECTIUNEA D
Probleme ale ingrijirii minorilor
Art. 64
Medicul trebuie sa fie aparatorul intereselor medicale ale copilului bolnav
atunci cand apreciaza ca starea de sanatate a copilului nu este bine inteleasa
sau nu este suficient de bine protejata de anturaj.
Art. 65
Daca medicul apreciaza ca un minor este victima unei agresiuni sau
privatiuni, are obligatia de a-l proteja uzand de prudenta si anuntand
autoritatea competenta.
SECTIUNEA E
Eliberarea de documente
Art. 66
Este interzisa eliberarea pentru bolnav a unor certificate de complezenta
sau a unor rapoarte tendentioase. Orice act medical va oglindi realitatea
obiectiva.
Art. 67
Medicul poate emite certificate, atestate si documente permise de lege, pe
baza propriilor sale constatari si a examenelor necesare in acest scop. Este
interzis ca informatiile medicale sa fie prezentate deformat sau ascunse.
Documentele medicale vor respecta forma prevazuta de lege. Documentele medicale
nu trebuie sa contina mai multe date decat este necesar scopului pentru care
acestea sunt intocmite si eliberate.
Art. 68
Persoana la care se refera documentul medical emis are dreptul de a fi
informata cu privire la continutul acestuia.
CAP. 4
Indatoriri fata de public
Art. 69
Medicul chemat intr-o familie ori colectivitate trebuie sa se ingrijeasca
de respectarea regulilor de igiena si de profilaxie. El va semnala bolnavului
si anturajului responsabilitatea ce revine acestora fata de ei insisi, dar si
fata de comunitate si colectivitate.
Art. 70
Medicul are obligatia morala de a aduce la cunostinta organelor competente
orice situatie de care afla si care reprezinta un pericol pentru sanatatea
publica.
CAP. 5
Relatiile medicului cu colegii si colaboratorii, consultul medical, reguli
de comportare cu alti profesionisti din sfera sanitara, obligatii fata de
Colegiul Medicilor din Romania
SECTIUNEA A
Relatiile medicului cu colegii si colaboratorii. Confraternitatea
Art. 71
Medicul va trebui sa isi trateze confratii asa cum ar dori el insusi sa fie
tratat de ei. In baza spiritului de corp, medicii isi datoreaza asistenta
morala.
Art. 72
Schimbul de informatii intre medici privind pacientii trebuie sa se faca
obiectiv si in timp util, in asa fel incat asistenta medicala a pacientilor sa
fie optima.
Art. 73
Daca un medic are neintelegeri cu un confrate, trebuie sa prevaleze
concilierea potrivit Statutului Colegiului Medicilor din Romania.
Art. 74
Este interzisa raspandirea de comentarii ce ar putea sa prejudicieze
reputatia profesionala a unui confrate. Medicii trebuie sa ia apararea unui
confrate atacat pe nedrept.
Art. 75
Constituie incalcare a regulilor etice blamarea si defaimarea colegilor
(critica pregatirii sau activitatii lor medicale) in fata bolnavilor,
apartinatorilor, a personalului sanitar etc., precum si orice expresie sau act
capabil sa zdruncine increderea in medicul curant si autoritatea acestuia.
Art. 76
Atunci cand un medic ia cunostinta despre greseli etice sau profesionale
care aduc atingere imaginii profesiei, comise de catre un coleg, trebuie sa ia
atitudine cu tact, incercand sa discute problema cu confratele in cauza. Daca
aceasta nu da rezultate, medicul are obligatia sa discute cazul in cadrul
Colegiului Medicilor din Romania, inainte de a se adresa autoritatilor
competente.
SECTIUNEA B
Consultul medical
Art. 77
Ori de cate ori medicul considera necesar sa ceara parerea unui coleg
pentru elucidarea diagnosticului, formularea planului terapeutic sau a
indicatiei unei interventii, acesta va propune, de acord cu bolnavul sau
apartinatorii lui si tinand cont de preferintele acestuia, un consult cu alti
confrati.
Art. 78
Consultul este organizat de medicul curant si este recomandabil ca medicii chemati
pentru consult sa examineze bolnavul in prezenta medicului curant. Apoi medicii
se retrag pentru a discuta cazul. Dupa ce au cazut de acord, medicul curant
comunica bolnavului sau apartinatorului rezultatul consultului. Daca exista
divergente de pareri, se va proceda, dupa caz, la completarea examinarilor,
internarea in spital, largirea consultului prin invitarea altor specialisti
etc.
Art. 79
In consultul medical se va pastra o atmosfera de stima si respect reciproc,
nu se va manifesta superioritate fata de medicul curant. Discutia cazului si
observatiile critice nu se vor face in fata bolnavului sau a altor persoane
straine, chiar daca este vorba de medici subordonati.
Art. 80
Un medic care a fost chemat pentru un consult nu trebuie sa revada ulterior
pacientul din proprie initiativa si fara aprobarea medicului curant.
Art. 81
In cazul colaborarii mai multor medici pentru examinarea sau tratamentul
aceluiasi pacient, fiecare practician isi asuma responsabilitatea personal. Este
interzis transferul de sarcini si responsabilitati privind indicatiile de
investigatii, prescrierea de medicamente sau concedii medicale catre alti
medici care nu au participat la consultul medical.
Art. 82
Daca in urma unui consult avizul celor chemati difera fundamental de cel al
medicului curant, pacientul trebuie informat. Medicul curant este liber sa se
retraga daca parerea medicilor chemati la consult prevaleaza in opinia
pacientului sau a anturajului acestuia.
Art. 83
Pacientul aflat in tratamentul unui coleg poate fi asistat de orice
confrate pentru probleme incidente urgente, cu informarea prealabila sau
ulterioara a medicului.
Art. 84
Daca propunerea pentru un consult medical vine din partea pacientului sau a
anturajului acestuia, medicul are obligatia organizarii modalitatii de consult.
In cazul in care medicul curant nu este de acord, se poate retrage fara
explicatii. In urma consultului se va redacta un document semnat de
participanti. Daca documentul nu este redactat, se considera ca participantii
la consult sustin punctul de vedere al medicului curant.
SECTIUNEA C
Raporturi cu alti profesionisti sanitari
Art. 85
Medicii vor avea raporturi bune, in interesul pacientilor, cu ceilalti
profesionisti din domeniul medical.
SECTIUNEA D
Obligatii fata de Colegiul Medicilor din Romania
Art. 86
Medicii membri ai Colegiului Medicilor din Romania trebuie sa sustina
organizatia din toate punctele de vedere.
Art. 87
Medicul aflat in ancheta profesionala este obligat sa colaboreze cu
persoanele desemnate de colegiu si sa furnizeze toate datele solicitate in
vederea incheierii investigatiei in cel mult 14 zile de la solicitare.
CAP. 6
Situatii speciale
SECTIUNEA A
Reguli privind cercetarea medicala pe subiecti umani
Art. 88
Cercetarea medicala pe subiecti umani se face cu respectarea prevederilor
conventiilor si declaratiilor internationale la care Romania este parte
semnatara.
Art. 89
Medicul implicat in cercetarea biomedicala are datoria de a promova si
proteja viata, sanatatea, intimitatea si demnitatea subiectilor umani care
participa la cercetare.
Art. 90
In desfasurarea cercetarii medicale pe subiecti umani trebuie acordata o
protectie deosebita populatiilor vulnerabile, cum ar fi:
a) persoane dezavantajate din punct de vedere economic si medical;
b) persoane care nu isi pot da consimtamantul pentru participarea intr-o
cercetare medicala (minori, persoane incompetente, persoane care datorita
starii lor nu isi pot exprima vointa);
c) persoane care sunt susceptibile a-si da consimtamantul sub presiune (de
exemplu, persoane in detentie, militari);
d) persoane care nu beneficiaza personal din cercetare;
e) persoane pentru care cercetarea medicala este combinata cu ingrijirea
medicala.
Art. 91
In cercetarea pe subiecti umani, binele individului primeaza asupra binelui
societatii in general si al stiintei.
Art. 92
Cercetarea medicala in scopul progresului medical trebuie sa se faca doar
in ultima instanta pe subiecti umani. Aceasta trebuie sa se efectueze in
conformitate cu datele stiintifice existente, cu alte surse relevante de
informare si cu datele obtinute din experimentarea pe animale, atunci cand
aceasta este posibila.
Art. 93
Principalul scop al cercetarii medicale pe subiecti umani este de a
imbunatati metodele profilactice, diagnostice si de tratament, intelegerea
etiologiei si a patogenezei unei afectiuni.
Art. 94
Nu se poate intreprinde nici o cercetare pe o persoana, decat daca sunt
intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
a) nu exista nici o metoda alternativa la cercetarea pe fiinte umane, de
eficacitate comparabila;
b) riscurile la care se poate expune persoana nu sunt disproportionate in
comparatie cu beneficiile potentiale ale cercetarii;
c) proiectul de cercetare a fost aprobat de instanta competenta dupa ce a
facut obiectul unei examinari independente asupra pertinentei sale stiintifice,
inclusiv al unei evaluari a importantei obiectivului cercetarii, precum si al
unei examinari pluridisciplinare a acceptabilitatii sale pe plan etic;
d) persoana pe care se fac cercetari este informata asupra drepturilor sale
si asupra garantiilor pentru protectia sa;
e) exista consimtamantul participantilor.
Art. 95
Protocolul cercetarii trebuie sa fie evaluat de o comisie de etica, formata
din persoane independente fata de cercetatori sau sponsori. Comisia de etica ce
efectueaza evaluarea proiectului trebuie sa fie informata cu privire la
desfasurarea cercetarii si are dreptul de a monitoriza cercetarile in derulare.
Art. 96
Cercetarea medicala pe subiecti umani trebuie sa fie efectuata numai de
catre persoane calificate in acest sens. Aceasta persoana are responsabilitatea
privind subiectii implicati in cercetare, chiar daca acestia si-au exprimat
consimtamantul informat pentru participare.
Art. 97
Experimentul clinic (cercetarea fara scop terapeutic) este admisibil din
punct de vedere etic daca nu comporta nici un risc serios previzibil.
Cercetatorii care conduc experimentul clinic sunt obligati sa il intrerupa daca
apare pericolul vatamarii sanatatii subiectului sau cand acesta cere sistarea
experimentului. Cercetarea medicala pe subiecti umani se poate derula doar daca
potentialele beneficii sunt superioare riscurilor.
Art. 98
Impunerea cu forta sau prin inducerea in eroare a experimentului pe om
constituie o grava incalcare a principiilor eticii medicale. Participarea
subiectilor umani in cercetare se poate face numai voluntar si numai dupa ce
acestia au fost informati adecvat cu privire la: scopurile, metodele
cercetarii, riscurile si beneficiile anticipate. De asemenea, subiectii trebuie
informati ca se pot retrage oricand din cercetare, fara ca acest lucru sa ii
prejudicieze in vreun fel. Consimtamantul informat al participantilor trebuie
luat cu respectarea prevederilor legale.
Art. 99
Refuzul unui pacient de a participa intr-o cercetare nu trebuie sa
influenteze calitatea relatiei medic - pacient.
Art. 100
In cazul minorilor, consimtamantul va fi obtinut de la apartinatori sau de
la reprezentantul legal, fiind necesar si acceptul minorului de a participa in
cercetare. Este necesar un maximum de prudenta in a utiliza minorii in
experimentele medicale si numai daca riscurile sunt minime.
Art. 101
In cazul persoanelor incompetente sau incapabile de a-si exprima vointa,
consimtamantul va fi obtinut de la apartinatori sau de la reprezentantii
legali.
Art. 102
Includerea in cercetarea medicala a subiectilor incompetenti sau care nu
isi pot exprima vointa se va face numai atunci cand cercetarea nu poate fi
efectuata folosindu-se persoane competente (conditia fizica sau psihica ce
impiedica obtinerea consimtamantului informat este o caracteristica necesara a
populatiei incluse in studiu) si numai daca riscurile sunt minore.
Art. 103
Medicul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru protejarea intimitatii
subiectilor participanti in cercetare, pentru pastrarea confidentialitatii
informatiilor despre subiecti, si trebuie sa minimalizeze pe cat posibil
impactul cercetarii asupra integritatii fizice, mentale si a personalitatii
acestora.
Art. 104
Cercetarile facute in scop terapeutic constituie aplicarea pentru prima data
la om a unor procedee medicale sau chirurgicale si se vor face exclusiv in scop
curativ. In asemenea cercetari trebuie sa existe o proportionalitate justa, in
favoarea bolnavului, intre riscurile procedeului nou si gravitatea cazului;
pericolele posibile ale procedeului nou sa nu intreaca in gravitate evolutia
probabila a bolii de baza sau a tratamentelor cunoscute si aplicate pana in
prezent.
Art. 105
Folosirea unui placebo in cercetari medicale combinate cu ingrijirea
pacientilor este admisa numai atunci cand nu exista metode profilactice,
diagnostice sau terapeutice demonstrate pentru subiectii participanti ori
atunci cand pacientii care primesc placebo nu sunt expusi unor riscuri
suplimentare.
Art. 106
Participantii intr-o cercetare medicala trebuie sa aiba acces la
beneficiile rezultate din aceasta, dupa incheierea cercetarii.
Art. 107
Publicarea rezultatelor unei cercetari medicale pe subiecti umani se va
face cu respectarea acuratetei datelor si numai in conditiile in care sunt
respectate normele etice nationale si internationale care guverneaza cercetarea
medicala pe subiecti umani.
Art. 108
Se interzice provocarea de imbolnaviri artificiale unor oameni sanatosi,
din ratiuni experimentale.
Art. 109
In toate cazurile de cercetari clinice, pentru verificarea pe om a
eficacitatii unor metode de diagnostic sau de tratament se va respecta riguros
conditia consimtamantului voluntar al subiectului.
Art. 110
Experimentarea umana trebuie sa respecte un numar de reguli:
a) sa fie precedata de o serioasa experimentare pe animal;
b) subiectul sa accepte voluntar, sa fie major, in stare de libertate si
perfect informat despre riscuri;
c) in cazul unor maladii incurabile, la subiecti in stadiul terminal,
remediul nu trebuie sa provoace suferinte suplimentare si sa existe sanse
rezonabile de a fi util;
d) nu pot fi experimentate remedii care ar altera psihicul sau constiinta
morala.
Art. 111
Se interzice orice activitate terapeutica sau experimentala pe om din
simple ratiuni de orgoliu profesional ori stiintific, de al carei rezultat nu
poate beneficia majoritatea indivizilor sau care lezeaza principiile culturale
ori morale ale comunitatii.
Art. 112
Experimentele privind clonarea fiintei umane sunt interzise.
SECTIUNEA B
Exercitiul medicinei de expertiza judiciara
Art. 113
Subiectul va fi informat in prealabil despre sensul examinarii, de catre
expertul care nu a avut niciodata nici o relatie de un gen oarecare cu cel expertizat,
ceea ce i-ar putea influenta rationamentele. In acest din urma caz expertul are
obligatia de a se recuza, informand forurile competente cu privire la motivele
recuzarii.
Art. 114
Expertizatul il poate recuza pe expert, acesta trebuind sa se supuna
dorintei expertizatului.
Art. 115
Raportul final nu va contine decat elemente de raspuns la chestiunile puse
in decizia de numire a expertului. In rest, expertul este supus secretului
profesional.
SECTIUNEA C
Exercitiul medicinei private
Art. 116
Este interzis unui medic sa isi incredinteze propriul cabinet unui coleg
pentru a fi administrat. Exceptie face situatia in care medicul titular este
plecat din localitate din motive bine intemeiate (concedii de odihna, de boala,
postnatale, stagii de pregatire in alte localitati sau in strainatate), cand se
va utiliza licenta de inlocuire acordata de Colegiul Medicilor din Romania.
Art. 117
In cabinetele de grup, exercitiul profesiei ramane personal, pentru a se
putea asigura, pe de o parte, independenta profesionala, iar pe de alta parte,
raspunderea profesionala individuala completa. Libertatea de optiune pentru un
anumit medic trebuie asigurata si respectata.
Art. 118
Orice fel de asociere intre medici trebuie sa faca obiectul unui contract
scris ce trebuie sa respecte independenta profesionala a fiecaruia. Actul
trebuie obligatoriu comunicat consiliului colegiului teritorial, pentru ca
acesta sa isi dea avizul din toate punctele de vedere.
Art. 119
Angajamentul profesional al medicului nu poate depasi competenta
profesionala, capacitatea tehnica si de dotare a cabinetului ori baza materiala
afectata, inclusiv prin conventii sau colaborari ferme cu alte unitati
sanitare.
SECTIUNEA D
Atentarea la viata si integritatea fizica a bolnavului. Eutanasia
Art. 120
Medicul trebuie sa incerce reducerea suferintei bolnavului incurabil,
asigurand demnitatea muribundului.
Art. 121
Se interzice cu desavarsire eutanasia, adica utilizarea unor substante sau
mijloace in scopul de a provoca decesul unui bolnav, indiferent de gravitatea
si prognosticul bolii, chiar daca a fost cerut insistent de un bolnav perfect
constient.
Art. 122
Medicul nu va asista sau indemna la sinucideri ori autovatamari prin
sfaturi, recomandari, imprumutarea de instrumente, oferirea de mijloace.
Medicul va refuza orice explicatie sau ajutor in acest sens.
Art. 123
Nici o mutilare nu poate fi practicata fara o justificare medicala
evidenta, serios documentata si fara consimtamantul informat al pacientului, cu
exceptia situatiilor de urgenta cu risc vital.
Art. 124
Prin actele sale profesionale, de investigare sau terapeutice, medicul nu
trebuie sa supuna pacientul nici unui risc nejustificat, chiar daca exista
cererea expresa a acestuia din urma.
Art. 125
Intreruperea de sarcina poate fi practicata in cazurile si in conditiile
prevazute de lege. Orice medic este liber sa refuze fara explicatii cererea de
intrerupere voluntara a sarcinii.
CAP. 7
Dispozitii diverse
Art. 126
In domenii specifice ale unor specialitati medicale, la propunerea
comisiilor de specialitate, Consiliul national al Colegiului Medicilor din
Romania poate adopta norme de detaliere ce vor fi publicate ca anexe si care
fac parte integranta din prezentul cod.
Art. 127
In situatia unei actiuni disciplinare impotriva sa, medicul trebuie sa fie
sincer in toate declaratiile pe care le face. Invocarea secretului profesional
nu trebuie sa impiedice instruirea disciplinara in curs. Declaratiile inexacte
facute deliberat vor fi considerate drept abateri grave.
Art. 128
Orice medic care inceteaza exercitiul profesiei are obligatia de aduce
acest fapt la cunostinta Colegiului Medicilor din Romania.
Art. 129
Prezentul cod a fost aprobat de Adunarea generala nationala in sedinta din
data de 25 martie 2005 si intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.