HOTARARE Nr. 365 din 21 iulie 1997
privind aprobarea Normelor Ministerului Muncii si Protectiei Sociale de
aplicare a prevederilor Legii nr. 86/1997 pentru modificarea si completarea
Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta
sociala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 23 iulie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele Ministerului Muncii si Protectiei Sociale de aplicare a
prevederilor Legii nr. 86/1997*) pentru modificarea si completarea Legii nr.
3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat si asistenta sociala,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 107 din 30 mai 1997.
-----------------
*) Legea nr. 86/1997 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 107 din 30 mai 1997.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Corneliu Eugeniu Gorcea,
secretar de stat
NORMELE
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale de aplicare a prevederilor Legii nr.
86/1997 pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/1977 privind pensiile de
asigurari sociale de stat si asistenta sociala
1. Reluarea platii pensiei pentru persoanele, cetateni romani, ale caror
drepturi de pensie au fost suspendate ca urmare a schimbarii domiciliului pe
teritoriul altei tari cu care Romania nu are incheiata conventie de reciprocitate
in domeniul asigurarilor sociale si pensiilor, se face pe baza cererii adresate
oficiului de pensii care a luat masura suspendarii.
2. Reluarea platii pensiei suspendate sau inscrierea la pensie a unui
cetatean roman cu domiciliul in strainatate poate fi solicitata de titularul
dreptului suspendat sau de catre titularul noului drept de pensie, care
indeplineste conditiile pentru acordarea pensiei prevazute de legea romana.
3. Cererea de reluare a platii pensiei sau de inscriere la pensie se poate
depune si prin intermediul mandatarului desemnat. In cazul in care se solicita
o inscriere noua la pensie, cererea va fi adresata oficiului de pensii in a
carui raza teritoriala isi are domiciliul mandatarul sau isi are resedinta in
Romania titularul.
Mandatul se obtine in conditiile prevazute in prezentele norme.
4. In cazul unei inscrieri noi la pensie, cererea va fi insotita de
urmatoarele acte:
- carnetul de munca in original si in xerocopie; in cazul in care titularul
nu poseda carnetul de munca, nefiindu-i eliberat la plecarea din tara, acesta
sau mandatarul se va adresa ultimei unitati al carei angajat a fost titularul
sau Oficiului de evidenta a documentelor de asigurare;
- copie de pe pasaport, din care sa rezulte cetatenia romana;
- alte acte necesare inscrierii la pensie conform legislatiei romane,
inclusiv adeverinta de venituri care constituie baza de calcul al pensiei,
conform art. 10 din Legea nr. 3/1977, modificata si completata.
5. In cazul reluarii platii pensiei, drepturile se vor acorda de la data
intrarii in vigoare a Legii nr. 86/1997, cu respectarea termenului general de
prescriptie, calculat de la data depunerii cererii.
6. In cazul inscrierilor noi, drepturile de pensie se vor acorda cu
incepere de la data de intai a lunii urmatoare inregistrarii cererii, cu toate
actele necesare stabilirii dreptului.
7. Plata pensiei se poate efectua:
a) titularului, prin posta, la resedinta declarata din Romania sau prin
cont curent deschis la Casa de Economii si Consemnatiuni ori la o alta
institutie financiar-bancara cu care Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
are incheiata o conventie in acest sens;
b) mandatarului desemnat de titular prin procura speciala pentru incasarea
drepturilor de pensie, plata facandu-se in acest fel prin cont curent deschis
la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la o alta institutie financiar-bancara
cu care Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are incheiata o conventie in
acest sens. Procura speciala se va reinnoi la fiecare 6 luni.
8. Procura speciala se elibereaza direct titularului de catre notarii
publici de pe teritoriul Romaniei sau de catre misiunile diplomatice si
oficiile consulare ale Romaniei si trebuie sa contina urmatoarele elemente:
- numele, prenumele, cetatenia (romana), data si locul nasterii, domiciliul
si actul de identitate ale titularului dreptului de pensie (valabil la data
eliberarii procurii);
- numele, prenumele, datele de identificare (buletinul de identitate,
domiciliul, data si locul nasterii) ale mandatarului;
- obiectul mandatului (intocmirea dosarului de pensie, deschiderea contului
curent, incasarea pensiei pentru plati curente si restante, semnarea extrasului
de cont);
- precizarea ca mandatarul are obligatiile ce revin titularului, inclusiv
aceea de a anunta, in termen, oficiului de pensii orice modificare intervenita
in situatia titularului, de natura sa modifice sau sa inceteze dreptul la
pensie.
9. Pensia de invaliditate se stabileste in aceleasi conditii ca si in cazul
persoanelor care au domiciliul in Romania, cu respectarea dispozitiilor legale
privind expertizarea si revizuirea medicala. Neprezentarea la revizuirea
medicala atrage suspendarea platii pensiei de invaliditate incepand cu luna
urmatoare.
In cazul in care pensionarului de invaliditate i s-a agravat starea de
sanatate si nu se poate prezenta la termenul de revizuire, acesta este obligat
sa trimita, in timp util, unitatii de expertiza medicala si recuperare a
capacitatii de munca in evidenta careia se afla, documente medicale oficiale pe
baza carora i se fixeaza un nou termen de revizuire.
10. In cazul pensiei de urmas, regimul juridic aplicat urmasului va fi
acelasi cu cel al sustinatorului legal.
11. Persoanele care domiciliaza in tari cu care Romania are incheiate
conventii in domeniul asigurarilor sociale si pensiilor beneficiaza, la
stabilirea si la plata pensiei, numai de prevederile respectivelor conventii.