HOTARARE Nr. 1
din 14 martie 2008
pentru modificarea si
completarea Deciziei Adunarii generale nationale a Colegiului Medicilor din
Romania nr. 3/2005 privind adoptarea Statutului si a Codului de deontologie
medicala ale Colegiului Medicilor din Romania
ACT EMIS DE:
COLEGIUL MEDICILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 280 din 10 aprilie 2008
In temeiul art. 425 lit. b) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare,
Adunarea generală naţională a Colegiului Medicilor
din România hotărăşte:
Articol unic. - Decizia
Adunării generale naţionale a Colegiului Medicilor din România nr. 3/2005
privind adoptarea Statutului şi a Codului de deontologie medicală ale
Colegiului Medicilor din România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 418 din 18 mai
2005, se modifică şi se completează după cum urmează:
I. Anexa nr. 1 -Statutul
Colegiului Medicilor din România - se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 24, după
litera e) se introduce o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f) revocă din funcţie membrii aleşi pentru abateri de
la prevederile legii şi, respectiv, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Colegiului Medicilor din
România, care aduc prejudicii activităţii corpului profesional."
2. Articolul 53 va
avea următorul cuprins:
„Art. 53. - Comisia profesional-ştiinţifică şi de
învăţământ urmăreşte şi controlează în activitatea sa realizarea obiectivelor
profesionale ale medicilor din România, prin programe de educaţie continuă,
specializare, stabilirea şi creşterea standardelor de practică profesională în
vederea asigurării calităţii actului medical în unităţile sanitare."
3. Articolul 55 va avea următorul
cuprins:
„Art. 55. - (1) Comisia profesional-ştiinţifică şi de
învăţământ elaborează ghiduri şi protocoale de practică medicală, pe niveluri
de competenţe ale unităţilor sanitare, şi le propune spre aprobare Ministerului Sănătăţii Publice.
Elaborarea ghidurilor şi protocoalelor de practică medicală poate fi delegată
asociaţiilor profesional-ştiinţifice ale medicilor.
(2) In scopul creşterii performanţei serviciilor de
sănătate, Comisia profesional-ştiinţifică şi de învăţământ are drept obiectiv
introducerea unor mecanisme de evaluare şi asigurare a calităţii pregătirii
profesionale, cum ar fi: acreditare standardizare, certificare de calitate,
ghiduri de practică profesională."
4. Articolul 56 va avea
următorul cuprins:
„Art. 56. - Comisia profesional-ştiinţifică şi de
învăţământ analizează, în funcţie de necesitate, studii de analiză ocupationala
în domeniile medicale de specialitate în vederea stabilirii de standarde
ocupaţionale şi delimitării competenţelor profesionale în virtutea titlurilor
oficiale de calificare în medicină, potrivit Nomenclatorului de specialităţi
medicale şi Catalogului de atestate de studii
complementare."
5. Articolul 57 va avea
următorul cuprins:
„Art. 57. - In realizarea competenţelor sale, Comisia
profesional-ştiinţifică şi de învăţământ îndeplineşte şi următoarele
activităţi:
a) promovează ridicarea continuă a nivelului
profesional, facilitând participarea medicilor la programe de perfecţionare
profesională din ţară sau din străinătate;
b) sprijină organizarea de manifestări profesionale
şi ştiinţifice;
c) elaborează programe şi standarde de evaluare
profesională periodică;
d) participă, împreună cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului şi cu Ministerul Sănătăţii Publice, la stabilirea
numărului anual de locuri în unităţile de învăţământ superior de profil medical
acreditate, precum şi a numărului de locuri în rezidenţiat."
6. La articolul 81, după
litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:
,,h) stabileşte indemnizaţia de şedinţă a membrilor
comisiei de disciplină."
7. La articolul 82,
alineatul (1) va avea următorul cuprins: „Art. 82. - (1) Consiliul colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, are un număr de
membri proporţional cu numărul medicilor înscrişi în evidenţa colegiului, la
data organizării alegerilor, aleşi de adunarea generală conform proporţiilor
stabilite de lege."
8. Articolul 106 va avea
următorul cuprins:
„Art. 106. - (1) Acţiunea disciplinară poate fi pornită
în termen de cel mult 6 luni de la data săvârşirii faptei sau de la data
cunoaşterii consecinţelor prejudiciabile.
(2) Sancţiunile prevăzute la art. 447 alin. (1) lit.
a)-d) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, se radiază în termen de 6 luni de la
data executării lor, iar cea prevăzută la lit. e), în termen de un an de la
data expirării perioadei de interdicţie.
(3) In cazul aplicării sancţiunii prevăzute la art. 447
alin. (1) lit. f) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, medicul poate face o nouă cerere de redobândire a calităţii de
membru al colegiului după expirarea perioadei stabilite prin hotărâre
judecătorească definitivă de interdicţie a exercitării profesiei sau după 2 ani
de la data aplicării sancţiunii de către comisiile de disciplină. Redobândirea
calităţii de membru al Colegiului Medicilor din România se face în condiţiile
prezentei legi.
(4) In situaţia în care, prin decizia comisiei de
disciplină, au fost dispuse şi măsurile prevăzute la art. 447 alin. (3) din
Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, radierea
sancţiunii se va face numai după prezentarea dovezii ducerii la îndeplinire a
măsurii dispuse de comisia de disciplină.
(5) Repetarea unei abateri disciplinare până la
radierea sancţiunii aplicate constituie o circumstanţă agravantă, care va fi
avută în vedere la aplicarea noii sancţiuni."
9. La articolul 109,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 109. - (1) Plângerea împotriva unui medic se
adresează colegiului al cărui membru este medicul. Acesteia i se va da curs
numai dacă conţine următoarele elemente de
identificare:
a) numele, prenumele, domiciliul şi calitatea
petentului;
b) numele, prenumele şi locul de muncă ale medicului
împotriva căruia se face plângerea;
c) descrierea faptei şi indicarea datei când aceasta a
avut loc;
d) prejudiciul creat pacientului;
e) semnătura petentului."
10. Articolul 112 va avea
următorul cuprins:
„Art. 112. -In baza deciziei biroului consiliului de
declanşare a procedurii disciplinare, comisia de jurisdicţie va informa medicul
împotriva căruia s-a formulat plângerea, comunicându-i o copie a plângerii, şi
îi va comunica acestuia termenul până la care poate depune în scris apărările
sale şi termenul la care se poate prezenta pentru a fi audiat şi a formula
toate apărările pe care le consideră utile."
11. Articolul 113 va
avea următorul cuprins:
„Art. 113. - (1) După cercetarea faptei, conform art.
112, de către comisia de jurisdicţie profesională, dosarul disciplinar însoţit
de propunerea de sancţionare sau de stingere a acţiunii disciplinare se
înaintează comisiei de disciplină a colegiului.
(2) Acţiunea disciplinară în faţa comisiei de
disciplină se susţine de către comisia de jurisdicţie profesională."
12. Articolul 114 va avea
următorul cuprins:
„Art. 114. - După audierea medicului împotriva căruia
s-a pornit acţiunea disciplinară, eventual a unor specialişti în domeniu, a
martorilor şi a persoanei care a făcut plângerea, comisia de disciplină stabileşte
printr-o decizie una dintre următoarele soluţii:
a) stinge acţiunea disciplinară dacă fapta nu
constituie abatere disciplinară;
b) aplică una dintre sancţiunile prevăzute la art. 104;
c) stinge acţiunea disciplinară dacă persoana care a
făcut plângerea, deşi anunţată, în mod nejustificat nu se prezintă la audierea
fixată de comisia de disciplină sau nu îşi precizează în scris poziţia faţă de
solicitările comisiei de disciplină ori nu se prezintă la expertiza dispusă în
cauză."
13. La articolul 117, după
alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu
următorul cuprins:
„(3) Contestaţia se formulează în scris şi va conţine
în mod obligatoriu cel puţin următoarele elemente:
a) numele şi prenumele contestatarului;
b) domiciliul, respectiv sediul contestatarului;
c) obiectul contestaţiei;
d) motivarea contestaţiei;
e) mijloacele de probă pe care
se sprijină contestaţia.
(4) In situaţia în care Comisia de jurisdicţie a
Colegiului Medicilor din România apreciază că în contestaţie nu sunt cuprinse
toate informaţiile prevăzute la alin. (3), va cere contestatarului ca, în
termen de 5 zile de la înştiinţarea prin care i se aduce la cunoştinţă această
situaţie, acesta să completeze contestaţia. In cazul în care contestatarul nu
se conformează solicitării Comisiei de jurisdicţie a Colegiului Medicilor din
România sau dacă contestaţia nu conţine elementele prevăzute la alin. (3) lit.
a) şi b), contestaţia va fi înaintată de urgenţă Comisiei superioare de
disciplină cu propunerea de respingere."
14. Articolul 119 va avea
următorul cuprins:
„Art. 119. - Soluţionând contestaţia, Comisia
superioară de disciplină analizează cauza sub toate aspectele, iar după
ascultarea contestatarului şi, eventual, administrarea tuturor probelor
apreciate ca fiind necesare, poate pronunţa o decizie prin care să anuleze în
tot sau în parte decizia pronunţată de comisia de disciplină de la nivel
teritorial, dacă aceasta a fost nelegal pronunţată, sau poate adopta una dintre
următoarele soluţii:
a) aplică una dintre sancţiunile prevăzute de lege;
b) respinge contestaţia şi menţine decizia pronunţată
de comisia de disciplină de la nivel teritorial;
c) respinge contestaţia ca nesusţinută dacă
contestatarul, deşi anunţată, în mod nejustificat nu se prezintă la audierea
fixată de comisia de disciplină sau nu îşi precizează în scris poziţia faţă de
solicitările comisiei de disciplină ori nu se prezintă la expertiza dispusă în
cauză."
15. Articolul 121 va avea
următorul cuprins:
„Art. 121. - Dacă s-a formulat o plângere atât
împotriva unui membru al unui organ de conducere, cât şi împotriva unui medic
care nu ocupă o funcţie în cadrul colegiului, se vor forma două dosare ce vor
fi soluţionate după cum urmează:
a) unul de către Comisia de jurisdicţie a Colegiului
Medicilor din România şi care se va soluţiona de către Comisia superioară de
disciplină, pentru faptele ce privesc medicul membru al
unui organ de conducere;
b) un al doilea dosar, de către comisia de disciplină
de la nivel teritorial, pentru medicul care nu ocupă o funcţie de conducere, şi
care se va soluţiona de către comisia teritorială de disciplină."
II. La anexa nr. 2 - Codul de
deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România -, după capitolul VI se introduce un nou capitol, capitolul VI1 „Publicitatea şi reclama", cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL VI1
Publicitatea şi reclama
Art. 1251. - (1) Publicitatea formelor de exercitare a profesiei este destinată să asigure
publicului informaţii cu privire la activitatea desfăşurată de acestea. Publicitatea
trebuie să fie veridică, neînşelătoare, să respecte secretul profesional şi să
fie realizată cu demnitate şi prudenţă.
(2) Indiferent de mijlocul de publicitate utilizat,
toate menţiunile laudative sau comparative şi toate indicaţiile referitoare la
identitatea pacienţilor sunt interzise.
(3) Mijloacele de publicitate a formelor de exercitare
a profesiei nu pot fi folosite ca reclamă în scopul
dobândirii de clientelă.
Art. 1252. - (1) Formele de exercitare a
profesiei de medic pot utiliza una sau mai multe mijloace de publicitate,
respectiv:
a) plasarea unei firme;
b) anunţuri de publicitate potrivit prezentului Cod de deontologie;
c) anunţuri şi menţiuni în anuare şi cărţi de telefon;
d) invitaţii, broşuri şi anunţuri de participare la
conferinţe, colocvii etc. profesionale şi de specialitate;
e) corespondenţă profesională şi cărţi de vizită
profesionale;
f) adresă de internet.
(2) Nu este permisă utilizarea următoarelor mijloace
de publicitate:
a) oferirea serviciilor prin prezentare proprie ori
prin intermediar la domiciliul sau reşedinţa unei persoane ori într-un loc
public;
b) propunerea personalizată de
prestări de servicii efectuată de o formă de exercitare a profesiei, fără ca
aceasta să fi fost în prealabil solicitată în acest sens, indiferent dacă
aceasta este făcută sau nu în scopul racolării de pacienţi;
c) acordarea de consultaţii medicale realizate pe orice
suport material, precum şi prin orice alt mijloc de comunicare în masă,
inclusiv prin emisiuni radiofonice sau televizate, cu excepţia acelora avizate
de Colegiul Medicilor din România sau de alte organisme acreditate de acesta în
acest scop.
(3) In cadrul apariţiilor în mediile de informare
medicul va putea prezenta procedee de diagnostic şi tratament, tehnici medicale
specifice ori alte procedee şi mijloace de investigare, dar nu va putea folosi
acest prilej pentru a-şi face reclamă pentru sine sau pentru orice altă firmă
implicată în producţia de medicamente sau dispozitive medicale.
Art. 1253. - (1)
Firma trebuie să aibă dimensiunile maxime de 40 X 80 cm şi va fi amplasată la intrarea imobilului şi/sau a spaţiului
ocupat în care forma de exercitare a profesiei îşi are sediul profesional
principal sau secundar ori birou de lucru.
(2) Firma cuprinde următoarele menţiuni:
a) Colegiul Medicilor din România;
b) structura teritorială a Colegiului Medicilor din
România;
c) denumirea formei de exercitare a profesiei;
d) menţiuni privind identificarea sediului (etaj,
apartament);
e) menţiuni privind titlurile profesionale, academice,
ştiinţifice, specialităţile şi competenţele medicale;
f) menţiuni privind sediul principal şi sediul
secundar.
Art. 1254. - (1)
Formele de exercitare a profesiei pot publica anunţuri în mica sau în marea
publicitate.
(2) Anunţurile publicate în anuarele profesionale
privesc activitatea formelor de exercitare a profesiei, numele şi principalele
specialităţi şi competenţe în care medicii îşi desfăşoară activitatea, precum
şi programul de activitate.
Art. 1255. - (1)
Corespondenţa formei de exercitare a profesiei poate cuprinde:
a) numărul de telefon, fax, adresa de internet şi
adresa electronică (e-mail);
b) indicarea sediului
principal şi, după caz, a sediului secundar şi/sau a altui loc de muncă;
c) specialităţile şi competenţele medicale;
d) titlurile academice, ştiinţifice sau profesionale;
e) sigla formei respective de exercitare a profesiei.
(2) Cărţile de vizită profesionale ale medicului care
îşi desfăşoară activitatea în cadrul formei respective de exercitare a profesiei
pot cuprinde menţiunile permise corespondenţei, precum şi calitatea medicului
în forma de exercitare a profesiei.
Art. 1256. - (1) Medicii, precum şi formele de exercitare a profesiei pot avea adresă proprie de
internet, care poate cuprinde
menţiuni referitoare la activitatea desfăşurată, precum şi cele permise
corespondenţei.
(2) Conţinutul şi modul de prezentare ale adresei de
internet trebuie să respecte demnitatea şi onoarea profesiei, precum şi
secretul profesional.
(3) Adresa de internet nu poate cuprinde nicio
intercalare cu caracter de reclamă sau menţiune publicitară pentru un produs
sau serviciu diferit de activităţile pe care are dreptul să le furnizeze
medicul sau respectiva formă de exercitare a profesiei.
(4) Adresa de internet nu poate conţine legături către
alte adrese de internet (//n/f-uri) al căror conţinut ar fi contrar
principiilor esenţiale ale profesiei de medic.
(5) Pentru a se asigura
respectarea prevederilor alin. (4), medicul sau forma de exercitare a profesiei
deţinătoare a adresei de internet trebuie să asigure în mod regulat vizitarea
şi evaluarea paginilor proprii şi a paginilor la care este permis accesul pe
baza legăturilor realizate prin intermediul adresei proprii şi trebuie să
dispună fără întârziere eliminarea lor, dacă conţinutul şi forma acestora sunt
contrare principiilor esenţiale privind exercitarea profesiei de medic."
Preşedintele Colegiului Medicilor din România,
Vasile Astărăstoae