DECIZIE Nr. 264 din 15 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 880 din 6 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 108/1996, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Onedil" - S.A. din Onesti in dosarele nr. 654/2002, nr. 668/2002 si
nr. 1.709/2002 ale Tribunalului Bacau.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor nr. 163C/2002 si
192C/2002 la Dosarul nr. 162C/2002, avand in vedere ca partile sunt aceleasi,
precum si ca exista o stransa legatura in ceea ce priveste obiectul si cauza
fiecareia dintre aceste pricini. Reprezentantul Ministerului Public este de
acord cu masura conexarii, pentru aceleasi considerente. Fata de aceste
sustineri, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art.
164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor indicate mai sus
la Dosarul nr. 162C/2002.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, intrucat dispozitiile art. 16 din Constitutie,
care consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor, sunt aplicabile persoanelor
fizice, nu si persoanelor juridice, iar dispozitiile constitutionale ale art.
54, referitoare la exercitarea drepturilor si libertatilor constitutionale cu
buna-credinta, nu au legatura cu dispozitiile criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 25 martie 2002, pronuntate in dosarele nr. 668/2002 si
nr. 1.709/2002, precum si prin Incheierea din 27 martie 2002, pronuntata in
Dosarul nr. 654/2002, Tribunalul Bacau a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Onedil" - S.A. din Onesti in
litigii cu Primaria Municipiului Onesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 108/1996, sunt discriminatorii
fata de justitiabili, "in masura in care o hotarare judecatoreasca, desi
executorie, [...] a fost pusa in executare prin organele proprii ale primariei,
fara a respecta prevederile legale, respectiv cele privind executarea unor
astfel de sentinte, chiar cele ale O.G. 11/1996 care arata ca prevederile sale
se completeaza cu cele ale Codului de procedura civila". Astfel, a fost
incalcata competenta legala a executorilor judecatoresti, reglementata prin
Legea nr. 11/1996. Este criticat modul de administrare a justitiei de catre
instanta de fond, care, in situatia in care ar fi atasat dosarul de executare,
ar fi putut observa ca in el era depusa o fotocopie a deciziei legalizate, care
nu era investita cu formula executorie si care, deci, nu putea constitui titlu
executoriu care sa justifice executarea silita. Astfel, se apreciaza ca
prevederea legala creeaza discriminari si genereaza abuzuri in exercitarea unor
drepturi, contravenind astfel dispozitiilor art. 16 si 54 din Constitutie.
Tribunalul Bacau apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece "prin crearea unor organe proprii de executare
Ministerul Finantelor, prin organele de executare proprii ale directiilor
generale ale finantelor publice, recupereaza creantele bugetare, care, prin
destinatia lor, apartin contribuabililor". Dispozitiile art. 25 din actul
normativ criticat prevad ca executarea silita porneste numai in baza unui titlu
executoriu emis de un organ competent, potrivit legii. Din aceasta mentiune
rezulta ca prevederile din legea speciala se completeaza cu dispozitiile
Codului de procedura civila. Mai mult, se arata ca, impotriva actelor de
executare silita efectuate de organele specializate, cei lezati pot contesta
legalitatea actelor de executare la instantele de judecata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata, pentru urmatoarele
motive:
Dispozitiile criticate nu contravin celor cuprinse in art. 16 din
Constitutie, deoarece principiul egalitatii, consacrat de acesta, are in vedere
cetateanul, in calitatea sa de persoana fizica, el nefiind aplicabil
persoanelor juridice. "Atunci cand persoanele fizice au calitatea de
debitor fata de bugetul de stat sau bugetul local, tuturor le sunt incidente
aceleasi prevederi legale, fara privilegii si fara discriminari, punerea in
aplicare a legii facandu-se in mod nediscriminatoriu si impartial." Nu
este intemeiata nici critica privind incalcarea dispozitiilor art. 54 din
Constitutie referitor la exercitarea de catre cetateni a drepturilor si
libertatilor cu buna-credinta, intrucat acestea nu au relevanta juridica in
cauza. Cu privire la situatia de fapt si la aplicarea prevederilor legale se
arata ca in acest domeniu competenta apartine instantelor de judecata in fata
carora partile isi pot valorifica drepturile.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata, dupa cum urmeaza:
In principal, critica formulata vizeaza aspecte legate de "stricta si
corecta aplicare a legii", iar nu de constitutionalitatea dispozitiilor
art. 24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996. Astfel, asupra sustinerilor
"referitoare, pe de o parte, la incalcarea competentei legale a
executorilor judecatoresti, prin faptul ca executarea silita a dispozitiilor cu
caracter civil din titlul executoriu a fost adusa la indeplinire de organele
proprii de executare ale primariei, iar pe de alta parte, la faptul ca
executarea silita a fost declansata fara ca hotararea judecatoreasca sa fi fost
investita cu formula executorie, urmeaza a se pronunta instanta judecatoreasca,
in discutie fiind aspecte legate de modul de aplicare a legii". In
secundar, prevederile criticate nu contravin dispozitiilor art. 16 si 54 din
Constitutie, fiind invocata, "de fapt, trecerea la masura executarii silite
fara respectarea unor cerinte formale pe care legea le impune in acest scop,
aspect ce nu are relevanta din punct de vedere al constitutionalitatii
prevederii criticate".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si cele ale Guvernului, rapoartele intocmite de
judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea constata ca a fost legal sesizata, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
24 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare,
care au urmatorul cuprins: "Pentru creantele bugetare administrate de
catre Ministerul Finantelor, precum si pentru cele gestionate de catre
institutiile publice, constand in venituri stabilite prin lege, care constituie
resurse ale bugetului de stat, sunt abilitate sa aduca la indeplinire masurile
asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita, prevazuta de
prezenta ordonanta, organele de specialitate ale directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti si unitatile subordonate acestora, unitatile subordonate Directiei
Generale a Vamilor numai pentru creantele determinate in vama, precum si alte
organe sau persoane, stabilite prin ordin al ministrului finantelor.
Creantele trezoreriei statului, astfel cum sunt definite de reglementarile
legale in materie, se executa silit de catre organele de specialitate
competente sa gestioneze bugetul trezoreriei statului.
Serviciile de specialitate ale consiliilor locale, ale Consiliului General
al Municipiului Bucuresti si ale consiliilor judetene, dupa caz, sunt abilitate
sa aduca la indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de
executare silita in vederea realizarii creantelor apartinand bugetelor
comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, dupa caz.
Organele si serviciile de specialitate prevazute la alin. 1, 2 si 3 sunt
denumite in continuare organe de executare.
Creantele bugetare care se incaseaza, se administreaza, se contabilizeaza
si se utilizeaza de institutiile publice, provenite din venituri extrabugetare,
precum si cele rezultate din raporturi juridice contractuale se executa prin
imputerniciti proprii, potrivit prevederilor prezentei ordonante.
Pentru creantele bugetare prevazute la alin. 3 si 5 organele abilitate sa
efectueze procedura de executare silita vor aduce la indeplinire si masurile
asiguratorii.
In cazul in care institutiile publice transmit spre executare silita
organelor prevazute la alin. 1 debite reprezentand venituri extrabugetare,
sumele realizate astfel se fac venit la bugetul de stat.
Personalul organelor de executare, imputernicit sa aplice masurile de
executare silita, indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii de
stat."
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile criticate sunt discriminatorii fata de justitiabili, pentru ca,
pe de o parte, dispozitiile cu caracter civil din titlul executoriu au fost
executate silit de organele de specialitate ale consiliului local, incalcand
astfel competenta legala a executorilor judecatoresti reglementata prin Legea
nr. 188 din 1 noiembrie 2000, iar pe de alta parte, pentru ca s-a pornit
executarea silita fara ca hotararea judecatoreasca sa fi fost investita cu
formula executorie, asa cum se prevede in Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, cu
modificarile ulterioare, care stabileste ca dispozitiile sale se completeaza cu
cele ale Codului de procedura civila. Astfel, se sustine ca au fost incalcate
dispozitiile constitutionale ale art. 16 privind egalitatea in drepturi si cele
ale art. 54 referitoare la exercitarea drepturilor si a libertatilor
fundamentale.
Curtea Constitutionala constata ca prin exceptia de neconstitutionalitate
se pun in discutie probleme referitoare la aplicarea corecta a prevederilor
legale, care reglementeaza executarea silita de catre organele de specialitate
ale autoritatilor locale, precum si aspecte privind situatia de fapt a
neinvestirii hotararii judecatoresti cu formula executorie inainte de pornirea
executarii silite. Avand in vedere dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala, exercitand controlul de
constitutionalitate, "[...] se pronunta numai asupra problemelor de drept
[...]. De asemenea, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului
de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei". Aspectele privind situatia de fapt si modul de aplicare a
legii sunt de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti, in temeiul
dispozitiilor art. 123 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora
"Justitia se infaptuieste in numele legii". Pentru eventuala
nerespectare de catre organele de executare a prevederilor privind executarea
silita, cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si in Codul de procedura
civila, autorul exceptiei are la dispozitie caile legale de contestare.
Astfel fiind, Curtea urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Onedil" - S.A. din Onesti
in dosarele nr. 654/2002, nr. 668/2002 si nr. 1.709/2002 ale Tribunalului
Bacau.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu