DECIZIE Nr. 259 din 24 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 409, 410,
art. 411 alin. 4 si ale art. 412 alin. 1 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 23 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 409, 410, art. 411 alin. 4 si ale art. 412 alin. 1 din Codul
de procedura penala, exceptie ridicata de Pompiliu Bota in Dosarul nr.
2.301/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 12 septembrie 2002 si au
fost consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 24 septembrie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.301/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 409, 410, art. 411 alin.
4 si ale art. 412 alin. 1 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Pompiliu Bota in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 409 din Codul de procedura penala sunt contrare prevederilor art. 21 din
Constitutie referitoare la accesul liber la justitie, deoarece confera numai
procurorului general dreptul de a promova recurs in anulare, precum si
prevederilor art. 131 alin. (1) din Constitutie referitoare la impartialitatea
procurorilor, intrucat Ministerul Public se subordoneaza Guvernului, iar
procurorii isi desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului justitiei,
fiind astfel lipsiti de independenta fata de puterea executiva. Se arata ca
aceleasi dispozitii sunt contrare si prevederilor art. 24 din Constitutie
referitoare la dreptul la aparare.
Dispozitiile art. 410 contravin, in opinia autorului exceptiei,
prevederilor art. 4 pct. 1 si 2 din Protocolul nr. 7 aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare
la dreptul de a nu fi judecat sau pedepsit de doua ori pentru aceeasi fapta.
Dispozitiile art. 411 alin. 4 din Codul de procedura penala incalca, in
opinia autorului exceptiei, dreptul la un proces echitabil si dreptul la
aparare, prevazute in art. 6 pct. 1 si 3 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Cu privire la dispozitiile art. 412 alin. 1 din Codul de procedura penala,
autorul exceptiei invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 73 din 4 iunie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255 din 22
octombrie 1996, definitiva ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 96
din 24 septembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 251 din 17 octombrie 1996, prin care s-a statuat ca posibilitatea
procurorului general de a dispune suspendarea executarii unei hotarari
judecatoresti incalca principiul separatiei puterilor in stat.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
Suprema de Justitie - Sectia penala arata ca, potrivit art. 128 din
Constitutie, impotriva hotararilor judecatoresti partile interesate si
Ministerul Public pot exercita caile de atac in conditiile legii, iar potrivit
art. 125 alin. (3) din Constitutie, competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege. Se apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu sunt
contrare prevederilor art. 4 pct. 1 si 2 din Protocolul nr. 7 aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
deoarece aceste dispozitii instituie o cale de atac impotriva unei hotarari
judecatoresti, iar nu un nou proces in aceeasi cauza.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a
transmite in scris punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate in cauza.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca dispozitiile legale criticate nu
contravin prevederilor constitutionale, intrucat caile de atac pot fi
exercitate in conditiile legii, iar legea a incredintat Ministerului Public
dreptul si indatorirea de a promova recursul in anulare, atunci cand exista
vreunul dintre cazurile prevazute in art. 410 din Codul de procedura penala.
Recursul in anulare are un caracter exceptional si, prin urmare, nu poate fi
lasat la dispozitia partilor, deoarece s-ar periclita stabilitatea si siguranta
ordinii de drept stabilite prin justitie. Dispozitiile art. 409, 410 si 412 din
Codul de procedura penala nu incalca prevederile din Constitutie, intrucat acestea
statueaza posibilitatea exercitarii cailor de atac si de catre Ministerul
Public, in conditiile stabilite de lege. Se mai apreciaza ca nu sunt incalcate
prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, deoarece in cauza se exercita o cale de atac in cadrul aceluiasi
proces penal, pornit impotriva inculpatului, iar nu in cadrul unui nou proces
penal. In concluzie, se arata ca dispozitiile art. 409, 410, art. 411 alin. 4
si ale art. 412 alin. 1 din Codul de procedura penala sunt constitutionale si
se propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul considera exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
409, 410 si ale art. 411 alin. 4 din Codul de procedura penala, in raport cu
art. 21 si 11 din Constitutie, ca fiind neintemeiata. In motivarea acestei
opinii se arata ca dispozitiile art. 409 nu pot fi considerate ca fiind
contrare prevederilor art. 21 din Constitutie, deoarece recursul in anulare
reprezinta o procedura cu caracter exceptional, avand o sfera restransa in ceea
ce priveste titularii, o astfel de limitare existand in multe legislatii
europene. Pe de alta parte, conform art. 125 alin. (3) din Constitutie, legea
este cea care stabileste procedura de judecata.
In ceea ce priveste critica art. 410 pct. I.7^1, care reprezinta temeiul
juridic al promovarii recursului in anulare in speta dedusa controlului de
constitutionalitate, in sensul ca acesta ar contraveni dispozitiilor art. 4
pct. 1 din Protocolul nr. 7 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care prevad ca nici o persoana nu poate
fi judecata sau condamnata pentru o infractiune pentru care a fost achitata sau
condamnata, Guvernul arata ca principiul non bis in idem are in vedere
neinceperea unui nou proces penal cu privire la aceeasi fapta si la acelasi
faptuitor. Sub acest aspect se arata ca recursul in anulare nu poate fi
asimilat unui nou proces in aceeasi cauza. Aceasta este o cale extraordinara de
atac al carei scop este remedierea unor eventuale erori in activitatea
jurisdictionala intr-o anumita cauza si reprezinta reluarea procesului penal
care a epuizat faza judecatii. Aceasta cale extraordinara de atac nu reprezinta
rezolvarea unei noi cauze, ci o modalitate de readucere a aceleiasi cauze la
stadiul de judecata.
In legatura cu critica adusa art. 411 alin. 4 din Codul de procedura
penala, se precizeaza ca textul de lege prevede obligatia instantelor de
judecata de a trimite dosarele spre examinare sau de a comunica situatia
juridica a acestora catre Parchet, in vederea formularii recursului in anulare.
O data promovat recursul in anulare, Curtea Suprema de Justitie este investita
cu solutionarea lui, iar dosarul aflat pe rolul acestei instante sta la
dispozitia partilor interesate. Prin urmare, pe intreg parcursul desfasurarii
activitatii de judecata partile au acces liber la dosar. Se apreciaza ca in
acest mod se respecta art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care consacra dreptul la un proces
echitabil.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
412 alin. 1 din Codul de procedura penala, care prevad ca procurorul general
poate dispune suspendarea executarii inainte de introducerea recursului in
anulare, Guvernul considera aceste dispozitii ca fiind neconstitutionale. Se
arata ca suspendarea executarii unei hotarari judecatoresti poate fi dispusa
numai de catre o instanta judecatoreasca mai mare in grad sau cel putin egala in
grad cu aceea care a pronuntat hotararea, iar nu de catre un reprezentant al
Ministerului Public. In acest sens se invoca Decizia Curtii Constitutionale nr.
73 din 4 iunie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
255 din 22 octombrie 1996, cu privire la o reglementare similara din Codul de
procedura civila, statuand ca "sunt neconstitutionale prevederile art.
330^2 alin. 1 din Codul de procedura civila, potrivit carora procurorul general
poate dispune pe termen limitat suspendarea executarii hotararilor
judecatoresti inainte de introducerea recursului in anulare". Prin aceste
prevederi este afectat principiul separatiei puterilor in stat, principiu care,
desi nu este consacrat expres, poate fi dedus din ansamblul reglementarilor constitutionale
si, indeosebi, al celor avand ca obiect stabilirea functiilor autoritatilor
publice si a raporturilor dintre acestea.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
409, 410, art. 411 alin. 4 si ale art. 412 alin. 1 din Codul de procedura
penala, care au urmatorul continut:
- Art. 409: "Procurorul general, din oficiu sau la cererea ministrului
justitiei, poate ataca cu recurs in anulare la Curtea Suprema de Justitie orice
hotarare definitiva.";
- Art. 410: "Hotararile definitive de condamnare, achitare si incetare
a procesului penal pot fi atacate cu recurs in anulare in urmatoarele cazuri:
I. Cazurile in care recursul are efect cu privire la situatia partilor din
proces:
1. instanta nu s-a pronuntat asupra unei fapte retinute in sarcina
inculpatului prin actul de sesizare;
2. cand nu sunt intrunite elementele constitutive ale unei infractiuni sau
cand instanta a pronuntat o hotarare de condamnare pentru o alta fapta decat
cea pentru care condamnatul a fost trimis in judecata, cu exceptia cazurilor
prevazute in art. 334 - 337;
3. cand inculpatul a fost condamnat pentru o fapta care nu este prevazuta
de legea penala;
4. cand s-au aplicat pedepse gresit individualizate in raport cu
prevederile art. 72 din Codul penal sau in alte limite decat cele prevazute de
lege;
5. cand persoana condamnata a fost mai inainte judecata in mod definitiv
pentru aceeasi fapta sau daca exista o cauza de inlaturare a raspunderii
penale, pedeapsa a fost gratiata ori a intervenit decesul inculpatului;
6. cand, in mod gresit, inculpatul a fost achitat pentru motivul ca fapta
savarsita de el nu este prevazuta de legea penala sau cand, in mod gresit, s-a
dispus incetarea procesului penal pentru motivul ca exista autoritate de lucru
judecat sau o cauza de inlaturare a raspunderii penale ori ca a intervenit
decesul inculpatului;
7. cand faptei savarsite i s-a dat o gresita incadrare juridica;
7^1. cand hotararea este contrara legii sau cand prin hotarare s-a facut o
gresita aplicare a legii de natura sa influenteze solutia procesului;
8. cand s-a comis o eroare grava de fapt;
9. cand judecatorii de fond au comis un exces de putere, in sensul ca au
trecut in domeniul altei puteri constituite in stat.
II. Cazurile in care recursul poate fi declarat numai in favoarea
condamnatului:
1. nu au fost respectate dispozitiile privind competenta dupa materie sau
dupa calitatea persoanei;
2. instanta nu a fost sesizata legal;
3. instanta nu a fost compusa potrivit legii ori s-au incalcat prevederile
art. 292 alin. 2 sau a existat un caz de incompatibilitate;
4. sedinta de judecata nu a fost publica, in afara de cazurile cand legea
prevede altfel;
5. judecata a avut loc fara participarea procurorului sau a inculpatului,
cand aceasta era obligatorie, potrivit legii;
5^1. judecata a avut loc fara citarea legala a partilor sau cu procedura de
citare neindeplinita;
6. judecata a avut loc in lipsa aparatorului, cand prezenta acestuia era
obligatorie;
7. judecata s-a facut fara efectuarea anchetei sociale, in cauzele cu
infractori minori;
8. cand nu a fost efectuata expertiza psihiatrica a inculpatului in
cazurile si in conditiile prevazute in art. 117 alin. 1 si 2;
9. instanta a admis o cale de atac neprevazuta de lege sau introdusa
tardiv.
Hotararile definitive, altele decat cele prevazute in alin. 1, pot fi
atacate cu recurs in anulare numai daca sunt contrare legii.
Instanta, solutionand recursul in anulare, verifica hotararile atacate sub
aspectul tuturor motivelor de casare prevazute in alineatele precedente,
punandu-le in prealabil in discutia partilor.";
- Art. 411 alin. 4: "Instantele de judecata sunt obligate ca in termen
de 10 zile de la primirea cererii parchetului sa trimita spre examinare
dosarele in care hotararile sunt definitive sau, dupa caz, sa comunice, in
acelasi termen, situatia judiciara a acestora.";
- Art. 412 alin. 1: "Procurorul general poate dispune suspendarea
executarii hotararii inainte de introducerea recursului in anulare."
Dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiei ca fiind
incalcate sunt urmatoarele:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 23 alin. (1): "Libertatea individuala si siguranta persoanei
sunt inviolabile.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat.";
- Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 131 alin. (1): "Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit
principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub
autoritatea ministrului justitiei."
Invocand art. 11 din Constitutie, autorul exceptiei sustine ca au fost
incalcate si dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata de Romania, text
care are urmatorul continut: "Orice persoana are dreptul la judecarea in
mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de
catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari
fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei", precum si dispozitiile art. 4 pct. 1 si 2 din
Protocolul nr. 7 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care prevad: "1. Nimeni nu poate fi urmarit sau
pedepsit penal de catre jurisdictiile aceluiasi stat pentru savarsirea
infractiunii pentru care a fost deja achitat sau condamnat printr-o hotarare
definitiva conform legii si procedurii penale ale acestui stat.
2. Dispozitiile paragrafului precedent nu impiedica redeschiderea
procesului, conform legii si procedurii penale a statului respectiv, daca fapte
noi ori recent descoperite sau un viciu fundamental in cadrul procedurii
precedente sunt de natura sa afecteze hotararea pronuntata."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
I. Dispozitiile art. 409, 410 si 411 din Codul de procedura penala
reglementeaza calea extraordinara de atac a recursului in anulare. Potrivit
art. 125 alin. (3) coroborat cu art. 128 din Constitutie, legiuitorul este
unica autoritate abilitata sa reglementeze competenta si procedura de judecata,
precum si caile de atac impotriva hotararilor judecatoresti si conditiile in
care acestea pot fi exercitate. In virtutea acestor prevederi constitutionale,
recursul in anulare reprezinta o cale extraordinara de atac, avand urmatoarele
particularitati: legitimarea procesuala apartine numai procurorului general,
care poate actiona din oficiu sau la cererea ministrului justitiei, competenta
de solutionare apartine Curtii Supreme de Justitie, obiectul recursului in
anulare il constituie numai hotarari judecatoresti definitive, iar motivele
pentru care se poate exercita calea de atac sunt expres si limitativ prevazute
de art. 410 din Codul de procedura penala. Curtea retine ca dispozitiile
criticate sunt in concordanta cu prevederile art. 21 si 24 din Constitutie,
precum si cu prevederile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un
proces echitabil, si cu prevederile art. 4 pct. 1 din Protocolul nr. 7
aditional la conventie, referitoare la dreptul de a nu fi judecat de doua ori
pentru aceeasi fapta. Fiind o cale de atac ce se exercita impotriva hotararilor
judecatoresti definitive, legea a dat dreptul de a exercita recursul in anulare
numai procurorului general al Romaniei, in considerarea dispozitiilor art. 130
alin. (1) din Constitutie, potrivit carora, in activitatea judiciara,
Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara
ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor. Nu poate fi
pusa in discutie nici incalcarea dreptului constitutional la aparare, deoarece,
potrivit prevederilor art. 413 din Codul de procedura penala, la judecarea
recursului in anulare declarat in defavoarea celui condamnat, a celui achitat
sau fata de care s-a incetat procesul penal, partile se citeaza si pot sa isi
exercite nestingherit acest drept.
Referitor la sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea art. 6 pct.
1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care consacra dreptul persoanei la un proces echitabil, Curtea
constata ca, in sensul practicii instantei europene, conceptul de "proces
echitabil" nu implica in mod necesar existenta mai multor grade de
jurisdictie, a unor cai de atac impotriva hotararilor judecatoresti, nici, pe
cale de consecinta, posibilitatea exercitarii acestor cai de atac - inclusiv a
celor extraordinare - de catre toate partile din proces. Curtea retine, de
asemenea, ca recursul in anulare nu poate fi considerat un nou proces in
aceeasi cauza, ci o cale de atac prin care se urmareste remedierea erorilor
care au stat la baza unor hotarari definitive si, implicit, restabilirea
ordinii de drept. Sub acest aspect nu se poate retine incalcarea principiului
non bis in idem la care se refera prevederile art. 4 pct. 1 din Protocolul nr.
7 aditional la conventie.
II. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 412 alin. 1 din Codul de procedura penala, care prevad posibilitatea
procurorului general de a dispune suspendarea executarii hotararii
judecatoresti definitive inainte de introducerea recursului in anulare, Curtea
retine ca textele de lege criticate sunt contrare Constitutiei, incalcand
principiul separatiei puterilor in stat. Cu privire la acest aspect, dar in
materia procedurii civile, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 73 din 4 iunie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255 din 22 octombrie 1996, definitiva ca
urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 96 din 24 septembrie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie
1996. Cu acel prilej Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 330^2 alin. 1 din Codul de procedura civila, potrivit carora
"Procurorul general poate dispune pe termen limitat suspendarea executarii
hotararilor judecatoresti inainte de introducerea recursului in anulare".
Curtea a statuat ca prin aceste prevederi este afectat principiul separatiei
puterilor in stat, principiu care, desi nu este explicit consacrat, poate fi
dedus din ansamblul reglementarilor constitutionale, in special din cele care
se refera la functiile autoritatilor publice si la raporturile dintre acestea.
Ministerul Public, desi face parte, potrivit Constitutiei, din autoritatea
judecatoreasca, reprezinta o magistratura speciala, care nu indeplineste
atributii de natura jurisdictionala. Asa cum se prevede in art. 131 alin. (1)
din Constitutie, procurorii isi desfasoara activitatea sub autoritatea
ministrului justitiei, organ esentialmente executiv, fiind, pe cale de
consecinta, ei insisi agenti ai autoritatii executive.
De altfel, daca procurorul general introduce recursul in anulare, potrivit
art. 412 alin. 2, instanta poate sa dispuna suspendarea executarii hotararii
atacate. Suspendarea executarii hotararii judecatoresti de catre procurorul
general pe considerente de oportunitate, inainte de a sesiza instanta, nu poate
avea, in sensul celor aratate, un temei constitutional.
Curtea constata ca solutia si considerentele care au stat la baza Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 73 din 4 iulie 1996 sunt valabile si in cauza de
fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste prevederile art. 412 alin. 1 din Codul
de procedura penala si cu unanimitate in ceea ce priveste celelalte texte de
lege,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Pompiliu Bota in
Dosarul nr. 2.301/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penala si
constata ca prevederile art. 412 alin. 1 din Codul de procedura penala sunt
neconstitutionale.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 409, 410
si ale art. 411 alin. 4 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
OPINIE SEPARATA
In dezacord cu solutia adoptata cu majoritatea voturilor membrilor Curtii,
consideram ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 412 alin.
1 din Codul de procedura penala este neintemeiata si ca trebuia sa fie respinsa
in acest sens. Motivele sunt urmatoarele:
1. Desi recunoaste ca Ministerul Public "face parte, potrivit
Constitutiei, din autoritatea judecatoreasca", solutia majoritara
statueaza ca procurorii sunt "agenti ai autoritatii executive",
deoarece "isi desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului
justitiei". De aici, concluzia ca atributia acordata procurorului general
al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie de a suspenda executarea
hotararii inainte de introducerea recursului in anulare constituie o incalcare
a principiului separatiei puterilor in stat, "dedus din ansamblul
reglementarilor constitutionale".
1.1. Solutia nu poate fi impartasita mai intai pentru ca se intemeiaza pe
constatarea unei incompatibilitati intre executarea hotararilor judecatoresti
care, in opinia majoritara, este o activitate de resortul puterii judecatoresti
si suspendarea executarii unei hotarari de catre un agent al puterii executive.
Or, constatarea ca executarea hotararilor judecatoresti constituie o
atributie inerenta si exclusiva a puterii judecatoresti nu este exacta.
Atributia inerenta si exclusiva a puterii judecatoresti o constituie - in
limitele principiului separatiei puterilor in stat - activitatea de judecata,
adica solutionarea litigiilor dintre subiectele de drept cu privire la
existenta, intinderea si exercitarea drepturilor lor subiective. In materie
penala atributiile inerente si inalienabile ale puterii judecatoresti se rezuma
la judecarea infractiunilor si la aplicarea pedepselor. Deosebit de aceste
atributii, instantele judecatoresti mai au, atat in procesul penal, cat si in
procesul civil, si atributii care prin natura lor sunt de domeniul executiv,
cum este luarea de catre instanta de judecata a masurilor preventive prevazute
de art. 136 din Codul penal sau punerea in executare a hotararilor judecatoresti.
Acestea nu sunt, prin natura lor, atributii de judecata, pentru ca in
efectuarea lor judecatorul nu este chemat sa spuna dreptul (juris dico) si sa
transeze, prin hotarari cu putere de lege, litigii cu privire la drepturile
subiective ori sa aplice pedepse pentru comiterea de infractiuni. Ele sunt,
prin vointa legiuitorului, atributii judiciare - pentru ca sunt intim legate de
procedurile judiciare si pentru ca exercitarea lor implica independenta si
impartialitate, calitati inerente functiei de magistrat.
Activitatea de executare a hotararilor judecatoresti, neconstituind o
activitate de judecata, ci, prin natura ei, o activitate executiva (cum este si
denumita), nu se exercita in exclusivitate de catre judecatori, ci si de alte
organe, dintre care unele - cum sunt organele de politie, administratia si
aparatul penitenciarelor, executorii judecatoresti - apartin in mod necontestat
puterii executive.
In rezumat spus, limitele puterii judiciare incep cu investirea instantei
de judecata si se termina cu pronuntarea hotararii judecatoresti executorii.
Dincolo de aceste limite este domeniul executivului, chiar daca, asa cum am
aratat, unele atributii de natura executiva sunt date, prin lege, in puterea
magistratului.
Interferentele semnalate nu constituie incalcari ale principiului
separatiei puterilor, ci reflecta modul nerestrictiv in care sistemele de drept
moderne, intre care si cel consacrat prin Constitutia Romaniei din 1991,
inteleg acest principiu.
Asadar, si in situatia in care procurorul ar fi un agent al autoritatii
executive, cum se sustine in opinia majoritara, atributiile conferite acestuia
prin lege in domeniul executarii hotararilor judecatoresti, inclusiv atributia
prevazuta de art. 412 alin. 1 din Codul de procedura penala, nu incalca
principiul separatiei puterilor. Aceasta cu atat mai mult cu cat procurorul nu
actioneaza din afara sistemului, ci din interiorul autoritatii judecatoresti,
in calitate de magistrat.
1.2. Procurorul nu este insa un agent al puterii executive. Aceasta teza,
traditionala, se intemeia pe legile de organizare judecatoreasca anterioare
guvernarii comuniste, care, in consonanta cu toate sistemele de drept in care
functiona institutia procurorilor, plasau in mod explicit Ministerul Public in
puterea executiva, iar ministrul justitiei era investit expres cu functia de
"cap al Ministerului Public".
In lumea contemporana, cu deosebire dupa 1990, conceptia privind calitatea
procurorului de "agent al puterii executive" este tot mai mult fie
abandonata, fie atenuata, inregistrandu-se o tendinta certa de deplasare a
Ministerului Public din puterea executiva in puterea judecatoreasca.
In acest sens, in art. 222 din legea organica a Uniunii Europene (Tratatul
de la Maastricht) se prevede ca procurorul care participa la activitatea Curtii
de Justitie "are rolul de a prezenta public, in deplina impartialitate si
in deplina independenta, concluzii motivate asupra cauzei supuse Curtii de
Justitie". Or, este evident, impartialitatea si independenta sunt atribute
ale magistratului, component al puterii judecatoresti, iar nu ale agentului
puterii executive. Tot astfel, in Italia, pe baza prevederilor constitutionale
si a legilor de organizare judecatoreasca se recunoaste ca "In sistemul
justitiei italiene ministerul public face parte din puterea judecatoreasca, iar
procurorul nu se deosebeste de judecator decat prin functiile sale" (citat
din Gianni Tinebra, The Role of the Publico Ministerio in Italy, in Revue
Internationale de Droit Penal, trim. III si IV 1992). In sfarsit, in Franta,
desi ministerul public nu este incadrat in autoritatea judiciara, membrii
institutiei sunt magistrati si fac parte din corpul judiciar. Si in aceasta
tara (creatoare a institutiei) deplasarea ministerului public spre puterea judecatoreasca
este evidenta, caci prin reforma constitutionala din 1993 s-a modificat, intre
altele, art. 65 din Constitutie, in sensul instituirii in cadrul Consiliului
Superior al Magistraturii a unei sectiuni pentru magistratii parchetului, iar
din componenta Consiliului face parte si un procuror.
In tara noastra reforma judiciara inceputa prin Constitutia Romaniei din
1991 a asezat Ministerul Public in sfera autoritatii judecatoresti.
Ministerului Public i s-au consacrat in Constitutie doua articole, art. 130 si
131, in cap. VI, intitulat Autoritatea judecatoreasca, fiind definit astfel ca
una dintre cele trei institutii ale puterii judecatoresti, alaturi de
instantele judecatoresti si de Consiliul Superior al Magistraturii. Din
economia textelor Constitutiei rezulta cu evidenta vointa categorica a
legiuitorului-constituant de a desprinde Ministerul Public din Executiv (acolo
unde il plasase traditia istorica) si de a-i recunoaste statutul de organ al
statului care "reprezinta interesele generale ale societatii si apara
ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor" [art.
130 alin. (1) din Constitutie].
Prin urmare, functiile Ministerului Public, stabilite expres prin
Constitutie, sunt urmatoarele: a) reprezentarea intereselor generale ale
societatii; b) apararea ordinii de drept; c) apararea drepturilor si
libertatilor cetatenilor.
In calitate de reprezentant al "intereselor generale ale
societatii", procurorul nu numai ca nu este un agent al Executivului, dar
se poate afla pe o pozitie contrara celei exprimate de Guvern in actele
individuale, de administratie sau chiar in actele cu caracter normativ, care
incalca legea. Astfel, in conformitate cu art. 144 lit. c) din Constitutie,
Curtea Constitutionala are, intre celelalte atributii, si pe aceea de a hotari
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea ordonantelor emise de Guvern, iar potrivit art. 24 alin.
(4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate este citat si
Ministerul Public. Participand la judecarea unui asemenea caz, procurorul nu
este obligat sa puna concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate si de constatare a validitatii ordonantei - cum ar fi
obligat sa faca daca ar fi agent al Executivului -, ci are libertatea sa
prezinte in instanta constitutionala concluziile pe care le considera
intemeiate potrivit legii (art. 28 alin. 4 din Legea nr. 92/1992, republicata).
In oricare alt litigiu in fata instantelor judecatoresti, in care este parte
statul, Guvernul sau o institutie a administratiei publice, procurorul este de
asemenea liber sa prezinte concluziile sale, intemeindu-se pe lege si pe
probatoriul administrat in cauza.
Constitutia Romaniei nu lasa nici o indoiala asupra faptului ca intreaga
competenta a Ministerului Public izvoraste din lege, iar nu din mandatul pe
care l-ar avea de la vreuna dintre autoritatile statului din sfera executiva
sau din puterea legiuitoare. Iar pentru ca acest mandat legal, de reprezentant
al intregii societati, sa poata fi indeplinit, Constitutia asaza la baza
functionarii Ministerului Public principiul "impartialitatii"
specific organelor puterii judecatoresti.
1.3. Teza ca procurorii sunt agenti ai puterii executive, deoarece isi
desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului justitiei, este, de
asemenea, contrara literei si spiritului Constitutiei Romaniei.
Constitutia stabileste, intr-adevar, ca procurorii isi desfasoara
activitatea "sub autoritatea ministrului justitiei", dispozitie care,
in contextul celorlalte precizari continute de art. 131 si 132, nu semnifica
insa un raport de subordonare, ci o relatie administrativa, organizatorica,
similara cu aceea existenta intre ministrul justitiei si instantele
judecatoresti.
Dispozitiile date de ministrul justitiei procurorilor nu sunt masuri
decizionale, de rezultat, intrucat, chiar actionand din dispozitia ministrului,
procurorul nu este obligat sa ajunga la rezultatul cerut sau dorit de acesta,
ci isi pastreaza intreaga independenta de a da solutia pe care o considera
temeinica si legala, adica bazata pe adevar si pe ordinea normativa in vigoare.
Pe de alta parte, legea prevede expres ca ministrul justitiei nu poate da
procurorului dispozitii sa opreasca urmarirea penala legal deschisa (art. 34
alin. 5 din Legea nr. 92/1992, republicata). De asemenea, ministrul justitiei
nefiind organ superior ierarhic, el nu poate suspenda, infirma sau modifica
actele si dispozitiile procurorilor.
In sistemul nostru judiciar ierarhia din sanul Ministerului Public nu-l
implica asadar si pe ministrul justitiei. El are atributii de administrare a
sistemului, iar nu de dirijare a exercitarii atributiilor procurorului care ramane,
in relatia sa cu ministrul justitiei, sub protectia principiilor legalitatii si
impartialitatii.
2. Suspendarea executarii hotararii, in cazul prevazut de art. 412 alin. 1
din Codul de procedura penala, constituie un mijloc de aparare a libertatii
persoanei, in aplicarea principiului consacrat prin art. 23 din Constitutia
Romaniei si art. 5 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
In acest sens trebuie observat ca problema suspendarii executarii hotararii
nu se pune niciodata in situatia in care instanta de judecata a stabilit - fie
si gresit - ca nu sunt intrunite conditiile prevazute de lege pentru ca o
persoana sa raspunda penal. In asemenea cazuri instanta pronunta fie achitarea
inculpatului, fie incetarea procesului penal, iar hotararile pronuntate in
acest sens nu pot fi, prin natura lor, suspendate.
Problema suspendarii executarii hotararii se pune numai atunci cand,
printr-o grava eroare judiciara, o persoana a fost condamnata ilegal pentru o fapta
care nu este prevazuta de legea penala, pentru o fapta pe care nu a savarsit-o
sau nu a savarsit-o cu vinovatie ori atunci cand instanta a aplicat o pedeapsa
neprevazuta de lege sau care depaseste limitele prevazute de lege.
In toate aceste cazuri executarea hotararii judecatoresti implica lipsirea
de libertate a persoanei, prin incalcarea legii si a Constitutiei, iar
suspendarea executarii se impune ca un remediu necesar si imediat.
In sistemul Codului de procedura penala in vigoare, procurorul general al
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie este singura autoritate
competenta sa suspende executarea unei hotarari penale inainte de declararea
recursului in anulare. Astfel, dat fiind ca legea nu prevede nici competenta
instantelor judecatoresti de a lua aceasta masura si nici procedura care ar
trebui urmata, prin declararea ca neconstitutionale a dispozitiilor art. 412
alin. 1 din Codul de procedura penala, se ajunge la rezultatul cu totul
inacceptabil al inlaturarii din legislatie a uneia dintre cele mai importante
garantii ale libertatii persoanei.
3. Nici Constitutia Romaniei, nici Declaratia Universala a Drepturilor
Omului - la care face trimitere art. 20 alin. (1) din Constitutie -, nici
Conventia europeana a drepturilor omului si nici un alt pact sau tratat
international la care Romania este parte nu interzic luarea unor masuri de
aparare a drepturilor omului, suplimentare fata de cele prevazute expres de
aceste surse primare ale ordinii de drept.
Or, asa cum am aratat, suspendarea de catre procurorul general a executarii
unei hotarari penale prin care o persoana a fost condamnata ilegal la pedeapsa
privativa de libertate constituia o masura legala de garantare a libertatii
persoanei.
Scoaterea acestei dispozitii din ordinea normativa, fara ca functia ei sa
poata fi indeplinita de o alta reglementare in vigoare, este, pentru
considerentele aratate, contrara nu numai securitatii juridice, dar si
imperativului apararii drepturilor omului.
Judecatori,
Nicolae Cochinescu
Serban Viorel Stanoiu