DECIZIE Nr. 157 din 15 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 455 din 9 august 2001
Lucian Mihai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198
din 10 decembrie 1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa,
exceptii ridicate de Societatea de Investitii Financiare "Moldova" -
S.A. Bacau in Dosarul nr. 1.387/E/2000 al Tribunalului Neamt - Sectia comerciala
si de contencios administrativ si, respectiv, in Dosarul nr. 6.978/COM/2000 al
Tribunalului Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal, in Dosarul nr. 408C/2000, lipsesc partile, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera Curtii ca Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor a depus la dosar note scrise.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 461C/2000, aflat astazi
pe rol, in vederea discutarii conexarii la prezenta cauza.
La apelul nominal lipsesc, de asemenea, autorul exceptiei Societatea de
Investitii Financiare "Moldova" - S.A. Bacau, precum si celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Din oficiu Curtea ridica problema conexarii dosarelor, avand in vedere
obiectul identic al celor doua cauze.
Avand cuvantul asupra acestui incident procedural, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de conexare a Dosarului nr. 461C/2000 la Dosarul
nr. 408C/2000, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat
la art. 164 din Codul de procedura civila, intrucat au ca obiect aceeasi
exceptie de neconstitutionalitate si acelasi autor al exceptiei.
Curtea, deliberand, decide conexarea Dosarului nr. 461C/2000 la Dosarul nr.
408C/2000, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, conform
caruia "Procedura jurisdictionala [...] se completeaza cu regulile
procedurii civile [...]", raportat la art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de
procedura civila, potrivit caruia "[...] intrunirea mai multor pricini
[...] in care sunt aceleasi parti sau chiar impreuna cu alte parti si al caror
obiect si cauza au intre dansele o stransa legatura [...] poate fi facuta de
judecator chiar daca partile nu au cerut-o".
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiilor ca fiind neintemeiate. Se precizeaza ca asupra
constitutionalitatii prevederilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, respingand
exceptiile. S-a retinut ca aceste dispozitii nu incalca prevederile art. 41
alin. (2) din Constitutie, deoarece in realitate terenurile agricole si cele
aflate permanent sub luciu de apa nu au intrat in proprietatea societatilor
comerciale in administrarea carora se afla si, prin urmare, nu puteau face
parte din capitalul lor social, asa cum de altfel se precizeaza in dispozitiile
legale criticate. In final se solicita pronuntarea aceleiasi solutii de
respingere a exceptiilor, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa
determine o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 27 octombrie 2000 si 8 noiembrie 2000, pronuntate in
dosarele nr. 1.387/E/2000 si nr. 6.978/COM/2000, Tribunalul Neamt - Sectia
comerciala si de contencios administrativ si, respectiv, Tribunalul Galati -
Sectia comerciala, maritima si fluviala si de contencios administrativ au
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 3
alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptii ridicate de acelasi
autor - Societatea de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. Bacau.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate autorul acestora sustine
ca art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 incalca
prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie, intrucat, prin diminuarea
capitalului social al societatilor comerciale agricole cu valoarea terenurilor
agricole si a celor aflate permanent sub luciu de apa, i se produce un
prejudiciu corespunzator actiunilor aferente valorii acestor terenuri. Se arata
ca, potrivit art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 746/1991, "Capitalul
social al societatilor comerciale [...] se majoreaza cu valoarea de patrimoniu
a terenurilor agricole aflate in proprietatea acestora" si ca textul de
lege a carui neconstitutionalitate se invoca prevede ca aceste terenuri
"nu fac parte din capitalul social al societatilor comerciale [...]".
Prin urmare, scoaterea terenurilor agricole din capitalul social reduce
valoarea acestuia si in mod implicit numarul actiunilor detinute de Societatea
de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. Bacau, fiind astfel lezat
dreptul sau de proprietate.
Tribunalul Neamt - Sectia comerciala si de contencios administrativ, exprimandu-si
opinia, apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat
"stabilirea conditiei potrivit careia terenurile agricole si terenurile
aflate permanent sub luciu de apa nu fac parte din capitalul social al
societatilor agricole, deci a unor bunuri proprietate privata sau publica a
statului, nu constituie o incalcare a art. 41 din Constitutie, ci reprezinta o
optiune a politicii statului in domeniul reformei economice si al strategiei de
privatizare, stiut fiind ca, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 134
alin. (2) lit. b), <<Statul trebuie sa asigure: b) protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, financiara si valutara>> in economia
de piata a Romaniei - art. 134 alin. (1)". Totodata se precizeaza ca
"dreptul de a detine actiuni intr-un anumit procent la o societate
comerciala nu este de natura constitutionala".
Tribunalul Galati - Sectia comerciala, maritima si fluviala si de
contencios administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata
nu este intemeiata, intrucat textul de lege criticat "nu incalca
prevederile art. 41 din Constitutie si nu aduce atingere dreptului de
proprietate asupra actiunilor aferente valorii terenului, actiuni apartinand
reclamantei, iar actionarilor nu le creeaza nici un prejudiciu".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctele sale de vedere, apreciaza ca exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate sunt neintemeiate, intrucat dispozitiile art. 3
alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 "sunt
constitutionale in ceea ce priveste terenurile agricole sau aflate permanent
sub luciu de apa care nu se afla in proprietatea societatii comerciale supuse
privatizarii". Se apreciaza ca aceste dispozitii "nu aduc atingere
dreptului de proprietate privata, garantat de art. 41 din Legea
fundamentala".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului,
rapoartele intocmite de judecatorii-raportori, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 607 din 13 decembrie 1999, care au urmatorul
cuprins: "Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de
apa nu fac parte din capitalul social al societatilor comerciale prevazute la
art. 1 si 2."
Articolul 1 din ordonanta prevede: "Prezenta ordonanta de urgenta
stabileste cadrul juridic privind privatizarea societatilor comerciale
agricole, care detin in exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate
permanent sub luciu de apa, constituite in conformitate cu prevederile Legii
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, precum si regimul concesionarii terenurilor
proprietate publica si privata a statului, aflate in exploatarea acestor
societati." De asemenea, art. 2 al aceleiasi ordonante precizeaza:
"Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si societatilor
comerciale mentionate la art. 1, care detin in exploatare terenuri agricole sau
terenuri aflate permanent sub luciu de apa."
Autorul exceptiilor de neconstitutionalitate sustine ca textul de lege
criticat contravine prevederilor art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie,
potrivit carora "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular".
Examinand textul de lege criticat, Curtea retine ca acesta nu dispune
anumite masuri ce urmeaza sa fie luate in viitor, ci face o simpla constatare
in sensul ca "Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub luciu
de apa nu fac parte din capitalul social [...]". In alineatul (2) al
aceluiasi articol se arata ca fac parte din capitalul social al societatilor
comerciale "[...] terenurile pentru care societatile comerciale au obtinut
certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de
incinta, eliberat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei [...]".
Textul de lege criticat nu afecteaza dreptul de proprietate al vreunui
titular. Autorul exceptiei nu a avut niciodata drept de proprietate asupra
terenurilor. El detine un pachet de actiuni care ii confera un drept de creanta
asupra patrimoniului societatii comerciale, iar nu un drept de proprietate
asupra bunurilor acesteia. Curtea nu poate primi nici sustinerea ca autorul
exceptiei sufera o paguba materiala prin diminuarea valorii actiunilor datorita
neincluderii in capitalul social a terenurilor agricole. Potrivit prevederilor
Legii privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, actiunile
corespunzatoare capitalului social al fiecarei societati comerciale au fost
repartizate procentual intre Fondul Proprietatii de Stat si fostele fonduri ale
proprietatii private, antecesorii societatilor de investitii financiare.
Repartizarea procentuala a actiunilor societatilor comerciale ramane identica,
indiferent de orice modificare a valorii capitalului social.
Curtea mai constata ca din punct de vedere legal terenurile agricole si
cele aflate permanent sub luciu de apa nu au fost niciodata incluse in
capitalul social al societatilor comerciale agricole. Desi prin Legea nr. 15
din 7 august 1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, lege preconstitutionala, societatile
comerciale constituite prin transformarea unitatilor economice de stat au preluat
tot patrimoniul acestora, iar la art. 20 alin. 2 din aceeasi lege s-a prevazut
ca "Bunurile din patrimoniul societatii comerciale sunt proprietatea
acesteia, cu exceptia celor dobandite cu alt titlu", totusi terenurile
agricole nu puteau intra in componenta patrimoniului societatilor comerciale
intrucat situatia juridica a acestora si reconstituirea sau constituirea
dreptului de proprietate asupra lor urmau sa fie reglementate prin acte
normative ulterioare. De altfel, Parlamentul adoptase anterior, la 31 iulie
1990, Legea nr. 9 privind interzicerea temporara a instrainarii terenurilor
prin acte intre vii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
95 din 1 august 1990.
Intr-adevar, pentru reglementarea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole, precum si a situatiei juridice a acestor terenuri, au fost adoptate
succesiv numeroase alte acte normative, cum sunt: Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5
ianuarie 1998; Legea arendarii nr. 16/1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 91 din 7 aprilie 1994, modificata si completata prin
Legea nr. 58/1995 si prin Legea nr. 65/1998; Legea nr. 54/1998 privind
circulatia juridica a terenurilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 102 din 4 martie 1998; Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997.
De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra unor exceptii de
neconstitutionalitate avand ca obiect aceleasi dispozitii legale, raportate la
aceeasi prevedere constitutionala, constatand netemeinicia acestora (de exemplu,
Decizia nr. 249 din 23 noiembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 97 din 26 februarie 2001, si Decizia nr. 4 din 16
ianuarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 174
din 5 aprilie 2001).
Curtea constata ca solutiile pronuntate, precum si considerentele acestor
decizii isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au
intervenit elemente noi de natura sa reconsidere jurisprudenta sa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptii ridicate de Societatea
de Investitii Financiare "Moldova" - S.A. Bacau in Dosarul nr.
1.387/E/2000 al Tribunalului Neamt - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, precum si in Dosarul nr. 6.978/COM/2000 al Tribunalului Galati -
Sectia comerciala, maritima si fluviala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan