ORDONANTA Nr.
35 din 26 iulie 2006
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 675 din 7 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. I pct. I.1 din Legea nr. 288/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Alineatul (1) al
articolului 18 va avea următorul cuprins:
„(1) In relaţiile cu organul fiscal contribuabilul
poate fi reprezentat printr-un împuternicit. Conţinutul şi limitele
reprezentării sunt cele cuprinse în împuternicire sau stabilite de lege, după
caz. Desemnarea unui împuternicit nu îl împiedică pe contribuabil să îşi
îndeplinească personal obligaţiile fiscale, chiar dacă nu a procedat la revocarea împuternicirii potrivit alin. (2)."
2.La articolul 31 alineatul
(1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) pentru
persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
exercită profesii libere, sediul activităţii sau locul unde se desfăşoară
efectiv activitatea principală;".
3. La articolul 31
alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) pentru asocierile şi alte entităţi fără
personalitate juridică, sediul acestora sau locul unde se desfăşoară efectiv
activitatea principală."
4. După alineatul (2) al
articolului 36 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Pentru administrarea de către organele fiscale din
subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a creanţelor datorate de
contribuabilii nerezidenţi, care nu au pe teritoriul României un sediu
permanent, competenţa revine organului fiscal stabilit prin ordin al
ministrului finanţelor publice, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală."
5. Articolul 42 va avea
următorul cuprins:
„Art. 42. - (1) Soluţia
fiscală individuală anticipată este actul
administrativ emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în vederea
soluţionării unei cereri a contribuabilului, referitoare la reglementarea unor
situaţii fiscale de fapt viitoare.
(2) Acordul de preţ în
avans este actul administrativ emis de Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală în vederea soluţionării unei cereri a
contribuabilului, referitoare la stabilirea condiţiilor şi modalităţilor în
care urmează să fie determinate, pe parcursul unei perioade fixe, preţurile de
transfer, în cazul tranzacţiilor efectuate între persoane afiliate, astfel cum
sunt definite în Codul fiscal.
(3) Soluţia fiscală
individuală anticipată sau acordul de preţ în avans se comunică numai contribuabilului
căruia îi sunt destinate.
(4) Soluţia fiscală individuală anticipată şi acordul
de preţ în avans sunt opozabile şi obligatorii faţă de organele fiscale, numai dacă termenii şi condiţiile
acestora au fost respectate de contribuabil.
(5) Prin cerere contribuabilul propune conţinutul
soluţiei fiscale individuale anticipate sau al acordului de preţ în avans, după
caz.
(6) In soluţionarea cererii contribuabilului se emite
soluţia fiscală individuală anticipată sau acordul de preţ în avans. In
situaţia în care contribuabilul nu este de acord cu soluţia fiscală individuală
anticipată sau cu acordul de preţ în avans emis, va transmite, în termen de 15
zile de la comunicare, o notificare la organul fiscal emitent. Soluţia fiscală
individuală anticipată sau acordul de preţ în avans pentru care contribuabilul
a transmis o notificare organului fiscal emitent nu produce niciun efect
juridic.
(7) Contribuabilul, titular al
unui acord de preţ în avans, are obligaţia de a depune anual la organul emitent
al acordului un raport privind modul de realizare a termenilor şi condiţiilor
acordului în anul de raportare. Raportul se depune până la termenul prevăzut de
lege pentru depunerea situaţiilor financiare anuale.
(8) Soluţia fiscală individuală anticipată şi acordul
de preţ în avans nu mai sunt valabile dacă prevederile legale de drept material
fiscal în baza cărora a fost luată decizia se modifică.
(9) Pentru emiterea unei
soluţii fiscale individuale anticipate, precum şi pentru emiterea sau modificarea
unui acord de preţ în avans, emitentul încasează tarife care se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
(10) Contribuabilul solicitant are dreptul la
restituirea tarifului achitat în cazul în care organul
fiscal competent respinge emiterea/modificarea soluţiei fiscale individuale
anticipate sau a acordului de preţ în avans ori se întrerupe procedura de
emitere, în condiţiile aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(11) Termenul pentru emiterea
unui acord de preţ în avans este de 12 luni în cazul unui acord unilateral,
respectiv de 18 luni în cazul unui acord bilateral sau multilateral, după caz.
(12) Procedura referitoare la emiterea soluţiei
fiscale individuale anticipate şi a acordului de preţ în avans va fi aprobată
prin hotărâre a Guvernului."
6. La articolul 44,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Comunicarea prin publicitate se face prin
afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de
internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se
menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele
contribuabilului. In cazul actelor administrative emise de organele fiscale
prevăzute la art. 35, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe
pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. In
lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a
consiliului judeţean. In toate cazurile, actul administrativ
fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de
la data afişării anunţului."
7. După alineatul (3) al
articolului 58 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) In regim derogatoriu de la prevederile alin.
(1)-(3), în vederea clarificării şi stabilirii reale a
situaţiei fiscale a contribuabililor, compartimentele de specialitate ale
autorităţilor administraţiei publice locale au competenţa de a solicita
informaţii şi documente cu relevanţă fiscală ori pentru identificarea
contribuabililor sau a materiei impozabile ori taxabile, după caz, iar notarii
publici, avocaţii, executorii judecătoreşti, organele de poliţie, organele
vamale, serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi
înmatriculare a vehiculelor, serviciile publice comunitare pentru eliberarea
paşapoartelor simple, serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor,
precum şi orice altă entitate care deţine informaţii ori documente cu privire
la bunuri impozabile sau taxabile, după caz, ori la persoane care au calitatea
de contribuabil, au obligaţia furnizării acestora fără plată."
8. După articolul 681 se introduce un nou articol,
articolul 682, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 682
Cazul de forţă majoră şi cazul fortuit
(1) Termenele prevăzute de
lege pentru îndeplinirea obligaţiilor fiscale, după caz, nu încep să curgă sau
se suspendă în situaţia în care îndeplinirea acestor obligaţii a fost
împiedicată de ivirea unui caz de forţă majoră sau a unui caz fortuit.
(2) Obligaţiile fiscale se consideră a fi îndeplinite
în termen, fără perceperea de majorări de întârziere sau aplicarea de sancţiuni
prevăzute de lege, dacă acestea se execută în termen de 30 de zile de la
încetarea evenimentelor prevăzute la alin. (1)."
9. La articolul 69
alineatul (1), litera e) va avea următorul cuprins:
,,e) pentru persoanele fizice care desfăşoară
activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale, codul
de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal competent din subordinea
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
10. Articolul 77 va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 77
Obligaţia de a conduce evidenţa fiscală
(1) In vederea stabilirii stării de fapt fiscale şi a
obligaţiilor fiscale de plată datorate, contribuabilii sunt obligaţi să conducă
evidenţe fiscale, potrivit actelor normative în vigoare.
(2) In vederea stabilirii preţurilor de transfer,
contribuabilii care desfăşoară tranzacţii cu persoane afiliate au obligaţia ca,
la solicitarea organului fiscal competent, să întocmească şi să prezinte, în
termenele stabilite de acesta, dosarul preţurilor de transfer. Conţinutul
dosarului preţurilor de transfer va fi aprobat prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
11. La articolul 102, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Condiţiile şi modalităţile de suspendare a unei
inspecţii fiscale se vor stabili prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, respectiv prin ordin al ministrului finanţelor publice
şi al ministrului administraţiei şi internelor, în cazul inspecţiilor fiscale
efectuate de organele fiscale prevăzute la art. 35, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I."
12. După alineatul (6) al
articolului 109 se introduc două noi alineate, alineatele (7) şi (8), cu
următorul cuprins:
„(7) Prin derogare de la dispoziţiile legale în vigoare
privind termenele de plată, impozitele şi contribuţiile aferente veniturilor
din salarii se plătesc astfel:
a) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare trimestrului, de către contribuabilii persoane juridice care au
statut de microîntreprindere, în condiţiile Legii nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi de către persoanele fizice
care desfăşoară activităţi independente;
b) anual, până la data de 25 inclusiv a lunii ianuarie
a anului următor, de către asociaţii, fundaţii sau alte entităţi fără scop
patrimonial, cu excepţia instituţiilor publice.
(8) Contribuabilii prevăzuţi la alin. (7) au obligaţia
să declare impozitele şi contribuţiile aferente veniturilor din salarii până la
termenul de plată."
13. După articolul 1091 se introduce un nou articol,
articolul 1092, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1092
Certificatul de atestare fiscală emis de
autorităţile administraţiei publice locale
(1) Certificatul de atestare fiscală se emite de
organul fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale, la
solicitarea contribuabilului.
(2) Certificatul de atestare fiscală se eliberează pe baza
datelor cuprinse în evidenţa pe plătitor a organului fiscal competent şi
cuprinde creanţele fiscale exigibile, existente în sold în prima zi a lunii
următoare depunerii cererii, denumită lună de referinţă.
(3) In certificatul de atestare fiscală se menţionează
creanţele fiscale exigibile, cu termene de plată expirate până la data de întâi
a lunii următoare emiterii acestuia.
(4) Certificatul de atestare fiscală se emite în
termen de cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii cererii de către contribuabil
şi poate fi utilizat de contribuabil pe toată perioada lunii în care se emite.
Certificatul de atestare fiscală emis în intervalul 25 a lunii - finele lunii
este valabil pe toată perioada lunii următoare emiterii. Pe perioada de
utilizare, certificatul poate fi prezentat de contribuabil, în original sau în
copie legalizată, oricărui solicitant.
(5) Pentru înstrăinarea dreptului de proprietate
asupra clădirilor, terenurilor şi a mijloacelor de transport, contribuabilii
trebuie să prezinte certificate de atestare fiscală prin care să se ateste
achitarea tuturor obligaţiilor fiscale locale datorate autorităţii
administraţiei publice locale pe a cărei rază se află înregistrat fiscal bunul
ce se înstrăinează. Actele prin care se înstrăinează clădiri, terenuri,
respectiv mijloace de transport, cu încălcarea prevederilor prezentului
alineat, sunt nule de drept.
(6) In situaţia în care, în conformitate cu art. 112
alin. (3), există cereri de compensare aflate în termenul legal de soluţionare,
certificatul fiscal se eliberează cu menţiunea «Cerere de compensare în curs de
soluţionare pentru suma de...»."
14. După alineatul (4) al
articolului 111 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Pentru creanţele fiscale administrate de
autorităţile administraţiei publice locale, orice plată făcută după comunicarea
somaţiei în cadrul executării silite va stinge mai întâi obligaţiile fiscale
cuprinse în titlul executoriu."
15. După alineatul (5) al
articolului 112 se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) Creanţele
fiscale rezultate din raporturi juridice vamale se compensează cu creanţele
debitorului reprezentând sume de restituit de aceeaşi natură, în condiţiile
art. 111. Eventualele diferenţe rămase vor fi compensate cu alte obligaţii
fiscale ale debitorului, în ordinea prevăzută la alin. (5). Procedura de
compensare va fi stabilită prin ordin al ministrului finanţelor publice."
16. Alineatul (2)
al articolului 115 va avea următorul cuprins:
„(2) Nu se datorează majorări de întârziere pentru
sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligaţii fiscale accesorii
stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silită, cheltuieli judiciare,
sumele confiscate, precum şi sumele reprezentând echivalentul în lei al
bunurilor şi sumelor confiscate care nu sunt găsite la locul faptei."
17. La articolul 116
alineatul (2), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) pentru
impozitele, taxele, contribuţiile şi alte sume datorate bugetului general
consolidat de către debitorul declarat insolvabil care nu are venituri şi
bunuri urmăribile, până la data trecerii în evidenţa separată, potrivit art.
172;".
18. Alineatul (4) al
articolului 118 se abrogă.
19. După alineatul (6) al articolului 126 se
introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:
„(61) Bunurile
perisabile şi/sau degradabile sechestrate asigurătoriu pot fi valorificate, cu
acordul organului de executare, de către debitor, sumele obţinute
consemnându-se la dispoziţia organului de executare."
20. La articolul 130,
litera d) se abrogă.
21. După alineatul (5) al articolului 133 se
introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) In cazul în
care, potrivit legii, s-a dispus atragerea răspunderii membrilor organelor de
conducere, în conformitate cu dispoziţiile cap. IV din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, şi pentru
creanţe fiscale, prin derogare de la prevederile art. 142 din Legea nr.
85/2006, executarea silită se efectuează de organul de executare în condiţiile
prezentului cod."
22. Alineatul (3) al
articolului 137 va avea următorul cuprins:
„(3) Modificarea titlului de creanţă atrage modificarea
titlului executoriu în mod corespunzător."
23. Alineatul (4) al
articolului 137 se abrogă.
24. După alineatul (7) al articolului 137 se
introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins:
„(71) Netransmiterea titlurilor executorii
provenite în urma sancţionării contravenţionale, în
termen de 90 de zile de la emiterea de către organele competente, conduce la
anularea acestora. Conducătorul organului emitent al titlului executoriu are
obligaţia emiterii deciziei de imputare a contravalorii contravenţiei
personalului care se face vinovat de întârziere. Termenul de 90 de zile se
prelungeşte cu perioada scursă în procedura de contestare a proceselor-verbale
de constatare a contravenţiei."
25. Alineatul (1) al
articolului 143 va avea următorul cuprins:
„(1) Inaintea valorificării bunurilor, acestea vor fi
evaluate. Evaluarea se efectuează de organul de executare prin experţi
evaluatori proprii sau prin experţi evaluatori independenţi. Evaluatorii
independenţi sunt desemnaţi în condiţiile art. 54. Atât evaluatorii proprii,
cât şi evaluatorii independenţi sunt obligaţi să îşi îndeplinească atribuţiile
ce le revin, astfel cum reies
din prezentul cod, din actul prin care s-a dispus expertiza, precum şi din
actul prin care au fost numiţi."
26. După alineatul
(7) al articolului 144 se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul
cuprins:
„(8) Dispoziţiile alin. (7) nu se aplică în cazul în
care valoarea bunurilor deja sechestrate de creditorul fiscal acoperă valoarea
creanţei pentru care s-a început executarea silită prin poprire."
27. La articolul 157
alineatul (1), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) după finalizarea unei licitaţii, dacă
bunul/bunurile sechestrate nu au fost vândute şi se oferă cel puţin preţul de
evaluare."
28. Alineatul (11) al
articolului 158 va avea următorul cuprins:
„(11) Taxa de participare reprezintă 10% din preţul de
pornire a licitaţiei şi se plăteşte în lei la unitatea teritorială a
Trezoreriei Statului. In termen de 5 zile de la data întocmirii
procesului-verbal de licitaţie, organul de executare va dispune în scris
restituirea taxei de participare participanţilor care au depus oferte de
cumpărare şi care nu au fost declaraţi adjudecatari, iar în cazul adjudecării
taxa se reţine în contul preţului. Taxa de participare nu se restituie ofertanţilor
care nu s-au prezentat la licitaţie, celui care a refuzat încheierea
procesului-verbal de adjudecare, precum şi adjudecatarului care nu a plătit
preţul. Taxa de participare care nu se restituie se face venit la bugetul de
stat, cu excepţia cazului în care executarea silită este organizată de organele
fiscale prevăzute la art. 35, caz în care taxa de participare se face venit la
bugetele locale."
29. Alineatul (2) al
articolului 160 va avea următorul cuprins:
„(2) Dacă adjudecatarul nu
plăteşte preţul, licitaţia se va relua în termen de 10 zile de la data
adjudecării. In acest caz, adjudecatarul este obligat să plătească cheltuielile
prilejuite de noua licitaţie şi, în cazul în care preţul obţinut la noua
licitaţie este mai mic, diferenţa de preţ. Adjudecatarul va putea să achite la
următoarea licitaţie preţul oferit iniţial, caz în care va fi obligat numai la
plata cheltuielilor cauzate de noua licitaţie."
30. După alineatul (2) al
articolului 160 se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) Cu sumele
încasate din eventuala diferenţă de preţ, percepute în temeiul alin. (2), se
vor stinge creanţele fiscale înscrise în titlul executoriu în baza căruia s-a
început executarea silită."
31. Alineatul (3) al articolului 160 se abrogă.
32. Articolul 164 se abrogă.
33. După articolul 171 al capitolului XI din titlul VIII se introduce, la capitolul XII, un nou articol,
articolul 1711, cu următorul
cuprins:
„ARTICOLUL 1711
Darea în plată
(1) Creanţele fiscale
administrate de Ministerul Finanţelor Publice prin Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală şi cele ale bugetelor locale pot fi stinse, la cererea
debitorului, oricând, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea în
proprietatea publică a statului sau, după caz, a unităţii
administrativ-teritoriale a bunurilor imobile, inclusiv a celor supuse
executării silite.
(2) In scopul prevăzut la alin. (1), organul fiscal
va transmite cererea, însoţită de propunerile sale, comisiei numite prin ordin al
ministrului finanţelor publice sau, după caz, de către unitatea
administrativ-teritorială. Cererea va fi însoţită de documentaţia care se
stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(3) Comisia prevăzută la alin. (2) va analiza cererea
numai în condiţiile existenţei unor solicitări de preluare în administrare,
potrivit legii, a acestor bunuri şi va hotărî, prin decizie, asupra modului de
soluţionare a cererii. In cazul admiterii cererii, comisia va dispune organului
fiscal competent încheierea procesului-verbal de trecere în proprietatea
publică a bunului imobil şi stingerea creanţelor fiscale. Comisia poate
respinge cererea în situaţia în care bunurile imobile oferite nu sunt de uz sau
de interes public.
(4) Procesul-verbal de trecere
în proprietatea publică a bunului imobil constituie titlu de proprietate.
Operaţiunea de transfer al dreptului de proprietate, ca efect al dării în
plată, este scutită de taxa pe valoarea adăugată.
(5) Bunurile imobile trecute în proprietatea publică conform alin. (1) vor fi date în administrare în condiţiile
legii. Până la intrarea în vigoare a actului prin care s-a dispus darea în
administrare, imobilul se află în custodia instituţiei care a solicitat
preluarea în administrare.
(6) La data întocmirii procesului-verbal
pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunului imobil încetează
măsura de indisponibilizare a acestuia, precum şi calitatea de
administrator-sechestru a persoanelor desemnate conform legii, dacă este cazul.
(7) Eventualele cheltuieli de
administrare efectuate în perioada cuprinsă între data încheierii
procesului-verbal de trecere în proprietatea publică a statului a bunurilor
imobile şi preluarea în administrare prin hotărâre a Guvernului sunt suportate
de instituţia publică solicitantă. In cazul în care Guvernul hotărăşte darea în
administrare către altă instituţie publică decât cea solicitantă, cheltuielile
de administrare se suportă de instituţia publică căreia i-a fost atribuit bunul
în administrare.
(8) In cazul în care bunurile
imobile trecute în proprietatea publică conform prezentului cod au fost
revendicate şi restituite, potrivit legii, terţelor persoane, debitorul va fi
obligat la plata sumelor stinse prin această modalitate. Creanţele fiscale
renasc la data la care bunurile imobile au fost restituite terţului.
(9) In cazul în care, în interiorul termenului de
prescripţie a creanţelor fiscale, comisia prevăzută la alin. (3) ia cunoştinţă
despre unele aspecte privind bunurile imobile, necunoscute la data aprobării cererii
debitorului, aceasta poate decide, pe baza situaţiei de fapt, revocarea, în tot
sau în parte, a deciziei prin care s-a aprobat stingerea unor creanţe fiscale
prin trecerea bunurilor imobile în proprieatea publică, dispoziţiile alin. (8)
aplicându-se în mod corespunzător.
(10) In situaţiile prevăzute la alin. (8) şi (9),
pentru perioada cuprinsă între data trecerii în proprietatea publică şi data la
care au renăscut creanţele fiscale, respectiv data revocării deciziei prin care
s-a aprobat darea în plată, nu se datorează majorări de întârziere."
34. Articolul 172 va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 172
Insolvabilitatea
(1) In sensul prezentului cod, este insolvabil
debitorul ale cărui venituri sau bunuri urmaribile au o valoare mai mică decât
obligaţiile fiscale de plată sau care nu are venituri ori bunuri urmaribile.
(2) Pentru creanţele fiscale ale debitorilor
declaraţi în stare de insolvabilitate care nu au venituri sau bunuri
urmaribile, conducătorul organului de executare dispune scoaterea creanţei din
evidenţa curentă şi trecerea ei într-o evidenţă separată.
(3) In cazul debitorilor prevăzuţi la alin. (2), prin
excepţie de la dispoziţiile art. 144 alin. (3), executarea silită se întrerupe.
Organele fiscale au obligaţia ca cel puţin o dată pe an să efectueze o
investigaţie asupra stării acestor contribuabili, care nu constituie acte de
executare silită.
(4) In cazurile în care se constată că debitorii au
dobândit venituri sau bunuri urmaribile, organele de executare vor lua măsurile
necesare de trecere din evidenţă separată în evidenţa curentă şi de executare
silită.
(5) Dacă la sfârşitul perioadei de prescripţie nu se
constată dobândirea unor bunuri sau venituri urmaribile, organele de executare
vor proceda la scăderea creanţelor fiscale din evidenţa analitică pe plătitor,
potrivit art. 131. Scăderea se face şi în cursul perioadei de prescripţie în
cazul debitorilor, persoane fizice, decedaţi sau dispăruţi, pentru care nu
există moştenitori care au acceptat succesiunea.
(6) Creanţele fiscale
datorate de debitori, persoane juridice, radiaţi din registrul comerţului, se
scad din evidenţa analitică pe plătitor după radiere, indiferent dacă s-a atras
sau nu răspunderea altor persoane pentru plata obligaţiilor fiscale, în
condiţiile legii."
35. Articolul 173 va avea
următorul cuprins:
„ARTICOLUL 173
Deschiderea procedurii insolvenţei
(1) In vederea recuperării creanţelor fiscale de la
debitorii care se află în stare de insolventă, Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală şi unităţile sale subordonate, respectiv compartimentele
de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale, vor declara
lichidatorilor creanţele existente, la data declarării, în evidenţa fiscală pe
plătitor.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică şi în vederea
recuperării creanţelor fiscale de la debitorii aflaţi în lichidare în
condiţiile Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la
înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor
familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi
la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Cererile organelor fiscale privind începerea
procedurii insolvenţei se vor înainta instanţelor judecătoreşti şi sunt scutite
de consemnarea vreunei cauţiuni."
36. După articolul 174 se
introduce un nou capitol, capitolul XIII „Aspecte internaţionale",
cuprinzând articolele 1741 -17426, cu următorul
cuprins:
„CAPITOLUL XIII
Aspecte internaţionale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1741
Scopul
Prezentul capitol stabileşte norme pentru recuperarea
în România a unor creanţe stabilite într-un alt stat membru al Uniunii
Europene, precum şi pentru recuperarea într-un alt stat membru al Uniunii
Europene a creanţelor stabilite în România.
ARTICOLUL 1742
Sfera de aplicare
(1) Prezentul capitol se aplică tuturor creanţelor
aferente:
a) restituţiilor, intervenţiilor şi altor măsuri care
fac parte din sistemul' de finanţare' integrală sau parţială a Fondului European de Garantare a Agriculturii (FEGA) şi a Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), inclusiv sumelor datorate în
cadrul acestor acţiuni;
b) contribuţiilor, cotizaţiilor şi altor drepturi
prevăzute în cadrul organizării comune a pieţelor din sectorul zahărului;
c) drepturilor de import reprezentând taxele vamale
şi taxele cu efect echivalent prevăzute la importul de mărfuri, precum şi
taxele la import prevăzute în cadrul politicii agricole comune sau în cadrul
regimurilor specifice aplicabile anumitor mărfuri care rezultă din
transformarea produselor agricole;
d) drepturilor de export reprezentând taxele vamale
şi taxele cu efect echivalent prevăzute la exportul de mărfuri, precum şi
taxele la export prevăzute în cadrul politicii agricole comune sau în cadrul
regimurilor specifice aplicabile anumitor mărfuri care rezultă din
transformarea produselor agricole;
e) taxei pe valoarea adăugată;
f) accizelor pentru: bere, vinuri, băuturi fermentate,
altele decât bere şi vinuri, produse intermediare, alcool etilic, tutun
prelucrat, produse energetice şi energie electrică;
g) impozitelor pe venit şi pe capital, astfel cum
sunt definite în Codul fiscal;
h) taxelor pe primele de asigurare, inclusiv taxelor de
natură identică sau similară, care completează ori înlocuiesc taxele pe primele
de asigurare prevăzute la alin. (2);
i) dobânzilor, majorărilor de întârziere, penalităţilor
şi amenzilor administrative şi cheltuielilor privind creanţele menţionate la
lit. a) -h), cu excepţia oricărei sancţiuni penale prevăzute de legislaţia în
vigoare în statul membru în care îşi are sediul autoritatea solicitată.
(2) Taxele pe primele de asigurări prevăzute la alin.
(1) lit. h) sunt cele prevăzute de legea naţională, cunoscute ca:
a) în Austria: «Versicherungssteuer»
şi «Feuerschutzsteuer»;
b) în Belgia: «Taxe annuelle sur les contrats
d'assurance» şi «Jaarlijkse taks op de verzekeringscontracten»;
c) în Germania: «Versicherungssteuer» şi
«Feuerschutzsteuer»;
d) în Danemarca: «Afgift af lysfartojsforsikringer», «Afgift af ansvarsforsikringer for motorkoretojer
m.v.» şi «Stempelafgift af forsikringsprcemier»;
e) în Spania: «Impuesto sobre la prima de seguros»;
f) în Grecia:
g) în Franţa: «Taxe sur les conventions d'assurances»;
h) în Finlanda: «Eraista vakuutusmaksuista suoritettava
vero/skatt pa vissa forsăkringspremier» şi
«Palosuojelu-maksu/brandskyddsavgift»;
i) în Italia: «Imposte sulle assicurazioni private ed i
contratti vitalizi di cui alla legge 29.10.1967 n° 1216»;
j) în Irlanda: «Levy on insurance premiums»;
k) în Luxemburg: «Impot sur les assurances» şi «Impot
dans l'interet du service d'incendie»;
l) în Ţările de Jos:
«Assurantiebelasting»;
m) în Portugalia: «Imposto de selo sobre os premios de
seguros»;
n) în Suedia: nici unul;
o) în Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord: «insurance premium tax (IPT)»;
p) în Malta: «Taxxa fuq Dokumenti u Trasferimenti»;
q) în Slovenia: «davek od prometa zavarovalnih poslov»
şi «pozarna taksa».
ARTICOLUL 1743
Autoritatea competentă din România
(1) Autorităţile competente din România pentru
aplicarea prevederilor prezentului capitol sunt:
a) pentru creanţele prevăzute la art. 1742 alin. (1) lit. a), e), f) şi h),
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
b) pentru creanţele prevăzute
la art. 1742 alin. (1) lit. b), Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;
c) pentru creanţele prevăzute la art. 1742 alin. (1) lit. c)-f) care se
datorează în cadrul operaţiunilor vamale, Autoritatea Naţională a Vămilor;
d) pentru creanţele prevăzute la art. 1742 alin. (1) lit. g), Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală şi autorităţile administraţiei publice
locale, după caz;
(2) Autorităţile prevăzute la alin. (1) sunt
competente şi pentru recuperarea dobânzilor, majorărilor de întârziere,
penalităţilor şi amenzilor administrative, precum şi cheltuielilor prevăzute la
art. 1742 alin. (1)
lit. i), aferente creanţelor principale pentru a căror recuperare sunt
competente.
SECŢIUNEA a 2-a
Asistenţa pentru recuperarea în România a
creanţelor stabilite prin titluri de creanţă emise într-un alt stat membru
ARTICOLUL 1744
Furnizarea de informaţii
1) Autorităţile
competente prevăzute la art. 1743 vor furniza, la cererea autorităţii competente dintr-un alt stat
membru, denumit în prezenta secţiune autoritate solicitantă, toate
informaţiile utile pentru recuperarea unei creanţe, cu excepţia cazului în
care:
a) informaţia nu poate fi furnizată potrivit dispoziţiilor
prezentului cod;
b) informaţia constituie secret comercial, industrial
sau profesional;
c) furnizarea informaţiei ar aduce atingere
securităţii sau ordinii publice din România.
(2) Autoritatea competentă din România confirmă în
scris primirea cererii de informaţii, de îndată, sau, în cazuri justificate, în
termen de cel mult 7 zile de la data primirii.
(3) Pentru a obţine informaţiile solicitate,
autoritatea competentă din România exercită atribuţiile prevăzute de lege ca şi
în cazul recuperării unor creanţe similare stabilite în România. Prevederile
prezentului cod cu privire la furnizarea de informaţii se aplică în mod
corespunzător.
(4) Autoritatea competentă prevăzută la art. 1743 va informa autoritatea solicitantă
în legătură cu motivele care o împiedică să furnizeze informaţiile solicitate,
de îndată sau în cel mult 3 luni de la data confirmării de primire a cererii.
(5) In cazul în care consideră necesar, autoritatea
competentă din România poate solicita autorităţii solicitante furnizarea de
informaţii suplimentare necesare soluţionării cererii.
(6) Autoritatea competentă
din România transmite autorităţii solicitante informaţiile pe măsură ce sunt
obţinute, iar în cazul în care nu au fost obţinute va informa autoritatea
solicitantă cu privire la aceasta şi la motivele care au determinat această
situaţie.
(7) In termen de 6 luni de la
confirmarea de primire a cererii de furnizare de informaţii, dacă cererea nu a
fost soluţionată, autoritatea competentă din România informează autoritatea
solicitantă asupra rezultatului cercetărilor efectuate pentru obţinerea
informaţiilor cerute.
(8) Dacă autoritatea solicitantă cere, în scris, în
termen de două luni de la primirea informării prevăzute la alin. (7), ca cercetările să fie
continuate, autoritatea competentă din România soluţionează cererea conform
prevederilor aplicabile cererii iniţiale.
ARTICOLUL 1745
Comunicarea actelor emise în statul membru în care
se află autoritatea solicitantă
(1) La cererea autorităţii solicitante, autoritatea
competentă din România comunică destinatarului toate actele şi deciziile,
inclusiv judiciare, privind o creanţă sau recuperarea acesteia, emise în statul
membru în care se află sediul autorităţii solicitante. Prevederile art. 1744 alin. (2) se aplică în mod
corespunzător.
(2) Autoritatea prevăzută la art. 1743 va comunica actele astfel cum acestea au fost emise, fără a pune în cauză
valabilitatea acestora.
(3) Imediat după primirea cererii de comunicare,
autoritatea prevăzută la art. 1743 ia toate măsurile necesare pentru realizarea comunicării.
Dispoziţiile privind comunicarea actelor administrative din prezentul cod se
aplică în mod corespunzător. Dacă îi sunt necesare, autoritatea competentă din
România poate solicita informaţii suplimentare, fără a periclita data limită de
comunicare indicată în cererea autorităţii solicitante.
(4) Imediat după efectuarea comunicării, autoritatea
competentă din România informează autoritatea solicitantă despre aceasta şi
despre data la care au fost comunicate actele destinatarului, prin certificarea
corespunzătoare pe verso-ul celui de-al doilea exemplar al cererii de
comunicare şi transmiterea acestuia către autoritatea solicitantă.
ARTICOLUL 1746
Recuperarea creanţei şi aplicarea măsurilor
asigurătorii
(1) La cererea autorităţii solicitante, autoritatea
competentă din România procedează, potrivit dispoziţiilor privind executarea
creanţelor fiscale din prezentul cod, la recuperarea creanţelor care fac
obiectul titlului executoriu transmis de autoritatea solicitantă, precum şi la
ducerea la îndeplinire, după caz, a măsurilor asigurătorii.
(2) Autoritatea competentă din România va confirma în
scris primirea cererii, în condiţiile art. 1744 alin. (2), putând solicita autorităţii solicitante completarea
cererii în cazul în care nu sunt menţionate informaţiile şi elementele
prevăzute la art. 17414.
(3) In aplicarea prevederilor alin. (1), orice creanţă
care face obiectul unei cereri de recuperare este considerată ca fiind o
creanţă fiscală în sensul prezentului cod, cu excepţia situaţiilor în care sunt
aplicabile dispoziţiile art. 17420. Sumele recuperate vor intra la distribuire împreună cu creanţele
fiscale, dispoziţiile art. 167 şi 168 aplicându-se în mod corespunzător.
(4) Dacă este cazul, autoritatea competentă din
România va reţine suma solicitată a fi recuperată din sumele cuvenite
debitorului cu titlu de restituiri sau rambursări, după efectuarea compensării
în condiţiile art. 112. Eventualele diferenţe urmează să fie restituite debitorului
sau să fie recuperate de la acesta şi transferate autorităţii solicitante, după
caz.
ARTICOLUL 1747
Titlul executoriu
(1) Titlul transmis de autoritatea solicitantă, anexat
la cererea de recuperare, reprezintă titlu executoriu în conformitate cu
dispoziţiile art. 137 alin. (2). In condiţiile în care titlul executoriu anexat
la cererea de recuperare nu conţine elementele unui titlu executoriu necesar
pentru recuperarea, potrivit prezentului cod, a creanţelor fiscale, autoritatea
competentă din România va aplica în mod corespunzător prevederile art. 137
alin. (1).
(2) In termen de 3 luni de la data primirii cererii,
autoritatea prevăzută la art. 1743 va finaliza formalităţile de emitere şi transmitere a titlului
executoriu. In cazul depăşirii termenului de 3 luni, autoritatea competentă din
România informează autoritatea solicitantă asupra motivelor care au determinat
depăşirea, în cel mai scurt timp şi, în orice caz, în termen de 7 zile de la
expirarea celor 3 luni.
(3) Recuperarea creanţei se face în moneda naţională a
României. Intregul cuantum al creanţei recuperate se transferă, în moneda
naţională a României, autorităţii solicitante în luna următoare datei la care
s-a realizat recuperarea.
(4) Pentru creanţa înscrisă în titlul executoriu,
debitorul datorează majorări de întârziere, începând cu ziua următoare datei
comunicării titlului executoriu către debitor şi până la data stingerii sumei
datorate, inclusiv. Dispoziţiile prezentului cod privind stabilirea şi calculul
majorărilor de întârziere sunt aplicabile în mod corespunzător. Majorările de
întârziere recuperate de autoritatea competentă din România se transferă
autorităţii solicitante, în condiţiile art. (3).
(5) Autoritatea prevăzută la art. 1743 informează în cel mai scurt timp autoritatea
solicitantă despre cursul dat cererii de recuperare, astfel:
a) în cazul în care, în funcţie de circumstanţele
fiecărui caz, nu este posibilă recuperarea integrală sau parţială a creanţei
ori ducerea la îndeplinire a unor măsuri asigurătorii în termene rezonabile,
autoritatea competentă din România informează autoritatea solicitantă, indicând
motivele care au determinat această situaţie;
b) cel târziu la expirarea fiecărei perioade de 6 luni
de la dataa confirmării de primire a cererii, autoritatea prevăzută la art. 1743 informează autoritatea solicitantă
asupra situaţiei sau rezultatului procedurii de recuperare ori de ducere la
îndeplinire a unor măsuri asigurătorii.
ARTICOLUL 1748
Modificarea ulterioară a creanţei
(1) In situaţia în care autoritatea competentă din
România este informată de autoritatea solicitantă asupra modificării în minus a
cuantumului creanţei a cărei recuperare s-a solicitat, aceasta va continua
acţiunea pe care a întreprins-o pentru recuperare sau pentru ducerea la îndeplinire
a unor măsuri asigurătorii, cu limitarea acţiunii la suma rămasă de recuperat.
Dacă, în momentul în care este informată asupra reducerii valorii creanţei,
autoritatea din România a recuperat deja o sumă care depăşeşte valoarea rămasă
de perceput, fără să fi iniţiat procedura de transfer către autoritatea
solicitantă, autoritatea competentă prevăzută la art. 1743 restituie suma percepută în plus
persoanei îndreptăţite, potrivit legii.
(2) Dacă autoritatea solicitantă informează asupra
modificării în plus a cuantumului creanţei, prin transmiterea unei cereri
suplimentare de recuperare sau de ducere la îndeplinire a unor măsuri
asigurătorii, autoritatea competentă din România va soluţiona cererea
suplimentară, în măsura în care este posibil, împreună cu cererea iniţială. In
situaţia în care, ţinând seama de stadiul de realizare a procedurii în curs,
cererea suplimentară nu poate fi conexată cu cererea iniţială, autoritatea
competentă din România va da curs cererii suplimentare numai dacă aceasta are
ca obiect o creanţă în valoare egală sau mai mare decât valoarea prevăzută la
art. 17425.
ARTICOLUL 1749
Posibilitatea de a refuza acordarea asistenţei
(1) Autoritatea
competentă din România nu este obligată:
a) să acorde asistenţă la recuperare, ori de câte ori
executarea silită ar implica venituri şi bunuri care, potrivit reglementărilor
legale în vigoare, sunt exceptate de la executare silită;
b) să acorde asistenţa prevăzută la art. 1744-1748, în cazul în care cererea iniţială formulată pentru furnizare de
informaţii, pentru comunicare sau pentru recuperare vizează creanţe pentru care
perioada dintre momentul în care titlul executoriu care permite recuperarea
este emis în conformitate cu dispoziţiile legale, reglementările sau practicile
administrative în vigoare în statul membru în care îşi are sediul autoritatea
solicitantă şi data cererii depăşeşte 5 ani. Cu toate acestea, în cazul în care
creanţa sau titlul face obiectul unei contestaţii, termenul începe să curgă din
momentul în care statul solicitant stabileşte că acestea nu mai pot fi
contestate.
(2) Autoritatea competentă
din România informează autoritatea solicitantă în legătură cu motivele
refuzului de a nu acorda asistenţă. Refuzul motivat este, de asemenea,
comunicat Comisiei Europene.
ARTICOLUL 17410
Confidenţialitatea asupra documentelor şi
informaţiilor primite
Documentele şi informaţiile comunicate autorităţii
competente din România pentru punerea în aplicare a prezentului capitol nu pot
fi comunicate de către aceasta decât:
a) persoanei fizice sau juridice vizate de cererea de
asistenţă;
b) persoanelor şi
autorităţilor însărcinate cu recuperarea creanţelor, numai în scopul
recuperării;
c) autorităţilor judiciare sesizate în legătură cu
cazurile referitoare la recuperarea creanţelor.
ARTICOLUL 17411
Cheltuielile privind asistenţa
(1) Cheltuielile pentru
acordarea în România a asistenţei privind furnizarea de informaţii sau
comunicarea prevăzute de prezenta secţiune se suportă de autoritatea competentă
din România.
(2) Cheltuielile efectuate de autoritatea competentă
din România ca urmare a primirii unei cereri de recuperare a creanţei sau de
măsuri asigurătorii sunt în sarcina debitorului. Dispoziţiile art. 165 alin.
(2) -(5) se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 3-a
Asistenţa pentru recuperarea într-un stat membru
a creanţelor stabilite prin titluri de creanţă emise în România
ARTICOLUL 17412
Solicitarea de informaţii
(1) In vederea recuperării
într-un alt stat membru a unei creanţe stabilite printr-un titlu de creanţă
emis în România, autorităţile competente prevăzute la art. 1743 vor
solicita, în legătură cu o persoană fizică sau juridică dintr-un alt stat
membru, orice informaţii utile pentru recuperarea acestei creanţe, de la
autoritatea competentă a statului membru, denumită în prezenta secţiune autoritate
solicitată. Solicitarea
priveşte atât debitorul, cât şi oricare altă persoană din acel stat membru,
care este obligată la plata creanţei
potrivit prezentului cod sau care deţine bunuri aparţinând debitorului ori
persoanei obligate la plată.
(2) In cererea de informaţii se indică numele, adresa
şi orice altă informaţie utilă identificării persoanelor prevăzute la alin.
(1), deţinută de autoritatea competentă din România, precum şi tipul de creanţă
şi valoarea creanţei pentru care se formulează cererea.
(3) Cererea de informaţii va conţine, pe lângă
elementele prevăzute la alin. (2), semnătura persoanei împuternicite, precum şi
ştampila autorităţii emitente.
(4) In măsura în care acest lucru este posibil,
cererea va fi transmisă prin mijloace electronice, caz în care nu mai sunt
necesare semnătura şi ştampila prevăzute la alin. (3). Cu toate acestea, în
toate cazurile în care cererea se transmite prin mijloace electronice, aceasta
va fi redactată în mod obligatoriu şi în scris, în condiţiile prevăzute la
alin. (3).
(5) Autoritatea competentă
din România poate să retragă în orice moment cererea de informaţii pe care a
transmis-o autorităţii solicitate. Decizia de retragere se comunică în scris
autorităţii solicitate.
(6) Dacă autoritatea competentă din România a adresat
unei alte autorităţi o cerere de informaţii similară, va menţiona în cererea
întocmită în condiţiile prezentului articol şi numele acestei din urmă autorităţi.
(7) Ţinând seama de informaţiile primite de la
autoritatea solicitată, autoritatea competentă din România îi poate cere
acesteia să continue cercetările. Cererea se face în scris, în termen de două
luni de la data comunicării rezultatelor cercetărilor efectuate de autoritatea
solicitată.
ARTICOLUL 17413
Comunicarea actelor emise în România
(1) In scopul recuperării
unei creanţe, precum şi în scopul comunicării oricărui act emis în România
privind o creanţă dintre cele prevăzute la art. 1742, inclusiv a deciziilor judiciare,
în legătură cu o persoană fizică sau juridică căreia, potrivit legii, trebuie
să i se comunice aceste acte, autoritatea prevăzută la art. 1743 va transmite autorităţii solicitate
o cerere de comunicare, însoţită de documentele pentru a căror comunicare se
solicită asistenţă. Cererea şi documentele anexate se transmit în dublu exemplar.
(2) Cererea va cuprinde numele, adresa şi orice altă
informaţie utilă identificării destinatarului, deţinută de autoritatea
competentă din România, natura şi obiectul actului sau deciziei care urmează să
fie comunicată şi, dacă este cazul, numele şi adresa debitorului şi creanţa
menţionată în act sau în decizie, precum şi alte informaţii utile.
(3) In cerere se va face trimitere la prevederile
legale în vigoare privind procedura de contestare a creanţei sau de recuperare
a acesteia, ori de câte ori actul administrativ comunicat nu conţine acest
lucru.
(4) Cererea de comunicare va conţine, pe lângă
elementele prevăzute la alin. (2), semnătura persoanelor împuternicite de
autoritatea competentă din România, precum şi ştampila acestei autorităţi.
(5) In situaţia în care
autoritatea solicitată cere autorităţii competente din România informaţii
suplimentare, aceasta va comunica toate informaţiile suplimentare pe care le
deţine sau pe care le poate obţine potrivit legii.
ARTICOLUL 17414
Recuperarea creanţelor
stabilite în România
(1) Pentru recuperarea într-un alt stat membru a unei
creanţe stabilite în România, autoritatea competentă prevăzută la art. 1743 adresează autorităţii solicitate o cerere de recuperare sau de ducere la
îndeplinire a unor măsuri asigurătorii, însoţită de exemplarul original sau de
o copie certificată conformă a titlului care permite executarea, emis în
România, şi, după caz, de exemplarul original sau de o copie certificată
conformă a altor documente necesare pentru recuperare sau privind instituirea
măsurilor asigurătorii.
(2) Autoritatea prevăzută la art. 1743 nu poate formula o cerere de
recuperare decât dacă:
a) creanţa sau titlul executoriu nu este contestat în
România, cu excepţia cazurilor în care se aplică prevederile art. 17420;
b) a realizat, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare în România, procedurile de recuperare în temeiul titlului executoriu, iar
măsurile luate nu au condus la plata integrală a creanţei.
(3) Cererea de recuperare sau de măsuri asigurătorii
indică:
a) numele, adresa şi orice alte informaţii utile
pentru identificarea persoanei în cauză şi/sau a oricărei terţe persoane care
deţine bunurile acesteia;
b) numele, adresa şi orice alte informaţii utile
privind autoritatea competentă din România;
c) titlul care permite executarea creanţei, emis în
România, potrivit legii;
d) natura şi cuantumul creanţei, cu indicarea separată
a creanţei principale, majorărilor de întârziere, dobânzilor şi celorlalte
penalităţi, amenzi şi cheltuieli datorate, după caz. Cuantumul creanţei va fi
indicat atât în moneda naţională a României, cât şi în moneda naţională a
autorităţii solicitate, la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a
României, valabil în ziua semnării cererii;
e) data la care titlul a fost
comunicat destinatarului de către autoritatea din România şi/sau de autoritatea
solicitată;
f) data de la care şi perioada în cursul căreia este
posibilă executarea, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare din
România;
g) orice alte informaţii
utile.
(4) Cererea de recuperare sau de măsuri asigurătorii
conţine, de asemenea, o declaraţie a autorităţii competente din România, prin
care se confirmă îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (2), precum şi
semnătura persoanelor împuternicite de autoritatea competentă şi ştampila
acestei autorităţi.
(5) In situaţia în care autoritatea solicitată cere
autorităţii competente din România să completeze cererea de recuperare sau de
măsuri asigurătorii cu informaţii suplimentare, aceasta va comunica autorităţii
solicitate, imediat ce le obţine, orice informaţii utile în legătură cu
obiectul cererii de recuperare.
(6) Cererea de recuperare sau de măsuri asigurătorii
poate privi oricare dintre persoanele prevăzute la art. 17412 alin. (1).
ARTICOLUL 17415
Cheltuielile privind asistenţa
(1) Cheltuielile pentru acordarea asistenţei privind
furnizarea de informaţii sau comunicarea prevăzute de prezenta secţiune se
suportă de autoritatea solicitată.
(2) Cheltuielile efectuate de autoritatea solicitată ca urmare a primirii unei cereri de recuperare a creanţei sau
de măsuri asigurătorii, transmisă de autoritatea competentă din România, sunt
în sarcina debitorului, urmând ca autoritatea solicitată să le recupereze de la
acesta.
ARTICOLUL 17416
Imposibilitatea
recuperării
In cazul în care nu a fost posibilă recuperarea
integrală sau parţială a creanţei ori ducerea la îndeplinire a unor măsuri
asigurătorii, ţinând seama de informaţiile comunicate de autoritatea
solicitată, autoritatea competentă din România îi poate cere acesteia să
redeschidă procedura de recuperare sau de ducere la îndeplinire a unor măsuri
asigurătorii. Cererea se face în scris, în termen de două luni de la primirea
comunicării privind rezultatul procedurii.
ARTICOLUL 17417
Modificarea sau
stingerea creanţei
(1) In cazul în care valoarea creanţei care face
obiectul cererii de recuperare sau de măsuri asigurătorii a fost modificată,
autoritatea competentă din România informează de îndată autoritatea solicitată,
în scris, şi, dacă este necesar, emite şi comunică un nou titlu executoriu.
(2) In situaţia în care valoarea creanţei se modifică
în plus, autoritatea competentă din România va adresa în cel mai scurt timp
posibil autorităţii solicitate o cerere suplimentară de recuperare sau de
măsuri asigurătorii. Dispoziţiile art. 17414 alin. (3) lit. d) sunt aplicabile.
(3) Dacă cererea de recuperare ori de măsuri
asigurătorii rămâne fără obiect ca urmare a încasării creanţei, a anulării ei
sau din orice alt motiv, autoritatea competentă din România va informa de
îndată autoritatea solicitată cu privire la acest lucru, în scris, pentru ca aceasta
din urmă să înceteze acţiunea întreprinsă.
ARTICOLUL 17418
Limba utilizată în procedura de asistenţă
Cererile de asistenţă întocmite în temeiul prezentei
secţiuni, inclusiv titlul executoriu şi celelalte documente anexate, vor fi
însoţite de traducerea în limba oficială sau în una dintre limbile oficiale ale
statului membru în care se află autoritatea solicitată ori într-o altă limbă
convenită cu autoritatea solicitată.
ARTICOLUL 17419
Formularistica
Modelul cererilor întocmite de autorităţile competente
din România, în condiţiile prezentei secţiuni, se aprobă prin ordin al
ministrului finanţelor publice.
SECŢIUNEA a 4-a
Dispoziţii finale
ARTICOLUL 17420
Contestarea creanţei sau a titlului executoriu
(1) Dacă, în cursul procedurii de recuperare, creanţa
sau titlul care permite recuperarea sa, emis în statul membru în care se află
sediul autorităţii solicitante, este contestat de o persoană interesată,
aceasta depune contestaţia la instanţa sau la autoritatea competentă pentru
soluţionarea contestaţiilor din statul membru în care se află sediul
autorităţii solicitante, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare în
statul respectiv. Autoritatea solicitantă notifică de îndată autorităţii
solicitate această acţiune. Persoana interesată poate, de asemenea, să notifice
această acţiune autorităţii solicitate.
(2) De îndată ce autoritatea solicitată primeşte
notificarea prevăzută la alin. (1) fie din partea autorităţii solicitante, fie
din partea persoanei interesate, ea suspendă procedura de executare şi aşteaptă
decizia instanţei sau a autorităţii competente pentru soluţionarea
contestaţiei, cu excepţia
cazurilor în care autoritatea solicitantă formulează o cerere contrară, în
condiţiile alin. (3). In cazul în care consideră necesar acest lucru,
autoritatea solicitată poate dispune măsuri asigurătorii pentru a garanta
recuperarea, în măsura în care dispoziţiile legale sau reglementările în
vigoare în statul membru în care se află sediul său permit acest lucru pentru
creanţe similare.
(3) In conformitate cu dispoziţiile legale,
reglementările şi cu practicile administrative în vigoare în statul membru în
care îşi are sediul, autoritatea solicitantă poate cere autorităţii solicitate
să recupereze o creanţă contestată, în măsura în care dispoziţiile legale,
reglementările şi practicile administrative în vigoare în statul membru în care
îşi are sediul autoritatea solicitată permit acest lucru; dacă acest lucru nu
este permis, autoritatea solicitată informează autoritatea solicitantă în cel
mai scurt timp şi în orice caz în termen de o lună de la primirea cererii de
recuperare a unei creanţe contestate. Dacă rezultatul contestaţiei este
favorabil persoanei interesate, autoritatea solicitantă trebuie să ramburseze
orice sumă recuperată, precum şi să plătească orice compensaţie datorată, în
conformitate cu legislaţia în vigoare în statul membru în care îşi are sediul
autoritatea solicitată.
(4) In cazul în care
contestaţia se referă la măsurile de executare luate în statul membru în care
se află sediul autorităţii solicitate, contestaţia este depusă în faţa
instanţei sau a autorităţii competente pentru soluţionarea contestaţiilor din
statul membru respectiv, în conformitate cu dispoziţiile legale şi cu
reglementările din acest stat.
(5) In cazul în care autoritatea competentă la care a
fost depusă contestaţia, în conformitate cu alin. (1), este un tribunal
judiciar sau administrativ, decizia acestuia, dacă este favorabilă autorităţii
solicitante şi dacă permite recuperarea creanţei în statul membru în care se
află sediul autorităţii solicitante, constituie titlu executoriu, iar
recuperarea creanţei la care se referă cererea de asistenţă se efectuează pe
baza acestei decizii.
ARTICOLUL 17421
Prescripţia dreptului de a cere executarea silită
(1) Prescripţia dreptului de a cere executarea silită
operează în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare în statul membru în
care se află sediul autorităţii solicitante.
(2) Actele de recuperare efectuate de autoritatea
solicitată în conformitate cu cererea de asistenţă, care, dacă ar fi fost
efectuate de autoritatea solicitantă ar fi avut drept efect suspendarea ori
întreruperea termenului de prescripţie în conformitate cu dispoziţiile legale
în vigoare în statul membru în care se află sediul autorităţii solicitante,
sunt considerate, în ceea ce priveşte acest efect, ca fiind realizate în statul
membru respectiv.
ARTICOLUL 17422
Rambursarea cheltuielilor de recuperare
Autoritatea solicitată va cere autorităţii solicitante
rambursarea cheltuielilor de recuperare în următoarele situaţii:
a) în situaţia în care
autoritatea solicitată a efectuat acţiuni recunoscute ca fiind nejustificate
din punctul de vedere al realităţii creanţei sau al valabilităţii titlului emis
de autoritatea solicitantă;
b) atunci când statul membru în care îşi are sediul
autoritatea solicitată convine cu statul membru în care îşi are sediul
autoritatea solicitantă asupra unor modalităţi specifice de rambursare, în
cazul în care recuperarea creanţei pune probleme deosebite, implică cheltuieli
foarte mari sau se înscrie în cadrul luptei împotriva crimei organizate. In
această situaţie, autoritatea solicitată formulează o cerere motivată şi
anexează o estimare detaliată
a costurilor cerute a fi rambursate de autoritatea solicitantă. Aceasta
confirmă în scris primirea cererii de rambursare în cel mai scurt timp şi în
orice caz în termen de 7 zile de la primire. In termen de două luni de la data
confirmării de primire a cererii, autoritatea solicitantă anunţă autoritatea
solicitată dacă şi în ce măsură acceptă modalităţile de rambursare propuse. In
cazul în care autoritatea solicitată şi autoritatea solicitantă nu ajung la un
acord, autoritatea solicitată va continua procedurile de recuperare prevăzute
de legislaţia în vigoare în statul membru în care aceasta din urmă îşi are
sediul.
ARTICOLUL 17423
Transmiterea informaţiilor pe cale electronică
(1) Toate informaţiile comunicate în scris potrivit
prezentului capitol sunt transmise, în măsura în care este posibil, doar prin
mijloace electronice, cu următoarele excepţii:
a) cererea de comunicare, precum şi actul sau decizia
a cărei comunicare este solicitată;
b) cererile de recuperare sau
de măsuri asigurătorii şi titlul executoriu ori un alt act care le însoţeşte.
(2) In condiţii de reciprocitate, se poate conveni
transmiterea/primirea pe cale electronică şi a actelor prevăzute la alin. (1).
(3) Prin transmitere pe cale electronică se înţelege transmiterea prin
intermediul unor echipamente electronice de prelucrare a datelor, inclusiv
compresie digitală, prin cablu, radio, procedee optice sau orice alt procedeu
electromagnetic.
(4) Autorităţile competente prevăzute la art. 1743, care prelucrează informaţiile
primite conform prezentului capitol în baze de date electronice şi fac schimb
de astfel de informaţii prin mijloace electronice, iau toate măsurile necesare
pentru păstrarea confidenţialităţii acestor informaţii şi pentru ca orice
transmitere pe cale electronică să fie autorizată în mod corespunzător.
ARTICOLUL 17424
Biroul central şi birourile de legătură
(1) In scopul transmiterii si/sau primirii pe cale
electronică, în condiţiile art. 17423, a informaţiilor privind acordarea asistenţei potrivit prezentului
capitol, se înfiinţează Biroul central în condiţiile prevăzute prin ordin al
ministrului finanţelor publice.
(2) In scopul aplicării prevederilor prezentului
capitol, la nivelul fiecărei autorităţi competente prevăzute la art. 1743, cu excepţia autorităţilor
administraţiei publice locale, se înfiinţează birouri de legătură.
(3) Procedura de realizare a schimbului de informaţii
dintre autorităţile competente din România se aprobă prin ordin al ministrului
finanţelor publice, al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale şi al ministrului administraţiei şi internelor.
ARTICOLUL 17425
Condiţii de admitere a cererii de asistenţă
Cererea de asistenţă poate viza fie o singură creanţă,
fie mai multe creanţe, cu condiţia ca acestea să fie în sarcina aceleiaşi
persoane. Nu se poate formula o cerere de asistenţă dacă valoarea totală a
creanţei sau creanţelor este mai mică decât echivalentul în lei a 1.500 euro,
la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României din ziua semnării
cererii de recuperare.
ARTICOLUL 17426
Instrucţiuni de aplicare
In aplicarea prezentului capitol, ministrul finanţelor
publice emite instrucţiuni în condiţiile legii."
37. După alineatul (3) al
articolului 184 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Hotărârea definitivă a instanţei penale prin care
se soluţionează acţiunea civilă este opozabilă organelor fiscale competente
pentru soluţionarea contestaţiei, cu privire la sumele pentru care statul s-a
constituit parte civilă."
38. Alineatul (2) al
articolului 185 va avea următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile prezentului articol nu aduc atingere
dreptului contribuabilului de a cere suspendarea executării actului
administrativ fiscal, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările ulterioare. Instanţa competentă poate suspenda
executarea, dacă se depune o cauţiune de până la 20% din cuantumul sumei
contestate, iar în cazul cererilor al căror obiect nu este evaluabil în bani, o
cauţiune de până la 2.000 lei."
39. La articolul 189
alineatul (1), litera e) va avea următorul cuprins:
,,e) neducerea la îndeplinire a măsurilor stabilite
potrivit art. 77 alin. (2) şi art. 103 alin. (9);".
40. După alineatul (3) al
articolului 189 se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) In cazul
asocierilor şi al altor entităţi fără personalitate juridică, contravenţiile
prevăzute la alin. (1) se sancţionează cu amenda prevăzută pentru persoanele
fizice.'"
41. Alineatul (2) al
articolului 191 va avea următorul cuprins:
„(2) Sancţiunile contravenţionale prevăzute la art. 189
şi 190 se aplică persoanelor fizice sau persoanelor juridice care au calitatea
de subiect în raportul juridic fiscal. In cazul asocierilor şi al altor
entităţi fără personalitate juridică, sancţiunile se aplică reprezentanţilor
acestora."
42. Alineatele (4) -(9)
ale articolului 195 vor avea următorul cuprins:
„(4) Ministerul Finanţelor Publice şi unităţile
administrativ-teritoriale constituie lunar fonduri pentru acordarea de
stimulente personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor Publice
şi al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi din unităţile subordonate,
respectiv compartimentelor de specialitate cu atribuţii în administrarea
creanţelor fiscale locale, după caz, prin reţinerea unei cote de 15% din:
a) sumele reprezentând valoarea creanţelor fiscale
stinse prin executare silită, potrivit prevederilor prezentului cod;
b) sumele încasate în cadrul procedurii insolvenţei;
c) sumele reprezentând impozite, taxe şi contribuţii
stabilite suplimentar ca urmare a inspecţiei fiscale, stinse prin încasare sau
compensare;
d) sumele reprezentând obligaţii fiscale accesorii
stabilite de organele fiscale, stinse prin încasare sau
compensare;
e) sumele reprezentând valoarea amenzilor stinse prin
încasare sau compensare;
f) sumele reprezentând valoarea bunurilor confiscate
şi valorificate.
(5) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală poate
reţine, în condiţiile legii, o cotă de 75% din tarifele încasate în condiţiile
art. 42 alin. (9), pentru constituirea unui fond de stimulare a personalului
din aparatul propriu si al unităţilor subordonate.
(6) Aprobarea stimulentelor în cazul unităţilor
administrativ-teritoriale se face de către ordonatorul de credite, la
propunerea conducătorului compartimentului de specialitate.
(7) Sistemul de acordare a stimulentelor pentru
personalul din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor Publice şi al
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi din unităţile subordonate
va fi stabilit similar sistemului de salarizare pentru personalul bugetar şi va
fi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice. Până la data aprobării
ordinului, reglementările privind distribuirea fondului de stimulente rămân
aplicabile.
(8) Plata stimulentelor aprobate se face în cursul
lunii curente pentru luna precedentă.
(9) Sumele rămase neutilizate la sfârşitul lunii,
respectiv al anului, din fondul de stimulare constituit în condiţiile alineatelor
precedente se reportează lunar şi anual, urmând să fie utilizate în acelaşi
scop."
Art. II. - Alineatul (3)
al articolului 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind
concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, cu modificările ulterioare, se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Calculul şi plata contribuţiei individuale de
asigurări sociale se efectuează lunar, de către plătitorii prevăzuţi la art. 36
alin. (3)."
Art. III. - Prezenta
ordonanţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, cu următoarele excepţii:
a) dispoziţiile art. 17419 şi 17424 de la pct. 36 al art. I, care intră în
vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I;
b) pct. 2-4, 9, 12 şi 36, cu excepţiile prevăzute la
lit. a), ale art. I, care
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Art. IV. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe se abrogă
dispoziţiile art. 261 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006.
(2) Pe data de 1 ianuarie 2007 se abrogă:
a) dispoziţiile art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) dispoziţiile art. 9 alin. (2) şi ale art. 12 alin.
(2) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la
înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor
familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi
la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările
ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 839 din 13 septembrie 2004.
Art. V. - Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din 26 septembrie 2005, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
ordonanţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea prin lege a prezentei
ordonanţe, dându-se textelor o nouă numerotare.
*
Art. I pct. 36 din prezenta
ordonanţă transpune Directiva Consiliului 76/308/CEE privind asistenţa mutuală
în materie de recuperare a creanţelor privind anumite cotizaţii, drepturi, taxe
şi alte măsuri, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L
073 din 19 martie 1976, amendată prin: Directiva Consiliului 79/1071/CEE şi
Directiva Consiliului 2001/44/CE.
Art. I pct. 36 din prezenta
ordonanţă transpune şi Directiva Comisiei 2002/94/CE de stabilire a normelor de
aplicare a anumitor dispoziţii din Directiva Consiliului 76/308/CEE, publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 337 din 13 decembrie 2002, cu
excepţia anexelor I -IV, care
vor fi transpuse prin ordin al ministrului finanţelor publice pentru aprobarea
formularelor utilizate pentru recuperarea creanţelor, în sensul cap. XIII din
titlul VIII al Codului de procedură fiscală.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul finanţelor publice,
Cezarina Alice Bîtu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii, pădurilor
şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat