ORDONANTA Nr. 2 din 12 iulie 2001
privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 410 din 25 iulie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.9 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Constituie contraventie fapta savarsita cu vinovatie, stabilita si
sanctionata ca atare prin lege, prin hotarare a Guvernului ori prin hotarare a
consiliului local al comunei, orasului, municipiului sau al sectorului
municipiului Bucuresti, a consiliului judetean ori a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti.
Art. 2
(1) Prin legi sau prin hotarari ale Guvernului se pot stabili si sanctiona
contraventii in toate domeniile de activitate.
(2) Prin hotarari ale autoritatilor administratiei publice locale sau
judetene prevazute la art. 1 se stabilesc si se sanctioneaza contraventii in
toate domeniile de activitate in care acestora li s-au stabilit atributii prin
lege, in masura in care in domeniile respective nu sunt stabilite contraventii
prin legi sau prin hotarari ale Guvernului.
(3) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti pot stabili si
sanctiona contraventii in urmatoarele domenii: salubritate; activitatea din
piete, curatenia si igienizarea acestora; intretinerea parcurilor si spatiilor
verzi, a spatiilor si locurilor de joaca pentru copii; amenajarea si curatenia
spatiilor din jurul blocurilor de locuinte; intretinerea bazelor si
obiectivelor sportive aflate in administrarea lor; intretinerea strazilor si
trotuarelor, a scolilor si a altor institutii de educatie si cultura;
intretinerea cladirilor, imprejmuirilor si a altor constructii; depozitarea si
colectarea gunoaielor si a resturilor menajere.
(4) Consiliul General al Municipiului Bucuresti poate stabili si alte
domenii de activitate din competenta consiliilor locale ale sectoarelor, in
care acestea pot stabili si sanctiona contraventii.
Art. 3
(1) Actele normative prin care se stabilesc contraventii vor cuprinde
descrierea faptelor ce constituie contraventii si sanctiunea ce urmeaza sa se
aplice pentru fiecare dintre acestea; in cazul sanctiunii cu amenda se vor
stabili limita minima si maxima a acesteia sau, dupa caz, cote procentuale din
anumite valori; se pot stabili si tarife de determinare a despagubirilor pentru
pagubele pricinuite prin savarsirea contraventiilor.
(2) Persoana juridica raspunde contraventional in cazurile si in conditiile
prevazute de actele normative prin care se stabilesc si se sanctioneaza
contraventii.
Art. 4
(1) Actele normative prin care se stabilesc si se sanctioneaza contraventii
intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii sau, dupa caz,
de la data aducerii lor la cunostinta publica, potrivit legii, in afara de
cazul in care in cuprinsul acestora se prevede un termen mai lung.
(2) In cazuri urgente se poate prevedea intrarea in vigoare intr-un termen
mai scurt, dar nu mai putin de 10 zile.
(3) Hotararile autoritatilor administratiei publice locale sau judetene
prevazute la art. 1, prin care se stabilesc si se sanctioneaza contraventii,
pot fi aduse la cunostinta publica prin afisare sau prin orice alta forma de
publicitate prevazuta de lege, numai pe baza avizului de legalitate emis de
prefect.
Art. 5
(1) Sanctiunile contraventionale sunt principale si complementare.
(2) Sanctiunile contraventionale principale sunt:
a) avertismentul;
b) amenda contraventionala;
c) obligarea contravenientului la prestarea unei activitati in folosul
comunitatii;
d) inchisoarea contraventionala, daca nu exista consimtamantul
contravenientului pentru aplicarea sanctiunii prevazute la lit. c).
(3) Sanctiunile contraventionale complementare sunt:
a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din
contraventii;
b) suspendarea sau anularea, dupa caz, a avizului, acordului sau a
autorizatiei de exercitare a unei activitati;
c) inchiderea unitatii;
d) blocarea contului bancar;
e) suspendarea activitatii agentului economic;
f) retragerea licentei sau a avizului pentru anumite operatiuni ori pentru
activitati de comert exterior, temporar sau definitiv;
g) desfiintarea lucrarilor si aducerea terenului in starea initiala.
(4) Prin legi speciale se pot stabili si alte sanctiuni principale sau
complementare.
(5) Sanctiunea stabilita trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol
social al faptei savarsite. Sanctiunile complementare se aplica in functie de
natura si de gravitatea faptei si pot fi cumulate.
Art. 6
(1) Avertismentul, amenda contraventionala si obligarea la prestarea unei
activitati in folosul comunitatii se pot aplica oricarui contravenient persoana
fizica ori juridica.
(2) Sanctiunea inchisorii contraventionale se poate aplica numai
persoanelor fizice.
Art. 7
(1) Avertismentul consta in atentionarea verbala sau scrisa a
contravenientului asupra pericolului social al faptei savarsite, insotita de
recomandarea de a respecta dispozitiile legale.
(2) Avertismentul se aplica in cazul in care fapta este de gravitate
redusa.
(3) Avertismentul se poate aplica si in cazul in care actul normativ de
stabilire si sanctionare a contraventiei nu prevede aceasta sanctiune.
Art. 8
(1) Amenda contraventionala are caracter administrativ.
(2) Pentru contraventiile stabilite prin hotarari ale Guvernului se pot
prevedea amenzi intre 500.000 lei si 100.000.000 lei.
(3) Pentru contraventiile stabilite prin hotarari ale consiliilor locale
ale comunelor, oraselor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, ale consiliilor judetene ori ale Consiliului General al Municipiului
Bucuresti se pot prevedea amenzi intre 250.000 lei si 25.000.000 lei.
(4) Limitele amenzilor prevazute in actele normative care contin
reglementari cu privire la stabilirea si sanctionarea unor fapte ce constituie
contraventii, precum si limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la
alin. (2) si (3) pot fi reduse sau majorate periodic prin hotarari ale
Guvernului.
(5) Sumele provenite din amenzi se fac venit la bugetul de stat, cu
exceptia celor provenite din amenzile aplicate in temeiul hotararilor
autoritatilor administratiei publice locale sau judetene prevazute la alin.
(3), care se fac venit la bugetul local respectiv, precum si a celor pentru
care legea prevede altfel. Amenzile aplicate in temeiul unei legi sau al unei
hotarari a Guvernului se fac venit la bugetul de stat in cota de 75%, diferenta
revenind unitatii din care face parte agentul constatator. Aceasta suma se
retine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, si va fi repartizata
pentru dotarea cu mijloace specifice activitatilor din domeniu.
Art. 9
(1) Inchisoarea contraventionala si obligarea la prestarea unei activitati
in folosul comunitatii pot fi stabilite numai prin lege si numai pe o durata ce
nu poate depasi 6 luni, respectiv 300 de ore.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se stabilesc intotdeauna alternativ
cu amenda.
Art. 10
(1) Daca aceeasi persoana a savarsit mai multe contraventii sanctiunea se
aplica pentru fiecare contraventie.
(2) Cand contraventiile au fost constatate prin acelasi proces-verbal
sanctiunile contraventionale se cumuleaza fara a putea depasi dublul maximului
amenzii prevazut pentru contraventia cea mai grava sau, dupa caz, maximul
general stabilit in prezenta ordonanta pentru inchisoarea contraventionala ori
obligarea la prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
(3) In cazul in care la savarsirea unei contraventii au participat mai
multe persoane, sanctiunea se va aplica fiecareia separat.
Art. 11
(1) Caracterul contraventional al faptei este inlaturat in cazul legitimei
aparari, starii de necesitate, constrangerii fizice sau morale, cazului
fortuit, iresponsabilitatii, betiei involuntare complete, erorii de fapt,
precum si infirmitatii, daca are legatura cu fapta savarsita.
(2) Minorul sub 14 ani nu raspunde contraventional.
(3) Pentru contraventiile savarsite de minorii care au implinit 14 ani
minimul si maximul amenzii stabilite in actul normativ pentru fapta savarsita
se reduc la jumatate.
(4) Minorul care nu a implinit varsta de 16 ani nu poate fi sanctionat cu
inchisoare contraventionala sau cu obligarea la prestarea unei activitati in
folosul comunitatii.
(5) Cauzele care inlatura caracterul contraventional al faptei se constata numai
de instanta de judecata.
Art. 12
(1) Daca printr-un act normativ fapta nu mai este considerata contraventie,
ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost savarsita inainte de data intrarii
in vigoare a noului act normativ.
(2) Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara se va
aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai
grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor
actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia.
Art. 13
(1) Aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de
6 luni de la data savarsirii faptei.
(2) In cazul contraventiilor continue termenul prevazut la alin. (1) curge
de la data constatarii faptei. Contraventia este continua in situatia in care
incalcarea obligatiei legale dureaza in timp.
(3) Cand fapta a fost urmarita ca infractiune si ulterior s-a stabilit ca
ea constituie contraventie, prescriptia aplicarii sanctiunii nu curge pe tot
timpul in care cauza s-a aflat in fata organelor de cercetare sau de urmarire
penala ori in fata instantei de judecata, daca sesizarea s-a facut inauntrul
termenului prevazut la alin. (1) sau (2). Prescriptia opereaza totusi daca
sanctiunea nu a fost aplicata in termen de un an de la data savarsirii,
respectiv constatarii faptei, daca prin lege nu se dispune altfel.
(4) Prin legi speciale pot fi prevazute si alte termene de prescriptie
pentru aplicarea sanctiunilor contraventionale.
Art. 14
(1) Executarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie daca
procesul-verbal de constatare a contraventiei nu a fost comunicat
contravenientului in termen de o luna de la data aplicarii sanctiunii.
(2) Executarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de
2 ani de la data aplicarii.
(3) Executarea sanctiunii inchisorii contraventionale se prescrie in termen
de un an de la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti, daca
contravenientul nu a optat pentru prestarea unei activitati in folosul
comunitatii.
CAP. 2
Constatarea contraventiei
Art. 15
(1) Contraventia se constata printr-un proces-verbal incheiat de persoanele
anume prevazute in actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia,
denumite in mod generic agenti constatatori.
(2) Pot fi agenti constatatori: primarii, ofiterii si subofiterii din
cadrul Ministerului de Interne, special abilitati, persoanele imputernicite in
acest scop de ministri si de alti conducatori ai autoritatilor administratiei
publice centrale, de prefecti, presedinti ai consiliilor judetene, primari, de
primarul general al municipiului Bucuresti, precum si de alte persoane
prevazute in legi speciale.
(3) Ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne constata contraventii
privind: apararea ordinii publice; circulatia pe drumurile publice; regulile
generale de comert; vanzarea, circulatia si transportul produselor alimentare
si nealimentare, tigarilor si bauturilor alcoolice; alte domenii de activitate
stabilite prin lege sau prin hotarare a Guvernului.
Art. 16
(1) Procesul-verbal de constatare a contraventiei va cuprinde in mod
obligatoriu: data si locul unde este incheiat; numele, prenumele, calitatea si
institutia din care face parte agentul constatator; datele personale din actul
de identitate, inclusiv codul numeric personal, ocupatia si locul de munca ale
contravenientului; descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei, orei
si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor
ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor
pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileste si se
sanctioneaza contraventia; indicarea societatii de asigurari, in situatia in
care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulatie;
posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii
prevazute de actul normativ, daca acesta prevede o asemenea posibilitate;
termenul de exercitare a caii de atac si organul la care se depune plangerea.
(2) La intrarea in Romania a cetatenilor straini sau a cetatenilor romani
cu domiciliul in strainatate organele politiei de frontiera de la punctele de
control pentru trecerea frontierei de stat a Romaniei vor elibera acestora tichete
de inscriere a contraventiilor.
(3) In cazul contravenientilor cetateni straini sau cetateni romani cu
domiciliul in strainatate in procesul-verbal vor fi cuprinse urmatoarele date
de identificare a acestora: numele, prenumele, seria si numarul pasaportului,
statul emitent si data eliberarii documentului, precum si seria si numarul
tichetului de inscriere a contraventiilor.
(4) La iesirea din tara organele politiei de frontiera de la punctele de
control pentru trecerea frontierei de stat a Romaniei, o data cu controlul
documentelor vor solicita cetatenilor straini si cetatenilor romani cu
domiciliul in strainatate tichetul de inscriere a contraventiilor si, dupa caz,
dovada platii amenzii contraventionale.
(5) In cazul in care contravenientul este minor procesul-verbal va cuprinde
si numele, prenumele si domiciliul parintilor sau ale altor reprezentanti ori
ocrotitori legali ai acestuia.
(6) In situatia in care contravenientul este persoana juridica in
procesul-verbal se vor face mentiuni cu privire la denumirea, sediul, numarul
de inmatriculare in registrul comertului si codul fiscal ale acesteia, precum
si datele de identificare a persoanei care o reprezinta.
(7) In momentul incheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat
sa aduca la cunostinta contravenientului dreptul de a face obiectiuni cu
privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate
distinct in procesul-verbal la rubrica "Alte mentiuni", sub
sanctiunea nulitatii procesului-verbal.
Art. 17
Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea agentului
constatator, numele si prenumele contravenientului, iar in cazul persoanei
juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei savarsite si a datei
comiterii acesteia sau a semnaturii agentului constatator atrage nulitatea
procesului-verbal. Nulitatea se constata si din oficiu.
Art. 18
Contravenientul este obligat sa prezinte agentului constatator, la cerere,
actul de identitate ori documentele in baza carora se fac mentiunile prevazute
la art. 16 alin. (3). In caz de refuz, pentru legitimarea contravenientului
agentul constatator poate apela la ofiteri si subofiteri de politie, jandarmi
sau gardieni publici.
Art. 19
(1) Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de agentul constatator si
de contravenient. In cazul in care contravenientul nu se afla de fata, refuza
sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face mentiune despre aceste
imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. In acest
caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al
martorului si semnatura acestuia.
(2) Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator.
(3) In lipsa unui martor agentul constatator va preciza motivele care au
condus la incheierea procesului-verbal in acest mod.
Art. 20
(1) Daca o persoana savarseste mai multe contraventii constatate in acelasi
timp de acelasi agent constatator, se incheie un singur proces-verbal.
(2) Pentru aceeasi fapta nu se pot aplica doua sau mai multe sanctiuni
principale, repetate.
CAP. 3
Aplicarea sanctiunilor contraventionale
Art. 21
(1) In cazul in care prin actul normativ de stabilire si sanctionare a
contraventiilor nu se prevede altfel, agentul constatator, prin procesul-verbal
de constatare, aplica si sanctiunea.
(2) Daca, potrivit actului normativ de stabilire si sanctionare a
contraventiei, agentul constatator nu are dreptul sa aplice si sanctiunea,
procesul-verbal de constatare se trimite de indata organului sau persoanei
competente sa aplice sanctiunea. In acest caz sanctiunea se aplica prin
rezolutie scrisa pe procesul-verbal.
(3) Sanctiunea se aplica in limitele prevazute de actul normativ si trebuie
sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite,
tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita fapta, de modul si
mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de urmarea produsa,
precum si de circumstantele personale ale contravenientului si de celelalte
date inscrise in procesul-verbal.
Art. 22
(1) In cazul contraventiilor pentru care legea prevede sanctiunea
inchisorii contraventionale alternativ cu amenda, daca agentul constatator
apreciaza ca sanctiunea amenzii nu este indestulatoare, incheie procesul-verbal
de constatare si il inainteaza in cel mult 48 de ore judecatoriei in a carei
raza teritoriala a fost savarsita contraventia, pentru aplicarea sanctiunii
corespunzatoare.
(2) In cazul in care se apreciaza ca se impune aplicarea inchisorii
contraventionale, instanta va dispune inlocuirea inchisorii cu sanctiunea
obligarii la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, daca persoana
care a savarsit contraventia este de acord.
(3) Aplicarea sanctiunii inchisorii contraventionale sau, dupa caz,
obligarea la prestarea unei activitati in folosul comunitatii, exercitarea
cailor de atac, precum si locul si modalitatea de executare a sanctiunilor se
fac potrivit dispozitiilor cuprinse in legile speciale.
Art. 23
(1) In cazul in care prin savarsirea contraventiei s-a cauzat o paguba si
exista tarife de evaluare a acesteia, persoana imputernicita sa aplice
sanctiunea stabileste si despagubirea, cu acordul expres al persoanei vatamate,
facand mentiunea corespunzatoare in procesul-verbal.
(2) Daca nu exista tarif de evaluare a pagubei persoana vatamata isi va
putea valorifica pretentiile potrivit dreptului comun.
Art. 24
(1) Persoana imputernicita sa aplice sanctiunea dispune si confiscarea
bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventii. In toate
situatiile agentul constatator va descrie in procesul-verbal bunurile supuse
confiscarii si va lua in privinta lor masurile de conservare sau de
valorificare prevazute de lege, facand mentiunile corespunzatoare in
procesul-verbal.
(2) In cazul in care bunurile nu se gasesc contravenientul este obligat la
plata contravalorii lor in lei.
(3) Agentul constatator are obligatia sa stabileasca cine este proprietarul
bunurilor confiscate si, daca acestea apartin unei alte persoane decat
contravenientul, in procesul-verbal se vor mentiona, daca este posibil, datele
de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care
identificarea nu a fost posibila.
Art. 25
(1) Procesul-verbal se va inmana sau, dupa caz, se va comunica, in copie,
contravenientului si, daca este cazul, partii vatamate si proprietarului
bunurilor confiscate.
(2) Comunicarea se face de catre organul care a aplicat sanctiunea, in
termen de cel mult o luna de la data aplicarii acesteia.
(3) In situatia in care contravenientul a fost sanctionat cu amenda, precum
si daca a fost obligat la despagubiri, o data cu procesul-verbal acestuia i se
va comunica si instiintarea de plata. In instiintarea de plata se va face mentiunea
cu privire la obligativitatea achitarii amenzii si, dupa caz, a despagubirii,
in termen de 15 zile de la comunicare, in caz contrar urmand sa se procedeze la
executarea silita.
Art. 26
(1) Daca agentul constatator aplica si sanctiunea, iar contravenientul este
prezent la incheierea procesului-verbal acestuia copia de pe acesta si
instiintarea de plata se inmaneaza contravenientului, facandu-se mentiune in
acest sens in procesul-verbal. Contravenientul va semna de primire.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica si fata de celelalte persoane carora
trebuie sa li se comunice copia de pe procesul-verbal, daca sunt prezente la
incheierea acestuia.
(3) In cazul in care contravenientul nu este prezent sau, desi prezent,
refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia, precum si a
instiintarii de plata se face de catre agentul constatator in termen de cel
mult o luna de la data incheierii.
Art. 27
Comunicarea procesului-verbal si a instiintarii de plata de face prin
posta, cu aviz de primire, sau prin afisare la domiciliul sau la sediul
contravenientului. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces-verbal
semnat de cel putin un martor.
Art. 28
(1) Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore
de la data incheierii procesului-verbal jumatate din minimul amenzii prevazute
in actul normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta
posibilitate in procesul-verbal. In actul normativ de stabilire a
contraventiilor aceasta posibilitate trebuie mentionata in mod expres.
(2) Plata amenzii se face la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la
trezoreria finantelor publice, iar o copie de pe chitanta se preda de catre
contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din
care acesta face parte, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) In cazul in care contravenientul a achitat jumatate din minimul amenzii
prevazute in actul normativ pentru fapta savarsita orice urmarire inceteaza.
Art. 29
Dispozitiile art. 28 se aplica si in cazurile prevazute la art. 10 alin.
(2), daca contravenientul achita jumatate din minimul amenzii prevazute de
actul normativ pentru fiecare dintre contraventiile constatate, fara ca prin
totalizare sa se depaseasca maximul prevazut pentru contraventia cea mai grava.
Art. 30
(1) Daca persoana imputernicita sa aplice sanctiunea apreciaza ca fapta a
fost savarsita in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, constituie
infractiune, sesizeaza organul de urmarire penala competent.
(2) In cazul in care fapta a fost urmarita ca infractiune si ulterior s-a
stabilit de catre procuror sau de catre instanta ca ea ar putea constitui
contraventie, actul de sesizare sau de constatare a faptei, impreuna cu o copie
de pe rezolutia, ordonanta sau, dupa caz, de pe hotararea judecatoreasca, se
trimite de indata organului in drept sa constate contraventia, pentru a lua
masurile ce se impun conform legii.
(3) Termenul de 6 luni pentru aplicarea sanctiunii in cazul prevazut la
alin. (2) curge de la data sesizarii organului in drept sa aplice sanctiunea.
CAP. 4
Caile de atac
Art. 31
(1) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data
inmanarii sau comunicarii acestuia.
(2) Partea vatamata poate face plangere numai in ceea ce priveste
despagubirea, iar cel caruia ii apartin bunurile confiscate, altul decat
contravenientul, numai in ceea ce priveste masura confiscarii.
Art. 32
(1) Plangerea insotita de copia de pe procesul-verbal de constatare a
contraventiei se depune la organul din care face parte agentul constatator,
acesta fiind obligat sa o primeasca si sa inmaneze depunatorului o dovada in
acest sens.
(2) Plangerea impreuna cu dosarul cauzei se trimit de indata judecatoriei
in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia.
(3) Plangerea suspenda executarea. Plangerea persoanelor prevazute la art.
31 alin. (2) suspenda executarea numai in ceea ce priveste despagubirea sau,
dupa caz, masura confiscarii.
Art. 33
(1) Judecatoria va fixa termen de judecata, care nu va depasi 30 de zile,
si va dispune citarea contravenientului sau, dupa caz, a persoanei care a facut
plangerea, a organului care a aplicat sanctiunea, a martorilor indicati in
procesul-verbal sau in plangere, precum si a oricaror alte persoane in masura
sa contribuie la rezolvarea temeinica a cauzei.
(2) In cazul in care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de
circulatie, judecatoria va cita si societatea de asigurari mentionata in
procesul-verbal de constatare a contraventiei.
Art. 34
(1) Instanta competenta sa solutioneze plangerea, dupa ce verifica daca
aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si pe
celelalte persoane citate, daca acestia s-au prezentat, administreaza orice
alte probe prevazute de lege, necesare in vederea verificarii legalitatii si
temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste asupra sanctiunii, despagubirii
stabilite, precum si asupra masurii confiscarii.
(2) Hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat plangerea poate fi
atacata cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare. Motivarea recursului
nu este obligatorie. Motivele de recurs pot fi sustinute si oral in fata instantei.
Recursul suspenda executarea hotararii.
Art. 35
Plangerile impotriva proceselor-verbale de constatare si sanctionare a
contraventiilor se solutioneaza cu precadere.
Art. 36
Plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei, recursul formulat impotriva hotararii judecatoresti prin care
s-a solutionat plangerea, precum si orice alte cereri incidente sunt scutite de
taxa judiciara de timbru.
CAP. 5
Executarea sanctiunilor contraventionale
Art. 37
Procesul-verbal neatacat in termenul prevazut la art. 31, precum si
hotararea judecatoreasca irevocabila prin care s-a solutionat plangerea
constituie titlu executoriu, fara vreo alta formalitate.
Art. 38
(1) Avertismentul se adreseaza oral atunci cand contravenientul este
prezent la constatarea contraventiei si sanctiunea este aplicata de agentul
constatator.
(2) In celelalte cazuri avertismentul se socoteste executat prin
comunicarea procesului-verbal de constatare a contraventiei, cu rezolutia
corespunzatoare.
(3) Daca sanctiunea a fost aplicata de instanta prin inlocuirea amenzii
contraventionale cu avertisment, comunicarea acesteia se face prin
incunostintare scrisa.
Art. 39
(1) Punerea in executare a sanctiunii amenzii contraventionale se face
astfel:
a) de catre organul din care face parte agentul constatator, ori de cate
ori nu se exercita calea de atac impotriva procesului-verbal de constatare a
contraventiei in termenul prevazut de lege;
b) de catre instanta judecatoreasca, in celelalte cazuri.
(2) In vederea executarii amenzii organele prevazute la alin. (1) vor
comunica din oficiu organelor de specialitate ale directiilor generale ale
finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si unitatilor
subordonante acestora, in a caror raza teritoriala domiciliaza sau isi are
sediul contravenientul, procesul-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei sau, dupa caz, dispozitivul hotararii judecatoresti prin care s-a
solutionat plangerea.
(3) Executarea se face in conditiile prevazute de dispozitiile legale
privind executarea silita a creantelor bugetare.
(4) Impotriva actelor de executare se poate face contestatie la executare,
in conditiile legii.
Art. 40
Executarea sanctiunilor contraventionale complementare se face potrivit
dispozitiilor legale.
Art. 41
(1) Confiscarea se aduce la indeplinire de organul care a dispus aceasta
masura, in conditiile legii.
(2) In caz de anulare sau de constatare a nulitatii procesului-verbal
bunurile confiscate, cu exceptia celor a caror detinere sau circulatie este
interzisa prin lege, se restituie de indata celui in drept.
(3) Daca bunurile prevazute la alin. (2) au fost valorificate, instanta va
dispune sa se achite celui in drept o despagubire care se stabileste in raport
cu valoarea de circulatie a bunurilor.
Art. 42
In scopul executarii despagubirii stabilite pe baza de tarif actele
prevazute la art. 39 alin. (2) se comunica si partii vatamate, care va proceda
potrivit dispozitiilor legale referitoare la executarea silita a creantelor.
Art. 43
Executarea sanctiunii inchisorii contraventionale se face in locurile si in
modalitatile prevazute de legea speciala.
CAP. 6
Dispozitii speciale si tranzitorii
Art. 44
(1) Sanctiunile prevazute in prezenta ordonanta nu se aplica in cazul
contraventiilor savarsite de militarii in termen. Procesul-verbal de constatare
se trimite comandantului unitatii din care face parte contravenientul, pentru a
i se aplica masuri disciplinare, daca se constata ca acesta este intemeiat.
(2) Daca prin contraventia savarsita de un militar in termen s-a produs o
paguba sau daca sunt bunuri supuse confiscarii, organul competent potrivit
legii va stabili despagubirea pe baza de tarif si va dispune asupra
confiscarii. Cate o copie de pe procesul-verbal se comunica contravenientului,
partii vatamate si celui caruia ii apartin bunurile confiscate.
Art. 45
In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
Ministerul de Interne si Ministerul Finantelor Publice vor elabora si vor
supune spre aprobare Guvernului norme metodologice privind regimul tichetelor
de inscriere a contraventiilor, prevazute la art. 16 alin. (2) si (4).
Art. 46
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne, precum si celelalte
autoritati ale administratiei publice care au structuri militare vor stabili
prin regulamentele interne organele competente sa constate si sa aplice
sanctiunile in cazul contraventiilor savarsite de cadrele militare si de
angajatii civili in legatura cu serviciul.
Art. 47
Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu dispozitiile Codului de
procedura civila.
Art. 48
Ori de cate ori intr-o lege speciala sau in alt act normativ anterior se
face trimitere la Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, trimiterea se va socoti facuta la dispozitiile corespunzatoare
din prezenta ordonanta.
Art. 49
Cauzele aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante vor continua sa se judece potrivit legii aplicabile in
momentul constatarii contraventiei.
Art. 50
Actele normative prin care se stabilesc contraventii, in vigoare la data
publicarii prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, vor
fi modificate sau completate, daca este cazul, in termen de 3 luni, potrivit
prevederilor acesteia.
Art. 51
(1) Prezenta ordonanta va intra in vigoare in termen de 30 de zile de la
data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 148
din 14 noiembrie 1968, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul justitiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministru de interne,
Ioan Rus