ORDIN Nr. 95 din 24
ianuarie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind inchiderea conturilor contabile, intocmirea si depunerea
situatiilor financiare la 31 decembrie 2005
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 83 din 30 ianuarie 2006
In temeiul
prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
In baza
prevederilor art. 4 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, ministrul
finanţelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. -
Se aprobă Normele metodologice privind închiderea conturilor contabile,
întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare la 31 decembrie 2005, prevăzute
în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală a contabilităţii publice şi a sistemului de decontări
în sectorul public va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
NORME METODOLOGICE
privind închiderea conturilor
contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor
financiare la 31 decembrie 2005
Ministerele, celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi
publice, instituţiile publice autonome şi instituţiile publice subordonate au
obligaţia, potrivit Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, să întocmească situaţii financiare trimestriale şi
anuale care se compun din bilanţ, cont de execuţie bugetara şi anexe.
Situaţiile financiare ale anului
2005 reprezintă documente oficiale de prezentare a situaţiei patrimoniului
aflat în administrarea statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale,
precum si a execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli la data de 31 decembrie 2005,
Potrivit prevederilor art. 6 alin.
(1) din Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, modificata prin Ordonanţa Guvernului nr. 5/2005, din data de 1
iulie 2005 instituţiile
publice intocmesc situaţii
financiare (bilanţ, cont de
execuţie bugetara si anexe) in
moneda noua, la nivel de leu, fara subdiviziuni.
In baza
art. 56 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, pe baza
situaţiilor financiare anuale prezentate de ordonatorii principali de credite,
a conturilor privind execuţia de casă a bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat şi a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de
organele care, potrivit legii, au această sarcină, şi în urma verificării şi
analizării acestora,
Ministerul Finanţelor Publice elaborează contul general anual de execuţie a
bugetului de stat şi, respectiv, contul de execuţie a bugetului asigurărilor
sociale de stat, pe care le prezintă Guvernului şi care, după verificare de
către Curtea de Conturi, se aprobă de Parlament.
Potrivit prevederilor art. 39 alin.
(1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte anual bilanţul instituţiilor publice.
Bilanţul anual al instituţiilor publice, în structura stabilită de
Ministerul Finanţelor Publice, se prezintă Guvernului o dată cu contul general
anual de execuţie a bugetului de stat.
Având în vedere importanţa
lucrărilor ce se elaborează de către Ministerul Finanţelor Publice în baza
situaţiilor financiare anuale întocmite de ministere, celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi
publice şi instituţii publice autonome, ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentelor financiar-contabile au obligaţia încheierii
execuţiei bugetare în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind
încheierea execuţiei bugetare
a anului 2005, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1952/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Nr.1164 din 22 decembrie 2005, precum şi cu prevederile
prezentelor norme metodologice.
Situaţiile financiare anuale
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr.
1.801/1995, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 268 din 20 noiembrie 1995, cu
modificările ulterioare, precum si anexele Ia acestea
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1745/2002, publicate in Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 22 din 16 ianuarie 2003 si Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 117/2004, publicat in
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 27
ianuarie 2004, se întocmesc pe formularele elaborate de Ministerul Finanţelor
Publice în anul 2005, adaptate structurii indicatorilor aprobaţi în Legea
bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, si ale
ordonanţelor de rectificare,
precum si altor reglementari in vigoare, formulare afişate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice : www.mfinante.ro .
Situaţiile financiare anuale ale
instituţiilor publice finanţate din bugetul asigurărilor sociale de stat şi
bugetul asigurărilor pentru şomaj se întocmesc pe formularele elaborate de
Ministerul Finanţelor Publice, cu avizul Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei, în condiţiile Legii bugetului asigurărilor sociale de stat
pe anul 2005 nr. 512/2004 si ale ordonanţelor de rectificare.
1. Intocmirea
bilanţului contabil
La întocmirea bilanţului contabil
se vor avea în vedere următoarele: 1.1. Bilanţul contabil se întocmeşte pe baza
ultimei balanţe de verificare a conturilor sintetice la 31 decembrie 2005, pusă de acord cu
balanţele de verificare ale conturilor analitice, după înregistrarea
cronologică şi sistematică a operaţiunilor consemnate
în documente justificative, întocmite potrivit legii. Se vor efectua, în
prealabil:
- analiza soldurilor conturilor
contabile astfel încât acestea să reflecte operaţiuni patrimoniale ale
instituţiei publice şi să corespundă funcţiunii stabilite în planurile de conturi în vigoare;
- clarificarea sumelor ce se
menţin nejustificat în conturile 220 "Debitori", 225 "Clienţi", 231
"Creditori", 234 "Furnizori" etc, urmărindu-se achitarea obligaţiilor şi încasarea creanţelor în
lei şi în valută, după caz;
- analiza sumelor încasate de la debitori sau clienţi din anii precedenţi, care, potrivit
legii, se virează la bugetul de stat sau bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj,
bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate, după caz, subcapitolul 30.01.03,
respectiv 30.02.03, 30.03.03, 30.04.03, 30.05.03 "Restituiri de fonduri
din finanţarea bugetară a anilor precedenţi".
1.2. In conformitate cu prevederile
art.7 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991 republicata, instituţiile publice au obligaţia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de activ si de
pasiv deţinute la începutul
activităţii, cel puţin odată pe an pe parcursul funcţionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activităţii, precum si in alte situaţii prevăzute de lege.
Potrivit pct. 5 din Normele privind
organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1753/2004, publicat in
Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 1174 din
13 decembrie 2004, „Inventarierea anuala a elementelor de activ si de pasiv se
face, de regula, cu ocazia incheierii exerciţiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activităţii fiecărei unităţi".
In conformitate cu prevederile art.
20 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
şi ale pct. 10 lit. B Anexa 1
din Normele metodologice de întocmire şi utilizare a registrelor si
formularelor comune pe economie, privind activitatea financiara si contabila,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1850/2005, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 bis din 7 ianuarie 2005, instituţiile publice au obligaţia
să completeze Registrul-inventar, pe baza inventarierii
faptice a fiecărui cont de
activ si de pasiv.
Elementele de activ si de pasiv
înscrise in Registrul-inventar au la baza listele de inventariere sau alte
documente care justifica conţinutul
acestora .
Potrivit prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 1.031/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcătuiesc domeniul public al
statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, bunurile proprietate
publică aflate în administrarea ministerelor şi celorlalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi instituţiilor publice
subordonate acestora se inventariază anual pe liste de inventariere distincte.
Persoanele juridice care, potrivit legii, au în concesiune, închiriere sau în
folosinţă gratuită bunuri din domeniul public sau privat al statului ori al
unităţilor administrativ-teritoriale au obligaţia inventarierii anuale a bunurilor respective pe liste de
inventariere distincte, care se transmit şi titularului dreptului de
administrare.
1.3. In contabilitatea Administraţiei Naţionale a
Rezervelor de Stat, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului
Roman de Informaţii, Serviciului de Protecţie si Paza şi/sau unităţilor din subordinea acestora, operaţiunile
de compensare a obligaţiilor datorate agenţilor
economici distribuitori de benzina si motorina, prin compensare cu sumele
datorate de aceştia la bugetul
de stat, potrivit prevederilor art. 43 din Legea bugetului de stat pe anul
2005, nr. 511/2004, se reflectă în creditul contului 701 "Finanţarea în baza unor acte normative speciale" -analitic 701.11 "Finanţarea în baza prevederilor art. 43 din Legea bugetului
de stat pe anul 2005 nr. 511/2004".
In creditul acestui cont
Administraţia Naţionala a Rezervelor de Stat, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Serviciul Roman de Informaţii, Serviciul de Protecţie si Paza şi/sau
unităţile din subordinea acestora înregistrează sumele datorate şi neachitate
agenţilor economici distribuitori de carburanţi si lubrifiant!, care au intrat în acţiunea de compensare a unor obligaţii bugetare, potrivit prevederilor art. 43 din Legea bugetului de stat pe anul 2005,
nr. 511/2004:
234
"Furnizori”/analitic = 701
"Finanţarea in baza unor
distinct acte
normative speciale"
Analitic
701.11 "Finanţarea în
baza
prevederilor art. 43 din
Legea bugetului de stat
pe anul 2005, nr. 511/2004"
Contul 701 "Finanţarea în baza unor acte normative speciale" se debitează
la finele anului prin creditul contului 410 "Cheltuielile instituţiei
publice finanţate de la buget" sau 702 "Finanţarea de la buget
privind anii precedenţi şi alte surse", după caz:
70l"Finantarea in baza . = %
unor acte
normative 410 "Cheltuielile instituţiei
speciale"-analitic: publice finanţate de la
701.11 „Finanţarea in baza
buget"
prevederilor art.
43 702 „Finanţarea de la buget
din Legea bugetului de
stat privind anii precedenţi
pe
anul 2005, nr.511/2004." si alte surse”
Soldul contului reprezintă contravaloarea materialelor neconsumate din
finanţarea în baza prevederilor art. 43 din Legea
bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004.
1.4. Potrivit prevederilor art. 19 alin. (5) din Legea
contabilităţii nr. 82/1991, republicată, la
instituţiile publice, rezultatul execuţiei bugetare se stabileşte anual prin
închiderea conturilor de cheltuieli efective şi a conturilor de surse din care
au fost efectuate.
In aplicarea prevederilor de mai sus, precum şi a unor prevederi ale Normelor metodologice privind încheierea
exerciţiului bugetar al anului 2005, în bilanţul contabil încheiat la 31 decembrie 2005, următoarele conturi nu pot prezenta sold:
- La instituţiile publice finanţate de la buget:
-
contul 101 „Disponibil al bugetului de stat la
trezoreria statului" ;
-
contul 105 „Disponibil al instituţiei publice" (cu excepţia
disponibilităţilor din finanţarea
externa nerambursabila si creditelor externe);
- contul 105.01 „Disponibil din procurarea
valutei la instituţiile
publice" ;
- contul 118 „Disponibil din contravaloarea în
lei a sumelor încasate
in valuta" ;
-
contul 13 "Casa";
-
contul 410 "Cheltuielile
instituţiei publice finanţate de la buget"
(se închide prin debitul contului 700 "Finanţare de la buget privind anul
curent");
- contul 412 "Diferenţe de curs
valutar" se închide astfel:
soldul creditor al contului 412
se închide prin creditul contului 702 "Finanţarea de la buget privind
anii precedenţi şi alte surse"; soldul debitor al
contului 412 se închide prin debitul contului 702
"Finanţarea de la buget privind anii precedenţi şi
alte surse";
- contul 421 "Cheltuieli din fonduri cu
destinaţie specială" (se
închide prin debitul contului 337 "Fonduri
cu
destinaţie specială", distinct pentru
fiecare fond constituit potrivit reglementărilor legale în vigoare);
- contul 423 „Cheltuieli cu comisioane si speze
bancare" ( se inchide
prin debitul contului 522 „Venituri din dobânzi
bancare") ;
- contul 443 "Cheltuieli din fondul
extrabugetar conform Legii nr.112/1995" (se închide prin debitul contului
343 "Fondul extrabugetar conform Legii nr. 112/1995"); - contul
501 "Veniturile bugetului de stat" (se închide prin creditul
contului 101 "Disponibil al
bugetului de stat la trezoreria statului"); - contul 700 "Finanţarea de la buget privind anul curent" (se închide prin
creditul conturilor 410 "Cheltuielile instituţiei publice finanţate de la
buget", respectiv 702 "Finanţarea de la buget privind anii precedenţi
şi alte surse").
La instituţiile publice finanţate din venituri proprii, venituri proprii si subvenţii de la bugetul de stat:
-
contul 13 "Casa";
-
contul 412 "Diferenţe
de curs valutar" se închide în funcţie de
natura diferentelor de curs valutar favorabile sau
nefavorabile, astfel:
soldul creditor al contului 412 se închide prin creditul
contului 528 "Venituri din anii precedenţi şi
alte surse"; soldul debitor al contului 412 se
închide prin debitul contului 528 "Venituri din
anii precedenţi şi alte surse";
- contul 420 "Cheltuielile instituţiei publice
finanţate din venituri
proprii" (se închide prin debitul contului 520
"Veniturile proprii ale instituţiei
publice"). Fac excepţie cheltuielile aferente producţiei neterminate aflate în stoc la 31 decembrie 2005;
- contul 425 "Cheltuielile
instituţiilor de învăţământ conform Legii
nr. 84/1995" (se închide prin debitul contului 525 "Veniturile instituţiilor de învăţământ conform Legii nr. 84/1995");
- contul 427 "Cheltuielile activităţilor
sanitare conform Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002"
(se închide prin debitul contului 527 "Venituri
din activitatea sanitară");
- contul 491 "Cheltuieli din venituri pentru
finanţarea de bază a
instituţiilor de învăţământ
superior" (se închide prin debitul contului 591 "Venituri pentru
finanţarea de bază a instituţiilor de învăţământ superior");
- contul 492 "Cheltuieli din alocaţii bugetare
cu destinaţie specială"
(se închide prin debitul contului 592 "Venituri
din alocaţii bugetare cu destinaţie specială"). Soldurile debitoare ale
conturilor 420, 425, 427, 491 şi 492, rămase neînchise, în cazul în care veniturile încasate au fost mai
mici decât cheltuielile efectuate în limita bugetului
aprobat, se închid la finele anului 2005 prin debitul
contului 528 "Venituri din anii precedenţi şi alte surse".
La unităţile administrativ-teritoriale:
- contul 102 "Disponibil al bugetului local la
trezoreria statului";
-
contul 13 "Casa";
-
contul 202 „Sume acordate din fondul de rulment
pentru acoperirea
golurilor temporare de casa";
- contul 209 „Sume primite din fondul de rulment
pentru acoperirea
golurilor temporare de casa";
- contul 401 „Cheltuieli din fondul de rulment"
(se inchide prin debitul
contului 339 „Fondul de rulment „ );
- contul 472 „Cheltuieli din fondul pentru construcţii de locuinţe „ (se
inchide prin debitul contului 372 „Fondul pentru
construcţii de locuinţe");
- contul 476 „Cheltuieli din taxe speciale" (
se inchide prin debitul
contului 376 „Taxe speciale")
- contul 481 „Cheltuieli din sume reprezentând
amortizarea activelor
fixe deţinute de serviciile publice de interes local" (se inchide prin
debitul contului 381 „Sume reprezentând amortizarea activelor fixe deţinute de serviciile publice de interes
local" ) ;
- contul 482 „Cheltuieli din fonduri externe
nerambursabile" (se
inchide prin debitul contului 382 „Fonduri externe
nerambursabile");
-
contul 400*) "Cheltuielile bugetului
local";
-
contul 500**) "Veniturile bugetului local1';
-
contul 57 "Rezultatul execuţiei
bugetare".
*) Se închide prin debitul
contului 57 "Rezultatul execuţiei bugetare". **) Se închide
prin creditul contului 57 "Rezultatul execuţiei bugetare".
NOTĂ:
In situaţia în care bugetul local nu poate rambursa eventualele
împrumuturi restante, dobânzile şi comisioanele aferente, contul 102.01
"Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" nu prezintă sold.
La instituţiile publice finanţate din bugetul
asigurărilor sociale de stat:
-contul 13 "Casa";
- contul 408 "Cheltuielile bugetului
asigurărilor sociale de stat" (se
închide prin debitul contului 57 "Rezultatul execuţiei bugetare");
- contul 504 "Veniturile bugetului
asigurărilor sociale de stat" ( se
inchide prin creditul contului 57 „Rezultatul execuţiei bugetare");
- contul 506 „Subvenţii primite de bugetul asigurărilor sociale de stat
(se inchide prin creditul contului 57 „Rezultatul
execuţiei bugetare"); La
instituţiile
publice finanţate
din bugetul asigurărilor sociale pentru şomaj :
-
contul 13 „Casa";
-
contul 436 „Cheltuielile bugetului asigurărilor pentru şomaj „
( se inchide prin debitul contului
57 „Rezultatul execuţiei
bugetare");
- contul 536 „Veniturile bugetului asigurărilor pentru şomaj" ( se
inchide prin creditul contului 57
„Rezultatul execuţiei
bugetare") .
La instituţiile publice finanţate din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate:
-contul 13 „Casa";
- contul 479 „Cheltuielile bugetului Fondului naţional unic de
asigurări
sociale de sănătate (se inchide prin debitul contului 57
„Rezultatul execuţiei bugetare");
- contul 579 „Veniturile bugetului Fondului naţional unic de
asigurări
sociale de sănătate ( se inchide prin creditul contului
57 „Rezultatul execuţiei
bugetare").
1.5. După intocmirea bilanţului
contabil la 31 decembrie 2005 potrivit prezentelor norme, se vor efectua următoarele operaţiuni:
a) închiderea
conturilor existente la 31 decembrie 2005 conform Ordinului ministrului finanţelor nr. 324/1984, cu modificările si completările ulterioare :
- pentru conturile de activ :
978 „Bilanţ de închidere"
= %
Conturi de activ
- pentru conturile de pasiv :
% = 978 „Bilanţ de inchidere"
Conturi de pasiv
b) Deschiderea conturilor la 1
ianuarie 2006 potrivit anexei „Transpunerea soldurilor din balanţa de verificare de la 31 decembrie 2005 in
noul plan de conturi general" aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1917/2005 publicat in
Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 1186 bis din 29 decembrie 2005 :
- pentru conturile de activ :
% = 891 „Bilanţ de deschidere"
Conturi de activ
- pentru conturile de pasiv :
891 „Bilanţ de deschidere" = %
Conturi de pasiv
1.6. Prevederile din Ordinul ministrului
finanţelor publice nr.
1577/2003 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr 520/2003 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilităţii veniturilor bugetare referitoare la
inregistrarea in contabilitatea Direcţiei generale a contabilităţii publice a acţiunilor
rezultate din conversia in acţiuni
a creanţelor fondului de risc
pentru garanţii de stat si
fondul de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului, precum si prevederile referitoare la derularea operaţiunilor de incasare si virare la buget a
dividendelor aferente acţiunilor
dobândite raman valabile si după data de 1 ianuarie 2006.
Prevederile Cap. I
„Reflectarea in contabilitate a operaţiunilor privind declararea si colectarea creanţelor bugetare reprezentând contribuţii sociale" din Normele metodologice
privind modul de reflectare în contabilitatea instituţiilor publice a unor operaţiuni ce decurg din aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementari in domeniul
financiar, aprobata si modificata prin Legea nr. 609/2003, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor
publice nr, 650/2004, cu excepţia celor referitoare la inregistrarea in contabilitate a
principalelor operaţiuni,
raman valabile si după data de
1 ianuarie 2006.
1.7. Instituţiile
publice care la finele anului 2005 au dispus plaţi aferente unor cheltuieli angajate, lichidate, ordonanţate si plătite in limita creditelor bugetare aprobate in bugetul anului 2005,
returnate in anul 2006 ca urmare a unor erori de completare a ordinelor de
plata, pot reinitia plăţile
respective din conturile in care sumele restituite au fost incasate , fara
afectarea bugetului anului 2006.
1.8. In vederea prezentării
unei imagini fidele asupra patrimoniului aflat in administrarea ordonatorului
principal de credite, se pot efectua unele operaţiuni de consolidare (eliminarea contului 213 „Alte decontări" din activul si pasivul bilanţului centralizat, precum si consolidarea
conturilor privind taxa pe valoarea adăugata de plata, respectiv de recuperat).
2. Reflectarea in
contabilitatea instituţiilor
publice a operaţiunilor
privind încheierea exerciţiului
bugetar al anului 2005, cuprinse in Normele aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr.
1952/2005
2.1. La unităţile administrativ-teritoriale, reflectarea în
contabilitate a operaţiunilor cuprinse în cap. IV "încheierea execuţiei bugetelor
locale":
Punctul 4.8(1)
- Constituirea disponibilului cu destinaţie specială din cote defalcate din
impozitul pe venit, care urmează a fi alocate bugetelor
locale, rezervat de către unităţile trezoreriei
statului în contul 50.02.07 "Disponibil cu destinaţie specială din cote
defalcate din impozitul pe venit care urmează a fi
alocate bugetelor locale":
119.01 = 337
„ Disponibil din fonduri cu „Fonduri cu destinaţie speciala"
destinaţie speciala si
de analitic 337.40 „Cote defalcate
redistribuire" din impozitul pe venit care
urmează a fi alocate bugetelor locale "
Disponibilul cu destinaţie
specială din cote defalcate din impozitul pe venit, care urmează a fi alocate bugetelor locale, se raportează
în anexa
500 = 57.01
„Veniturile bugetului local"
"Rezultatul execuţiei
bugetelor locale"
57.01 = 400
"Rezultatul execuţiei bugetelor "Cheltuielile bugetului local"
locale"
c) utilizarea cu
prioritate a excedentului din exerciţiul curent al
bugetului local pentru rambursarea eventualelor împrumuturi restante,
plata dobânzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri aferente
acestora:
57.01 = 102
"Rezultatul execuţiei bugetelor locale" "Disponibil al bugetului
local la
trezoreria
statului"
d)
constituirea fondului de rulment propriu:
57.01 = 339
"Rezultatul execuţiei bugetelor locale" "Fondul de rulment"
si,
102.01 = 102
"Disponibil din fondul de rulment
"Disponibil al bugetului
al bugetului local " local la
trezoreria statului"
2. In situaţia în care veniturile sunt mai mici
decât cheltuielile bugetului local (punctul 4.10.1.2):
a) închiderea conturilor de
venituri şi de cheltuieli pentru stabilirea rezultatului execuţiei bugetelor locale :
500 = 57.01
"Veniturile bugetului local"
"Rezultatul execuţiei
bugetelor
locale"
57.01 = 400
"Rezultatul execuţiei bugetelor locale" "Cheltuielile
bugetului local"
b) Pe baza hotărârii consiliilor locale, judeţene si Consiliului General al municipiului
Bucureşti acoperirea definitivă a deficitului rezultat
din execuţia bugetului local, din fondul de rulment propriu al unităţii
administrativ-teritoriale:
401 = 102.01
"Cheltuieli din fondul "Disponibil
din fondul de
de rulment" rulment al
bugetului local"
si,
102 = 57.01
„Disponibil al
bugetului „Rezultatul execuţiei bugetelor
local la trezoreria
statului" locale"
NOTĂ: După efectuarea înregistrărilor
contabile de mai sus, contul 57.01 nu prezintă sold, iar soldul contului
102.01, trebuie să fie identic cu soldul contului 82.98.02.01 „Excedent"
deschis la unităţile trezoreriei statului.
2.2. La Casa Naţională de Pensii
şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale şi instituţiile subordonate, reflectarea
în contabilitate a operaţiunilor cuprinse în cap. V
"încheierea execuţiei bugetului asigurărilor
sociale de stat":
Punctul V.l
- Inchiderea conturilor de venituri şi cheltuieli ale sistemului de
asigurare pentru accidente de munca şi boli profesionale - punctul 5.1.1.
- Inchiderea conturilor de venituri ale sistemului de asigurare pentru
accidente de munca şi boli profesionale (subcapitolele
11.04.01,
11.04.02, 11.04.03 si 22.04.10):
504 = 57.03
„Veniturile bugetului asigurărilor
„ Rezultatul execuţiei bugetare"
sociale de stat"
-analitic 57.03.01"Rezultatul
execuţiei sistemului de asigurări
pentru accidente de munca si boli profesionale"
- Inchiderea
conturilor de cheltuieli ale sistemului de asigurare
pentru
accidente de munca şi boli profesionale (subcapitolele 61.04 si 74.04 ):
57.03 = 408
„Rezultatul execuţiei bugetare"
„ Cheltuielile bugetului
analitic 57.03.01"Rezultatul
asigurărilor sociale de
stat"
execuţiei
sistemului de asigurări
pentru accidente de munca si boli
profesionale"
- Virarea
disponibilităţilor din anii precedenţi existente in soldul contului 30.01 „ Disponibil al Fondului iniţial pentru
funcţionarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale" in contul 81.01.98.04.04 „
Excedent al sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli
profesionale" - punctul 5.3.2.3
103 = 141
„ Disponibil al bugetului asigurărilor „ Disponibil din
fondul iniţial
sociale de stat" pentru funcţionarea sistemului
de asigurare pentru accidente
de muncă şi boli profesionale"
341 = 57.03
„ Fondul iniţial pentru funcţionarea „Rezultatul execuţiei
bugetare"
sistemului de asigurare pentru
-analitic 57.03.01 "Rezultatul
accidente de munca si boli execuţiei sistemului de
profesionale"
asigurări pentru accidente
de munca si boli profesionale"
Punctul V.2
-
Inchiderea conturilor
de venituri şi cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat - punctul
5.2.2
-
Inchiderea conturilor de venituri ale bugetului asigurărilor sociale de stat ( cu excepţia celor menţionate la punctul 5.1.1) :
%
= 57.03
"Rezultatul execuţiei bugetare"
504 "Veniturile bugetului asigurarilor de
stat" „Rezultatul analitic 57.03.02
execuţiei bugetului asigurărilor
sociale
de stat"
506
"Subvenţii primite de bugetul asigurărilor sociale
de stat"
- Inchiderea
conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat ( cu excepţia
celor menţionate la punctul 5.1.1.):
57.03 = 408
"Rezultatul execuţiei
"Cheltuielile bugetului
bugetare"
asigurărilor sociale de stat"
analitic 57.03.02 „Rezultatul
execuţiei
bugetului asigurărilor
sociale de stat"
- Finanţarea cheltuielilor bugetului
asigurărilor sociale de stat din disponibilităţile contului curent general al
trezoreriei statului:
103 = 710
"Disponibil al bugetului
"Finanţarea bugetului
asigurărilor sociale asigurărilor
sociale de
de stat" stat
de la trezoreria statului"
2.3. La Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi unităţile subordonate,
reflectarea în contabilitate a operaţiunilor cuprinse
la cap. VI "încheierea
execuţiei fondurilor speciale":
Punctul 6.1.1 - închiderea conturilor de venituri şi
cheltuieli ale bugetului asigurărilor pentru şomaj:
- închiderea
conturilor de venituri ale bugetului asigurărilor pentru
şomaj - punctul 6.1.4:
536 57.04
" Veniturile bugetului asigurărilor = "Rezultatul execuţiei
pentru şomaj"
bugetare"
- închiderea
conturilor de cheltuieli ale bugetului asigurărilor pentru
şomaj - punctul 6.1.5:
57.04 436
"Rezultatul execuţiei =
„Cheltuielile bugetului
bugetare"
asigurărilor pentru şomaj"
Transferarea de către agenţiile teritoriale pentu ocuparea forţei de munca a rezultatului execuţiei bugetului asigurărilor pentru şomaj
inregistrat la finele aului 2005, in contul 86.00.00,, Excedent /Deficit curent
al bugetului asigurărilor
pentru şomaj pe anul
2005" deschis pe seama Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de
Munca la Activitatea de trezorerie si contabilitate publica a Municipiului
Bucureşti:
- transferul excedentului bugetar :
57.04 = 116
"Rezultatul execuţiei
„ Disponibil al bugetului
'bugetare" asigurărilor pentru şomaj"
- preluarea deficitului bugetar :
116 = 57.04
" Disponibil al bugetului "Rezultatul execuţiei bugetare"
asigurărilor
pentru şomaj"
2.4. La Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate şi unităţile subordonate, reflectarea în contabilitate
a operaţiunilor cuprinse în cap. VI "încheierea execuţiei fondurilor speciale":
Punctul 6.2
- Operaţiunile de incheiere a execuţiei bugetului
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate :
Restituirea subvenţiilor primite de Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate de la bugetul de stat, ramase
neutilizate la fmele anului 2005 (punctul 6.2.1.)
579 =
179
„Veniturile bugetului Fondului
„Disponibil din Fondul
naţional
unic de asigurări
sociale naţional
unic de asigurări
de sănătate" sociale
de sănătate"
- Constituirea fondului de
rezerva in cota de 1% aplicata asupra veniturilor colectate in anul curent
-punctul 6.2.1 .(1) la 6.2.1.(6):
579
= 179
„Veniturile bugetului
Fondului „Disponibil din Fondul
naţional
unic de asigurări
sociale naţional unic de asigurări
de sănătate" sociale de sănătate"
si,
129 = 350
„Disponibil din fondul de
„Fondul de rezerva
rezerva constituit potrivit
constituit potrivit
O.U.G.
150/2002" O.U.G. 150 /2002"
- Inchiderea
conturilor de venituri şi
cheltuieli ale bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate (punctul 6.2.2 )
- închiderea conturilor de venituri ale bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate:
579 =
57.05
„Veniturile bugetului Fondului naţional
"Rezultatul execuţiei
unic de asigurări sociale de sănătate" bugetare"
-închiderea conturilor de
cheltuieli ale bugetului Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate:
57.05 = 479
"Rezultatul execuţiei bugetare" „ Cheltuielile bugetului
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate "
-Acoperirea deficitului curent al
bugetului Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate din fondul de rezerva ( punctul 6.2.3.2)
350 = 57.05
"Fondul de rezerva constituit "Rezultatul
execuţiei bugetare"
conform Ordonanţei de
urgenta a Guvernului nr. 150/2002"
si,
179 = 129
"Disponibil din fondul naţional "Disponibil din fondul de
unic de asigurări sociale de rezerva constituit conform
sănătate"
Ordonanţei de urgenta a
Guvernului nr. 150/2002"
Transferarea de către casele de asigurări de sănătate judeţene, Casa de Asigurări de Sănătate a
Municipiului Bucureşti, Casa
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, a rezultatului execuţiei
bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate in contul
87.00.00 „ Excedent /Deficit
curent al bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe
anul 2005" deschis pe seama Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
- transferul excedentului bugetar :
57.05 = 179
"Rezultatul execuţiei bugetare" " Disponibil al bugetului
Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate"
- preluarea deficitului bugetar :
179 = 57.05
" Disponibil al bugetului "Rezultatul execuţiei bugetare"
Fondului naţional unic
de asigurări sociale de
sănătate"
A
2.5. In conformitate cu
prevederile Normelor metodologice privind organizarea
şi conducerea contabilităţii veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 520/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din
25 aprilie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, compartimentele de
contabilitate din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene si a Municipiului Bucureşti, precum si Direcţia generala de administrare a marilor
contribuabili care ţin evidenţa sumelor încasate din impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri ale
bugetului de stat vor avea în vedere închiderea contului 501 "Veniturile bugetului de stat" la 31 decembrie 2005, astfel:
501 "Veniturile
bugetului = 101 "Disponibil al bugetului
de stat" de stat
la trezoreria statului"
Inaintea
intocmirii situaţiilor
financiare anuale compartimentele mai sus menţionate au obligaţia
sa efectueze punctajul de conformitate intre datele înscrise in evidenta
contului 220.31 „Debitori ai bugetului de stat" si cele din evidenta
analitica pe plătitori
organizata la nivelul unităţilor
fiscale teritoriale.
La intocmirea situaţiilor financiare la 31 decembrie 2005,
creditorii bugetari care administrează venituri bugetare, in condiţiile legii, vor asigura concordanta datelor inscrise in bilanţul contabil, cont 220 „Debitori" desfăşurat in conturi sintetice de gradul II
respectiv 220.31 „Debitori ai bugetului de stat", 220.32 „Debitori ai
bugetului local", 220.33 „Debitori ai bugetului asigurărilor sociale de stat", 220.34
„Debitori ai bugetului asigurărilor
pentru şomaj", 220.35
„Debitori ai bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate", cu cele raportate in Anexa 22
„Situaţia creanţelor bugetare neincasate la data de 31
decembrie 2005".
3. Intocmirea
conturilor de execuţie bugetară şi a anexelor
3.1. Potrivit prevederilor art. 56
alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, Ordonanţei Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele
publice locale, aprobata cu modificări si completări prin Legea nr. 108/2004, întocmirea şi raportarea conturilor
anuale de execuţie a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat,
bugetelor locale şi bugetelor fondurilor speciale se
fac pe structura bugetelor aprobate în baza prevederilor Legii bugetului de
stat pe anul 2005 nr. 511/2004, si ale ordonanţelor de
rectificare, ale Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2005 nr. 512/2004 si ale ordonanţelor de rectificare, şi ale hotărârilor
consiliilor locale, judeţene si Consiliului General al Municipiului Bucureşti
din anul 2005, cu respectarea precizărilor din subsolul formularelor privind
"raportarea anuală".
3.2. Ministerele, celelalte organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale,
precum şi alte autorităţi publice care au aprobate prin Legea bugetului de stat
pe anul 2005 nr. 511/2004
"bugete pe programe" vor avea în vedere prevederile Circularei
Ministerului Finanţelor Publice nr. 21.051/2002 şi ale pct. 8 din Circulara Ministerului Finanţelor Publice nr. 18.125/2003.
Potrivit prevederilor art. 56 alin.
(2) din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice,
ordonatorii principali de credite au obligaţia să întocmească şi să anexeze la
situaţiile financiare anuale rapoarte de performanţă în care se prezintă, pe
fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate şi cele obţinute,
indicatorii şi costurile asociate. Raportarea execuţiei bugetului pe programe
se face în structura prevăzută în Legea bugetului de
stat pe anul 2005, nr. 511/2004, cu ajutorul Anexei nr.
27 "Sinteza programelor" şi Anexei nr. 28 "Fişa
programelor" (formulare din situaţiile
financiare).
3.3. In Anexa 10 "Contul de
execuţie a bugetului instituţiei publice" (formular din situaţiile financiare)
se inscriu denumirea şi simbolul capitolelor şi subcapitolelor din bugetul
aprobat al instituţiilor publice finanţate din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor
sociale de stat, intrările de credite externe, fonduri
externe nerambursabile .
In Anexa 10 "Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice" se raportează si veniturile si cheltuielile instituţiilor publice (serviciilor publice) finanţate integral din venituri proprii, respectiv din venituri proprii si
subvenţii acordate de la
bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele locale, după caz, precum si veniturile si cheltuielile
activităţilor finanţate integral din venituri proprii de pe
langa unele instituţii
publice.
3.4. Ministerele si celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice, precum si instituţiile publice din subordinea acestora, care administrează venituri proprii, potrivit legii, vor
raporta execuţia bugetului
astfel
- execuţia bugetului activităţilor finanţate
integral din venituri proprii cuprinse in anexa nr. 3 la Legea bugetului de
stat nr. 511/2004, potrivit structurii prevăzute in bugetul aprobat (Anexa nr.2a cu codul 03);
- execuţia bugetului instituţiilor publice si activităţilor finanţate
integral sau parţial din
venituri proprii, cuprinse in anexa nr. 3 la Legea bugetului de stat nr.
511/2004, potrivit structurii bugetului aprobat (Anexa nr. 2b cu codul 03);
- execuţia bugetului instituţiilor publice si activităţilor finanţate
integral sau parţial din
venituri proprii, care va include atât execuţia bugetelor aprobate prin Legea bugetului de stat nr. 511/2004, cat
si a celorlalte bugete aprobate potrivit legii (Anexa nr. 2 cu codul 20,
formular din situaţiile
financiare).
3.5. Anexa nr. 14 "Detalierea
cheltuielilor" (formular din situaţiile
financiare) se completează distinct pentru cheltuielile efectuate din bugetul
de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, intrările de credite externe, fonduri externe nerambursabile, venituri
proprii etc, la nivel de capitol, subcapitol, titlu, articol si alineat de
cheltuieli.In formularele de situaţii financiare
centralizate ce se depun la Ministerul Finanţelor Publice, coloana
"Cheltuieli efective" nu se completează.
Instituţiile publice care în anul 2005 au efectuat cheltuieli privind
activitatea de învăţământ vor depune anexa nr. 14 "Detalierea cheltuielilor" şi pe articole şi alineate în cadrul
subcapitolelor capitolului 57.00 "învăţământ", indiferent de bugetul din care acestea au fost
efectuate, până la 31 martie 2006.
3.6. Anexa nr. 15
"Disponibil din mijloace cu destinaţie specială"(formular
din situaţiile financiare) se completează de
instituţiile publice care deţin disponibilităţi din mijloace cu destinaţie
specială, potrivit legii, cu respectarea precizărilor din subsolul
formularului.
3.7. Anexa nr.8 "Situaţia
privind execuţia cheltuielilor angajate la finele trimestrului" se
completează potrivit prevederilor pct. 10 din Circulara Ministerului Finanţelor Publice nr. 18.125/2003, pe
structura aprobată în anexa nr. 4 la Normele metodologice privind angajarea,
lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum
şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din
23 ianuarie 2003.
Sumele reprezentând angajamente
legale de plătit ce se raportează în coloana 8 se
preiau din soldul contului 960 "Angajamente legale".
Pentru realizarea cerinţei
prevăzute în funcţiunea contului 960 "Angajamente legale", respectiv ca la finele anului soldul
contului să reprezinte totalul angajamentelor rămase neachitate, angajamente
efectuate în limita bugetului aprobat, se vor efectua următoarele:
- Analiza
şi regularizarea sumelor reprezentând drepturi salariale ale personalului şi
obligaţiile aferente, pensii şi ajutoare sociale stabilite conform legilor în
vigoare, precum şi cheltuieli cu dobânzile şi alte cheltuieli aferente datoriei
publice care au fost înregistrate
în contul 960 "Angajamente legale" cu întreaga sumă din bugetul
aprobat, astfel încât soldul contului să reflecte obligaţii rămase neachitate
înscrise în documente de lichidare înregistrate în contul 230 "Decontări
cu salariaţii", 231 "Creditori", 232 "Decontări cu
bugetul", 233 "Decontări privind asigurările sociale".
In aplicarea prevederilor Art. 3
alin. (1) din Ordonanţa de
urgenta a Guvernului nr. 174/2005 privind reglementarea unor probleme
financiare in anul 2005, potrivit cărora ordonatorii principali de credite si instituţiile publice din subordine, care
înregistrează economii la
„Cheltuieli de personal" vor plaţi in luna decembrie 2005, integral sau sub forma de avansuri,
drepturile aferente acestei luni, in limita economiilor inregistrate, prin
derogare de la prevederile art. 53 din Legea 500/2002, cu modificările ulterioare si pot înregistra in luna
decembrie cheltuielile cu salariile, cu condiţia încadrării in bugetul aprobat. -
Analiza şi regularizarea sumelor reprezentând angajamente legale individuale, astfel încât soldul contului sa reflecte obligaţii rămase neachitate ce
decurg din:
- angajamente legale individuale
neonorate de furnizori şi alţi creditori până la finele anului;
- angajamente legale individuale
onorate de furnizori şi alţi creditori, materializate în bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate care nu au fost
achitate pana la finele anului, evidenţiate în contabilitate
în conturile 234 "Furnizori" şi 231 "Creditori". Facturile privind furnizarea de energie
electrica, termica, apa, canal, salubritate, telefon, etc., care reprezintă consumuri aferente lunii decembrie si
care au fost primite in instituţii după data de 31
decembrie 2005 pot fi inregistrate in contabilitate in luna decembrie, cu
condiţia incadrarii in bugetul
aprobat.
3.8. Instituţiile publice care au beneficiat de fonduri
externe nerambursabile prevăzute
in bugetul aprobat pe anul 2005 la capitolul 50.30 „Fonduri externe
nerambursabile" derulate in mod direct de instituţie sau prin Oficiul de Plaţi si Contractare Phare, intocmesc Anexa nr. 11 "Execuţia fondurilor externe nerambursabile" (formular
din situaţiile financiare) care se va completa cu: prevederi iniţiale, prevederi definitive, plăţi efectuate. Datele
raportate vor fi puse de acord
cu cele din evidenţa agenţiilor de implementare, respectiv cu cele înscrise în situaţiile operative transmise
direcţiei de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice
.
Celelalte fonduri externe
nerambursabile care nu sunt cuprinse in bugetul aprobat pe anul 2005 Ia
capitolul 50.30 „Fonduri externe nerambursabile" se raportează in anexa nr. 15 „Disponibil din mijloace
cu destinaţie speciala" .
3.9. Instituţiile publice care au
în administrare bunuri din domeniul public sau privat al statului şi al
unităţilor administrativ-teritoriale, după caz, precum şi cele care au
participaţii la capitalul social al unor societăţi
comerciale, în condiţiile legii, întocmesc Anexa nr. 17 "Situaţia activelor fixe" ( formular din situaţiile financiare).
3.10. Anexa nr. 18 „Situaţia
creanţelor şi datoriilor" (formular din situaţiile financiare) se
întocmeşte de instituţiile publice pentru creanţele şi datoriile existente în
sold la finele anului 2005 distinct, pe surse de provenienţă a creanţelor,
respectiv datoriilor (alocaţii bugetare, venituri proprii, fonduri speciale,
intrări de credite externe). Instituţiile
publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat sau
bugetele locale, după caz, raportează situaţia creanţelor şi datoriilor la
codurile 21 (pentru creanţe) şi 24 (pentru datorii).
3.11.
Anexa nr. 20 "Plăţi restante" (formular din situaţiile financiare) se
completează cu sumele reprezentând plăţi restante faţă de furnizori, bugetul de
stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul asigurărilor sociale de stat,
bugetele locale şi alţi creditori.
3.12. Anexa nr. 12a
"Venituri, cheltuieli şi excedente ale bugetelor locale pe unităţi
administrativ-teritoriale pe anul 2005" (formular
din situaţiile financiare) se
întocmeşte anual de unităţile
administrativ-teritoriale cu indicatori de sinteză privind veniturile proprii
şi celelalte surse în
completare, cheltuielile şi excedentul bugetului local respectiv. Direcţiile
generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti
centralizează indicatorii respectivi pe ansamblul judeţului şi municipiului
Bucureşti şi depun formularul centralizat o dată cu situaţiile financiare
anuale.
3.13. Intrările de credite externe
prevăzute în bugetul aprobat pentru anul 2005 se raportează in Anexele nr. 3 si
4 "Contul de execuţie privind intrările de credite externe"
(formulare din situaţiile financiare) care se completează în conformitate cu instrucţiunile de la pct. 2.11 din Precizările metodologice ale
Ministerului Finanţelor Publice nr. 15.370/2002 privind închiderea conturilor
contabile, întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare privind execuţia
bugetară la 31 decembrie 2001.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte
autorităţi publice care au prevăzute credite bugetare la capitolul 50.14
"Intrări de credite externe" vor asigura concordanţa între datele înscrise în conturile de
execuţie raportate prin sistemul situaţiilor financiare cu cele înscrise în
situaţiile operative transmise direcţiei de specialitate din Ministerul
Finanţelor Publice.
3.14. Ministerul Administraţiei
şi Internelor, Serviciul Roman de Informaţii, Serviciul
de Protecţie si Paza,
Administraţia Naţionala a Rezervelor de Stat şi unităţile din subordinea acestora
care in anul 2005 au intrat în acţiuni de compensare a obligaţiilor faţă de
agenţii economici distributori de carburanţi si lubrifianti potrivit legii, întocmesc
Anexa nr. 21 "Contul de execuţie privind
cheltuielile bugetare efectuate prin compensare" (formular din situaţiile financiare ).
3.15.
Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta în anexa la contul de execuţie
bugetară de la 31 decembrie
2005 „Situaţia privind sumele primite şi utilizate ca
donaţii/sponsorizări" pe structura modelului prevăzut în anexa nr. 3 la
Normele metodologice privind modul de încasare şi utilizare a fondurilor
băneşti primite sub forma donaţiilor şi sponsorizărilor de către instituţiile
publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.661
bis/2003, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 881 din 11 decembrie 2003.
3.16. Creditorii bugetari care,
potrivit legii, gestionează veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor
sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj, bugetului Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi bugetelor locale raportează
veniturile neîncasate la 31 decembrie 2005 pe structura fiecărui buget aprobat
(partea de venituri), în Anexa nr. 22 "Situaţia veniturilor neîncasate la
31 decembrie 2005" (formular din situaţiile financiare ).
In vederea raportării prin situaţiile financiare a bunurilor sechestrate ca măsura asiguratorie dispusa prin procedura
administrativa si ca modalitate de executare silita, a garanţiilor depuse de contribuabili pentru
inlesnirile acordate, etc, creditorii bugetari vor intocmi Anexa 22a „Situaţia sumelor evidenţiate in conturi in afara bilanţului rezultate din operaţiuni ce decurg din administrarea veniturilor bugetului general
consolidat" (formular din situaţiile financiare), care se completează cu soldurile conturilor in afara bilanţului prevăzute in
anexa la Normele metodologice privind organizarea si conducerea contabilităţii veniturilor bugetare, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor
publice nr 520/2003, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
292 din 25 aprilie 2003, cu modificările si completările
ulterioare si in Anexa 1 la Precizările metodologice ce trebuie avute in vedere la intocmirea si
depunerea situaţiilor
financiare ale instituţiilor
publice la data de 30 septembrie 2005, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1494/2005, publicat in
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 17 octombrie 2005 .
3.17. Pentru fondurile constituite
in afara bugetului local potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, aprobata prin Legea
108/2004, cu modificările si
completările ulterioare, se intocmesc
conturi de execuţie pe
structura aprobata prin buget, respectiv :
- Contul de execuţie a bugetului împrumuturilor externe si
interne (Anexa 30);
- Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile
(Anexa 31);
- Contul de execuţie a veniturilor si cheltuielilor evidenţiate in afara bugetului local (Anexa 32).
3.18. In conformitate cu
prevederile Legii datoriei publice nr. 313/2004 si ale Normelor metodologice
pentru inregistrarea si raportarea datoriei publice aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice
nr. 619/2005, in vederea întocmirii de către Ministerul Finanţelor Publice a Contului datoriei publice locale, unităţile administrativ-teritoriale trebuie sa
raporteze împrumuturile contractate direct sau garantate de către acestea, in următoarea structura :
1. „Contul general al datoriei
publice locale directe" (Anexa nr.24, formular din situaţiile financiare) si anume:
a) „Contul datoriei publice locale
interne directe" care cuprinde imprumuturile interne contractate direct de
unităţile
administrativ-teritoriale prin autorităţile administraţiei
publice locale, de la persoane fizice sau juridice rezidente in România (Anexa
nr.24a, formular din situaţiile
financiare).
b) „Contul datoriei publice locale
externe directe" care cuprinde imprumuturile externe contractate direct de
unităţile
administrativ-teritoriale, prin autorităţile administraţiei
publice locale, de la persoane fizice sau juridice nerezidente in România
(Anexa nr.24b, formular din situaţiile financiare).
Macheta „Contului general al
datoriei publice locale" este prevăzut in anexa nr. 6 iar modul de completare la pct. 7 de la Cap. 3
„Structura Contului general al datoriei publice".
2. „Situaţia garanţiilor
locale pentru împrumuturi interne si externe" (Anexa nr.25, formular din
situaţiile financiare) si
anume:
a) „Situaţia garanţiilor
locale pentru imprumuturi interne", care cuprinde valoarea garanţiilor emise de unităţile administrativ-teritoriale pentru
împrumuturile interne contractate de agenţii economici si serviciile publice din subordinea unităţilor administrativ-teritoriale (Anexa nr.
25a, formular din situaţiile
financiare);
b) „Situaţia garanţiilor
locale pentru imprumuturi externe", care cuprinde valoarea garanţiilor emise de unităţile administrativ-teritoriale pentru
împrumuturile externe contractate de agenţii economici si serviciile publice din subordinea unităţilor administrativ-teritoriale (Anexa nr.
25b, formular din situaţiile
financiare).
Macheta „Situaţiilor garanţiilor locale pentru imprumuturi interne si externe" este
prezentata in anexa nr. 7 iar modul de completare la pct. 8 de la Cap. 3
„Structura Contului general al datoriei publice".
In conformitate cu prevederile pct.
9 din Cap. 3 „Structura Contului general al datoriei publice", Contul
general al datoriei publice locale directe si Situaţia garanţiilor
locale pentru imprumuturi interne si externe se intocmesc centralizat pe
ansamblul judeţului
(Municipiului Bucureşti) sî
vor fi însoţite de un raport
in care se analizează
principalele probleme legate de nivelul datoriei publice directe si al
serviciului datoriei publice locale directe.
3.19. Instituţiile publice care deţin in numele statului acţiuni la societăţi comerciale, societati/companii naţionale precum si in capitalul unor organisme internaţionale, intocmesc Anexa nr. 26 „Situaţia acţiunilor deţinute de
instituţiile publice in numele
statului roman , la societăţi
comerciale, societati/companii naţionale precum si in capitalul unor organisme internaţionale, la data de 31 decembrie
2005", anexa la prezentele norme .
3.20. Unităţile administrativ-teritoriale intocmesc
Anexa nr.29 „Contul de execuţie
a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugata pentru bugetele locale la 31 decembrie 2005", anexa
la prezentele norme .
3.21. Situaţiile financiare
centralizate ce se depun la Ministerul Finanţelor Publice mai cuprind:
-
Situaţia soldurilor conturilor de disponibilităţi aflate la trezoreriile
statului şi unităţile băncilor comerciale la data de 31 decembrie 2005 (anexa nr. 5);
- Situaţia privind creditele
deschise şi plăţile de casă efectuate prin trezoreriile
statului la data de 31 decembrie 2005 (anexa nr. 6);
- Situaţia
privind execuţia veniturilor
şi cheltuielilor bugetelor locale pe unităţi administrativ-teritoriale
la 31 decembrie 2005 (anexa nr. 7);
- Situaţia numărului de
instituţii de protecţie a copilului aflat în dificultate şi a numărului de copii asistaţi la 31 decembrie 2005
(anexa nr. 7a);
- Situaţia numărului de
instituţii de protecţie specială a persoanelor cu handicap şi a numărului de
asistaţi la 31 decembrie 2005 (anexa nr. 7b);
- Situaţia realizării
investiţiilor finanţate parţial din împrumuturi externe la 31 decembrie 2005 (anexa nr. 12c) care se
întocmeşte de unităţile administrativ-teritoriale
care realizează investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe.
4.Semnarea
şi depunerea situaţiilor financiare
4.1. Situaţiile financiare anuale
compuse din bilanţ, cont de execuţie bugetară şi anexe ce se întocmesc de
instituţiile publice se semnează de conducătorul instituţiei şi de conducătorul
compartimentului fmanciar-contabil sau de altă persoană împuternicită să
îndeplinească această funcţie.
4.2. Instituţiile publice au
obligaţia să prezinte la unităţile teritoriale ale
trezoreriei statului la care au deschise conturile de finanţare sau de disponibilităţi, după caz,
bilanţul contabil şi contul de execuţie bugetară pe anul 2005, pentru obţinerea
vizei privind exactitatea plăţilor de casă şi a soldurilor conturilor de
disponibilităţi, care trebuie să coincidă cu cele din conturile corespunzătoare
deschise la unităţile teritoriale ale trezoreriei statului. Instituţiile publice au obligaţia să
prezinte situaţiile financiare ordonatorului de credite superior, la termenele
stabilite de acesta, numai după obţinerea vizei de la unitatea de
trezorerie a statului pentru confirmarea exactităţii plăţilor de casă şi a
disponibilităţilor din conturi.
Situaţiile financiare care nu corespund cu datele din
evidenţa trezoreriilor statului se vor restitui instituţiilor publice
respective pentru a introduce corecturile corespunzătoare.
Este interzis instituţiilor
publice să centralizeze bilanţurile şi conturile de execuţie ale instituţiilor
din subordine fără viza unităţilor de trezorerie a statului.
4.3. Situaţiile financiare anuale vor fi insotite de
raportul de analiză pe bază de bilanţ in care se prezintă în mod deosebit
situaţia creanţelor pe categorii şi surse de finanţare şi cauzele care le-au
determinat, precum şi măsurile stabilite pentru
lichidarea acestora.
Se vor menţiona şi cauzele care au
determinat efectuarea de plăţi în avans pentru realizarea unor acţiuni şi
categorii de cheltuieli finanţate din fonduri publice, potrivit legii, care nu
s-au materializat în bunuri
livrate, lucrări executate şi servicii prestate şi care nu au fost restituite
instituţiilor publice până la finele anului, pentru reconstituirea plăţilor de
casă.
O atenţie
deosebită se va acorda şi obligaţiilor rămase neachitate la finele anului, în special a plăţilor
restante către agenţii economici sau instituţii de
credit, cu efecte negative asupra blocajului economico-financiar, cu explicarea principalelor cauze care au dus la existenţa
plăţilor restante la sfârşitul anului.
In cazul în care din centralizarea
datelor se constată existenţa unor obligaţii
neachitate la scadenţă pentru bunuri achiziţionate, lucrări executate şi
servicii prestate, ordonatorii principali de credite dispun, prin
compartimentele de audit, controlul asupra modului de respectare a
dispoziţiilor legale în vigoare la încheierea angajamentelor legale, având
obligaţia de a prezenta în raportul de analiză pe bază de bilanţ măsurile
luate.
Instituţiile publice care în anul
2005 au inclus pe cheltuieli, în condiţiile legii, contravaloarea unor pagube
care nu se datorează culpei unei persoane menţionează natura şi valoarea
pagubelor respective. In
raportul de analiză pe bază de bilanţ se menţionează şi valoarea activelor fixe scoase din funcţiune înainte de
expirarea duratei normale de utilizare, precum şi a bunurilor materiale
declasate sau clasate, după caz. Ordonatorii de credite au obligaţia de a analiza structura
stocurilor inventariate şi de a determina materialele aflate în stoc fără mişcare,
cu mişcare lentă sau de prisos, cauzele menţinerii acestora, precum şi
identificarea persoanelor vinovate de imobilizarea fondurilor în astfel de
bunuri.
In situaţia în care la raportarea
intrărilor de credite externe există diferenţe semnificative între datele
operative şi cele finale, în raport se vor explica motivele acestor diferenţe.
4.4. Potrivit prevederilor art. 13
alin. (2) lit. g) din Legea nr. 672/2002 privind
auditul public intern, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002, "Compartimentul de audit
public intern auditează, cel puţin o dată la 3 ani,
fără a se limita la acestea [...], sistemul contabil şi fiabilitatea
acestuia", in consens cu buna practica in domeniu, situaţiile financiare
anuale proprii ale ministerelor, celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale, ale altor autorităţi publice,
instituţiilor publice autonome şi ale instituţiilor publice subordonate, la 31 decembrie 2005 să fie însoţite de un raport care sa prezinte,
in sinteza, nivelul de asigurare al managementului
asupra fiabilităţii sistemului
contabil, recomandările
formulate si stadiul implementării acestora.
4.5. In conformitate cu
prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea
Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, organele de
specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi instituţiile
publice subordonate au obligaţia înscrierii în cartuşul de pe prima pagină a
formularului "Situaţii financiare" a codului de activitate CAEN din
Clasificarea activităţilor din economia naţională - ediţie revizuită, aprobată
prin Ordinul preşedintelui Institutului National de Statistică nr. 601/2002.
4.6. Ministerele şi celelalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi
publice şi instituţiile publice autonome au obligaţia să se prezinte la
Direcţia generală a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor
Publice pentru a primi gratuit discheta cu programul informatic de
contabilitate publică, respectiv de centralizare a situaţiilor financiare
pentru instituţii publice, în vederea depunerii situaţiei financiare
centralizate Ia Ministerul
Finanţelor Publice şi pe suport magnetic.Nu se admite depunerea situaţiilor
financiare la 31 decembrie 2005 fără prezentarea pe suport
magnetic.
4.7. Prezentele precizări se
aplică în mod corespunzător şi de către primăriile comunale.
4.8. Situaţiile financiare se
depun la organul ierarhic superior la termenele stabilite de acesta în cadrul
termenului stabilit prin prezentele norme metodologice.
Situaţiile financiare centralizate
privind execuţia bugetului de stat pe anul 2005, execuţia bugetului asigurărilor sociale de stat si fondurilor speciale întocmite de
ministere, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice şi
instituţiile publice autonome, precum şi situaţiile financiare privind execuţia
bugetului local pe anul 2005, întocmite de direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, se depun la Ministerul Finanţelor
Publice - Direcţia generală a contabilităţii publice si a sistemului de decontări in sectorul public - cel mai târziu până
la data de 1 martie 2006.
Ministerele, celelalte organe de
specialitate ale administraţiei publice centrale, alte autorităţi publice şi
instituţiile publice autonome depun o copie de pe situaţiile financiare
centralizate şi la Direcţia generală programare bugetară si coordonarea
politicilor publice sectoriale din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
Situaţiile financiare centralizate
se depun la Ministerul Finanţelor Publice de conducătorii compartimentelor financiar-contabile sau de persoane cu
atribuţii în activitatea de
analiză şi centralizare a acestora care să poată oferi informaţiile necesare în
legătură cu structura si conţinutul informaţiilor din situaţiile
financiare prezentate.
4.9. Prevederile precizărilor emise de Ministerul Finanţelor
Publice privind închiderea conturilor, întocmirea şi centralizarea situaţiilor
financiare anterioare exerciţiului curent rămân valabile în măsura în care nu
au fost modificate prin prezentele norme metodologice.
4.10. Normele metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor
publice, Planul de conturi pentru instituţii publice şi a instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 1917/2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1186 bis din 29 decembrie 2005, vor fi
aplicate de către toate instituţiile publice
indiferent de subordonare si de sursa de finanţare începând cu 1 ianuarie 2006.
Reglementările de mai sus pot fi găsite si pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice :www.mfinante.ro/Legislatie/ Reglementari contabile.
Ministerul
(organul central)
Situaţia acţiunilor deţinute
de instituţiile publice, in numele statului roman la
societăţi comerciale,
societăţi / companii naţionale
si organisme internaţionale,
la
data de 31 decembrie 2005
-lei-
Nr. crt.
|
Denumirea
societăţii comerciale, societăţii / companiei naţionale
sau organismului internaţional
|
Cod fiscal
|
Cod
CAEN
|
Capitalul social
|
Nr. acţiuni
|
Acţiuni
deţinute de statul roman
|
Baza legala
pentru
inregistrarea
acţiunilor
|
Valoarea
acţiunilor
|
Nr. acţiuni
|
Ponderea in
capitalul social
|
A
|
B
|
C
|
D
|
01
|
02
|
03
|
04
|
05
|
06
|
|
1 Acţiuni
deţinute la societăţile
comerciale, societati/companii naţionale din România
(contul 03 "Active financiare")
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
etc...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II Acţiuni
deţinute la organisme internaţionale
(contul 07 "Titluri de participare ta capitalul unor organisme internaţionale")
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
etc...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul
instituţiei, Conducătorul compartimentului
financiar-contabil,
Unitatea
administrativ-teritoriala
Contul
de execuţie a sumelor defalcate
din taxa pe
valoarea adăugata pentru bugetele locale
la 31 decembrie 2005
-lei-
Nr. crt.
|
Denumirea indicatorilor
|
Cod rând
|
Cod
clasificatie bugetara
|
Prevederi
bugetare
aprobate iniţial
|
Prevederi bugetare definitive
|
Incasări realizate
|
Plaţi efectuate
|
Sume
restituite
|
A
|
B
|
C
|
D
|
|
|
1
|
2
|
3=1-2
|
1
|
Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugata pentru: (cod 01 = cod 02 la 05)
|
01
|
33.02.01
|
|
|
|
|
|
- instituţii
de invatamant preuniversitar de stat
|
02
|
33.02.01.01
|
|
|
|
|
|
- crese
|
03
|
33.02.01.02
|
|
|
|
|
|
- centre judeţene
si locale de consultanta agricola
|
04
|
33.02.01.03
|
|
|
|
|
|
- susţinerea
sistemului de protecţie a copilului
|
05
|
33.02.01.04
|
|
|
|
|
|
2
|
Sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugata pentru subvenţionarea energiei termice livrata populaţiei
|
06
|
33.02.02
|
|
|
|
|
|
3
|
Sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugata pentru retehnologizarea,
modernizarea si dezvoltarea sistemelor centralizate de producţie si distribuţie
a energiei termice
|
07
|
33.02.03
|
|
|
|
|
|
4
|
Sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugata pentru drumurile judeţene si comunale
|
08
|
33.02.04
|
|
|
|
|
|
5
|
Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugata pentru: (cod 09 = cod 10 la 12)
|
09
|
33.02.05
|
|
|
|
|
|
- susţinerea
sistemului de protecţie a persoanelor cu handicap
|
10
|
33.02.05.01
|
|
|
|
|
|
- cultura si culte
|
11
|
33.02.05.02
|
|
|
|
|
|
- echilibrarea bugetelor locale
|
12
|
33.02.05.03
|
|
|
|
|
|
6
|
Sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugata pentru ajutor social si ajutor
pentru încălzirea locuinţei
cu lemne, cărbuni si combustibili petrolieri
|
13
|
33.02.06
|
|
|
|
|
|
7
|
Sume defalcate din taxa pe
valoarea adăugata pentru finanţarea serviciilor comunitare si evidenta a
persoanelor
|
14
|
33.02.07
|
|
|
|
|
|
TOTAL (cod 15 = cod
01+06+07+08+09+13+14)
|
15
|
|
|
|
|
|
|
Conducătorul
instituţiei, Conducătorul
compartimentului
financiar-contabil,