ORDIN
Nr. 706 din 27 iulie 2001
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activitatii de certificare
a unitatilor specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 565 din 11 septembrie 2001
Ministrul apelor si protectiei mediului,
in conformitate cu prevederile art. 50, 52, 68 si 110 din Legea apelor nr.
107/1996,
in baza Hotararii Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu modificarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea activitatii de certificare a
unitatilor specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Inspectia de Stat a Apelor din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului va aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 965/1998
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activitatii de certificare
a unitatilor specializate, publice sau private, pentru elaborarea de studii si
proiecte in domeniul gospodaririi apelor si al ingineriei mediului legate de
ape, precum si pentru executia lucrarilor hidrotehnice de gospodarire a apelor
si de ingineria mediului legata de ape, inclusiv intocmirea documentatiilor
tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodarire a
apelor (NTLH - 016/1998), publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 62 din 16 februarie 1999, isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea activitatii de certificare a unitatilor specializate in
elaborarea de studii, proiecte, in executie, consultanta in domeniul
gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si a
autorizatiilor de gospodarire a apelor
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Activitatea de elaborare de studii, proiecte, de executie, consultanta in
domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor
si autorizatiilor de gospodarire a apelor se poate face numai de unitati
specializate certificate de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului. Modul de
organizare si procedura de certificare sunt prevazute in prezentul regulament.
Art. 2
Recunoasterea oficiala a certificarii unitatilor si persoanelor abilitate
sa desfasoare activitatile prevazute la art. 1 se face prin eliberarea
certificatelor de atestare in domeniile stabilite de Comisia de certificare.
CAP. 2
Organizarea activitatii de certificare
Art. 3
Certificarea unitatilor solicitante se realizeaza de Comisia de certificare
infiintata in acest scop, care isi desfasoara activitatea pe langa Inspectia de
Stat a Apelor din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 4
Componenta Comisiei de certificare este urmatoarea:
- presedinte - secretarul de stat pentru ape din cadrul Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului;
- 1 vicepresedinte - inspectorul de stat sef al Inspectiei de Stat a
Apelor;
- 1 reprezentant al Directiei de dezvoltare din cadrul Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului;
- 1 reprezentant al Directiei generale de gospodarire a apelor din cadrul
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;
- 3 reprezentanti din invatamantul superior;
- secretarul comisiei - numit din cadrul Inspectiei de Stat a Apelor.
CAP. 3
Atributiile Comisiei de certificare
Art. 5
Comisia de certificare are urmatoarele atributii:
a) analizeaza documentele ce insotesc cererile de certificare;
b) evalueaza pe baza documentelor depuse la dosar si a interviului
capabilitatea stiintifica si tehnica a solicitantului, in vederea certificarii;
c) aproba eliberarea certificatelor.
Art. 6
Pentru indeplinirea atributiilor sale Comisia de certificare are un
secretariat tehnic asigurat de Inspectia de Stat a Apelor, avand urmatoarele
atributii:
- asigura inregistrarea dosarelor depuse in scopul obtinerii certificarii;
- verifica intocmirea corecta a dosarelor si existenta tuturor documentelor
solicitate prin prezentul regulament;
- propune data de desfasurare a sedintei Comisiei de certificare si
intocmeste ordinea de zi;
- redacteaza procesul-verbal (tip) aferent fiecarui solicitant, cu
rezolutia Comisiei de certificare "admis/respins";
- pentru solicitantii declarati admisi se specifica nivelul acordat;
- inregistreaza si tine evidenta certificatelor emise;
- indeplineste alte sarcini stabilite de membrii Comisiei de certificare.
CAP. 4
Functionarea Comisiei de certificare
Art. 7
La analizarea fiecarui dosar inaintat Comisiei de certificare se vor evalua
realizarile si posibilitatile solicitantului, impreuna cu o notificare in acest
sens.
Art. 8
Comisia de certificare va decide daca acorda sau nu certificatul. In cazul
neacordarii certificatului toate documentele vor fi returnate solicitantului
impreuna cu o notificare in acest sens.
Art. 9
Certificatele se vor atribui pe 3 niveluri, dupa cum urmeaza:
- nivelul 1: unitatilor specializate, care pot desfasura activitati
definite la art. 1, indiferent de amploarea si complexitatea tehnica a
acestora;
- nivelul 2: unitatilor specializate, care pot desfasura activitati
definite la art. 1 (valoarea de investitie estimata intre 20.000 - 50.000
dolari S.U.A., valoare echivalenta in lei la cursul oficial al Bancii Nationale
a Romaniei);
- nivelul 3: unitatilor specializate, care pot desfasura activitati
definite la art. 1 (valoarea de investitie estimata sub 20.000 dolari S.U.A.,
valoare echivalenta in lei la cursul oficial al Bancii Nationale a Romaniei).
Trecerea de la un nivel la altul se poate face numai printr-o noua
solicitare de certificare.
Art. 10
Certificatele acordate de Comisia de certificare se refera numai la
persoane juridice.
Art. 11
Comisia de certificare are dreptul sa retraga certificatul in cazul in care
unitatii i se resping, datorita calitatii slabe, de autoritatile competente in
domeniu cel putin doua documentatii intocmite, in cazul antreprenorilor care nu
respecta pe parcursul executiei reglementarile in vigoare legate de calitatea
si siguranta constructiilor sau in cazul unor declaratii neconforme cu
realitatea. Inspectia de Stat a Apelor poate suspenda certificatul pana cand
Comisia de certificare analizeaza si anuleaza certificatul. Pe perioada
suspendarii certificatului toate unitatile subordonate Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului vor fi informate operativ in vederea luarii masurilor
legale ce se impun.
Art. 12
Lucrarile Comisiei de certificare sunt conduse de catre presedinte sau, in
lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 13
Convocarea Comisiei de certificare si ordinea de zi se aproba de
presedintele acesteia, la propunerea secretariatului tehnic.
Art. 14
Propunerile facute in cadrul Comisiei de certificare se aproba cu cel putin
doua treimi din numarul voturilor comisiei (deschis exprimate).
Art. 15
Sedintele Comisiei de certificare sunt statutare, daca sunt prezente doua
treimi din numarul membrilor acesteia.
Art. 16
Hotararile Comisiei de certificare se consemneaza in procesul-verbal (tip)
al sedintei. Procesul-verbal va fi redactat de secretariatul tehnic si semnat
de fiecare membru al Comisiei de certificare.
CAP. 5
Criterii de certificare
Art. 17
Stabilirea nivelului de certificare se face in functie de politica de
personal, de politica de calitate (in conformitate cu ISO 9000, 9001 si 9002)
si de experienta in domeniul pentru care se solicita certificarea.
Politica de personal a firmelor ce doresc certificarea in domeniile stabilite
de prezentul regulament va consta in stabilirea unui numar optim necesar de
specialisti in domeniu (apreciat de Comisia de certificare), atestati conform
Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii pentru complexitatea si
tipul activitatilor ce vor fi realizate.
Politica de calitate se va inscrie in prevederile Legii nr. 10/1995 si
pachetului de reglementari ISO 9000.
CAP. 6
Procedura de certificare
Art. 18
Dosarul pentru obtinerea certificarii va fi insotit de urmatoarele
documente:
- cerere-tip;
- memoriu de activitate in domeniu;
- lista cuprinzand personalul atestat de Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, curriculum vitae al acestora, copii de pe
atestatele eliberate de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei expertilor care reprezinta societatea solicitanta (sustinuta de acte
doveditoare) la cererea secretariatului Comisiei de certificare;
- copie de pe statutul unitatii;
- copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului;
- copie de pe codul fiscal;
- lista cuprinzand personalul angajat, insotita de curriculum vitae al
acestora (copii de pe diploma ce atesta calificarea);
- lista cuprinzand utilajele si aparatura de calcul, dupa caz, din dotare;
- acceptul asociatiilor profesionale din domeniu;
- recomandare din partea Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. - Laboratorul de
ape subterane - pentru societatile care executa foraje sau realizeaza studii
hidrogeologice.
Dosarul de solicitare a prelungirii valabilitatii certificatului trebuie sa
contina:
- cerere de solicitare a prelungirii certificatului;
- memoriu de activitate al unitatii certificate si de justificare a cererii
de solicitare a prelungirii valabilitatii certificatului;
- copie de pe certificatul detinut anterior;
- eventuale modificari referitoare la obiectul de activitate al unitatii
certificate.
Art. 19
Dosarul complet se depune de solicitant la secretariatul tehnic al Comisiei
de certificare.
Art. 20
Comisia de certificare analizeaza in plen dosarul solicitantului in
prezenta acestuia si in urma interviului cu reprezentantul legal al
solicitantului decide admiterea sau respingerea, nivelul si domeniul acordat.
Art. 21
In termen de maximum 60 de zile de la desfasurarea interviului Comisia de
certificare trebuie sa se pronunte asupra acordarii sau neacordarii
certificatului.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 22
Membrii Comisiei de certificare sunt nominalizati in anexa nr. 1.
Art. 23
Specialistii prevazuti in anexa nr. 2, care au responsabilitati in domeniul
certificarii, sunt atestati pentru domeniile definite de prezentul ordin. Exercitarea
acestui drept se poate face numai dupa incetarea activitatii desfasurate de
catre acestia in cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, inclusiv in
unitatile sale teritoriale.
Art. 24
Modelul cererii pentru obtinerea certificarii este prezentat in anexa nr.
3.
Art. 25
Modelul certificatului este prezentat in anexa nr. 4.
Art. 26
Certificatele sunt valabile 2 ani de la data emiterii lor, putand fi
reinnoite la cerere.
Art. 27
Prelungirea valabilitatii certificatului se aproba de Comisia de
certificare, pe baza propunerii secretariatului tehnic care primeste si
verifica dosarul de solicitare a prelungirii valabilitatii certificatului in
urma unui nou interviu.
Art. 28
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
Componenta Comisiei de certificare
1. Florin Stadiu - secretar de stat pentru ape - presedinte
2. Ovidiu Ianculescu - secretar de stat - vicepresedinte
3. Daniel Stacescu - director, Directia de dezvoltare - membru
4. Dan Stematiu - prof. univ. - Universitatea Tehnica
dr. ing. de Constructii - membru
5. Simion Hancu - prof. univ. - Facultatea de
dr. ing. imbunatatiri funciare - membru
6. Eugeniu Luca - prof. univ. - Facultatea de
dr. ing. imbunatatiri funciare - membru
Componenta Secretariatului tehnic
1. Ana Maria Constantinescu - consilier, Inspectia de Stat a Apelor
2. Tiberiu Macarascu - consilier, Inspectia de Stat a Apelor
ANEXA 2
la regulament
Specialisti care au responsabilitati in domeniul certificarii si pentru
care se vor emite certificate de atestare
Aurel Constantin Ilie - ministrul apelor si protectiei mediului
Ioan Jelev - secretar de stat pentru protectia mediului
Comisia de certificare:
1. Florin Stadiu - secretar de stat pentru ape - presedinte
2. Ovidiu Ianculescu - secretar de stat -
vicepresedinte
3. Daniel Stacescu - director, Directia de dezvoltare - membru
4. Dan Stematiu - prof. univ. - Universitatea Tehnica
dr. ing. de Constructii - membru
5. Simion Hancu - prof. univ. - Facultatea de
dr. ing. imbunatatiri funciare - membru
6. Eugeniu Luca - prof. univ. - Facultatea de
dr. ing. imbunatatiri funciare - membru
Componenta Secretariatului tehnic:
1. Ana Maria Constantinescu - consilier, Inspectia de Stat a Apelor
2. Tiberiu Macarascu - consilier, Inspectia de Stat a Apelor
ANEXA 3
la regulament
Nr. ........../.............
CERERE
pentru obtinerea certificarii in urmatoarele domenii
a) intocmirea de studii de gospodarire a apelor;
b) intocmirea de studii de fezabilitate si proiecte:
b1) gospodarirea apelor;
b2) hidroedilitare;
b3) constructii hidrotehnice;
b4) imbunatatiri funciare;
b5) combaterea eroziunii solului;
c) executie aferenta domeniilor prevazute la pct. b1) - b5)
d) consultanta aferenta domeniilor prevazute la lit. a), b), c);
e) intocmirea documentatiilor tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si
autorizatiilor de gospodarire a apelor.
Unitatea ..................................................., codul fiscal
(denumirea)
nr. .................., inregistrata in registrul comertului la nr.
..........., cu sediul in ..................., str. ..................... nr.
........, judetul/sectorul .............................., tel./fax ....................,
reprezentata legal prin director/manager .....................................,
solicit participarea la verificarea in vederea eliberarii certificatului pentru
nivelul ...................................... de catre Comisia de certificare
din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
Anexam dosarul intocmit in conformitate cu prevederile regulamentului
aprobat prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 706/2001.
Data ................... .........................................
(functia, numele si prenumele, semnatura)
L.S.
Prezentul certificat poate fi utilizat numai de titular.
Cu 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate titularul va
solicita reinnoirea certificatului.
Responsabilitatea pentru corectitudinea si calitatea lucrarilor proiectate
si executate revine in exclusivitate elaboratorului.
Prezentul certificat isi pierde valabilitatea in conditiile prevazute la
art. 11 din Regulamentul privind organizarea activitatii de certificare a
unitatilor specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor.
ANEXA 4
la regulament
MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
Comisia de certificare a unitatilor specializate in elaborarea de studii,
proiecte, in executie, consultanta in domeniul gospodaririi apelor si
documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si a autorizatiilor de
gospodarire a apelor
CERTIFICAT
Cod numeric ........... Ordinul nr. ........./........
In conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996 si ale Ordinului
ministrului apelor si protectiei mediului nr. 706/2001 pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea activitatii de certificare a unitatilor
specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie, consultanta in
domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor
si a autorizatiilor de gospodarire a apelor,
se certifica ............................................... codul fiscal
nr. .................., inregistrata in registrul comertului la nr.
..........., cu sediul in ..................................., pentru
efectuarea de ..............................................., nivelul de
certificare ........................, in baza cererii si dosarului nr. ................
.
Emis la data de ............
Valabil pana la data de
....................,
cu respectarea conditiilor inscrise pe
verso.
Presedintele Comisiei de certificare,
.......................................