ORDIN
Nr. 820 din 17 octombrie 2003
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea activitatii de certificare
a unitatilor specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 763 din 30 octombrie 2003
In conformitate cu prevederile art. 50, 52, 68 si 110 din Legea apelor nr.
107/1996,
in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite prezentul
ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea activitatii de certificare a
unitatilor specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Inspectia de Stat a Apelor din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 706/2001 pentru
aprobarea Regulamentului privind organizarea activitatii de certificare a
unitatilor specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 11 septembrie 2001,
modificat prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
1.100/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 31
ianuarie 2002, isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea activitatii de certificare a unitatilor specializate in
elaborarea de studii, proiecte, in executie, consultanta in domeniul
gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si a
autorizatiilor de gospodarire a apelor
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Activitatea de elaborare de studii, proiecte, lucrari de executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si autorizatiilor de gospodarire a apelor se poate face
numai de unitati specializate certificate de Ministerul Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului. Modul de organizare si procedura de certificare
sunt prevazute in prezentul regulament.
Art. 2
Recunoasterea oficiala a certificarii unitatilor si persoanelor abilitate
sa desfasoare activitatile prevazute la art. 1 se face prin eliberarea
certificatelor de atestare in domeniile stabilite de Comisia de certificare.
CAP. 2
Organizarea activitatii de certificare
Art. 3
Certificarea unitatilor solicitante se realizeaza de Comisia de certificare
infiintata in acest scop, care isi desfasoara activitatea pe langa Inspectia de
Stat a Apelor din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si
Mediului.
Art. 4
Componenta Comisiei de certificare este urmatoarea:
- presedinte - secretarul de stat pentru ape din cadrul Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
- un vicepresedinte - seful Inspectiei de Stat a Apelor;
- un reprezentant al Directiei de coordonare, reglementare, gestionarea,
protectia ecologica a apelor si districte internationale din cadrul
Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
- un reprezentant al Societatii Nationale "Imbunatatiri Funciare"
- S.A.;
- un reprezentant al Directiei buget finante din cadrul Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
- un reprezentant din Serviciul de fond funciar, imbunatatiri funciare,
antigrindina din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si
Mediului;
- un reprezentant din Serviciul de investitii din cadrul Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
- 3 reprezentanti din invatamantul superior;
- secretarul comisiei - numit din cadrul Inspectiei de Stat a Apelor.
CAP. 3
Atributiile Comisiei de certificare
Art. 5
Comisia de certificare are urmatoarele atributii:
a) analizeaza documentele ce insotesc cererile de certificare;
b) evalueaza pe baza documentelor depuse la dosar si a interviului
capabilitatea stiintifica si tehnica a solicitantului, in vederea certificarii;
c) aproba eliberarea certificatelor.
Art. 6
Pentru indeplinirea atributiilor sale Comisia de certificare are un
secretariat tehnic asigurat de Inspectia de Stat a Apelor, avand urmatoarele
atributii:
- asigura inregistrarea dosarelor depuse in scopul obtinerii certificarii;
- verifica intocmirea corecta a dosarelor si existenta tuturor documentelor
solicitate prin prezentul regulament;
- propune data de desfasurare a sedintei Comisiei de certificare si
intocmeste ordinea de zi;
- redacteaza referatul tehnic aferent fiecarei persoane juridice
solicitante, cu propunerea catre Comisia de certificare a domeniilor ce urmeaza
a fi acordate;
- inregistreaza si tine evidenta certificatelor emise;
- indeplineste alte sarcini stabilite de membrii Comisiei de certificare.
CAP. 4
Functionarea Comisiei de certificare
Art. 7
La analizarea fiecarui dosar inaintat Comisiei de certificare se vor evalua
realizarile si posibilitatile solicitantului, impreuna cu referatul tehnic
intocmit in acest sens.
Art. 8
Comisia de certificare va decide daca acorda sau nu certificatul. In cazul
neacordarii certificatului toate documentele vor fi returnate solicitantului.
Art. 9
(1) Certificatele se vor atribui pe 3 niveluri dupa cum urmeaza:
- nivelul 1: unitatilor specializate, care pot desfasura activitati
definite la art. 1, indiferent de amploarea si complexitatea tehnica a acestora
(valoarea de investitie estimata la peste 1.000.000 euro, valoare echivalenta
in lei la cursul oficial al Bancii Nationale a Romaniei);
- nivelul 2: unitatilor specializate, care pot desfasura activitati
definite la art. 1 (valoarea de investitie estimata intre 300.000 si 1.000.000
euro, valoare echivalenta in lei la cursul oficial al Bancii Nationale a
Romaniei);
- nivelul 3: unitatilor specializate, care pot desfasura activitati
definite la art. 1 (valoarea de investitie estimata sub 300.000 euro, valoare
echivalenta in lei la cursul oficial al Bancii Nationale a Romaniei).
(2) Trecerea de la un nivel la altul se poate face numai printr-o noua
solicitare de certificare.
Art. 10
Certificatele acordate de Comisia de certificare se refera numai la
persoane juridice.
Art. 11
Comisia de certificare are dreptul sa retraga certificatul in cazul in care
unitatii i se resping, din cauza calitatii slabe, de autoritatile competente in
domeniu cel putin doua documentatii intocmite, in cazul antreprenorilor care nu
respecta pe parcursul executiei reglementarile in vigoare legate de calitatea
si siguranta constructiilor sau in cazul unor declaratii neconforme cu
realitatea. Inspectia de Stat a Apelor poate suspenda certificatul pana cand
Comisia de certificare analizeaza si anuleaza certificatul. Pe perioada
suspendarii certificatului toate unitatile subordonate Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului vor fi informate operativ in
vederea luarii masurilor legale ce se impun.
Art. 12
Lucrarile Comisiei de certificare sunt conduse de catre presedinte sau, in
lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 13
Convocarea Comisiei de certificare si ordinea de zi se aproba de
presedintele acesteia, la propunerea secretariatului tehnic.
Art. 14
Propunerile facute in cadrul Comisiei de certificare se aproba cu votul a
cel putin doua treimi din numarul membrilor comisiei (deschis exprimate).
Art. 15
Sedintele Comisiei de certificare sunt statutare daca sunt prezente doua
treimi din numarul membrilor acesteia.
Art. 16
Hotararile Comisiei de certificare se consemneaza in procesul-verbal al
sedintei. Procesul-verbal va fi redactat de secretariatul tehnic si semnat de
fiecare membru al Comisiei de certificare.
CAP. 5
Criterii de certificare
Art. 17
(1) Stabilirea nivelului de certificare se face in functie de politica de
personal, de politica de calitate (in conformitate cu standardele ISO 9000,
9001 si 9002) si de experienta in domeniul pentru care se solicita
certificarea. Politica de personal a firmelor ce doresc certificarea in
domeniile stabilite de prezentul regulament va consta in stabilirea unui numar
optim necesar de specialisti in domeniu (apreciat de Comisia de certificare),
atestati conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu
modificarile ulterioare, pentru complexitatea si tipul activitatilor ce vor fi
realizate.
(2) Politica de calitate se va inscrie in prevederile Legii nr. 10/1995 si
pachetului de reglementari ISO 9000.
CAP. 6
Procedura de certificare
Art. 18
Dosarul pentru obtinerea certificarii va fi insotit de urmatoarele
documente:
- cerere-tip;
- memoriu de activitate in domeniu;
- lista cuprinzand personalul atestat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, curriculum vitae al acestuia, copii de pe
atestatele eliberate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului expertilor care reprezinta societatea solicitanta (sustinuta de acte
doveditoare), la cererea secretariatului Comisiei de certificare;
- copie de pe statutul unitatii;
- copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului;
- copie de pe codul fiscal;
- lista cuprinzand personalul angajat, insotita de curriculum vitae al
acestuia (copii de pe diploma ce atesta calificarea);
- lista cuprinzand utilajele si aparatura de calcul, dupa caz, din dotare;
- acceptul asociatiilor profesionale din domeniu;
- recomandare din partea Companiei Nationale "Institutul National de
Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire a Apelor" - S.A. - Laboratorul de
ape subterane - pentru societatile care proiecteaza si executa foraje sau
realizeaza studii hidrogeologice.
Art. 19
Dosarul complet se depune si se inregistreaza de solicitant la Directia de
informare si relatii publice din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului, urmand a fi transmis spre verificare la secretariatul
tehnic al Comisiei de certificare, asigurat de Inspectia de Stat a Apelor.
Art. 20
Comisia de certificare analizeaza in plen dosarul solicitantului in
prezenta acestuia si in urma interviului cu reprezentantul legal al
solicitantului decide admiterea sau respingerea, nivelul si domeniul acordat.
Art. 21
In termen de maximum 60 de zile de la desfasurarea interviului Comisia de
certificare trebuie sa se pronunte asupra acordarii sau neacordarii
certificatului.
Art. 22
Pentru prelungirea valabilitatii certificatului se intocmeste un dosar care
trebuie sa contina:
- cerere de solicitare a prelungirii certificatului;
- memoriu de activitate al unitatii certificate privind activitatea din
perioada certificata;
- copie de pe certificatul detinut anterior;
- eventuale modificari referitoare la obiectul de activitate al unitatii
certificate sau orice alte modificari survenite.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 23
Membrii Comisiei de certificare sunt nominalizati in anexa nr. 1.
Art. 24
Specialistii care au responsabilitati in domeniul certificarii sunt
atestati pentru domeniile definite de prezentul ordin. Exercitarea acestui
drept se poate face numai dupa incetarea activitatii desfasurate de catre
acestia in cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
inclusiv in unitatile sale teritoriale.
Art. 25
Modelul cererii pentru obtinerea certificarii este prezentat in anexa nr.
2.
Art. 26
Modelul certificatului este prezentat in anexa nr. 3.
Art. 27
Certificatele sunt valabile un termen de 2 ani de la data emiterii lor,
putand fi reinnoite la cerere.
Art. 28
Prelungirea valabilitatii certificatului se aproba de Comisia de
certificare, pe baza propunerii secretariatului tehnic, care primeste si
verifica dosarul de solicitare a prelungirii valabilitatii certificatului in urma
unui nou interviu.
Art. 29
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
COMPONENTA COMISIEI DE CERTIFICARE
1. Florin Stadiu - secretar de stat pentru ape - presedinte
2. Dan Stematiu - prof. univ. dr. ing., -
vicepresedinte
Universitatea Tehnica de interimar
Constructii
3. Gheorghe Constantin - director, Directia de coordonare, - membru
reglementare, gestionarea,
protectia ecologica a apelor si
districte internationale
4. Valentin Apostol - director, Societatea Nationala - membru
"Imbunatatiri Funciare" - S.A.
5. Alexandru Radulescu - sef Serviciu de fond funciar, - membru
imbunatatiri funciare,
antigrindina
6. Matilda Stanculescu - consilier, Directia buget finante - membru
7. Nicolae Gheorghe - consilier, Serviciul de - membru
investitii
8. Simion Hancu - prof. univ. dr. ing., Facultatea - membru
de imbunatatiri funciare
9. Eugeniu Luca - prof. univ. dr. ing., Facultatea - membru
de imbunatatiri funciare
COMPONENTA SECRETARIATULUI TEHNIC
1. Ana Maria Constantinescu - consilier, Inspectia de Stat a Apelor
2. Tiberiu Macarascu - consilier, Inspectia de Stat a Apelor
ANEXA 2
la regulament
Nr. ......./.............
CERERE
pentru obtinerea certificarii
Certificarea se face in urmatoarele domenii:
a) intocmirea de studii de gospodarire a apelor;
b) intocmirea de studii de fezabilitate si proiecte in domeniile:
b1) gospodarirea apelor;
b2) hidroedilitare;
b3) constructii hidrotehnice;
b4) combaterea eroziunii solului;
c) executie (c1 - c4) aferenta domeniilor prevazute la lit. b1) - b4);
d) consultanta (d1 - d4) aferenta domeniilor prevazute la lit. a), b) si
c);
e) intocmirea documentatiilor tehnice necesare pentru obtinerea avizelor si
autorizatiilor de gospodarire a apelor.
Unitatea ..................................., codul fiscal nr.
............,
(denumirea)
inregistrata in registrul comertului la nr. ..............., cu sediul in
................................, str. ................... nr. ...............,
judetul/sectorul ...................., tel./fax ................, reprezentata
legal prin director/manager .........................., solicit participarea la
verificarea in vederea eliberarii certificatului pentru nivelul ...............
de catre Comisia de certificare din cadrul Ministerului Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului.
Anexam dosarul intocmit in conformitate cu prevederile Regulamentului
privind organizarea activitatii de certificare a unitatilor specializate in
elaborarea de studii, proiecte, in executie, consultanta in domeniul
gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si a
autorizatiilor de gospodarire a apelor, aprobat prin Ordinul ministrului
agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 820/2003.
Data ....................
...........................................
(functia, numele, prenumele si semnatura)
L.S.
ANEXA 3
la regulament
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
Comisia de certificare a unitatilor specializate in elaborarea
de studii, proiecte, in executie, consultanta in domeniul
gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru obtinerea
avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor
CERTIFICAT
Cod numeric .................. Ordinul nr. ........./...........
In conformitate cu prevederile Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile
ulterioare, si ale Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si
mediului nr. 820/2003 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
activitatii de certificare a unitatilor specializate in elaborarea de studii,
proiecte, in executie, consultanta in domeniul gospodaririi apelor si
documentatii tehnice pentru obtinerea avizelor si a autorizatiilor de
gospodarire a apelor,
se certifica ............................, codul fiscal nr. ..............,
inregistrata in registrul comertului la nr. .............., cu sediul in
..............................., pentru efectuarea de ........................,
nivelul de certificare .........................., in baza cererii si dosarului
nr. ...............
Emis la data de ....................
Valabil pana la data de ....................,
cu respectarea conditiilor inscrise pe verso.
Presedintele Comisiei de certificare,
........................................
- verso -
Prezentul certificat poate fi utilizat numai de titular.
Cu 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate, titularul va
solicita reinnoirea certificatului.
Responsabilitatea pentru corectitudinea si calitatea lucrarilor proiectate
si executate revine in exclusivitate elaboratorului.
Prezentul certificat isi pierde valabilitatea in conditiile prevazute la
art. 11 din Regulamentul privind organizarea activitatii de certificare a
unitatilor specializate in elaborarea de studii, proiecte, in executie,
consultanta in domeniul gospodaririi apelor si documentatii tehnice pentru
obtinerea avizelor si a autorizatiilor de gospodarire a apelor.