ORDIN
Nr. 654 din 8 mai 2003
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea standardelor internationale pentru
siguranta navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si
viata la bordul navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile
sau instalatiile romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra
platoului continental romanesc (controlul statului portului)
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 369 din 30 mai 2003
Avand in vedere prevederile art. 69 si ale art. 70 din Acordul european
instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si
statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1
februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, si ale Directivei Consiliului
Uniunii Europene 95/21/CE din 19 iunie 1995, amendata prin directivele
Consiliului Uniunii Europene 98/25/CE din 27 aprilie 1998, 98/42/CE din 19
iunie 1998, 99/97/CE din 13 decembrie 1999 si 2001/106/CE din 19 decembrie 2001
privind standardele internationale pentru siguranta navelor, prevenirea
poluarii si conditiile de viata si munca la bordul navelor care navigheaza spre
sau dinspre porturi ale statelor membre ale Comunitatii Europene, ale
Directivei Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene 99/95/CE
privind implementarea prevederilor referitoare la durata muncii navigatorilor
la bordul navelor, precum si ale Directivei Consiliului Uniunii Europene
96/40/CE din 25 iunie 1996 privind modelul comun al documentului de identitate
pentru inspectorii care efectueaza controlul statului portului,
in temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
38/2000 privind implementarea standardelor internationale pentru siguranta
navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la
bordul navelor maritime sub pavilion strain care utilizeaza porturile sau
instalatiile romanesti din largul marii, care opereaza pe sau deasupra
platoului continental romanesc, republicata, ale art. 13 alin. (1) si (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Scop
Scopul prezentului ordin este reducerea drastica a numarului de nave
maritime substandard, care arboreaza pavilion strain, care navigheaza in apele
aflate sub jurisdictia Romaniei, prin:
a) cresterea conformitatii navelor, indiferent de pavilionul acestora, cu
prevederile din legislatia nationala si internationala relevanta privind
siguranta maritima, a protectiei mediului inconjurator si a conditiilor de
munca si viata la bordul acestora;
b) stabilirea unui criteriu comun pentru controlul navelor maritime, de
catre Romania, in calitate de statul portului, armonizarea procedurilor de
inspectie si retinere, luandu-se in considerare angajamentul propriu facut de
autoritatile maritime ale statelor membre ale Memorandumului de intelegere
privind controlul statului portului in regiunea Marii Negre, semnat la Istanbul
la 7 aprilie 2000, ratificat de Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 50/2001,
aprobata prin Legea nr. 639/2001.
Art. 2
Definitii
Termenii folositi in prezentul ordin si in anexele la acesta au urmatorul
inteles:
a) Autoritate competenta - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, in calitate de organ de specialitate al administratiei publice
centrale si de autoritate de stat in domeniul transporturilor maritime, denumit
in continuare MLPTL;
b) Autoritatea Navala Romana - organ tehnic de specialitate din subordinea
MLPTL, caruia i se deleaga competentele pentru activitatea de control al
statului portului - PSC, denumit in continuare ANR;
c) Administratia statului pavilionului - administratia statului al carui
pavilion este indreptatita nava sa il arboreze;
d) Conventii:
- Conventia internationala asupra liniilor de incarcare, incheiata la Londra
la 5 aprilie 1966 (LL 66), la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului
de Stat nr. 80/1971;
- Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe
mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974 (SOLAS 74), la care Romania a aderat
prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
- Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre
nave, modificata prin Protocolul din 1978, incheiat la Londra la data de 17
februarie 1978 (MARPOL 73/78), la care Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
- Conventia internationala privind standardele de pregatire a
navigatorilor, brevetare/atestare si efectuare a serviciului de cart, adoptata
la Londra la 7 iulie 1978 (STCW 1978), la care Romania a aderat prin Legea nr.
107/1992;
- Conventia referitoare la Regulamentul international din 1972 pentru
prevenirea abordajelor pe mare, incheiata la Londra la 20 octombrie 1972
(COLREG 72), la care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr.
239/1974;
- Conventia internationala asupra masurarii tonajului navelor, incheiata la
Londra la 23 iunie 1969 (TONNAGE 69), la care Romania a aderat prin Decretul
Consiliului de Stat nr. 23/1976, cu modificarile ulterioare;
- Conventia nr. 147/1976 privind standardele minime la bordul navelor
comerciale si a Protocolului din 1966 la aceasta conventie, adoptata la
Conferinta Generala a Organizatiei Internationale a Muncii la Geneva la 29
octombrie 1976 (ILO 147), ratificata de Romania prin Ordonanta Guvernului nr.
56/1999, aprobata prin Legea nr. 19/2001;
- Protocolul din 1992 pentru amendarea Conventiei internationale privind
raspunderea civila pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1969,
incheiat la Londra la 27 noiembrie 1992 (CLC 92), la care Romania a aderat prin
Ordonanta Guvernului nr. 15/2000, aprobata prin Legea nr. 158/2000;
e) MOU - Memorandumul de intelegere privind controlul statului portului in
regiunea Marii Negre, semnat la Istanbul la 7 aprilie 2000, ratificat de catre
Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 50/2001, aprobata prin Legea nr.
639/2001;
f) sistemul informational - sistemul de informatii pentru Marea Neagra
(BSIS) organizat in scopul schimbului de informatii privind inspectiile
statului portului in conformitate cu anexa nr. 9 la MOU;
g) Secretariatul tehnic - organism nonprofit, independent, situat in
Istanbul, Turcia, ale carui sarcini sunt cuprinse in anexa nr. 11 la MOU;
h) nava - orice nava maritima careia i se aplica una sau mai multe
conventii si care arboreaza pavilionul unui stat strain;
i) instalatii din largul marii - instalatii fixe sau mobile care opereaza
pe sau deasupra platoului continental romanesc;
j) inspector PSC - persoana fizica autorizata de autoritatea competenta sa
efectueze inspectii in cadrul controlului statului portului - PSC si care isi
angajeaza raspunderea in fata autoritatii competente;
k) inspectie - verificarea la bordul unei nave a valabilitatii
certificatelor statutare, a documentelor necesare, a starii navei, a
echipamentelor sale si a echipajului acesteia, precum si a conditiilor de munca
si viata la bord ale echipajului;
l) inspectie mai detaliata - inspectia in timpul careia nava, echipamentele
si echipajul acesteia, in totalitate sau in parte, in circumstantele prevazute
la art. 6 alin. (3), fac obiectul unei inspectii mai amanuntite, care include
constructia navei, echipamentele, echipajul, conditiile de munca si viata la
bord ale acesteia, precum si conformitatea cu procedurile operationale de la
bord;
m) inspectie extinsa - o inspectie asa cum se prevede la art. 7;
n) retinere - masura luata de ANR atunci cand starea navei sau a
echipajului acesteia nu corespunde in mod substantial cu prevederile
conventiilor aplicabile, cu scopul de a se asigura ca nava nu va naviga si nu
isi va continua voiajul daca prezinta un pericol pentru echipaj, pasageri sau
va prezenta o amenintare pentru siguranta mediului marin, indiferent daca
aceasta actiune afecteaza sau nu programul normal al navei;
o) stoparea operatiunilor - interdictia pentru o nava de a opera datorita
deficientelor constatate cu ocazia inspectiei, operare care, daca ar continua,
ar constitui un pericol pentru echipaj, pentru nava, pentru port sau pentru
instalatiile din largul marii;
p) factor de risc - termen generic care inseamna elementele prioritare in
alegerea navelor pentru inspectia PSC, mentionate in anexele nr. 1 si 5.
Art. 3
Domeniu de aplicare
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica oricarei nave si echipajului
sau, care:
a) soseste intr-un port romanesc ori acosteaza la instalatiile romanesti
din largul marii; sau,
b) ancoreaza in rada unui port romanesc sau in zona instalatiilor romanesti
din largul marii in vederea operarii.
(2) Prevederile alin. (1) nu trebuie sa afecteze drepturile de interventie
ale Romaniei sub incidenta conventiilor internationale aplicabile.
(3) In cazul navelor cu un tonaj brut mai mic de 500, ANR va aplica numai
acele cerinte ale conventiilor care sunt aplicabile, la care Romania este
parte, si in masura in care o conventie nu se aplica, la care Romania nu este
parte, va lua toate masurile necesare pentru a se asigura ca aceste nave nu
constituie un pericol real pentru siguranta, sanatate sau mediu. Pentru
aplicarea acestui alineat ANR se va ghida dupa anexa nr. 3 la MOU.
(4) In cazul in care inspectia se efectueaza la o nava care arboreaza
pavilionul unui stat care nu este parte la una sau mai multe conventii
aplicabile, ANR va aplica un tratament similar cu cel pe care il aplica unei
nave al carui stat de pavilion este parte la conventia sau conventiile
respective.
(5) Sunt exceptate de la prevederile prezentului ordin navele de pescuit,
navele militare, navele auxiliare, navele construite din lemn, navele
guvernamentale exploatate in scopuri necomerciale, precum si navele de agrement
care nu sunt angajate in comert.
Art. 4
Corpul de inspectori PSC
ANR va mentine un numar suficient de inspectori calificati si autorizati
pentru inspectia navelor si va trebui sa ia toate masurile care se impun pentru
ca acestia sa isi indeplineasca atributiile in conformitate cu prevederile
prezentului ordin.
Art. 5
Obligatii privind inspectiile
(1) Numarul total de inspectii la nave, efectuate de catre ANR in cursul
unui an, asa cum se face referire la alin. (2) si la art. 7, va fi de cel putin
25% din numarul total de nave sub pavilion strain care intra in porturile
romanesti, avand ca baza de calcul navele straine intrate in ultimii 3 ani
calendaristici.
(2) Sub rezerva prevederilor art. 8, ANR va efectua inspectia oricarei
nave, cu exceptia navelor care prezinta un factor de risc mai mare de 50, in
conformitate cu prevederile art. 6, cu conditia ca respectiva nava sa fi facut
obiectul unei inspectii detaliate intr-un port MOU, intr-o perioada mai mare de
30 de zile.
(3) La selectarea altor nave pentru inspectie, ANR trebuie sa stabileasca
ordinea prioritatii astfel:
a) primele nave selectate pentru inspectie trebuie sa fie cele care se
incadreaza in criteriile prevazute in anexa nr. 1, pct. I, indiferent de
factorul lor de risc;
b) navele care se incadreaza in criteriile prevazute in anexa nr. 1 pct. II
trebuie selectate in ordine descrescatoare, in functie de ordinea de prioritate
rezultata din valoarea factorului lor de risc calculata de sistemul
informational in mod automat.
(4) ANR nu va inspecta o nava deja inspectata intr-o perioada anterioara de
6 luni in orice stat parte la MOU, cu conditia ca:
a) nava sa nu fie incadrata in criteriile prevazute in anexa nr. 1;
b) nava sa nu fi avut vreo deficienta in raportul ultimei inspectii;
c) sa nu existe motive intemeiate pentru a efectua o inspectie;
d) nava sa nu se incadreze in prevederile alin. (2).
(5) ANR trebuie sa coopereze cu Secretariatul tehnic in vederea dezvoltarii
practicilor si prioritatilor care sa conduca la identificarea efectiva a
navelor care ar putea prezenta deficiente.
Art. 6
Procedura de inspectie
(1) In timpul inspectiei inspectorii PSC vor verifica cel putin:
a) valabilitatea certificatelor si documentelor prevazute in anexa nr. 2,
dupa tipul navei;
b) starea generala a navei, inclusiv sala masinilor, spatiile de cazare si
conditiile de igiena de la bord.
(2) Inspectorul PSC are dreptul de a verifica toate certificatele si
documentele relevante, care trebuie sa existe la bord in conformitate cu
prevederile conventiilor aplicabile, altele decat cele prevazute in anexa nr.
2.
(3) In cazul in care inspectorul PSC are motive intemeiate sa creada, dupa
inspectia la care se face referire la alin. (1) si (2), ca starea navei, a
echipamentului sau a echipajului acesteia nu corespunde in mod substantial
cerintelor unei conventii aplicabile, poate decide efectuarea unei inspectii
mai detaliate, care va include verificarea conformitatii cu cerintele
operationale de la bord. Motive intemeiate exista atunci cand inspectorul PSC
descopera probe care, in baza judecatii sale profesionale, impun o inspectie
mai detaliata a navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia. Motive
intemeiate sunt prevazute in anexa nr. 3.
(4) Procedurile relevante si liniile directoare pentru controlul navelor
sunt prevazute in anexa nr. 4.
Art. 7
Inspectia extinsa obligatorie pentru anumite nave
(1) O nava aflata in una dintre categoriile celor prevazute in anexa nr. 5
sectiunea A este pasibila a fi supusa unei inspectii extinse dupa o perioada de
12 luni de la ultima inspectie extinsa la care a fost supusa intr-un port al
unui stat membru al MOU.
(2) Daca o astfel de nava a fost selectata pentru inspectie in conformitate
cu prevederile art. 5 alin. (2) si (3), trebuie efectuata o inspectie extinsa.
Totusi o inspectie in conformitate cu prevederile art. 6 poate fi efectuata si
intre doua inspectii extinse.
(3) In conformitate cu prevederile alin. (1), la sosirea unei nave intr-un
port romanesc, operatorul sau comandantul acesteia trebuie sa comunice ANR
toate informatiile cuprinse in anexa nr. 5 sectiunea B, daca au trecut 12 luni
de la efectuarea ultimei inspectii extinse. Aceasta informatie trebuie pusa la
dispozitie cu cel putin 3 zile inainte de timpul estimat de sosire a navei in
port sau inainte de plecarea navei din ultimul port daca voiajul intre cele
doua porturi dureaza mai putin de 3 zile.
(4) O nava care nu se conformeaza prevederilor alin. (3) trebuie sa faca
obiectul unei inspectii extinse in portul de destinatie.
(5) Sub rezerva prevederilor art. 10, ANR va efectua o inspectie extinsa la
oricare nava careia ii sunt aplicabile prevederile alin. (3) si (4) si care are
un factor de risc de 7 sau mai mare, la sosirea in primul port romanesc, cu
conditia ca respectiva nava sa fi facut obiectul unei inspectii extinse intr-o
perioada mai mare de 12 luni. In cazul in care ANR nu este capabila sa mareasca
in timp capacitatea de a efectua toate inspectiile aditionale necesare, in
particular problemele legate de recrutarea si pregatirea inspectorilor,
acesteia i se va permite sa se conformeze acestei prevederi in mod gradual.
(6) Inspectiile extinse trebuie efectuate in conformitate cu procedurile
prevazute in anexa nr. 5 sectiunea C.
Art. 8
Procedura aplicabila in cazul in care anumite nave nu pot fi inspectate
(1) In cazul in care, din motive operationale, ANR nu poate efectua inspectia
unei nave care are un factor de risc mai mare de 50, asa cum prevede art. 5
alin. (2), sau o inspectie extinsa, asa cum prevede art. 7 alin. (5), ANR va
informa fara intarziere sistemul informational.
(2) Situatiile prevazute la alin. (1) vor fi raportate Secretariatului
tehnic la intervale de 6 luni, specificandu-se si motivul pentru care navele
respective nu au fost inspectate.
(3) Procentul de nave care nu au fost inspectate, conform alin. (1), nu
trebuie sa depaseasca 5% pe an calendaristic din numarul anual eligibil de nave
care au sosit in porturile romanesti si care trebuiau inspectate. Procentul se
calculeaza pe baza ultimilor 3 ani calendaristici pentru care sunt disponibile
statistici.
(4) Daca o nava nu a putut fi inspectata intr-un port al unui stat membru
MOU, in conformitate cu prevederile alin. (1), iar urmatorul port de escala a
respectivei nave este un port romanesc, ANR va lua masuri ca aceasta nava sa
faca obiectul unei inspectii, asa cum prevede art. 5 alin. (2), sau unei
inspectii extinse obligatorii, asa cum prevede art. 7 alin. (5), dupa caz.
(5) La 22 iulie 2008 procentul de 5%, la care face referire alin. (3),
trebuie amendat pe baza unei evaluari, daca se considera potrivit.
Art. 9
Masuri privind refuzul accesului in porturi romanesti pentru anumite nave
(1) ANR trebuie sa se asigure ca unei nave aflate in una dintre categoriile
prevazute in anexa nr. 11 sectiunea A i se refuza accesul in porturile
romanesti atunci cand nava:
a) arboreaza pavilionul unui stat aflat pe "lista neagra"
publicata in raportul anual al MOU; si
b) a fost retinuta mai mult de doua ori in cursul ultimelor 24 de luni
intr-un port al unui stat semnatar al MOU; sau
c) arboreaza pavilionul unui stat nominalizat cu "risc foarte
mare" sau cu "risc mare" pe "lista neagra" publicata
in raportul anual al MOU; si
d) a fost retinuta mai mult decat o data in ultimele 36 de luni intr-un
port al unui stat semnatar al MOU.
(2) Refuzul accesului devine aplicabil imediat dupa ce nava a fost
autorizata sa plece din portul in care a facut obiectul unei a doua sau a treia
retineri, dupa caz.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) navele aflate in situatiile
prevazute la art. 14 alin. (6).
(4) In conformitate cu prevederile alin. (1), ANR se va conforma
procedurilor prevazute in anexa nr. 11 sectiunea B.
(5) ANR trebuie sa faca publice informatiile privind navele carora li s-a
refuzat accesul in porturile romanesti.
Art. 10
Raportul de inspectie pentru comandant
La finalizarea inspectiei, a inspectiei detaliate sau a inspectiei extinse,
inspectorul PSC trebuie sa intocmeasca un raport de inspectie in conformitate
cu prevederile anexei nr. 9. O copie a raportului de inspectie va fi transmisa
comandantului navei.
Art. 11
Remediere si retinere
(1) ANR trebuie sa se asigure ca toate deficientele constatate pe timpul
inspectiei la care se face referire in art. 5 alin. (2) si (3) si art. 7 sunt
sau vor fi remediate in conformitate cu prevederile conventiilor aplicabile.
(2) In cazul constatarii unor deficiente care pun in pericol in mod evident
siguranta, sanatatea sau mediul, ANR va lua masura retinerii navei si/sau
stoparea operatiunilor. Nota de retinere a navei sau de stopare a operatiunilor
nu trebuie sa fie retrasa pana cand pericolul nu a fost inlaturat sau pana cand
ANR hotaraste ca nava poate pleca ori ca operatiunile pot fi continuate fara
nici un risc pentru siguranta, sanatatea pasagerilor sau a echipajului, fara a
prezenta un risc pentru alte nave sau o amenintare pentru mediul inconjurator.
(3) Inspectorul PSC trebuie sa trateze cu inalt profesionalism luarea
deciziei de retinere a unei nave sau de a permite acesteia sa plece catre
urmatorul port, avand in vedere si circumstantele specifice voiajului
intentionat, si trebuie sa aplice criteriile prevazute in anexa nr. 6. In
aceasta situatie nava va fi retinuta daca nu este echipata cu un sistem de
inregistrare a datelor voiajului in stare de functiune, cand utilizarea
acestuia este obligatorie asa cum este prevazut in anexa nr. 12. Daca aceste
deficiente nu pot fi remediate in portul de destinatie, inspectorul PSC poate
permite navei sa plece catre cel mai apropiat port convenabil pentru remedierea
deficientelor sau poate sa solicite ca remedierea deficientelor sa fie
efectuata intr-o perioada de maximum 30 de zile. In acest scop trebuie aplicate
procedurile prevazute la art. 14.
(4) In circumstante exceptionale, cand starea generala a unei nave este in
mod evident substandard, inspectorul PSC poate suspenda inspectia unei nave
pana cand partile responsabile au luat toate masurile necesare in vederea
conformarii cu cerintele conventiilor aplicabile.
(5) In situatia in care inspectiile la care se face referire in art. 5 alin.
(2) si (3) si art. 7 au ca rezultat o retinere, ANR va informa imediat, in
scris, administratia statului pavilionului ori, cand acest lucru nu este
posibil, Consulatul sau, in absenta acestuia, cea mai apropiata reprezentanta
diplomatica a statului pavilionului despre toate circumstantele care au dus la
retinerea navei. In plus, cand acest lucru este relevant, in conformitate cu
conventiile internationale, vor fi informati si inspectorii nominalizati sau
organizatiile recunoscute, responsabile pentru eliberarea certificatelor de
clasa sau a certificatelor eliberate in numele statului de pavilion.
(6) Prevederile prezentului ordin nu trebuie sa aduca atingere cerintelor
suplimentare ale conventiilor privind procedurile de notificare si raportare
referitoare la controlul statului portului - PSC.
(7) In exercitarea controlului statului portului - PSC, in conformitate cu
prevederile prezentului ordin, inspectorul PSC va face toate eforturile
posibile pentru a evita retinerea sau intarzierea nejustificata a unei nave.
(8) Daca o nava este retinuta sau intarziata in mod nejustificat,
operatorul ori armatorul navei este indreptatit la despagubire pentru orice
pierdere sau prejudiciu suferit. In toate cazurile proba retinerii sau
intarzierii nejustificate cade in sarcina operatorului ori a armatorului navei.
Art. 12
Proceduri aplicabile in absenta certificatelor ISM
(1) Daca in timpul inspectiei unei nave care se afla intr-un port romanesc
se constata ca certificatul de management al sigurantei (SMC) sau copia
documentului de conformitate (DOC), eliberate in conformitate cu prevederile
Codului international de management pentru exploatarea in siguranta a navelor
si pentru prevenirea poluarii (Codul ISM), lipseste, inspectorul PSC trebuie sa
ia masura retinerii navei respective.
(2) Totusi, in conditiile in care in timpul inspectiei nu au fost
constatate alte deficiente care sa conduca la retinerea navei, absenta
documentelor prevazute la alin. (1) poate determina inspectorul PSC sa ridice
masura retinerii navei, pentru a evita congestionarea portului. Ori de cate ori
ia o astfel de decizie ANR trebuie sa informeze de indata autoritatile
competente ale celorlalte state membre ale MOU.
(3) Cand navelor li se permite sa plece din port in circumstantele la care
face referire alin. (2), ANR va interzice accesul acelor nave in toate
porturile romanesti pana cand operatorul sau armatorul navei demonstreaza ca
nava are certificate valabile eliberate in conformitate cu Codul ISM. Sunt
exceptate situatiile la care face referire art. 14 alin. (6). Cand sunt
constatate deficiente care sunt prevazute la art. 11 alin. (2) si care nu pot
fi remediate in portul de retinere, trebuie aplicate, de asemenea, si
prevederile art. 14.
Art. 13
Dreptul la contestatie
(1) Operatorul, armatorul sau reprezentantul navei are dreptul de a
contesta decizia ANR de a retine sau de a interzice accesul navei in porturile
romanesti. Contestatia nu determina suspendarea masurii de retinere sau de
refuz al accesului in porturile romanesti.
(2) In acest scop ANR va stabili proceduri adecvate in conformitate cu
prevederile legale.
(3) ANR trebuie sa informeze comandantul navei despre dreptul sau la
contestatie, la care se face referire la alin. (1).
Art. 14
Proceduri ulterioare inspectiilor si retinerii
(1) Atunci cand deficientele prevazute la art. 11 alin. (2) nu pot fi
remediate in portul de inspectie, inspectorul PSC poate permite navei in cauza
sa plece spre cel mai apropiat santier naval de reparatii disponibil pe care il
aleg comandantul si autoritatea statului pavilionului, daca se face dovada
conformarii cu conditiile stabilite de autoritatea statului pavilionului si
agreate de inspectorul PSC. Aceste conditii trebuie sa garanteze ca nava poate
pleca fara a prezenta un risc pentru siguranta si sanatatea pasagerilor, a
echipajului, nu prezinta risc pentru alte nave si fara sa fie o amenintare la
adresa mediului marin.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) ANR trebuie sa informeze autoritatea competenta
a statului portului unde se afla santierul de reparatii, autoritatile
mentionate la art. 11 alin. (5) si, dupa caz, orice alte autoritati interesate,
despre toate conditiile stabilite inainte de plecarea in voiaj.
(3) Notificarea autoritatilor prevazute la art. 11 alin. (5) se va face in
conformitate cu prevederile anexei nr. 8 la MOU.
(4) In cazul in care ANR primeste de la autoritatea competenta o
notificare, conform alin. (2), ANR va informa respectiva autoritate despre
masurile luate.
(5) In cazul in care ANR primeste o notificare conform alin. (4) si
constata ca nava respectiva:
a) nu respecta conditiile stabilite de autoritatea competenta a statului in
al carui port s-a efectuat inspectia; sau
b) nu se conformeaza cerintelor conventiilor aplicabile si nu a intrat in
santierul naval stabilit,
ANR va refuza accesul respectivei nave in porturile romanesti pana cand
armatorul sau operatorul acesteia nu face dovada ca respecta cerintele
autoritatii care a facut inspectia si prevederile conventiilor aplicabile.
(6) In cazurile prevazute la alin. (5) lit. a), ANR va informa imediat
despre acest lucru toate celelalte autoritati competente din cadrul MOU.
(7) In cazurile prevazute la alin. (5) lit. b), daca santierul naval pentru
reparatii se afla in Romania, ANR va informa imediat toate celelalte autoritati
competente din cadrul MOU.
(8) Inaintea refuzului accesului unei nave in porturile romanesti, ANR
poate solicita consultari prealabile administratiei statului pavilionului
navei.
(9) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (4), accesul unei nave intr-un
port romanesc poate fi permis de catre ANR in caz de forta majora sau de
deteriorare considerabila a conditiilor de siguranta a navei, pentru a reduce
sau minimiza riscul de poluare sau pentru a remedia deficientele, cu conditia
ca masurile necesare pentru intrarea navei in siguranta in port sa fi fost
implementate de armator, operator sau comandantul navei pana la nivelul
cerintelor ANR care isi da acest acord.
Art. 15
Profilul profesional al inspectorilor
(1) Inspectiile trebuie efectuate numai de catre inspectorii PSC care
indeplinesc criteriile de calificare prevazute in anexa nr. 7.
(2) Atunci cand inspectorul PSC nu are experienta profesionala, acesta
poate fi asistat de catre o persoana avand calificarea si experienta necesare.
(3) Inspectorii care efectueaza inspectia PSC si persoanele care ii asista
trebuie sa nu aiba nici un interes comercial atat in portul de inspectie, cat
si la nava inspectata, sa nu fie angajati si nici sa nu fie folositi in numele
unor organizatii neguvernamentale care elibereaza certificate statutare sau de
clasa ori care efectueaza inspectiile necesare eliberarii acelor certificate
pentru nave.
(4) Fiecare inspector PSC va avea un document personal, sub forma unui
document de identitate eliberat de autoritatea competenta, in conformitate cu
legislatia nationala, care sa indice ca inspectorul PSC este autorizat sa
efectueze inspectii PSC in numele statului portului. Forma si continutul
documentului de identitate sunt prevazute in anexa nr. 13.
Art. 16
Rapoarte de la piloti si autoritati portuare
(1) Pilotii care efectueaza manevra de acostare sau de plecare a navelor de
la cheu ori cei angajati in pilotarea navelor in porturile romanesti, care sunt
sub incidenta MOU, vor informa imediat ANR, ori de cate ori constata, pe timpul
desfasurarii normale a atributiilor care le revin la bord, ca nava prezinta
deficiente care pot prejudicia siguranta navigatiei, a navei sau pot constitui
un pericol major pentru mediul marin.
(2) Atunci cand autoritatile portuare, pe timpul exercitarii atributiilor
normale de serviciu, afla ca o nava din port are deficiente care pot prejudicia
siguranta navei sau care pot constitui un pericol pentru mediul marin, trebuie
sa informeze imediat ANR.
Art. 17
Cooperarea
(1) Autoritatile competente, alte autoritati portuare relevante si
operatorii portuari trebuie sa coopereze cu ANR pentru ca aceasta sa poata
obtine toate informatiile relevante cu privire la navele care intra in
porturile romanesti.
(2) ANR trebuie sa stabileasca sistemul privind schimbul de informatii si
de cooperare cu celelalte autoritati portuare si sa mentina legaturi
operationale intre ele, precum si cu sistemul informational al bazei de date.
Pentru desfasurarea inspectiilor prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) si art.
7, inspectorii PSC trebuie sa consulte baze de date publice si private care
contin informatii despre nave, accesibile prin sistemul informational Equasis.
(3) Informatiile la care se face referire la alin. (2) trebuie sa fie cele
prevazute in anexa nr. 9 la MOU, respectand astfel conformitatea cu prevederile
art. 18.
Art. 18
Publicarea informatiilor
(1) ANR trebuie sa ia masurile necesare in vederea asigurarii ca
informatiile prevazute in anexa nr. 8 pct. I privind navele care au fost
retinute in porturi sau carora li s-a interzis accesul intr-un port romanesc in
decursul lunii anterioare sunt publicate cel putin o data pe luna.
(2) Informatiile prevazute in anexa nr. 8 pct. I si II si informatiile
privind schimbarea, suspendarea si retragerea clasei, care se vor face in
conformitate cu legislatia nationala in vigoare, trebuie sa fie disponibile in
sistemul informational al bazei de date. Acestea vor fi facute publice prin
sistemul informational Equasis, cat mai curand posibil, dupa finalizarea
inspectiei sau dupa ce retinerea a fost ridicata.
(3) ANR va coopera cu statele membre MOU pentru stabilirea si functionarea
sistemului informational la care se face referire la alin. (2).
(4) Cand este cazul, sistemul informational va fi modificat in scopul
implementarii prevederilor mentionate mai sus.
Art. 19
Rambursarea costurilor
(1) Daca inspectiile la care se face referire la art. 6 si 7 constata
deficiente in legatura cu cerintele unei conventii aplicabile, deficiente care
duc la retinerea unei nave, atunci toate costurile in legatura cu inspectiile
trebuie sa fie suportate de armator, operator sau de reprezentantul acestora in
portul respectiv.
(2) Contravaloarea cheltuielilor legate de inspectiile efectuate de catre
ANR conform prevederilor art. 14 alin. (5) va fi suportata de armatorul sau
operatorul navei.
(3) In cazul retinerii unei nave pentru deficiente sau lipsa certificatelor
valabile, asa cum este prevazut la art. 11 si in anexa nr. 6, costurile in
legatura cu retinerea navei in port vor fi suportate de armatorul sau
operatorul navei.
(4) Retinerea nu va fi ridicata decat dupa plata integrala sau dupa ce a
fost depusa o garantie suficienta pentru rambursarea costurilor.
Art. 20
Informatii pentru monitorizarea implementarii
ANR trebuie sa puna la dispozitie informatiile prevazute in anexa nr. 10,
la intervalele prevazute de aceasta anexa.
Art. 21
Proceduri de aplicare
In aplicarea prezentului ordin, ANR va elabora propriul ghid al
inspectorului PSC.
Art. 22
Implementarea
ANR va duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 23
Anexele nr. 1 - 13 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 24
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 25
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, se abroga Ordinul
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.414/2001
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea standardelor internationale pentru
siguranta navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si
viata la bordul navelor maritime care utilizeaza porturile romanesti sau care
navigheaza in apele nationale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 698 din 2 noiembrie 2001.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
NAVE
care trebuie inspectate cu prioritate
[mentionate la art. 5 alin. (3)]
I. Factori prioritari
Urmatoarele nave trebuie inspectate cu prioritate, indiferent de valoarea
factorului de risc:
1. navele pentru care ANR a primit de la piloti sau de la autoritatile
portuare rapoarte care reclama existenta unor deficiente ce pot prejudicia
navigatia lor in siguranta, conform art. 16 din ordin;
2. navele care nu se conformeaza prevederilor conventiilor relevante;
3. navele care au facut obiectul unui raport de notificare primit de la
autoritatile altor state;
4. navele care fac obiectul unui raport sau al unei plangeri a
comandantului, a unui membru din echipaj sau a oricarei alte persoane ori
organizatii care are un interes legitim in operarea in siguranta a navei,
asigurarea conditiilor de munca si viata la bord sau pentru prevenirea
poluarii, daca ANR nu considera raportul sau plangerea ca fiind nefondata.
Identitatea persoanei care a intocmit raportul sau plangerea nu trebuie sa fie
dezvaluita comandantului sau armatorului navei;
5. navele care:
a) au fost implicate intr-o coliziune, au atins fundul marii sau au esuat
in drumul lor catre port;
b) au fost acuzate de o presupusa incalcare a prevederilor privind
descarcarea de substante daunatoare sau efluenti;
c) au manevrat intr-o maniera dezordonata, nesigura, acolo unde sunt rute
adoptate de catre IMO, sau nu au fost urmate practicile ori procedurile
navigatiei in siguranta;
sau
d) au operat intr-o asemenea maniera in care ar fi putut pune in pericol
persoanele, proprietatea sau mediul;
6. navele carora in cursul ultimelor 6 luni le-a fost suspendata sau
retrasa clasa din motive de siguranta.
II. Factori generali
Urmatoarele nave trebuie sa fie considerate prioritare pentru inspectie:
1. navele care viziteaza pentru prima data portul ori dupa o absenta de 12
luni sau mai mult. In aplicarea acestor criterii ANR trebuie sa ia in
considerare acele inspectii care au fost efectuate de statele membre ale MOU.
In acest scop, in absenta unor date potrivite, ANR se va baza pe informatiile
din baza de date si va inspecta acele nave care nu au fost inregistrate in baza
de date;
2. navele care nu au fost inspectate in ultimele 6 luni de catre statele
membre ale MOU;
3. navele ale caror certificate statutare pentru constructie, echipament si
de clasa nu au fost eliberate, in conformitate cu prevederile conventiilor
relevante, de catre organizatiile recunoscute;
4. navele care arboreaza pavilionul unui stat care apare pe "lista
neagra" publicata in raportul anual al MOU;
5. navele carora li s-a permis sa paraseasca portul in anumite conditii cum
ar fi:
a) deficientele sa fie remediate inainte de plecare;
b) deficientele sa fie remediate in urmatorul port de escala;
c) deficientele sa fie remediate in 14 zile;
d) deficientele pentru care au fost specificate alte conditii.
Se va tine cont daca au fost luate masurile necesare si toate deficientele au
fost remediate;
6. navele ale caror deficiente au fost inregistrate ca urmare a unei
inspectii anterioare, conform numarului de deficiente;
7. navele care au fost retinute intr-un port anterior;
8. navele care arboreaza pavilionul unei tari care nu a ratificat toate
conventiile internationale relevante la care se face referire in art. 2 din
ordin;
9. navele clasificate de o societate de clasificare ca avand o rata de
deficiente peste medie;
10. navele din categoriile la care se face referire in anexa nr. 5
sectiunea A;
11. navele cu o vechime de peste 13 ani.
In determinarea ordinii de prioritate la inspectie pentru navele enumerate
mai sus, inspectorul PSC trebuie sa ia in considerare factorul de risc general
obtinut din baza de date a sistemului informational, conform sectiunii I din
anexa nr. 2 la MOU. Un factor de risc general mai inalt este premisa unui grad
de prioritate mai ridicat. Factorul de risc general este suma valorilor
factorilor de risc aplicabili, asa cum sunt definiti in cadrul MOU. Punctele 5,
6 si 7 se vor aplica numai inspectiilor efectuate in ultimele 12 luni. Factorul
de risc general nu va fi mai mic decat suma valorilor prevazute la punctele 3,
4, 10, 11, 13 si 14. Totusi, in scopul aplicarii art. 7 alin. (4), factorul de
risc general nu trebuie sa ia in considerare prevederile pct. 10.
ANEXA 2
LISTA
certificatelor si documentelor
[mentionate la art. 6 alin. (1)]
1. Certificatul international de tonaj (1969)
2. - Certificatul de siguranta pentru nava de pasageri
- Certificatul de siguranta a constructiei pentru nava de marfuri
- Certificatul de siguranta a echipamentului pentru nava de marfuri
- Certificatul de siguranta radiotelegrafica pentru nava de marfuri
- Certificatul de siguranta radiotelefonica pentru nava de marfuri
- Certificatul de siguranta radio pentru nava de marfuri
- Certificatul de scutire, inclusiv lista de marfuri, acolo unde este cazul
- Certificatul de siguranta pentru nava de marfuri
3. - Certificatul international de conformitate pentru transportul gazelor
lichefiate in vrac
- Certificatul de conformitate pentru transportul gazelor lichefiate in
vrac
4. - Certificatul international de conformitate pentru transportul
substantelor chimice periculoase in vrac
- Certificatul de conformitate pentru transportul substantelor chimice
periculoase in vrac
5. Certificatul international pentru prevenirea poluarii cu hidrocarburi de
la nave
6. Certificatul international pentru prevenirea poluarii la transportul
substantelor lichide nocive in vrac
7. - Certificatul international asupra liniilor de incarcare (1966)
- Certificatul international de scutire asupra liniilor de incarcare (1966)
8. Jurnalul de inregistrare a hidrocarburilor, partile I si II
9. Jurnalul de inregistrare a marfii
10. Certificatul de echipaj minim de siguranta
10a. Certificate eliberate in concordanta cu Conventia STCW 1978
11. Certificate de sanatate (conform Conventiei ILO nr. 73 privind
examinarea medicala a navigatorilor)
12. Informatia de stabilitate
13. Copie a documentului de conformitate (DOC) si Certificatul
managementului sigurantei (SMC) eliberat, in conformitate cu Codul
international de management pentru operarea in siguranta a navelor si pentru
prevenirea poluarii (Codul ISM), (SOLAS 74, cap. IX)
14. Certificate de clasificare a navei pentru corp si masini, eliberate de
societatea de clasificare in speta (vor fi cerute numai daca nava mentine clasa
cu o societate de clasificare)
15. Documentul de conformitate cu cerintele speciale pentru navele care
transporta marfuri periculoase
16. Certificatul de siguranta pentru navele de mare viteza si permisul de
conducere a acestora
17. Lista speciala sau manifestul marfurilor periculoase ori planul de
incarcare detaliat
18. Jurnalul de bord al navei, cu privire la evidenta rolurilor, testelor,
exercitiilor si jurnalul de inregistrare a inspectiilor si intretinere a
mijloacelor de salvare a vietii, precum si dispunerea acestora
19. Certificatul de siguranta a navei cu destinatie speciala
20. Certificatul de siguranta pentru platformele de foraj mobile
21. Pentru tancurile petroliere, inregistrari privind sistemul de monitorizare
si control al descarcarilor de hidrocarburi pentru ultimul voiaj efectuat in
balast
22. Planul rolurilor, planul de incendiu, iar pentru navele de pasageri,
planul de vitalitate
23. SOPEP
24. Dosarul cu rapoartele de inspectie (in cazul vrachierelor si tancurilor
petroliere)
25. Rapoartele de inspectii intensificate anterioare
26. Informatia privind raportul maxim A/A, pentru navele Ro/Ro care
transporta si pasageri
27. Documentul de autorizare pentru transportul cerealelor
28. Manualul pentru amararea/arimarea marfurilor
29. Jurnalul de inregistrare a gunoaielor si planul de management al
gunoaielor
30. Sistemul de ajutor in luarea deciziilor pentru comandantul navei de
pasageri
31. Planul de cooperare privind cautarea si salvarea (SAR) pentru navele de
pasageri care navigheaza pe rute fixe
32. Lista limitarilor operationale pentru navele de pasageri
33. Informatia pentru vrachiere
34. Planul de incarcare/descarcare pentru vrachiere
35. Certificat de asigurare sau alta garantie financiara de raspundere
civila pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi.
ANEXA 3
EXEMPLE
de "motive intemeiate" pentru o inspectie mai detaliata
[mentionate la art. 6 alin. (3)]
1. Navele identificate in anexa nr. 1 pct. I si pct. II subpct. 3, 4, 5
lit. b) si c) si subpct. 8
2. Jurnalul de inregistrare a hidrocarburilor nu este completat la zi
3. Cand in timpul examinarii certificatelor si a altor documente sunt
descoperite inadvertente
4. Indicii ca membrii echipajului nu se conformeaza cerintelor Ordinului
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 947/2001
pentru aprobarea Regulamentului privind standardele de instruire, confirmarea
competentei si eliberarea brevetelor/certificatelor de capacitate pentru
personalul navigant maritim
5. Dovezi ca manipularea marfurilor, precum si alte operatiuni nu sunt
efectuate in siguranta sau in conformitate cu liniile directoare ale IMO; de
exemplu: continutul de oxigen din manifoldul principal al instalatiei de gaz
inert depaseste limita maxima admisa.
6. Omisiunea comandantului unui petrolier de a efectua inregistrari privind
sistemul de monitorizare si control al descarcarilor de hidrocarburi pentru
ultimul voiaj efectuat in balast
7. Lipsa unui plan la zi cu rolurile echipajului ori in situatia in care
membrii echipajului nu au cunostinta de indatoririle lor in cazul unui incendiu
sau in cazul unui ordin de abandonare a navei
8. Emiterea unor mesaje de pericol fara a fi urmate de procedurile corecte
de anulare a mesajelor
9. Lipsa unui echipament sau a unui plan cerut de conventiile relevante
10. Conditii excesiv de neigienice la bordul navei
11. Dovezi ca structura navei este serios deteriorata sau exista deficiente
care supun unui risc structura, etanseitatea sau integritatea etanseitatii
navei
12. Dovezi sau informatii ca echipajul ori comandantul nu este familiarizat
cu procedurile operationale esentiale de la bord privind siguranta navei si
prevenirea poluarii sau ca astfel de operatiuni nu au fost efectuate.
ANEXA 4
PROCEDURI PENTRU CONTROLUL NAVELOR
[mentionate la art. 6 alin. (4)]
1. Principiile dotarii navelor cu echipaj minim de siguranta [Rezolutia IMO
A.890(21)]
2. Prevederile Codului I.M.D.G.
3. Publicatiile ILO, "Ghidul procedurilor de inspectie a conditiilor
de munca la bordul navelor"
4. Anexa nr. 2 la MOU, "Proceduri pentru controlul statului
portului".
ANEXA 5
A. Categorii de nave care fac obiectul unei inspectii extinse
[mentionate la art. 7 alin. (1)]
1. Tancurile chimice, LNG si LPG mai vechi de 10 ani - varsta stabilita pe
baza datei de constructie indicate in certificatele de siguranta
2. Vrachierele mai vechi de 12 ani - varsta stabilita pe baza datei de
constructie indicate in certificatele de siguranta
3. Tancurile petroliere cu un tonaj brut mai mare de 3.000 si mai vechi de
15 ani - varsta stabilita pe baza datei de constructie indicate in
certificatele de siguranta
4. Pasagerele mai vechi de 15 ani, altele decat pasagerele la care se face
referire in art. 2 lit. b) si c) din Sistemul de inspectii obligatorii pentru
operarea in siguranta a navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta si pasageri,
precum si a navelor de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu
regulat, aprobat prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor
si locuintei nr. 538/2003.
B. Informatii cu care trebuie sa fie notificata autoritatea competenta
[mentionate la art. 7 alin. (3)]
1. nume;
2. pavilion;
3. numarul de identificare IMO;
4. tonajul deadweight;
5. data constructiei navei, determinata pe baza datei indicate in
certificatele de siguranta ale navei;
6. pentru tancuri:
a) configuratia: corp simplu, corp simplu cu SBT, corp dublu;
b) starea de incarcare si a tancurilor de balast: plin, gol, inertat;
c) volumul si natura marfii;
7. ETA la destinatie sau la pozitia de imbarcare a pilotului, dupa cum cere
autoritatea competenta;
8. durata planificata pentru stationare;
9. operatiunile planificate pentru portul de destinatie (incarcare,
descarcare, altele);
10. inspectii statutare planificate, operatiuni de intretinere si reparatii
care trebuie efectuate pe timpul stationarii in portul de destinatie.
C. Proceduri privind inspectia extinsa a unei anumite categorii de nave
[mentionate la art. 7 alin. (6)]
In functie de fezabilitatea lor practica sau de orice constrangeri in
legatura cu siguranta persoanelor, a navei sau a portului, cel putin
urmatoarele puncte trebuie sa faca parte dintr-o inspectie extinsa. Inspectorii
PSC trebuie sa fie constienti ca pot primejdui efectuarea in siguranta a unor
anumite operatiuni de la bord.
De exemplu: manipularea marfii daca se solicita efectuarea unor teste in
timpul unor astfel de operatiuni.
1. Nave in general (categorii in sectiunea A)
a) black-out si pornirea generatorului de avarie;
b) inspectia iluminatului de avarie;
c) punerea in functiune a pompei de stins incendiul de avarie cupland doua
manici la tubulatura principala de stins incendiul;
d) punerea in functiune a pompelor de santina;
e) inchiderea portilor etanse;
f) lansarea la apa a unei barci de salvare;
g) testarea stoparii de urgenta de la distanta a generatoarelor electrice,
caldarinelor, boilerelor, ventilatiei si a pompelor de combustibil;
h) testarea instalatiei de guvernare, inclusiv a instalatiei de guvernare
de avarie;
i) inspectia sursei de energie de avarie a instalatiilor radio;
j) inspectia si, daca este posibil, testarea separatorului de santina.
2. Tancurile chimice si navele care transporta gaze lichefiate in vrac
In plus fata de punctele mentionate in sectiunea 1, urmatoarele puncte
trebuie considerate ca facand parte dintr-o inspectie extinsa la tancurile
chimice, LPH si LNG:
a) monitorizarea si siguranta tancurilor de marfa si a dispozitivelor de
siguranta privind temperatura, presiunea si rulajul;
b) dispozitivele de analiza a oxigenului si explozimetrele, inclusiv
calibrarea acestora. Existenta echipamentului de detectie chimica cu un numar
suficient de tuburi de detectare a gazului pentru tipul specific de marfa
carata;
c) seturi de dispozitive de scapare la cabina, care sa asigure o protectie
suficienta a ochilor si respiratorie pentru fiecare persoana de la bord (daca
acest lucru este cerut de produsele listate in Certificatul international de
conformitate sau in Certificatul international de conformitate pentru
transportul produselor chimice periculoase in vrac ori al gazelor lichefiate in
vrac, dupa caz);
d) verificarea in vederea stabilirii daca produsul transportat este listat
in Certificatul international de conformitate sau in Certificatul international
de conformitate pentru transportul produselor chimice periculoase in vrac ori
al gazelor lichefiate in vrac, dupa caz);
e) instalatiile fixe de stins incendiul de pe punte, fie ca sunt cu spuma
sau cu spuma chimica ori de alt tip, in functie de tipul produsului
transportat.
3. Vrachiere
In plus fata de punctele mentionate in sectiunea 1, urmatoarele puncte
trebuie considerate ca facand parte dintr-o inspectie extinsa la vrachiere:
a) posibila coroziune a sistemelor de montare pe punte a echipamentelor;
b) posibila deformare si/sau coroziune a capacelor magaziilor;
c) posibile fisuri sau coroziune locala a peretilor transversali;
d) accesul in magaziile de marfa;
e) verificarea existentei la bord a urmatoarelor documente in vederea
stabilirii ca acestea sunt vizate de statul pavilionului sau de societatea de
clasificare:
(1) rapoartele de inspectie a structurii;
(2) rapoartele de evaluare a conditiei;
(3) rapoartele masuratorilor grosimii tablei;
(4) documentul descriptiv la care face trimitere Rezolutia IMO A.744(18).
4. Tancuri petroliere
In plus fata de punctele mentionate in sectiunea 1, urmatoarele puncte
trebuie considerate ca facand parte dintr-o inspectie extinsa la tancurile
petroliere:
a) sistemul de spuma de punte fix;
b) echipamentul de stins incendiul in general;
c) inspectia obturatoarelor din sala masinilor, camera pompelor si spatiile
de locuit;
d) controlul presiunii gazului inert si al continutului de oxigen;
e) tancurile de balast: in prima instanta, cel putin un tanc de balast din
zona tancurilor de marfa sa fie examinat prin autoclava in care inspectorul PSC
va intra ulterior daca stabileste motive clare pentru o inspectie ulterioara;
f) verificarea existentei la bord a urmatoarelor documente, in vederea
stabilirii ca acestea sunt vizate de statul pavilionului sau de societatea de
clasificare:
(1) rapoartele de inspectie a structurii;
(2) rapoartele de evaluare a conditiei;
(3) rapoartele masuratorilor grosimii tablei;
(4) documentul descriptiv la care face trimitere Rezolutia IMO A.744(18).
5. Nave de pasageri care nu sunt cuprinse in Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 538/2003
In plus fata de punctele prevazute in sectiunea 1, urmatoarele puncte
trebuie considerate ca facand parte dintr-o inspectie extinsa la pasagere:
a) testarea sistemului de detectare si alarmare in caz de incendiu;
b) testarea inchiderii corespunzatoare a usilor de incendiu;
c) testarea instalatiei de amplificare/comunicare;
d) un rol de incendiu cu o parte din membrii echipajului de la sectia
bucatarie/restaurant, acolo unde, ca un minimum de cerinte, echipamentele
individuale de protectie pentru stins incendiile trebuie testate;
e) demonstrarea faptului ca membrii-cheie ai echipajului sunt familiarizati
cu planul de vitalitate.
Daca se considera necesar, avand acordul comandantului sau al operatorului,
inspectia poate fi continuata si in timpul voiajului spre sau dinspre un port
romanesc.
Inspectorul PSC nu trebuie sa obstructioneze operarea navei si nici sa
induca situatii care, dupa judecata comandantului, ar putea pune in pericol
siguranta pasagerilor, a echipajului si a navei.
ANEXA 6
CRITERII
pentru retinerea unei nave
[mentionate la art. 11 alin. 3)]
Introducere
Inainte de a decide daca deficientele gasite in timpul inspectiei conduc la
retinerea navei implicate, inspectorul trebuie sa aplice criteriile mentionate
in sectiunile 1 si 2.
Sectiunea 3 include exemple de deficiente care prin ele insele pot conduce
la retinerea navei implicate [vezi art. 11 alin. (3)].
Acolo unde motivul retinerii este rezultatul unei avarii accidentale
suferite de nava in timpul voiajului spre un port, nu se va emite o nota de
retinere daca se face dovada ca:
a) a fost acordata o atentie deosebita cerintelor continute de Regula
I/11(c) din Conventia SOLAS 74, privind notificarea administratiei statului
pavilionului, surveiorului nominat sau organizatiei recunoscute, responsabila
pentru eliberarea certificatelor relevante;
b) inainte de intrarea navei in port, comandantul sau armatorul a transmis
autoritatilor PSC detalii despre circumstantele in care a avut loc accidentul,
avariile suferite, precum si informatii despre dovada notificarii
administratiei statului pavilionului;
c) spre satisfactia autoritatii, nava a intreprins actiunile necesare
remedierii avariilor; si
d) avand in vedere notificarea privind finalizarea actiunii de remediere a
avariilor, autoritatea s-a asigurat ca deficientele care erau in mod clar
periculoase pentru siguranta, sanatate sau mediu au fost remediate.
1. Criterii principale
Cand isi exercita judecata profesionala pentru a decide daca retine nava
sau nu, inspectorul PSC trebuie sa aplice urmatoarele criterii:
Timpul:
Navele care sunt nesigure pentru a pleca pe mare trebuie sa fie retinute,
indiferent de cat de mult timp vor sta in port.
Criteriul:
Nava este retinuta daca deficientele sunt suficient de serioase ca sa duca
la o reinspectie pentru ca inspectorul sa constate, spre satisfactia lui, ca
acestea au fost remediate inainte de plecarea navei din port. Necesitatea de
reintoarcere a inspectorului la nava este masura seriozitatii deficientelor
constatate. Totusi acest lucru nu se aplica in fiecare caz. ANR trebuie sa
verifice intr-un fel sau altul, printr-o vizita ulterioara, daca deficientele
au fost remediate inainte de plecarea navei.
2. Aplicarea criteriilor principale
Cand decide daca deficientele constatate sunt sau nu suficient de serioase,
care pot conduce la retinerea navei, inspectorul PSC trebuie sa evalueze daca:
1. are documentele relevante valabile;
2. nava este dotata cu echipajul minim de siguranta cerut de Certificatul
de echipaj minim de siguranta.
Mai mult, in timpul inspectiei inspectorul PSC trebuie sa evalueze daca
nava si/sau echipajul sunt apte pentru:
3. a naviga in siguranta in voiajul urmator;
4. manipularea in siguranta, transportul si monitorizarea starii marfii in
voiajul urmator;
5. a asigura functionarea in siguranta a echipamentelor din sala masinilor
in voiajul urmator;
6. mentinerea propulsiei si a guvernarii in voiajul urmator;
7. lupta efectiva contra incendiilor in orice loc de pe nava, daca acest
lucru este necesar, in cursul voiajului urmator;
8. abandonarea navei in siguranta si cu rapiditate, salvarea efectiva in
caz de necesitate in voiajul urmator;
9. prevenirea poluarii mediului in voiajul urmator;
10. mentinerea unei stabilitati adecvate in timpul voiajului urmator;
11. mentinerea unei etanseitati adecvate in voiajul urmator;
12. comunicarea in situatii de pericol, daca este necesar, in voiajul
urmator;
13. asigurarea conditiilor de siguranta si sanatate pentru voiajul urmator;
14. furnizarea unui volum maxim de informatii in caz de accident.
Luandu-se in considerare deficientele descoperite, daca raspunsul la
oricare dintre aceste evaluari este negativ, nava trebuie retinuta. O
combinatie de deficiente mai putin serioase poate conduce la retinerea navei.
Pentru a asista inspectorul PSC la folosirea acestor linii directoare,
urmeaza o lista cu deficiente grupate dupa conventii si/sau coduri relevante,
care sunt considerate atat de serioase incat pot conduce la retinerea navei
implicate. Aceasta lista nu este exhaustiva.
Oricum, deficientele conform prevederilor Conventiei STCW 1978, care conduc
la retinerea navei, listate la pct. 3.8 de mai jos, sunt singurele motive
pentru retinere.
3.1. Generalitati
Lipsa unor certificate sau documente valabile, asa cum sunt cerute de
instrumentele relevante
Oricum, navele care arboreaza pavilionul unor state care nu sunt parte la o
conventie (instrument relevant) sau care nu au implementat un alt instrument
relevant nu trebuie sa detina certificatele cerute de acea conventie sau alt
instrument relevant.
Din acest motiv, simpla lipsa a unor certificate nu trebuie sa constituie
un motiv de retinere a navelor; totusi cand se aplica clauza
"tratamentului nepreferential" inspectorul PSC trebuie sa se asigure
ca nava corespunde in mod substantial acelor cerinte, inainte de plecarea din
port.
3.2. Deficiente sub incidenta SOLAS 74 (Referirile sunt date intre
paranteze.):
1. exploatarea improprie a propulsiei, a altor mecanisme esentiale sau a
instalatiei electrice;
2. curatenie insuficienta in sala masinilor, cantitati excesive de amestec
ulei/apa din santine, izolatia tubulaturilor, inclusiv a esapamentelor din sala
masinilor contaminata cu hidrocarburi, functionarea improprie a pompei de
santina si a accesoriilor acesteia;
3. functionarea improprie a generatorului de avarie, a iluminatului,
bateriilor de acumulatori si comutatoarelor;
4. functionarea defectuoasa a instalatiei principale de guvernare si a
guvernarii de avarie;
5. absenta, capacitatea insuficienta sau deteriorarea serioasa a
echipamentului individual de salvare, a barcilor de salvare, precum si a
mijloacelor de lansare;
6. absenta, neconformitatea sau deteriorarea substantiala a sistemului de
detectare a incendiilor, alarmelor de incendiu, echipamentului de stingere a
incendiilor, instalatiei fixe de stins incendiul, valvulelor de la ventilatie,
obturatoarelor de incendiu, dispozitivelor rapide de inchidere de la distanta,
pentru a vedea daca ele corespund scopului pentru care au fost destinate;
7. absenta, deteriorarea substantiala, functionarea necorespunzatoare a
protectiei impotriva incendiilor in zona de operare a incarcaturii la
navele-tanc;
8. absenta, neconformitatea sau deteriorarea serioasa a dispozitivelor de iluminat,
semnalizare optica si sonora;
9. absenta ori functionarea necorespunzatoare a echipamentelor de
radiocomunicatii pentru situatiile de pericol si comunicatii de siguranta;
10. absenta sau functionarea necorespunzatoare a echipamentului de navigatie,
tinandu-se cont de cap. V/12(0) din Conventia SOLAS 74;
11. absenta hartii de navigatie necorectate la zi si/sau a tuturor
celorlalte publicatii nautice relevante pentru voiajul intentionat, avandu-se
in vedere faptul ca hartile electronice pot substitui hartile normale;
12. absenta sitelor antiscanteie de la sistemul de ventilatie al camerei
pompelor (SOLAS 74, Regula II-2/59.3.1);
13. deficiente serioase privind cerintele operationale, asa cum sunt
descrise la pct. 2 din anexa nr. 4 la MOU;
14. numarul, compunerea si certificarea echipajului nu corespund cu
documentul de echipaj minim de siguranta;
15. neefectuarea programului de inspectii intensificate in conformitate cu
SOLAS 74, cap. XI, Regula 2;
16. absenta, functionarea necorespunzatoare a inregistratorului
parametrilor de navigatie (VDR), cand utilizarea acestuia este obligatorie.
3.3. Deficiente sub incidenta Codului IBC (Referirile sunt date intre
paranteze.):
1. transportul unei substante care nu este mentionata in Certificatul de
conformitate sau lipsa informatiei despre marfa (16.2);
2. lipsa sau avarierea dispozitivelor de siguranta de inalta presiune
(8.2.3);
3. instalatii electrice nesigure sau care nu corespund cerintelor Codului
(10.2.3);
4. surse de aprindere in locatii la care se face referire la pct. 10.2
(11.3.15);
5. contraventii la cerintele speciale (15);
6. depasirea cantitatii maxime de marfa admise per tanc (16.1);
7. insuficienta protectie la caldura pentru produsele sensibile (16.6).
3.4. Deficiente sub incidenta Codului IGC (Referirile sunt date intre
paranteze.):
1. transportul unei substante care nu este mentionata in Certificatul de
conformitate sau lipsa informatiei despre marfa (18.1);
2. lipsa dispozitivelor de inchidere pentru spatiile de locuit sau de lucru
(3.2.6);
3. peretii transversali neetansi la gaze (3.3.2);
4. inchizatoarele de aer defecte (3.6);
5. valvule de inchidere rapida lipsa sau defecte (5.6);
6. valvule de siguranta defecte sau lipsa (8.2);
7. instalatii electrice care nu corespund cerintelor Codului (10.2.4);
8. ventilatoarele din zona marfii nu functioneaza (12.1);
9. alarma de presiune pentru tancuri nu functioneaza (13.4.1);
10. instalatia de detectare a gazului toxic defecta (13.6);
11. transportul substantelor care trebuie inhibate fara un certificat
valabil pentru inhibitor (17/19).
3.5. Deficiente sub incidenta Conventiei LL 66:
1. zone semnificative avariate ori corodate, gauri in punti sau la corp,
asociate cu dispozitive inghetate, care sa afecteze buna stare de
navigabilitate sau rezistenta la sarcinile incarcate local, daca nu cumva au
fost efectuate lucrari de reparatii provizorii pentru un voiaj spre un port
unde vor fi efectuate reparatii permanente;
2. un caz recunoscut de stabilitate insuficienta;
3. lipsa unei suficiente informatii si de incredere, sub o forma aprobata,
care prin cai rapide si simple sa dea posibilitatea comandantului sa incarce si
sa balasteze nava intr-o asemenea maniera incat limitele stabilitatii sa fie
mentinute in toate fazele voiajului, in functie de conditiile variabile ale
acestuia, pentru a evita orice suprasolicitare a structurii navei;
4. deteriorarea substantiala sau lipsa dispozitivelor de inchidere, usi
etanse, dispozitive de inchidere a capacelor de magazie;
5. incarcarea peste limita maxima admisa;
6. lipsa scarilor de pescaj sau imposibilitatea citirii pescajelor.
3.6. Deficiente sub incidenta Conventiei MARPOL 73/78, anexa I (Referirile
sunt date intre paranteze.):
1. absenta, deteriorarea serioasa sau functionarea incorecta a
echipamentului de filtrare a amestecurilor de apa/hidrocarburi, a sistemului de
monitorizare si control al deversarii de hidrocarburi sau a alarmei de 15 ppm;
2. capacitatea de stocare a tancurilor de reziduuri de slop/sludge este
insuficienta pentru voiajul intentionat;
3. Registrul de inregistrare a hidrocarburilor (Oil Record Book) nu este
disponibil [20 (5)];
4. existenta unui baipas pentru deversare neautorizat;
5. lipsa dosarului cu rapoartele de inspectie sau care nu este in
conformitate cu Regula 13G(3) (b) din MARPOL 73/78.
3.7. Deficiente sub incidenta Conventiei MARPOL 73/78, anexa II (Referirile
sunt date intre paranteze.):
1. absenta unui manual P & A;
2. marfa nu este clasificata [3 (4)];
3. Registrul de inregistrare a marfii (Cargo Record Book) nu este
disponibil [9 (6)];
4. transportul unei substante asemanatoare hidrocarburilor fara satisfacerea
cerintelor sau fara a avea un certificat amendat corespunzator (14);
5. existenta unui baipas pentru deversare neautorizat.
3.8. Deficiente sub incidenta Conventiei STCW 1978:
1. lipsa unui certificat corespunzator al membrilor echipajului sau lipsa
unei dispense valabile ori lipsa unei dovezi ca au solicitat o viza
(endorsement) administratiei statului pavilionului;
2. lipsa conformitatii cu cerintele aplicabile ale Certificatului de
echipaj minim de siguranta emis de administratia statului pavilionului;
3. lipsa conformitatii cu cerintele administratiei statului pavilionului
privind efectuarea serviciului de cart;
4. lipsa din cart a unei persoane calificate pentru exploatarea
echipamentului esential pentru siguranta navigatiei, siguranta
radiocomunicatiilor sau pentru prevenirea poluarii marine;
5. lipsa dovezii experientei profesionale pentru sarcinile repartizate
privind siguranta navei si prevenirea poluarii;
6. imposibilitatea de a avea pentru primul cart de la inceputul voiajului
si pentru carturile urmatoare persoane odihnite suficient si apte pentru
serviciu.
3.9. Deficiente sub incidenta conventiilor ILO:
1. insuficienta hrana pentru voiajul pana in urmatorul port;
2. insuficienta apa potabila pentru voiajul pana in urmatorul port;
3. conditii de igiena excesiv de nesatisfacatoare;
4. lipsa incalzirii in spatiile de locuit la o nava care opereaza in zone
unde temperaturile pot fi excesiv de scazute;
5. cantitati de gunoi excesive, blocaje ale cailor de acces din cauza
echipamentelor sau incarcaturii, care fac nesigur accesul inspre/dinspre
spatiile de locuit.
3.10. Deficiente care nu conduc la retinerea, dar care, de exemplu, pot
conduce la suspendarea operatiunilor
Functionarea (intretinerea) defectuoasa a instalatiei de gaz inert sau a
echipamentelor si dispozitivelor de incarcare/descarcare este considerata motiv
suficient pentru stoparea operatiunilor.
ANEXA 7
CRITERII MINIME PENTRU INSPECTORI
[mentionate la art. 15 alin. (1)]
1. Inspectorul PSC trebuie sa fie o persoana autorizata de MLPTL, cu
experienta, avand calificarea de inspector pentru verificarea implementarii
conventiilor internationale aplicabile.
2. Inspectorul PSC care efectueaza inspectii la nave trebuie sa aiba un an
vechime ca inspector angajat in efectuarea inspectiilor potrivit cerintelor
conventiilor si trebuie:
a) sa fie posesorul unui brevet de comandant, care ii da dreptul sa preia
comanda unei nave de 1.600 GT sau mai mult (Regula II/2, Conventia STCW 1978);
sau
b) sa fie posesorul unui brevet de sef mecanic, care ii da dreptul sa
detina functia la bordul unei nave al carei motor principal are o putere egala
sau mai mare de 3.000 kW (Regula III/2, Conventia STCW 1978); sau
c) sa fie posesorul unei diplome de arhitect naval, inginer mecanic sau de
inginer in domeniul maritim si sa aiba o experienta adecvata la bordul navelor
de cel putin 5 ani in una dintre aceste functii; sau
d) sa fie un functionar calificat al MLPTL, cu un nivel echivalent de
experienta si pregatire pentru efectuarea inspectiilor PSC; sau
e) sa fie detinatorul unei diplome universitare de profil sau sa fi urmat o
forma de invatamant echivalenta, sa fi absolvit cursurile unei scoli de
pregatire a inspectorilor PSC si sa fi detinut cel putin 2 ani functia de
inspector al statului pavilionului avand atributia de inspectie si certificare
in concordanta cu conventiile aplicabile.
Inspectorii mentionati la lit. a) si b) trebuie sa aiba o experienta mai
mare de 5 ani ca ofiteri maritimi punte sau mecanici; sau
inspectorul PSC trebuie:
a) sa posede o diploma universitara sau sa fi efectuat un stagiu echivalent
de pregatire; si
b) sa fi fost instruit si calificat ca inspector; si
c) sa fi fost cel putin 2 ani inspector controlul statului pavilionului
(FSC) privind supravegherea si certificarea in conformitate cu conventiile
internationale.
3. Inspectorul PSC trebuie sa aiba abilitatea de a comunica oral si scris
in limba engleza cu navigatorii.
4. Inspectorul PSC trebuie sa aiba cunostinte suficiente privind
prevederile conventiilor internationale si procedurile relevante pentru
controlul statului portului.
ANEXA 8
Publicarea informatiilor privind retinerile si inspectiile in porturile
romanesti
(mentionate la art. 18)
I. Informatiile publicate in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1)
trebuie sa includa urmatoarele:
a) numele navei;
b) numarul IMO;
c) tipul navei;
d) tonajul brut (GT);
e) anul de constructie determinat pe baza datei indicate in certificatele
de siguranta ale navei;
f) numele si adresa armatorului/operatorului navei;
g) in cazul navelor care transporta marfuri solide sau lichide in vrac,
numele si adresa navlositorului responsabil pentru navlosirea navei, precum si
tipul de navlosire;
h) pavilionul navei;
i) acolo unde este relevant, societatea sau societatile de clasificare care
a sau au eliberat certificatele de clasa;
j) societatea sau societatile de clasificare si/sau orice alta organizatie
care a sau au eliberat in numele statului pavilionului certificate in
conformitate cu prevederile conventiilor aplicabile;
k) data si portul ultimei inspectii extinse care sa ateste daca nava a fost
retinuta;
l) data si portul ultimei inspectii speciale, precum si numele organizatiei
care a efectuat inspectia;
m) numarul retinerilor in ultimele 24 de luni;
n) tara si portul unde a fost retinuta nava;
o) data cand a fost ridicata retinerea;
p) durata retinerii, in zile;
q) numarul de deficiente descoperite si motivele retinerii exprimate in
termeni expliciti;
r) descrierea masurilor intreprinse de catre ANR si, acolo unde este
relevant, masurile intreprinse de societatea de clasificare ca urmare a
retinerii;
s) daca navei i s-a refuzat accesul in porturile romanesti, motivul unei
astfel de masuri exprimat in termeni expliciti;
t) indicarea, acolo unde este relevant, daca societatea de clasificare sau
alta organizatie privata care a efectuat inspectiile are responsabilitate in
legatura cu deficientele care, singure sau combinate, au condus la retinerea
navei;
u) descrierea masurilor luate in cazul in care unei nave i s-a permis sa
plece catre cel mai apropiat santier naval de reparatii sau in cazul in care i
s-a interzis accesul in porturi.
II. Informatiile privind navele inspectate, care sunt facute publice
potrivit prevederilor art. 18 alin. (2), trebuie sa includa urmatoarele:
a) numele navei;
b) numarul IMO;
c) tipul navei;
d) tonajul brut (GT);
e) anul de constructie;
f) numele si adresa armatorului/operatorului navei;
g) in cazul navelor care transporta marfuri solide sau lichide in vrac, numele
si adresa navlositorului responsabil pentru navlosirea navei, precum si tipul
de navlosire;
h) pavilionul navei;
i) societatea sau societatile de clasificare, dupa cum este relevant, care
a sau au eliberat navei certificatele de clasa;
j) societatea sau societatile de clasificare si/sau orice alta organizatie
care a sau au eliberat in numele statului pavilionului certificate in
conformitate cu prevederile conventiilor aplicabile;
k) tara, data si portul de inspectie;
l) numarul si natura deficientelor.
ANEXA 9
INTOCMIREA RAPORTULUI DE INSPECTIE
(in conformitate cu prevederile art. 10)
Raportul de inspectie trebuie sa contina cel putin urmatoarele puncte:
I. Informatii generale:
a) autoritatea competenta care a scris raportul;
b) data si locul inspectiei;
c) numele navei inspectate;
d) pavilionul;
e) tipul navei;
f) numarul IMO;
g) indicativul radio;
h) tonajul brut (GT);
i) tonajul deadweight (acolo unde este relevant);
j) anul de constructie, asa cum a fost determinat pe baza datei indicate in
certificatele de siguranta ale navei;
k) societatea/societatile de clasificare, acolo unde este relevant, care
a/au eliberat navei certificatele de clasa;
l) societatea sau societatile de clasificare si/sau orice alta organizatie
care a/au eliberat in numele statului pavilionului certificatele in
conformitate cu prevederile conventiilor aplicabile;
m) numele si adresa armatorului/operatorului;
n) in cazul navelor care transporta marfuri solide sau lichide in vrac,
numele si adresa navlositorului responsabil pentru navlosirea navei, precum si
tipul de navlosire;
o) data scrierii raportului final;
p) indicarea faptului ca informatiile detaliate in legatura cu inspectia
si/sau retinerea pot face obiectul publicarii.
II. Informatii in legatura cu inspectia:
a) certificatele eliberate in conformitate cu prevederile conventiilor
internationale relevante, autoritatea sau organizatia care a eliberat
certificatele, precum si data eliberarii/expirarii;
b) partea sau elementele care au fost inspectate la nava (in cazul unei
inspectii mai detaliate);
c) tipul inspectiei (inspectie, inspectie mai detaliata, inspectie
extinsa);
d) natura deficientelor;
e) masurile intreprinse.
III. Informatii aditionale in cazul retinerii:
a) data notei de retinere;
b) data ridicarii retinerii;
c) natura deficientelor care au condus la emiterea notei de retinere
(referiri la conventii, daca este relevant);
d) informatii privind ultima inspectie anuala intermediara;
e) indicarea, acolo unde este relevant, daca societatea de clasificare sau
alta organizatie privata care a efectuat inspectiile are responsabilitate in
legatura cu deficientele care, singure sau combinate, au condus la retinerea
navei;
f) masurile intreprinse.
ANEXA 10
INFORMATII
furnizate in contextul monitorizarii implementarii
(referire la art. 20)
1.1. Anual ANR trebuie sa furnizeze statelor membre (Secretariatului
tehnic) informatii cu privire la activitatea PSC din anul precedent si numarul
de inspectori PSC care activeaza in numele ANR.
Informatia trebuie comunicata folosindu-se urmatorul model de tabel:
____________________________________________________________________________
Portul/zona Numarul de inspectori Numarul de inspectori Conversia in
PSC cu norma intreaga PSC cu norma partiala*1) norma intreaga
____________________________________________________________________________
Portul X...
____________________________________________________________________________
Portul Y...
____________________________________________________________________________
TOTAL:
____________________________________________________________________________
*1) Cand inspectiile efectuate in contextul controlului statului portului
reprezinta doar o parte din munca inspectorilor, numarul total de inspectori
trebuie convertit la un numar echivalent de inspectori cu norma intreaga.
Aceste informatii trebuie sa fie furnizate la nivel national pentru fiecare
port romanesc.
In intelesul prezentei anexe, port inseamna un port individual/zona
geografica cuprinzand mai multe porturi individuale, acoperita de un inspector
sau o echipa de inspectori, dupa caz.
Acelasi inspector poate lucra in mai mult de un port/zona geografica.
1.2. Numarul total individual de nave care au intrat in porturile
romanesti, la nivel national.
2. ANR trebuie, de asemenea, sa furnizeze bazei de date a sistemului
informational date privind navele sosite, altele decat cele angajate in
serviciu regulat si care vin zilnic in port.
ANEXA 11
A. Categoriile de nave carora li se refuza accesul in porturile romanesti
[mentionate la art. 9 alin. (1)]
a) butaniere si tancuri chimice;
b) vrachiere;
c) tancuri petroliere;
d) nave de pasageri.
B. Proceduri in legatura cu refuzul accesului navelor in porturile
romanesti
[mentionate la art. 9 alin. (4)]
a) Daca sunt intrunite conditiile descrise la art. 9 si nava a fost
retinuta a doua si a treia oara, dupa caz, ANR trebuie sa informeze in scris
comandantul, armatorul/operatorul despre ordinul de interzicere a accesului in
port si sa fie trimis navei. De asemenea, ANR trebuie sa informeze
administratia statului pavilionului navei, societatea de clasificare
interesata, statele membre si secretariatul MOU. Ordinul de interzicere a
accesului in porturile romanesti va avea efect de indata ce nava a fost
autorizata sa plece din port, ca urmare a remedierii deficientelor care au
condus la retinerea navei.
b) Pentru ca interdictia sa fie suspendata, armatorul navei trebuie sa
adreseze ANR o cerere. Cererea trebuie sa fie insotita de un certificat semnat
de autoritatea statului pavilionului, care sa certifice ca nava se conformeaza
prevederilor aplicabile ale conventiilor internationale. Cererea de ridicare a
interdictiei de acces in porturile romanesti trebuie, de asemenea, sa fie
insotita, dupa caz, si de un certificat eliberat de societatea de clasificare
care a clasificat nava, certificat in care sa se arate ca nava se conformeaza
cu standardele de clasa cerute de societate.
c) Ordinul de interzicere a accesului in porturile romanesti poate fi
retras numai ca urmare a unei reinspectii a navei, intr-un port agreat de
inspectorii ANR care au emis ordinul de interdictie, si daca au fost furnizate
dovezi ca nava se conformeaza in totalitate cu cerintele aplicabile ale
conventiilor internationale. Daca portul agreat pentru inspectie se afla
intr-un stat membru al MOU, autoritatea competenta a statului acelui port,
impreuna cu ANR care a impus interdictia, poate autoriza nava sa procedeze
catre acel port, dar numai pentru un singur scop, acela de a verifica daca nava
intruneste conditiile specificate la lit. a). Reinspectia va consta intr-o
inspectie extinsa care trebuie sa acopere cel putin punctele relevante din
anexa nr. 5 sectiunea C. Toate costurile in legatura cu aceasta inspectie
extinsa vor fi suportate de armator/operator.
d) Daca rezultatul inspectiei extinse satisface cerintele ANR in
conformitate cu prevederile lit. b), ordinul de interdictie a accesului in
porturile romanesti poate fi ridicat. Armatorul si/sau operatorul trebuie
informati in scris in legatura cu decizia luata. ANR trebuie, de asemenea, sa
notifice in scris decizia luata autoritatii statului pavilionului, societatii
de clasificare interesate, statelor membre si secretarului MOU.
e) Informatiile privind navele carora li s-a interzis accesul in porturile
romanesti trebuie facute disponibile in sistemul informational al bazei de date
si publicate in conformitate cu prevederile art. 18 si ale anexei nr. 8.
ANEXA 12
CERINTE INTERNATIONALE SI NATIONALE
privind sistemele de inregistrare a parametrilor de navigatie (VDR)
Navele din urmatoarele categorii trebuie, in situatia in care fac escala in
porturile romanesti, sa fie dotate cu un sistem de inregistrare a parametrilor
de navigatie (VDR), care sa intruneasca standardele de performanta prevazute de
Rezolutia IMO A.861(20) si standardele de testare stabilite de Standardul
Comisiei Internationale pentru Electronica nr. 61996 (IEC):
a) navele de pasageri construite la sau dupa 1 iulie 2002;
b) navele Ro-Ro care transporta si pasageri, construite inainte de 1 iulie
2002, nu mai tarziu de data primei inspectii efectuate la sau dupa 1 iulie
2002;
c) navele de pasageri, altele decat navele Ro-Ro care transporta si
pasageri, construite inainte de 1 iulie 2002, nu mai tarziu de 1 ianuarie 2004;
d) navele cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, altele decat navele de
pasageri, construite la sau dupa 1 iulie 2002.
Navele din urmatoarele categorii, construite inainte de 1 iulie 2002, in
situatia in care fac escala in porturile romanesti, sa fie dotate cu un sistem
de inregistrare a parametrilor de navigatie (VDR), care sa intruneasca
standardele relevante ale IMO:
a) navele de transport marfa cu un tonaj brut de 20.000 sau mai mare, nu
mai tarziu de data fixata de IMO sau, in absenta unei decizii a IMO, nu mai
tarziu de 1 ianuarie 2007;
b) navele de transport marfa cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar nu
mai mic de 20.000, nu mai tarziu de data fixata de IMO sau, in absenta unei
decizii a IMO, nu mai tarziu de 1 ianuarie 2008.
ANEXA 13
DOCUMENTUL DE IDENTITATE AL INSPECTORULUI PSC
______________________________________________________________
| ROMANIA |
| MINISTRY OF PUBLIC |
| WORKS, TRANSPORT AND HOUSING |
| |
| ........ Full name: |
| : : Serial No: PSCO 01 |
| : : We certify that the holder of this |
| : Photo : identification card is qualified as PSC |
| : : officer and duly authorized to carry out |
| :........: Port State Control Inspections on behalf |
| of the Romanian Government. |
| |
| Secretary of State |
| Holder's Signature Signature |
| .................. ..................... |
|______________________________________________________________|