ORDIN Nr. 5218
din 9 septembrie 2010
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a probelor specifice din cadrul
examenului de bacalaureat sustinute de absolventii sectiilor bilingve
româno-spaniole
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 695 din 18 octombrie 2010
In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Acordului
dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetării din România şi Ministerul Educaţiei
şi Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi funcţionarea
secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din România şi la organizarea
examenului de bacalaureat în aceste licee, semnat la Bucureşti la 26 martie
2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 997/2007,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a probelor specifice din cadrul examenului de bacalaureat susţinute
de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Metodologia prevăzută
la art. 1 se aplică începând cu anul şcolar 2010-2011.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr.
3.066/2010 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi
desfăşurare a probelor specifice din cadrul examenului
de bacalaureat, susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 5 februarie 2010, se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot
parcursul vieţii, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele
şcolare şi conducerile unităţilor de învăţământ implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetam, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXĂ
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a probelor specifice
din cadrul examenului de bacalaureat susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - Prezenta metodologie se referă la absolvenţii
secţiilor bilingve româno-spaniole organizate în conformitate cu prevederile
Acordului dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetării din România şi Ministerul
Educaţiei şi Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi
funcţionarea secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din România şi la
organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee, semnat la Bucureşti la
26 martie 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 997/2007 (Acord), denumite în continuare secţii bilingve româno-spaniole.
Art. 2. - (1) Absolvenţii secţiilor bilingve
româno-spaniole au dreptul să obţină, pe lângă diploma română de bacalaureat,
şi diploma spaniolă de bacalaureat.
(2) Pentru obţinerea diplomei spaniole de bacalaureat,
absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole trebuie să susţină şi să
promoveze probele prevăzute de reglementările în vigoare pentru examenul de
bacalaureat românesc şi să îndeplinească următoarele condiţii:
a) susţin proba de evaluare a competenţelor lingvistice
într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului
liceal la limba spaniolă;
b) susţin o probă suplimentară de cultură spaniolă;
c) îndeplinesc, pentru probele
menţionate la lit. a) şi b), condiţiile prevăzute de prezenta metodologie.
Art. 3. - (1) Comisiile de bacalaureat care evaluează
şi examinează absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole sunt organizate în
conformitate cu reglementările în vigoare pentru
bacalaureatul românesc, respectând prevederile specifice Acordului:
a) preşedintele comisiei din
centrul de examen este ales, de regulă, dintre cadrele didactice cunoscătoare
ale limbii spaniole;
b) din comisie fac parte 2
reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei din Spania, dintre care unul este numit
vicepreşedinte de comisie pentru probele care se desfăşoară în limba spaniolă.
(2) Reprezentanţii Ministerului Educaţiei din Spania
participă, cu drept de notare, la probele specifice ale bacalaureatului
susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole.
(3) Pentru a permite
participarea celor 2 reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei din Spania la
proba de evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă, Comisia
naţională de bacalaureat poate stabili un calendar specific al probei orale din
cadrul probei de evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă pentru
candidaţii proveniţi de la secţiile bilingve româno-spaniole.
II. Proba de evaluare
a competenţelor lingvistice în limba spaniolă
Art. 4. - (1) Proba de evaluare a competenţelor
lingvistice în limba spaniolă se desfăşoară în conformitate cu metodologia de
organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat, aprobată prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectând
prevederile specifice menţionate în prezenta metodologie.
(2) Proba de evaluare a
competenţelor lingvistice în limba spaniolă se desfăşoară în perioada prevăzută
în calendarul examenului de bacalaureat pentru evaluarea competenţelor
lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională - proba C.
(3) Proba de evaluare a
competenţelor lingvistice în limba spaniolă este organizată de comisia de
bacalaureat de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale din unitatea de
învăţământ liceal.
Art. 5. - Evaluarea competenţelor lingvistice în limba
spaniolă se face prin 3 tipuri de probe:
a) proba scrisă, cu durata de
120 de minute;
b) proba orală, cu durata de
10-15 minute;
c) proba de înţelegere a
textului audiat, cu durata de 20 de minute.
Art. 6. - (1) Subiectele pentru cele 3 tipuri de probe
sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în colaborare cu
reprezentanţii Ministerului Educaţiei din Spania.
(2) Subiectele pentru proba scrisă sunt specifice
absolvenţilor secţiilor bilingve româno-spaniole şi evaluează atât competenţa
lingvistică, cât şi cunoştinţele de literatură spaniolă.
Art. 7. - (1) Proba de evaluare a competenţelor
lingvistice în limba spaniolă, susţinută de absolvenţii secţiilor bilingve
româno-spaniole, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii,
reprezintă pentru aceşti elevi proba de evaluare a competenţelor lingvistice
într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului
liceal, prevăzută de metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de
bacalaureat - proba C.
(2) In urma susţinerii probei de evaluare a competenţelor
lingvistice în limba spaniolă se obţine un certificat de competenţă în care se
menţionează nivelul de competenţă lingvistică în limba spaniolă, în conformitate cu Cadrul european
comun de referinţă pentru limbi.
(3) In urma promovării examenului de bacalaureat,
nivelul de competenţă lingvistică în limba spaniolă, menţionat la alin. (2), se
trece pe diploma de bacalaureat românească, în conformitate cu metodologia de
organizare şi desfăşurare a examenului.
Art. 8. - (1) Candidaţilor care doresc să obţină şi
diploma spaniolă de bacalaureat li se acordă şi note la proba de evaluare a
competenţei lingvistice în limba spaniolă.
(2) Notarea candidaţilor menţionaţi la alin. (1) se
face atât de cei 2 evaluatori români, cât şi de cei 2 reprezentanţi ai Ministerului
Educaţiei din Spania.
(3) Nota finală a candidatului
la proba de evaluare a competenţelor lingvistice în limba spaniolă este media
aritmetică a notelor celor 4 evaluatori, calculată cu două zecimale, fără
rotunjire.
III. Proba de cultură
spaniolă
Art. 9. - (1) Proba de cultură spaniolă este probă
scrisă şi se susţine în perioada prevăzută de calendarul examenului de
bacalaureat pentru proba scrisă la limba şi literatura maternă - proba B.
(2) Proba scrisă de cultură
spaniolă este organizată de comisia de bacalaureat din centrul de examen la
care este arondată unitatea de învăţământ liceal.
(3) Un candidat care nu a
obţinut cel puţin nivelul B2 la proba de evaluare a competenţelor lingvistice
în limba spaniolă nu poate participa la proba scrisă de cultură spaniolă.
Art. 10. - (1) Proba de cultură spaniolă se susţine în
limba spaniolă, cu subiecte din Istoria Spaniei, Geografia Spaniei şi Istoria
culturii şi civilizaţiei spaniole.
(2) Subiectele pentru proba specifică de cultură
spaniolă sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în
colaborare cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei din Spania, în conformitate
cu programa aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării
nr. 4.354/2009 privind desfăşurarea bacalaureatului bilingv spaniol susţinut de
elevii de la secţiile bilingve spaniole.
Art. 11. - (1) Proba scrisă de cultură spaniolă este
evaluată atât de cei 2 evaluatori români, cât şi de cei 2 reprezentanţi ai
Ministerului Educaţiei din Spania.
(2) Nota finală a candidatului
la proba scrisă de cultură spaniolă este media aritmetică a notelor celor 4
evaluatori, calculată cu două zecimale, fără rotunjire.
(3) Nota obţinută la proba
scrisă de cultură spaniolă nu intră în calculul mediei generale a examenului de
bacalaureat românesc şi nu se trece pe diploma de bacalaureat românească.
IV. Dispoziţii finale
Art. 12. - (1) Pentru obţinerea diplomei spaniole de
bacalaureat, candidaţii de la secţiile bilingve româno-spaniole care au
susţinut probele specifice trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să obţină la proba de evaluare a competenţelor
lingvistice în limba spaniolă cel puţin nivelul B2, stabilit conform Cadrului
european comun de referinţă pentru limbi;
b) să obţină, în baza rezultatelor pe care le-au avut
la probele menţionate la art. 2 alin. (2), evaluarea scrisă pozitivă a celor 2 reprezentanţi
spanioli care fac parte din comisia de bacalaureat.
(2) Evaluarea scrisă pozitivă,
menţionată la alin. (1), este consemnată într-un certificat, al cărui model
este prevăzut în anexa nr. II la Acord.
(3) Certificatul menţionat la
alin. (2) permite solicitarea eliberării diplomei spaniole de bacalaureat, în
conformitate cu prevederile Acordului.
Art. 13. -In situaţia în care un absolvent al secţiilor bilingve româno-spaniole este declarat admis la examenul de bacalaureat, conform prevederilor metodologiei de organizare şi
desfăşurare a bacalaureatului în vigoare în România, dar nu îndeplineşte una
sau ambele condiţii menţionate la art. 12 alin. (1), acesta obţine diploma
română de bacalaureat, dar nu şi diploma spaniolă de bacalaureat.
Art. 14. -In situaţia în care un absolvent al secţiilor
bilingve româno-spaniole este declarat respins la examenul de bacalaureat,
conform prevederilor metodologiei de organizare şi desfăşurare a
bacalaureatului în vigoare în România, acesta nu poate obţine diploma spaniolă
de bacalaureat, chiar dacă îndeplineşte condiţiile menţionate la art. 12 alin.
(1).