ORDIN Nr. 3066
din 25 ianuarie 2010
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a probelor specifice din cadrul
examenului de bacalaureat, sustinute de absolventii sectiilor bilingve
romano-spaniole
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 80 din 5 februarie 2010
In baza prevederilor Legii
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
în baza Acordului dintre Ministerul Educaţiei
şi Cercetării din România şi Ministerul Educaţiei şi
Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi
funcţionarea secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din
România şi la organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee,
semnat la Bucureşti la 26 martie 2007, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 997/2007,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în
cadrul administraţiei publice centrale,
ministrul educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului emite prezentul
ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare
şi desfăşurare a probelor specifice din cadrul examenului de
bacalaureat, susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve
româno-spaniole, prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Metodologia prevăzută la art. 1 se
aplică pentru sesiunile examenului de bacalaureat din anul 2010.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin, orice prevedere contrară prevederilor acestuia se
abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Direcţia generală educaţie
timpurie, şcoli, performanţă şi programe, Centrul
Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare
şi conducerile unităţilor de învăţământ implicate
duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXĂ
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a
probelor specifice din cadrul examenului de bacalaureat, susţinute de
absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole
Art. 1. - Prezenta metodologie se referă la
absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole, organizate în
conformitate cu prevederile Acordului dintre Ministerul Educaţiei şi
Cercetării din România şi Ministerul Educaţiei şi
Ştiinţei din Regatul Spaniei cu privire la înfiinţarea şi
funcţionarea secţiilor bilingve româno-spaniole în liceele din
România şi la organizarea examenului de bacalaureat în aceste licee,
semnat la Bucureşti la 26 martie 2007, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 997/2007 (Acord), denumite în continuare secţii
bilingve româno-spaniole.
Art. 2. - (1) Absolvenţii secţiilor bilingve
româno-spaniole au dreptul să obţină, pe lângă diploma
română de bacalaureat, şi diploma spaniolă de bacalaureat.
(2) Pentru obţinerea diplomei spaniole de
bacalaureat, absolvenţii secţiilor bilingve româno-spaniole trebuie
să susţină şi să promoveze probele prevăzute de
reglementările în vigoare pentru examenul de bacalaureat românesc şi
să îndeplinească următoarele condiţii:
a) susţin proba denumită în Legea nr.
384/2009 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 97/2009 pentru modificarea Legii învăţământului nr. 84/1995 probă
de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie
internaţională studiată pe parcursul
învăţământului liceal la limba spaniolă;
b) susţin o probă suplimentară de
cultură spaniolă.
Art. 3. - (1) Proba de evaluare a competenţei
lingvistice în limba spaniolă se desfăşoară în perioada prevăzută
pentru proba C în calendarul examenului de bacalaureat 2010 şi în
conformitate cu metodologia de organizare şi desfăşurare a
examenului de bacalaureat, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei,
cercetării şi inovării, interimar, nr. 5.507/2009 privind
aprobarea Calendarului examenului de bacalaureat - 2010, a Metodologiei de
organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2010,
precum şi a Atribuţiilor membrilor comisiilor de bacalaureat.
(2) In cadrul probei de evaluare a competenţei
lingvistice în limba spaniolă se vor evalua atât competenţele
lingvistice ale candidatului, cât şi cunoştinţele de
literatură spaniolă.
(3) Evaluarea competenţei lingvistice în limba
spaniolă constă în 3 tipuri de probe:
- proba scrisă, cu durata de 90 de minute;
- proba orală, cu durata de 10-15 minute;
- proba de înţelegere a textului audiat, cu durata
de 20 de minute.
(4) Subiectele pentru proba orală şi pentru
proba de înţelegere a textului audiat sunt cele elaborate de Centrul
Naţional de Evaluare şi Examinare, în colaborare cu
reprezentanţii Ministerului Educaţiei din Spania.
(5) Subiectele pentru proba scrisă sunt
specifice absolvenţilor secţiilor bilingve româno-spaniole şi
evaluează atât competenţa lingvistică, cât şi
cunoştinţele de literatură spaniolă.
(6) Subiectele pentru proba scrisă din cadrul
probei C de evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă sunt
elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în colaborare
cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei din Spania.
Art. 4. - (1) Proba de cultură spaniolă se
susţine în perioada prevăzută de calendarul examenului de
bacalaureat pentru proba B, proba scrisă la limba maternă.
(2) Proba de cultură spaniolă se
susţine în limba spaniolă, cu subiecte din Istoria Spaniei, Geografia
Spaniei şi Istoria culturii şi civilizaţiei spaniole.
(3) Subiectele pentru proba specifică de
cultură spaniolă sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare
şi Examinare, în colaborare cu reprezentanţii Ministerului
Educaţiei din Spania, în conformitate cu programa aprobată prin
Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr.
4.354/2009 privind desfăşurarea bacalaureatului bilingv spaniol
susţinut de elevii de la secţiile bilingve spaniole.
Art. 5. - (1) Comisiile de bacalaureat care
evaluează şi examinează absolvenţii secţiilor bilingve
româno-spaniole sunt organizate în conformitate cu reglementările în
vigoare pentru bacalaureatul românesc şi cu prevederile specifice
Acordului:
a) preşedintele comisiei este ales, de
regulă, dintre cadrele didactice cunoscătoare ale limbii spaniole;
b) din comisie fac parte 2 reprezentanţi ai
Ministerului Educaţiei din Spania, dintre care unul este numit
vicepreşedinte de comisie pentru probele care se desfăşoară
în limba spaniolă.
(2) Reprezentanţii Ministerului Educaţiei din
Spania participă, cu drept de notare, la probele specifice ale
bacalaureatului susţinute de absolvenţii secţiilor bilingve
româno-spaniole.
(3) Reprezentanţii Ministerului Educaţiei
din Spania vor fi repartizaţi în două zone de evaluare, după cum
urmează:
- zona de nord: Oradea, Timişoara, Cluj-Napoca
şi laşi;
- zona centrală: Bucureşti, Ploieşti,
Braşov şi Craiova.
(4) Pentru a permite participarea celor 2
reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei din Spania la proba de
evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă, Comisia
naţională de bacalaureat va stabili un calendar specific pentru proba
orală din cadrul probei de evaluare a competenţei lingvistice în
limba spaniolă.
Art. 6. - (1) In urma participării la proba de
evaluare a competenţei lingvistice în limba spaniolă, se
stabileşte nivelul de competenţă lingvistică în limba
spaniolă, în conformitate cu Cadrul european comun de referinţă
pentru limbi.
(2) Candidaţilor care doresc să
obţină şi diploma spaniolă de bacalaureat li se acordă
şi note la proba de evaluare a competenţei lingvistice în limba
spaniolă.
(3) Candidaţilor menţionaţi la alin. (2)
li se acordă note atât de cei 2 evaluatori români, cât şi de cei 2
reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei din Spania.
Art. 7. - (1) Proba scrisă de cultură
spaniolă este evaluată atât de cei 2 evaluatori români, cât şi
de cei 2 reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei din Spania.
(2) Pentru obţinerea diplomei române de
bacalaureat vor fi luate în calcul doar notele acordate de profesorii români
din comisia de evaluare.
Art. 8. - (1) Pentru obţinerea diplomei spaniole
de bacalaureat candidaţii de la secţiile bilingve româno-spaniole
trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să obţină la proba de evaluare a competenţei
lingvistice în limba spaniolă cel puţin nivelul B1, stabilit conform
Cadrului european comun de referinţă pentru limbi;
b) să obţină la probele menţionate
la art. 2 alin. (2) evaluarea scrisă pozitivă a celor 2
reprezentanţi spanioli care fac parte din comisia de bacalaureat.
(2) Evaluarea scrisă pozitivă
menţionată la alin. (1) este consemnată într-un certificat, al
cărui model este prevăzut în anexa II la Acord.
(3) Certificatul menţionat la alin. (2) permite
solicitarea eliberării diplomei spaniole de bacalaureat, în conformitate
cu prevederile Acordului.
Art. 9. -In situaţia în care un absolvent al
secţiilor bilingve româno-spaniole este declarat admis la examenul de
bacalaureat, conform prevederilor metodologiei de organizare şi
desfăşurare a bacalaureatului în vigoare în România, dar nu
îndeplineşte una sau ambele condiţii menţionate la art. 8 alin.
(1), acesta obţine diploma română de bacalaureat, dar nu şi
diploma spaniolă de bacalaureat.
Art. 10. -In situaţia în care un absolvent al
secţiilor bilingve româno-spaniole este declarat respins la examenul de
bacalaureat, conform prevederilor metodologiei de organizare şi
desfăşurare a bacalaureatului în vigoare în România, acesta nu poate
obţine diploma spaniolă de bacalaureat, chiar dacă îndeplineşte
condiţiile menţionate la art. 8 alin. (1).