ORDIN Nr. 47
din 12 mai 2009
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei de apel
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA ANTIDOPING
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 21 mai 2009
Având în vedere prevederile art. 12 alin. (2) din Legea
nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 11 alin. (4) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale Anti-Doping,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 11 din Legea nr. 227/2006,
preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei de apel, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de apel, aprobat
prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 60/2007, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 1 iunie 2007, se
abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping,
Dan Gabriel Nichita
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare si funcţionare a Comisiei de apel
CAPITOLUL I
Cadru legislativ
Art. 1. - Agenţia Naţională Anti-Doping,
denumită în continuare Agenţia, organizează procedura de soluţionare a
contestaţiilor formulate împotriva deciziilor prevăzute la art. 47 din Legea
nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, cu
modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu dispoziţiile art.
481 şi 484 din aceeaşi lege.
Art. 2. - Procedura soluţionării contestaţiilor se
desfăşoară în faţa Comisiei de apel, denumită în continuare Comisia, care
se constituie în conformitate cu art. 12 din Legea nr. 227/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizare
Art. 3. - (1) Comisia este formată din 5 membri,
reprezentanţi ai autorităţilor publice fără atribuţii în activitatea sportivă,
desemnaţi de acestea.
(2) Membrii Comisiei sunt numiţi prin ordin al
preşedintelui Agenţiei.
Art. 4. - (1) Durata mandatului de membru al Comisiei
este de un an, cu posibilitatea reînnoirii acestuia, la propunerea instituţiei
din care face parte.
(2) Cu 30 de zile înainte de data încheierii
mandatului, Agenţia va declanşa procedura de numire a noilor membri, conform
art. 3.
Art. 5. - Membrii Comisiei trebuie să îndeplinească
cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie cetăţeni români cu domiciliul în România;
b) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
c) să aibă o bună reputaţie şi pregătire profesională;
d) să nu fi suferit condamnări pentru infracţiuni
săvârşite cu intenţie;
e) să aibă studii superioare juridice de lungă durată,
atestate în condiţiile legii.
Art. 6. - (1) Mandatul membrilor Comisiei încetează
înainte de termen în următoarele situaţii:
a) renunţarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autorităţi sau
instituţii publice;
c) prin revocare de către instituţia care i-a desemnat;
d) neîndeplinirea obligaţiilor ce le revin în raport
cu obiectivele Agenţiei;
e) deces.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) se numeşte un
nou reprezentant, al cărui mandat durează până la expirarea mandatului celui în
locul căruia a fost numit.
Art. 7. - (1) Pentru asigurarea condiţiilor
organizatorice necesare desfăşurării activităţii Comisiei, activitatea de
secretariat este asigurată de către personalul anume desemnat prin ordin al
preşedintelui Agenţiei.
(2) Secretarul Comisiei nu are calitatea de membru şi
nu are drept de vot.
CAPITOLUL III
Funcţionare
Art. 8. - (1) Comisia se întruneşte la solicitarea
preşedintelui.
(2) Preşedintele Comisiei se desemnează din rândul
membrilor, cu votul majorităţii acestora, pe o perioadă de maximum un an, fără
posibilitatea desemnării consecutive.
Art. 9. - Convocarea membrilor Comisiei se face în
scris, prin grija secretariatului, care va transmite fiecărui membru invitaţia
de participare.
Art. 10. - Şedinţele Comisiei nu sunt publice.
Art. 11. - Şedinţele Comisiei sunt conduse de preşedinte,
iar în lipsa acestuia, de către decanul de vârstă dintre ceilalţi membri
prezenţi.
Art. 12. - (1) Comisia este legal întrunită în prezenţa
a minimum 3 membri, iar deciziile se adoptă cu votul a jumătate plus unu din
numărul membrilor prezenţi.
(2) In caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui
sau, în absenţa acestuia, cel al înlocuitorului de drept care conduce şedinţa
este hotărâtor.
(3) In situaţia în care nu este întrunit cvorumul
necesar prevăzut la alin. (1), şedinţa se amână pentru cel mult 10 zile
calendaristice.
(4) Decizia adoptată este obligatorie pentru toţi
membrii Comisiei, membrii care au votat urmând a-şi consemna opinia separată în
procesul-verbal al şedinţei respective.
(5) Membrii Comisiei îşi exercită mandatul potrivit
legii. Ei răspund pentru activitatea lor în mod solidar, cu excepţia celor
absenţi şi a celor care au votat împotriva unei decizii şi au consemnat opinia
separată în procesul-verbal.
Art. 13. - Pentru fiecare şedinţă a Comisiei se
întocmeşte câte un proces-verbal ce se consemnează în registrul de
procese-verbale, fiecare proces-verbal fiind semnat de membrii prezenţi la
şedinţă, de contestator şi/sau de reprezentantul acestuia, precum şi de
secretar. Registrul de procese-verbale se păstrează la secretariatul Comisiei.
Art. 14. - (1) Secretariatul Comisiei ţine o evidenţă
strictă a documentaţiei aferente fiecărui caz analizat, a proceselor-verbale
întocmite în cadrul şedinţelor acesteia, a deciziilor luate, precum şi a
celorlalte documente depuse la Comisie sau emise de aceasta.
(2) Documentele menţionate la alin. (1) se arhivează
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 15. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor legale,
Comisia emite decizii, sub semnătura preşedintelui, cu respectarea
dispoziţiilor prezentului regulament.
CAPITOLUL IV
Atribuţii
Art. 16. - Comisia are următoarele atribuţii
principale:
a) cercetează aspectele pentru care a fost sesizată;
b) dispune menţinerea, modificarea, completarea sau
anularea deciziilor Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului
asistent al sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping, a Comisiei
de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic ori a Agenţiei, după caz;
c) dispune orice măsură necesară pentru justa
soluţionare a cauzei pentru care a fost sesizată.
Art. 17. - Preşedintele Comisiei are următoarele
atribuţii principale:
a) stabileşte locul, data şi ora când au loc şedinţele
Comisiei;
b) verifică existenţa cvorumului necesar pentru
luarea deciziilor, la deschiderea şedinţelor;
c) conduce şedinţele Comisiei;
d) coordonează activitatea Comisiei şi a
secretariatului acesteia;
e) reprezintă Comisia în faţa altor autorităţi sau
instituţii publice, precum şi în faţa oricărei alte persoane fizice sau
juridice.
Art. 18. - Principalele atribuţii ale secretariatului
Comisiei sunt:
a) înregistrarea contestaţiei;
b) convocarea, la solicitarea preşedintelui, a
membrilor Comisiei, a reprezentantului Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, a Comisiei de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic sau a
Agenţiei, după caz, a contestatorului şi, dacă este cazul, a persoanelor ce
urmează să fie audiate;
c) punerea la dispoziţia membrilor a documentelor ce
fac obiectul întrunirilor (pe suport hârtie sau electronic, după caz);
d) redactarea proceselor-verbale ale şedinţelor şi a
deciziilor emise;
e) comunicarea deciziei adoptate contestatorului,
clubului la care acesta este legitimat, federaţiei sportive naţionale responsabile,
Ministerului Tineretului şi Sportului, Comitetului Olimpic şi Sportiv Român,
federaţiei internaţionale responsabile, precum şi Agenţiei Mondiale
Anti-Doping, după caz;
f) păstrarea şi arhivarea documentelor în conformitate
cu prevederile art. 13 şi 14;
g) îndeplinirea oricăror altor sarcini stabilite în
cadrul şedinţelor şi dispuse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de
înlocuitorul de drept.
CAPITOLUL V
Confidenţialitatea informaţiilor
Art. 19. - (1) Membrii Comisiei au obligaţia de a
păstra confidenţialitatea cu privire la orice activitate legată de caz, precum
şi la orice informaţie aflată în cursul procedurii de stabilire a sancţiunilor.
(2) Membrii Comisiei semnează declaraţii de
confidenţialitate.
CAPITOLUL VI
Procedura de soluţionare a contestaţiilor
Art. 20. - Procedura de soluţionare a contestaţiilor se
desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a) dreptul la o audiere echitabilă şi imparţială;
b) dreptul persoanei de a fi reprezentată pe cheltuiala
sa;
c) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată,
datată, redactată şi comunicată într-un timp rezonabil.
Art. 21. - (1) Pot fi contestate deciziile prevăzute la
art. 47 din Legea nr. 227/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Deciziile contestate îşi păstrează efectele pe
durata desfăşurării procedurii de soluţionare a contestaţiei, cu excepţia
situaţiei în care Comisia decide suspendarea efectelor acestora, în cazuri
temeinic justificate.
Art. 22. - (1) Sesizarea Comisiei se face prin
depunerea şi înregistrarea contestaţiei la secretariatul Agenţiei.
(2) Agenţia va transmite de îndată contestaţia
secretariatului Comisiei, care va verifica dacă aceasta îndeplineşte cerinţele
prevăzute la art. 23. Dacă este cazul, contestatorului i se pune în vedere să
completeze sau să modifice de îndată contestaţia, In cazul în care contestaţia
a fost primită prin poştă, contestatorului i se vor comunica în scris lipsurile
ei, cu menţiunea că urmează să facă completările sau modificările necesare în
cel mai scurt timp posibil.
Art. 23. - (1) Contestaţia va cuprinde în mod
obligatoriu:
a) numele, prenumele, domiciliul sau reşedinţa, precum
şi calitatea contestatorului, iar pentru persoanele juridice, denumirea şi
sediul lor. Se vor menţiona totodată numărul certificatului de identitate
sportivă, dacă este cazul, numărul de telefon, de fax şi adresa de e-mail;
b) numele şi calitatea celui care reprezintă partea în
litigiu;
c) decizia contestată;
d) obiectul contestaţiei;
e) motivele contestaţiei;
f) arătarea dovezilor pe care se sprijină contestaţia;
g) precizarea numelui şi domiciliului martorilor, în
cazul în care se solicită proba cu martori;
h) data şi semnătura contestatorului.
(2) Lipsa menţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi
h) atrage clasarea contestaţiei.
Art. 24. - (1) La primirea contestaţiei, respectiv după
completarea sau modificarea acesteia potrivit art. 22 alin. (2), secretariatul
Comisiei informează preşedintele acesteia, care fixează termenul pentru
întrunirea membrilor în vederea soluţionării contestaţiei.
(2) Termenul stabilit pentru întrunirea membrilor
Comisiei nu poate fi mai mare de 15 zile de la data depunerii sau completării
ori modificării contestaţiei, după caz.
(3) La solicitarea preşedintelui Comisiei,
secretariatul convoacă membrii Comisiei, părţile, respectiv reprezentantul
Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor
care au încălcat reglementările anti-doping, Comisiei de acordare a scutirilor
pentru uz terapeutic sau a Agenţiei, după caz, şi contestatorul, pentru data,
ora şi locul stabilite. Totodată, vor fi convocate şi persoanele desemnate ca
martori, dacă este cazul.
(4) Notificarea datei stabilite pentru soluţionarea
contestaţiei se face în scris, cu confirmare de primire. Dovezile de comunicare
se depun la dosar.
Art. 25. - (1) Dacă contestatorul, până la data
stabilită pentru soluţionarea contestaţiei, renunţă în scris la aceasta,
membrii Comisiei se vor întruni la data stabilită pentru a lua act de
renunţare.
(2) Dacă contestatorul renunţă la contestaţie în
cadrul dezbaterilor, acesta are obligaţia de a da o declaraţie scrisă în acest
sens.
(3) Renunţarea se consemnează în procesul-verbal de
şedinţă, contestaţia urmând a fi clasată.
Art. 26. - (1) Procedura de soluţionare a contestaţiei
se desfăşoară în prezenţa părţilor.
(2) Dacă una dintre părţi, deşi legal notificată, nu se
prezintă la şedinţa Comisiei, aceasta decide în lipsă, conform prevederilor
prezentului regulament.
(3) In cazul în care Comisia apreciază ca fiind
necesară prezenţa la dezbateri a părţii lipsă, aceasta poate stabili un nou
termen de soluţionare a contestaţiei, cu notificarea părţii în cauză. Termenul
nu poate fi mai mare de 10 zile calendaristice.
Art. 27. - (1) După deschiderea şedinţei, dacă
cerinţele de cvorum sunt îndeplinite, preşedintele Comisiei verifică dacă a
fost formulată în termen contestaţia. In caz contrar, Comisia decide
respingerea contestaţiei ca tardiv formulată.
(2) In cazul în care contestaţia a fost formulată în
termen, preşedintele Comisiei acordă cuvântul părţilor în vederea susţinerii
contestaţiei, prezentării probelor utile soluţionării acesteia, aflate în
legătură directă cu aceasta.
(3) Membrii Comisiei pot pune întrebări şi, după caz,
pot interoga martorii propuşi.
Art. 28. - (1) După încheierea dezbaterilor, Comisia se
pronunţă în şedinţă secretă, printr-o decizie scrisă şi motivată, cu
respectarea dispoziţiilor art. 12 alin. (1), (2) şi (4).
(2) Decizia Comisiei este obligatorie.
Art. 29. - Comisia verifică motivele contestaţiei şi
temeinicia deciziei contestate pe baza documentelor şi materialelor aflate la
dosarul cauzei, precum şi a probelor noi depuse.
Art. 30. - Soluţionând contestaţia, Comisia poate
decide:
a) respingerea contestaţiei şi menţinerea deciziei
contestate, dacă contestaţia a fost tardiv formulată ori dacă este nefondată;
b) admiterea contestaţiei, cu modificarea, completarea
sau desfiinţarea deciziei contestate.
Art. 31. - Decizia Comisiei trebuie să conţină
următoarele elemente, sub sancţiunea nulităţii:
a) data, ora şi locul unde s-a desfăşurat şedinţa
Comisiei;
b) obiectul contestaţiei;
c) decizia contestată;
d) numele şi prenumele părţilor prezente şi ale celor
care au lipsit, cu precizarea calităţii lor;
e) temeiurile de fapt şi de drept care au dus, după
caz, la admiterea sau respingerea contestaţiei;
f) decizia luată de Comisie;
g) termenul de exercitare a căii de atac;
h) data şi numărul deciziei;
i) semnătura preşedintelui Comisiei.
Art. 32. - (1) Decizia se comunică părţilor în cel mult
15 zile calendaristice de la data pronunţării ei.
(2) Comunicarea deciziei se face cu confirmare de
primire.
(3) Decizia poate fi înmânată şi personal
contestatorului ori reprezentantului acestuia, sub semnătura certificată de
secretarul Comisiei, cu precizarea datei înmânării.
(4) Dovezile de comunicare se depun la dosarul cauzei.
Art. 33. - (1) Aspectele dezbătute în cadrul şedinţei
Comisiei sunt consemnate în procesul-verbal de şedinţă, semnat de toţi membrii
acesteia, de secretar, contestator şi/sau de reprezentantul acestuia.
(2) Procesul-verbal de şedinţă va cuprinde:
a) componenţa nominală a Comisiei, locul şi data
întrunirii membrilor;
b) locul şi data pronunţării deciziei;
c) numele părţilor, domiciliul sau reşedinţa lor ori,
după caz, denumirea şi sediul, precum şi numele reprezentanţilor părţilor şi
ale celorlalte persoane care au participat la procedura în faţa Comisiei;
d) susţinerile părţilor şi declaraţiile martorilor
audiaţi;
e) opinia separată a membrilor care au votat împotrivă,
dacă este cazul, cu precizarea considerentelor pe care aceasta se sprijină;
f) semnăturile membrilor prezenţi, a secretarului
Comisiei, contestatorului şi/sau a reprezentantului acestuia.
(3) La cererea contestatorului, se comunică o copie de
pe procesul-verbal de şedinţă.
Art. 34. - Decizia Comisiei poate fi contestată la
Curtea de Arbitraj Sportiv de la Lausanne, în termen de 21 de zile de la
comunicare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 35. - Prevederile prezentului regulament se
completează cu orice alte dispoziţii legale care privesc respectarea
principiului echităţii.