ORDIN
Nr. 352 din 7 mai 2001
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 261/2001
privind criteriile si metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii
deosebite
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 300 din 7 iunie 2001
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
avand in vedere prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr. 261/2001 privind criteriile si
metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite,
in temeiul art. 7 si al art. 14 lit. D pct. 2 din Hotararea Guvernului nr.
4/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 261/2001 privind
criteriile si metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii
deosebite, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME
de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 261/2001 privind criteriile si
metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite
Art. 1
Prezentele norme detaliaza din punct de vedere metodologic incadrarea
locurilor de munca in conditii deosebite.
Art. 2
(1) Determinarea prezentei radiatiilor ionizante ca noxa profesionala si a
limitelor admisibile de expunere, precum si aprecierea expunerilor la acest tip
de noxe se fac in conformitate cu prevederile normelor specifice pentru
activitatile nucleare, elaborate de Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare.
(2) Avizul privind incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite se
va acorda de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare care,
conform Legii protectiei muncii nr. 90/1996, republicata, controleaza aplicarea
normelor prevazute la alin. (1).
(3) Intreaga documentatie impreuna cu avizul Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitatilor Nucleare privind incadrarea in conditii deosebite a
locurilor de munca, precum si listele cuprinzand personalul care lucreaza
efectiv in aceste locuri de munca vor fi depuse de catre angajator la casele
teritoriale de pensii.
Art. 3
(1) In vederea utilizarii in mod eficient a intervalului de timp disponibil
pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite se recomanda
urmatoarea ordine a efectuarii operatiunilor prevazute la art. 3 din Hotararea
Guvernului nr. 261/2001:
a) nominalizarea locurilor de munca propuse sa fie incadrate in conditii
deosebite.
Nominalizarea se va face de catre angajator, impreuna cu sindicatele
reprezentative, potrivit legii, sau, dupa caz, impreuna cu reprezentantii
salariatilor in cadrul Comitetului de securitate si sanatate in munca, acolo
unde acesta este infiintat;
b) efectuarea determinarilor de noxe profesionale.
Angajatorul va solicita efectuarea determinarilor pentru noxele
profesionale susceptibile sa depaseasca limitele admisibile prevazute in
Normele generale de protectie a muncii.
Institutiile abilitate sa execute aceste determinari sunt urmatoarele:
- directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti;
- clinicile de medicina muncii sau boli profesionale;
- Inspectia Muncii, prin Centrul de monitorizare a unitatilor cu risc
profesional;
- alte laboratoare abilitate de Ministerul Sanatatii si Familiei si
recunoscute de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
La determinarile de noxe profesionale prezenta inspectorilor de munca este
obligatorie. Procesul-verbal de constatare se va intocmi de catre inspectorul
de munca in conformitate cu modelul prezentat in anexa nr. 1 la prezentele
norme;
c) solicitarea de catre angajator de la institutiile abilitate de
Ministerul Sanatatii si Familiei a listei cuprinzand bolile profesionale
inregistrate sau a listei cuprinzand rezultatele controlului medical cu
raspunsul specific al organismului la noxa profesionala. Procedura privind
efectuarea controlului medical pentru personalul care lucreaza in locurile de
munca analizate pentru incadrarea in conditii deosebite este stabilita prin
reglementarile Ministerului Sanatatii si Familiei;
d) evaluarea locurilor de munca in baza rezultatelor obtinute prin
aplicarea cumulativa a criteriilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) si b)
sau la art. 2 alin. (1) lit. a) si c) din Hotararea Guvernului nr. 261/2001.
Fisele de evaluare prevazute in anexele nr. 2 si 3 la Hotararea Guvernului nr.
261/2001 vor fi completate si semnate de angajator impreuna cu sindicatele
reprezentative si cu reprezentantul Comitetului de securitate si sanatate in
munca, acolo unde acesta exista;
e) expertizarea tehnica a locurilor de munca din punct de vedere al
protectiei muncii, efectuata de catre angajator pe baza metodologiei elaborate
de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii.
Metodologia va fi pusa la dispozitie angajatorilor prin inspectoratele
teritoriale de munca, contra cost. Expertiza tehnica se va efectua numai pentru
locurile de munca care au indeplinit criteriile de incadrare in conditii deosebite.
Rezultatul fiselor de expertiza tehnica se va concretiza intr-un program de
masuri tehnice si organizatorice, esalonat pe cel mult 6 ani, in vederea
eliminarii si/sau reducerii noxelor profesionale si a efectelor acestora. In
functie de rezultatul expertizei tehnice angajatorul, impreuna cu sindicatul
sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor, in cadrul Comitetului de
securitate si sanatate in munca, solicita incadrarea locului de munca in
conditii deosebite, conform art. 7 sau 8 din Hotararea Guvernului nr. 261/2001.
In sensul prezentelor norme, prin expertiza tehnica de protectie a muncii
se intelege analiza locurilor de munca din punct de vedere al masurilor tehnice
si organizatorice aplicate de angajatori in conformitate cu prevederile legale
privind protectia muncii;
f) avizul inspectoratului teritorial de munca pentru incadrarea locurilor
de munca in conditii deosebite.
(2) Avizul prevazut la alin. (1) lit. f) va fi solicitat de catre angajator
pe baza urmatoarelor documente:
a) buletinul de determinari ale noxelor profesionale;
b) procesul-verbal cuprinzand constatarile inspectoratului teritorial de
munca;
c) lista cuprinzand bolile profesionale si analiza de corelatie sau sinteza
supravegherii medicale specifice riscului de afectare a starii de sanatate;
d) fisa de evaluare prevazuta in anexa nr. 2 sau 3 la Hotararea Guvernului
nr. 261/2001;
e) fisele de expertizare tehnica din punct de vedere al protectiei muncii,
insotite de programul de masuri;
f) propunerea de incadrare a locului de munca in conditii deosebite,
intocmita conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme.
(3) In urma analizarii dosarului si a verificarii conformitatii
rezultatelor expertizei tehnice, precum si a programului de masuri cu
prevederile legale privind protectia muncii, inspectoratul teritorial de munca
acorda avizul sau respinge motivat solicitarea de emitere a acestuia.
Formularul de acordare a avizului inspectoratului teritorial de munca se
intocmeste in conformitate cu modelul prezentat in anexa nr. 3 la prezentele
norme. In cazul in care se acorda avizul, propunerea prevazuta la alin. (2)
lit. f) devine anexa la aviz.
Art. 4
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
INSPECTIA MUNCII
INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCA .......................
PROCES-VERBAL
nr. ........../.........
Subsemnatul ..........................., inspector de munca la Inspectoratul
teritorial de munca, posesor al legitimatiei nr. ........., in baza
prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si
organizarea Inspectiei Muncii, ale Hotararii Guvernului nr. 767/1999 privind
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr.
261/2001 privind criteriile si metodologia de incadrare a locurilor de munca in
conditii deosebite, in urma solicitarii unitatii
................................. cu nr. .... din ....................,
inregistrata la Inspectoratul teritorial de munca ............ sub nr. .....
din ..............., in perioada ................. am verificat documentatia si
situatia din teren, constatand urmatoarele:
Unitatea a fost inregistrata la registrul comertului cu nr. .........,
avand codul fiscal nr. ........., si este cu capital:
_______
de stat |_______|
_______
privat |_______|
_______
mixt |_______|
are domeniul de activitate, conform CAEN, pentru locurile de munca la care se
solicita incadrarea in conditii deosebite,
_____________________________________________
|_____________________________________________|
are sediul in localitatea ......................., str. ....................
nr. .... si isi desfasoara activitatea efectiva in localitatea
...................., str. .................. nr. ..... .
In conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) si (2) din Hotararea
Guvernului nr. 261/2001, cu ocazia verificarii pentru acordarea avizului de
incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite s-a urmarit respectarea
prevederilor Normelor generale de protectie a muncii, a Normelor specifice de
securitate a muncii si a altor reglementari in domeniu.
Locurile de munca pentru care s-au efectuat determinarile de noxe sunt
urmatoarele:
-
-
-
-
-
-
Determinarile de noxe s-au efectuat in prezenta persoanei (persoanelor)
desemnate de conducerea unitatii (numele, prenumele si functia):
....................................................
....................................................
Concluzii:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in doua exemplare, din care:
- un exemplar pentru Inspectoratul teritorial de munca .................
- un exemplar pentru unitatea care solicita avizul de incadrare a locurilor
de munca in conditii deosebite .........................................
Inspector de munca, Conducatorul unitatii,
........................ ............................
(semnatura) (semnatura)
Inregistrat la unitate sub nr. ........................
ANEXA 2
la norme
PROPUNERE
de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite
______________________________________________________________________________
|Nr. | Sectia |Locul| Meseria | Avizul se solicita in conformitate cu:
|
|crt.|(atelierul)| de
|(functia)|_____________________________________________|
| | |munca| | art. 7 din | art. 8 din
|
| | | | | Hotararea Guvernului | Hotararea Guvernului
|
| | | | |nr. 261/2001 (au fost | nr. 261/2001 (s-au
|
| | | | | luate toate masurile | stabilit masuri
|
| | | |
|tehnico-organizatorice|tehnico-organizatorice|
| | | | | de normalizare a | pentru normalizarea
|
| | | | | conditiilor de munca)| conditiilor de
munca)|
|____|___________|_____|_________|______________________|______________________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5
|
|____|___________|_____|_________|______________________|______________________|
| | | | | |
|
|____|___________|_____|_________|______________________|______________________|
| | | | | |
|
|____|___________|_____|_________|______________________|______________________|
| | | | | | |
|____|___________|_____|_________|______________________|______________________|
| | | | | |
|
|____|___________|_____|_________|______________________|______________________|
| | | | | |
|
|____|___________|_____|_________|______________________|______________________|
Angajator, Reprezentantul sindical, Reprezentantul salariatilor,
................. .......................... ..............................
ANEXA 3
la norme
INSPECTIA MUNCII
INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCA ...................
AVIZ
pentru incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite
nr. ......./.................
In baza art. 19 alin. (5) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare, si a art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 261/2001 privind
criteriile si metodologia de incadrare a locurilor de munca in conditii
deosebite se avizeaza incadrarea in conditii deosebite a locurilor de munca din
cadrul unitatii ......................, cu sediul in localitatea
....................., str. .................... nr. ...........,
sectorul/judetul ..................., inregistrata la registrul comertului cu
nr. ......................, codul fiscal nr. ...................., prevazute in
anexa la prezentul aviz.
Valabil pana la data de .............. .
Inspector-sef,
......................
Data eliberarii
Ziua ........... luna ............ anul .......