ORDIN
Nr. 731 din 11 mai 2001
pentru aprobarea Normelor privind inregistrarea persoanelor aflate la bordul
navelor de pasageri care navigheaza spre sau dinspre porturile maritime
romanesti
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 353 din 30 iunie 2001
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei,
in temeiul dispozitiilor art. 12 lit. d) si j) si ale art. 13 alin. (1) si
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 197/1998, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 7, art. 94 si ale art. 95 lit. i) si m)
din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila,
avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993, si prevederile Directivei Consiliului Uniunii
Europene nr. 98/41/CE din 18 iunie 1998 privind inregistrarea persoanelor
aflate la bordul navelor de pasageri care navigheaza spre sau dinspre porturi
ale statelor membre ale Comunitatii,
in baza prevederilor art. 2 pct. 5 si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind inregistrarea persoanelor aflate la bordul
navelor de pasageri care navigheaza spre sau dinspre porturile maritime
romanesti, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii.
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
ANEXA 1
NORME
privind inregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care
navigheaza spre sau dinspre porturile maritime romanesti
Art. 1
In scopul intelegerii si aplicarii uniforme a prezentelor norme se
utilizeaza termenii definiti dupa cum urmeaza:
1.1. autoritatea competenta - Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, organul de specialitate al administratiei publice
centrale si autoritatea de stat in domeniul transporturilor maritime;
1.2. autoritatea desemnata - institutia publica care coordoneaza
activitatile de cautare si salvare a vietilor omenesti si urmareste reducerea
consecintelor in cazul oricarui accident maritim ce se poate produce, respectiv
Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C., care functioneaza in subordinea
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei;
1.3. Codul I.S.M. - Codul international de management pentru exploatarea in
siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii, adoptat de catre Organizatia
Maritima Internationala (IMO) prin Rezolutia A.741 (18) din 4 noiembrie 1993,
pe care Romania l-a acceptat prin Legea nr. 85/1997;
1.4. companie - proprietarul unei nave de pasageri sau oricare alta
persoana fizica sau juridica care isi asuma responsabilitatea exploatarii navei
de pasageri de la proprietar;
1.5. Conventia SOLAS 1974 - Conventia internationala din 1974 pentru
ocrotirea vietii omenesti pe mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974, la
care Romania a aderat prin Decretul nr. 80/1979;
1.6. registratorul de pasageri - persoana responsabila in cadrul companiei
cu implementarea cerintelor Codului I.S.M. sau o persoana de la tarm desemnata
de companie cu responsabilitatea tinerii evidentei informatiilor referitoare la
persoanele care s-au imbarcat pe nava de pasageri a companiei;
1.7. mila - 1.852 m;
1.8. nava de pasageri - o nava maritima sau o nava maritima de mare viteza
care transporta mai mult de 12 pasageri;
1.9. nava de mare viteza - o nava de mare viteza, astfel cum este definita
in cap. X, Regula I din Conventia SOLAS 1974, in vigoare la data adoptarii
prezentelor norme;
1.10. persoana - orice persoana, indiferent de varsta, care se afla la
bordul unei nave de pasageri;
1.11. serviciu regulat - serviciul pe care il executa o nava de pasageri cu
scopul de a ambarca/debarca si transporta pasageri:
a) intre doua sau mai multe porturi, fara escala, la date fixe
prestabilite;
b) intre porturi prestabilite;
1.12. zona maritima protejata - sectorul maritim ferit de efectele marii
deschise, in care o nava este in orice moment la o distanta mai mica de 6 mile
de un loc de refugiu unde persoanele naufragiate pot debarca si in care sunt
asigurate facilitatile de cautare si salvare.
Art. 2
Scopul prezentelor norme este de a creste siguranta navigatiei, de a
imbunatati posibilitatile de salvare a pasagerilor si a echipajului de la
bordul navelor de pasageri care navigheaza spre/dinspre porturile maritime
romanesti si de a asigura interventia cu mai multa eficienta pentru cautarea si
salvarea vietilor omenesti si reducerea consecintelor in cazul oricarui
accident maritim ce se poate produce.
Art. 3
Prezentele norme se aplica navelor de pasageri, cu exceptia:
a) navelor militare si de transport trupe;
b) iahturilor de agrement in cazul in care nu sunt prevazute cu echipaj si
care transporta mai putin de 12 pasageri in scopuri comerciale.
Art. 4
(1) Compania are obligatia de a organiza un sistem de numarare a
persoanelor care se afla la bordul navei de pasageri, inainte de plecarea
acesteia dintr-un port maritim romanesc.
(2) Inainte de plecarea navei de pasageri numarul de persoane de la bord
trebuie comunicat comandantului acesteia si registratorului de pasageri.
Art. 5
Inainte ca o nava de pasageri sa plece dintr-un port maritim romanesc
comandantul acesteia are obligatia sa se asigure ca numarul de persoane de la
bord nu depaseste numarul de persoane pe care nava are dreptul sa le
transporte.
Art. 6
(1) Atunci cand nava de pasageri pleaca dintr-un port maritim romanesc
intr-un voiaj pe o distanta mai mare de 20 de mile fata de portul respectiv,
vor fi inregistrate urmatoarele informatii referitoare la pasagerii de pe o
nava de pasageri:
a) numele de familie al persoanelor de la bord;
b) prenumele sau initialele;
c) sexul;
d) anul nasterii sau categoria de varsta - adult, copil sau nou-nascut - in
care se incadreaza persoana respectiva;
e) in cazul in care un pasager solicita asistenta sau ingrijiri speciale in
situatii de urgenta, informatii referitoare la acestea.
(2) Compania are obligatia de a inregistra aceste informatii inainte de
plecarea navei de pasageri si de a le comunica registratorului de pasageri sau
de a le introduce intr-un sistem informatic de la tarm, creat de companie
pentru a prelua functia registratorului, in cel mult 30 de minute dupa plecarea
navei.
Art. 7
(1) In situatia in care o nava de pasageri arboreaza pavilionul roman si
pleaca dintr-un port aflat in afara Romaniei cu destinatia un port maritim
romanesc, autoritatea desemnata, la primirea avizarii de sosire a navei, va
solicita companiei sa se asigure ca sunt respectate prevederile art. 4 si 6.
(2) In situatia in care o nava de pasageri arboreaza pavilionul unui alt
stat si pleaca dintr-un port situat in afara Romaniei cu destinatia un port
maritim romanesc, autoritatea desemnata, la primirea avizarii de sosire a
navei, va solicita companiei sa se asigure ca informatiile specificate la art.
4 alin. (1) si la art. 6 alin. (1) sunt colectate si pot fi puse la dispozitie
in situatia interventiilor pentru cautarea si salvarea vietilor omenesti si
reducerea consecintelor in cazul oricarui accident maritim ce se poate produce.
Art. 8
(1) Fiecare companie, pe baza prevederilor art. 4 si 6, trebuie:
a) sa stabileasca un sistem pentru inregistrarea informatiilor despre
pasageri; acest sistem va indeplini criteriile prevazute la art. 11;
b) sa desemneze un registrator de pasageri responsabil pentru tinerea si
transmiterea acestor informatii necesare in situatiile de urgenta sau cu ocazia
inlaturarii consecintelor unui accident.
(2) Compania se va asigura ca informatiile referitoare la pasageri sunt in
orice moment disponibile pentru transmiterea lor autoritatii desemnate pentru
cautare si salvare in cazuri de urgenta sau ca urmare a unui accident.
(3) Datele personale colectate in conformitate cu prevederile art. 6 nu vor
fi pastrate mai mult decat este necesar pentru realizarea scopului prezentelor
norme.
(4) Compania se va asigura ca informatiile referitoare la persoanele care
au declarat necesitatea unor ingrijiri speciale sau asistenta in situatii de
urgenta sunt corect inregistrate si comunicate comandantului inainte de
plecarea navei de pasageri.
Art. 9
(1) In situatia in care o nava de pasageri care arboreaza pavilionul roman
executa un serviciu regulat intre un port maritim romanesc si un port dintr-un
stat vecin si distanta dintre acestea este mai mica de 20 mile, autoritatea
competenta poate sa solicite furnizarea informatiilor prevazute pentru voiaje
mai mari de 20 mile, mentionate la art. 6 alin. (1). O astfel de decizie va fi
luata impreuna cu autoritatea competenta a statului vecin.
(2) Autoritatea desemnata nu va acorda derogari de la aplicarea prezentelor
norme nici unei nave de pasageri ce arboreaza pavilionul unui stat care este
parte contractanta la Conventia SOLAS 1974 si care navigheaza dinspre un port
maritim romanesc, daca prin prevederile Conventiei SOLAS 1974 aplicabile statul
de pavilion nu ii acorda astfel de derogari.
Art. 10
(1) Fiecare companie care exploateaza o nava de pasageri care arboreaza
pavilionul roman va comunica autoritatii desemnate sistemul sau de
inregistrare, stabilit in conformitate cu prevederile art. 8.
(2) Autoritatea desemnata va aproba sistemul de inregistrare si va efectua
controale ocazionale pentru verificarea functionarii corecte a acestuia.
Art. 11
(1) Sistemul de inregistrare va indeplini urmatoarele criterii functionale:
a) lizibilitate - datele solicitate trebuie sa fie usor de citit;
b) disponibilitate - datele solicitate trebuie sa fie usor de obtinut de la
companie de catre autoritatea desemnata;
c) facilitate - sistemul trebuie conceput in asa fel incat colectarea
informatiilor sa nu produca nici o intarziere imbarcarii si/sau debarcarii
pasagerilor navei;
d) siguranta - datele trebuie sa fie protejate corespunzator impotriva
distrugerii sau pierderii accidentale sau rau intentionate si modificarilor
neautorizate, divulgarii sau accesului la acestea.
(2) Trebuie evitata utilizarea de catre aceeasi companie a mai multor
sisteme de inregistrare pe aceleasi rute sau pe rute similare.
Art. 12
(1) Orice nerespectare a prevederilor prezentelor norme de catre o companie
constituie o neconformitate majora privind respectarea sistemului de management
al sigurantei certificat conform Codului I.S.M. la bordul navei sau la sediul
companiei, potrivit legii.
(2) Autoritatea desemnata are obligatia de a aduce la cunostinta
autoritatii competente orice nerespectare a prevederilor prezentelor norme de
catre o companie.
Art. 13
(1) O neconformitate majora inregistrata in sistemul de management al
sigurantei in cadrul unei companii romanesti atrage retragerea de catre
autoritatea competenta a certificatului de management al sigurantei (S.M.C.)
pentru nava sau a documentului de conformitate (DOC) al companiei, dupa caz,
pana la solutionarea neconformitatii, in conditiile prevederilor legale in
vigoare.
(2) In cazul nerespectarii repetate in decurs de un an a prevederilor
prezentelor norme de catre companie, autoritatea competenta retrage documentul
de conformitate (DOC) al companiei, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Art. 14
(1) In situatia in care prevederile prezentelor norme nu sunt respectate de
catre o companie straina a carei nava de pasageri soseste/pleaca intr un/dintr
un port maritim romanesc, autoritatea competenta va informa administratia care
a certificat respectiva companie conform Codului I.S.M., precum si Controlul
Statului Portului (PSC) pentru inspectia detaliata a navei.
(2) In cazul nerespectarii repetate in decurs de un an a prevederilor
prezentelor norme de catre o companie straina, autoritatea desemnata nu va mai
permite accesul in porturile maritime romanesti al navelor de pasageri ale
companiei respective.