Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 157 din 27 februarie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 252 din 16 aprilie 2007



Ioan Vida                               -  preşedinte

Nicolae Cochinescu              -  judecător

Aspazia Cojocaru                  -  judecător

Acsinte Gaspar                     -  judecător

Kozsokar Gabor                    -  judecător

Petre Ninosu                         -  judecător

Ion Predescu                         -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu          -  judecător

Tudorel Toader                     -  judecător

Antonia Constantin                -  procuror

Valentina Bărbăţeanu            -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în Romania, excepţie ridicată de Antoine Bassmaji, Lucia Bassmaji şi Gabriel Bassmaji în Dosarul nr. 28.508/2/2005 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie -Secţia de contencios administrativ.

La apelul nominal răspund, personal, autorii excepţiei, lipsind partea Ministerul Administraţiei şi Internelor - Serviciul pentru străini, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvantul autorilor excepţiei.

Antoine Bassmaji învederează Curţii aspecte concrete legate de evoluţia în Romania a activităţii profesionale şi a vieţii sale de familie.

Lucia Bassmaji arată că textul de lege criticat afectează destinele oamenilor, influenţandu-le în mod negativ. In acest sens, arată că străinului care este membru al unei familii de cetăţeni romani îi sunt nesocotite drepturi garantate de Constituţia Romaniei, precum dreptul la liberă circulaţie, dreptul la muncă şi dreptul la viaţă intimă, familială şi privată. Precizează că şi copiii străinului, care au cetăţenie romană, sunt afectaţi de prevederile art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, fiind privaţi de armonia ce trebuie să domnească în familie. De asemenea, arată că aplicarea textului de lege amintit nu ţine seama de interesul superior al copiilor, care trebuie să prevaleze în toate acţiunile autorităţilor publice.

In susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia depun la dosarul cauzei note scrise.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstitu­ţionalitate, considerand că textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale invocate de autorii excepţiei.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 13 septembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 28.508/2/2005, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în Romania, excepţie ridicată de Antoine Bassmaji, Lucia Bassmaji şi Gabriel Bassmaji într-o cauză avand ca obiect soluţionarea recursului împotriva sentinţei prin care Curtea de Apel Bucureşti a respins contestaţia formulată de Antoine Bassmaji împotriva deciziei de respingere a cererii de acordare a dreptului de şedere permanentă şi stabilire a domiciliului în Romania, dată de Ministerul Administraţiei şi Internelor - Serviciul pentru străini.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textul de lege criticat îngrădeşte dreptul la liberă circulaţie, consfinţit prin art. 25 din Constituţie. In opinia autorilor, prevederile ce constituie obiect al excepţiei nesocotesc necesităţile obiective ale destinatarilor normei criticate, neţinand seama de posibilitatea apariţiei unor situaţii urgente în viaţa lor familială, care să îi pună în imposibilitatea de a respecta cerinţele impuse de aceasta, referitoare la caracterul continuu al şederii pe teritoriul Romaniei timp de 5 ani. In plus, consideră că se mai încalcă şi dispoziţiile art. 26 alin. (1) şi art. 48 din Constituţie, întrucat prevederile textului criticat favorizează dezbinarea familiei şi abandonul familial, influenţand negativ dezvoltarea psihică a copiilor. Se apreciază că toate acestea sunt consecinţa „instabilităţii şi nesiguranţei legale a unuia dintre membrii familiei, mai ales cand acesta este întreţinătorul familiei". De asemenea, se mai arată că dispoziţiile art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 contravin prevederilor Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi pactelor şi tratatelor la care Romania este parte.

Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu­ţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 sunt constituţionale. Precizează că acestea nu aduc atingere dreptului la liberă circulaţie, garantat de Legea fundamentală, întrucat, nefiind un drept absolut, acesta trebuie să se exercite în condiţiile stabilite de lege.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorilor excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. i alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în Romania, republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, modificată şi completată prin Legea nr. 482/2004, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.116 din 27 noiembrie 2004. Textul de lege criticat are următorul cuprins:

- Art. 70 alin. (1) lit. a): „Condiţii de stabilire a domiciliului în Romania

(1) Străinii îşi pot stabili domiciliul în Romania dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a) o şedere temporară continuă şi legală în ultimii 5 ani anteriori depunerii cererii, astfel:

(i) şederea va fi considerată continuă atunci cand perioada de absenţă de pe teritoriul Romaniei este mai mică de 6 luni consecutive şi nu depăşeşte în total 10 luni pe întreaga perioadă;

(ii) şederea va fi considerată legală atunci cand discontinuităţile între perioadele pentru care s-a acordat succesiv dreptul de şedere sunt mai mici de 30 de zile consecutive şi nu depăşesc în total 90 de zile pe întreaga perioadă, chiar dacă au fost sancţionaţi contravenţional."

In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 18 alin. (1) care garantează dreptul cetăţenilor străini şi al apatrizilor de a se bucura de protecţia generală a persoanelor şi a averilor, art. 20 alin. (2) privind prioritatea reglementărilor internaţionale în domeniul drepturilor fundamentale ale omului în raport cu legile interne, art. 25 referitor la dreptul la liberă circulaţie al cetăţenilor, art. 26 alin. (1) care instituie în sarcina autorităţilor obligaţia de a respecta şi ocroti viaţa intimă, familială şi privată, art. 48 care reglementează organizarea familiei şi art. 49 alin. (1) care instituie un regim special de protecţie şi de asistenţă a copiilor şi tinerilor în realizarea drepturilor lor. De asemenea, autorii excepţiei au invocat şi încălcarea prevederilor Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului.

In plus, autorii fac referire şi la prevederile art. 1 din Codul familiei, care stabilesc ca statul ocroteşte căsătoria şi familia şi sprijină prin măsuri economico-sociale dezvoltarea şi consolidarea familiei, precum şi la cele ale Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea observă că textul de lege criticat reglementează una dintre condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un cetăţean străin pentru a i se putea recunoaşte de către autorităţile romane dreptul de a-şi stabili domiciliul pe teritoriul Romaniei. Astfel, art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 prevede că şederea străinului pe teritoriul Romaniei trebuie să întrunească două atribute: să fie continuă şi să fie legală. Textul clarifică înţelesul acestor doi termeni, precizand în ce împrejurări şederea poate fi considerată continuă şi legală.

Autorii excepţiei îşi fundamentează critica de neconstituţionalitate, în principal, pe nesocotirea, de către prevederile textului criticat, a dispoziţiilor constituţionale care garantează dreptul la liberă circulaţie. Or, aşa cum însuşi textul art. 25 alin. (1) din Constituţie prevede în fraza a doua, condiţiile exercitării acestui drept se stabilesc prin lege. De aceea, prin chiar instituirea cerinţei menţionate, art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 apare pe deplin constituţional, dand substanţă exigenţei Legii fundamentale.

Condiţionarea obţinerii de către străini a dreptului de a-şi stabili domiciliul în Romania de anumite atribute ale şederii acestora pe teritoriul statului roman, în intervalul de timp al ultimilor 5 ani, respectiv continuitatea şi legalitatea şederii, este impusă de raţiuni de politică in domeniul migraţiei, de necesitatea, subordonată cerinţelor constituţionale, a instituirii unui control eficient, dar, în acelaşi timp, democratic, al exercitării dreptului de liberă circulaţie a străinilor pe teritoriul Romaniei.

In ceea ce priveşte critica prin raportare la prevederile art. 18 alin. (1) din Constituţie, Curtea constată că aceasta nu poate fi reţinută, întrucat dispoziţiile ce formează obiect al excepţiei de neconstituţionalitate nu aduc în niciun fel atingere principiului constituţional potrivit căruia cetăţenii străini şi apatrizii se bucură de protecţia generală a persoanelor şi a averilor. Aceasta, deoarece nu afectează valorile a căror apărare este subînţeleasă de textul constituţional, şi anume viaţa, integritatea corporală, sănătatea, libertatea, demnitatea şi patrimoniul străinului.

Invocarea neconcordanţei dintre textul de lege criticat şi prevederile constituţionale ale art. 48 privind organizarea familiei şi cele ale art. 49 alin. (1) referitoare la protecţia copiilor şi tinerilor nu prezintă relevanţă în soluţionarea prezentei speţe, neavand incidenţă în cauză.

In fine, în ceea ce priveşte raportarea dispoziţiilor criticate la prevederi ale Codului familiei şi ale Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, Curtea constată că excedează competenţei sale, întrucat examinarea constituţionalităţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestui text cu dispoziţiile constituţionale, iar nu compararea prevederilor mai multor legi între ele.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art.  146 lit. d) si al art.  147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 70 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în Romania, excepţie ridicată de Antoine Bassmaji, Lucia Bassmaji şi Gabriel Bassmaji în Dosarul nr. 28.508/2/2005 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 februarie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent

Valentina Bărbăteanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 157/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 157 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 157/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu