ORDIN
Nr. 278 din 22 mai 1996
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 18 iunie 1996
In temeiul art. 12 din Legea nr. 137/1995 privind protectia mediului,
in baza Hotararii Guvernului nr. 457/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, a
prevederilor Ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
125/1996 pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitatilor economice
si sociale cu impact asupra mediului inconjurator,
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Regulamentul de atestare pentru elaborarea studiilor de impact
asupra mediului si a bilanturilor de mediu, prezentat in anexa A.
2. Se aproba sarcinile, atributiile, componenta comisiei de atestare, a
secretariatului tehnic al acesteia si modelul de certificat de atestare
prezentat in anexa B.
3. Anexele A si B fac parte integranta din prezentul ordin.
4. Prezentul ordin intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicarea lui in
Monitorul Oficial al Romaniei.
5. Directia generala resurse, dezvoltare, relatii internationale si publice
raspunde de publicarea Regulamentului de atestare pentru elaborarea studiilor
de impact asupra mediului si a bilanturilor de mediu si a anexelor care fac
parte integranta din acesta.
6. Orice dispozitii contrare prevederilor prezentului ordin continute in
alte ordine si decizii ale Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului se anuleaza.
Ministrul apelor,
padurilor si
protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
ANEXA A
REGULAMENT
de atestare pentru elaborarea studiilor de impact asupra mediului si a
bilanturilor de mediu
1. Prevederi generale
1.1. Autoritate
Prezentul regulament se emite in conformitate cu prevederile art. 12 alin.
2 si ale art. 64 lit. f) din Legea nr. 137/1995 privind protectia mediului
(numita in continuare LPM) de catre autoritatea centrala pentru protectia
mediului (numita in continuare ACPM), si in baza prevederilor pct. 9.2. al
Procedurii de reglementare a activitatilor economice si sociale cu impact
asupra mediului inconjurator, aprobata prin Ordinul ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului nr. 125/1996. Prezentul regulament poate fi
modificat numai de catre ACPM prin ordin al ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului.
1.2. Scopul
Acest regulament stabileste procedura pentru atestarea unitatilor
specializate, a persoanelor juridice si a persoanelor fizice (numite in
continuare parti), in vederea efectuarii evaluarilor impactului asupra mediului
(numite in continuare EIM) si a bilanturilor de mediu (numite in continuare BM)
in conformitate cu prevederile LPM.
1.3. Definitii
Cuvintele si expresiile folosite in prezentul regulament vor avea intelesul
lor comun si obisnuit, daca nu sunt definite altfel in Codul civil, in LPM sau
in acest regulament:
- atestare - acreditarea partilor pentru executarea EIM si a BM, in baza
prezentului regulament;
- certificat de atestare - un atestat valabil o perioada de 2 ani, care se
acorda ca dovada a atestarii unei parti in baza prezentului regulament;
- formular de cerere de promovare - formularul folosit de o persoana fizica
care doreste sa obtina un grad superior de atestare pentru efectuarea BM;
- formular de cerere de reinnoire - formularul transmis unei parti atestate
inainte de expirarea certificatului de atestare anterior;
- nivel - unul dintre cele trei categorii de atestare a persoanelor fizice
ca experti in BM, care sunt: expert-asistent in BM, expert-asociat in BM si
expert-principal in BM;
- parte - o persoana juridica sau fizica ce solicita atestarea in baza
prezentului regulament;
- unitati specializate - institute de cercetare, proiectare, de invatamant
superior, care desfasoara activitati in domeniul mediului. In intelesul
prezentului regulament, unitatile specializate vor fi tratate ca persoane
juridice.
1.4. Partile care executa EIM si BM
1.4.1. - In vederea autorizarii in domeniul mediului conform Ordinului
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 125/1996, numai EIM si
BM efectuate de parti atestate vor fi luate in considerare de catre
autoritatile de mediu din Romania.
1.4.2. - Partile care executa EIM sau BM trebuie sa fie independente
juridic de entitatea care realizeaza proiectul.
1.4.3. - Partile care executa EIM sau BM pot fi din afara Romaniei, daca
sunt atestate conform prezentului regulament sau daca prezinta un certificat de
atestare recunoscut de catre Comisia de atestare (numita in continuare CA).
1.5. Domeniul si metodologia EIM si BM
1.5.1. - Metodologia care se va folosi in executarea EIM si continutul lor
general vor respecta prevederile anexei nr. 4 la Procedura de reglementare a
activitatii economice si sociale cu impact asupra mediului inconjurator,
aprobata prin Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
125/1996.
1.5.2. - Metodologia care se va folosi in executarea BM si continutul lor
general vor respecta prevederile anexei nr. 10 la Procedura de reglementare a
activitatii economice si sociale cu impact asupra mediului inconjurator,
aprobata prin Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
125/1996.
1.6. Responsabilitatile generale ale partilor care executa EIM si BM
1.6.1. - Responsabilitatea pentru corectitudinea EIM si a BM va fi a partii
care a incheiat contractul de executare a EIM sau a BM cu titularul
activitatii.
1.6.2. - Titularul activitatii raspunde de autenticitatea informatiilor pe
care le furnizeaza pentru elaborarea EIM sau a BM.
2. Comisia de atestare (CA)
2.1. Infiintarea CA
Comisia de atestare si Secretariatul tehnic al acesteia se vor infiinta si
se vor stabili prin ordin al ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului. Certificatul de atestare va fi eliberat de CA.
3. Atestarea persoanelor fizice pentru BM
3.1. Sistemul pe trei niveluri
3.1.1. - Pentru persoanele fizice care sunt atestate ca experti in BM vor
exista trei niveluri de expertiza. Persoanele fizice atestate pentru nivelul cu
cea mai mica expertiza, clasificate astfel de CA, se vor numi experti-asistenti
in BM. Persoanele fizice atestate pentru nivelul de expertiza medie,
clasificate astfel de CA, se vor numi experti-asociati in BM. Persoanele fizice
atestate pentru nivelul cu cea mai mare expertiza, clasificate astfel de CA, se
vor numi experti principali in BM.
3.1.2. - Fiecare persoana fizica ce solicita certificat de atestare pentru
BM va fi repartizata initial unuia dintre cele trei niveluri mentionate in
sectiunea 3.1.1 pe baza calificarilor sale tehnice si profesionale, a
apartenentei la organisme profesionale, a instruirii in domenii legate de BM si
a experientei personale legate de BM. Aceste patru elemente vor fi punctate
dupa sistemul descris in anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar punctajul
adunat de la toate cele patru elemente va defini, in faza initiala, nivelul la
care persoana este repartizata de catre CA.
3.2. Examinarea persoanelor fizice
3.2.1. - Repartizarea initiala a persoanelor fizice pe anumite niveluri,
conform calculului descris in sectiunea 3.1.2. si in anexa nr. 1 la prezentul
regulament, va fi supusa modificarii sau confirmarii in functie de rezultatele
unor examinari cu caracter obligatoriu. Examinarile vor fi diferite pentru
fiecare dintre cele trei niveluri de atestare, avand forma cea mai simpla
pentru cel mai mic nivel si forma cea mai complexa pentru cel mai inalt nivel.
3.2.2. - Structura si continutul examinarilor vor fi stabilite de CA si se
vor aplica tuturor persoanelor fizice care solicita atestarea pentru BM.
Examinarile vor fi de tip grila.
3.3. Punctajul combinat acordat solicitantilor
3.3.1 - Rezultatele examinarilor vor fi folosite de CA pentru a modifica
evaluarea initiala a persoanelor fizice care solicita atestarea, acolo unde se
considera necesar.
3.3.2 - Rezultatele combinate din sistemul de punctaj descris in sectiunea
3.1.2. si din examinari vor stabili nivelul de atestare atribuit persoanei
fizice de catre CA.
3.4. Procedura pentru atestarea expertilor BM
3.4.1. - Procedura de solicitare a atestarii pentru persoanele fizice este
descrisa in anexa nr. 2 la prezentul regulament.
3.4.2. - Solicitantul va transmite la CA formularul completat si semnat,
insotit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul,
urmatoarele:
a) formularul de cerere semnat, cu toate sectiunile completate
corespunzator si in totalitate;
b) copii de pe toate certificatele/diplomele de studii mentionate in
formularul completat;
c) copii de pe certificatele de apartenenta la organizatii tehnice ori
profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenta;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza
frecventarea de catre solicitant a cursurilor de instruire mentionate in
formularul de cerere, precum si nivelul tehnic si durata acestor cursuri de
instruire;
e) acolo unde este posibil, documente care sa dovedeasca finalizarea BM si
a studiilor conexe mentionate in sectiunea din formularul de cerere referitoare
la experienta anterioara, prin emiterea unui act de reglementare;
f) dovada achitarii taxei de solicitare.
3.4.3. - CA va inregistra cererea in baza de date privind atestarea si va
atribui solicitantului un numar de cod care va fi evidentiat in aceasta. CA va
verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate sectiunile relevante
sunt completate. Daca exista probleme privind informatiile furnizate in
formular, CA va returna solicitantului formularul si va solicita informatii
suplimentare asupra sectiunilor respective.
3.4.4. - Daca formularul a fost completat corect, CA va aloca
solicitantilor punctajul initial, pe baza unui sistem care ia in considerare
calificarile, apartenenta la organizatii profesionale, cursuri de instruire
absolvite de solicitant si experienta anterioara in domeniul BM sau in domenii
strans inrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate
fiecarui solicitant vor fi introduse in baza de date privind atestarea. Cand punctajul
calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru oricare
dintre nivelurile de atestare pentru BM, CA va informa solicitantul asupra
acestui fapt si ii va solicita sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa
ce va fi acumulat experienta suplimentara in domenii conexe BM.
3.4.5. - CA va precalifica solicitantul, daca punctajul calculat este
suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului pentru
un anumit nivel de atesta pentru BM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul
sa aleaga o data de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei
date de sustinere a examinarii. Daca solicitantul nu se prezinta la data de
examinare aleasa, procesul de solicitare a atestarii trebuie luat de la inceput.
Faza de examinare a procesului de atestare este descrisa in anexa nr. 2 la
prezentul regulament.
3.4.6. - CA va puncta rezultatele examinarii si va introduce punctajul in
baza de date privind atestarea.
3.4.7. - CA va calcula punctajul combinat ce va fi alocat solicitantului,
adunand 75% din punctajul calculat conform descrierii din sectiunea 3.1.2. si
25 % din punctajul realizat de solicitant la examinare. Punctajul combinat
rezultat va stabili nivelul la care va fi atestat solicitantul si va fi introdus
de CA in baza de date privind atestarea.
3.4.8. - Daca solicitantul nu a reusit sa realizeze punctajul combinat
necesar atestarii, CA va instiinta solicitantul in acest sens si ii va solicita
sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa ce va fi acumulat experienta
suplimentara in domenii conexe BM.
3.4.9. - Daca solicitantul a realizat un punctaj suficient atestarii la
unul dintre niveluri, CA va emite solicitantului certificatul de atestare.
Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului si va fi transmis solicitantului spre a-i
folosi drept dovada a atestarii. La primirea certificatului de atestare,
solicitantul va deveni expert atestat in BM la anumit nivel.
3.4.10. - Expertul atestat in BM va include o copie de pe certificatul de
atestare in toate rapoartele de BM pe care le realizeaza dupa atestarea sa, in
perioada in care certificatul de atestare este in vigoare.
3.5. Procedura de reinnoire
3.5.1. - Procedura de reinnoire este descrisa in termeni generali in anexa
nr. 2 la prezentul regulament. Cand un certificat de atestare a implinit 22 de
luni (si anume, cu doua luni inainte de expirare), CA va transmite expertului
atestat in BM un formular de cerere de reinnoire. Expertul atestat va completa
formularul si il va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire completat
trebuie primit cu cel putin o luna inainte de data expirarii certificatului de
atestare existent, daca expertul atestat doreste reinnoirea lui inainte de
expirarea certificatului de atestare anterior.
3.5.2. - CA va inregistra cererea de reinnoire in baza de date privind
atestarea si va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura
ca s-au completat corect toate sectiunile importante ale acestuia. Daca exista
probleme privind informatiile furnizate in formular, CA va returna expertului
atestat formularul, solicitandu-i informatii suplimentare asupra sectiunilor
respective. Este de datoria celui care solicita reinnoirea sa completeze corect
si in totalitate formularul de cerere de reinnoire, astfel incat sa nu se
depaseasca termenul de valabilitate a certificatului de atestare.
3.5.3. - Daca formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA
il va lua in considerare pentru reinnoirea certificatului de atestare. In
situatia in care nu se considera indreptatita acordarea reinnoirii datorita
experientei insuficiente in anii anteriori sau datorita altor aspecte legate de
calitatea BM executate de expertul atestat, CA va instiinta pe expertul atestat
asupra aspectelor relevante si asupra deciziei de a nu reinnoi certificatul de
atestare a acestuia.
3.5.4. - Cand reinnoirea se considera indreptatita, CA va pregati un nou
certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si va fi transmis
expertului atestat spre a-i folosi drept dovada a reinnoirii certificatului de
atestare care, de asemenea, va fi introdus de CA in baza de date privind atestarea.
3.5.5. - Expertul atestat va include o copie de pe certificatul de atestare
reinnoit (in vigoare) in toate rapoartele BM pe care le intocmeste dupa
atestarea sa in perioada in care acest certificat de atestare reinnoit ramane
valabil.
3.5.6. - Procedura de reinnoire va fi reinceputa cand certificatul de
atestare a implinit 22 de luni de valabilitate, dupa cum se mentioneaza in
sectiunea 3.5.1. de mai sus. In aceasta maniera, certificatul de atestare va fi
supus reinnoirii la fiecare 24 de luni.
3.5.7. - Daca certificatul de atestare expira sau nu este reinnoit din
oricare motiv, expertul atestat poate finaliza BM existente, care au fost
contractate inainte de data expirarii valabilitatii, daca CA nu decide altfel.
In orice situatie, expertul atestat nu va putea insa contracta lucrari noi de
BM ulterior expirarii valabilitatii certificatului de atestare.
3.5.8. - Persoanele fizice care sunt atestate pentru executarea BM vor
trebui sa sustina un examen de reinnoire a atestarii la fiecare 6 ani
(calculati de la data initiala a atestarii lor), presupunand ca atestarea a
continuat fara intrerupere.
3.6. Cereri de admitere la un nivel superior de atestare pentru BM
3.6.1. - Procedura pentru cererea unui expert atestat de a trece la un nivel
superior de atestare va fi in general similara celei pentru atestarea initiala.
Daca un expert atestat doreste sa solicite analizarea admiterii sale la un
nivel superior de atestare, va solicita in scris de la CA un formular de cerere
de promovare. CA va transmite acest formular expertului atestat care il va
completa cu toate detaliile cerute si il va returna CA.
3.6.2. - CA va inregistra cererea de promovare in baza de date privind
atestarea si va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca s-au
completat corect toate sectiunile importante ale acestuia. Daca exista probleme
privind informatiile furnizate in formularul de cerere de promovare, CA va
returna solicitantului formularul, solicitandu-i informatii suplimentare asupra
sectiunilor respective.
3.6.3. - Daca formularul a fost completat corect, CA va aloca
solicitantilor promovarii punctajul initial, pe baza unui sistem care ia in
considerare calificarile, apartenenta la organisme profesionale, cursurile de
instruire absolvite de solicitant si experienta anterioara in domeniul BM sau
in domenii strans inrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele
alocate fiecarui solicitant al promovarii vor fi introduse in baza de date
privind atestarea. Cand punctajul calculat de CA este insuficient
precalificarii solicitantului pentru un nivel superior de atestare pentru BM,
CA va informa solicitantul asupra acestui fapt si ii va solicita sa revina cu
cererea de promovare la o data ulterioara, dupa ce va fi acumulat experienta
suplimentara in domenii conexe BM.
3.6.4. - CA va precalifica solicitantul daca punctajul calculat este
suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului pentru
promovarea la unul dintre nivelurile superioare de atestare pentru BM. Pe
aceasta baza, CA va invita solicitantul sa aleaga o data de examinare,
oferindu-i posibilitatea de a alege din doua sau mai multe date de sustinere a
examinarii.
3.6.5. - Examinarea va fi de tip grila si va avea loc la data agreata de
solicitantul promovarii.
CA va puncta rezultatul examinarii si va introduce punctajul in baza de
date privind atestarea.
3.6.6. - CA va calcula punctajul combinat ce va fi alocat solicitantului
promovarii, adunand 75% din punctajul calculat conform descrierii din sectiunea
3.1.2 si 25% din punctajul realizat de solicitantul promovarii la examinare.
Punctajul combinat rezultat va stabili daca solicitantul promovarii este
indreptatit sa fie inclus intr-un nivel superior de atestare, iar punctajul
combinat va fi introdus de CA in baza de date privind atestarea.
3.6.7. - Daca solicitantul nu a reusit sa realizeze punctajul combinat
necesar promovarii, CA il va instiinta pe solicitant in acest sens si ii va
solicita sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa ce va fi acumulat
experienta suplimentara in domenii conexe BM.
3.6.8. - Daca solicitantul a realizat un punctaj suficient promovarii la un
nivel superior, CA va emite solicitantului un certificat de atestare. Acesta va
fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului si va fi transmis solicitantului spre a-i folosi drept
dovada a atestarii la un nivel superior. La primirea certificatului de
atestare, solicitantul va fi repartizat oficial nivelului superior de atestare.
4. Atestarea pentru BM a persoanelor juridice
4.1. Sistemul de atestare a persoanelor juridice
4.1.1. - Spre deosebire de sistemul prezentat in sectiunea 3 privind
persoanele fizice care solicita certificat de atestare pentru BM, va exista
doar un singur nivel de expertiza pentru persoanele juridice (inclusiv
unitatile specializate) atestate ca fiind capabile sa execute BM. Atestarea
acordata se va referi numai la partea solicitanta (persoana juridica sau
unitatea specializata) si nu va implica atestarea individuala a nici unuia
dintre cei angajati de catre persoana juridica sau de unitatea specializata.
Persoanele din cadrul acestor entitati care doresc sa solicite atestarea
individuala pot face acest lucru numai prin procesul de atestare aplicabil
persoanelor fizice (vezi sectiunea 3 de mai sus).
4.1.2. - Rationamentul atestarii persoanelor juridice pentru BM va implica
luarea in considerare a calificarilor tehnice si profesionale ale personalului
lor, apartenenta in bloc sau individuala a personalului acestora la organisme
tehnice sau profesionale conexe BM, cursurile de instruire absolvite sau
desfasurate de personalul acestora in domenii conexe BM si experienta personala
a personalului lor legata de BM. Aceste patru elemente vor fi punctate folosind
un sistem ca cel prezentat in anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un
punctaj cumulat suficient de mare din toate cele patru elemente va precalifica
persoana juridica pentru atestare (vezi sectiunea 4.2 de mai jos).
4.2. Interviul persoanelor juridice in vederea atestarii pentru BM
4.2.1. - Precalificarea initiala a persoanelor juridice pentru BM poate fi
supusa modificarii sau confirmarii pe baza rezultatelor unui interviu care va
avea caracter optional.
4.2.2. - Continutul interviului va fi conceput de CA, iar interviul va fi
necesar atunci cand CA are nevoie de clarificarea oricarui aspect inclus de
persoana juridica in formularul de cerere. CA va avea asadar dreptul de a
decide daca este necesar un interviu pentru persoana juridica ce solicita
atestarea.
4.2.3. - Cand se apreciaza ca nu este necesar un interviu, CA va decide
daca persoana juridica este indreptatita la atestarea pentru BM, prin luarea in
considerare numai a punctajului descris in sectiunea 4.1.2.
4.3. Punctajul acordat persoanelor juridice
4.3.1. - Cand se desfasoara un interviu, rezultatele acestuia vor fi
folosite de CA pentru a modifica, acolo unde se considera necesar, evaluarea
initiala a persoanei juridice care s-a precalificat pentru atestare. Persoana
juridica va fi evaluata pentru rezultatele obtinute la interviu, evaluare care
sa reflecte gradul de experienta si profesionalismul acesteia. Aceasta evaluare
poate fi folosita pentru a modifica punctajul obtinut conform descrierii din
sectiune 4.1.2. Rezultatele modificate din sistemul de punctaj prezentat in
sectiunea 4.1.2. si din interviu vor stabili daca persoana juridica va fi
atestata sau nu de catre CA pentru executarea BM.
4.4. Procedura de atestare
4.4.1. - Procedura de solicitare a atestarii pentru persoanele juridice
care doresc sa execute BM este descrisa in anexa nr. 3 la prezentul regulament.
4.4.2. - Solicitantul va transmite la CA formularul completat si semnat,
insotit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul,
urmatoarele:
a) formularul de cerere semnat, cu toate sectiunile completate
corespunzator si in totalitate;
b) copii de pe certificatele/diplomele de studii ale personalului mentionat
in formularul completat;
c) copii de pe certificatele de apartenenta la organizatiile tehnice ori
profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta apartenenta a
personalului mentionat in formularul completat;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza
frecventarea de catre personalul mentionat in formularul de cerere a unor
cursuri de instruire referitor la BM, precum si nivelul tehnic si durata
acestor cursuri de instruire;
e) documente din partea autoritatii teritoriale pentru protectia mediului
(ATPM) care sa dovedeasca finalizarea BM si a studiilor conexe mentionate in
sectiunea din formular de cerere privind experienta anterioara prin emiterea
unui act de reglementare;
f) dovada achitarii taxei de solicitare.
4.4.3. - CA va inregistra cererea in baza de date privind atestarea si va
atribui persoanei juridice un numar de cod care va fi evidentiat in baza de
date. CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate
sectiunile relevante sunt completate. Daca exista probleme privind informatiile
furnizate in formular, CA va returna solicitantului formularul si va solicita
informatii suplimentare asupra sectiunilor respective.
4.4.4. - Daca formularul a fost completat corect, CA va aloca
solicitantului punctajul initial, pe baza sistemului mentionat in sectiunea
4.1.2. (vezi si anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele alocate
persoanei juridice vor fi introduse in baza de date privind atestarea. Cand
punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii solicitantului pentru
atestare, CA il va informa pe solicitant asupra acestui fapt si ii va solicita
sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa ce va fi acumulat experienta
suplimentara in BM sau in domenii conexe.
4.4.5. - CA va precalifica pe solicitant, daca punctajul calculat este
suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului in
vederea atestarii pentru BM. In aceasta faza, CA va decide daca este nevoie de
un interviu pentru a clarifica aspectele referitoare la expertiza persoanei
juridice, conform celor mentionate in formularul de cerere. Daca se considera
ca nu este nevoie de interviu, punctajul calculat conform sectiunii 4.1.2 va
stabili daca persoana juridica va fi atestata sau nu (vezi sectiunea 4.4.9).
4.4.6. - Cand se considera ca este nevoie de clarificari, CA il va invita
pe solicitant sa aleaga o data de interviu, oferindu-i posibilitatea de a alege
din trei date de sustinere a interviului. Faza de interviu a procesului de
atestare este descrisa in anexa nr. 3 la prezentul regulament.
4.4.7. - Cand solicitantul sau CA considera necesar, la interviu poate
participa mai mult de un reprezentant al persoanei juridice. Daca solicitantul
nu se prezinta la data de interviu aleasa, procedura de solicitare a atestarii
trebuie reprogramata. CA va evalua rezultatele prestatiei la interviu si va lua
in considerare informatiile furnizate de solicitant asupra capabilitatii totale
a persoanei juridice, pentru a modifica, daca este necesar, punctajul initial
calculat conform sectiunii 4.4.4 de mai sus. Acest punctaj modificat va defini
daca solicitantul va fi atestat sau nu si va fi introdus de CA in baza de date
privind atestarea.
4.4.8. - Daca solicitantul nu a reusit sa realizeze punctajul modificat
necesar atestarii, CA il va instiinta pe solicitant in acest sens si va
solicita persoanei juridice sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa ce
va fi acumulat experienta suplimentara in BM si in domenii conexe.
4.4.9. - Daca persoana juridica a realizat un punctaj suficient atestarii,
CA va emite solicitantului certificatul de atestare (vezi anexa nr. 2 la
prezentul regulament). Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si va fi transmis
persoanei juridice spre a-i folosi drept dovada a atestarii. La primirea
certificatului de atestare, solicitantul poate incheia contracte pentru
executarea de BM.
4.4.10. - Persoana juridica va include o copie de pe certificatul de
atestare in toate rapoartele de BM pe care le produce dupa atestarea sa, in
perioada in care certificatul de atestare este in vigoare.
4.5 Procedura de reinnoire
4.5.1. - Procedura de reinnoire este descrisa, in termeni generali, in
anexa nr. 3 la prezentul regulament. Cand un certificat de atestare a implinit
22 de luni (si anume, cu doua luni inainte de expirare), CA va transmite
persoanei juridice un formular de cerere de reinnoire. Persoana juridica va
completa formularul si il va returna la CA. Formularul de cerere de reinnoire
completat se va primi cu cel putin o luna inainte de data expirarii
certificatului de atestare existent, daca persoana juridica doreste ca
reinnoirea sa se faca inainte de expirarea certificatului de atestare anterior.
4.5.2. - CA va inregistra cererea de reinnoire in baze de date privind
atestarea si va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura
ca s-au completat corect toate sectiunile importante ale acestuia. Daca exista
probleme privind informatiile furnizate in formular, CA va returna persoanei juridice
formularul, solicitandu-i informatii suplimentare asupra sectiunilor
respective. Este de datoria celui care solicita reinnoirea sa completeze corect
si in totalitate formularul de cerere de reinnoire, astfel incat sa nu se
depaseasca termenul de valabilitate a certificatului de atestare.
4.5.3. - Daca formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA
il va lua in considerare pentru reinnoirea atestarii persoanei juridice. In
situatia in care nu sa considera indreptatita acordarea reinnoirii datorita
experientei insuficiente in anul anterior sau datorita altor aspecte legate de
calitatea BM executate de persoana juridica, CA va instiinta persoana juridica
asupra aspectelor relevante si a deciziei de a nu reinnoi certificatul de
atestare a persoanei juridice.
4.5.4. - Cand reinnoirea se considera indreptatita, CA pregateste un nou
certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si va fi transmis
persoane juridice spre a-i folosi drept dovada a reinnoirii certificatului de
atestare, care, de asemenea, va fi introdus de CA in baza de date privind
atestarea.
4.5.5. - Procedura de reinnoire va fi reinceputa cand certificatul de
atestare a implinit 22 de luni de valabilitate dupa cum se mentioneaza in
sectiunea 4.5.1 de mai sus in aceasta maniera, certificatul de atestare va fi
supus reinnoirii la fiecare 24 de luni.
4.5.6. - Daca certificatul de atestare expira sau nu este reinnoit din
oricare motiv, persoana juridica poate finaliza BM existente care au fost
contractate inainte de data expirarii valabilitatii, daca CA nu decide altfel.
In oricare situatie, persoana juridica nu va putea insa contracta lucrari noi
de BM ulterior expirarii valabilitatii certificatului de atestare.
5. Atestarea persoanelor fizice pentru EIM
5.1 Sistemul cu un singur nivel de expertiza
5.1.1. - Spre deosebire de BM, va exista doar un singur nivel de expertiza
pentru persoanele fizice care sunt atestate ca fiind capabile sa execute EIM.
Persoanele fizice atestate in aceasta maniera vor fi numite evaluatori atestati
de impact asupra mediului.
5.1.2. - Rationamentul atestarii persoanelor fizice pentru EIM va implica
luarea in considerare a calificarilor lor tehnice si profesionale, a
apartenentei lor la organisme tehnice sau profesionale conexe EIM, a cursurilor
de instruire in domenii conexe EIM si a experientei personale legate de EIM.
Aceste patru elemente vor fi punctate folosind un sistem ca cel prezentat in anexa
nr. 1 la prezentul regulament, iar un punctaj cumulat suficient de mare din
toate cele patru elemente va precalifica persoana fizica pentru atestare.
5.2 Examinarea persoanelor fizice in vederea atestarii pentru EIM
5.2.1. - Precalificarea initiala a persoanelor fizice pentru studii de EIM
va fi supusa modificarii sau confirmarii in functie de rezultatele unei
examinari cu caracter obligatoriu.
5.2.2. - Structura si continutul examinarilor vor fi stabilite de CA si se
vor sustine de catre toate persoanele fizice care solicita atestare pentru
executarea studiilor de EIM. Examinarea va fi de tip grila.
5.3 Punctajul acordat
5.3.1. - Rezultatele examinarii vor fi folosite de CA pentru a modifica
evaluarea initiala a persoanelor fizice care solicita atestarea, acolo unde se
considera necesar.
5 3.2. - Rezultatele combinate din sistemul de punctaj descris in sectiunea
5.1.2 si din examinare vor stabili daca o persoana fizica ar trebui atestata de
CA. Rezultatele combinate se vor calcula adunand 75% din punctajul calculat
conform descrierii din sectiunea 5.1.2 si 25% din punctajul obtinut din
examinare.
5.4 Procedura de atestare
5.4.1. - Procedura de solicitare referitoare la persoanele fizice care
doresc sa execute EIM este descrisa in anexa nr. 4 la prezentul regulament.
5.4.2. - Solicitantul va transmite la CA formularul completat si semnat,
insotit de anumite documente care vor include, acolo unde este cazul,
urmatoarele:
a) formularul de cerere semnat, cu toate sectiunile completate
corespunzator si in totalitate;
b) copii de pe toate certificatele/diplomele de studii ale personalului
mentionat in formularul completat;
c) copii de pe certificatele de apartenenta la organizatiile tehnice si
profesionale sau alte documente care atesta aceasta apartenenta;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza
frecventarea de catre solicitant a cursurilor de instruire mentionate in
formularul de cerere, precum si nivelul tehnic si durata acestor cursuri de
instruire;
e) documente de la ATPM sau de la alte organe, care sa dovedeasca
finalizarea EIM si a studiilor conexe mentionate in sectiunea din formularul de
cerere referitoare la experienta anterioara prin emiterea unui act de
reglementare;
f) dovada achitarii taxei de solicitare.
5.4.3. - CA va inregistra cererea in baza de date privind atestarea si va
atribui solicitantului un numar de care va fi evidentiat in baza de date. CA va
verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate sectiunile relevante
sunt completate. Daca exista probleme privind informatiile furnizate in
formular, CA va returna solicitantului formularul si va solicita informatii
suplimentare asupra sectiunilor respective.
5.4.4. - Daca formularul a fost completat corect, CA va atribui
solicitantului punctajul initial, pe baza unui sistem care ia in considerare
calificarile, apartenenta la organizatii profesionale, cursurile de instruire
absolvite de solicitant si experienta anterioara in executarea EIM sau in
domenii strans inrudite (anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctele
atribuite fiecarui solicitant vor fi introduse in baza de date privind
atestarea. Cand punctajul calculat de CA este insuficient precalificarii
solicitantului pentru atestare, CA va informa solicitantul asupra acestui fapt
si ii va solicita sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa ce va fi
acumulat experienta suplimentara in studii de EIM sau in domenii conexe.
5.4.5. - CA va precalifica solicitantul, daca punctajul calculat este
suficient pentru a aprecia indreptatita considerarea solicitantului privind
atestarea pentru executarea EIM. Pe aceasta baza, CA va invita solicitantul sa
aleaga o data de examinare, oferindu-i posibilitatea de a alege din trei date
de sustinere a examinarii. Daca solicitantul nu prezinta la data de examinare
aleasa, procedura de solicitare a atestarii trebuie reprogramata. Faza de
examinare a procedurii de atestare este descrisa in anexa nr. 4 la prezentul
regulament.
5.4.6. - CA va puncta rezultatul examinarii si va introduce punctajul in
baza de date privind atestarea.
5.4.7. - CA va calcula punctajul combinat ce va fi atribuit solicitantului,
adunand 75% din punctajul calculat conform descrierii din sectiunea 5.1.2 si
25% din punctajul realizat de solicitant la examinare. Punctajul combinat care
rezulta va stabili daca solicitantul ar trebui atestat sau nu si va fi introdus
de CA in baza de date privind atestarea.
5.4.8. - Daca solicitantul nu a reusit sa realizeze punctajul combinat
necesar atestarii, CA il va instiinta pe solicitant in acest sens si ii va
solicita sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa ce va fi acumulat
experienta suplimentara in executarea de EIM si in domeniile conexe.
5.4.9. - Daca solicitantul a realizat un punctaj suficient atestarii, CA va
emite solicitantului certificatul de atestare (vezi anexa nr. 2 la prezentul
regulament). Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii Ministerului
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si va fi transmis solicitantului spre
a-i folosi drept dovada a atestarii. La primirea certificatului de atestare,
solicitantul va deveni evaluator atestat de impact asupra mediului (numit in
continuare evaluator atestat).
5.4.10. - Evaluatorul atestat va include o copie de pe certificatul de
atestare in toate rapoartele de EIM pe care le realizeaza dupa atestarea sa, in
perioada in care certificatul de atestare este in vigoare.
5.5. Procedura de reinnoire
5.5.1. - Procedura de reinnoire este descrisa in termeni generali in anexa
nr. 4 la prezentul regulament. Cand un certificat de atestare a implinit 22 de
luni (si anume, cu doua luni inainte de expirare), CA va transmite
evaluatorului atestat un formular de cerere de reinnoire. Evaluatorul atestat
va completa formularul si il va returna la CA. Formularul de cerere de
reinnoire completat se va primi cu cel putin o luna inainte de data expirarii
certificatului de atestare existent, daca evaluatorul atestat doreste ca
reinnoirea sa se faca inainte de expirarea certificatului de atestare anterior.
5.5.2. - CA va inregistra cererea de reinnoire in baza de date privind
atestarea si va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura
ca s-au completat corect toate sectiunile importante ale acestuia. Daca exista
problema privind informatiile furnizate in formular, CA va returna
evaluatorului atestat formularul, solicitandu-i informatii suplimentare asupra
sectiunilor respective de retinut ca aceasta va implica un consum de timp si,
ca urmare, poate conduce la expirarea certificatului de atestare a
evaluatorului atestat. Prin urmare, este de datoria celui care solicita
reinnoirea sa completeze corect si in totalitate formularul de cerere de
reinnoire.
5.5.3. - Daca formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA
il va lua in considerare pentru reinnoirea atestarii. In situatia in care nu se
considera indreptatita acordarea reinnoirii datorita experientei insuficiente
in anii anteriori sau datorita altor aspecte legate de calitatea EIM executate,
CA il va instiinta pe evaluatorul atestat asupra aspectelor relevante si asupra
deciziei de a nu reinnoi certificatul de atestare a acestuia.
5.5.4. - Cand reinnoirea se considera indreptatita, CA pregateste un nou
certificat de atestare. Acesta va fi semnat de un reprezentant al conducerii
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si va fi transmis
evaluatorului atestat spre a-i folosi drept dovada a reinnoirii certificatului
de atestare care, de asemenea, va fi introdus de CA in baza de date privind
atestarea.
5.5.5. - Procedura de reinnoire va fi reinceputa cand certificatul de
atestare a implinit 22 de luni de valabilitate, dupa cum se mentioneaza in
sectiunea 5.5.1. de mai sus. In aceasta maniera, certificatul de atestare va fi
supus reinnoirii la fiecare 24 de luni.
5.5.6. - Daca certificatul de atestare expira sau nu este reinnoit din
orice motiv, evaluatorul atestat poate finaliza EIM existente care au fost
contractate inainte de data expirarii valabilitatii, daca CA nu decide altfel.
In orice situatie, evaluatorul atestat nu va putea insa contracta lucrari noi
de EIM ulterior expirarii valabilitatii certificatului de atestare.
5.5.7. - Persoanele fizice care sunt atestate pentru executarea EIM vor
trebui sa sustina un examen de reinnoire a atestarii la fiecare 6 ani
(calculati de la data initiala a atestarii lor), presupunand ca atestarea a
continuat fara intrerupere.
6. Atestarea persoanelor juridice pentru EIM
6.1. Sistemul cu un singur nivel de expertiza
6.1.1. - Asa cum s-a prezentat in sectiunea 5 referitoare la persoanele
fizice care solicita atestare pentru a executa EIM, pentru persoanele juridice
(inclusiv unitatile specializate) care vor fi atestate ca fiind capabile sa
execute EIM va exista tot un singur nivel de expertiza. Atestarea acordata se
va referi doar la partea solicitanta (persoana juridica sau unitatea
specializata) si nu va implica atestarea individuala a nici unuia dintre cei
angajati de catre persoana juridica sau unitatea specializata. Persoanele
individuale din aceste entitati, care doresc sa solicite atestarea personala, o
pot face, dar numai conform procedurii de atestare a persoanelor fizice,
conform sectiunii 5 de mai sus.
6.1.2. - Rationamentul atestarii persoanelor juridice pentru studii de EIM
va lua in considerare calificarile tehnice si profesionale ale personalului
lor, apartenenta in bloc sau individuala a personalului la organisme tehnice
sau profesionale relevante pentru EIM, cursurile de instruire urmate sau organizate
de catre personalul lor in domenii relevante pentru EIM si experienta personala
a angajatilor relevanta pentru EIM . Aceste patru elemente vor fi punctate
folosind un sistem descris in anexa nr. 1 la prezentul regulament, iar un
punctaj cumulat al acestor patru elemente, suficient de mare, va precalifica
persoana juridica pentru atestare conform sectiunii 6.2. de mai jos.
6.2. Intervievarea persoanelor juridice in vederea atestarii pentru EIM
6.2.1. - Precalificarea initiala a persoanelor juridice in vederea
atestarii pentru studii de EIM poate fi supusa schimbarii sau modificarii pe
baza rezultatului unui interviu, care va avea caracter optional.
6.2.2. - Continutul interviului va fi conceput de catre CA si interviul va
fi necesar acolo unde CA va avea nevoie de clarificari asupra oricarui aspect
inclus in formularul de cerere al persoanei juridice. CA va avea astfel dreptul
de a decide daca un interviu este necesar sau nu pentru persoana juridica care
face cerere pentru atestare.
6.2.3. - Daca nu se considera necesar un interviu, CA va decide daca
persoana juridica este indreptatita la atestarea pentru executarea de EIM,
tinand seama numai de punctajul prezentat in sectiunea 6.1.2.
6.3. Punctajul acordat
6.3.1. - Daca se tine un interviu, rezultatul acestuia va fi folosit de
catre CA pentru a modifica evaluarea initiala a persoanei juridice
precalificate pentru atestare, acolo unde acest lucru este considerat necesar.
6.3.2. - Persoana juridica va fi evaluata pentru rezultatele de la
interviu, acestea reflectand gradul de experienta si profesionalismul acesteia.
Aceasta evaluare va fi folosita pentru a modifica punctajul obtinut conform
prezentarii din sectiunea 6.1.2. de mai sus. Rezultatele modificate din
sistemul de punctaj descris in sectiunea 6.1.2. si din interviu vor stabili
daca o persoana juridica va fi atestata sau nu de CA pentru executarea EIM.
6.4. Procedura de atestare
6.4.1. - Procedura de solicitare a atestarii pentru persoanele juridice
care doresc sa execute EIM este descrisa in anexa nr. 5 la prezentul
regulament.
6.4.2. - Solicitantul va transmite la CA formularul completat si semnat,
insotit de anumite documente. Aceste documente vor fi diferite de la solicitant
la solicitant, dar, acolo unde este cazul, pentru toti angajatii persoanei
juridice care sunt mentionati ca avand contributie la executarea EIM, ele vor
include urmatoarele:
a) formularul semnat, cu toate rubricile completate corect si integral;
b) copii de pe certificatele/diplomele de studii ale personalului enumerat
in formularul completat;
c) copii de pe orice certificate care atesta apartenenta personalului la
organisme tehnice sau profesionale sau de pe alte documente care atesta aceasta
apartenenta;
d) copii de pe certificate sau de pe alte documente care demonstreaza
participarea personalului la cursurile de instruire relevante pentru EIM,
precum si nivelul tehnic si durata acestor cursuri;
e) documente din partea ATPM sau a altor organisme, care sa dovedeasca finalizarea
EIM si a studiilor conexe acestora, enumerate in sectiunea referitoare la
experienta anterioara din formularul de cerere prin emiterea unui act de
reglementare;
f) dovada de achitare a taxei de solicitare.
6.4.3. - CA va inregistra cererea intr-o baza de date privind atestarea si
va atribui un cod numeric persoanei juridice, care va aparea in baza de date.
CA va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate sectiunile
relevante au fost completate. Acolo unde exista probleme privind informatiile
oferite in formular, CA va trimite formularul inapoi solicitantului, cerand
date suplimentare asupra anumitor elemente.
6.4.4. - Daca formularul a fost completat corect, CA va acorda un punctaj
initial solicitantului, dupa sistemul prezentat in sectiunea 6.1.2. (vezi si
anexa nr. 1 la prezentul regulament). Punctajul acordat fiecarei persoane
juridice va fi introdus in baza de date privind atestarea. Daca punctajul
calculat de catre CA este insuficient pentru precalificarea solicitantului
pentru atestare, acesta va fi informat asupra acestui aspect de catre CA si va
fi rugat sa revina cu o cerere la o data ulterioara, dupa ce va fi castigat mai
multa experienta in studiile de EIM si in studii conexe acestora.
6.4.5. - CA va precalifica solicitantul daca punctajul calculat este
considerat suficient pentru ca acesta sa obtina atestarea de a executa EIM. In
aceasta faza, CA va decide daca este necesar un interviu al persoanei juridice
pentru a clarifica unele aspecte privind expertiza persoanei juridice
prezentate in formularul de cerere. Daca nu se considera necesar un interviu,
punctajul calculat conform descrierii din sectiunea 6.1.2. va stabili daca
persoana juridica va fi atestata sau nu.
6.4.6. - Daca se considera ca este necesara o clarificare, CA il va invita
pe solicitant sa aleaga o data pentru interviu, acesta avand posibilitatea de a
alege din trei date la care sa aiba loc interviul atunci cand solicitantul nu
participa la interviu la data stabilita, procedura cererii trebuie
reprogramata. Faza de interviu a procedurii de atestare este prezentata in
anexa nr. 5 la prezentul regulament.
6.4.7. - Cand solicitantul sau CA considera necesar, mai multi
reprezentanti ai persoanei juridice pot participa la interviu. CA va evalua
prestatia solicitantului la interviu si va tine seama de informatiile oferite
de catre acesta asupra posibilitatii persoanei juridice de a modifica (acolo
unde este cazul) punctajul initial calculat conform sectiunii 6.4.4. de mai
sus. Acest punctaj va stabili daca solicitantul va fi atestat sau nu si va fi
introdus de CA in baza de date privind atestarea.
6.4.8. - Cand solicitantul nu a reusit sa obtina punctajul modificat
necesar atestarii, CA il va informa asupra acestui aspect, solicitandu-i sa revina
cu o cerere la o data ulterioara, dupa ce va fi castigat mai multa experienta
in studiile de EIM si in studii conexe acestora.
6.4.9. - Daca persoana juridica a obtinut un punctaj suficient pentru
atestare, CA va elibera solicitantului un certificat de atestare conform anexei
nr. 2 la prezentul regulament. Acesta va fi semnat de catre un reprezentant al
conducerii Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si va fi
transmis persoanei juridice pentru a-i servi ca dovada a atestarii. Dupa
primirea certificatului de atestare, solicitantul poate incheia contracte
pentru executarea EIM.
6.4.10. - Persoana juridica va include o copie de pe certificatul de
atestare in toate rapoartele de EIM intocmite dupa atestarea sa, pe toata
perioada in care certificatul de atestare este valabil.
6.5. Procedura de reinnoire
6.5.1. - Procedura de reinnoire este descrisa in termeni generali in anexa
nr. 5 la prezentul regulament. In momentul in care un certificat de atestare
are o vechime de 22 de luni (si anume, cu doua luni inainte de expirare), CA va
transmite persoanei juridice un formular de reinnoire a cererii. Persoana
juridica va completa formularul si il va returna la CA. Formularul de reinnoire
a cererii completat trebuie sa parvina cu cel putin o luna inainte de data
expirarii certificatului de atestare, daca persoana juridica doreste ca acesta
sa fie reinnoit inainte de expirare.
6.5.2. - CA va inregistra cererea pentru reinnoirea in baza de date privind
atestarea si va verifica formularul de reinnoire a cererii pentru a se asigura
ca toate sectiunile importante au fost completate corect. Daca apar probleme in
legatura cu informatiile incluse in formular, CA il va returna persoanei,
juridice, solicitand informatii suplimentare asupra aspectelor respective. Este
obligatoriu ca pentru reinnoire solicitantul sa completeze formularul de
reinnoire a cererii corect si integral, astfel incat sa nu se depaseasca
termenul de valabilitate a certificatului de atestare.
6.5.3. - Daca formularul de reinnoire a cererii a fost completat corect, CA
va lua in considerare situatia reinnoirii pentru persoana juridica. Daca
reinnoirea nu se considera indreptatita datorita experientei insuficiente in
anii precedenti sau altor elemente referitoare la calitatea EIM executate de
persoana juridica, CA va informa persoana juridica asupra elementelor relevante
si asupra deciziei de a nu se reinnoi certificatul de atestare a persoanei
juridice.
6.5.4. - Daca reinnoirea se considera indreptatita, CA va pregati un nou
certificat de atestare. Acesta va fi semnat de catre un reprezentant al
conducerii Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si va fi
trimis persoanei juridice pentru a-i servi ca dovada a reinnoirii
certificatului de atestare si va fi, de asemenea, inregistrat de CA in baza de
date privind atestarea.
6.5.5. - Procedura de reinnoire va fi reinceputa cand certificatul de
atestare reinnoit are o vechime de 22 de luni, asa cum s-a prezentat in
sectiunea 6.5.1. In acest fel, certificatul de atestare va face obiectul
reinnoirii la fiecare 24 de luni.
6.5.6. - Daca un certificat de atestare expira sau nu este reinnoit din
orice motiv, persoana juridica poate finaliza EIM existente care au fost
contractate anterior datei de expirare, daca CA nu decide altfel. In oricare
situatie, persoana juridica nu are voie sa incheie contracte pentru noi
activitati de EIM dupa expirarea certificatului de atestare.
7. Taxele de atestare
7.1. - Taxele de atestare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
8. Dispozitii finale
8. 1. Mecanismul contestatiilor
8.1.1. - Prezentul regulament permite partilor care au solicitat atestarea
de catre CA si care considera ca nu au fost tratate corect sa faca contestatie.
Intr-un astfel de caz partea vatamata poate face contestatie conform unui
sistem de contestatii in doua etape.
8.1.2. - Prima dintre aceste doua etape implica inaintarea la CA a unei
cereri scrise de catre partea care doreste sa depuna o contestatie. Aceasta
cerere trebuie sa evidentieze in mod clar motivele pentru care se doreste
contestarea, precum si cauzele pentru care partea apreciaza ca nu s-a acordat
consideratia cuvenita cazului sau.
8.1.3. - Dupa primirea unei astfel de cereri scrise, CA va reanaliza cazul
si decizia sa anterioara. Daca CA considera ca este intemeiata modificarea
deciziei sale anterioare, aceasta se va concretiza prin reincluderea partii in
procedura de atestare in momentul relevant (adica in momentul in care a fost
luata decizia anterioara impotriva partii). Toate deciziile de acest fel
trebuie sustinute integral prin documente de catre CA si se vor lua masurile
normale pentru atestare. Dupa aceea baza de date privind atestarea va fi
actualizata corespunzator.
8.1.4. - Daca CA considera ca nu este justificata modificarea deciziei sale
anterioare, solicitantul va fi informat asupra acestui fapt in scris, motivele
care au stat la baza deciziei anterioare fiind explicate clar in scrisoarea
catre partea vatamata.
8.1.5. - In cazurile in care partea ramane nemultumita de decizia CA, se
poate face o contestatie finala catre Comisia pentru contestatii. Comisia
pentru contestatii va fi compusa din trei persoane cu inalta experienta in EIM
si BM, independente de CA. Comisia pentru contestatii va fi stabilita de catre
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, iar cele trei persoane din
Comisia pentru contestatii vor indeplini aceasta functie pe perioade de 2 ani.
8.1.6. - Comisia pentru contestatii va studia cazul prezentat de catre partea
vatamata, pe care o poate intervieva la o data stabilita de comun acord, pentru
a clarifica motivele contestatiei. Apoi Comisia pentru contestatii va sustine o
documente recomandarea sa asupra cazului si o va transmite atat la CA cat si la
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului.
8.1.7. - Cand Comisia pentru contestatii este de acord cu decizia
anterioara a CA, contestatia se considera respinsa. In aceste conditii, CA va
informa partea vatamata asupra respingerii contestatiei.
8.1.8. - La primirea unei recomandari a Comisiei pentru contestatii
contrare deciziei anterioare a CA, ministrul apelor, padurilor si protectiei
mediului va solicita o declaratie scrisa de la CA asupra motivelor deciziei
sale anterioare. Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului va analiza
apoi ambele declaratii scrise si va decide asupra argumentelor lor.
8.1.9. - Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului va informa atat
CA cat si Comisia pentru contestatii asupra deciziei sale privind contestatia,
iar aceasta decizie va fi finala si obligatorie pentru toate partile implicate.
Daca ministrul este de acord cu decizia anterioara a CA, CA va informa partea
vatamata, transmitand acesteia o copie de pe documentatia relevanta. Daca
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului este de acord cu
recomandarea facuta de catre Comisia pentru contestatii, care este contrara
deciziei anterioare a CA, CA va aduce la indeplinire recomandarea facuta de
catre Comisia pentru contestatii si va informa partea vatamata asupra acestui
fapt. In aceasta situatie, partea va intra din nou in procedura de atestare in
momentul relevant (adica in momentul in care a fost luata decizia anterioara a
CA impotriva partii). Toate aceste decizii vor fi sustinute cu atentie de catre
CA prin documente, dupa care vor fi luate masurile normale pentru atestare,
baza de date privind atestarea fiind actualizata corespunzator.
8.2. Anularea certificatelor de atestare
8.2.1. - Certificatul de atestare eliberat unei parti poate fi anulat in
situatii exceptionale pe perioada lui de validitate de 2 ani. Situatiile
exceptionale cand se poate face anularea certificatului de atestare vor fi
decise de catre CA, de la caz la caz, dar pot include una sau mai multe dintre
urmatoarele situatii:
a) executarea de catre o parte atestata a unor EIM sau BM care au fost
refuzate in mai mult de doua ocazii si/sau cand un numar important de EIM
executate de catre partea atestata nu s-a finalizat prin emiterea unor acte de
reglementare;
b) executarea de catre o parte atestata a unor EIM sau BM in afara sferei
de expertiza atestata a partii respective;
c) cand o parte a incalcat clauze confidentiale sau a folosit in orice alt
mod incorect date luate din EIM sau BM; sau
d) in cazurile in care, la executarea EIM sau a BM, partea nu respecta
legislatia romana in vigoare.
8.3. Dispozitii tranzitorii: Ordinul ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului nr. 619/1992
8.3.1. - Partile care au incheiat contract conform Ordinului ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 619/1992 pot continua sa execute
EIM sau BM in masura competentei lor definite in acest ordin, pana la data
intrarii in vigoare a prezentului regulament.
8.3.2. - La data la care prezentul regulament intra in vigoare, doar
contractele care au fost deja semnate pentru executarea EIM sau a BM pot fi
finalizate fara a se tine seama de prezentul regulament sau fara a fi necesara
atestarea. Datele relevante de comparare vor fi data semnarii contractelor cu
partile pentru executarea EIM sau a BM si data intrarii in vigoare a
prezentului regulament.
8.3.3. - Orice contract nou de executare a EIM sau a BM dupa data de
intrare in vigoare a prezentului regulament nu poate fi incheiat de catre o
parte, decat daca partea care se angajeaza prin contract sa execute EIM sau BM
este atestata conform prezentului regulament pentru executarea EIM, a BM sau a
ambelor, dupa caz.
-----------------------------
NOTA:
Anexele la regulament, inclusiv formularele de cerere, se pot procura,
contra cost, de la Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare, la sediul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, iar anexa B poate fi
consultata la secretariatul tehnic mentionat mai sus.