ORDIN
Nr. 978 din 2 decembrie 2003
privind Regulamentul de atestare a persoanelor fizice si juridice care
elaboreaza studii de evaluare a impactului asupra mediului si bilanturi de
mediu
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 5 ianuarie 2004
In temeiul dispozitiilor art. 12 din Legea protectiei mediului nr.
137/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 918/2002 privind
stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului si pentru
aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri, ale
Hotararii Guvernului nr. 573/2002 pentru aprobarea procedurilor de autorizare a
functionarii comerciantilor,
tinand cont de prevederile Ordinului ministrului apelor si protectiei
mediului nr. 860/2002 pentru aprobarea Procedurii de evaluare a impactului
asupra mediului si de emitere a acordului de mediu, ale Ordinului ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 184/1997 pentru aprobarea
Procedurii de realizare a bilanturilor de mediu, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Ordinului ministrului agriculturii, padurilor,
apelor si mediului nr. 818/2003 pentru aprobarea Procedurii de emitere a
autorizatiei integrate de mediu,
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de atestare a persoanelor fizice si juridice care
elaboreaza studii de evaluare a impactului asupra mediului si bilanturi de
mediu, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Regulamentul prevazut la art. 1 se pune la dispozitia celor interesati pe
pagina de web a Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, la
adresa www.mappm.ro, de catre Directia de prevenire si management al
fenomenelor periculoase.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare la 30 de zile de la publicare.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 278/1996, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 126 din 18 iunie 1996, si orice
alte dispozitii contrare prezentului ordin.
Art. 5
Directia generala de protectia mediului va duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
REGULAMENT
de atestare a persoanelor fizice si juridice care elaboreaza studii de evaluare
a impactului asupra mediului si bilanturi de mediu
1. Prevederi generale
Art. 1
(1) Prezentul regulament se emite in conformitate cu prevederile art. 12 si
ale art. 65 lit. f) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare LPM, de catre
autoritatea centrala pentru protectia mediului, denumita in continuare ACPM, si
in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 573/2002 pentru aprobarea
procedurilor de autorizare a functionarii comerciantilor, ale Hotararii
Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a
impactului asupra mediului si pentru aprobarea listei proiectelor publice sau
private supuse acestei proceduri, ale Ordinului ministrului apelor, padurilor
si protectiei mediului nr. 184/1997 pentru aprobarea Procedurii de realizare a
bilanturilor de mediu, cu modificarile ulterioare, ale Ordinului ministrului
apelor si protectiei mediului nr. 860/2002 pentru aprobarea Procedurii de
evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului de mediu si ale
Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 818/2003
pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizatiei integrate de mediu.
Prezentul regulament poate fi modificat numai de catre ACPM prin ordin al
ministrului.
(2) Acest regulament stabileste procedura pentru atestarea persoanelor
juridice si a persoanelor fizice, denumite in continuare parti, in vederea
efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, denumita in continuare EIM, si
a bilanturilor de mediu, denumite in continuare BM, in conformitate cu
prevederile LPM.
Art. 2
Cuvintele si expresiile folosite in prezentul regulament vor avea intelesul
lor comun si obisnuit, daca nu sunt definite altfel in Codul civil, in LPM sau
in prezentul regulament:
a) atestare - certificarea partilor pentru executarea EIM si a BM, conform
prezentului regulament;
b) certificat de atestare - un certificat valabil o perioada de 2 ani, care
se acorda ca dovada a atestarii conform prezentului regulament;
c) nivel de competenta - una dintre cele trei categorii de atestare a
persoanelor fizice sau juridice care executa evaluarea impactului asupra
mediului sau bilantul de mediu;
d) parte - o persoana juridica sau fizica ce solicita atestarea in baza
prezentului regulament;
e) CA - Comisia de atestare a persoanelor fizice si juridice care
elaboreaza studii de evaluare a impactului asupra mediului si bilanturi de
mediu;
f) ST - Secretariatul tehnic al Comisiei de atestare a persoanelor fizice
si juridice care elaboreaza studii de evaluare a impactului asupra mediului si
bilanturi de mediu.
Art. 3
(1) In vederea autorizarii in domeniul mediului in conformitate cu LPM,
numai EIM si BM efectuate de parti atestate vor fi luate in considerare de
catre autoritatile de mediu din Romania.
(2) Partile care executa EIM si BM trebuie sa fie independente din punct de
vedere juridic atat fata de proiectant, cat si de titularul proiectului si/sau
al activitatii.
(3) Partile care executa EIM sau BM pot fi si din afara Romaniei, daca sunt
atestate conform prezentului regulament sau daca prezinta un certificat de
atestare emis intr-o tara membra a Uniunii Europene sau in tari cu legislatie
armonizata cu a acesteia si recunoscut de catre Comisia de atestare. Partile
din afara Romaniei vor respecta legislatia in vigoare privind regimul
strainilor in Romania.
Art. 4
Metodologia care se va folosi in executarea EIM si BM si continutul lor
general vor respecta cerintele metodologice si de continut prevazute de
legislatia relevanta in vigoare.
Art. 5
(1) Titularul activitatii raspunde de autenticitatea informatiilor pe care
le furnizeaza pentru elaborarea EIM sau a BM. Responsabilitatea pentru
corectitudinea EIM si a BM va reveni partii care a incheiat contractul de
executare a EIM sau a BM cu titularul activitatii.
(2) Responsabilitatea pentru realizarea studiilor de evaluare a impactului
si a bilanturilor de mediu si pentru corectitudinea interpretarii informatiilor
prezentate in rapoartele intocmite revine persoanei fizice sau persoanei
responsabile desemnate din cadrul colectivului persoanei juridice atestate care
coordoneaza lucrarea. Expertii coordonatori trebuie sa fie atestati la cel mai
inalt nivel de competenta si raspund sub semnatura de calitatea studiilor si a
rapoartelor intocmite.
(3) Responsabilitatea pentru corectitudinea documentelor furnizate autoritatilor
competente de protectia mediului revine titularului proiectului sau al
activitatii.
Art. 6
Certificatul de atestare va fi eliberat de CA conform regulamentului de
functionare prevazut la cap. 4 si va reprezenta actul juridic doveditor al atestarii
conform prezentului regulament.
2. Atestarea persoanelor fizice pentru elaborarea bilanturilor de
mediu/studiilor de impact asupra mediului
2.1. Sistemul de atestare
Art. 7
(1) Pentru persoanele fizice care sunt atestate ca experti in BM vor exista
trei niveluri de competenta. Persoanele fizice atestate pentru nivelul cu cea
mai mica competenta se vor numi auditori asociati. Persoanele fizice atestate
pentru nivelul de competenta medie, clasificate astfel de CA, se vor numi
experti auditori in BM. Persoanele fizice atestate pentru nivelul cu cea mai
mare competenta, clasificate astfel de CA, se vor numi experti auditori
principali in BM.
(2) Pentru persoanele fizice care sunt atestate ca evaluatori ai impactului
asupra mediului vor exista trei niveluri de expertiza. Persoanele fizice
atestate pentru nivelul cu cea mai mica competenta se vor numi evaluatori
asociati. Persoanele fizice atestate in nivelul mediu de competenta se vor numi
experti evaluatori de mediu, iar cele atestate la nivelul superior de
competenta se vor numi experti evaluatori principali in EIM.
Art. 8
(1) Fiecare persoana fizica care solicita certificat de atestare pentru BM
sau EIM va trebui sa indeplineasca conditiile minime de vechime si experienta
inscrise in anexa nr. 2.1 si va fi repartizata initial unuia dintre cele trei
niveluri mentionate in art. 7, pe baza calificarilor sale tehnice si
profesionale, a apartenentei la organisme profesionale, a instruirii in domenii
legate de BM/EIM si a experientei personale legate de BM/EIM inscrise in
sectiunile A - E ale formularului de inscriere prezentat in anexa nr. 1.
Calificarile si experienta profesionala vor fi punctate dupa sistemul descris
in anexa nr. 2.2, iar punctajul adunat de la toate cele patru elemente va
defini nivelul initial de competenta la care persoana este repartizata de catre
CA.
(2) Repartizarea initiala a persoanelor fizice pe un anumit nivel, conform
alin. (1) si anexei nr. 2.2, va fi supusa modificarii sau confirmarii, in
functie de rezultatele examinarilor care vor avea caracter obligatoriu.
Examinarile vor fi diferite pentru fiecare dintre cele trei niveluri de
atestare, avand forma mai simpla pentru nivelul mai mic si forma mai complexa
pentru cel mai inalt nivel.
(3) Structura si continutul examinarilor vor fi stabilite de CA si se vor
aplica tuturor persoanelor fizice care solicita atestarea pentru BM/EIM.
Examinarile scrise vor fi de tip grila. Pentru obtinerea nivelului superior,
dupa promovarea examinarii scrise va avea loc un interviu in prezenta membrilor
CA.
(4) Rezultatele examinarilor vor fi folosite de CA pentru a modifica
evaluarea initiala a persoanelor fizice care solicita atestarea, acolo unde
rezultatele obtinute nu corespund cerintelor minime de promovare mentionate in
anexa nr. 2.3.
(5) In urma promovarii examinarii scrise pentru nivelurile inferioare de
competenta si a examinarii orale pentru nivelul de expert auditor principal, CA
va alcatui punctajul final prin insumarea a 75% din punctajul atribuit in etapa
de precalificare si 25% din punctajul atribuit la examinarea propriu-zisa si va
stabili daca persoana fizica poate fi atestata de CA si la ce nivel de
competenta.
2.2. Procedura pentru atestarea expertilor in BM/EIM
Art. 9
(1) Solicitantul va transmite la CA formularul de inscriere insotit de
documente doveditoare ale celor declarate, care vor include urmatoarele:
a) formularul de cerere semnat, cu toate sectiunile completate
corespunzator si in totalitate;
b) copii ale tuturor certificatelor/diplomelor de studii mentionate in
formularul completat;
c) copii ale certificatelor sau ale altor documente care atesta aceasta
apartenenta la organizatii tehnice ori profesionale;
d) copii ale certificatelor sau ale altor documente care demonstreaza
frecventarea de catre solicitant a cursurilor de instruire mentionate in
formularul de cerere, precum si nivelul tehnic si durata acestor cursuri de
instruire;
e) acolo unde este posibil, documente care sa dovedeasca finalizarea BM/EIM
si a studiilor conexe mentionate in sectiunea din formularul de cerere
referitoare la experienta anterioara;
f) acte doveditoare privind statutul de angajat permanent, pentru membrii
colectivului de lucru al persoanei juridice solicitante;
g) dovada achitarii tarifului de evaluare initiala.
(2) CA, prin ST, va inregistra cererea in baza de date privind atestarea si
va atribui solicitantului un numar de cod care va fi evidentiat in aceasta. CA,
prin ST, va verifica formularul de cerere pentru a se asigura ca toate
sectiunile relevante sunt completate. Daca exista probleme privind informatiile
furnizate in formular, ST va returna solicitantului formularul si va solicita
informatii suplimentare asupra sectiunilor respective.
(3) Daca formularul a fost completat corect, CA, prin ST, va aloca
solicitantilor punctajul initial rezultat, pe baza unui sistem care ia in
considerare calificarile, apartenenta la organizatii profesionale, cursuri de
instruire absolvite de solicitant si experienta anterioara in domeniul BM/EIM
sau in activitatile colaterale inscrise in notele anexate la formularul de
inscriere. Punctele alocate fiecarui solicitant vor fi introduse in baza de
date privind atestarea. Cand punctajul calculat de ST este insuficient precalificarii
solicitantului pentru oricare dintre nivelurile de atestare pentru BM/EIM,
acesta va informa solicitantul asupra acestui fapt si ii va solicita sa revina
cu cererea la o data ulterioara, dupa ce va fi acumulat experienta
suplimentara.
(4) CA, prin ST, va precalifica solicitantul, daca punctajul calculat este
suficient pentru a aprecia ca indreptatita considerarea solicitantului pentru
un anumit nivel de competenta. Pe aceasta baza, ST va fixa pentru solicitant o
data pentru examinarea propriu-zisa. Daca solicitantul nu se prezinta la data
de examinare convenita sau nu a obtinut punctajul necesar promovarii, se poate
relua aceasta etapa cu inca o reexaminare. In cazul in care nici dupa aceasta
examinare solicitantul nu a realizat punctajul necesar pentru promovare in
etapa finala, procedura de atestare trebuie reluata de la inceput. CA va puncta
rezultatele examinarii si va introduce punctajul in baza de date privind
atestarea.
(5) CA va calcula punctajul combinat ce va fi alocat solicitantului, adunand
75% din punctajul calculat conform art. 8 si 25% din punctajul realizat de
solicitant la examinare. Punctajul combinat rezultat va stabili nivelul la care
va fi atestat solicitantul si va fi introdus de ST in baza de date privind
atestarea.
(6) Daca solicitantul nu a reusit sa realizeze punctajul combinat necesar
atestarii, CA, prin ST, va instiinta solicitantul in acest sens si ii va
solicita sa revina cu cererea la o data ulterioara, dupa ce va fi acumulat
experienta suplimentara in domenii conexe BM/EIM.
Art. 10
(1) Daca solicitantul a realizat un punctaj suficient atestarii la unul
dintre niveluri, CA va emite solicitantului certificatul de atestare. Acesta va
fi semnat de presedintele CA si va fi eliberat solicitantului spre a-i folosi
drept dovada a atestarii. La primirea certificatului de atestare, solicitantul
va deveni expert atestat in BM/EIM, denumit in continuare expert atestat,
pentru nivelul corespunzator experientei dovedite.
(2) Expertul atestat va include o copie a certificatului de atestare in
toate rapoartele de BM/EIM pe care le elaboreaza dupa atestarea sa, in perioada
in care certificatul de atestare este in vigoare.
2.3. Procedura de reinnoire
Art. 11
(1) Cand un certificat de atestare a implinit 22 de luni (si anume, cu doua
luni inainte de expirare), persoana fizica sau juridica atestata are obligatia
de a solicita reinnoirea. In acest scop va solicita ST un nou set de formulare
de cerere, pe care va inscrie numai modificarile aparute fata de situatia
prezentata la atestarea/reatestarea anterioara, in ceea ce priveste statutul
sau profesional si experienta acumulata si il va trimite CA cu cel putin o luna
inainte de data expirarii certificatului de atestare existent.
(2) CA, prin ST, va inregistra cererea de reinnoire in baza de date privind
atestarea si va verifica formularul de cerere de reinnoire pentru a se asigura
ca s-au completat corect toate sectiunile importante ale acestuia. Daca exista
probleme privind informatiile furnizate in formular, ST va returna expertului
atestat formularul, solicitandu-i informatii suplimentare asupra sectiunilor
respective. Este de datoria celui care solicita reinnoirea sa completeze corect
si in totalitate formularul de cerere de reinnoire.
(3) Daca formularul de cerere de reinnoire este completat corect, CA il va
lua in considerare pentru reinnoirea certificatului de atestare. Reinnoirea
certificatului de atestare se acorda daca solicitantul a efectuat in baza
certificatului obtinut anterior un numar suficient de BM/EIM necesar pentru
obtinerea punctajului prevazut in anexa nr. 2.3. In situatia in care nu se
considera indreptatita acordarea reinnoirii datorita experientei insuficiente
in anii anteriori sau datorita altor aspecte legate de calitatea BM/EIM executate
de expertul atestat, CA, prin ST, il va instiinta pe expertul atestat asupra
aspectelor relevante si asupra deciziei de a nu reinnoi certificatul de
atestare a acestuia.
(4) Cand reinnoirea se considera indreptatita, CA va avea in vedere ce nivel
sa fie atribuit expertului atestat respectiv, tinand cont de informatiile
furnizate. Dupa aceasta CA va pregati un nou certificat de atestare. Acesta va
fi semnat de presedintele CA si va fi eliberat expertului atestat spre a-i
folosi drept dovada a reinnoirii certificatului de atestare. Certificatul de
atestare reinnoit va fi, de asemenea, introdus de ST in baza de date privind
atestarea.
(5) Procedura de reinnoire va fi reinceputa cand certificatul de atestare a
implinit 22 de luni de valabilitate, dupa cum se mentioneaza la alin. (1). In
aceasta maniera, certificatul de atestare va fi supus reinnoirii la fiecare 24
de luni, in conditii normale.
Art. 12
(1) Daca certificatul de atestare expira sau nu este reinnoit din oricare
motiv, expertul atestat poate finaliza BM/EIM existente, care au fost
contractate inainte de data expirarii valabilitatii, daca CA nu decide altfel.
In orice situatie, expertul atestat nu va putea insa contracta lucrari noi de
BM/EIM ulterior expirarii valabilitatii certificatului de atestare.
(2) Persoanele fizice care sunt atestate pentru executarea BM/EIM vor
trebui sa sustina un examen de reinnoire a atestarii in conditiile prevazute la
art. 11, la fiecare 6 ani (calculati de la data initiala a atestarii lor), presupunand
ca atestarea a continuat fara intrerupere.
Art. 13
Pentru obtinerea unui nivel superior de atestare solicitantul va urma
procedura de atestare descrisa la art. 9, facand dovada pregatirii si
competentelor sale pentru nivelul la care doreste sa se ateste.
2.4. Atribuirea unor domenii specifice de expertiza
Art. 14
(1) Domeniile specifice de expertiza care pot fi utilizate sunt prezentate
in anexa nr. 4 si corespund activitatilor inscrise in legislatia specifica de
mediu (EIA, IPPC si LPC).
(2) Solicitantul trebuie sa faca dovada experientei pentru domeniile pentru
care doreste atestarea prin prezentarea in formularele de inscriere a cel putin
unei lucrari relevante elaborate.
(3) CA stabileste domeniile de expertiza pentru care se va acorda
atestarea.
(4) In cazul in care experienta solicitantului se limiteaza numai la
anumite componente ale mediului, cuprinse in bilantul de mediu, si anume:
- terenuri contaminate, inclusiv sol si subsol;
- poluarea aerului si domenii conexe;
- poluarea apei si tratarea/evacuarea apei uzate;
- gestionarea deseurilor solide si domenii conexe;
- materiale periculoase si domenii conexe;
- sanatatea muncii si domenii conexe;
- prevenirea si controlul integrat al poluarii;
- alte domenii specifice considerate relevante in circumstante specifice.
(5) CA poate restrange atestarea acelui expert la componentele de mediu
pentru care solicitantul a facut dovada experientei in domeniu. Domeniile si
componentele de mediu vor fi incluse in certificatul de atestare si in baza de
date privind atestarea.
3. Atestarea pentru BM/EIM a persoanelor juridice
Art. 15
(1) Statutul atestarii persoanelor juridice pentru elaborarea BM/EIM va fi
definit exclusiv prin numarul si nivelul de competenta al persoanelor fizice
angajate permanent in colectivele desemnate pentru atestare.
(2) Atestarea acordata persoanei juridice nu implica atestarea individuala
a nici unuia dintre cei angajati de persoana juridica.
(3) Atestarea persoanelor juridice se face numai colectiv, prin emiterea
unui singur certificat de atestare al carui titular este persoana juridica. In
certificatul de atestare se inscriu numele, domeniul de expertiza si nivelul de
competenta dovedit al membrilor colectivului desemnat.
Art. 16
(1) Atestarea persoanelor juridice se face pe 3 niveluri, in functie de
numarul personalului cuprins in colectivul de lucru si de calificarile si
pregatirea profesionala dovedita a membrilor colectivului atestat.
(2) In vederea atestarii, persoanele juridice vor nominaliza colectivele
specializate pentru aceasta activitate si vor completa sectiunile A, B, C si E
ale formularului de inscriere din anexa nr. 1B pentru fiecare dintre membrii
acestora.
(3) Procedura de verificare a realizarii conditiilor de inscriere si
precalificare se va desfasura in mod similar cu cea pentru persoanele fizice,
cu respectarea criteriilor si punctajelor minime inscrise in anexele nr. 2.1 si
2.3.
(4) Pentru sustinerea etapei finale de verificare, persoana juridica va
desemna din cadrul colectivului un numar de 1 - 2 persoane pentru fiecare
domeniu in care se doreste atestarea, pentru reprezentare si sustinere a
examinarilor scrise si orale.
(5) Procedura de sustinere a examinarilor este identica cu cea pentru
persoanele fizice descrisa la art. 9. Punctajul combinat se calculeaza pentru
fiecare reprezentant, considerand punctajul de precalificare individual al
acestora si rezultatele la examinari obtinute de fiecare reprezentant.
Punctajul atribuit persoanei juridice pentru fiecare domeniu va fi cel realizat
de reprezentantul sau ori de media aritmetica a rezultatelor obtinute, daca
sunt mai multi reprezentanti pentru un domeniu. Obtinerea atestarii persoanei
juridice pentru fiecare domeniu se face pe baza rezultatului realizat de
reprezentantii sai la examinarile scrise si orale, cu atingerea punctajului
cumulat prezentat in anexa nr. 2.3.
(6) In cazul in care in urma examinarilor reprezentantii persoanei juridice
nu intrunesc punctajul minim necesar nivelului de competenta atribuit in urma
precalificarii, persoana juridica se va atesta pentru un nivel de competenta
inferior, pentru care a realizat punctajul minim, sau va relua procedura de
atestare dupa realizarea unui grad de performanta corespunzator.
Art. 17
(1) Pentru realizarea BM/EIM intr-un anumit domeniu de activitate conform
anexei nr. 3, persoana juridica trebuie sa aiba in colectivul de lucru cel
putin un membru cu calificarea si experienta necesare pentru atestarea ca
expert auditor/evaluator principal. Acesta va raspunde pentru calitatea
lucrarilor efectuate in conformitate cu prevederile art. 5.
(2) Persoanele juridice care nu au in colectivul de lucru o astfel de
persoana nu vor putea efectua BM/EIM decat in colaborare cu o persoana fizica
sau juridica atestata ca expert auditor/evaluator principal.
4. Regulamentul de functionare a Comisiei de atestare
Art. 18
Regulamentul de functionare a Comisiei de atestare (CA) a persoanelor fizice
si juridice pentru executarea BM si a EIM din Romania se modifica prin ordin al
ministrului autoritatii publice centrale de mediu in baza prevederilor LPM.
4.1. Statutul si structura CA
Art. 19
(1) CA functioneaza sub coordonarea tehnica a ACPM si va fi stabilita prin
ordin al acesteia.
(2) CA va cuprinde:
a) Comisia de atestare propriu-zisa (CA) este formata din 5 pana la 7
membri, experti in domeniul protectiei mediului si/sau cadre tehnice
universitare, iar presedintele CA este secretarul de stat pentru protectia
mediului din cadrul ACPM. Acesta conduce CA si o reprezinta in relatiile cu
alte parti;
b) ST subordonat CA, format din minimum 6 persoane cu cunostinte in domeniu
si un numar adecvat de personal administrativ care sa nu depaseasca o treime
din totalul personalului ST;
c) experti colaboratori din sectoare tehnice (EC) selectionati de CA, care
vor sprijini CA in analizarea cererilor de atestare, cand este necesar.
(3) Dimensionarea CA se stabileste de catre ACPM si poate fi modificata la
propunerea CA, pentru a asigura functionarea prompta si eficienta a sistemului
de atestare.
(4) Maximum o treime dintre membrii CA vor fi din directia de specialitate
a ACPM care analizeaza EIM si BM in vederea emiterii actelor de reglementare.
4.2. Modul de functionare a CA
Art. 20
(1) CA se intruneste lunar sau ori de cate ori frecventa si numarul
solicitarilor impun aceasta.
(2) Deciziile CA se vor adopta prin vot cu majoritate simpla, in prezenta
obligatorie a cel putin jumatate plus unu din totalul membrilor sai.
Dezbaterile si deciziile CA se vor consemna intr-un registru de procese-verbale
special constituit.
(3) CA, atunci cand exista pareri diferite ale membrilor acestuia, poate
invita la discutii experti consultanti. Invitatii nu au drept de vot.
4.3. Sarcinile CA
Art. 21
(1) Principala sarcina a CA este de a asigura functionarea corecta,
eficienta si prompta a sistemului de atestare.
(2) CA analizeaza, modifica si/sau valideaza recomandarile ST privind
atestarea si nivelurile de atestare a persoanelor fizice pentru executarea BM
si EIM.
(3) CA analizeaza cererile de contestatie ale solicitantilor, prezentate de
ST, si ia masurile necesare conform prevederilor pct. 5.1, in termen de 30 de
zile de la data inregistrarii contestatiei.
(4) CA avizeaza si prezinta conducerii ACPM spre aprobare:
- raportul anual intocmit de ST cu privire la activitatea desfasurata si
rezultatele obtinute. Cand se considera necesar, raportul anual poate include
propuneri de revizuire a prezentului ordin, a baremului de punctaj si a grilei
de examinare; si
- bugetul anual.
(5) CA stabileste baremul de punctaj pentru atestarea persoanelor fizice.
(6) CA selectioneaza expertii consultanti care sprijina CA in procesul de
atestare si mentine o lista actualizata a acestora.
4.4. Sarcinile ST
Art. 22
ST raspunde de administrarea sistemului de atestare, prin executarea
tuturor actiunilor necesare aplicarii corecte a prezentului ordin, dupa cum
urmeaza:
a) arhiveaza toate materialele referitoare la atestare pentru o perioada de
cel putin 6 ani;
b) primeste si verifica toate cererile pentru a se asigura ca au fost
furnizate toate informatiile necesare derularii procesului de atestare;
c) inregistreaza in baza de date privind atestarea persoanelor fizice si
juridice toate cererile de atestare primite;
d) calculeaza punctajul initial pentru a stabili daca solicitantii s-au
precalificat sau nu pentru tipul si, unde este cazul, nivelul de atestare
solicitat prin cerere;
e) verifica referintele pentru calificarile profesionale sau de alta natura
declarate de solicitanti, atunci cand se considera necesar;
f) elibereaza formularele de inscriere si certificatele de atestare/reatestare;
g) contacteaza solicitantii pentru a le comunica optiunile pentru datele de
sustinere a examenelor;
h) asigura si supravegheaza desfasurarea examinarilor si interviurilor;
i) calculeaza punctajele obtinute in urma examinarilor si punctajul
combinat sau modificat, obtinut de solicitant;
j) solicita, cand se considera necesar, sprijinul expertilor din lista EC
in procesul de evaluare a calificarilor profesionale ale solicitantilor
atestarii;
k) prezinta presedintelui CA spre semnare certificatul de atestare si
informeaza solicitantii asupra rezultatelor obtinute;
l) pregateste materialele necesare in vederea deliberarii CA;
m) pregateste si inainteaza spre avizare CA raportul anual specificat in
art. 21 alin. (4);
n) actualizeaza lunar lista persoanelor fizice si juridice atestate,
inclusiv domeniile acordate in conformitate cu prezentul ordin, precum si a
celor care nu si-au reinnoit sau carora li s-au anulat certificatele de
atestare pe pagina de web a ACPM;
o) raspunde la solicitarile de informatii cu privire la procesul de
atestare in conformitate cu prevederile pct. 4.5;
p) alte sarcini primite din partea CA.
4.5. Eliberarea de informatii
Art. 23
(1) La cerere, CA, prin ST, furnizeaza fiecarui solicitant informatii din
baza de date referitoare la punctajul pe care l-a obtinut in procesul de
atestare.
(2) Comisia pentru contestatii va avea acces la toate punctajele si
detaliile relevante pentru solicitantii care fac contestatii.
(3) La cerere, CA, prin ST, va furniza celor interesati lista actualizata a
persoanelor fizice atestate in conformitate cu prezentul ordin, precum si a
celor care nu si-au reinnoit sau carora li s-a anulat certificatul de atestare.
(4) Toate celelalte aspecte legate de atestare vor fi tratate confidential
de catre CA.
4.6. Tarife si finantare
Art. 24
(1) Tarifele de atestare sunt prezentate in anexa nr. 5. Tarifele pentru
solicitarea atestarii sunt diferite in functie de fiecare nivel de competenta
si categorie de atestare si vor reflecta costurile totale ale activitatii
respective de atestare.
(2) Cuantumul tarifelor de atestare va fi propus de ST, avizat de CA si
aprobat de conducerea ACPM la inceputul fiecarui an bugetar in baza numarului
de cereri care se anticipeaza ca vor fi primite in anul urmator, fiind
suficient pentru a permite autofinantarea sistemului de atestare si
functionarea operativa si eficienta a acestuia.
(3) Tarifele pentru solicitarea atestarii nu sunt rambursabile.
Art. 25
(1) Activitatea CA va fi in totalitate autofinantata dintr-o cota-parte din
tarifele incasate de la solicitanti pentru diferitele componente ale procesului
de atestare.
(2) CA va elabora prin ST un buget anual pentru anul urmator, care va
include estimari ale numarului anticipat de cereri de atestare pe categorii si
alte sarcini administrative. Acest raport va fi inaintat conducerii ACPM spre
aprobare cu 3 luni inainte de sfarsitul anului bugetar.
5. Dispozitii finale
5.1. Mecanismul contestatiilor
Art. 26
(1) Prezentul regulament permite persoanelor fizice sau juridice care au
solicitat atestarea de catre CA sau a caror atestare a fost anulata de CA si
care considera ca nu au fost tratate corect sa faca contestatie. Intr-un astfel
de caz persoana poate face contestatie conform unui sistem de contestatii in
doua etape.
(2) Prima dintre aceste doua etape implica inaintarea la CA a unei cereri
scrise de catre persoana fizica sau juridica care doreste sa depuna o contestatie.
Aceasta cerere trebuie sa evidentieze in mod clar motivele pentru care se
doreste contestarea, precum si cauzele pentru care persoana apreciaza ca nu s-a
acordat atentia cuvenita cazului sau.
(3) Dupa primirea unei astfel de cereri scrise CA va reanaliza cazul si
decizia sa anterioara. Daca CA considera ca este intemeiata modificarea
deciziei sale anterioare, aceasta se va concretiza prin reincluderea persoanei
fizice sau juridice in momentul relevant (adica in momentul anterior deciziei
contestate). Toate deciziile de acest fel trebuie sustinute integral prin
documente de catre CA si procesul de atestare va continua. Baza de date privind
atestarea va fi actualizata in mod corespunzator.
(4) Daca CA considera ca nu este justificata modificarea deciziei sale
anterioare, solicitantul va fi informat in scris asupra acestui fapt, cu
explicarea motivelor care au stat la baza deciziei anterioare.
(5) In cazurile in care partea ramane nemultumita de decizia CA, se poate
face o contestatie finala catre Comisia pentru contestatii. Comisia pentru
contestatii va fi compusa din 3 persoane cu inalta experienta in EIM si BM,
independente de CA. Comisia pentru contestatii va fi stabilita de ACPM, iar
cele 3 persoane din Comisia pentru contestatii vor indeplini aceasta functie pe
perioade de 2 ani.
(6) Comisia pentru contestatii va analiza cazul prezentat de catre persoana
fizica sau juridica nemultumita si, in cazul in care este necesar, poate
programa un interviu la o data stabilita de comun acord, pentru a clarifica
motivele contestatiei. Comisia pentru contestatii va sustine cu documente
recomandarea sa asupra cazului si o va transmite atat la CA, cat si la
conducatorul ACPM.
(7) In cazul in care Comisia pentru contestatii este de acord cu decizia
anterioara a CA, contestatia se considera respinsa. In aceste conditii CA va
informa persoana fizica sau juridica asupra respingerii definitive a
contestatiei.
(8) La primirea unei recomandari a Comisiei pentru contestatii, contrara
deciziei anterioare a CA, conducatorul ACPM va solicita o declaratie scrisa de
la CA asupra motivelor deciziei sale anterioare. Aceasta va analiza apoi ambele
motivatii scrise si va decide solutia finala.
(9) Decizia conducatorului ACPM privind contestatia va fi adusa la
cunostinta CA si Comisiei pentru contestatii, iar aceasta decizie va fi finala
si obligatorie pentru toate partile implicate. Daca conducatorul ACPM este de
acord cu decizia anterioara a CA, CA va informa contestatarul, transmitand
acestuia o copie de pe documentatia relevanta. Daca ministrul agriculturii,
padurilor, apelor si mediului este de acord cu recomandarea facuta de catre
Comisia pentru contestatii, care este contrara deciziei anterioare a CA, CA va
duce la indeplinire recomandarea facuta de catre Comisia pentru contestatii si
va informa persoana care a facut contestatia asupra acestui fapt. In aceasta
situatie persoana fizica sau juridica va intra din nou in procedura de atestare
in momentul relevant (adica in momentul in care a fost luata decizia anterioara
a CA supusa contestarii). Toate aceste decizii vor fi sustinute cu atentie de
catre CA prin documente, dupa care vor fi luate masurile necesare pentru
atestare, baza de date privind atestarea fiind actualizata in mod
corespunzator.
5.2. Anularea certificatelor de atestare
Art. 27
Certificatul de atestare eliberat poate fi anulat in situatii exceptionale
pe perioada lui de valabilitate de 2 ani. Situatiile exceptionale cand se poate
face anularea certificatului de atestare vor fi decise de catre CA, de la caz
la caz, dar pot include una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:
a) efectuarea de catre o parte atestata a unui numar de EIM sau BM din care
un procent mai mare de 15% a fost refuzat sau cand un numar important de EIM si/sau
BM executate de catre partea atestata nu s-a conformat cerintelor stabilite
prin Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 184/1997,
cu modificarile ulterioare, sau prin Ordinul ministrului apelor si protectiei
mediului nr. 860/2002;
b) executarea de catre o parte atestata a unor EIM sau BM in afara sferei
de expertiza atestate a partii respective;
c) cand o parte atestata a realizat pentru aceeasi activitate/instalatie
atat proiectul sau faze din proiect, cat si EIM si/sau BM;
d) cand o parte a incalcat clauze confidentiale sau a folosit in orice alt
mod incorect date luate din EIM sau BM;
e) in cazurile in care, la executarea EIM sau BM, partea nu respecta
legislatia romana in vigoare; sau
f) in cazurile in care au fost produse concluzii eronate de o parte
atestata, conducand la emiterea unei autorizatii de mediu care nu ar fi trebuit
data.
5.3. Dispozitii tranzitorii
Art. 28
(1) Persoanele fizice si juridice care au fost atestate conform Ordinului
ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 278/1996 pot continua
sa execute EIM si BM in masura competentei lor, definite in acel ordin, pana la
expirarea atestarii curente a acestora.
(2) In cazul in care atestarea persoanelor fizice si juridice expira
inainte de intrarea in vigoare a prezentului regulament, acestea vor putea
continua sa execute EIM si BM in masura competentei, de la data expirarii
certificatului de atestare pana la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament.
(3) Certificatele de atestare emise conform Ordinului ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului nr. 278/1996 nu se supun reinnoirii.
Persoanele fizice si juridice atestate in baza acestui ordin vor solicita
atestarea in conformitate cu prevederile prezentului regulament.
Art. 29
Anexele nr. 1 - 5*) fac parte integranta din prezentul regulament.
------------
*) Anexele nr. 1 - 5 sunt reproduse in facsimil.
ANEXA 1/A
la regulament
FORMULAR DE CERERE PENTRU ATESTAREA EXPERTILOR AUDITORI/EVALUATORI DE MEDIU
PERSOANE FIZICE
______________________________________________________________________________
| Detalii personale | Locul de munca
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Titlul (D-l, D-na, D-ra, Dr. etc) | Ocupatia/Functia
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Numele | Numele societatii
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Prenumele |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Data nasterii |
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Adresa personala | Adresa locului de munca
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Str., nr., bloc, sc., et., ap. | Str., nr., bloc, sc., et., ap.
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Oras | Oras
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Judet | Judet |
|________________________________________|_____________________________________|
| Cod postal | Cod postal
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Telefon | Telefon
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Fax | Fax
|
|________________________________________|_____________________________________|
| E-mail | E-mail
|
|________________________________________|_____________________________________|
______________________________________________________________________________
| Bifati (V) | Nivelul de | Atestare | Reinnoire | Domenii de
|
| | competenta | initiala | | expertiza
|
| | solicitat | | | solicitate
|
|_____________________________|____________|__________|___________|____________|
| Auditor de mediu asistent | | | |
|
|_____________________________|____________|__________|___________|____________|
| Expert auditor de mediu | | | |
|
|_____________________________|____________|__________|___________|____________|
| Expert auditor de mediu | | | | |
| principal | | | |
|
|_____________________________|____________|__________|___________|____________|
| Evaluator de mediu asistent | | | |
|
|_____________________________|____________|__________|___________|____________|
| Expert evaluator de mediu | | | |
|
|_____________________________|____________|__________|___________|____________|
| Expert evaluator de mediu | | | |
|
| principal | | | |
|
|_____________________________|____________|__________|___________|____________|
ANEXA 1/B
la regulament
FORMULAR DE CERERE PENTRU ATESTAREA EXPERTILOR AUDITORI/EVALUATORI DE MEDIU
PERSOANE JURIDICE
______________________________________________________________________________
| Societatea | Persoana de contact
|
|____________________________________|_________________________________________|
| | Nume
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Localitatea | Ocupatia/Functia
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Adresa | Compartimentul/serviciul |
| (Str., nr., bloc, sc., et., ap.) |
|
|____________________________________|_________________________________________|
| | Telefon
|
|____________________________________|_________________________________________|
| | Fax
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Judet | E-mail
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Cod postal |
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Telefon | Colectivul de lucru
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Fax | Numar total de membri
|
|____________________________________|_________________________________________|
| E-mail | Auditori/evaluatori asistenti
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Nr. de inregistrare CCIR | Experti auditori/evaluatori de mediu
|
|____________________________________|_________________________________________|
| Cod fiscal | Experti auditori/evaluatori principali
|
|____________________________________|_________________________________________|
| |
|
|____________________________________|_________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Domeniile de expertiza solicitate:
|
| (se completeaza numerele corespunzatoare domeniului din anexa 4)
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Bifati (V) | Nivelul de | Atestare | Reinnoire| Domenii de
|
| | competenta | initiala | | expertiza
|
| | solicitat | | | solicitate
|
| |(nr. persoane)| | |
|
|____________________________|______________|__________|__________|____________|
| Auditor de mediu asistent | | | |
|
|____________________________|______________|__________|__________|____________|
| Expert auditor de mediu | | | |
|
|____________________________|______________|__________|__________|____________|
| Expert auditor de mediu | | | |
|
| principal | | | |
|
|____________________________|______________|__________|__________|____________|
| Evaluator de mediu asistent| | | |
|
|____________________________|______________|__________|__________|____________|
| Expert evaluator de mediu | | | |
|
|____________________________|______________|__________|__________|____________|
| Expert evaluator de mediu | | | |
|
| principal | | | |
|
|____________________________|______________|__________|__________|____________|
______________________________________________________________________________
| Sectiunea A: Calificari profesionale
|
| (incepand de la pregatirea universitara de baza)
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|Nr. |Data |Data |Curs Zi/| Denumire |Institutia| Titlul
|Descrierea|
|crt.|inceperii|absolvirii|Seral/FF| | |
obtinut|domeniilor|
| | | | | | | |de studiu
|
|____|_________|__________|________|____________|__________|________|__________|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
| | | | | | | |
|
|____|_________|__________|________|____________|__________|________|__________|
- Atasati copii dupa certificatele de absolvire.
______________________________________________________________________________
| Sectiunea B: Apartenenta atestata la organisme profesionale
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|Nr. |Organizatia |Prescurtare|Nivelul |Data de la|Descrierea |Cum a fost
|
|crt.|profesionala|oficiala |apartenentei|obtinerea |instruirilor|obtinuta
|
| | | | |nivelului |si
|apartenenta|
| | | | |curent |examinarilor|curenta
|
| | | | | |relevante |(nr.
|
| | | | | | |Certificat
|
| | | | | | |atestare)
|
|____|____________|___________|____________|__________|____________|___________|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|____|____________|___________|____________|__________|____________|___________|
Se vor considera la punctaj:
Apartenenta la organisme profesionale direct relevante in termeni de
contributie generala sau de specialitate pentru executarea BM sau EIM;
Atestatele profesionale relevante pentru executarea BM/EIM (auditor de
mediu, expert autorizat, verificator de proiect etc.);
Participare in calitate de instructor la instruiri organizate in domeniul
protectiei mediului.
______________________________________________________________________________
| Sectiunea C: Cursuri de instruire relevante pentru realizarea
|
| bilanturilor de mediu/studiilor de evaluare a impactului asupra mediului
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| ACPM (Instruiri aprobate)
|
|______________________________________________________________________________|
|Nr. |Organizator|Data |Data |Titlul |Domenii |Detalii contact
|
|crt.| |inceperii|terminarii|cursului/ |acoperite |pentru
verificare|
| | | | |detalii ale| |(nume, adresa,
|
| | | | |calificarii| |tel., fax si |
| | | | |la locul de| |e-mail)
|
| | | | |munca | |
|
|____|___________|_________|__________|___________|__________|_________________|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|____|___________|_________|__________|___________|__________|_________________|
______________________________________________________________________________
| Alte instruiri - Cursuri sau calificari la locul de munca
|
|______________________________________________________________________________|
|Nr. |Organizator|Data |Data |Titlul |Domenii |Detalii contact
|
|crt.| |inceperii|terminarii|cursului/ |acoperite |pentru
verificare|
| | | | |detalii ale| |(nume, adresa,
|
| | | | |calificarii| |tel., fax si
|
| | | | |la locul de| |e-mail)
|
| | | | |munca | |
|
|____|___________|_________|__________|___________|__________|_________________|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
| | | | | | |
|
|____|___________|_________|__________|___________|__________|_________________|
Atunci cand au fost finalizate cursuri de instruire multipla de natura
diferita, se vor acorda puncte pentru fiecare dintre acestea. In cazul finalizarii
mai multor cursuri de instruire care contin elemente ce se suprapun sau cu
subiect similar, se vor acorda puncte numai pentru unul dintre asemenea
cursuri.
______________________________________________________________________________
| Sectiunea D: Experienta relevanta
|
|______________________________________________________________________________|
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
R - Rol/responsabilitate
D - Descrierea lucrarilor efectuate
S - Sursa pentru verificarea informatiilor furnizate - nume, adresa, tel.,
fax si e-mail - al persoanelor pentru care au fost efectuate lucrarile, ex.:
client, persoana de contact pe amplasament, reprezentantul autoritatii
locale/centrale (nu dintre cei care furnizeaza referinte)
P - Punctaj
______________________________________________________________________________
|Nr. |Perioada|Numar |R|Subcoordonare|Nr. |D|Tipurile |S |Sector
|P|
|crt.| |zile | |Da/Nu |membri | |de | |industrial|
|
| | |afectate| | |in echipa | |activitati| |(anexa 4) |
|
| | |lucrarii| | |de studiu/| |(conform | | |
|
| | | | | |bilant | |anexei 3) | | |
|
|____|________|________|_|_____________|__________|_|__________|__|__________|_|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | |
|
|____|________|________|_|_____________|__________|_|__________|__|__________|_|
Cand solicitantul prezinta un caz pentru alocarea de puncte pentru
experienta care nu deriva direct din executarea BM sau EIM, (nu sunt inscrise
in anexa 3) trebuie furnizate detalii ale activitatii respective, astfel incat
CA sa-i poata evalua relevanta.
______________________________________________________________________________
| Sectiunea E: Prezentarea experientei de munca
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
|Nr. | Perioada| Descrierea| Pozitia | Domeniul de| Sursa pentru verificarea
|
|crt.| | muncii | detinuta| activitate | informatiilor furnizate
|
| | | efectuate | | | - nume, societate, adresa,
|
| | | | | | tel., fax, e-mail
|
|____|_________|___________|_________|____________|____________________________|
| | | | | |
|
| | | | | | |
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
|____|_________|___________|_________|____________|____________________________|
______________________________________________________________________________
| Sectiunea F: Declaratie
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Alte informatii in sprijinul solicitarii
|
|______________________________________________________________________________|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
Declaratie
Subsemnatul ................................... (reprezentant al
Societatii) ......................... declar pe propria raspundere ca toate
informatiile continute in acest formular sunt corecte si furnizate in deplina
cunostinta a lor.
______________________________________________________________________________
| |
| Semnatura: Data:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Sectiunea G: Rezumat
|
|______________________________________________________________________________|
Descrieti, in cel mult 100 de cuvinte (50 de cuvinte pentru nivelul de
competenta de expert auditor de mediu asistent), experienta dv. relevanta in
domeniul efectuarii bilanturilor de mediu, responsabilitati si experienta
anterioara.
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Transmiteti formularul completat la adresa:
______________________________________________________________________________
| Comisia de atestare
|
| Bulevardul CAROL I nr. 24,
|
| Sector 3, BUCURESTI
|
| DIRECTIA DE INFORMARE SI RELATII PUBLICE
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 2.1
la regulament
Cerinte minime pe fiecare nivel de competenta al expertilor
auditori/evaluatori de mediu
Persoane fizice
______________________________________________________________________________
| Nivel | Instruire de specialitate |Experienta
profesionala|
|_________________|____________________________________|_______________________|
| 1 | 2 | 3
|
|_________________|____________________________________|_______________________|
|Auditor/evaluator|- Pregatire universitara de |Fara cerinta
|
|de mediu asociat | specialitate sau pregatire |
|
| | universitara si activitate de |
|
| | minim 5 ani in domeniul |
|
| | protectiei mediului |
|
|_________________|____________________________________|_______________________|
|Expert |- Pregatire universitara de |2 ani experienta de
|
|auditor/evaluator| specialitate/pregatire |munca in domenii
|
|de mediu | universitara si activitate de |relevante pentru
|
| | minim 5 ani in domeniul |realizarea
bilanturilor|
| | protectiei mediului |de mediu/studiilor EIM
|
| |- Participarea la cel putin 5 zile |
|
| | de instruire de specialitate |
|
| | organizata |
|
|_________________|____________________________________|_______________________|
|Expert |- Pregatire universitara de |2 ani experienta de
|
|auditor/evaluator| specialitate/pregatire |munca in domenii
|
|de mediu | universitara si activitate de |relevante pentru
|
|principal | minim 5 ani in domeniul |realizarea bilanturilor|
| | protectiei mediului |de mediu/studiilor EIM
|
| |- Participarea la cel putin 15 zile |2 ani experienta de
|
| | de instruire de specialitate |munca cu efectuarea
|
| | organizata in ultimii 2 ani |BM/EIM
|
|_________________|____________________________________|_______________________|
Cerinte minime pe fiecare nivel de competenta al expertilor
auditori/evaluatori de mediu
Persoane juridice
______________________________________________________________________________
| Nivel | Nr. personal| Instruire de specialitate |Experienta
profesionala|
|_________|_____________|______________________________|_______________________|
| 1 | 2 | 3 | 4
|
|_________|_____________|______________________________|_______________________|
|Auditor/ |minim 3 |- Pregatire universitara de |Fara cerinta
|
|evaluator|membri din | specialitate sau pregatire |
|
|de mediu |care cel | universitara si activitate |
|
|asociat |putin 1 sa | de minim 5 ani in domeniul | |
| |indeplineasca| protectiei mediului |
|
| |conditiile | |
|
| |din col. 3 | |
|
| |si 4 | |
|
|_________|_____________|______________________________|_______________________|
|Expert |minim 7 |- Pregatire universitara de |2 ani experienta de
|
|auditor/ |membri din | specialitate sau pregatire |munca in domenii
|
|evaluator|care cel | universitara si activitate |relevante pentru
|
|de mediu |putin 2 sa | de minim 5 ani in domeniul |realizarea
bilanturilor|
| |indeplineasca| protectiei mediului |de mediu/studiilor EIM
|
| |conditiile |- Participarea la cel putin 5 |
|
| |din col. 3 | zile de instruire de |
|
| |si 4 | specialitate organizata |
|
|_________|_____________|______________________________|_______________________|
|Expert |minim 10 |- Pregatire universitara de |2 ani experienta de
|
|auditor/ |membri din | specialitate sau pregatire |munca in domenii
|
|evaluator|care cel | universitara si activitate |relevante pentru
|
|de mediu |putin 2 sa | de minim 5 ani in domeniul |realizarea
bilanturilor|
|principal|indeplineasca| protectiei mediului |de mediu/studiilor EIM
|
| |conditiile |- Participarea la cel putin |2 ani experienta de
|
| |din col. 3 | 15 zile de instruire de |munca cu efectuarea
|
| |si 4 | specialitate organizata in |BM/EIM
|
| | | ultimii 2 ani |
|
|_________|_____________|______________________________|_______________________|
ANEXA 2.2
la regulament
Sistemul de punctaj pentru persoanele fizice si juridice care fac cerere
pentru atestarea ca Experti in Bilanturi de Mediu sau Evaluatori de impact
asupra mediului in domeniile solicitate
________________________________________________________________________________
Experti in Evaluatori de
bilanturi de mediu impact asupra
Aspect mediului
__________________ __________________
Persoane Persoane Persoane
Persoane
fizice juridice fizice
juridice
________________________________________________________________________________
Calificari profesionale:
Diploma universitara relevanta 5 5 5 5
Masterat relevant in stiinte 15 15 15 15
Doctorat relevant in domeniul protectiei
mediului sau in domenii colaterale 30 30 30 30
Apartenenta la organisme profesionale:
Apartenenta ca asociat 4 4 4 4
Apartenenta la plen 6 6 6 6
Apartenenta la consiliul de conducere
sau echivalent 10 10 10 10
Participarea la cursuri de instruire:
Cursuri de 1 - 4 zile 1 1 1 1
Cursuri de 5 - 7 zile 2 2 2 2
Cursuri de 8 - 14 zile 4 4 4 4
Cursuri mai mari de 15 zile 10 10 10 10
Experienta in EIM sau BM:
Alte studii in domenii legate de
activitatea de protectie a mediului
conform anexei 3 8 8 8 8
Evaluare risc 20 20 - -
Elaborare a unor componente ale EIM - - 10 10
Elaborare EIM - - 20 20
Elaborare a unor componente ale BM 8 8 - -
Elaborare BM nivel I 15 15 - -
Elaborare BM nivel II 20 20 - -
Elaborare BM nivel I si nivel II
pentru acelasi obiectiv 30 30 - -
________________________________________________________________________________
ANEXA 2.3
la regulament
Punctajul minim necesar pentru atestare
______________________________________________________________________________
| Punctaj necesar pentru atestare - persoane fizice | Punctaj minim
|
|______________________________________________________________|_______________|
| Auditor/evaluator asociat | 50 pct.
|
|______________________________________________________________|_______________|
| Expert auditor/evaluator de mediu | 200 pct.
|
|______________________________________________________________|_______________|
| Expert auditor/evaluator principal | 400 pct.
|
|______________________________________________________________|_______________|
______________________________________________________________________________
| Punctaj necesar pentru | Punctaj general | Punctaj minim
|
| atestare - persoane juridice |______________________________| realizat de
|
| |Sub 5 |6 - 12|13 - 25|Peste 26| reprezentant
|
| |membri|membri|membri |membri |
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
| Auditor/evaluator asociat | 100 | 250 | 500 | 900 | 50 pct.
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
| Expert auditor/evaluator | - | 800 | 1000 | 1200 | 200 pct.
|
| de mediu | | | | |
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
| Expert auditor/evaluator | - | 1000 | 1200 | 1500 | 400 pct.
|
| principal | | | | |
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
Punctajul minim necesar pentru reinnoire
(se considera numai activitatea efectuata in baza certificatului de
atestare/reinnoire anterior)
______________________________________________________________________________
| Punctaj necesar pentru atestare - persoane fizice | Punctaj minim
|
|______________________________________________________________|_______________|
| Auditor/evaluator asociat | 50 pct.
|
|______________________________________________________________|_______________|
| Expert auditor/evaluator de mediu | 100 pct.
|
|______________________________________________________________|_______________|
| Expert auditor/evaluator principal | 200 pct.
|
|______________________________________________________________|_______________|
______________________________________________________________________________
| Punctaj necesar pentru | Punctaj general | Punctaj minim
|
| atestare - persoane juridice |______________________________| realizat de
|
| |Sub 5 |6 - 12|13 - 25|Peste 26| reprezentant
|
| |membri|membri|membri |membri |
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
| Auditor/evaluator asociat | 100 | 150 | 300 | 400 | 50 pct.
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
| Expert auditor/evaluator | - | 400 | 500 | 600 | 100 pct.
|
| de mediu | | | | |
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
| Expert auditor/evaluator | - | 500 | 600 | 800 | 200 pct.
|
| principal | | | | |
|
|_______________________________|______|______|_______|________|_______________|
ANEXA 3
la regulament
______________________________________________________________________________
| Activitati relevante pentru elaborarea BM/EIM
|
|______________________________________________________________________________|
| Prezentarea in seminarii/instruiri/conferinte a tehnicilor de realizare a
|
| bilanturilor de mediu, a studiilor de evaluare a impactului asupra mediului,
|
| a sistemelor de management de mediu sau a altor subiecte relevante pentru
|
| realizarea bilanturilor/auditurilor
|
|______________________________________________________________________________|
| Implicare in elaborarea/scrierea de literatura si ghiduri metodologice
|
| pentru EIM
|
|______________________________________________________________________________|
| Evaluarea impactului pentru planuri si programe si alte decizii cu caracter
|
| strategic
|
|______________________________________________________________________________|
| Evaluarea alternativelor pe considerente de mediu
|
|______________________________________________________________________________|
| Elaborarea de strategii de reducere a impactului asupra mediului
|
|______________________________________________________________________________|
| Elaborarea programelor de monitorizare de mediu post-proiect
|
|______________________________________________________________________________|
| Analiza calitativa sau expertizarea rapoartelor la studiile EIM
|
|______________________________________________________________________________|
| Bilanturi de punere in functiune
|
|______________________________________________________________________________|
| Managementul intregului program de mediu al unei societati
|
|______________________________________________________________________________|
| Audituri combinate de mediu, siguranta si sanatate
|
|______________________________________________________________________________|
| Audituri combinate ale sistemelor de calitate si management de mediu
|
|______________________________________________________________________________|
| Dezvoltarea sau scrierea ghidurilor, manualelor, listelor de verificare,
|
| normelor, regulamentelor si procedurilor
|
|______________________________________________________________________________|
| Realizarea de audituri pentru evaluarea ISO 14001
|
|______________________________________________________________________________|
| Realizarea de audituri pentru evaluarea EMAS
|
|______________________________________________________________________________|
| Implementare de sisteme de management de mediu
|
|______________________________________________________________________________|
| Intocmirea manualelor sau formularea programelor/strategiilor de management
|
| de mediu
|
|______________________________________________________________________________|
| Formularea sau scrierea politicilor/codului de practici/declaratiei de mediu
|
| a unei societati
|
|______________________________________________________________________________|
| Formularea obiectivelor de mediu cuantificate si a scopurilor, ca baza
|
| pentru strategii si programe ulterioare de auditare
|
|______________________________________________________________________________|
| Analiza performantelor existente, a politicilor de mediu si a practicilor
|
| managementului de mediu;
|
|______________________________________________________________________________|
| Verificare externa/independenta a bilanturilor de mediu/declaratiilor de
|
| mediu/rapoartelor de la societati
|
|______________________________________________________________________________|
| Evaluarea impactului de mediu |
|______________________________________________________________________________|
| Supravegherea ecosistemelor terestre
|
|______________________________________________________________________________|
| Supravegherea ecosistemelor acvatice/ape curgatoare
|
|______________________________________________________________________________|
| Peisaj/evaluare vizuala
|
|______________________________________________________________________________|
| Lucrari privind conservarea naturii
|
|______________________________________________________________________________|
| Lucrari pentru planificarea teritoriului
|
|______________________________________________________________________________|
| Evaluari privind: praf, zgomot, vibratii, miros
|
|______________________________________________________________________________|
| Modelarea/monitorizarea dispersiei poluarii atmosferice
|
|______________________________________________________________________________|
| Monitoring microbiologic/toxicologic, audituri pv. Legionella sau azbest
|
|______________________________________________________________________________|
| Audituri/evaluari cu multe aspecte de sanatate si siguranta in exploatare
|
|______________________________________________________________________________|
| Poluari accidentale/investigarea scurgerilor/remedierea poluarii
|
|______________________________________________________________________________|
| Studii pv. poluarea solurilor/a apelor de suprafata sau subterane
|
|______________________________________________________________________________|
| Studii privind gazele de depozite de deseuri, monitorizarea scaparilor
|
|______________________________________________________________________________|
| Managementul deseurilor si deseurilor periculoase
|
|______________________________________________________________________________|
| Proiectare tehnologica, studii de fezabilitate, proiectarea si constructia
|
| instalatiilor |
|______________________________________________________________________________|
| Studii pentru reducerea poluarii (BAT/BATNEEC/BPEO)
|
|______________________________________________________________________________|
| Punerea in aplicare a masurilor de reducere/combatere a poluarii
|
|______________________________________________________________________________|
| Studii privind reciclarea materialelor |
|______________________________________________________________________________|
| Evaluarea constructiilor/studii de rezistenta/stabilitate
|
|______________________________________________________________________________|
| Tehnologia informatiei de mediu
|
|______________________________________________________________________________|
| Dezvoltarea de "software" pentru
bilant/audit |
|______________________________________________________________________________|
| Dezvoltarea sistemelor de management al calitatii (ISO 9000)
|
|______________________________________________________________________________|
| Audituri/certificare ISO 9000
|
|______________________________________________________________________________|
| Expert in probleme legale pentru echipe de auditori
|
|______________________________________________________________________________|
| Alte lucrari (cu avizul CA)
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 4
la regulament
______________________________________________________________________________
|Nr. |
|
|crt. | Domeniu de expertiza
|
|(Cod)| |
|_____|________________________________________________________________________|
| 1.| Agricultura, silvicultura si piscicultura
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 2.| Industria extractiva a petrolului, gazelor naturale,
|
| | carbunelui si turbei
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 3.| Industria energetica
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 4.| Producerea si prelucrarea metalelor |
|_____|________________________________________________________________________|
| 5.| Industria mineralelor si a materialelor de constructii
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 6.| Industria chimica, petrochimica si a cauciucului
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 7.| Industria alimentara
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 8.| Industria textila, a pielariei, a lemnului si hartiei
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 9.| Gestiunea deseurilor
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 10.| Proiecte de infrastructura
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 11.| Turism si recreere
|
|_____|________________________________________________________________________|
| 12.| Alte tipuri de proiecte |
|_____|________________________________________________________________________|
ANEXA 5
la regulament
Tarife pentru atestarea persoanelor fizice si juridice in vederea
efectuarii studiilor de evaluare a impactului asupra mediului si a bilanturilor
de mediu
______________________________________________________________________________|
| Nivelul de atestare
|
|______________________________________________________________________________|
| 0
|
|______________________________________________________________________________|
|Scopul |Tipul | Cuantumul in lei al tarifelor care se
incaseaza*)|
|lucrarii |lucrarii
|__________________________________________________|
|sau al |sau al | Persoane juridice (in functie de |Persoane
|
|serviciului |serviciului | numarul specialistilor atestati |fizice
|
|care se |care se | angajati) |
|
|presteaza |presteaza | |
|
| | |________________________________________|
|
| | | Sub | 6 - 12 | 13 - 25 | Peste 26 |
|
| | | 5 membri| membri | membri | membri |
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| Evaluator/auditor de mediu asociat si grupuri de auditori asociati
|
|______________________________________________________________________________|
|Atestarea sau|Verificarea |1.500.000|2.500.000|5.000.000|
8.000.000|1.000.000|
|promovarea pe|si inscrierea| | | | |
|
|un nivel |dosarelor | | | | |
|
|superior de |pentru | | | | |
|
|competenta a |atestare | | | | |
|
|persoanelor |Analiza | | | | |
|
|fizice si |documentatiei| | | | |
|
|juridice |care se | | | | |
|
|pentru |depune pentru| | | | |
|
|efectuarea |atestare, | | | | |
|
|studiilor de |verificarea | | | | |
|
|evaluare a |surselor de | | | | |
|
impactului |referinta si | | | | |
|
|asupra |evaluarea | | | | |
|
|mediului si a|initiala | | | | |
|
|bilanturilor
|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
|de mediu |Examinare |1.000.000|2.000.000|2.000.000|
2.000.000|1.000.000|
| |scrisa | | | | |
|
| |_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| |Examinare | - | - | - | - | -
|
| |orala | | | | |
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
|Reinnoirea |Analiza |1.500.000|2.500.000|5.000.000|
8.000.000|2.000.000|
|certifica- |documentatiei| | | | |
|
|tului de |pentru | | | | |
|
|atestare |reinnoire | | | | |
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| Expert evaluator/auditor de mediu si grupuri de auditori |
|______________________________________________________________________________|
|Atestarea sau|Verificarea |2.500.000|4.000.000|6.000.000|
8.000.000|2.000.000|
|promovarea pe|si inscrierea| | | | | |
|un nivel |dosarelor | | | | |
|
|superior de |pentru | | | | |
|
|competenta a |atestare | | | | |
|
|persoanelor |(inclusiv) | | | | |
|
|fizice si |furnizarea | | | | |
|
|juridice |formularelor)| | | | |
|
|pentru |Analiza | | | | |
|
|efectuarea |documentatiei| | | | |
|
|studiilor de |care se | | | | |
|
|evaluare a |depune pentru| | | | |
|
impactului |atestare, | | | | |
|
|asupra |verificarea | | | | |
|
|mediului si a|surselor de | | | | |
|
|bilanturilor |referinta si | | | | |
|
|de mediu |evaluarea | | | | |
|
| |initiala | | | | |
|
|
|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| |Examinare |1.000.000|2.000.000|2.000.000|
2.000.000|1.000.000|
| |scrisa | | | | | |
|
|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| |Examinare | - | - | - | - | -
|
| |orala | | | | |
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
|Reinnoirea |Analiza |2.500.000|4.000.000|6.000.000|
8.000.000|3.000.000|
|certifica- |documentatiei| | | | |
|
|tului de |pentru | | | | |
|
|atestare |reinnoire | | | | |
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| Expert evaluator/auditor de mediu principal
|
|______________________________________________________________________________|
|Atestarea sau|Verificarea
|3.000.000|5.000.000|8.000.000|10.000.000|3.000.000|
|promovarea pe|si inscrierea| | | | |
|
|un nivel |dosarelor | | | | |
|
|superior de |pentru | | | | |
|
|competenta a |atestare | | | | |
|
|persoanelor |(inclusiv) | | | | |
|
|fizice si |furnizarea | | | | |
|
|juridice |formularelor)| | | | | |
|pentru |Analiza | | | | |
|
|efectuarea |documentatiei| | | | |
|
|studiilor de |care se | | | | |
|
|evaluare a |depune pentru| | | | |
|
impactului |atestare, | | | | |
|
|asupra |verificarea | | | | |
|
|mediului si a|surselor de | | | | |
|
|bilanturilor |referinta si | | | | |
|
|de mediu |evaluarea | | | | |
|
| |initiala | | | | |
|
|
|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
| |Examinare |2.000.000|4.000.000|4.000.000|
4.000.000|2.000.000|
| |scrisa si | | | | |
|
| |orala | | | | |
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
|Reinnoirea |Analiza |3.000.000|5.000.000|8.000.000|10.000.000|5.000.000|
|certifica- |documentatiei| | | | |
|
|tului de |pentru | | | | |
|
|atestare |reinnoire | | | | |
|
|_____________|_____________|_________|_________|_________|__________|_________|
*) 1. Tariful pentru verificarea, inscrierea, analiza
dosarelor/documentatiei pentru atestare se achita la depunerea dosarelor pentru
atestare, in contul special deschis la ACPM.
2. Tariful pentru examinarile scrise/orale se achita de catre solicitant la
eliberarea certificatului de atestare.
3. Tariful pentru analiza documentatiei pentru reinnoire si/sau promovare
pe un nivel superior de competenta se achita la depunerea documentatiei.