ORDIN Nr. 2697
din 16 noiembrie 2010
privind modificarea
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 138/2009 pentru aprobarea
procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea
de garantii de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 777 din 19 noiembrie 2010
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4
alin. (1) lit. d) coroborat cu alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, şi ale pct. 3.2.1 lit. h),
4.1.6,4.2.1 şi 4.2.2 din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 138/2009 pentru aprobarea procedurilor
privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanţii
de stat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 2
februarie 2009, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Se aprobă procedurile privind contractarea
datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanţii de stat, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, care fac
parte integrantă din prezentul ordin."
2. Anexele nr. 1 şi 2
se modifică şi se înlocuiesc cu anexa nr. 1, iar anexele nr. 3 şi 4 se modifică
şi se înlocuiesc cu anexa nr. 2.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
emiterii scrisorii de garanţie pentru contractarea
de către operatorii economici a unui împrumut cu garanţia statului de la bănci comerciale şi/sau instituţii
financiare internaţionale (IFI) sau pe bază de
acorduri bilaterale (de la guverne străine ori
agenţii guvernamentale)
1. Ministerul Finanţelor
Publice (MFP), prin
direcţia de specialitate, efectuează evaluarea preliminară privind
oportunitatea emiterii garanţiei statului pentru susţinerea finanţării unu[
program/proiect prioritar pentru economia românească. In funcţie de specificul
proiectului, operatorul economic prezintă MFP solicitarea cu privire la
acordarea garanţiei, în cuprinsul căreia va fi fundamentată necesitatea măsurii
de sprijin din partea statului, însoţită de următoarele documente, dar fără a
se limita la acestea:
- hotărârea Guvernului privind
aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi a surselor de finanţare ale
respectivului proiect, numai în cazul operatorilor economici care realizează
obiective de investiţii publice;
- scrisoare de susţinere din
partea ministerului care coordonează sectorul de activitate al operatorului
economic privind caracterul prioritar al proiectului (de exemplu, încadrarea
proiectului/programului ca obiectiv prioritar, parte a unei strategii
sectoriale, în măsura existenţei acesteia);
- documentaţie privind
fundamentarea proiectului/ programului: plan de afaceri, studiu de fezabilitate
(care va include şi cash-flow aferent proiectului), surse de finanţare, oferta
de finanţare indicativă, impact economico-social etc.
2. In cazul în care MFP emite un aviz de principiu
favorabil privind acordarea garanţiei statului, operatorul economic prezintă
Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. documentaţia şi
fundamentările necesare, în conformitate cu normele şi procedurile de lucru ale
acesteia, şi solicită avizul Comitetului Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat. După finalizarea analizei de
risc, operatorul economic prezintă MFP avizul CIFGA.
3. MFP, împreună cu ministerul
coordonator al operatorului economic, întocmeşte şi prezintă spre aprobare
Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum în care se prezintă
rezultatul analizei de risc efectuate de Banca de Export-lmport a României
EXIMBANK - S.A. şi se solicită acordul de principiu pentru acordarea garanţiei
statului, precum şi aprobarea mandatului de negociere.
Structura finanţării garantate de stat, documentaţia
contractuală aferentă (acord de împrumut, scrisoare de garanţie), termenii şi
condiţiile financiare (maturitate, dobândă, perioadă de graţie etc.) se
analizează de MFP, prin direcţia de specialitate, care participă la negociere,
alături de împrumutat.
4. In cazul în care
finanţatorul este o instituţie financiară internaţională, la solicitarea
acesteia, MFP transmite acordul de principiu privind susţinerea împrumutului cu
garanţia statului, după aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 3.
5. Direcţia de specialitate din
cadrul MFP va evalua măsura de sprijin sub forma garanţiei de stat în vederea
stabilirii aplicabilităţii reglementărilor în domeniul ajutorului de stat.
In funcţie de rezultatul acestei evaluări, MFP, prin
direcţia de specialitate, va prezenta măsura de sprijin spre consultare
reprezentanţilor Comisiei Europene (CE) prin intermediul Consiliului Concurenţei.
Ca urmare a rezultatului acestor consultări, MFP, prin
direcţia de specialitate, va elabora, dacă este cazul, notificarea măsurilor de
sprijin către CE în vederea obţinerii deciziei de autorizare în conformitate cu
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în
domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 137/2007. Notificarea măsurilor de sprijin cuprinde, pe lângă proiectul de
lege privind aprobarea emiterii garanţiei de stat, date şi informaţii cu
privire la proiectul de investiţii, operatorul economic beneficiar al măsurii de sprijin, precum şi
condiţiile de acordare a împrumutului (valoare împrumut, perioadă de
rambursare, dobândă şi costuri asociate) şi condiţiile de acordare a garanţiei
de stat care includ evaluarea comisionului la fondul de risc care urmează să
fie plătit de către operatorul economic statului pentru emiterea scrisorii de
garanţie.
6. După parcurgerea
demersurilor prevăzute la pct. 5, MFP prezintă spre aprobare Guvernului şi
Preşedintelui României un memorandum de aprobare a raportului negocierilor.
7. MFP promovează spre aprobare
proiectul de lege privind aprobarea emiterii garanţiei de stat elaborat cu
avizul/sau împreună cu ministerul coordonator al operatorului economic.
8. Direcţia de specialitate din
cadrul MFP prezintă spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de
garanţie împreună cu documentaţia aferentă, în forma negociată şi acceptată de
finanţator, precum şi Convenţia de garantare. Scrisoarea de garanţie şi
Convenţia de garantare vor conţine clauze privind intrarea în vigoare a
acestora numai după intrarea în vigoare a legii de aprobare a emiterii
garanţiei statului.
9. Convenţia de garantare,
avizată în prealabil de direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de
controlul financiar preventiv şi delegat în conformitate cu legislaţia în
vigoare, se încheie între MFP, în calitate de garant, şi operatorul economic,
în calitate de garantat, şi cuprinde o serie de prevederi cu privire la
condiţiile de garantare şi de monitorizare a garanţiei, inclusiv cele
referitoare la plata comisionului la fondul de risc, dar fără a se limita la
acestea, şi anume:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile
stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între operatorul
economic şi creditor;
- achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din
acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis
scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în condiţiile prevăzute în
Convenţia de garantare, a comisionului la fondul de risc (primei de garantare),
precum şi a dobânzilor şi penalităţilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a acestuia;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice
înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii parţiale sau
totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din acordul de
împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
- angajamente din partea operatorului economic pe
durata împrumutului garantat (de exemplu, informarea MFP asupra intenţiei de
divizare, privatizare sau asupra oricăror modificări în statutul juridic şi
solicitarea avizului acestuia, după caz);
- prezentarea MFP a unor
informări în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în
care se derulează acesta, precum şi cu privire la modul în care se efectuează
plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu
garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de
raportare aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.
1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi
raportarea datoriei publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Enumerarea de la prezentul punct nu este limitativă.
10. Scrisoarea de garanţie,
avizată în prealabil de controlul financiar preventiv şi delegat în
conformitate cu legislaţia în vigoare, se transmite în original operatorului
economic după semnarea convenţiei de garantare de către persoanele
împuternicite ale celor două părţi şi înregistrarea în
subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
contractării de către unităţile
administrativ-teritoriale de împrumuturi cu garanţia statului de la instituţii
financiare internaţionale, bănci comerciale sau pe bază de acorduri bilaterale
(de la alte guverne ori agenţii guvernamentale)
1. In vederea asigurării
finanţării, integrale sau parţiale, a unui program/proiect de investiţii
publice prioritar pentru economia românească prin contractarea unui împrumut cu
garanţia statului, unitatea administrativ-teritorială, prin Ministerul
Administraţiei şi Internelor (MAI), în conformitate cu legislaţia în vigoare, iniţiază şi promovează un
proiect de hotărâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivului de investiţii.
2. In baza documentaţiei prevăzute de legislaţia în
vigoare, unitatea administrativ-teritorială, în calitate de posibil beneficiar
al unui împrumut garantat de stat, obţine avizul favorabil al Comisiei de
autorizare a împrumuturilor locale, constituită în baza art. 61 din Legea nr.
273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările
ulterioare.
3. Unitatea administrativ-teritorială
prezintă Ministerului Finanţelor Publice (MFP) solicitarea cu privire la acordarea
garanţiei statului, însoţită de următoarele documente:
a) hotărârea Guvernului privind
aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii
publice;
b) fundamentarea întocmită de
unitatea administrativ-teritorială, însuşită de MAI, prin care se justifică
prioritatea la nivel naţional/regional a programului/proiectului de investiţii
publice, principalele elemente privind selectarea finanţatorului, valoarea
împrumutului, a surselor de plată a serviciului datoriei publice aferent
împrumutului, precum şi a plăţii oricăror impozite şi taxe aferente realizării
investiţiei;
c) hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor
locale.
4. Pe baza avizului de
principiu privind acordarea garanţiei statului, emis de MFP prin direcţia de
specialitate în baza documentelor prevăzute la pct. 3, unitatea
administrativ-teritorială solicită avizul Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse în
acest scop la Banca de Export-Importa României EXIMBANK - S.A., însoţită de
documentaţia şi fundamentările necesare efectuării analizei, în conformitate cu
normele şi procedurile de lucru ale băncii. După finalizarea analizei de risc,
unitatea administrativ-teritorială prezintă MFP avizul CIFGA.
5. MFP, împreună cu MAI,
întocmeşte şi prezintă spre aprobare Guvernului şi Preşedintelui României un
memorandum în care se prezintă rezultatul analizei de risc efectuate de Banca
de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. şi se solicită acordul de principiu
pentru acordarea garanţiei statului, precum şi aprobarea mandatului de
negociere. Structura finanţării garantate de stat, documentaţia contractuală
aferentă (acord de împrumut, scrisoare de garanţie), termenii şi condiţiile
financiare (maturitate, dobândă, perioadă de graţie etc.) se analizează de MFP,
prin direcţia de specialitate, care participă la negociere, alături de
împrumutat.
6. In cazul în care
finanţatorul este o instituţie financiară internaţională, la solicitarea
acesteia, MFP transmite acordul de principiu privind susţinerea împrumutului cu
garanţia statului, după aprobarea memorandumului prevăzut la pct. 5.
7. Direcţia de specialitate din
cadrul MFP va evalua măsura de sprijin sub forma garanţiei de stat şi, în cazul
în care aceasta intră sub incidenţa reglementărilor în domeniul ajutorului de
stat, MFP, în colaborare cu MAI, vor parcurge etapele prevăzute la pct. 5 din
anexa nr. 1 la ordin.
8. După parcurgerea
demersurilor prevăzute la pct. 7, MFP împreună cu MAI prezintă spre aprobare
Guvernului şi Preşedintelui României un memorandum de aprobare a raportului
negocierilor.
9. MFP promovează spre aprobare
proiectul de lege privind aprobarea emiterii garanţiei de stat elaborat cu
avizul/sau împreună cu MAI.
10. Direcţia de specialitate
din cadrul MFP prezintă spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de
garanţie împreună cu documentaţia aferentă, în forma negociată şi acceptată de
finanţator, precum şi Convenţia de garantare. Scrisoarea de garanţie şi
Convenţia de garantare vor conţine clauze privind intrarea în vigoare a
acestora numai după intrarea în vigoare a legii de aprobare a emiterii
garanţiei statului.
11. Convenţia de garantare, avizată în prealabil de
direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv
şi delegat în conformitate cu legislaţia în vigoare, se încheie între MFP, în
calitate de garant, şi unitatea administrativ-teritorială, în calitate de
garantat, şi cuprinde o serie de prevederi cu privire la condiţiile de
garantare şi de monitorizare a garanţiei, inclusiv cele referitoare la plata
comisionului la fondul de risc, dar fără a se limita la acestea, şi anume:
- utilizarea împrumutului
garantat în numele şi în contul statului numai pentru destinaţiile stabilite
prin acordul/contractul de împrumut încheiat între unitatea
administrativ-teritorială şi creditor;
- achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din
acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis
scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în
condiţiile prevăzute în Convenţia de garantare, a comisionului la fondul de
risc (primei de garantare), precum şi a dobânzilor şi penalităţilor de întârziere
calculate pentru plata cu întârziere a acestuia;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile
calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii
parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg din
acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
- prezentarea MFP a unor
informări în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în
care se derulează acesta, precum şi cu privire la modul în care se efectuează
plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu
garanţia statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de
raportare aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr.
1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi
raportarea datoriei publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Enumerarea de la prezentul punct nu este limitativă.
12. Scrisoarea de garanţie,
avizată în prealabil de controlul financiar preventiv şi delegat în
conformitate cu legislaţia în vigoare, se transmite în original unităţii
administrativ-teritoriale sau creditorului, după semnarea convenţiei de
garantare de către persoanele împuternicite ale celor două părţi şi după
înregistrarea în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate.