ORDIN Nr. 138
din 23 ianuarie 2009
pentru aprobarea
procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea
de garantii de stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 2 februarie 2009
In temeiul prevederilor art. 11 alin (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri
de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, ale prevederilor
art. 4 alin. (1) lit. d) coroborat cu alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, şi ale pct. 3.2.1 lit. h),
4.1.6, 4.2.1 şi 4.2.2 din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul finanţelor
publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă procedurile privind contractarea
datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanţii de stat, prevăzute în
anexele nr. 1-4, care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de
specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, cu atribuţii în
operaţiunile de administrare a datoriei publice, vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
emiterii scrisorii de garanţie pentru contractarea
de către operatorii economici a unui împrumut cu garanţia statului de la bănci comerciale
1. In vederea obţinerii avizului de principiu din
partea Ministerului Finanţelor Publice (MFP), operatorul economic prezintă direcţiei de specialitate următoarele
documente, fără a se limita la acestea:
- hotărârea Guvernului privind aprobarea
indicatorilor tehnico-economici şi a surselor de finanţare ale respectivului
proiect;
- scrisoarea de susţinere din partea ministerului
coordonator al sectorului de activitate respectiv şi încadrarea proiectului în
strategia sectorială, în măsura existenţei acesteia, precum şi informaţii cu
privire la valoarea estimată a proiectului, după caz;
- documentaţia financiară - cash-flow.
2. Pe baza avizului de principiu al MFP, operatorul
economic solicită avizul Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări (CIFGA) privind
emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse la Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A., însoţită de documentaţia şi
fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă concordanţă cu normele
şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior
obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. operatorului economic, în vederea
prezentării MFP.
3. In urma obţinerii avizului favorabil al CIFGA
ministerul coordonator împreună cu MFP elaborează proiectul de lege privind
autorizarea MFP pentru emiterea garanţiei, în care se va preciza că măsura de
sprijin din partea statului sub formă de garanţie (în cazul în care constituie
o măsură de ajutor de stat) se va acorda după emiterea deciziei de
autorizare/aprobare de către Comisia Europeană; documentul va fi transmis
pentru analiză şi aviz direcţiilor şi instituţiilor implicate, după caz.
4. După adoptarea legii şi intrarea ei în vigoare,
entitatea beneficiară a garanţiei depune la MFP o solicitare în scris, prin
care propune caracteristicile aferente finanţării (maturitate, perioadă de
graţie, tipul ratelor de dobândă etc), precum şi alte date ce ar putea fi
solicitate de MFP, în condiţiile legii, şi solicită punctul de vedere al MFP
asupra acestor caracteristici, precum şi nominalizarea unui reprezentant al
direcţiei de specialitate din cadrul MFP în Comisia de selecţie a
finanţatorului, acesta urmând a fi desemnat prin ordin al ministrului
finanţelor publice.
5. Comisia de selecţie a finanţatorului, formată din
reprezentanţi ai entităţii beneficiare de garanţie de stat, ai autorităţii
administraţiei publice centrale coordonatoare şi ai MFP, va parcurge etapele
necesare alegerii finanţatorului.
6. MFP, prin direcţia de specialitate, analizează
documentaţia împrumutului şi întocmeşte o notă-mandat de negociere, în care se
cuprind propunerile de negociere, pe care o prezintă spre aprobare secretarului
de stat coordonator.
7. In urma negocierii
documentaţiei împrumutului, Comisia de selecţie a finanţatorului, prin direcţia
de specialitate din cadrul MFP, întocmeşte o notă-rezultat a negocierilor, pe
care o prezintă spre aprobare secretarului de stat coordonator.
8. Transmiterea cererii către
Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în
vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării
notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia
Europeană.
9. In cazul măsurilor de
natura ajutorului de stat, după obţinerea deciziei de autorizare/aprobare de la
Comisia Europeană, direcţia de specialitate din cadrul MFP supune spre avizare
direcţiilor implicate în procesul de avizare documentaţia şi, pe baza
avizelor, prezintă spre aprobare şi semnare conducerii MFP scrisoarea de garanţie împreună cu documentaţia
aferentă, în forma negociată şi acceptată de banca finanţatoare.
10. Pentru acoperirea riscurilor financiare care
decurg din garantarea de către stat a împrumutului, MFP procedează, conform
legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de
risc, suportat şi acceptat de către beneficiar.
11. Convenţia de garantare ce se va încheia între MFP,
în calitate de garant, şi operatorul economic, în calitate de garantat, în care
sunt stipulate drepturile şi obligaţiile părţilor semnatare, inclusiv cele
referitoare la plata comisionului de risc, va fi semnată la nivel de secretar
de stat coordonator, fiind în prealabil avizată de direcţiile de specialitate
din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat.
12. In convenţie se includ, fără a se limita la
acestea, următoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în
contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de
împrumut încheiat între operatorul economic şi creditor;
- achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din
acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis
scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în
condiţiile prevăzute în convenţie, a comisionului de risc, precum şi a
majorărilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului
de risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile
calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii
parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg
din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi
stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a executării parţiale sau totale a
garanţiei, precum şi a majorărilor de întârziere calculate potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare;
- informarea MFP asupra intenţiei de divizare,
privatizare sau asupra oricăror modificări în statutul juridic, pentru a adapta
în comun prevederile convenţiei la situaţiile intervenite, şi solicitarea
avizului acestuia pentru a proceda la amendarea convenţiei, după caz;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi băncile la care are deschise acele conturi, anunţarea
în prealabil şi obţinerea acordului MFP în cazul în care garantatul
intenţionează să îşi transfere şi/sau să îşi deschidă un nou cont la o altă
bancă decât banca şi/sau băncile la care îşi are deschise conturile la data
încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informări în legătură cu
angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează
acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului
datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia
statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare
aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008
privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea
datoriei publice, cu modificările şi completările ulterioare.
13. Scrisoarea de garanţie se remite în original
operatorului economic după semnarea convenţiei de garantare pentru împrumutul
contractat cu garanţia statului, de către persoanele împuternicite ale celor
două părţi, cu îndeplinirea următoarelor obligaţii:
- obţinerea în prealabil a vizei controlului financiar
preventiv şi delegat, pe copia scrisorii de garanţie, de la organul sau
persoana desemnată ori împuternicită, în condiţiile legii, pentru a exercita
această funcţie;
- înregistrarea garanţiei emise în subregistrul
datoriei publice guvernamentale garantate.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
contractării de către operatori economici a unui
împrumut cu garanţia statului de la instituţii financiare internaţionale (IFI) sau pe bază de acorduri bilaterale (de la guverne străine ori
agenţii guvernamentale)
In vederea finanţării proiectelor de investiţii sau a
altor necesităţi considerate prioritare pentru economia românească, operatorii
economici pot beneficia de împrumuturi contractate cu garanţia statului de la
IFI, guverne străine sau agenţii guvernamentale. In vederea susţinerii acestor
proiecte de investiţii sau necesităţi considerate prioritare pentru economia
românească, Guvernul României, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice (MFP), va încheia un acord de garanţie
cu o instituţie financiară internaţională.
Prin acord de garanţie se înţelege actul juridic guvernat de dreptul internaţional public
sau legea ţării de rezidenţă a IFI care consemnează în scris angajamentul
asumat în contul şi în numele statului, prin MFP, în calitate de garant, de a
plăti la scadenţă obligaţiile neonorate ale garantatului, în condiţiile legii.
In vederea contractării unui împrumut cu garanţia
statului de la IFI-uri, guverne străine sau agenţii guvernamentale se vor
parcurge următoarele etape:
1. Operatorul economic va transmite MFP solicitarea cu
privire la acordarea garanţiei, în cuprinsul căreia va fi fundamentată
necesitatea intervenţiei statului, precum şi principalele elemente privind
selectarea finanţatorului proiectului care se doreşte a fi realizat, însoţită,
după caz, de următoarele documente:
- hotărârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor
tehnico-economici ai obiectivului de investiţii şi a surselor de finanţare ale
acestuia, indiferent dacă este o investiţie nouă sau în continuare; în cazul în
care proiectarea este finanţată din împrumutul extern, ministerul coordonator al sectorului economic în
care activează operatorul economic va iniţia proiectul de hotărâre a Guvernului
privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii
şi a surselor de finanţare ale acestuia, după contractarea acestuia şi
finalizarea studiilor de fezabilitate;
- document de susţinere a proiectului din partea
ministerului coordonator al sectorului economic în care activează operatorul
economic solicitant, în baza strategiei sectoriale aprobate de Guvern;
2. MFP împreună cu ministerul coordonator al
operatorului economic, după caz, elaborează şi supune aprobării Guvernului şi
Preşedintelui României un memorandum cu tema: Acord de principiu privind
încheierea unui acord de garanţie cu o instituţie financiară internaţională,
precum şi aprobarea mandatului de negociere. In cuprinsul acestuia se vor
preciza elementele tehnice şi financiare propuse de finanţator, precum şi faptul
că măsura de sprijin din partea statului sub formă de garanţie (în cazul în
care constituie o măsură de ajutor de stat) nu poate fi acordată decât după
emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către Comisia Europeană a măsurii
de ajutor de stat.
3. Ca urmare a aprobării memorandumului de la etapa
precedentă, MFP transmite operatorului economic şi Băncii de Export-lmport a
României EXIMBANK - S.A. avizul de principiu necesar efectuării analizei de
către Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA), în vederea emiterii acordului
de garanţie.
Pe baza avizului de principiu, operatorul economic
depune o cerere la Banca de Export-lmport a României
EXIMBANK - SA, însoţită de documentaţia şi fundamentările necesare efectuării
analizei, în strictă concordanţă cu normele şi procedurile de lucru aprobate de
CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va
fi remis prin intermediul Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK - S.A.
operatorului economic, în vederea prezentării MFP.
4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg
din garantarea de către stat a împrumutului în baza avizului CIFGA, MFP
procedează, conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului
comisionului la fondul de risc, suportat şi acceptat de către beneficiar.
5. MFP emite, după caz, acordul de principiu către IFI
pentru împrumutul ce urmează a fi contractat de operatorul economic cu garanţia
statului.
6. Negocierea împrumutului şi a acordului de garanţie
se va efectua în limita mandatului aprobat; negocierea poate fi efectuată
direct sau prin corespondenţă. In cazul în care negocierea va fi efectuată
între părţi în mod direct, minuta negocierii va fi semnată de conducătorul
delegaţiei române şi de reprezentantul MFP, în calitate de reprezentant al
garantului.
7. Transmiterea cererii către Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii
caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării
notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia
Europeană.
8. După negocierea împrumutului şi a acordului de
garanţie, precum şi a deciziei Comisiei Europene privind măsura de ajutor de
stat (dacă este cazul), MFP şi ministerul coordonator, după caz, iniţiază un
memorandum pentru aprobarea raportului de negociere şi aprobarea acordării
deplinelor puteri în vederea semnării acordului de garanţie.
9. In baza aprobării
memorandumului de către Guvern şi Preşedintele României, Ministerul Afacerilor
Externe emite deplinele puteri în vederea semnării acordului de garanţie de
către reprezentantul autorizat al României.
10. Semnarea acordului de garanţie şi a convenţiei de
garantare. Convenţia de garantare, prin care MFP transferă parţial sau total
obligaţiile preluate de stat de la finanţatorul extern, se va încheia între
MFP, în calitate de garant, şi operatorul economic, în calitate de garantat.
Convenţia de garantare va cuprinde drepturile şi obligaţiile părţilor
semnatare, inclusiv pe cele referitoare la plata comisionului de risc, şi va fi
semnată la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizată de
direcţiile de specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv
şi delegat.
11. In convenţie se includ, fără a se limita la
acestea, următoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în
contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de
împrumut încheiat între operatorul economic şi creditor;
- achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din
acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis
scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în condiţiile prevăzute în
convenţie, a comisionului de risc, precum şi a majorărilor de întârziere
calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile
calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii
parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg
din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi
stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a
executării parţiale sau totale a garanţiei, precum şi a majorărilor de întârziere
calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- informarea MFP asupra intenţiei de divizare,
privatizare sau asupra oricăror modificări în statutul juridic, pentru a adapta
în comun prevederile convenţiei la situaţiile intervenite, şi solicitarea
avizului acestuia pentru a proceda la amendarea Convenţiei, după caz;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi băncile la
care are deschise acele conturi, anunţarea în prealabil şi obţinerea acordului
MFP în cazul în care garantul intenţionează să îşi transfere şi/sau să îşi
deschidă un nou cont la o altă bancă decât banca şi/sau băncile la care îşi are
deschise conturile la data încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informări în legătură cu
angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează
acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului
datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia
statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare
aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008
privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea
datoriei publice, cu modificările şi completările ulterioare.
12. Acordul de garanţie va fi ratificat prin lege.
Traducerea autorizată a documentaţiei aferente se va asigura de către o firmă
specializată autorizată, angajată în condiţiile legii de MFP sau de operatorul
economic.
13. In vederea intrării în efectivitate a acordului de
garanţie se va proceda la emiterea avizului juridic (în condiţiile stabilite
împreună cu finanţatorul extern), precum şi a celorlalte documente solicitate
de finanţatorul extern.
ANEXA Nr. 3
PROCEDURA
emiterii scrisorilor de garanţie pentru împrumuturi
contractate de unităţile administrativ-teritoriale de la bănci comerciale
1. Unitatea
administrativ-teritorială, în calitate de beneficiar al unui împrumut garantat
de stat, obţine avizul favorabil al Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
2. Unitatea administrativ-teritorială, prin Ministerul
Administraţiei şi Internelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare,
iniţiază şi promovează un proiect de hotărâre a Guvernului privind aprobarea
indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii, indiferent dacă
este o investiţie nouă sau aflată în continuare.
3. După parcurgerea celor două etape, pe baza avizului
de principiu al Ministerului Finanţelor Publice (MFP),
unitatea administrativ-teritorială, prin
autoritatea executivă a administraţiei publice locale, solicită avizul
Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanţiei de
stat, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-lmport a României EXIMBANK
- S.A., însoţită de documentaţia şi fundamentările necesare efectuării
analizei, în strictă concordanţă cu normele şi procedurile de lucru aprobate de
CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin
intermediul Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. autorităţii
executive a administraţiei publice locale, în vederea prezentării MFP.
4. Pe baza documentelor prevăzute la pct. 1, 2 şi 3,
autoritatea administraţiei publice locale, prin ministerul de resort, împreună
cu MFP elaborează proiectul de lege privind emiterea garanţiei, în care se va
preciza că măsura de sprijin din partea statului sub formă de garanţie (în
cazul în care constituie o măsură de ajutor de stat) nu poate fi acordată decât
după emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către Comisia Europeană, şi îl
supun spre analiză şi avizare altor instituţii implicate, după caz.
5. După adoptarea legii şi intrarea ei în vigoare,
autoritatea executivă a administraţiei publice locale depune la MFP o
solicitare în scris prin care propune caracteristicile aferente finanţării
(maturitate, perioadă de graţie, tipul ratelor de dobândă), precum şi alte date
ce ar putea fi solicitate de MFP, în condiţiile legii, şi solicită punctul de
vedere al MFP asupra acestor caracteristici, precum şi nominalizarea unui
reprezentant al direcţiei de specialitate din MFP în Comisia de selecţie a
finanţatorului, acesta urmând a fi desemnat prin ordin al ministrului
finanţelor publice.
6. Comisia de selecţie a finanţatorului, formată din
reprezentanţi ai entităţii beneficiare de garanţie de stat, ai autorităţii
administraţiei publice centrale coordonatoare şi ai MFP, va parcurge etapele
necesare alegerii finanţatorului.
7. Direcţia de specialitate din cadrul MFP analizează
documentaţia împrumutului, pe baza căreia întocmeşte şi prezintă spre aprobare
secretarului de stat coordonator nota-mandat de
negociere.
8. In urma negocierii documentaţiei împrumutului,
Comisia de selecţie a finanţatorului, prin direcţia de specialitate din cadrul
MFP, întocmeşte nota-rezuitat al negocierilor, pe care o prezintă spre aprobare
secretarului de stat coordonator.
9. Transmiterea cererii către Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii
caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării
notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia
Europeană.
10. In cazul măsurilor de natura ajutorului de stat,
după obţinerea deciziei de autorizare/aprobare a Comisiei Europene, direcţia de
specialitate din cadrul MFP supune spre avizare direcţiilor implicate în
procesul de avizare documentaţia şi, pe baza avizelor, prezintă spre aprobare
şi semnare conducerii MFP scrisoarea de garanţie împreună cu documentaţia
aferentă.
11. Pentru acoperirea riscurilor financiare care
decurg din garantarea de către stat a împrumutului CIFGA, MFP procedează,
conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la
fondul de risc, suportat şi acceptat de către beneficiar.
12. Convenţia de garantare ce se va încheia între MFP,
în calitate de garant, şi unitatea administrativ-teritorială, în calitate de
garantat, în care sunt stipulate drepturile şi obligaţiile părţilor semnatare, inclusiv cele referitoare la
plata comisionului de risc, va fi semnată la nivel de secretar de stat
coordonator, fiind în prealabil avizată de direcţiile de specialitate din
cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat.
13. In convenţie se includ, fără a se limita la
acestea, următoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în
contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de
împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorială şi creditor;
- achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din
acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis
scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în
condiţiile prevăzute în convenţie, a comisionului de risc, precum şi a
majorărilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului
de risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile
calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii
parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg
din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi
stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a
executării parţiale sau totale a garanţiei, precum şi a majorărilor de
întârziere calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi băncile la
care are deschise acele conturi, anunţarea în prealabil şi obţinerea acordului
MFP în cazul în care garantul intenţionează să îşi transfere şi/sau să îşi
deschidă un nou cont la o altă bancă decât banca şi/sau băncile la care îşi are
deschise conturile la data încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informări în legătură cu
angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează
acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului
datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia
statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare
aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008
privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea
datoriei publice, cu modificările şi completările ulterioare.
14. Scrisoarea de garanţie se remite în original
împrumutatorului după semnarea convenţiei de garantare pentru împrumutul
contractat cu garanţia statului, de către persoanele împuternicite ale celor
două părţi, cu îndeplinirea următoarelor obligaţii:
- obţinerea în prealabil a vizei controlului financiar
preventiv şi delegat pe copia scrisorii de garanţie de la organul sau persoana
desemnată ori împuternicită, în condiţiile legii, pentru a exercita această
funcţie;
- înregistrarea garanţiei emise în subregistrul
datoriei publice guvernamentale garantate.
ANEXA Nr. 4
PROCEDURA
contractării de către unităţile
administrativ-teritoriale a unui împrumut cu garanţia statului de la instituţii financiare
internaţionale (IFI) sau pe bază de acorduri bilaterale (de la guverne străine ori agenţii guvernamentale)
1. Unitatea administrativ-teritorială, în calitate de
beneficiar al unui împrumut garantat de stat, obţine avizul favorabil al
Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale.
2. După avizarea contractării împrumutului de către
Comisia de autorizare a împrumuturilor locale, Ministerul Finanţelor Publice (MFP) împreună cu ministerul
coordonator al beneficiarului
elaborează şi supune aprobării Guvernului şi Preşedintelui României un
memorandum cu tema: Acord de principiu privind încheierea unui acord de
garanţie cu o instituţie financiară internaţională, precum şi aprobarea
mandatului de negociere. In cuprinsul acestuia se vor preciza elementele
tehnice şi financiare propuse de finanţator, precum şi faptul că măsura de sprijin din partea statului sub
formă de garanţie (în cazul în care constituie o măsură de ajutor de stat) nu
poate fi acordată decât după emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către
Comisia Europeană a măsurii de ajutor de stat. Pentru elaborarea şi promovarea
acestui memorandum este necesară şi hotărârea Guvernului privind aprobarea
indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii, indiferent dacă
este o investiţie nouă sau în continuare.
3. Ca urmare a aprobării memorandumului prevăzut la
pct. 2, unitatea administrativ-teritorială, prin autoritatea executivă a
administraţiei publice locale, solicită avizul Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanţiei de stat, în baza unei cereri depuse la
Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., însoţită de documentaţia şi
fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă concordanţă cu normele
şi procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior
obţinerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de Export-Import
a României EXIMBANK - S.A. autorităţii executive a administraţiei publice
locale, în vederea prezentării MFP.
4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg
din garantarea de către stat a împrumutului în baza avizului CIFGA, MFP procedează,
conform legislaţiei în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la
fondul de risc, suportat şi acceptat de către beneficiar.
5. MFP emite, după caz, acordul de principiu către IFI
pentru împrumutul ce urmează a fi contractat de operatorul economic cu garanţia
statului.
6. Negocierea împrumutului şi a acordului de garanţie
se va efectua în limita mandatului aprobat; negocierea poate fi efectuată
direct sau prin corespondenţă. In cazul în care negocierea va fi efectuată
între părţi în mod direct, minuta negocierii va fi semnată de conducătorul
delegaţiei române şi de reprezentantul MFP, în calitate de reprezentant al garantului.
7. Transmiterea cererii către Direcţia generală ajutor
de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate în vederea stabilirii
caracterului de ajutor de stat şi, după caz, a elaborării
notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia
Europeană.
8. După negocierea împrumutului şi a acordului de
garanţie, precum şi a deciziei Comisiei Europene privind măsura de ajutor de
stat (dacă este cazul), MFP şi ministerul coordonator, după caz, iniţiază un
memorandum pentru aprobarea raportului de negociere şi aprobarea acordării
deplinelor puteri în vederea semnării acordului de garanţie.
9. In baza aprobării memorandumului de către Guvern şi
Preşedintele României, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri în
vederea semnării acordului de garanţie de către reprezentantul autorizat al
României.
10. Semnarea acordului de garanţie şi a convenţiei de
garantare. Convenţia de garantare, prin care MFP transferă parţial sau total
obligaţiile preluate de stat de la finanţatorul extern, se va încheia între
MFP, în calitate de garant, şi unitatea administrativ-teritorială, în calitate de garantat. Convenţia de garantare
va cuprinde drepturile şi obligaţiile părţilor semnatare, inclusiv pe cele
referitoare la plata comisionului de risc, şi va fi semnată la nivel de
secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizată de direcţiile de
specialitate din cadrul MFP şi de controlul financiar preventiv şi delegat.
11. In convenţie se includ, fără a se limita la
acestea, următoarele obligaţii:
- utilizarea împrumutului garantat în numele şi în
contul statului numai pentru destinaţiile stabilite prin acordul/contractul de
împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorială şi creditor;
- achitarea la scadenţă a obligaţiilor ce decurg din
acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis
scrisoarea de garanţie;
- plata, la scadenţele şi în condiţiile prevăzute în
convenţie, a comisionului de risc, precum şi a majorărilor de întârziere
calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de
risc;
- înştiinţarea în scris a MFP, cu 10 zile
calendaristice înainte de data scadenţei, asupra imposibilităţii constituirii
parţiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligaţiilor care decurg
din acordul de împrumut, cu motivaţiile şi fundamentările corespunzătoare;
- achitarea, la termenele şi în condiţiile care vor fi
stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a
executării parţiale sau totale a garanţiei, precum şi a majorărilor de
întârziere, calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
- comunicarea listei cuprinzând conturile şi băncile la
care are deschise acele conturi, anunţarea în prealabil şi obţinerea acordului
MFP în cazul în care garantul intenţionează să îşi transfere şi/sau să îşi
deschidă un nou cont la o altă bancă decât banca şi/sau băncile la care îşi are
deschise conturile la data încheierii convenţiei;
- prezentarea MFP a unor informări în legătură cu
angajarea împrumutului garantat de stat şi cu modul în care se derulează
acesta, precum şi cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului
datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanţia
statului, la termenele şi în condiţiile stabilite prin formularele de raportare
aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.059/2008
privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea şi raportarea
datoriei publice, cu modificările şi completările ulterioare.
12. Acordul de garanţie va fi ratificat prin lege.
Traducerea autorizată a documentaţiei aferente se va asigura de către o firmă
specializată autorizată, angajată în condiţiile legii de MFP sau de
beneficiarul garanţiei.
13. In vederea intrării în efectivitate a acordului de
garanţie se va proceda la emiterea avizului juridic (în condiţiile stabilite
împreună cu finanţatorul extern), precum şi a celorlalte documente solicitate
de finanţatorul extern.