ORDIN Nr. 253
din 19 octombrie 2006
privind modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor nr. 61/2006 pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare privind problemele de sanatate a animalelor ce afecteaza comertul intracomunitar
cu animale din speciile bovine si suine
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 934 din 17 noiembrie 2006
Având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a
unităţilor din subordinea acesteia,
văzând Referatul comun de aprobare nr. 26.322 din 12
octombrie 2006, întocmit de Direcţia generală sanitară veterinară din cadrul
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. I. - Norma sanitară
veterinară privind problemele de sănătate a animalelor ce afectează comerţul
intracomunitar cu animale din speciile bovine şi suine, aprobată prin Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 61/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 289 şi 289 bis din 30 martie 2006, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 1 va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta normă veterinară se aplică
comerţului intracomunitar cu animale din speciile bovine şi suine, cu excepţia
suinelor sălbatice definite conform Normei sanitare veterinare cu privire la
măsurile pentru controlul pestei porcine clasice, aprobată prin Ordinul
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 67/2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 707 din 5 august 2005, ce
transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 01/89/CEE."
2. La articolul 2,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) In scopurile prezentei norme sanitare
veterinare se aplică definiţiile cuprinse la art. 2
din Norma sanitară veterinară privind controalele veterinare şi zootehnice aplicabile comerţului României
cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii şi produse de
origine animală, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei
şi pădurilor nr. 580/2002, publicat în Monitorul Oficial âl României, Partea I,
nr. 250 din 11 aprilie 2003, ce transpune în legislaţia naţională Directiva
Consiliului 90/425/CEE, şi la art. (2) din Regulamentul
Parlamentului European si al Consiliului (CE) nr. 1/2005."
3. La articolul 3,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Animalele din speciile bovine şi suine la care
face referire prezenta normă sanitară veterinară trebuie:
a) să fie supuse:
(i) unui control al identităţii;
(ii) unei inspecţii clinice efectuate de un medic
veterinar oficial într-o perioadă de 24 de ore înainte de plecare şi să nu
prezinte niciun semn clinic de boală;
b) să nu fi fost obţinute dintr-o exploataţie sau
dintr-o zonă care, din motive de sănătate, este supusă prohibiţiei sau
restricţiei ce afectează specia în cauză, în concordanţă cu legislaţia comunitară şi/sau cu cea naţională;
c) să fie identificate în concordanţă cu Norma
sanitară veterinară aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor,
apelor şi mediului nr. 170/2004, ce transpune în legislaţia naţională Directiva
Consiliului 92/102/CEE, în cazul suinelor, şi în concordanţă cu Norma sanitară
veterinară privind sistemul de identificare şi înregistrare a bovinelor,
corelat cu etichetarea cărnii de bovine şi a produselor din carne de bovine, aprobată prin Ordinul
ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 345/2002, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 3 decembrie 2002, ce transpune în legislaţia naţională
Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.760/2000, în
cazul bovinelor;
d) să nu fie animale care urmează să fie tăiate şi să
nu fie restricţionate în baza unui program de eradicare a unei boli contagioase
sau infecţioase dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-o regiune a
sa;
e) să fie conforme cu prevederile art. 4 şi 5 din
prezenta normă sanitară veterinară."
4. La articolul 4,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Animalele din speciile bovine şi suine la care
face referire prezenta normă
sanitară veterinară trebuie să fie transportate în mijloace de transport care
îndeplinesc cerinţele Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului
(CE) nr. 1/2005 şi cerinţele art. 12."
5. La articolul 4,
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Regulile pentru aprobarea locurilor în care poate
fi efectuată curăţarea şi dezinfecţia mijloacelor de
transport pentru animale vor fi determinate în concordanţă cu procedura
comunitară."
6. La articolul 6
alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) să fi rămas într-o singură exploataţie de origine
pentru o perioadă de 30 de zile înainte de încărcare sau de la fătarea în
exploataţia de origine, atunci când animalele au vârsta mai mică de 30 de zile. Medicul veterinar
oficial trebuie, pe baza identificării oficiale prevăzute la art. 3 alin. (2)
lit. c) din prezenta normă sanitară veterinară şi a evidenţelor oficiale, să
fie convins că animalele au respectat această condiţie şi, suplimentar, că
animalele au fost originare din Comunitatea Europeană sau că au fost importate
dintr-o ţară terţă în concordanţă cu legislaţia comunitară privind sănătatea
animală. Totuşi, în cazul animalelor care tranzitează printr-un centru de
colectare aprobat din statul membru al Uniunii Europene sau din România,
perioada în timpul căreia colectarea acestor animale are loc în afara
exploataţiei de origine nu va depăşi 6 zile."
7. La articolul 6 alineatul (2), litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) în cazul animalelor necastrate care provin
dintr-un efectiv de bovine oficial liber de bruceloza şi sunt în vârstă de
peste 12 luni, să fie avut un titru brucelic mai mic de 30 de unităţi
internaţionale (UI) aglutinare/ml în momentul testării prin testul de seroaglutinare (sau orice test aprobat de Comitetul Veterinar
Permanent, în urma adoptării protocoalelor relevante),
efectuat în cursul a 30 de zile înaintea părăsirii efectivului
de origine şi respectând prevederile din anexa nr. 3 la prezenta normă sanitară
veterinară. Acest test de seroaglutinare (sau orice test aprobat de Comitetul
Veterinar Permanent, în urma adoptării protocoalelor relevante) nu este
solicitat dacă animalele sunt originare din România, un stat membru al Uniunii
Europene sau din teritorii ale acestora, recunoscute ca oficial libere de
bruceloză, ori dintr-un stat membru
al Uniunii Europene sau parte a acestuia cu o reţea de supraveghere aprobată."
8. La articolul 8,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) România va trimite la Comisia Europeană, până la data de 31 mai a fiecărui an, detalii
despre apariţia pe teritoriul său, în anul calendaristic anterior, a bolilor enumerate în partea I din anexa
nr. 5 la prezenta normă sanitară veterinară şi a oricăror alte boli pentru care
există garanţii suplimentare prevăzute
de legislaţia comunitară, incluzând detalii ale programelor operaţionale de
monitorizare şi de eradicare a acestor boli. Aceste informaţii trebuie să se
bazeze pe criterii uniforme ce vor fi stabilite conform
procedurii comunitare."
9. La articolul 9,
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor
poate suspenda sau retrage aprobarea în cazul eşecului de a se conforma
prevederilor acestui articol, altor prevederi corespunzătoare ale prezentei
norme sanitare veterinare sau Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1/2005 ori
ale legislaţiei veterinare comunitare
menţionate la cap. 1 al anexei nr. 1 la norma sanitară veterinară aprobată prin
Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 580/2002, ce
transpune în legislaţia naţionala Directiva Consiliului 90/425/CEE. Aprobarea
poate fi reacordată atunci când Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor este convinsă că centrul de colectare este în
deplină conformitate cu toate prevederile corespunzătoare ale prezentului
alineat."
10. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Autoritatea Naţională Sanitară
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor trebuie să se asigure ca
transportatorii întrunesc următoarele condiţii suplimentare:
a) pentru transportul animalelor aceştia trebuie să
folosească mijloace de transport care sunt:
(i) construite în aşa fel încât fecalele animalelor,
aşternutul sau furajele să nu se poată scurge ori sa cadă din vehicul;
(ii) curăţate şi dezinfectate imediat după fiecare
operaţiune de transport de animale sau de orice produs care ar putea afecta
starea de sănătate a animalelor şi, dacă este necesar, înaintea oricărei noi
încărcări de animale folosindu-se dezinfectante oficial autorizate de
autoritatea competentă;
b) ei trebuie fie:
(i) să aibă mijloace corespunzătoare de curăţare şi
dezinfecţie aprobate de autoritatea competenta, incluzând mijloace de stocare a
aşternutului şi gunoiului;
(ii) să furnizeze documente prin care se dovedeşte că
aceste operaţiuni sunt efectuate de către o parte terţă aprobata de autoritatea
competentă.
(2) Transportatorul trebuie să se asigure că pentru
fiecare vehicul utilizat pentru transportul animalelor este ţinut un registru
care se păstrează o perioadă minimă de 3 ani, conţinând cel puţin următoarele
informaţii:
a) locurile şi datele de preluare, numele sau
denumirea comercială şi adresa exploataţiei sau a
centrului de colectare de unde sunt preluate animalele;
b) locurile şi datele de livrare, numele sau
denumirea comercială şi adresa destinatarului (destinatarilor);
c) specia şi numărul de animale transportate;
d) data şi locul dezinfecţiei;
e) detalii ale documentaţiei
de însoţire incluzând numărul etc;
f) durata prevăzută a fiecărui transport.
(3) Transportatorii trebuie să se asigure că lotul
sau animalele nu vin în contact, în niciun moment între părăsirea
exploatatiilor sau a centrului de colectare de origine şi sosirea la
destinaţie, cu animale care au un status de sănătate inferior.
(4) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru
Siguranţa Alimentelor trebuie să se asigure că transportatorii respecta
dispoziţiile înscrise în prezentul articol, precum şi în relaţie cu
documentaţia corespunzătoare care trebuie să însoţească animalele.
(5) Prezentul articol nu se aplică persoanelor care
transportă animale până la o distanţă de maximum 65 km, calculată de la locul
de plecare la locul de destinaţie.
(6) In cazul eşecului de a se conforma cu prevederile
prezentului articol, dispoziţiile referitoare la nereguli şi notificarea neregulilor
prevăzute la art. 26 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2005 se aplică în
acelaşi mod în legătură cu sănătatea animalelor."
11. La articolul 12 alineatul (7) litera C, punctul
(IV) va avea următorul cuprins:
„(IV) Aceste informaţii
particulare vor fi ţinute în baza de date 3 ani consecutivi de la moartea
animalului din specia bovine sau 3 ani consecutivi din momentul înregistrării,
în cazul evidenţelor pentru suine. Totuşi, numai prevederile pct. (II), (III) şi (IV)
trebuie aplicate animalelor din specia suine. Pentru a
se asigura funcţionarea bazei de date computerizate nationale cu privire la suine, trebuie adoptate reguli
corespunzătoare de aplicare, incluzând informaţiile pe care trebuie să le
conţină baza naţională de date, în conformitate cu procedura comunitară."
12. La articolul 13
alineatul (3) litera c), punctul (i) va avea următorul cuprins:
„(i) în concordantă cu Regulamentul Parlamentului
European şi al Consiliului (CE) nr. 853/2004."
13. La articolul 13
alineatul (3) litera c), punctul (ii) va avea următorul cuprins:
„(ii) în concordanţă cu Regulamentul Parlamentului
European şi al Consiliului (CE) nr. 1.774/2002, atunci când statusul de
sănătate al animalelor nu poate fi stabilit sau atunci când ele pot constitui
un risc pentru sănătatea animalelor sau sănătatea publică. Totuşi, atunci când
trebuie să se aplice prevederile normei sanitare
veterinare menţionate, poate fi acordată o perioadă de
reglementare proprietarului sau agentului său înainte să fie invocată
posibilitatea finală. In acest caz se aplică prevederile alin. (3)."
14. La articolul 13,
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) In concordanţă cu prevederile stabilite de Norma sanitară veterinară privind asistenţa
mutuală între autorităţile administrative ale statelor membre ale Uniunii
Europene şi cooperarea acestora cu Comisia Europeană în scopul asigurării
aplicării corecte a legislaţiei din domeniile veterinar şi zootehnic, aprobat
prin Ordinul preşedintelui
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr.
41/2006, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 202 din 3
martie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva Consiliului 89/608,
statele membre ale Uniunii Europene şi România trebuie să îşi acorde asistenţă
mutuală în aplicarea prezentei norme sanitare veterinare, pentru a se asigura,
în special, conformitatea cu prevederile stabilite în
prezentul articol."
15. La anexa nr. 1 partea I punctul 3A, litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) totuşi prin derogare de la cerinţele lit. (c),
dacă în România autoritatea competentă efectuează testări de rutină în
efective, utilizând testul comparativ de tuberculinare descris în anexa nr. 2
la prezenta normă sanitară veterinară, şi în cazul unui efectiv în care nu au
fost depistate animale care au reacţionat pozitiv confirmate de cel puţin 3
ani, autoritatea competentă poate decide să nu restricţioneze mişcarea altor
animale din efectiv, cu condiţia ca statusul oricăror animale care au
reacţionat neconcludent să fie clarificat printr-un test ulterior, efectuat
după 42 de zile, şi ca niciunui animal din exploataţie să nu i se permită să
ia parte la comerţul intracomunitar
până ce statusul animalelor care au reacţionat neconcludent nu a fost rezolvat.
Dacă la acest test ulterior oricare animal fie reacţionează pozitiv, fie
continuă să dea reacţie neconcludentă,
atunci se aplică condiţiile lit. (b). Dacă prezenţa bolii este ulterior
confirmată, trebuie identificate şi testate toate animalele care părăsesc
exploataţia, din momentul ultimei testări negative a efectivului."
16. La anexa nr. 1 partea a
II-a punctul 1, litera (d) va avea următorul cuprins:
„(d) orice animal din specia bovine intrat în efectiv
provine dintr-un efectiv cu status oficial indemn de
bruceloză şi, în cazul bovinelor de vârstă mai mare de 12 luni, a relevat un
titru brucellic mai mic de 30 UI de aglutinare/ml la un test de seroaglutinare efectuat în concordanţă cu
anexa nr. 3 la prezenta normă sanitară veterinară sau a reacţionat negativ la
orice alt test aprobat în concordanţă cu procedura comunitară, în cursul a 30 de zile anterioare sau a 30 de
zile după data introducerii în efectiv. In cel din urmă caz animalul/animalele
trebuie izolat/izolate fizic de celelalte animale din efectiv, astfel încât să
se evite contactul direct sau indirect cu celelalte animale, până când se
dovedeşte/dovedesc a fi negativ/negative."
17. La anexa nr. 1 partea a
II-a punctul 2, litera (b) va avea următorul cuprins:
„(b) toate animalele din specia bovine care intră în efectiv provin din efective cu status oficial
indemn de bruceloză şi, în cazul bovinelor de vârstă mai mare de 12 luni, au indicat un titru brucellic mai mic de 30 UI de
aglutinare/ml la un test de seroaglutinare efectuat în
concordanţă cu anexa nr. 3 la prezenta normă sanitară veterinară sau au
reacţionat negativ la orice alt test aprobat în concordanţă cu procedura comunitară, în cursul a 30 de
zile anterioare sau a 30 de zile după data introducerii lor în efectiv. In cel
din urmă caz animalul/animalele trebuie izolat/izolate fizic de celelalte
animale din efectiv, astfel încât să se evite contactul direct sau indirect cu celelalte animale până când
se dovedeşte/dovedesc negativ/negative. Totuşi, testul descris la pct. 2
subpct. (b) nu trebuie să fie solicitat României sau pentru regiuni ale
României în care procentajul efectivelor de bovine infectate cu bruceloză nu a
depăşit 0,2% de cel puţin 2 ani şi în care animalul provine dintr-un efectiv de
bovine oficial indemn de bruceloză din interiorul regiunii respective şi nu a
venit în contact, în timpul transportului, cu bovine de status inferior;".
18. La anexa nr. 1 partea a
II-a punctul 2, litera (c) va avea următorul cuprins:
„(c) fără a se prejudicia prevederile lit. (b),
bovinele provenite dintr-un efectiv indemn de bruceloză pot fi introduse
într-un efectiv oficial indemn de bruceloză dacă au vârsta de cel puţin 18 luni
şi, dacă au fost vaccinate împotriva brucelozei, vaccinarea a fost efectuată cu
mai mult de un an în urmă.
Asemenea animale trebuie să fi
prezentat, în cele 30 de zile anterioare introducerii, un titru brucellic mai
mic de 30 UI de aglutinare/ml şi un rezultat negativ la o reacţie de fixare a
complementului sau la orice alt test aprobat în concordanţă cu procedura
comunitară.
Dacă totuşi o femelă din specia bovine dintr-un efectiv
indemn de bruceloză este introdusă într-un efectiv oficial indemn de bruceloză,
în baza prevederilor paragrafului
de mai sus, acel efectiv va fi considerat indemn de bruceloză pentru 2 ani de la data la care a fost introdus ultimul animal vaccinat."
19. La anexa nr. 1 partea
a II-a punctul 3A, litera (b) va avea următorul cuprins:
„(b) un rezultat negativ la orice altă combinaţie de
teste aprobată, în acest scop, în baza procedurii comunitare."
20. La anexa nr. 1 partea
a II-a punctul 4 (i), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) cu alte vaccinuri aprobate în baza procedurii
comunitare."
21. La anexa nr. 1 partea
a II-a, punctul 6A va avea următorul cuprins:
„6A. Statusul de indemn de bruceloză
al unui efectiv trebuie suspendat dacă:
(a) condiţiile specificate la pct. 4 şi 5 nu au fost
respectate;
(b) ca rezultat al testelor de laborator sau al
investigaţiilor clinice, una sau mai multe bovine de vârstă mai mare de 30 de
luni este/sunt suspectată/suspectate de bruceloză, iar animalul/animalele
suspect/suspecte a/au fost tăiat/tăiate sau izolat/izolate astfel încât să se
evite orice contact direct sau indirect cu alte animale.
Atunci când animalul a fost izolat, el poate fi
reintrodus în efectiv şi statusul efectivului poate fi
restabilit, dacă prezintă ulterior un titru mai mic de 30 UI de aglutinare/ml
la reacţia de seroaglutinare şi a avut un rezultat negativ la o reacţie de
fixare a complementului sau la alt test aprobat în baza procedurii comunitare.
Atunci când animalele au fost tăiate şi nu mai sunt
disponibile pentru testare, suspendarea poate fi ridicată dacă două reacţii de
seroaglutinare efectuate în concordanţă cu anexa nr. 3 la prezenta normă
sanitară veterinară la toate bovinele din exploataţie de vârstă mai mare de 12
luni indică un titru mai mic de 30 UI de aglutinare/ml. Primul test trebuie efectuat la cel puţin 30 de zile
după eliminarea animalului, iar al doilea cu cel puţin 60 de zile mai târziu.
Dacă animalele care trebuie testate, menţionate în cele
două subparagrafe anterioare, au vârstă mai mică de 30 de luni şi au fost
vaccinate cu vaccin viu tulpina 19, ele pot fi considerate negative dacă la
testul de seroaglutinare au un rezultat mai mare de 30 UI, dar mai mic de 80 UI
de aglutinare/ml, cu condiţia ca la reacţia de fixare a complementului să aibă un rezultat mai
mic de 30 de unităţi CEE în cazul femelelor vaccinate cu mai puţin de 12 luni
înainte sau rezultate mai mici de 20 de unităţi CEE în toate celelalte cazuri."
22. La anexa nr. 1 partea
a II-a, punctul 7 va avea următorul cuprins:
„7. România sau o parte a României poate fi declarată
oficial indemnă de bruceloză în concordanţă cu procedura comunitară, dacă
îndeplineşte următoarele condiţii:
(a) niciun caz de avort
datorat infecţiei cu Brucella şi nicio cultură de Brucella abortus nu au fost înregistrate de cel puţin 3 ani şi cel puţin 99,8% din
efective au obţinut statusul de efectiv oficial indemn de bruceloză, calcularea
acestui procent fiind făcută la data de 31 decembrie a fiecărui an
calendaristic. Totuşi, atunci când autoritatea competentă adoptă o politică de
tăiere a întregului efectiv, incidentele izolate indicate de ancheta epidemiologică ca fiind datorate
introducerii de animale din afara României sau a unei părţi a României şi
efectivele al căror status oficial indemn de bruceloză a fost suspendat sau
retras din alte motive decât suspiciunea de boală trebuie să fie omise de la
scopul calculelor de mai sus, cu condiţia ca Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor să facă o înregistrare anuală a acestora şi să o trimită Comisiei
Europene, în concordanţă cu art. 8 alin. (2) din norma sanitară veterinară; şi
(b) fiecare bovină este identificată în concordanţă
cu legislaţia comunitară;
(c) notificarea cazurilor de avort este obligatorie şi
ele sunt investigate de către autoritatea competentă."
23. La anexa nr. 1 partea
a II-a, punctul 9 va avea următorul cuprins:
„9. România sau o regiune a României, declarată oficial
indemnă de bruceloză, trebuie
să raporteze Comisiei Europene apariţia tuturor cazurilor de bruceloză. Dacă
există dovezi ale unei schimbări semnificative a situaţiei în ceea ce priveşte tuberculoza în România sau o parte a României, care a fost recunoscută ca indemnă oficial de tuberculoză, Comisia Europeană, în
concordanţă cu procedura comunitară, poate lua o decizie de suspendare sau
revocare a statutului până când sunt îndeplinite cerinţele deciziei."
24. La anexa nr. 1 partea a II-a, punctul 10 va avea următorul cuprins:
„10. In scopul secţiunii II, un
testserologic înseamnă reacţie de
seroaglutihare, un test cu antigen brucella tamponat, o reacţie de fixare a
complementului, un test de aglutinare
a plasmei, un test inelar pe plasmă, un test de microaglutinare sau test ELISA
individual efectuat pe probe de sânge, în concordanţă cu anexa nr. 3. Orice alt
test de diagnostic aprobat în conformitate cu procedura comunitară şi descris
în anexa nr. 3 va fi de asemenea acceptat în scopurile prevăzute în secţiunea
II. Un test pe probe de lapte înseamnă un test inelar efectuat pe probe de lapte sau un test
ELISA efectuat pe probe de lapte, în concordanţă cu anexa nr. 3."
25. La anexa nr. 2,
punctul 2.2.5.3.4 va avea următorul cuprins:
„2.2.5.3.4. Acolo unde
legislaţia comunitară impune ca animalele să fie supuse unui test intradermal
înaintea unei deplasări, testul trebuie să fie interpretat astfel încât niciun
animal care prezintă o îngroşare a pliului pielii mai mare de 2 mm sau prezintă
semne clinice să nu facă obiectul comerţului intracomunitar."
26. La anexa nr. 2,
punctul 4 va avea următorul cuprins:
„4. Institute de stat şi laboratoare naţionale de
referinţă
4.1. Sarcini şi responsabilităţi: institutele de stat
şi laboratoarele naţionale de referinţă sunt responsabile pentru testele
oficiale de tuberculinare sau reactivi menţionate la pct. 2 şi 3 din fiecare ţară pentru a se asigura că
fiecare dintre aceste tuberculinări sau reagenţi sunt adecvaţi în raport cu
standardele menţionate anterior.
4.2. Lista institutelor şi
laboratoarelor naţionale de referinţă România:
a) Institutul pentru Diagnostic şi Sănătate Animală;
b) Institutul pentru Control al Produselor Biologice
şi al Medicamentelor de Uz Veterinar."
27. La anexa nr. 3, punctul 2.1.5 va avea următorul cuprins:
„2.1.5. Serurile OIEISS, OIEELISAwpSS, OIEELISAspSS,
OIEELISANSS sunt etaloane primare
internaţionale de la care etaloanele secundare naţionale (etaloanele de lucru) trebuie stabilite
pentru fiecare ţară."
28. La anexa nr. 3, punctul 2.2.2.2 va avea următorul cuprins:
„2.2.2.2. Standardizarea procedurii de test pentru
eşantioane de ser în amestec:
a) o prediluţie de ser OIEISS de 1/150 sau o
prediluţie de ser OIEELISAwpSS de 1/2 ori o prediluţie de ser OIEELISAspSS de
1/16, realizată într-un ser negativ (sau într-un amestec de seruri negative) şi
apoi diluată în ser negativ,
în funcţie de numărul de eşantioane ce alcătuiesc amestecul, trebuie să producă
o reacţie pozitivă;
b) un ser OIEELISANSS
trebuie să producă în toate cazurile reacţie negativă;
c) testul trebuie să fie în măsură să detecteze
prezenţa infecţiei la un singur animal dintr-un grup de animale ale căror
eşantioane de ser au fost puse în comun."
29. La anexa nr. 3, după
punctul 2.2.2.2 se va introduce punctul 2.2.2.3 cu următorul cuprins:
„2.2.2.3. Standardizarea procedurii de test pentru
eşantioane de lapte sau zer în amestec:
a) o prediluţie de ser OIEISS de 1/1.000 sau o
prediluţie de ser OIEELISAwpSS de 1/16 ori o prediluţie de ser OIEELISAspSS de
1/125, realizată într-un ser negativ (sau într-un amestec de seruri negative)
şi diluată apoi 1/10 într-un lapte negativ, trebuie să producă o reacţie
pozitivă;
b) un ser OIEELISANSS diluat 1/10 într-un lapte negativ trebuie să producă în toate
cazurile reacţie negativă;
c) testul trebuie să fie în măsură să detecteze
prezenţa infecţiei la un singur animal dintr-un grup de animale ale căror
eşantioane de lapte sau zer au fost puse în comun."
30. La anexa nr. 3,
punctul 2.2.3.3 va avea următorul cuprins:
„2.2.3.3. Când testele ELISA
sunt folosite pentru confirmarea rezultatelor în conformitate cu art. 6 alin.
(1) din norma sanitară veterinară sau pentru stabilirea şi păstrarea statutului
unui efectiv în conformitate cu partea a II-a pct. 10 din anexa nr. 1 la norma
sanitară veterinară, amestecul de eşantioane de seruri trebuie să fie efectuat
astfel încât rezultatele testelor să poată fi indiscutabil raportate fiecărui
animal inclus în amestec. Orice confirmare trebuie efectuată pe eşantioane de
ser luate de la fiecare animal."
31. La anexa nr. 4 capitolul I, litera G va avea următorul cuprins:
„G. Statusul de oficial indemn de leucoză enzootică
bovină al României sau al unei părţi a teritoriului României este suspendat, în
concordanţă cu procedura comunitară, dacă, drept rezultat al investigaţiilor
efectuate în concordanţă cu lit. F a prezentului capitol, există indiciul unei
schimbări semnificative în situaţia privind leucoza enzootică bovină în România sau într-o parte a teritoriului
României, care au fost recunoscute ca fiind oficial indemne de leucoză
enzootică bovină. Statusul de oficial indemn de leucoză enzootică bovină poate
fi restabilit în concordanţă cu procedura comunitară, atunci când sunt
îndeplinite criteriile stabilite prin aceeaşi procedură."
Art. II. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Marian Avram