ORDIN
Nr. 250 din 1 octombrie 2004
privind aprobarea Procedurii de constatare a indeplinirii de catre asociatiile
si federatiile de asociatii de consumatori a conditiilor prevazute de lege
pentru recunoasterea de catre Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 962 din 20 octombrie 2004
Avand in vedere prevederile:
- Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003;
- Hotararii Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor;
- Referatul de aprobare al Comisiei de elaborare a actelor normative din
cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor nr. 1/3.091 din 1
octombrie 2004,
in temeiul art. 4 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 755/2003,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de constatare a indeplinirii de catre asociatiile si
federatiile de asociatii de consumatori a conditiilor prevazute de lege pentru
recunoasterea de catre Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor,
Eduard Gabriel Matei
ANEXA 1
PROCEDURA
de constatare a indeplinirii de catre asociatiile si federatiile de asociatii
de consumatori a conditiilor prevazute de lege pentru recunoasterea de catre
Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica
CAP. 1
Prevederi generale
Prezenta procedura stabileste etapele de parcurs si conditiile specifice ce
trebuiesc indeplinite de asociatiile si federatiile de asociatii de consumatori
pentru ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sa propuna
Guvernului Romaniei recunoasterea acestora ca fiind de utilitate publica.
CAP. 2
Legislatie aplicabila
- Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
- Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2003
- Decretul nr. 31/1954 privind persoanele fizice si persoanele juridice.
CAP. 3
Terminologie
In sensul prezentei proceduri, expresiile urmatoare sunt definite dupa cum
urmeaza:
- asociatiile de consumatori - organizatii neguvernamentale, ca persoane
juridice, conform legii, si care, fara a urmari realizarea de profit pentru
membrii lor, au ca unic scop apararea drepturilor si intereselor legitime ale
membrilor lor sau ale consumatorilor in general;
- federatiile asociatiilor de consumatori - doua sau mai multe asociatii de
consumatori;
- utilitate publica - orice activitate care vizeaza atingerea unor scopuri
benefice in domenii de interes public general si/sau comunitar.
In sensul prezentei proceduri, prin asociatii se intelege atat asociatiile
de consumatori, cat si federatiile de asociatii de consumatori.
CAP. 4
Etape
4.1. Depunerea de catre asociatie a cererii si a dovezilor privind
indeplinirea conditiilor specifice recunoasterii acesteia ca fiind de utilitate
publica
4.1.1. Adresarea cererii:
Persoana sau persoanele imputernicite ale asociatiei sa desfasoare
procedura de obtinere a recunoasterii acesteia ca fiind de utilitate publica
vor adresa o cerere scrisa catre Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor - str. Georges Clemenceau nr. 5, sectorul 1, Bucuresti -,
cuprinzand cel putin urmatoarele elemente:
- denumirea asociatiei si adresa (dupa caz, telefon, fax, e-mail);
- persoana de contact (numele si prenumele, adresa si, dupa caz, telefon,
e-mail).
Persoana de contact trebuie sa transmita catre Autoritatea Nationala pentru
Protectia Consumatorilor, o data cu cererea, si urmatoarele acte:
a) copii de pe actul constitutiv si de pe statutul asociatiei;
b) copie de pe dovada dobandirii personalitatii juridice;
c) dovada privind bonitatea asociatiei, emisa de banca la care are deschis
contul;
d) copie de pe dovada privind situatia juridica a sediului asociatiei;
e) numele si adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea si sediul
persoanelor juridice cu care asociatia colaboreaza in mod frecvent in vederea
realizarii obiectului sau de activitate, pentru care aceasta solicita
recunoasterea statutului de utilitate publica.
4.1.2. Depunerea dovezilor privind indeplinirea conditiilor recunoasterii
asociatiei ca fiind de utilitate publica:
1. procesele-verbale ale sedintelor adunarii generale a membrilor
asociatiei pe cel putin 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind
recunoasterea statutului de utilitate publica;
2. rapoartele de activitate ale consiliului director al asociatiei pe cel
putin 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoasterea statutului
de utilitate publica;
3. rapoartele comisiei de cenzori pe cel putin 3 ani anteriori datei
depunerii cererii privind recunoasterea statutului de utilitate publica;
4. raport de activitate al asociatiei, din care sa rezulte desfasurarea
unei activitati anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori
proiecte specifice scopului, si realizarea majoritatii obiectivelor stabilite;
5. situatiile financiare anuale si bugetele de venituri si cheltuieli pe
ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii privind recunoasterea
statutului de utilitate publica;
6. documentele care atesta parteneriatul cu alte asociatii, fundatii,
institutii publice etc.;
7. certificatele constatatoare privind indeplinirea obligatiilor exigibile
de plata a impozitelor si taxelor catre stat, inclusiv a celor locale, precum
si a contributiilor pentru asigurarile sociale de stat, asigurarile sociale de
sanatate, asigurarile de somaj (formularele-tip eliberate de autoritatile
competente);
8. valoarea activului patrimonial la momentul constituirii asociatiei si
valoarea patrimoniului pe fiecare an dintre cei 3 ani anteriori depunerii
cererii privind recunoasterea statutului de utilitate publica.
4.1.3. Declaratii:
- declaratia pe propria raspundere a presedintelui, cunoscand prevederile
art. 292 din Codul penal cu privire la falsul in declaratii, privind
veridicitatea informatiilor cuprinse in raport, faptul ca organizatia nu a
desfasurat activitati ilicite ori contrare ordinii publice sau bunelor moravuri
si ca nu are sume neachitate la scadenta catre persoanele fizice ori juridice;
- in cazul federatiilor care solicita recunoasterea ca fiind de utilitate
publica, dovada ca cel putin doua treimi din numarul asociatiilor care o
alcatuiesc sunt de utilitate publica.
4.1.4. Verificarea documentelor depuse de asociatie
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor - Directia integrare
europeana, strategii, parteneriat, relatii externe, prin Compartimentul
parteneriat, verifica depunerea intregii documentatii a asociatiei, conform
pct. 4.1.1. si 4.1.2. din prezenta procedura.
In cazul in care se constata ca documentatia este incompleta sau neclara,
se solicita persoanei imputernicite date si documente suplimentare.
Pana la primirea datelor si documentelor suplimentare solicitate de
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, actiunea de examinare a
documentatiei asociatiei se suspenda.
4.2. Examinarea cererii si indeplinirea conditiilor
4.2.1. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor - Directia
integrare europeana, strategii, parteneriat, relatii externe, prin
Compartimentul parteneriat, examineaza, in termen de 60 de zile, cererea si
indeplinirea cumulativa a conditiilor obligatorii prevazute in anexa care face
parte integranta din prezenta procedura, inclusiv prin solicitarea de
informatii de la persoanele fizice sau de la persoanele juridice cu care
asociatia colaboreaza in mod frecvent.
4.3. Intocmirea raportului ca urmare a examinarii documentatiei
4.3.1. In cazul in care sunt indeplinite cumulativ conditiile specifice,
Directia integrare europeana, strategii, parteneriat, relatii externe, prin
Compartimentul parteneriat, intocmeste un raport favorabil privind
recunoasterea asociatiei ca fiind de utilitate publica, care, dupa ce este
avizat de Serviciul juridic si audit public intern, va fi prezentat conducerii
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, in vederea aprobarii. In
acest caz Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor va propune
Guvernului Romaniei recunoasterea.
4.3.2. In cazul in care nu sunt indeplinite cumulativ conditiile specifice,
Directia integrare europeana, strategii, parteneriat, relatii externe, prin
Compartimentul parteneriat, intocmeste un raspuns motivat, care, dupa ce este
avizat de Serviciul juridic si audit public intern si prezentat conducerii
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, va fi transmis
persoanelor juridice solicitante, in termen de 30 de zile de la luarea
deciziei.
4.3.3. In conformitate cu art. 40 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, in cel mult 90 de zile de la data
depunerii cererii va fi inaintata propunerea de recunoastere a statutului de
utilitate publica, impreuna cu toata documentatia necesara luarii deciziei,
catre Guvernul Romaniei, in vederea finalizarii deciziei de recunoastere a
acestui statut. Daca propunerea se respinge, solutia va fi comunicata
asociatiei de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, in
termen de 120 de zile de la depunerea cererii si a documentelor necesare luarii
deciziei.
ANEXA 1
la procedura
CONDITII OBLIGATORII
pentru recunoasterea de catre Guvernul Romaniei a asociatiilor de consumatori
ca fiind de utilitate publica
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Indeplinirea criteriului
B - Indeplinirea conditiei
________________________________________________________________________________
Nr. Conditia generala Criteriile specifice Documentul ce A
B
crt. obligatorie se analizeaza
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
5
________________________________________________________________________________
A. Asociatia isi Asociatia are ca unic scop Statutul si actul
desfasoara apararea drepturilor si constitutiv ale
activitatea in intereselor legitime ale asociatiei
interes general membrilor sai sau ale
sau comunitar, consumatorilor in general.
dupa caz.
________________________________________________________
Asociatia nu urmareste
realizarea de profit pentru
membrii sai.
________________________________________________________
Asociatia este constituita ca
organizatie neguvernamentala.
________________________________________________________
Asociatia se afla in evidenta
Autoritatii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor.
________________________________________________________
Denumirea asociatiei sa nu
contina sintagme sau cuvinte
specifice unor autoritati
publice, de natura sa produca
confuzie cu titulatura acestora
(de exemplu, Asociatia
Nationala pentru Protectia
Consumatorilor - ANPC).
________________________________________________________
Personalul de conducere si
salariatii organelor de
specialitate ale administratiei
publice, precum si ale
serviciilor publice
descentralizate ale ministerelor
sau ale altor autoritati, cu
atributii pe linia protectiei
consumatorilor, sa nu detina
functii in organele de conducere
ale asociatiei.
________________________________________________________________________________
B. Asociatia Adunarea generala a asociatiei Procesul-verbal
functioneaza de de consumatori s-a intrunit cel al intrunirii
cel putin 3 ani, putin o data pe an in cei 3 ani adunarii generale
anterior datei anteriori depunerii cererii. a asociatiei
depunerii cererii.
________________________________________________________
Rapoartele de activitate ale Rapoartele de
consiliului director, prezentate activitate ale
adunarii generale a asociatiei consiliului
pe cei 3 ani anteriori depunerii director si
cererii cenzorului sau
ale comisiei de
cenzori
________________________________________________________
Rapoartele cenzorului sau ale
comisiei de cenzori a
asociatiei, care au fost
prezentate adunarii generale pe
cei 3 ani anteriori depunerii
cererii.
________________________________________________________
Plata impozitelor, taxelor, Certificatele
contributiilor bugetare catre constatatoare
stat, inclusiv a celor locale, privind
precum si a contributiilor indeplinirea
pentru asigurarile sociale de obligatiilor
stat, asigurarile sociale de exigibile de plata
sanatate, asigurarile de somaj a impozitelor si
pe cei 3 ani anteriori depunerii taxelor catre stat,
cererii inclusiv a celor
locale, precum si a
contributiilor
pentru asigurarile
sociale de stat,
asigurarile sociale
de sanatate,
asigurarile de
somaj
(formularele-tip
eliberate de
autoritatile
competente)
________________________________________________________
Dispune de un sediu si de Situatia juridica
dotari materiale care asigura a sediului
functionarea asociatiei in asociatiei
interes general sau comunitar.
________________________________________________________
Durata de functionare a Actul constitutiv
asociatiei este nelimitata. al asociatiei
________________________________________________________
Are capacitatea de Dovada privind
autofinantare. bonitatea
asociatiei
________________________________________________________________________________
C. Asociatia a Solicitarea luarii de masuri de Statutul si actul
realizat catre autoritatile competente constitutiv ale
majoritatea pentru oprirea productiei sau asociatiei
obiectivelor retragerea de pe piata a Raportul de
stabilite. produselor ori serviciilor care activitate
nu asigura nivelul calitativ
prescris in documentele
stabilite de lege sau care pun
in pericol viata, sanatatea ori
securitatea consumatorilor.
________________________________________________________
Desfasurarea de activitati de
informare, educare si consiliere
a consumatorilor asupra
caracteristicilor esentiale ale
produselor si serviciilor.
________________________________________________________
Solicitarea si obtinerea unor
informatii asupra pretului si
caracteristicilor calitative ale
produselor sau serviciilor de
natura sa ii ajute pe
consumatori la luarea unei
decizii asupra achizitionarii
acestora.
________________________________________________________
Informarea opiniei publice prin
mass-media asupra deficientelor
de calitate ale produselor si
serviciilor, precum si asupra
consecintelor vatamatoare ale
acestora pentru consumatori
________________________________________________________
Apararea drepturilor si
intereselor legitime ale
consumatorilor, inclusiv prin
introducerea de actiuni in
justitie
Solicitarea serviciilor sau
organelor administratiei
publice, efectuarea de analize
si incercari ale produselor
destinate consumatorilor si
publicarea rezultatelor
________________________________________________________
Alte obiective specifice
apararii drepturilor si
intereselor consumatorilor
________________________________________________________________________________
D. Prezentarea Obiectivele proiectului/ Raportul de
raportului de programului sunt din domeniul activitate
activitate, din apararii drepturilor si Situatiile
care sa rezulte intereselor legitime ale financiare anuale
desfasurarea unei consumatorilor. si bugetele de
activitati venituri si
anterioare cheltuieli ale
semnificative, asociatiei
prin derularea
________________________________________________________
unor programe ori Atingerea obiectivelor definite
proiecte specifice in proiect/program; adecvarea
scopului sau, metodei de evaluare care sa
insotit de permita verificarea atingerii
situatiile obiectivelor definite ale
financiare proiectului/programului.
anuale si de ________________________________________________________
bugetele de Proiectul/programul a
venituri si identificat necesitatile si
cheltuieli pe constrangerile grupului-tinta
ultimii 3 ani de consumatori.
anteriori datei ________________________________________________________
depunerii cererii. Calificarea si experienta
personalului asociatiei implicat
in realizarea
proiectului/programului
________________________________________________________
Numarul de beneficiari directi
si indirecti ai proiectului/
programului este semnificativ.
________________________________________________________
Nivelul difuzarii rezultatelor
proiectului/programului
________________________________________________________
Proiectul/programul este
relevant pentru comunitate
(grupul-tinta) si pentru
obiectivele asociatiei.
________________________________________________________
Impactul proiectului/programului
asupra comunitatii
(grupului-tinta) este
semnificativ.
________________________________________________________
Nivelul cooperarii cu alte
organizatii neguvernamentale in
realizarea
proiectului/programului
________________________________________________________
Efectele multiplicatoare ale
proiectului/programului sunt
semnificative
________________________________________________________
Asigurarea continuitatii
activitatii de aparare a
drepturilor si intereselor
legitime ale consumatorilor in
urma derularii
proiectului/programului
________________________________________________________
Avizul administratiei financiare Situatiile
pentru situatiile financiare si financiare anuale
bugetele de venituri si si bugetele de
cheltuieli ale asociatiei venituri si
cheltuieli pe
ultimii 3 ani
anteriori datei
depunerii cererii
________________________________________________________________________________
E. Valoarea activului Activul patrimonial
patrimonial pe initial
fiecare dintre cei Activul patrimonial
3 ani anteriori pe fiecare dintre
este cel putin cei 3 ani anteriori
egala cu valoarea
patrimoniului
initial.
________________________________________________________________________________