Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1857 din 1 noiembrie 2007

privind aprobarea Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare

ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 785 din 20 noiembrie 2007



In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 1473 alin. (9) al titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 85 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică începând cu deconturile aferente lunii noiembrie 2007.

Art. 3. - Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aferente lunilor anterioare celei prevăzute la art. 2 se soluţionează potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 967/2005, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 4. - Prevederile cap. III din Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, referitoare la contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt definiţi potrivit reglementărilor legale în vigoare, se aplică începând cu deconturile cu sume negative cu opţiune de rambursare aferente lunii ianuarie 2008.

Art. 5. - (1) Prevederile cap. III din Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, referitoare la persoanele impozabile care desfăşoară activitate de export, se aplică numai pentru deconturile aferente anului 2007 depuse de aceste persoane.

(2) Prevederile cap. III din Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, referitoare la persoanele impozabile care desfăşoară activitate de export, se aplică şi pentru deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aferente anului 2007 depuse de contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt definiţi potrivit reglementărilor legale în vigoare.

Art. 6. - In înţelesul prezentului ordin, prin persoană impozabilă se înţelege persoana impozabilă în sensul taxei pe valoarea adăugată, astfel cum este aceasta definită la art. 1251 alin. (1) pct. 18 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, iar prin decont de TVA se înţelege decontul de taxă, astfel cum este acesta definit la art. 1251 alin. (1) pct. 10 din aceeaşi lege.

Art. 7. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată" al Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, iar referirile la normele metodologice reprezintă trimiteri la normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 8. - Prin excepţie de la prevederile art. 3, dispoziţiile prezentului ordin se aplică şi deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse în perioadele anterioare de contribuabilii mari şi de persoanele impozabile care desfăşoară activităţi de export şi rămase nesoluţionate până la data publicării.

Art. 9. - Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală de inspecţie fiscală, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Direcţia generală de tehnologia informaţiei din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Ministrul economiei şi finanţelor,

Varujan Vosganian

METODOLOGIE

de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare

CAPITOLUL I

Depunerea, înregistrarea şi prelucrarea deconturilor de TVA

A. Depunerea şi înregistrarea deconturilor de TVA

1.   Deconturile de TVA se depun de către persoanele impozabile, înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată conform art. 153 din Codul fiscal, la organul fiscal competent, prin poştă sau direct la compartimentul cu atribuţii în gestionarea declaraţiilor fiscale, pe suport electronic, însoţite de două exemplare listate, precum şi prin sistemul electronic naţional, la următoarele termene:

a)  lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare lunii de raportare, de către persoanele impozabile care au realizat în anul anterior o cifră de afaceri mai mare de 100.000 euro;

b) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii trimestrului, de către persoanele impozabile care au realizat în anul anterior o cifră de afaceri de până la 100.000 euro inclusiv;

c) semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii semestrului pentru care se depune decontul de TVA de către persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice;

d)  anual, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor celui pentru care se depune decontul de TVA de către persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice.

2.  Deconturile de TVA primite direct la organul fiscal se înregistrează la Registratura electronică şi se prelucrează imediat, în momentul primirii, în prezenţa persoanei impozabile.

Deconturile de TVA corecte se preiau în baza de date.

In cazul în care, în urma prelucrării deconturilor de TVA, rezultă erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabilă în cazul declaraţiilor fiscale eronate.

3.  Deconturile de TVA primite prin poştă se prelucrează în ziua primirii de la registratură. In cazul în care în urma prelucrării rezultă erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabilă în cazul declaraţiilor fiscale eronate.

Termenul legal de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare care prezintă erori se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data depunerii deconturilor de TVA şi data corectării acestora.

4.  Deconturile de TVA se prelucrează şi se analizează în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal.

5.  Deconturile de TVA depuse la alte termene de declarare decât cele înscrise în vectorul fiscal nu se prelucrează, acestea restituindu-se persoanelor impozabile.

B. Fluxul de prelucrare a deconturilor de TVA

1. După primirea şi procesarea deconturilor de TVA, acestea se grupează pe următoarele categorii:

a) deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plată);

b) deconturi cu sume negative (cu TVA de rambursat), astfel: b1) deconturi cu sume negative cu opţiune de rambursare; b2) deconturi cu sume negative fără opţiune de rambursare (sume ce se reportează în decontul perioadei următoare).

2.  Zilnic, toate deconturile de TVA prelucrate se transmit la compartimentul „Evidenţă pe plătitori", pe baza „Registrului jurnal obligaţii declarate la bugetul de stat" şi a „Notei de predare-primire",  prevăzute de  reglementările privind organizarea evidenţei pe plătitori.

3.  Deconturile cu sume pozitive, precum şi cele cu sume negative fără opţiune de rambursare se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile.

4.  Deconturile cu sume negative cu opţiune de rambursare se înregistrează în evidenţa pe plătitor într-o fişă separată, numită „Sume de rambursat", şi se transmit zilnic, pe baza „Notei de predare-primire", la Compartimentul de analiză a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, în vederea efectuării analizei de risc.

5.  Se supun procedurii de soluţionare numai deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere.

Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi, după expirarea termenului legal de depunere, vor prelua suma negativă în decontul perioadei fiscale următoare.

6.  Solicitările de rambursare se soluţionează, în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal, în termen de maximum 45 de zile calendaristice de la data depunerii decontului cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare.

CAPITOLUL II

Procedura de soluţionare a solicitărilor de rambursare

A. Soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare

1. Compartimentul de analiză de risc, denumit în continuare compartiment de specialitate, va analiza solicitările de rambursare, în vederea soluţionării.

Procedura are ca scop final încadrarea fiecărei persoane impozabile într-o categorie de risc fiscal, în funcţie de comportamentul său fiscal, precum şi în funcţie de riscul pe care aceasta îl prezintă pentru administraţia fiscală.

2.   Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare se soluţionează, în funcţie de gradul de risc fiscal pe care îl prezintă fiecare persoană impozabilă, astfel:

a) în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea deciziei de rambursare a TVA;

b) în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu - cu analiză documentară;

c) în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspecţie fiscală anticipată.

3. Deconturi cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mic

3.1. In cazul deconturilor care prezintă un risc fiscal mic, sistemul va genera în mod automat proiectul deciziei de rambursare a TVA.

3.2.  Proiectul deciziei se întocmeşte în două exemplare, se verifică şi se vizează de şeful compartimentului de specialitate şi se înaintează, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.

4. Deconturi cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mediu

4.1. Dacă decontul cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare se încadrează în categoria de risc fiscal mediu, organul fiscal va proceda la efectuarea analizei documentare.

4.2.  Pentru efectuarea analizei documentare, organul fiscal va comunica în scris persoanei impozabile documentele care trebuie prezentate, data, ora şi locul întâlnirii, precum şi numele şi prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupă de analiză.

Neprezentarea, în termenul stabilit de organul fiscal, a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei documentare atrage încadrarea în gradul de risc fiscal mare şi soluţionarea cu inspecţie fiscală anticipată.

Termenul legal de soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii înştiinţării pentru prezentarea documentelor şi data prezentării documentelor la organul fiscal, potrivit art. 70 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.

4.3. In cazuri temeinic justificate persoana impozabilă poate solicita organului fiscal amânarea termenului de prezentare a documentelor.

In cazul aprobării amânării, termenul legal de soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii înştiinţării pentru prezentarea documentelor şi data prezentării documentelor solicitate pentru efectuarea analizei, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.

4.4. In urma efectuării analizei documentare, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare pentru care au putut fi justificate sumele solicitate la rambursare se aprobă şi se emite proiectul deciziei de rambursare a TVA.

4.5.  Dacă sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul respectiv se încadrează la gradul de risc fiscal mare şi se soluţionează cu inspecţie fiscală anticipată.

5. Deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mare

5.1.  Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală.

5.2.  După efectuarea inspecţiei fiscale compartimentul cu atribuţii în acest domeniu întocmeşte raportul de inspecţie fiscală.

5.3.  In cazul în care TVA deductibilă sau colectată se modifică faţă de sumele înscrise în decontul de TVA, se întocmeşte decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA.

5.4.  In cazul în care cu ocazia inspecţiei fiscale nu sunt stabilite diferenţe faţă de suma solicitată la rambursare, se întocmeşte decizia privind nemodificarea bazei de impunere, iar decizia de rambursare a TVA se emite de către compartimentul de specialitate.

6. Deciziile de rambursare a TVA emise în cazul riscului fiscal mic şi mediu sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală.

B. Procedura de stabilire a gradului de risc fiscal în cazul rambursărilor de taxă pe valoarea adăugată

Procedura prevăzută în acest capitol se aplică pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de persoane impozabile, cu excepţia cazurilor prevăzute la cap. III „Dispoziţii speciale privind soluţionarea solicitărilor de rambursare".

B1. Stabilirea Standardului individual negativ (SIN)

1. Standardul individual negativ (SIN) reprezintă suma maximă a TVA ce poate fi rambursată fără analiză documentară sau inspecţie fiscală anticipată, riscul implicat de această rambursare fiind considerat acceptabil de către administraţia fiscală.

Această sumă este stabilită în condiţii de activitate normală şi continuă a persoanei impozabile, ţinând cont şi de comportamentul său fiscal.

2. SIN-ul se stabileşte semestrial, având în vedere raportările contabile, deconturile de TVA şi modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale în perioada de referinţă, potrivit prevederilor pct. 3 din prezenta secţiune.

3.1.  La data de 5 a lunii februarie se stabileşte SIN-ul pentru semestrul I, avându-se în vedere:

a) perioada de referinţă pentru deconturi de TVA şi modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale - cea aferentă lunilor ianuarie - decembrie din anul precedent (depuse în februarie anul precedent - ianuarie anul curent);

b) raportarea contabilă semestrială din anul precedent.

3.2.  La data de 5 a lunii august se stabileşte SIN-ul pentru semestrul II, avându-se în vedere:

a) perioada de referinţă pentru deconturi de TVA şi modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale - cea aferentă lunilor iulie din anul precedent - iunie din anul curent (depuse în august anul precedent - iulie anul curent);

b) bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere pentru anul precedent.

4. Inainte de stabilirea SIN-ului semestrial, compartimentul de specialitate va solicita în scris compartimentelor de specialitate implicate confirmarea actualizării la zi a tuturor bazelor de date care furnizează informaţii utilizate în aplicarea procedurii.

5.  SIN se stabileşte prin completarea Fişei de calcul al Standardului individual negativ, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.

6. SIN se stabileşte astfel:

6.1. SIN-ul se stabileşte la valoarea de o (1) unitate şi rambursarea se efectuează numai în urma inspecţiei fiscale, în următoarele cazuri:

a) pentru persoanele impozabile care au înscrise fapte în cazierul fiscal;

b)*) pentru persoanele impozabile care au ca obiect principal de activitate şi îşi desfăşoară efectiv activitatea în domeniul:

b.1) producţiei şi/sau comerţului cu ridicata de băuturi alcoolice (cod 159 „Fabricarea băuturilor" şi cod 5134 „Comerţul cu ridicata al băuturilor");

b.2) tutunului (cod 16 „Fabricarea produselor din tutun", cod 5125 „Comerţ cu ridicata al tutunului neprelucrat", cod 5135 „Comerţ cu ridicata al produselor din tutun", cod 5226 „Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun");

b.3) petrolului (cod 232 „Fabricarea produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului", cod 505 „Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule";

b.4) comerţului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 „Comerţ cu ridicata al animalelor vii");

c) pentru persoanele impozabile nou-înfiinţate;

d) pentru persoanele impozabile pentru care nu există toate datele necesare întocmirii Fişei de calcul al Standardului individual negativ;

*) Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007, clasificarea activităţilor prevăzute la lit. b) se actualizează după cum urmează:

b.1) producţiei şi/sau comerţului cu ridicata de băuturi alcoolice (cod 110 „Fabricarea băuturilor" şi cod 4634 „Comerţul cu ridicata al băuturilor");

b.2) tutunului (cod 1200 „Fabricarea produselor din tutun", cod 4621 „Comerţ cu ridicata al cerealelor, seminţelor, furajelor şi tutunului neprelucrat", cod 4635 „Comerţ cu ridicata al produselor din tutun", cod 4726 „Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate");

b.3) petrolului (cod 1920 „Fabricarea produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului", cod 4730 „Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate";

b.4) comerţului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623 „Comerţ cu ridicata al animalelor vii").

e)  pentru persoanele impozabile pentru care SIN-ul este negativ (suma TVA colectată este mai mare decât suma TVA deductibilă în perioada de referinţă);

f) pentru persoanele impozabile care, în decurs de 6 luni, au renunţat de cel puţin două ori la opţiunea de rambursare, după încadrarea la categoria de risc mediu sau mare;

g) pentru persoanele impozabile care nu au niciun salariat;

h) pentru persoanele impozabile care nu au bunuri imobile sau mobile în patrimoniu;

i) pentru persoanele impozabile despre care activitatea de inspecţie fiscală deţine informaţii că prezintă un risc fiscal mare;

j) pentru persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul sau anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice.

6.2. Persoanele impozabile nou-înfiinţate sunt acele persoane impozabile înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în cadrul perioadei de referinţă şi care nu prezintă, la data calculării SIN-ului, 12 perioade de raportare, în cazul celor cu obligaţii declarative lunare, şi 4 perioade de raportare, în cazul celor cu obligaţii declarative trimestriale.

Pentru persoanele impozabile nou-înfiinţate, care prezintă 3 perioade fiscale consecutive deconturi negative cu opţiune de rambursare, soluţionate cu control anticipat şi la care au fost stabilite diferenţe de taxă mai mici de 5% cu ocazia acestor controale, SIN-ul se stabileşte ca medie aritmetică a sumelor aprobate la rambursare prin deconturile respective.

6.3. Pentru celelalte persoane impozabile, SIN-ul este stabilit în două etape:

a1) prima etapă: stabilirea SIN-ului brut

SIN-ul brut se stabileşte ca diferenţă între media TVA-ului deductibil şi media TVA-ului colectat din perioada de referinţă.

Pentru persoanele impozabile pentru care perioada fiscală la TVA este luna sau trimestrul, SIN-ul brut se stabileşte pe lună, respectiv pe trimestru.

a2) a doua etapă: SIN-ul brut se corectează cu indicele de inflaţie şi se ajustează în funcţie de comportamentul fiscal al fiecărei persoane impozabile.

SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.1 se ajustează cu jumătate din indicele de inflaţie realizat la 31 decembrie din anul precedent şi jumătate din indicele de inflaţie prognozat pentru anul curent.

SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.2 se ajustează cu indicele de inflaţie prognozat pentru anul curent.

a2.1) Comportamentul fiscal se stabileşte pe baza unor indicatori relevanţi, cum ar fi: mărimea persoanei impozabile, gradul de conformare fiscală voluntară.

a2.2) SIN-ul final se stabileşte prin corectarea SIN-ului brut cu indicele de inflaţie şi prin ajustarea sumei astfel stabilite, în funcţie de punctajul obţinut pe baza indicatorilor, astfel:

- majorare cu 30%, pentru cei care realizează un punctaj cuprins între 0 - 155 puncte;

- majorare cu 20%, pentru cei care realizează un punctaj cuprins între 156 - 200 puncte;

- majorare cu 10%, pentru cei care realizează un punctaj cuprins între 201 - 250 puncte;

- 0% pentru cei care realizează un punctaj mai mare de 251 puncte.

7. Cazuri de actualizare lunară a SIN-ului

7.1. SIN-ul semestrial stabilit potrivit pct. 3 se actualizează lunar conform pct. 6, până la data de 5 a fiecărei luni, numai pentru persoanele impozabile care se află în una dintre următoarele situaţii:

- li se înscriu fapte în cazierul fiscal;

- prezintă cel puţin două renunţări la opţiunea de rambursare în ultimele 6 luni;

- sunt persoane impozabile nou-înfiinţate şi au beneficiat 3 perioade de raportare consecutive de rambursări cu inspecţie fiscală anticipată şi la care au fost stabilite diferenţe de taxă mai mici de 5%;

- pe baza informaţiilor deţinute, activitatea de inspecţie fiscală le stabileşte risc fiscal mare.

7.2.   Stabilirea riscului fiscal mare al unei persoane impozabile se realizează de către compartimentul de specialitate, pe baza informaţiilor primite de la organele de inspecţie fiscală pentru persoana impozabilă respectivă.

Astfel, compartimentul de specialitate va fi înştiinţat de către organul de inspecţie fiscală cu privire la persoanele impozabile despre care acesta are informaţii că prezintă un risc ridicat pentru administraţia fiscală.

Inştiinţarea va fi transmisă lunar, sub forma unui referat motivat, aprobat de coordonatorul activităţii de inspecţie fiscală, până la data de 5 a lunii următoare celei în care organul de inspecţie fiscală deţine astfel de informaţii. Referatul va cuprinde toate persoanele impozabile în cauză, care vor fi înscrise de către compartimentul de specialitate într-o bază de date specială.

Schimbarea încadrării din categoria de risc fiscal mare şi radierea din baza de date specială se fac tot la propunerea organului de inspecţie fiscală, prin referat motivat transmis compartimentului de specialitate până la data de 5 a fiecărei luni.

7.3.   In baza datelor primite de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi a decontului cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, se va actualiza baza de date care conţine informaţiile referitoare la obiectul de activitate (cod CAEN).

B2. Fluxul de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare în cadrul compartimentului de specialitate

1.  Compartimentul de specialitate înregistrează deconturile de TVA într-o evidenţă specială, care se conduce informatizat, organizată potrivit anexei nr. 2 la prezenta metodologie.

2.   După înregistrarea în evidenţă, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare vor fi supuse analizei de risc, în vederea soluţionării, etapa urmând să fie finalizată în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA.

3. In prima fază a analizei se editează fişele de calcul al SIN şi se selectează deconturile negative care prezintă SIN = 1, considerate cu risc fiscal mare, şi se transmit a doua zi compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe bază de borderou.

4.  Pentru deconturile de TVA la care SIN este mai mare decât 1, se calculează Fişa indicatorilor de inspecţie fiscală, prevăzută în anexa nr. 3 la prezenta metodologie.

4.1. In cazul în care punctajul obţinut la Fişa indicatorilor de inspecţie fiscală este mai mare sau egal cu 60 de puncte, decontul de TVA prezintă risc fiscal mare şi se transmite a doua zi compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe bază de borderou.

4.2. In cazul în care punctajul obţinut la fişa indicatorilor de inspecţie fiscală este mai mic de 60 de puncte, se compară suma solicitată la rambursare cu SIN-ul .

5.  Dacă suma solicitată la rambursare este mai mică sau egală cu SIN-ul, decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic şi sistemul va genera în mod automat proiectul Deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, prevăzută în anexa nr. 4 la prezenta metodologie.

6.  Dacă suma solicitată la rambursare este mai mare decât SIN-ul final, programul informatic semnalează acest aspect şi generează lista plătitorilor care se află în această situaţie, în vederea efectuării analizei individuale.

Dacă suma solicitată la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale, se abandonează reconstituirea sumei, decontul de TVA fiind considerat cu risc fiscal mare, şi se transmite a doua zi compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe bază de borderou.

7. Analiza individuală se efectuează pentru fiecare perioadă de raportare din care a rezultat suma solicitată la rambursare, întocmind Fişa de analiză de risc, prevăzută în anexa nr. 5 la prezenta metodologie, conform Instrucţiunilor de completare, prevăzute în anexa nr. 6 la prezenta metodologie.

8.  Dacă toate sumele negative înscrise în coloana "Sume negative" se încadrează, fiecare în parte, în SIN, se consideră că decontul de TVA prezintă risc mic, nu se va completa cartuşul de "Indicatori de analiză" şi se va genera proiectul deciziei de rambursare a TVA.

9. Cartuşul de "Indicatori de analiză" se completează pentru fiecare perioadă de raportare în care suma negativă de taxă pe valoarea adăugată este mai mare decât SIN-ul.

10.  După completarea fişei de analiză de risc şi acordarea punctajului, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare se clasifică în:

a) deconturi de TVA cu risc fiscal mediu, dacă se obţine un punctaj între 0 şi 50, pentru fiecare dintre perioadele din care provine suma negativă solicitată la rambursare - acestea se supun analizei documentare;

b) deconturi de TVA cu risc fiscal mare, dacă se obţine un punctaj între 51 şi 140, pentru cel puţin una dintre perioadele din care provine suma solicitată la rambursare - acestea se transmit a doua zi compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală.

B3. Analiza documentară

1.  Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate solicită persoanei impozabile prezentarea de documente suplimentare, care să justifice diferenţa în plus de sumă solicitată la rambursare.

2. Solicitarea documentaţiei se face în scris, menţionându-se documentele care trebuie prezentate, data şi locul întâlnirii, precum şi numele şi prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupă de analiză. Modelul înştiinţării este prevăzut în anexa nr. 7 la prezenta metodologie.

3.  Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate solicită persoanei impozabile să prezinte:

- jurnalele de vânzări şi de cumpărări;

- balanţele de verificare;

- contracte comerciale, facturi şi documente vamale care să ateste exportul efectuat;

-  documente care să ateste efectuarea unei investiţii, precum şi alte documente din care să rezulte suma solicitată la rambursare;

- orice alte documente pe care organul fiscal le consideră necesare pentru justificarea rambursării.

Documentele vor fi prezentate în original şi în copie şi trebuie să se refere la perioada din care provine suma negativă de taxă pe valoarea adăugată.

4. La efectuarea analizei documentare se vor avea în vedere şi indicatorii stabiliţi prin fişa de calcul al SIN-ului, fişa indicatorilor de inspecţie fiscală şi fişa de analiză de risc.

5.  Pentru toate deconturile de TVA care se încadrează în categoria de risc mediu se întocmeşte Referatul pentru analiză documentară, în două exemplare, potrivit modelului din anexa nr. 8 la prezenta metodologie.

6.   Referatul pentru analiză documentară se înaintează, împreună cu decontul de TVA, fişa de calcul al SIN-ului, fişa indicatorilor de inspecţie fiscală şi fişa de analiză de risc, conducătorului compartimentului, pentru avizare.

7. In cazul în care prin referat se propune rambursarea sumei solicitate, se întocmeşte proiectul deciziei de rambursare a TVA. Referatul pentru analiză documentară împreună cu decontul de TVA, fişa de calcul al SIN-ului, fişa indicatorilor de inspecţie fiscală, fişa de analiză de risc şi proiectul deciziei de rambursare a TVA se transmit conducătorului unităţii fiscale, pentru aprobare.

8. In cazul în care prin referat se propune efectuarea inspecţiei fiscale anticipate, acesta se înaintează, împreună cu dosarul solicitării, spre avizare conducătorului compartimentului, apoi spre aprobare conducătorului unităţii fiscale.

După aprobare se transmite compartimentului de inspecţie fiscală dosarul solicitării, cuprinzând următoarele documente:

-  decontul cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare;

- fişa de calcul al SIN-ului;

- fişa indicatorilor de inspecţie fiscală;

- fişa de analiză de risc;

- referatul pentru analiză documentară.

C. Fluxul operaţiunilor în cazul deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată

1.   Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, care au fost încadrate în categoria de risc mare, se transmit zilnic, împreună cu documentaţia aferentă, compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală în vederea efectuării verificării.

2.  După finalizarea controlului fiscal, compartimentul cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale va întocmi raportul de inspecţie fiscală.

3. Dacă în urma inspecţiei fiscale se stabilesc diferenţe care afectează suma solicitată la rambursare, compartimentul cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale emite decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA, pe care o comunică persoanei impozabile.

4.  Dacă în urma inspecţiei fiscale nu se stabilesc diferenţe faţă de suma solicitată la rambursare, se întocmeşte decizia privind nemodificarea bazei de impunere, iar decizia de rambursare se emite de compartimentul de specialitate.

5. In maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA, compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitării, împreună cu raportul de inspecţie fiscală, precum şi, după caz, decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală sau decizia privind nemodificarea bazei de impunere.

6.  In situaţiile în care, pentru soluţionarea solicitării de rambursare, organul de inspecţie fiscală consideră că sunt necesare informaţii suplimentare, termenul de soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării şi data primirii informaţiilor respective, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.

Prelungirea termenului de soluţionare se realizează pentru întreaga solicitare de rambursare, nu pentru sume parţiale.

7. Dacă în urma inspecţiei fiscale nu au fost stabilite diferenţe faţă de suma solicitată la rambursare, cel mai târziu în ziua următoare primirii dosarului solicitării, compartimentul de specialitate întocmeşte proiectul deciziei de rambursare a TVA, în două exemplare. Decizia va fi semnată de şeful compartimentului şi aprobată de conducătorul unităţii fiscale.

D. Fluxul operaţiunilor în cadrul compartimentului de colectare

1.  La sfârşitul fiecărei zile compartimentul de specialitate transmite compartimentului de colectare, în vederea compensării şi/sau restituirii, atât deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cât şi deciziile de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, aprobate.

2. Compartimentul de colectare, în baza datelor din evidenţa analitică pe plătitor, a deciziei de rambursare a TVA sau, după caz, a deciziei de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, întocmeşte nota de compensare şi/sau nota de restituire/rambursare, conform formularelor aprobate.

Nota se întocmeşte în 3 exemplare, se semnează de şeful compartimentului de colectare şi se aprobă de conducătorul unităţii fiscale/directorul coordonator.

Nota aprobată se transmite cel mai târziu a doua zi, pe bază de borderou, compartimentului de trezorerie în vederea efectuării compensării şi/sau restituirii.

3. După efectuarea compensării şi/sau restituirii, compartimentul de trezorerie va transmite compartimentului de colectare două exemplare din nota de compensare şi/sau nota de restituire/rambursare cuprinzând şi data la care s-a efectuat operaţiunea de compensare şi/sau de restituire, cel târziu a doua zi de la efectuarea compensării şi/sau restituirii.

E. Finalizarea procedurii şi arhivarea documentelor

1. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate, cel mai târziu a doua zi, ambele exemplare din notă, un exemplar pentru a fi comunicat persoanei impozabile şi un exemplar în vederea arhivării.

2. După operarea datelor privind soluţionarea decontului cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare în evidenţa specială, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.

Dosarul solicitării cuprinde:

- decontul cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare;

- fişa de calcul al SIN-ului;

- fişa indicatorilor de inspecţie fiscală;

- fişa de analiză de risc;

- referatul pentru analiză documentară şi/sau raportul de inspecţie fiscală, după caz;

- decizia de rambursare a TVA, emisă de compartimentul de specialitate, sau decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală ori decizia privind nemodificarea bazei de impunere, emise de compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală, după caz, însoţite de raportul de inspecţie fiscală;

- nota de compensare şi/sau nota de restituire/rambursare, cuprinzând data la care s-a efectuat operaţiunea de compensare şi/sau de restituire.

3. In cel mult o zi de la primirea notei de compensare şi/sau a notei de restituire/rambursare de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate înştiinţează persoana impozabilă despre modul de soluţionare a opţiunii de rambursare, prin transmiterea notei de compensare şi/sau a notei de restituire/rambursare, însoţite de decizia de rambursare a TVA emisă de compartimentul de specialitate.

4. Compartimentul de specialitate transmite compartimentului de inspecţie fiscală, până la data de 1 a lunii următoare, un extras al registrului de evidenţă specială, cuprinzând deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, soluţionate cu inspecţie fiscală ulterioară, în luna anterioară, pentru cuprinderea în programul de inspecţie fiscală.

5. Inspecţia fiscală ulterioară se efectuează în maximum 2 ani de la aprobarea rambursării.

CAPITOLUL III

Dispoziţii speciale privind soluţionarea solicitărilor de rambursare

A. Dispoziţii generale

1.1.  Pentru contribuabilii mari şi mijlocii, precum şi pentru persoanele impozabile care desfăşoară activităţi de export, rambursarea se acordă cu inspecţie fiscală ulterioară, cu excepţia cazurilor care prezintă risc fiscal mare, când rambursarea se acordă în urma inspecţiei fiscale anticipate.

1.2. In categoria contribuabililor mari şi mijlocii se cuprind contribuabilii definiţi potrivit prevederilor legale în vigoare.

1.3.  In categoria persoanelor impozabile care desfăşoară activităţi de export care beneficiază de regimul special privind soluţionarea solicitărilor de rambursare se încadrează persoanele impozabile care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:

a)  au depus, în ultimele 12 luni, toate declaraţiile fiscale, precum şi declaraţiile informative 390 (VIES) „Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" şi 394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările si achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional" pentru care persoanele impozabile aveau obligaţia transmiterii către organul fiscal;

b) au depus toate situaţiile financiare, cu termen de depunere în ultimele 12 luni;

c) nu înregistrează obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat;

d) au desfăşurat în anul anterior activităţi de export, în nume propriu sau în comision, în procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienţi (4111), dar nu mai puţin de echivalentul în lei a 1.000.000 euro. Volumul exportului derulat în anul 2006 se comunică organului fiscal competent de către Autoritatea Naţională a Vămilor. Condiţia privind desfăşurarea de activităţi de export, în procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienţi (4111), trebuie îndeplinită până la data depunerii cererii pentru aprobarea regimului special, în condiţiile prevăzute la lit. B;

e) *)activitatea de export nu se desfăşoară în domeniul:

e1) comerţului cu băuturi alcoolice (cod 5117 „Intermedieri în comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun", cod 5134 „Comerţ cu ridicata al băuturilor", cod 5139 „Comerţ cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, băuturi şi tutun", cod 5225 „Comerţ cu amănuntul al băuturilor");

e2) tutunului (cod 5125 "Comerţ cu ridicata al tutunului neprelucrat", cod 5135 "Comerţ cu ridicata al produselor din tutun", cod 5226 „Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun");

e3) petrolului (cod 505 "Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule");

e4) comerţului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 „Comerţ cu ridicata al animalelor vii");

e5) comerţului cu ridicata al deşeurilor (cod 5157 „Comerţul cu ridicata al deşeurilor şi resturilor");

e6) recuperării deşeurilor şi resturilor metalice şi nemetalice (cod 3710 „Recuperarea deşeurilor şi resturilor metalice reciclabile" şi cod 3720 „Recuperarea deşeurilor şi resturilor nemetalice reciclabile");

e7) comerţului cu ridicata al materialului lemnos şi de construcţii (cod 5153 „Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi de construcţie").

1.4. In categoria persoanelor impozabile prevăzute la pct. 1.3 nu intră contribuabilii mari şi mijlocii.

2.  Primul decont cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depus, după înregistrarea investiţiei potrivit legii, de către persoanele impozabile care realizează investiţii ce se încadrează în prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu impact semnificativ în economie, cu modificările şi completările ulterioare, va fi supus inspecţiei fiscale, rambursarea fiind acordată cu inspecţie fiscală anticipată.

Solicitările ulterioare, depuse de această categorie de persoane impozabile pe durata derulării investiţiei, vor fi soluţionate cu inspecţie fiscală ulterioară.

Compartimentele cu atribuţii de inspecţie fiscală vor verifica, semestrial, la sediul persoanei impozabile, rambursările acordate.

3.  In sensul prezentului capitol, prin conducătorul unităţii fiscale se înţelege, după caz:

- directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;

-  directorul executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti;

-  şeful administraţiei finanţelor publice a municipiului, oraşului sau comunei, şeful administraţiei finanţelor publice a sectoarelor municipiului Bucureşti sau şeful administraţiei finanţelor publice pentru contribuabili mijlocii.

*) Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007, clasificarea activităţilor prevăzute la lit. e) se actualizează după cum urmează:

e1) comerţului cu băuturi alcoolice (cod 4617 „Intermedieri în comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun", cod 4634 „Comerţ cu ridicata al băuturilor", cod 4639 „Comerţ cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi şi tutun", cod 4725 „Comerţ cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate");

e2) tutunului (cod 4621 „Comerţ cu ridicata al cerealelor, seminţelor, furajelor şi tutunului neprelucrat", cod 4635 „Comerţ cu ridicata al produselor din tutun", cod 4726 „Comerţ cu amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate");

e3) petrolului (cod 4730 „Comerţ cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate"),

e4) comerţului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623 „Comerţ cu ridicata al animalelor vii");,

e5) comerţului cu ridicata al deşeurilor (cod 4677 „Comerţul cu ridicata al deşeurilor şi resturilor");,

e6) demontării (dezasamblării) maşinilor şi a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor (cod 3831 „Demontarea (dezasamblarea) maşinilor şi a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor"), recuperării materialelor reciclabile sortate (cod 3832 „Recuperarea materialelor reciclabile sortate");

e7) comerţului cu ridicata al materialului lemnos şi de construcţii (cod 4673 „Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi al materialelor de construcţie şi echipamentelor sanitare").

B. Procedura de aprobare a regimului special pentru persoanele impozabile care desfăşoară activităţi de export

1.1.   La depunerea primului decont de TVA de către persoanele impozabile care îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. A pct. 1.3, acestea depun la organul fiscal competent şi o cerere prin care solicită aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 11 la prezenta metodologie.

1.2. Cererea va fi însoţită de balanţa de verificare la data de 31 decembrie 2006 şi fişa contului 4111, din care să rezulte că volumul exportului scutit, efectuat în anul anterior, în nume propriu sau în comision, a reprezentat minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienţi (4111), dar nu mai puţin de echivalentul în lei a 1.000.000 euro. De asemenea, cererea va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere că nu a desfăşurat activităţi de export în domeniile prevăzute la lit. A pct. 1.3 lit. e), precum şi că până la data depunerii cererii persoana impozabilă a desfăşurat activităţi de export sau livrări intracomunitare, în nume propriu sau în comision, în procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienţi (4111).

2. Pentru soluţionarea cererii, compartimentul de specialitate:

- analizează documentaţia depusă de persoana impozabilă;

- verifică lista transmisă de Autoritatea Naţională a Vămilor;

- verifică îndeplinirea obligaţiilor declarative şi de plată în evidenţele fiscale şi întocmeşte Referatul privind îndeplinirea condiţiilor pentru aplicarea regimului special, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 12 la prezenta metodologie.

3.1. Dacă se constată că sunt îndeplinite, cumulativ, condiţiile prevăzute la lit. A pct. 1.3, compartimentul de specialitate propune aprobarea aplicării regimului special şi întocmeşte proiectul deciziei privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată.

3.2. Decizia se întocmeşte şi în cazurile în care se propune respingerea solicitării de aprobare a regimului special.

3.3.  Decizia privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată se întocmeşte în două exemplare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 13 la prezenta metodologie.

3.4.  Decizia poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării, sub sancţiunea decăderii, la organul fiscal emitent.

4.  Referatul privind îndeplinirea condiţiilor pentru aplicarea regimului special, împreună cu proiectul deciziei privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată, vizate de şeful compartimentului de specialitate, se înaintează, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.

5.   Decizia privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată se comunică persoanei impozabile, în conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedură fiscală.

6.  La depunerea unui decont de TVA cu sume pozitive, precum şi dacă din analiza evidenţelor fiscale sau în urma inspecţiei fiscale efectuate se constată că persoana impozabilă nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la lit. A pct. 1.3, organul fiscal dispune, prin decizie, încetarea aplicării regimului special.

C. Fluxul de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mari şi mijlocii, precum şi de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B

1.  Compartimentul de specialitate înregistrează deconturile într-o evidenţă specială, care se conduce informatizat, organizată potrivit anexei nr. 2 la prezenta metodologie.

2.   După înregistrarea în evidenţă, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare sunt supuse analizei, în vederea soluţionării, în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal.

3.1.  Deconturile de TVA se verifică din punctul de vedere al corectitudinii completării, urmărindu-se dacă soldul sumei negative de taxă pe valoarea adăugată solicitate la rambursare coincide cu suma înregistrată în evidenţele fiscale.

3.2.  Dacă se constată diferenţe între suma negativă de taxă pe valoarea adăugată solicitată la rambursare şi suma înregistrată în evidenţele organului fiscal, care pot fi corectate potrivit procedurii de corecţie a erorilor materiale, compartimentul de specialitate notifică contribuabilul şi aplică procedura specială în domeniu.

In acest caz, termenul legal de soluţionare a solicitării de rambursare se prelungeşte cu perioada de timp cuprinsă între data emiterii notificării şi data corectării diferenţelor între suma negativă de taxă pe valoarea adăugată solicitată la rambursare şi suma înregistrată în evidenţele fiscale, potrivit art. 70 alin.(2) din Codul de procedură fiscală.

4. Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mari şi exportatori se încadrează în categoria de risc fiscal mare dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:

a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura infracţiunilor, înscrise în cazierul fiscal;

b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisă procedura de insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară;

c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit gradul de risc fiscal mare, atât pe baza informaţiilor primite de la Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală, cât şi pe baza informaţiilor proprii alecompartimentului de specialitate.

5. In cazul contribuabililor mijlocii, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare se încadrează în categoria de risc fiscal mare dacă persoana impozabilă îndeplineşte oricare din următoarele condiţii:

a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura infracţiunilor, înscrise în cazierul fiscal;

b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisă procedura de insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară;

c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit gradul de risc fiscal mare, atât pe baza informaţiilor primite de la Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală, cât şi pe baza informaţiilor proprii ale compartimentului de specialitate;

d)  nu a depus, în ultimele 12 luni, toate declaraţiile fiscale, precum şi declaraţiile informative 390 (VIES) „Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" şi 394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional", pentru care persoanele impozabile aveau obligaţia transmiterii către organul fiscal;

e) nu a depus situaţiile financiare cu termen de depunere în ultimele 12 luni;

f)  au ca obiect principal de activitate sau îşi desfăşoară efectiv activitatea în domeniile prevăzute la cap. II „Procedura de soluţionare a solicitărilor de rambursare", lit. B1 „Stabilirea Standardului individual negativ (SIN) pct. 6.1.

6.1. Compartimentul de specialitate organizează o bază de date cuprinzând persoanele impozabile ale căror deconturi se încadrează în categoria de risc fiscal mare, pe baza informaţiilor primite sau deţinute în condiţiile prezentului punct.

6.2.  Pentru primul decont de TVA cu sume negative cu opţiune de rambursare supus soluţionării după data intrării în vigoare a prezentului ordin, compartimentul de specialitate solicită, în scris, informaţii despre respectiva persoană impozabilă, astfel:

a) Compartimentului cu atribuţii de colectare şi compartimentului juridic, informaţii privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la pct. 4 lit. b) şi pct. 5 lit. b);

b) Serviciului/Biroului/Compartimentului coordonare, programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală, informaţii privind îndeplinirea condiţiei prevăzute la pct. 4 lit. c) şi pct. 5 lit. c).

6.3.  Stabilirea gradului de risc fiscal mare, în sensul pct. 4 lit. b) şi c) şi pct. 5 lit. b) şi c), se realizează, după caz, astfel:

- prin referat motivat întocmit de compartimentul cu atribuţii de colectare sau de compartimentul juridic, aprobat de directorul coordonator;

- prin referat motivat întocmit de Serviciul/Biroul/ Compartimentul coordonare, programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală, aprobat de coordonatorul activităţii de inspecţie fiscală sau de directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, după caz, pe baza informaţiilor rezultate din activitatea proprie despre respectivul contribuabil;

- prin referat motivat întocmit de compartimentul de specialitate şi aprobat de directorul coordonator, pe baza informaţiilor proprii privind comportamentul fiscal al contribuabilului în ultimele 12 luni.

6.4.  Informaţiile primite sau deţinute privind încadrarea în categoria de risc fiscal mare, în temeiul referatelor motivate întocmite potrivit pct. 6.3 şi transmise compartimentului de specialitate în termen de 2 zile de la data solicitării, se înscriu în baza de date organizată potrivit pct. 6.1.

6.5.  Ori de câte ori compartimentele prevăzute la pct. 6.2 constată că o persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA îndeplineşte condiţiile menţionate la pct. 4 lit. b) şi c) sau pct. 5 lit. b) şi c), acestea propun încadrarea în categoria de risc fiscal mare, pe bază de referat motivat, pe care îl transmit, de îndată, compartimentului de specialitate în vederea includerii în baza de date.

6.6. Compartimentele care au propus încadrarea în categoria de risc fiscal mare au obligaţia înştiinţării, de îndată, a compartimentului de specialitate cu privire la încetarea condiţiilor care au determinat încadrarea în categoria de risc fiscal mare, pe bază de referat motivat privind schimbarea din categoria de risc şi scoaterea din baza de date.

7.1. Pentru verificarea îndeplinirii celorlalte condiţii prevăzute la pct. 4 şi 5, pentru toate deconturile de TVA cu sume negative cu opţiune de rambursare depuse, compartimentul de specialitate solicită compartimentului cu atribuţii în domeniul gestionării cazierului fiscal informaţii privind îndeplinirea condiţiei prevăzute la pct. 4 lit. a) şi pct. 5 lit. a), respectiv compartimentului cu atribuţii în domeniul gestionării declaraţiilor fiscale informaţii privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la pct. 5 lit. d), e) şi f), pentru respectivul contribuabil.

7.2.  Compartimentele prevăzute la pct. 7.1 vor transmite compartimentului de specialitate informaţiile solicitate în termen de două zile de la primirea solicitării.

8.1.  Rezultatul analizei efectuate în vederea soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili sau de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B se consemnează în Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de marii contribuabili/de persoanele impozabile care desfăşoară activităţi de export, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 9 la prezenta metodologie.

8.2.  Rezultatul analizei efectuate în vederea soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii se consemnează în Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 10 la prezenta metodologie.

9.1.  Dacă decontul de TVA supus analizei se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la pct. 4 şi, după caz, la pct. 5, se soluţionează cu inspecţie fiscală anticipată.

9.2.    Rambursarea cu inspecţie fiscală anticipată se soluţionează potrivit prevederilor cap. II lit. C „Fluxul operaţiunilor în cazul deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată".

10.1. Dacă decontul de TVA supus analizei nu se încadrează în condiţiile prevăzute la pct. 4 şi, după caz, la pct. 5, se consideră cu risc fiscal mic, se soluţionează cu inspecţie fiscală ulterioară şi se emite proiectul deciziei de rambursare a TVA, în două exemplare, care se vizează de conducătorul compartimentului de specialitate şi se înaintează, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.

10.2.  Decizia de rambursare emisă pentru deconturile de TVA cu risc fiscal mic este decizie sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală.

11. Prevederile cap. II lit. D privind fluxul operaţiunilor în cadrul compartimentului de colectare, precum şi prevederile cap. II lit. E privind finalizarea procedurii şi arhivarea documentelor se aplică în mod corespunzător.

D. Termenul de efectuare a inspecţiei fiscale ulterioare

1. In cazul contribuabililor mari şi mijlocii, inspecţia fiscală ulterioară a rambursărilor se efectuează în termen de maximum 2 ani de la aprobare.

2. In cazul persoanelor impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B, inspecţia fiscală ulterioară a rambursărilor se efectuează în termen de maximum 6 luni de la aprobare.

3. Prin excepţie de la prevederile pct. 1 şi 2, inspecţia fiscală ulterioară pentru rambursările cu risc fiscal mic aprobate se efectuează în termen de 30 de zile de la data încadrării ulterioare a respectivului contribuabil în gradul de risc fiscal mare, de către compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală.

CAPITOLUL IV

Transferul datelor pentru aplicarea metodologiei de soluţionare

Pentru contribuabilii care îşi modifică sediul social/domiciliul fiscal se transferă, în format electronic, toate datele necesare pentru aplicarea procedurii prevăzute de prezentul ordin, până cel târziu la data transferului dosarului fiscal.

CAPITOLUL V

Raportarea modului de soluţionare

Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili din Municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov vor raporta lunar Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală situaţia rambursărilor efectuate, potrivit modelului aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

CAPITOLUL VI

Soluţionarea solicitărilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată

1.   Restituirea sumelor negative de taxă pe valoarea adăugată mai mici de 5.000 lei, cuprinse în deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care solicită scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, în condiţiile legii, se face numai în urma efectuării controlului fiscal.

2.   Pentru restituirea acestor sume se aplică procedura comună aplicabilă pentru restituirea impozitelor şi taxelor.

ANEXA Nr. 1 la metodologie

FIŞA  DE  CALCUL  AL  STANDARDULUI  INDIVIDUAL  NEGATIV

Denumirea persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA

Codul de identificare fiscală

Periodicitatea depunerii contului

Lunar           |_| Trimestrial    |_| Semestrial    |_| Anual           |_|

Judeţul

Localitatea

Strada

Numărul

Blocul

Scara

Apartamentul

Cod poştal

Sectorul

Telefon

Fax

E-mail

A. SIN-ul brut

(Σ TVA deductibil - Σ TVAcolectat)/nr. perioade de raportare (12 sau 4)

B. Motivaţia în cazul SIN = 1

- cazierul fiscal                                                                                                                                                                                                   |_|

- obiect principal de activitate                                                                                                                                                                    cod CAEN

- plătitor nou-înfiinţat                                                                                                                                                                                          |_|

- datele incomplete                                                                                                                                                                                             |_|

- SIN-ul este negativ                                                                                                                                                                                          |_|

- renunţare la opţiunea de rambursare                                                                                                                                                                 |_|

- persoana impozabilă nu are niciun salariat                                                                                                                                                         |_|

- persoana impozabilă nu are bunuri imobile sau mobile în patrimoniu                                                                                                                   |_|

- stabilit de administraţia fiscală conform Referatului nr. ...                                                                                                                                   |_|

- organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul sau anul calendaristic conform Deciziei privind perioada fiscală nr.................    |_|

C. Ajustare la inflaţie

(rd. Ax indice inflaţie)                                                                                                                                                                      ...........................

D. Indicatori

Nr. crt

Indicatori

Punctaj

1.

Capitaluri proprii

mai mic sau egal cu 0

100

mai mare decât 0

0

2.

Grad de îndatorare = capital împrumutat/capital propriu*)

- mai mare sau egal cu 0 şi mai mic sau egal cu 1

0

- mai mare decât 1

50

3.

Profitabilitate = profit/cifră de afaceri

- egal cu 0

70

- mai mare decât 0

0

4.

Raportul dintre media vânzărilor şi media achiziţiilor

- media vânzărilor mai mare decât media achiziţiilor

0

- media vânzărilor mai mică decât media achiziţiilor

45

5.**)

Declaraţii fiscale şi informative nedepuse în perioada de referinţă

- niciuna (toate declaraţiile depuse)

0

- cel putin una

100

6***)

Obligatii fiscale restante în perioada de referinţă

- obligatii la începutul perioadei mai mici decât obligatiile la sfârşitul perioadei

50

- obligatii la începutul perioadei mai mari decât obligatiile la sfârşitul perioadei

30

- nu există

0

7 ***)

Obligatii de plată restante la TVA

- fără obligatii restante

0

- cu obligatii restante

40

Total punctaj:

*) Indicatorul „Grad de îndatorare" se completează numai dacă există capital împrumutat (datorii ce trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an) şi capitalul propriu este pozitiv.

E.  Coeficient de ajustare în funcţie de comportamentul fiscal

..........................

F.  SIN conform coeficientului de ajustare

...........................

G.  SIN

...........................

**) Pct. 5 - se verifică depunerea formularului 100 „Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat", a formularului 390(VIES) „Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" şi a formularului 394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional".

***) Pct. 6 şi 7 - se consideră toate obligaţiile declarate de către contribuabili sau stabilite de către organul fiscal şi neachitate, cu excepţia sumelor pentru care acesta beneficiază de înlesniri la plată aprobate de organul fiscal competent.

LEGENDA:

Locul de unde se obţin elementele din fişa de calcul a SIN:

1. - bilanţul contabil, pentru punctele 1, 2 şi 3, precum şi contul de profit şi pierderi, pentru pct. 3.

- rd.1 = rd.81 bilanţ conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv rd.32 bilanţ conform aceluiaşi act normativ, pentru entităţile care întocmesc bilanţ prescurtat;

- rd.2 = rd.55/rd.81 bilanţ conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv rd.14/rd.32 bilanţ conform aceluiaşi act normativ, pentru entităţile care întocmesc bilanţ prescurtat.

Datele se completează numai în condiţiile în care capitalul propriu este pozitiv şi există datorii ce trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an (capital împrumutat);

- rd.3 = rd.78 bilanţ sau rd.1 cont de profit şi pierderi, conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv rd.29 bilanţ sau rd.1 cont de profit şi pierderi conform aceluiaşi act normativ, pentru entităţile care întocmesc bilanţ prescurtat;

2. aplicaţia „DECIMP", pentru pct. 4 şi 5;

3. fişa analitică de evidenţă pe plătitori, pentru pct. 6 şi 7.

ANEXA Nr. 2 la metodologie

EVIDENŢA  DECONTURILOR

cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare

Nr. crt.

Denumirea/Numele şi prenumele persoanei

impozabile înregistrate

în scopuri de TVA

Codul de identificare

fiscală

Nr. şi data înregistrării decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare

Suma solicitată

Procedura

aplicată în soluţionare1)

Decizia

organului

fiscal2)

- continuare -

Suma aprobată

Diferenţele constatate faţă de suma solicitată

Nr. şi data adresei de transmitere spre soluţionare compartimentului de inspecţie fiscală

Nr. şi data adresei de transmitere a rezultatelor controlului de la activitatea

de inspecţie fiscală

Data efectuării

compensării şi/sau a restituirii

1) Se va completa cu:

SIN -în cazul soluţionării în urma comparării cu SIN;

AR - în cazul soluţionării pe bază de analiză de risc;

CF - în cazul soluţionării cu inspecţie fiscală;

CU - în cazul soluţionării cu inspecţie fiscală ulterioară, pentru cazurile speciale de rambursare de la cap. III.

2) Se va completa cu:

A - în cazul cererilor aprobate; R - în cazul cererilor respinse.

ANEXA Nr. 3 la metodologie

FIŞA

indicatorilor de inspecţie fiscală

1.  Număr de rambursări soluţionate fără inspecţie fiscală în ultimele 12 luni:

- până la 3 inclusiv....................................................................................................       0 puncte;

- între 4-6 inclusiv.....................................................................................................     15 puncte;

- între 7-9 inclusiv.....................................................................................................     30 puncte;

- între 10-12 inclusiv.................................................................................................     45 puncte.

2.  Perioada scursă de la ultima lună pentru care s-a efectuat inspecţie fiscală TVA:

Declarare lunară

- peste 12 luni ..........................................................................................................     45 puncte;

- între 9 şi 12 luni inclusiv .........................................................................................     30 puncte;

- între 6 şi 9 luni inclusiv ...........................................................................................     15 puncte;

- între 3 şi 6 luni inclusiv ...........................................................................................       5 puncte;

- până la 3 luni inclusiv .............................................................................................       0 puncte.

Declarare trimestrială

- perioada mai mare sau egală cu 4 trimestre.............................................................     45 puncte;

- perioada între 4 şi 2 trimestre inclusiv......................................................................     30 puncte;

- perioada între 2 şi 1 trimestru inclusiv......................................................................     15 puncte;

- perioada până la un trimestru..................................................................................       0 puncte.

3.  Ponderea sumelor neaprobate la rambursare în totalul sumei solicitate la rambursare [(sume solicitate-sume aprobate)/sume solicitate]:

- pondere sumă neaprobată </= 2%..........................................................................       0 puncte;

- 2% < pondere sumă neaprobată </= 4%................................................................       5 puncte;

- 4% < pondere sumă neaprobată </= 6%................................................................     15 puncte;

- 6% < pondere sumă neaprobată </= 8%................................................................     35 puncte;

- 8% < pondere sumă neaprobată </= 10%..............................................................     45 puncte;

- pondere sumă neaprobată > 10%...........................................................................     60 puncte.

4. Total sume rambursate în ultimele 12 luni fără inspecţie fiscală*):

- între 5.000 şi 50.000 lei inclusiv ............................................................................       0 puncte;

- între 50.001 şi 150.000 lei inclusiv ........................................................................     10 puncte;

- între 150.001 şi 350.000 lei inclusiv ......................................................................     20 puncte;

- între 350.001 şi 550.000 lei inclusiv ......................................................................     30 puncte;

- între 550.001 şi 750.000 lei inclusiv ......................................................................     40 puncte;

- între 750.001 şi 1.000.000 lei inclusiv....................................................................     50 puncte;

- mai mari de 1.000.000 lei ......................................................................................     60 puncte.

Indicatorii de inspecţie fiscală cuprinşi în această fişă se stabilesc pentru ultimele 12 luni, perioada fiind calculată până la data decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, supus analizei.

*) Sume rambursate fără inspecţie fiscală - sume aprobate la rambursare, fără inspecţie fiscală anticipată sau pentru care nu a fost efectuată inspecţie fiscală ulterioară.

ANEXA Nr. 4 la metodologie

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Unitatea fiscală.........................................................................

Nr. înregistrare................................Data..................................

DECIZIE  DE  RAMBURSARE

a taxei pe valoarea adăugată

Către: Denumirea/Numele şi prenumele.......................................................................................................................................................................

Codul de identificare fiscală.........................................................................................................................................................................................

Domiciliul fiscal: Localitatea..............................., str..................................nr.............., bl........., ap..........., et................judeţul/sectorul.......................

In baza art. 85 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a decontului de taxă pe valoarea adăugată pentru perioada fiscală ..............., înregistrat sub nr.................. din ..............................., şi a analizei de risc/inspecţiei fiscale efectuate în perioada......................., se stabileşte taxa pe valoarea adăugată de rambursat, astfel:

- TVA solicitată la rambursare        .....................................lei;

- TVA aprobată la rambursare       .....................................lei.

Suma aprobată la rambursare urmează procedura prevăzută la art. 115, 116 sau 117, după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării, sub sancţiunea decăderii, la organul fiscal competent potrivit art. 209 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Aprobat

Funcţia..........................................

Numele şi prenumele.....................

Data ............................................

Semnătura....................................

Verificat

Funcţia........................................

Numele şi prenumele...................

Data ..........................................

Semnătura...................................

Intocmit

Funcţia.......................................

Numele şi prenumele..................

Data .........................................

Semnătura.................................

ANEXA Nr. 5 la metodologie

FIŞA  DE  ANALIZĂ  DE  RISC

Codul de identificare fiscală.................................................

Denumirea..........................................................................

Domiciliul fiscal....................................................................

Contul bancar......................................................................

Sume negative TVA

Observaţii

1.

Suma solicitată la rambursare

2.

- din perioada de raportare

3.

- din perioadele anterioare de raportare

4.

- perioada

5.

- perioada

6.

- perioada

7.

- perioada

8.

- perioada

9.

- perioada

10.

- perioada

11.

- perioada

12.

- perioada

Indicatori de analiză pentru perioadele de raportare în care suma negativă de TVA este mai mare decât SIN-ul

Nr. crt.

Indicatori

Punctaj

Punctaj acordat

1.

Media veniturilor realizate în ultimele 12 luni

- veniturile din perioada analizată mai mari decât media veniturilor în ultimele 12 luni

0

- veniturile din perioada analizată mai mici decât media veniturilor în ultimele 12 luni

50

Nr. crt.

Indicatori

Punctaj

Punctaj acordat

2.

Media valorii achiziţiilor pe ultimele 12 luni

- achiziţiile din perioada analizată mai mici decât media achiziţiilor în ultimele 12 luni

0

- achiziţiile din perioada analizată mai mari decât media achiziţiilor în ultimele 12 luni

50

3.

Operaţiunea preponderentă din operaţiunile de livrări/prestări

- scutită cu drept de deducere

0

- scutită fără drept de deducere

30

- livrare/prestare cu cota 19%

40

- livrare/prestare cu cota 9%

40

TOTAL:

Aprobat

Intocmit

ANEXA Nr. 6 la metodologie

FIŞA  DE  ANALIZĂ  DE  RISC

Instrucţiuni de completare

Fişa de analiză de risc se completează pentru fiecare plătitor, după cum urmează: Cartuşul „Suma solicitată la rambursare" se completează astfel:

-  rd. 1 „Suma solicitată la rambursare" se completează cu soldul sumei negative de TVA din perioada de raportare de pe rd. 33 al decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare;

- rd. 2 „din perioada de raportare" se completează cu suma negativă de TVA din rd. 26 al decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare.

In cazul în care suma de la rd. 1 este diferită de cea de la rd. 2, se vor completa şi celelalte rânduri ale cartuşului cu sumele aferente fiecărei perioade de raportare din care provine suma solicitată la rambursare.

In cazul în care în perioada din care provine suma solicitată la rambursare există şi deconturi cu sume pozitive, în coloana „observaţii" se va înscrie suma pozitivă, iar coloana „Sume negative TVA" va rămâne necompletată.

Sumele negative înscrise în coloana „Sume negative TVA" se vor compara, fiecare în parte, cu SIN-ul, iar în coloana de „Observaţii" se va menţiona dacă suma negativă respectivă este mai mică sau mai mare decât SIN-ul.

Cartuşul „Indicatori de analiză pentru perioadele de raportare în care suma negativă de TVA este mai mare decât SIN-ul" se completează pentru fiecare perioadă de raportare în care suma negativă de TVA este mai mare decât SIN-ul.

- rd. 1 „Media veniturilor realizate în ultimele 12 luni" - datele se preiau din deconturile privind TVA, rândul „TOTAL", col. 1 -TVA colectat (rd. 13, mai puţin rd. 4, 5, 6 şi 9 din decontul de TVA);

- rd. 2 „Media valorii achiziţiilor pe ultimele 12 luni" - datele se preiau din deconturile privind TVA, rândul „TOTAL", col. 1 -TVA deductibilă (rd. 25 din decontul de TVA);

-  rd. 3 „Operaţiunea preponderentă din operaţiunile de livrări/prestări" - datele se preiau din decontul de TVA aferent perioadei analizate, astfel:

   - scutită cu drept de deducere - (rd.1+rd. 2+rd. 3+rd. 10)/rd. 13;

   - scutită fără drept de deducere - rd. 11/rd. 13;

   - livrare/prestare cu cota 19% - rd. 7/rd. 13;

   - livrare/prestare cu cota 9% - rd. 8/rd. 13.

După stabilirea ponderilor, se acordă punctajul numai pentru operaţiunea care prezintă ponderea cea mai mare între cele 4 tipuri de operaţiuni prevăzute de formular.

ANEXA Nr. 7 la metodologie

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Unitatea fiscală......................................................................

Nr. înregistrare............................Data...................................

ÎNŞTIINŢARE

Către

Persoană impozabilă (Denumirea/Numele şi prenumele) ...................................................................................................

Codul de identificare fiscală...................................................................................................................

Adresa: Localitatea............., str.............nr.........., bl......., ap. ..., et. ..Judeţul/sectorul.......................

Prin decontul cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aferent lunii/trimestrului..........., anul........., aţi solicitat rambursarea sumei de..............................................lei.

In vederea soluţionării acestei solicitări, vă rugăm să prezentaţi, până cel târziu la data de................, la domnul/doamna ............................................, camera................., următoarele documente, pentru perioada................:

- jurnale de vânzări şi de cumpărări                                                                                                                                                    |_|

- balanţa de verificare                                                                                                                                                                        |_|

- contracte comerciale, facturi şi documente vamale care să ateste exportul efectuat                                                                            |_|

- documente care să ateste efectuarea unei investiţii, precum şi alte documente din care să rezulte suma solicitată la rambursare            |_|

- orice alte documente pe care organul fiscal le consideră necesare pentru justificarea rambursării.                                                        |_|

Documentele vor fi prezentate în original şi în copie.

Conducătorul unităţii fiscale,

............................................................

ANEXA Nr. 8 la metodologie

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Unitatea fiscală.......................................

Nr.

Aprobat

Conducătorul unităţii fiscale

Avizat

Şef compartiment specialitate

REFERAT  PENTRU  ANALIZA  DOCUMENTARĂ

A.  Datele de identificare ale persoanei impozabile

Codul de identificare fiscală...............................................................

Denumirea........................................................................................

Domiciliul fiscal..................................................................................

B. Analiza documentară

1.

Perioada fiscală la care se referă decontul cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare

2.

SIN-ul

3.

Suma negativă solicitată la rambursare

4.

Diferenţa între suma solicitată si SIN

5.

TVA deductibilă

6.

Se încadrează decontul negativ în tiparul ultimelor perioade?

|_|     Da

|_|     Nu

7.

Oferă ultimul raport de inspecţie fiscală motive pentru iniţierea unei inspecţii anticipate?

|_|     Da

|_|     Nu

8.

Au fost solicitate documente suplimentare?

Da, Adresa nr.................

din.................................

9.

Plătitorul nu s-a prezentat până la expirarea termenului stabilit de organul fiscal

|_|    Decontul se transmite activităţii de inspecţie fiscală.

10.

Plătitorul a solicitat amânarea termenului de prezentare a documentelor

|_|     Da

|_|     Nu

11.

Amânarea termenului de prezentare a documentelor a fost aprobată

|_| Da, până la data de...............

|_|   Nu

12.

Sunt anexate copii ale documentelor care au fost supuse analizei, potrivit borderoului anexat:

13.

Documente analizate si aspecte constatate

14.

Se propune aprobarea rambursării în urma analizei documentare:

|_|    Da, în totalitate - suma.........

|_|    Nu, se transmite pentru inspecţie fiscală anticipată

Intocmit

ANEXA Nr. 9 la metodologie

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Unitatea fiscală...........................................

Nr................................/...............................

Avizat

Şef compartiment specialitate,

Aprobat

Conducătorul unităţii fiscale,

REFERAT

privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de marii contribuabili/de persoanele impozabile care desfăşoară activităţi de export

nr....................din........................

aferent perioadei..........................

A.  Date de identificare a persoanei impozabile

Denumirea ........................................................................................................................................................................ .......................................

Codul de înregistrare în scopuri de TVA....................................................................................................................................................................

Domiciliul fiscal........................................................................................................................................................................ .................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

B. Analiza documentară:

1. fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal                                                                                |_|

2. a fost deschisă procedura de insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară                  |_|

Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

3. Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală sau compartimentul de specialitate a stabilit, prin referat motivat, gradul de risc fiscal mare                                                                           |_|

Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

4. Aplicarea regimului special pentru persoana impozabilă care desfăşoară activităţi de export a fost aprobată prin Decizia privind aplicarea regimului special de rambursare a TVA nr............./....................

C. Concluzii:

a) Se propune aprobarea solicitării de rambursare a TVA.                                                                           |_|

b) Se propune transmiterea, spre soluţionare cu inspecţie fiscală anticipată, având în vedere următoarele:       |_|

........................................................................................................................................................................ .........................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

Intocmit

ANEXA Nr. 10 la metodologie

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Direcţia Generală a Finanţelor Publice...............................

Administraţia finanţelor publice pentru contribuabili mijlocii

Nr.............../...................

Avizat

Şef compartiment specialitate,

................................................

Aprobat

Conducătorul unităţii fiscale,

................................................

REFERAT

privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii

nr..............din...............

aferent perioadei.........................................

A.  Date de identificare a persoanei impozabile

Denumirea ........................................................................................................................................................................ ........................................

Codul de înregistrare în scopuri de TVA......................................................................................................................................................................

Domiciliul fiscal........................................................................................................................................................................ ..................................

B. Analiza documentară:

1. fapte înscrise în cazierul fiscal                                                                                                                  |_|

2. a fost deschisă procedura de insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară                 |_|

Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

3. Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală sau compartimentul de specialitate a stabilit, prin referat motivat, gradul de risc fiscal mare                                                                           |_|

Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

4.  nu a depus, în ultimele 12 luni, toate declaraţiile fiscale, precum şi declaraţiile informative 390 (VIES) „Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" şi 394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional", pentru care persoana impozabilă respectivă avea obligaţia transmiterii către organul fiscal                                                             |_|

Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

5.  nu a depus situaţiile financiare, cu termen de depunere în ultimele 12 luni                                                    |_|

Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

6. au ca obiect principal de activitate sau îşi desfăşoară efectiv activitatea în domeniile prevăzute la cap. II „Procedura de soluţionare a solicitărilor de rambursare" lit. B1. Stabilirea Standardului individual negativ (SIN), pct. 6.1.                                                              |_|

Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

C. Concluzii:

a) Se propune aprobarea solicitării de rambursare a TVA.                                                                               |_|

b) Se propune transmiterea, spre soluţionare cu inspecţie fiscală anticipată, având în vedere următoarele:          |_|

........................................................................................................................................................................ .........................................................

Intocmit

ANEXA Nr. 11*) la metodologie

Cerere de aplicare a regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adăugata

I. DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE

DENUMIRE / NUME, PRENUME

COD DE IDENTIFICARE FISCALA

JUDEŢ

SECTOR

      

LOCALITATE

STRADA

NR.

BLOC

SC.

ET.

AP.

COD POŞTAL

TELEFON

FAX

E-MAIL

II. INFORMAŢII FINANCIARE

Rulajul debitor al contului de clienţi (4111)

Volumul exportului in anul 2006

Procent

,

%

Vă ros a-mi aproba aplicarea regimului special de rambursare  a taxei pe valoarea adăugată

Anexez următoarele documente:

Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele înscrise în acest formular sunt corecte şi complete

Numele persoanei care face declaraţia

Funcţia

Ştampila

Semnătura

Se completează de personalul organului fiscal

Organ fiscal

Număr înregistrare

Data înregistrare

/

/

Numele persoanei care a verificat

*) Anexa nr. 11 este reprodusă în facsimil.

ANEXA Nr. 12 la metodologie

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Direcţia Generală a Finanţelor Publice...............................

Administraţia Finanţelor Publice.........................................

Nr.............................../....................................................

Avizat

Şef compartiment specialitate,

......................................................

Aprobat

Conducătorul unităţii fiscale,

......................................................

REFERAT

privind îndeplinirea condiţiilor pentru aplicarea regimului special

A.  Date de identificare a persoanei impozabile

Denumirea ........................................................................................................................................................................ ........................................

Codul de înregistrare în scopuri de TVA......................................................................................................................................................................

Domiciliul fiscal........................................................................................................................................................................ ..................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

B. Analiza documentară a Cererii nr........../data........

Au fost analizate următoarele documente:

........................................................................................................................................................................ .........................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

Din analiza documentelor prezentate a rezultat:

........................................................................................................................................................................ .........................................................

........................................................................................................................................................................ .........................................................

C. Analiza informaţiilor deţinute de organul fiscal

Au fost analizate următoarele informaţii:

1. evidenţa analitică pe plătitori                                                                                  |_|

2.  raportul de inspecţie fiscală                                                                                   |_|

3. decontul de taxă pe valoarea adăugată                                                                   |_|

1.  Din analiza evidenţei pe plătitori, la data de............................................................................................................................................................

2.  Din Raportul de inspecţie fiscală nr..............................din ....................................................................................................................................

3.  Din decontul de TVA aferent lunii.................................anul............, înregistrat la organul fiscal cu nr..............................din...................................

D. Concluzii:

a) Se propune aprobarea aplicării regimului special pentru rambursarea TVA.       |_|

b) Se propune respingerea cererii, având în vedere următoarele:                             |_|

........................................................................................................................................................................ .........................................................

........................................................................................................................................................................ .......................................................

........................................................................................................................................................................ .......................................................

c)  Se propune anularea aplicării regimului special pentru rambursarea TVA, având în vedere următoarele:

........................................................................................................................................................................ .......................................................

........................................................................................................................................................................ .......................................................

Intocmit

ANEXA Nr. 13 la metodologie

MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

Direcţia Generală a Finanţelor Publice......................................

Administraţia Finanţelor Publice................................................

Str..............................................nr..........................................

Localitatea..................................cod postal............................

Nr...........................................................................................

Aprobat

Conducătorul unităţii fiscale

DECIZIE

privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată

Către:

Denumirea/Numele şi prenumele........................................................................................................................................................................ .......

Domiciliul fiscal:

Localitatea......................................, str..........................................nr......., bl......, ap......, et........judeţul/sectorul.......................................................

Cod de identificare fiscală.........................................................

In baza prevederilor cap. III din Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.857/2007 privind aprobarea Metodologiei de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, a Cererii nr........................din data de.........................................şi a Referatului privind îndeplinirea condiţiilor pentru aplicarea regimului special nr.......................din data.........................., vă comunicăm că:

- se aprobă aplicarea regimului special                                         |_|

- nu se aprobă aplicarea regimului special                                    |_|

- încetează aplicarea regimului special                                         |_|

Motivaţia respingerii/încetării:...................................................................................

........................................................................................................................................................................ .......................................................

........................................................................................................................................................................ .......................................................

Aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată, aprobată prin prezenta decizie, este valabilă de la data comunicării, pe durata păstrării condiţiilor prevăzute la cap. III din Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.857/2007.

Impotriva prezentului înscris se poate formula contestaţie în conformitate cu prevederile art. 209 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării, potrivit prevederilor art. 207 alin. (1) din acelaşi act normativ.

Verificat

Funcţia....................................................

Numele şi prenumele...............................

Data.......................................................

Semnătura..............................................

Intocmit

Funcţia..................................................

Numele şi prenumele.............................

Data.....................................................

Semnătura............................................


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1857/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1857 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 1857/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu