ORDIN Nr. 1857
din 1 noiembrie 2007
privind aprobarea
Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 785 din 20 noiembrie 2007
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 1473 alin. (9) al titlului VI
„Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi
al art. 85 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de soluţionare a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se
aplică începând cu deconturile aferente lunii noiembrie 2007.
Art. 3. - Deconturile cu sume negative de taxă pe
valoarea adăugată cu opţiune de rambursare aferente lunilor anterioare celei
prevăzute la art. 2 se soluţionează potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 967/2005, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 4. - Prevederile cap. III din Metodologia de
soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare, referitoare la contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt
definiţi potrivit reglementărilor legale în vigoare, se aplică începând cu
deconturile cu sume negative cu opţiune de rambursare aferente lunii ianuarie
2008.
Art. 5. - (1) Prevederile cap.
III din Metodologia de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe
valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, referitoare la persoanele
impozabile care desfăşoară activitate de export, se aplică numai pentru
deconturile aferente anului 2007 depuse de aceste
persoane.
(2) Prevederile cap. III din Metodologia de soluţionare
a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare, referitoare la persoanele impozabile care desfăşoară activitate de
export, se aplică şi pentru deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare aferente anului 2007 depuse de contribuabilii
mijlocii, astfel cum sunt definiţi potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Art. 6. - In înţelesul
prezentului ordin, prin persoană impozabilă se înţelege persoana impozabilă în sensul taxei pe valoarea
adăugată, astfel cum este aceasta definită la art. 1251 alin. (1) pct. 18 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, iar prin decont de TVA se înţelege decontul de taxă, astfel cum este acesta definit la
art. 1251 alin. (1)
pct. 10 din aceeaşi lege.
Art. 7. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul
prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată" al Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, iar referirile la normele
metodologice reprezintă trimiteri la normele metodologice de aplicare a
titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 8. - Prin excepţie de la prevederile art. 3, dispoziţiile
prezentului ordin se aplică şi deconturilor cu sume negative de taxă pe
valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse în perioadele anterioare de
contribuabilii mari şi de persoanele impozabile care desfăşoară activităţi de
export şi rămase nesoluţionate până la data publicării.
Art. 9. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării
creanţelor bugetare, Direcţia generală de inspecţie fiscală, Direcţia generală
de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală şi Direcţia generală de tehnologia informaţiei din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
METODOLOGIE
de soluţionare a deconturilor cu sume negative de
taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare
CAPITOLUL I
Depunerea, înregistrarea şi prelucrarea deconturilor de TVA
A. Depunerea şi înregistrarea deconturilor de TVA
1. Deconturile de TVA se
depun de către persoanele impozabile, înregistrate în scopuri de taxă pe
valoarea adăugată conform art. 153 din Codul fiscal, la organul fiscal
competent, prin poştă sau direct la compartimentul cu atribuţii în gestionarea
declaraţiilor fiscale, pe suport electronic, însoţite de două exemplare
listate, precum şi prin sistemul electronic naţional, la următoarele termene:
a) lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare lunii de raportare, de către persoanele impozabile care au realizat
în anul anterior o cifră de afaceri mai mare de 100.000 euro;
b) trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare încheierii trimestrului, de către persoanele impozabile care au
realizat în anul anterior o cifră de afaceri de până la 100.000 euro inclusiv;
c) semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare încheierii semestrului pentru care se depune decontul de TVA de către
persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca
perioadă fiscală semestrul calendaristic, potrivit
prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul
fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice;
d) anual, până la data de 25 ianuarie inclusiv a
anului următor celui pentru care se depune decontul de TVA de către persoanele
impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală
anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din normele
metodologice.
2. Deconturile de TVA primite direct la organul fiscal
se înregistrează la Registratura electronică şi se
prelucrează imediat, în momentul primirii, în prezenţa persoanei impozabile.
Deconturile de TVA corecte se preiau în baza de date.
In cazul în care, în urma prelucrării deconturilor de
TVA, rezultă erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabilă în cazul
declaraţiilor fiscale eronate.
3. Deconturile de TVA primite prin poştă se
prelucrează în ziua primirii de la registratură. In cazul în care în urma
prelucrării rezultă erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabilă în
cazul declaraţiilor fiscale eronate.
Termenul legal de soluţionare a deconturilor cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare care prezintă
erori se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data depunerii deconturilor de
TVA şi data corectării acestora.
4. Deconturile de TVA se prelucrează şi se analizează
în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal.
5. Deconturile de TVA depuse la alte termene de
declarare decât cele înscrise în vectorul fiscal nu se
prelucrează, acestea restituindu-se persoanelor impozabile.
B. Fluxul de prelucrare a deconturilor de TVA
1. După primirea şi procesarea deconturilor de TVA,
acestea se grupează pe următoarele categorii:
a) deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plată);
b) deconturi cu sume negative (cu TVA de rambursat), astfel: b1) deconturi cu sume negative cu opţiune de
rambursare; b2) deconturi cu sume negative fără opţiune de rambursare (sume ce se reportează în decontul
perioadei următoare).
2. Zilnic, toate deconturile
de TVA prelucrate se transmit la compartimentul „Evidenţă pe plătitori",
pe baza „Registrului jurnal obligaţii declarate la bugetul de stat" şi a
„Notei de predare-primire",
prevăzute de reglementările privind organizarea evidenţei pe plătitori.
3. Deconturile cu sume pozitive, precum şi cele cu
sume negative fără opţiune de rambursare se arhivează la dosarul fiscal al
persoanei impozabile.
4. Deconturile cu sume negative cu opţiune de
rambursare se înregistrează în evidenţa pe plătitor într-o fişă separată,
numită „Sume de rambursat", şi se transmit zilnic, pe baza „Notei de
predare-primire", la Compartimentul de analiză a deconturilor cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, în vederea
efectuării analizei de risc.
5. Se supun procedurii de soluţionare numai
deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare, depuse în cadrul termenului legal de depunere.
Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi,
după expirarea termenului legal de depunere, vor prelua suma negativă în
decontul perioadei fiscale următoare.
6. Solicitările de rambursare se soluţionează, în
ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal, în termen de maximum
45 de zile calendaristice de la data depunerii decontului cu sume negative de
taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare.
CAPITOLUL II
Procedura de soluţionare a solicitărilor de
rambursare
A. Soluţionarea deconturilor cu sume negative de
taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare
1. Compartimentul de analiză de
risc, denumit în continuare compartiment de
specialitate, va analiza solicitările de
rambursare, în vederea soluţionării.
Procedura are ca scop final încadrarea fiecărei
persoane impozabile într-o categorie de risc fiscal, în funcţie de
comportamentul său fiscal, precum şi în funcţie de riscul pe care aceasta îl prezintă
pentru administraţia fiscală.
2. Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare se soluţionează, în funcţie de gradul de risc
fiscal pe care îl prezintă fiecare persoană impozabilă, astfel:
a) în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic -
prin emiterea deciziei de rambursare a TVA;
b) în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu -
cu analiză documentară;
c) în cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare -
cu inspecţie fiscală anticipată.
3. Deconturi cu sume negative de TVA cu opţiune de
rambursare cu risc fiscal mic
3.1. In cazul deconturilor care prezintă un risc fiscal
mic, sistemul va genera în mod automat proiectul
deciziei de rambursare a TVA.
3.2. Proiectul deciziei se întocmeşte în două exemplare,
se verifică şi se vizează de şeful compartimentului de specialitate şi se
înaintează, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.
4. Deconturi cu sume negative
de TVA cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mediu
4.1. Dacă decontul cu sume
negative de TVA cu opţiune de rambursare se încadrează în categoria de risc
fiscal mediu, organul fiscal va proceda la efectuarea analizei documentare.
4.2. Pentru efectuarea
analizei documentare, organul fiscal va comunica în scris persoanei impozabile
documentele care trebuie prezentate, data, ora şi locul întâlnirii, precum şi
numele şi prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care
se ocupă de analiză.
Neprezentarea, în termenul stabilit de organul fiscal,
a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei documentare atrage
încadrarea în gradul de risc fiscal mare şi soluţionarea cu inspecţie fiscală
anticipată.
Termenul legal de soluţionare
se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii înştiinţării pentru
prezentarea documentelor şi data prezentării documentelor la organul fiscal,
potrivit art. 70 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Codul de procedură fiscală.
4.3. In cazuri temeinic justificate persoana impozabilă
poate solicita organului fiscal amânarea termenului de prezentare a
documentelor.
In cazul aprobării amânării, termenul legal de
soluţionare se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data emiterii
înştiinţării pentru prezentarea documentelor şi data prezentării documentelor
solicitate pentru efectuarea analizei, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de
procedură fiscală.
4.4. In urma efectuării analizei documentare,
deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare pentru care au putut fi justificate sumele solicitate la rambursare
se aprobă şi se emite proiectul deciziei de rambursare
a TVA.
4.5. Dacă sumele solicitate la rambursare nu au putut
fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul respectiv se încadrează
la gradul de risc fiscal mare şi se soluţionează cu inspecţie fiscală
anticipată.
5. Deconturi cu sume negative
de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mare
5.1. Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare cu risc fiscal mare se transmit la
compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală.
5.2. După efectuarea inspecţiei fiscale compartimentul
cu atribuţii în acest domeniu întocmeşte raportul de inspecţie fiscală.
5.3. In cazul în care TVA deductibilă sau colectată se
modifică faţă de sumele înscrise în decontul de TVA, se întocmeşte decizia de
impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia
fiscală, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA.
5.4. In cazul în care cu ocazia inspecţiei fiscale nu
sunt stabilite diferenţe faţă de suma solicitată la rambursare, se întocmeşte
decizia privind nemodificarea bazei de impunere, iar decizia de rambursare a
TVA se emite de către compartimentul de specialitate.
6. Deciziile de rambursare a TVA emise în cazul
riscului fiscal mic şi mediu sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare,
potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală.
B. Procedura de
stabilire a gradului de risc fiscal în cazul rambursărilor de taxă pe valoarea
adăugată
Procedura prevăzută în acest capitol se aplică pentru
soluţionarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare depuse de persoane impozabile, cu excepţia cazurilor
prevăzute la cap. III „Dispoziţii speciale privind soluţionarea solicitărilor
de rambursare".
B1. Stabilirea Standardului individual negativ (SIN)
1. Standardul individual negativ (SIN) reprezintă suma maximă a TVA ce poate fi rambursată fără analiză
documentară sau inspecţie
fiscală anticipată, riscul implicat de această rambursare fiind considerat
acceptabil de către administraţia fiscală.
Această sumă este stabilită în condiţii de activitate
normală şi continuă a persoanei impozabile, ţinând cont şi de comportamentul
său fiscal.
2. SIN-ul se stabileşte semestrial, având în vedere
raportările contabile, deconturile de TVA şi modul de îndeplinire a
obligaţiilor fiscale în perioada de referinţă, potrivit prevederilor pct. 3 din
prezenta secţiune.
3.1. La data de 5 a lunii februarie se stabileşte
SIN-ul pentru semestrul I, avându-se în vedere:
a) perioada de referinţă pentru deconturi de TVA şi
modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale - cea aferentă lunilor ianuarie -
decembrie din anul precedent (depuse în februarie anul precedent - ianuarie
anul curent);
b) raportarea contabilă semestrială din anul precedent.
3.2. La data de 5 a lunii
august se stabileşte SIN-ul pentru semestrul II, avându-se în vedere:
a) perioada de referinţă pentru deconturi de TVA şi
modul de îndeplinire a obligaţiilor fiscale - cea aferentă lunilor iulie din
anul precedent - iunie din anul curent (depuse în
august anul precedent - iulie anul curent);
b) bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere
pentru anul precedent.
4. Inainte de stabilirea SIN-ului semestrial,
compartimentul de specialitate va solicita în scris compartimentelor de
specialitate implicate confirmarea actualizării la zi
a tuturor bazelor de date care furnizează informaţii utilizate în aplicarea
procedurii.
5. SIN se stabileşte prin completarea Fişei de calcul
al Standardului individual negativ, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
6. SIN se stabileşte astfel:
6.1. SIN-ul se stabileşte la valoarea de o (1) unitate
şi rambursarea se efectuează numai în urma inspecţiei fiscale, în următoarele
cazuri:
a) pentru persoanele impozabile care au înscrise fapte
în cazierul fiscal;
b)*) pentru persoanele impozabile care au ca obiect
principal de activitate şi îşi desfăşoară efectiv activitatea în domeniul:
b.1) producţiei şi/sau comerţului cu ridicata de
băuturi alcoolice (cod 159 „Fabricarea băuturilor" şi cod 5134 „Comerţul
cu ridicata al băuturilor");
b.2) tutunului (cod 16 „Fabricarea produselor din
tutun", cod 5125 „Comerţ cu ridicata al tutunului neprelucrat", cod
5135 „Comerţ cu ridicata al produselor din tutun", cod 5226 „Comerţ cu
amănuntul al produselor din tutun");
b.3) petrolului (cod 232
„Fabricarea produselor obţinute din prelucrarea ţiţeiului", cod 505 „Comerţ
cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule";
b.4) comerţului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123
„Comerţ cu ridicata al animalelor vii");
c) pentru persoanele impozabile
nou-înfiinţate;
d) pentru persoanele impozabile pentru care nu există
toate datele necesare întocmirii Fişei de calcul al Standardului individual
negativ;
*) Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit
Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007,
clasificarea activităţilor prevăzute la lit. b) se actualizează după cum
urmează:
b.1) producţiei şi/sau comerţului cu ridicata de
băuturi alcoolice (cod 110 „Fabricarea băuturilor" şi cod 4634 „Comerţul
cu ridicata al băuturilor");
b.2) tutunului (cod 1200 „Fabricarea produselor din
tutun", cod 4621 „Comerţ cu ridicata al cerealelor, seminţelor, furajelor
şi tutunului neprelucrat", cod 4635 „Comerţ cu ridicata al produselor din
tutun", cod 4726 „Comerţ cu amănuntul al
produselor din tutun, în magazine specializate");
b.3) petrolului (cod 1920 „Fabricarea produselor
obţinute din prelucrarea ţiţeiului", cod 4730 „Comerţ cu amănuntul al
carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate";
b.4) comerţului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623
„Comerţ cu ridicata al animalelor vii").
e) pentru persoanele impozabile pentru care SIN-ul
este negativ (suma TVA colectată este mai mare decât suma TVA deductibilă în
perioada de referinţă);
f) pentru persoanele impozabile
care, în decurs de 6 luni, au renunţat de cel puţin două ori la opţiunea de
rambursare, după încadrarea la categoria de risc mediu sau mare;
g) pentru persoanele impozabile care nu au niciun
salariat;
h) pentru persoanele impozabile care nu au bunuri
imobile sau mobile în patrimoniu;
i) pentru persoanele impozabile despre care activitatea
de inspecţie fiscală deţine informaţii că prezintă un risc fiscal mare;
j) pentru persoanele impozabile pentru care organul
fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală
semestrul sau anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale
pct. 80 alin. (2) din normele metodologice.
6.2. Persoanele impozabile nou-înfiinţate sunt acele
persoane impozabile înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în
cadrul perioadei de referinţă şi care nu prezintă, la data calculării SIN-ului,
12 perioade de raportare, în cazul celor cu obligaţii declarative lunare, şi 4
perioade de raportare, în cazul celor cu obligaţii declarative trimestriale.
Pentru persoanele impozabile nou-înfiinţate, care
prezintă 3 perioade fiscale consecutive deconturi negative cu opţiune de
rambursare, soluţionate cu control anticipat şi la care au fost stabilite
diferenţe de taxă mai mici de 5% cu ocazia acestor controale, SIN-ul se
stabileşte ca medie aritmetică a sumelor aprobate la rambursare prin
deconturile respective.
6.3. Pentru celelalte persoane impozabile, SIN-ul este
stabilit în două etape:
a1) prima etapă: stabilirea SIN-ului brut
SIN-ul brut se stabileşte ca
diferenţă între media TVA-ului deductibil şi media TVA-ului colectat din
perioada de referinţă.
Pentru persoanele impozabile pentru care perioada
fiscală la TVA este luna sau trimestrul, SIN-ul brut se stabileşte pe lună,
respectiv pe trimestru.
a2) a doua etapă: SIN-ul brut
se corectează cu indicele de inflaţie şi se ajustează în funcţie de
comportamentul fiscal al fiecărei persoane impozabile.
SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.1 se ajustează cu
jumătate din indicele de inflaţie realizat la 31 decembrie din anul precedent
şi jumătate din indicele de inflaţie prognozat pentru anul curent.
SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.2 se ajustează cu
indicele de inflaţie prognozat pentru anul curent.
a2.1) Comportamentul fiscal se stabileşte pe baza unor
indicatori relevanţi, cum ar fi: mărimea persoanei impozabile, gradul de
conformare fiscală voluntară.
a2.2) SIN-ul final se stabileşte prin corectarea
SIN-ului brut cu indicele de inflaţie şi prin ajustarea sumei astfel stabilite,
în funcţie de punctajul obţinut pe baza indicatorilor,
astfel:
- majorare cu 30%, pentru cei care realizează un
punctaj cuprins între 0 - 155 puncte;
- majorare cu 20%, pentru cei care realizează un
punctaj cuprins între 156 - 200 puncte;
- majorare cu 10%, pentru cei care realizează un punctaj cuprins între 201 - 250 puncte;
- 0% pentru cei care realizează un punctaj mai mare de
251 puncte.
7. Cazuri de actualizare lunară a SIN-ului
7.1. SIN-ul semestrial stabilit potrivit pct. 3 se
actualizează lunar conform pct. 6, până la data de 5 a fiecărei luni, numai
pentru persoanele impozabile care se află în una dintre următoarele situaţii:
- li se înscriu fapte în cazierul fiscal;
- prezintă cel puţin două renunţări la opţiunea de
rambursare în ultimele 6 luni;
- sunt persoane impozabile nou-înfiinţate şi au beneficiat 3 perioade de raportare consecutive de
rambursări cu inspecţie fiscală
anticipată şi la care au fost stabilite diferenţe de taxă mai mici de 5%;
- pe baza informaţiilor deţinute, activitatea de
inspecţie fiscală le stabileşte risc fiscal mare.
7.2. Stabilirea riscului fiscal mare al unei persoane
impozabile se realizează de către compartimentul de specialitate, pe baza
informaţiilor primite de la organele de inspecţie fiscală pentru persoana
impozabilă respectivă.
Astfel, compartimentul de specialitate
va fi înştiinţat de către organul de inspecţie fiscală cu privire la persoanele
impozabile despre care acesta are informaţii că prezintă un risc ridicat pentru
administraţia fiscală.
Inştiinţarea va fi transmisă lunar, sub forma unui
referat motivat, aprobat de coordonatorul activităţii de inspecţie fiscală,
până la data de 5 a lunii următoare celei în care organul de inspecţie fiscală
deţine astfel de informaţii. Referatul va cuprinde toate persoanele impozabile
în cauză, care vor fi înscrise de către compartimentul de specialitate într-o
bază de date specială.
Schimbarea încadrării din categoria de risc fiscal mare
şi radierea din baza de date specială se fac tot la propunerea organului de
inspecţie fiscală, prin referat motivat transmis compartimentului de
specialitate până la data de 5 a fiecărei luni.
7.3. In baza datelor primite de la Oficiul Naţional
al Registrului Comerţului şi a decontului cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare, se va actualiza baza de date care conţine
informaţiile referitoare la obiectul de activitate (cod CAEN).
B2. Fluxul de soluţionare a deconturilor cu sume
negative de TVA cu opţiune de rambursare în cadrul compartimentului de
specialitate
1. Compartimentul de specialitate înregistrează deconturile de TVA într-o evidenţă specială, care se
conduce informatizat, organizată potrivit anexei nr. 2 la prezenta metodologie.
2. După înregistrarea în evidenţă, deconturile cu
sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare vor fi
supuse analizei de risc, în vederea soluţionării, etapa urmând să fie
finalizată în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data depunerii
decontului de TVA.
3. In prima fază a analizei se editează fişele de
calcul al SIN şi se selectează deconturile negative care prezintă SIN = 1,
considerate cu risc fiscal mare, şi se transmit a doua zi compartimentului cu
atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe bază de borderou.
4. Pentru deconturile de TVA la care SIN este mai mare
decât 1, se calculează Fişa indicatorilor de inspecţie
fiscală, prevăzută în anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
4.1. In cazul în care punctajul obţinut la Fişa
indicatorilor de inspecţie fiscală este mai mare sau egal cu 60 de puncte,
decontul de TVA prezintă risc fiscal mare şi se transmite a doua zi
compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale, pe bază de
borderou.
4.2. In cazul în care punctajul obţinut la fişa
indicatorilor de inspecţie fiscală este mai mic de 60 de puncte, se compară
suma solicitată la rambursare cu SIN-ul .
5. Dacă suma solicitată la rambursare este mai mică
sau egală cu SIN-ul, decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic şi
sistemul va genera în mod automat proiectul Deciziei de rambursare a taxei pe
valoarea adăugată, prevăzută în anexa nr. 4 la prezenta metodologie.
6. Dacă suma solicitată la rambursare este mai mare
decât SIN-ul final, programul informatic semnalează acest aspect şi generează
lista plătitorilor care se află în această situaţie, în vederea efectuării
analizei individuale.
Dacă suma solicitată la rambursare provine din mai mult
de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare
trimestriale, se abandonează reconstituirea sumei,
decontul de TVA fiind considerat cu risc fiscal mare,
şi se transmite a doua zi compartimentului cu atribuţii în domeniul inspecţiei
fiscale, pe bază de borderou.
7. Analiza individuală se efectuează pentru fiecare
perioadă de raportare din care a rezultat suma solicitată la rambursare,
întocmind Fişa de analiză de risc, prevăzută în anexa nr. 5 la prezenta
metodologie, conform Instrucţiunilor de completare, prevăzute în anexa nr. 6 la
prezenta metodologie.
8. Dacă toate sumele negative înscrise în coloana
"Sume negative" se încadrează, fiecare în parte, în SIN, se consideră
că decontul de TVA prezintă risc mic, nu se va completa cartuşul de
"Indicatori de analiză" şi se va genera proiectul deciziei de
rambursare a TVA.
9. Cartuşul de "Indicatori de analiză" se
completează pentru fiecare perioadă de raportare în care suma negativă de taxă
pe valoarea adăugată este mai mare decât SIN-ul.
10. După completarea fişei de analiză de risc şi
acordarea punctajului, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare se clasifică în:
a) deconturi de TVA cu risc
fiscal mediu, dacă se obţine un punctaj între 0 şi 50, pentru fiecare dintre
perioadele din care provine suma negativă solicitată la rambursare - acestea se
supun analizei documentare;
b) deconturi de TVA cu risc fiscal mare, dacă se obţine
un punctaj între 51 şi 140, pentru cel puţin una dintre perioadele din care
provine suma solicitată la rambursare - acestea se transmit a doua zi
compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală.
B3. Analiza documentară
1. Pentru efectuarea analizei
documentare, compartimentul de specialitate solicită persoanei impozabile
prezentarea de documente suplimentare, care să justifice diferenţa în plus de
sumă solicitată la rambursare.
2. Solicitarea documentaţiei se face în scris,
menţionându-se documentele care trebuie prezentate, data şi locul întâlnirii,
precum şi numele şi prenumele persoanei din cadrul compartimentului de
specialitate, care se ocupă de analiză. Modelul înştiinţării este prevăzut în
anexa nr. 7 la prezenta metodologie.
3. Pentru efectuarea analizei
documentare, compartimentul de specialitate solicită persoanei impozabile să
prezinte:
- jurnalele de vânzări şi de cumpărări;
- balanţele de verificare;
- contracte comerciale, facturi şi documente vamale
care să ateste exportul efectuat;
- documente care să ateste efectuarea unei investiţii,
precum şi alte documente din care să rezulte suma solicitată la rambursare;
- orice alte documente pe care organul fiscal le
consideră necesare pentru justificarea rambursării.
Documentele vor fi prezentate
în original şi în copie şi trebuie să se refere la perioada din care provine
suma negativă de taxă pe valoarea adăugată.
4. La efectuarea analizei documentare se vor avea în
vedere şi indicatorii stabiliţi prin fişa de calcul al SIN-ului, fişa indicatorilor
de inspecţie fiscală şi fişa de analiză de risc.
5. Pentru toate deconturile de TVA care se încadrează
în categoria de risc mediu se întocmeşte Referatul pentru analiză documentară,
în două exemplare, potrivit modelului din anexa nr. 8 la prezenta metodologie.
6. Referatul pentru analiză documentară se
înaintează, împreună cu decontul de TVA, fişa de calcul al SIN-ului, fişa
indicatorilor de inspecţie fiscală şi fişa de analiză de risc, conducătorului
compartimentului, pentru avizare.
7. In cazul în care prin
referat se propune rambursarea sumei solicitate, se întocmeşte proiectul
deciziei de rambursare a TVA. Referatul pentru analiză documentară împreună cu
decontul de TVA, fişa de calcul al SIN-ului, fişa indicatorilor de inspecţie
fiscală, fişa de analiză de risc şi proiectul deciziei de rambursare a TVA se
transmit conducătorului unităţii fiscale, pentru aprobare.
8. In cazul în care prin referat se propune efectuarea
inspecţiei fiscale anticipate, acesta se înaintează, împreună cu dosarul
solicitării, spre avizare conducătorului compartimentului, apoi spre aprobare
conducătorului unităţii fiscale.
După aprobare se transmite compartimentului de
inspecţie fiscală dosarul solicitării, cuprinzând următoarele documente:
- decontul cu sume negative de
TVA cu opţiune de rambursare;
- fişa de calcul al SIN-ului;
- fişa indicatorilor de inspecţie fiscală;
- fişa de analiză de risc;
- referatul pentru analiză documentară.
C. Fluxul
operaţiunilor în cazul deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată
1. Deconturile cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, care au fost
încadrate în categoria de risc mare, se transmit zilnic, împreună cu documentaţia
aferentă, compartimentului cu atribuţii de inspecţie fiscală în vederea
efectuării verificării.
2. După finalizarea controlului fiscal, compartimentul
cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale va întocmi raportul de inspecţie
fiscală.
3. Dacă în urma inspecţiei
fiscale se stabilesc diferenţe care afectează suma solicitată la rambursare,
compartimentul cu atribuţii în domeniul inspecţiei fiscale emite decizia de
impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia
fiscală, care are şi rol de decizie de rambursare a TVA, pe care o comunică
persoanei impozabile.
4. Dacă în urma inspecţiei fiscale nu se stabilesc
diferenţe faţă de suma solicitată la rambursare, se întocmeşte decizia privind
nemodificarea bazei de impunere, iar decizia de
rambursare se emite de compartimentul de specialitate.
5. In maximum 35 de zile calendaristice de la data
depunerii decontului de TVA, compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală
transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitării, împreună cu
raportul de inspecţie fiscală, precum şi, după caz, decizia de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală sau decizia
privind nemodificarea bazei de impunere.
6. In situaţiile în care, pentru soluţionarea
solicitării de rambursare, organul de inspecţie fiscală consideră că sunt
necesare informaţii suplimentare, termenul de soluţionare se prelungeşte cu
perioada cuprinsă între data solicitării şi data primirii informaţiilor
respective, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedură fiscală.
Prelungirea termenului de soluţionare se realizează
pentru întreaga solicitare de rambursare, nu pentru sume parţiale.
7. Dacă în urma inspecţiei fiscale nu au fost stabilite
diferenţe faţă de suma solicitată la rambursare, cel mai târziu în ziua
următoare primirii dosarului solicitării, compartimentul de specialitate
întocmeşte proiectul deciziei de rambursare a TVA, în două exemplare. Decizia
va fi semnată de şeful compartimentului şi aprobată de conducătorul unităţii
fiscale.
D. Fluxul
operaţiunilor în cadrul compartimentului de colectare
1. La sfârşitul fiecărei zile
compartimentul de specialitate transmite compartimentului de colectare, în
vederea compensării şi/sau restituirii, atât deciziile de rambursare a TVA,
aprobate, cât şi deciziile de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare
stabilite de inspecţia fiscală, aprobate.
2. Compartimentul de colectare, în baza datelor din
evidenţa analitică pe plătitor, a deciziei de rambursare a TVA sau, după caz, a
deciziei de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală, întocmeşte nota de
compensare şi/sau nota de restituire/rambursare, conform formularelor aprobate.
Nota se întocmeşte în 3 exemplare, se semnează de şeful
compartimentului de colectare şi se aprobă de conducătorul unităţii
fiscale/directorul coordonator.
Nota aprobată se transmite cel mai târziu a doua zi, pe
bază de borderou, compartimentului de trezorerie în vederea efectuării
compensării şi/sau restituirii.
3. După efectuarea compensării
şi/sau restituirii, compartimentul de trezorerie va transmite compartimentului
de colectare două exemplare din nota de compensare şi/sau nota de
restituire/rambursare cuprinzând şi data la care s-a efectuat operaţiunea de
compensare şi/sau de restituire, cel târziu a doua zi de la efectuarea
compensării şi/sau restituirii.
E. Finalizarea
procedurii şi arhivarea documentelor
1. Compartimentul de colectare transmite
compartimentului de specialitate, cel mai târziu a doua zi, ambele exemplare din notă, un exemplar pentru a fi comunicat persoanei
impozabile şi un exemplar în vederea arhivării.
2. După operarea datelor privind soluţionarea
decontului cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare în evidenţa specială, compartimentul de specialitate transmite
dosarul solicitării compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru
arhivare.
Dosarul solicitării cuprinde:
- decontul cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare;
- fişa de calcul al SIN-ului;
- fişa indicatorilor de inspecţie fiscală;
- fişa de analiză de risc;
- referatul pentru analiză documentară şi/sau raportul
de inspecţie fiscală, după caz;
- decizia de rambursare a TVA, emisă de compartimentul
de specialitate, sau decizia de impunere privind obligaţiile fiscale
suplimentare stabilite de inspecţia fiscală ori decizia privind nemodificarea
bazei de impunere, emise de compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală,
după caz, însoţite de raportul de inspecţie fiscală;
- nota de compensare şi/sau nota de
restituire/rambursare, cuprinzând data la care s-a efectuat operaţiunea de
compensare şi/sau de restituire.
3. In cel mult o zi de la primirea notei de compensare
şi/sau a notei de restituire/rambursare de la compartimentul de colectare,
compartimentul de specialitate înştiinţează persoana impozabilă despre modul de
soluţionare a opţiunii de rambursare, prin transmiterea notei de compensare
şi/sau a notei de restituire/rambursare, însoţite de decizia de rambursare a TVA
emisă de compartimentul de specialitate.
4. Compartimentul de specialitate transmite
compartimentului de inspecţie fiscală, până la data de 1 a lunii următoare, un
extras al registrului de evidenţă specială, cuprinzând deconturile cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată
cu opţiune de rambursare, soluţionate cu inspecţie fiscală ulterioară, în luna
anterioară, pentru cuprinderea în programul de inspecţie fiscală.
5. Inspecţia fiscală ulterioară se efectuează în
maximum 2 ani de la aprobarea rambursării.
CAPITOLUL III
Dispoziţii speciale privind soluţionarea
solicitărilor de rambursare
A. Dispoziţii
generale
1.1. Pentru contribuabilii mari şi mijlocii, precum şi
pentru persoanele impozabile care desfăşoară activităţi de export, rambursarea
se acordă cu inspecţie fiscală ulterioară, cu excepţia cazurilor care prezintă
risc fiscal mare, când rambursarea se acordă în urma inspecţiei fiscale
anticipate.
1.2. In categoria contribuabililor mari şi mijlocii se
cuprind contribuabilii definiţi potrivit prevederilor
legale în vigoare.
1.3. In categoria persoanelor impozabile care
desfăşoară activităţi de export care beneficiază de regimul special privind
soluţionarea solicitărilor de rambursare se încadrează persoanele impozabile
care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a) au depus, în ultimele 12 luni, toate declaraţiile
fiscale, precum şi declaraţiile informative 390 (VIES) „Declaraţia
recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" şi
394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările si achiziţiile
efectuate pe teritoriul naţional" pentru care persoanele impozabile aveau
obligaţia transmiterii către organul fiscal;
b) au depus toate situaţiile financiare, cu termen de
depunere în ultimele 12 luni;
c) nu înregistrează obligaţii fiscale restante la
bugetul general consolidat;
d) au desfăşurat în anul anterior activităţi de export,
în nume propriu sau în comision, în procent de minimum 80% din rulajul debitor
al contului de clienţi (4111), dar nu mai puţin de echivalentul în lei a
1.000.000 euro. Volumul exportului derulat în anul 2006 se comunică organului
fiscal competent de către Autoritatea Naţională a Vămilor. Condiţia privind
desfăşurarea de activităţi de export, în procent de minimum 80% din rulajul
debitor al contului de clienţi (4111), trebuie îndeplinită până la data
depunerii cererii pentru aprobarea regimului special, în condiţiile prevăzute
la lit. B;
e) *)activitatea de export nu se desfăşoară în
domeniul:
e1) comerţului cu băuturi alcoolice (cod 5117 „Intermedieri
în comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun", cod 5134 „Comerţ cu
ridicata al băuturilor", cod 5139 „Comerţ cu ridicata, nespecializat, de
produse alimentare, băuturi şi tutun", cod 5225 „Comerţ cu amănuntul al
băuturilor");
e2) tutunului (cod 5125
"Comerţ cu ridicata al tutunului neprelucrat", cod 5135 "Comerţ
cu ridicata al produselor din tutun", cod 5226 „Comerţ cu amănuntul al
produselor din tutun");
e3) petrolului (cod 505 "Comerţ cu amănuntul al
carburanţilor pentru autovehicule");
e4) comerţului cu ridicata al
animalelor vii (cod 5123 „Comerţ cu ridicata al animalelor vii");
e5) comerţului cu ridicata al deşeurilor (cod 5157
„Comerţul cu ridicata al deşeurilor şi resturilor");
e6) recuperării deşeurilor şi resturilor metalice şi
nemetalice (cod 3710 „Recuperarea deşeurilor şi resturilor metalice
reciclabile" şi cod 3720 „Recuperarea deşeurilor şi resturilor nemetalice
reciclabile");
e7) comerţului cu ridicata al materialului lemnos şi de
construcţii (cod 5153 „Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi de
construcţie").
1.4. In categoria persoanelor impozabile prevăzute la
pct. 1.3 nu intră contribuabilii mari şi mijlocii.
2. Primul decont cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare depus, după înregistrarea investiţiei
potrivit legii, de către persoanele impozabile care realizează investiţii ce se
încadrează în prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor
directe cu impact semnificativ în economie, cu modificările şi completările
ulterioare, va fi supus inspecţiei fiscale, rambursarea fiind acordată cu
inspecţie fiscală anticipată.
Solicitările ulterioare, depuse de această categorie de
persoane impozabile pe durata derulării investiţiei, vor fi soluţionate cu
inspecţie fiscală ulterioară.
Compartimentele cu atribuţii de
inspecţie fiscală vor verifica, semestrial, la sediul persoanei impozabile,
rambursările acordate.
3. In sensul prezentului capitol, prin conducătorul unităţii fiscale se
înţelege, după caz:
- directorul general al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili;
- directorul executiv al Direcţiei Generale a
Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti;
- şeful administraţiei finanţelor publice a
municipiului, oraşului sau comunei, şeful administraţiei finanţelor publice a
sectoarelor municipiului Bucureşti sau şeful administraţiei finanţelor publice
pentru contribuabili mijlocii.
*) Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit
Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007,
clasificarea activităţilor prevăzute la lit. e) se actualizează după cum
urmează:
e1) comerţului cu băuturi alcoolice (cod 4617
„Intermedieri în comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun", cod
4634 „Comerţ cu ridicata al băuturilor", cod 4639 „Comerţ cu ridicata
nespecializat de produse alimentare, băuturi şi tutun", cod 4725 „Comerţ
cu amănuntul al băuturilor, în magazine specializate");
e2) tutunului (cod 4621 „Comerţ cu ridicata al
cerealelor, seminţelor, furajelor şi tutunului neprelucrat", cod 4635
„Comerţ cu ridicata al produselor din tutun", cod 4726 „Comerţ cu
amănuntul al produselor din tutun, în magazine specializate");
e3) petrolului (cod 4730 „Comerţ cu amănuntul al
carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate"),
e4) comerţului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623
„Comerţ cu ridicata al animalelor vii");,
e5) comerţului cu ridicata al deşeurilor (cod 4677
„Comerţul cu ridicata al deşeurilor şi resturilor");,
e6) demontării (dezasamblării) maşinilor şi a echipamentelor
scoase din uz pentru recuperarea materialelor (cod 3831 „Demontarea
(dezasamblarea) maşinilor şi a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea
materialelor"), recuperării materialelor reciclabile sortate (cod 3832
„Recuperarea materialelor reciclabile sortate");
e7) comerţului cu ridicata al
materialului lemnos şi de construcţii (cod 4673 „Comerţ cu ridicata al
materialului lemnos şi al materialelor de construcţie şi echipamentelor
sanitare").
B. Procedura de aprobare a regimului special pentru
persoanele impozabile care desfăşoară
activităţi de export
1.1. La depunerea primului
decont de TVA de către persoanele impozabile care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la lit. A pct. 1.3, acestea depun la organul fiscal competent şi o
cerere prin care solicită aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe
valoarea adăugată, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 11 la prezenta
metodologie.
1.2. Cererea va fi însoţită de balanţa de verificare la
data de 31 decembrie 2006 şi fişa contului 4111, din care să rezulte că volumul
exportului scutit, efectuat în anul anterior, în nume propriu sau în comision,
a reprezentat minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienţi (4111),
dar nu mai puţin de echivalentul în lei a 1.000.000 euro. De asemenea, cererea
va fi însoţită de o declaraţie pe propria răspundere că nu a desfăşurat
activităţi de export în domeniile prevăzute la lit. A pct. 1.3 lit. e), precum
şi că până la data depunerii cererii persoana impozabilă a desfăşurat
activităţi de export sau livrări intracomunitare, în nume propriu sau în
comision, în procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienţi
(4111).
2. Pentru soluţionarea cererii, compartimentul de
specialitate:
- analizează documentaţia depusă de persoana
impozabilă;
- verifică lista transmisă de Autoritatea Naţională a
Vămilor;
- verifică îndeplinirea obligaţiilor declarative şi de
plată în evidenţele fiscale şi întocmeşte Referatul privind îndeplinirea
condiţiilor pentru aplicarea regimului special, potrivit modelului prevăzut în
anexa nr. 12 la prezenta metodologie.
3.1. Dacă se constată că sunt îndeplinite, cumulativ,
condiţiile prevăzute la lit. A pct. 1.3, compartimentul de specialitate propune
aprobarea aplicării regimului special şi întocmeşte
proiectul deciziei privind aplicarea regimului special
pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată.
3.2. Decizia se întocmeşte şi
în cazurile în care se propune respingerea solicitării de aprobare a regimului
special.
3.3. Decizia privind aplicarea regimului special de
rambursare a taxei pe valoarea adăugată se întocmeşte
în două exemplare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 13 la prezenta
metodologie.
3.4. Decizia poate fi contestată în termen de 30 de
zile de la data comunicării, sub sancţiunea decăderii, la organul fiscal
emitent.
4. Referatul privind
îndeplinirea condiţiilor pentru aplicarea regimului special, împreună cu
proiectul deciziei privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei
pe valoarea adăugată, vizate de şeful compartimentului de specialitate, se
înaintează, spre aprobare, conducătorului unităţii fiscale.
5. Decizia privind aplicarea regimului special pentru
rambursarea taxei pe valoarea adăugată se comunică persoanei impozabile, în
conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedură fiscală.
6. La depunerea unui decont de
TVA cu sume pozitive, precum şi dacă din analiza evidenţelor fiscale sau în
urma inspecţiei fiscale efectuate se constată că persoana impozabilă nu mai îndeplineşte
condiţiile prevăzute la lit. A pct. 1.3, organul fiscal dispune, prin decizie,
încetarea aplicării regimului special.
C. Fluxul de
soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mari şi mijlocii, precum şi de
persoanele impozabile pentru care a fost aprobat
regimul special de rambursare potrivit lit. B
1. Compartimentul de
specialitate înregistrează deconturile într-o evidenţă specială, care se
conduce informatizat, organizată potrivit anexei nr. 2 la prezenta metodologie.
2. După înregistrarea în evidenţă, deconturile cu
sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare sunt supuse
analizei, în vederea soluţionării, în ordinea cronologică a înregistrării lor
la organul fiscal.
3.1. Deconturile de TVA se verifică din punctul de
vedere al corectitudinii completării, urmărindu-se dacă soldul sumei negative
de taxă pe valoarea adăugată solicitate la rambursare coincide cu suma
înregistrată în evidenţele fiscale.
3.2. Dacă se constată diferenţe între suma negativă de
taxă pe valoarea adăugată solicitată la rambursare şi suma înregistrată în
evidenţele organului fiscal, care pot fi corectate potrivit procedurii de
corecţie a erorilor materiale, compartimentul de specialitate notifică
contribuabilul şi aplică procedura specială în domeniu.
In acest caz, termenul legal de soluţionare a
solicitării de rambursare se prelungeşte cu perioada de timp cuprinsă între
data emiterii notificării şi data corectării diferenţelor între suma negativă
de taxă pe valoarea adăugată solicitată la rambursare şi suma înregistrată în
evidenţele fiscale, potrivit art. 70 alin.(2) din Codul de procedură fiscală.
4. Deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mari şi exportatori
se încadrează în categoria de risc fiscal mare dacă este îndeplinită oricare
dintre următoarele condiţii:
a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura
infracţiunilor, înscrise în cazierul fiscal;
b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisă
procedura de insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit
gradul de risc fiscal mare, atât pe baza informaţiilor primite de la
Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiză şi îndrumare
pentru activitatea de inspecţie fiscală, cât şi pe baza informaţiilor proprii alecompartimentului de
specialitate.
5. In cazul contribuabililor mijlocii, deconturile cu
sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare se
încadrează în categoria de risc fiscal mare dacă persoana impozabilă
îndeplineşte oricare din următoarele condiţii:
a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura
infracţiunilor, înscrise în cazierul fiscal;
b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisă
procedura de insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit
gradul de risc fiscal mare, atât pe baza informaţiilor primite de la
Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiză şi îndrumare
pentru activitatea de inspecţie fiscală, cât şi pe baza informaţiilor proprii
ale compartimentului de specialitate;
d) nu a depus, în ultimele 12 luni, toate declaraţiile
fiscale, precum şi declaraţiile informative 390 (VIES) „Declaraţia
recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" şi
394 „Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile
efectuate pe teritoriul naţional", pentru care persoanele impozabile aveau
obligaţia transmiterii către organul fiscal;
e) nu a depus situaţiile
financiare cu termen de depunere în ultimele 12 luni;
f) au ca obiect principal de activitate sau îşi
desfăşoară efectiv activitatea în domeniile prevăzute la cap. II „Procedura de
soluţionare a solicitărilor de rambursare", lit. B1 „Stabilirea Standardului individual negativ (SIN) pct. 6.1.
6.1. Compartimentul de specialitate organizează o bază
de date cuprinzând persoanele impozabile ale căror deconturi se încadrează în
categoria de risc fiscal mare, pe baza informaţiilor primite sau deţinute în
condiţiile prezentului punct.
6.2. Pentru primul decont de TVA cu sume negative cu
opţiune de rambursare supus soluţionării după data intrării în vigoare a
prezentului ordin, compartimentul de specialitate solicită, în scris,
informaţii despre respectiva persoană impozabilă, astfel:
a) Compartimentului cu
atribuţii de colectare şi compartimentului juridic, informaţii privind
îndeplinirea condiţiilor prevăzute la pct. 4 lit. b) şi pct. 5 lit. b);
b) Serviciului/Biroului/Compartimentului coordonare, programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de
inspecţie fiscală, informaţii privind îndeplinirea condiţiei prevăzute la pct.
4 lit. c) şi pct. 5 lit. c).
6.3. Stabilirea gradului de risc fiscal mare, în
sensul pct. 4 lit. b) şi c) şi pct. 5 lit. b) şi c), se realizează, după caz,
astfel:
- prin referat motivat întocmit de compartimentul cu
atribuţii de colectare sau de compartimentul juridic, aprobat de directorul
coordonator;
- prin referat motivat întocmit de Serviciul/Biroul/
Compartimentul coordonare, programare, analiză şi
îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală, aprobat de coordonatorul
activităţii de inspecţie fiscală sau de directorul general al Direcţiei
generale de administrare a marilor contribuabili, după caz, pe baza
informaţiilor rezultate din activitatea proprie despre respectivul
contribuabil;
- prin referat motivat întocmit de compartimentul de
specialitate şi aprobat de directorul coordonator, pe baza informaţiilor
proprii privind comportamentul fiscal al contribuabilului
în ultimele 12 luni.
6.4. Informaţiile primite sau deţinute privind
încadrarea în categoria de risc fiscal mare, în temeiul referatelor motivate
întocmite potrivit pct. 6.3 şi transmise compartimentului de specialitate în
termen de 2 zile de la data solicitării, se înscriu în baza de date organizată
potrivit pct. 6.1.
6.5. Ori de câte ori compartimentele prevăzute la pct.
6.2 constată că o persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA
îndeplineşte condiţiile menţionate la pct. 4 lit. b) şi c) sau pct. 5 lit. b)
şi c), acestea propun încadrarea în categoria de risc fiscal mare, pe bază de
referat motivat, pe care îl transmit, de îndată, compartimentului de
specialitate în vederea includerii în baza de date.
6.6. Compartimentele care au propus încadrarea în categoria de risc fiscal mare au obligaţia
înştiinţării, de îndată, a compartimentului de specialitate cu privire la
încetarea condiţiilor care au determinat încadrarea în categoria de risc fiscal
mare, pe bază de referat motivat privind schimbarea din categoria de risc şi
scoaterea din baza de date.
7.1. Pentru verificarea îndeplinirii celorlalte
condiţii prevăzute la pct. 4 şi 5, pentru toate deconturile de TVA cu sume
negative cu opţiune de rambursare depuse, compartimentul de specialitate
solicită compartimentului cu atribuţii în domeniul gestionării cazierului
fiscal informaţii privind îndeplinirea condiţiei prevăzute la pct. 4 lit. a) şi
pct. 5 lit. a), respectiv compartimentului cu atribuţii în domeniul gestionării
declaraţiilor fiscale informaţii privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la
pct. 5 lit. d), e) şi f), pentru respectivul contribuabil.
7.2. Compartimentele prevăzute la pct. 7.1 vor
transmite compartimentului de specialitate informaţiile solicitate în termen de
două zile de la primirea solicitării.
8.1. Rezultatul analizei efectuate în vederea
soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare depuse de marii contribuabili sau de persoanele
impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit
lit. B se consemnează în Referatul privind analiza decontului cu sume negative
de TVA cu opţiune de rambursare depus de marii contribuabili/de persoanele
impozabile care desfăşoară activităţi de export, potrivit modelului prevăzut în
anexa nr. 9 la prezenta metodologie.
8.2. Rezultatul analizei efectuate în vederea
soluţionării deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu
opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii se consemnează în
Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de
rambursare depus de contribuabilii mijlocii, potrivit modelului prevăzut în
anexa nr. 10 la prezenta metodologie.
9.1. Dacă decontul de TVA supus analizei se încadrează
în una dintre situaţiile prevăzute la pct. 4 şi, după caz, la pct. 5, se
soluţionează cu inspecţie fiscală anticipată.
9.2. Rambursarea cu inspecţie fiscală anticipată se
soluţionează potrivit prevederilor cap. II lit. C „Fluxul operaţiunilor în
cazul deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare soluţionate cu inspecţie fiscală anticipată".
10.1. Dacă decontul de TVA supus analizei nu se
încadrează în condiţiile prevăzute la pct. 4 şi, după caz, la pct. 5, se
consideră cu risc fiscal mic, se soluţionează cu inspecţie fiscală ulterioară
şi se emite proiectul deciziei de rambursare a TVA, în două exemplare, care se
vizează de conducătorul compartimentului de specialitate şi se înaintează, spre
aprobare, conducătorului unităţii fiscale.
10.2. Decizia de rambursare emisă pentru deconturile
de TVA cu risc fiscal mic este decizie sub rezerva verificării ulterioare,
potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală.
11. Prevederile cap. II lit. D privind fluxul
operaţiunilor în cadrul compartimentului de colectare, precum şi prevederile
cap. II lit. E privind finalizarea procedurii şi arhivarea documentelor se
aplică în mod corespunzător.
D. Termenul de efectuare a inspecţiei fiscale
ulterioare
1. In cazul contribuabililor mari şi mijlocii,
inspecţia fiscală ulterioară a rambursărilor se efectuează în termen de maximum
2 ani de la aprobare.
2. In cazul persoanelor impozabile pentru care a fost
aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B, inspecţia fiscală
ulterioară a rambursărilor se efectuează în termen de maximum 6 luni de la
aprobare.
3. Prin excepţie de la prevederile pct. 1 şi 2,
inspecţia fiscală ulterioară pentru rambursările cu risc fiscal mic aprobate se
efectuează în termen de 30 de zile de la data încadrării ulterioare a
respectivului contribuabil în gradul de risc fiscal mare, de către
compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală.
CAPITOLUL IV
Transferul datelor pentru aplicarea metodologiei de soluţionare
Pentru contribuabilii care îşi modifică sediul
social/domiciliul fiscal se transferă, în format electronic, toate datele
necesare pentru aplicarea procedurii prevăzute de prezentul ordin, până cel
târziu la data transferului dosarului fiscal.
CAPITOLUL V
Raportarea modului de soluţionare
Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi
a municipiului Bucureşti, Direcţia Generală de Administrare a Marilor
Contribuabili din Municipiul Bucureşti şi din judeţul Ilfov vor raporta lunar
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală situaţia rambursărilor efectuate,
potrivit modelului aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
CAPITOLUL VI
Soluţionarea solicitărilor de restituire a taxei pe valoarea adăugată
1. Restituirea sumelor negative de taxă pe valoarea
adăugată mai mici de 5.000 lei, cuprinse în deconturile cu sume negative de
taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare depuse de persoanele
impozabile care solicită scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în
scopuri de TVA, în condiţiile legii, se face numai în urma efectuării
controlului fiscal.
2. Pentru restituirea acestor sume se aplică
procedura comună aplicabilă pentru restituirea impozitelor şi taxelor.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
FIŞA DE CALCUL AL STANDARDULUI INDIVIDUAL
NEGATIV
Denumirea persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA
|
|
Codul de identificare fiscală
|
|
Periodicitatea depunerii contului
|
Lunar |_| Trimestrial |_| Semestrial |_|
Anual |_|
|
Judeţul
|
|
Localitatea
|
|
Strada
|
|
Numărul
|
|
Blocul
|
|
Scara
|
|
Apartamentul
|
|
Cod poştal
|
|
Sectorul
|
|
Telefon
|
|
Fax
|
E-mail
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. SIN-ul brut
(Σ TVA
deductibil - Σ
TVAcolectat)/nr. perioade de raportare (12 sau 4)
B. Motivaţia în cazul SIN = 1
- cazierul
fiscal
|_|
- obiect principal de activitate cod
CAEN
- plătitor
nou-înfiinţat
|_|
- datele
incomplete
|_|
- SIN-ul este
negativ
|_|
- renunţare la opţiunea de rambursare
|_|
- persoana impozabilă nu are niciun
salariat
|_|
- persoana impozabilă nu are bunuri imobile sau mobile în patrimoniu |_|
- stabilit de administraţia fiscală conform Referatului
nr.
...
|_|
- organul fiscal competent a aprobat ca perioadă
fiscală semestrul sau anul calendaristic conform Deciziei privind perioada fiscală nr................. |_|
C. Ajustare la inflaţie
(rd. Ax indice inflaţie)
...........................
D. Indicatori
Nr. crt
|
Indicatori
|
Punctaj
|
1.
|
Capitaluri proprii
|
|
|
mai mic sau egal cu 0
|
100
|
|
mai mare decât 0
|
0
|
2.
|
Grad de îndatorare = capital împrumutat/capital propriu*)
|
|
|
- mai mare sau egal cu 0 şi mai mic sau egal cu 1
|
0
|
|
- mai mare decât 1
|
50
|
3.
|
Profitabilitate = profit/cifră de afaceri
|
|
|
- egal cu 0
|
70
|
|
- mai mare decât 0
|
0
|
4.
|
Raportul dintre media vânzărilor şi media achiziţiilor
|
|
|
- media vânzărilor mai mare decât media achiziţiilor
|
0
|
|
- media vânzărilor mai mică decât media achiziţiilor
|
45
|
5.**)
|
Declaraţii fiscale şi informative nedepuse în perioada de
referinţă
|
|
|
- niciuna (toate declaraţiile depuse)
|
0
|
|
- cel putin una
|
100
|
6***)
|
Obligatii fiscale restante în perioada de referinţă
|
|
|
- obligatii la începutul perioadei mai mici decât obligatiile la
sfârşitul perioadei
|
50
|
|
- obligatii la începutul perioadei mai mari decât obligatiile la sfârşitul perioadei
|
30
|
|
- nu există
|
0
|
7 ***)
|
Obligatii de plată restante la TVA
|
|
|
- fără obligatii restante
|
0
|
|
- cu obligatii restante
|
40
|
|
Total punctaj:
|
|
*) Indicatorul „Grad de îndatorare" se completează
numai dacă există capital împrumutat (datorii ce trebuie plătite într-o
perioadă mai mare de un an) şi capitalul propriu este pozitiv.
E. Coeficient de ajustare în funcţie de comportamentul
fiscal
..........................
F. SIN conform coeficientului de ajustare
...........................
G. SIN
...........................
**) Pct. 5 - se verifică depunerea formularului 100
„Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat", a
formularului 390(VIES) „Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile
intracomunitare de bunuri" şi a formularului 394 „Declaraţie informativă
privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul
naţional".
***) Pct. 6 şi 7 - se consideră toate obligaţiile declarate
de către contribuabili sau stabilite de către organul fiscal şi neachitate, cu
excepţia sumelor pentru care acesta beneficiază de înlesniri la plată aprobate
de organul fiscal competent.
LEGENDA:
Locul de unde se obţin elementele din fişa de calcul a
SIN:
1. - bilanţul contabil, pentru punctele 1, 2 şi 3,
precum şi contul de profit şi pierderi, pentru pct. 3.
- rd.1 = rd.81 bilanţ conform Ordinului ministrului
finanţelor publice nr. 1.752/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
respectiv rd.32 bilanţ conform aceluiaşi act normativ, pentru entităţile care
întocmesc bilanţ prescurtat;
- rd.2 = rd.55/rd.81 bilanţ conform Ordinului
ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv rd.14/rd.32 bilanţ conform aceluiaşi act normativ, pentru
entităţile care întocmesc bilanţ prescurtat.
Datele se completează numai în condiţiile în care
capitalul propriu este pozitiv şi există datorii ce trebuie plătite într-o perioadă
mai mare de 1 an (capital împrumutat);
- rd.3 = rd.78 bilanţ sau rd.1 cont de profit şi
pierderi, conform Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv rd.29 bilanţ sau rd.1 cont
de profit şi pierderi conform aceluiaşi act normativ, pentru entităţile care
întocmesc bilanţ prescurtat;
2. aplicaţia „DECIMP", pentru pct. 4 şi 5;
3. fişa analitică de evidenţă pe plătitori, pentru pct.
6 şi 7.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
EVIDENŢA DECONTURILOR
cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare
Nr. crt.
|
Denumirea/Numele şi prenumele persoanei
impozabile înregistrate
în scopuri de TVA
|
Codul de identificare
fiscală
|
Nr. şi data înregistrării decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare
|
Suma solicitată
|
Procedura
aplicată în soluţionare1)
|
Decizia
organului
fiscal2)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- continuare -
Suma aprobată
|
Diferenţele constatate faţă de suma
solicitată
|
Nr. şi data adresei de transmitere
spre soluţionare compartimentului de inspecţie fiscală
|
Nr. şi data adresei de transmitere
a rezultatelor controlului de la activitatea
de inspecţie fiscală
|
Data efectuării
compensării şi/sau a restituirii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Se va completa cu:
SIN -în cazul soluţionării în urma comparării cu SIN;
AR - în cazul soluţionării pe bază de analiză de risc;
CF - în cazul soluţionării cu inspecţie fiscală;
CU - în cazul soluţionării cu inspecţie fiscală
ulterioară, pentru cazurile speciale de rambursare de la cap. III.
2) Se va completa cu:
A - în cazul cererilor aprobate; R - în cazul cererilor
respinse.
ANEXA Nr. 3 la metodologie
FIŞA
indicatorilor de inspecţie fiscală
1. Număr de rambursări soluţionate fără inspecţie
fiscală în ultimele 12 luni:
- până la 3
inclusiv....................................................................................................
0 puncte;
- între 4-6
inclusiv.....................................................................................................
15 puncte;
- între 7-9
inclusiv.....................................................................................................
30 puncte;
- între 10-12
inclusiv.................................................................................................
45 puncte.
2. Perioada scursă de la ultima lună pentru care s-a
efectuat inspecţie fiscală TVA:
Declarare lunară
- peste 12 luni
..........................................................................................................
45 puncte;
- între 9 şi 12 luni inclusiv
.........................................................................................
30 puncte;
- între 6 şi 9 luni inclusiv
...........................................................................................
15 puncte;
- între 3 şi 6 luni inclusiv
........................................................................................... 5 puncte;
- până la 3 luni inclusiv
.............................................................................................
0 puncte.
Declarare trimestrială
- perioada mai mare sau egală cu 4
trimestre.............................................................
45 puncte;
- perioada între 4 şi 2 trimestre
inclusiv......................................................................
30 puncte;
- perioada între 2 şi 1 trimestru
inclusiv...................................................................... 15 puncte;
- perioada până la un
trimestru..................................................................................
0 puncte.
3. Ponderea sumelor neaprobate la rambursare în totalul
sumei solicitate la rambursare [(sume solicitate-sume aprobate)/sume
solicitate]:
- pondere sumă neaprobată </=
2%..........................................................................
0 puncte;
- 2% < pondere sumă neaprobată </=
4%................................................................
5 puncte;
- 4% < pondere sumă neaprobată </=
6%................................................................ 15
puncte;
- 6% < pondere sumă neaprobată </=
8%................................................................ 35 puncte;
- 8% < pondere sumă neaprobată </=
10%.............................................................. 45
puncte;
- pondere sumă neaprobată >
10%...........................................................................
60 puncte.
4. Total sume rambursate în
ultimele 12 luni fără inspecţie fiscală*):
- între 5.000 şi 50.000 lei inclusiv
............................................................................
0 puncte;
- între 50.001 şi 150.000 lei inclusiv
........................................................................
10 puncte;
- între 150.001 şi 350.000 lei inclusiv
...................................................................... 20
puncte;
- între 350.001 şi 550.000 lei inclusiv
......................................................................
30 puncte;
- între 550.001 şi 750.000 lei inclusiv
...................................................................... 40
puncte;
- între 750.001 şi 1.000.000 lei
inclusiv....................................................................
50 puncte;
- mai mari de 1.000.000 lei
......................................................................................
60 puncte.
Indicatorii de inspecţie fiscală cuprinşi în această
fişă se stabilesc pentru ultimele 12 luni, perioada fiind calculată până la data decontului cu sume negative de TVA cu
opţiune de rambursare, supus analizei.
*) Sume rambursate fără
inspecţie fiscală - sume aprobate la rambursare,
fără inspecţie fiscală anticipată sau pentru care nu a fost efectuată inspecţie
fiscală ulterioară.
ANEXA Nr. 4 la metodologie
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Unitatea
fiscală.........................................................................
Nr.
înregistrare................................Data..................................
DECIZIE DE RAMBURSARE
a taxei pe valoarea adăugată
Către: Denumirea/Numele şi
prenumele.......................................................................................................................................................................
Codul de identificare fiscală.........................................................................................................................................................................................
Domiciliul fiscal: Localitatea...............................,
str..................................nr.............., bl........., ap..........., et................judeţul/sectorul.......................
In baza art. 85 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, a decontului de taxă pe valoarea adăugată pentru perioada fiscală ...............,
înregistrat sub nr.................. din ..............................., şi a
analizei de risc/inspecţiei
fiscale efectuate în perioada......................., se stabileşte taxa pe
valoarea adăugată de rambursat, astfel:
- TVA solicitată la
rambursare .....................................lei;
- TVA aprobată la rambursare
.....................................lei.
Suma aprobată la rambursare urmează procedura prevăzută
la art. 115, 116 sau 117, după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta decizie de rambursare a taxei pe valoarea
adăugată poate fi contestată în termen de 30 de zile de la data comunicării,
sub sancţiunea decăderii, la organul fiscal competent potrivit art. 209 alin.
(1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Aprobat
Funcţia..........................................
Numele şi prenumele.....................
Data ............................................
Semnătura....................................
Verificat
Funcţia........................................
Numele şi prenumele...................
Data ..........................................
Semnătura...................................
Intocmit
Funcţia.......................................
Numele şi prenumele..................
Data .........................................
Semnătura.................................
ANEXA Nr. 5 la metodologie
FIŞA DE ANALIZĂ DE RISC
Codul de identificare fiscală.................................................
Denumirea..........................................................................
Domiciliul
fiscal....................................................................
Contul
bancar......................................................................
|
|
Sume negative TVA
|
Observaţii
|
1.
|
Suma solicitată la rambursare
|
|
|
2.
|
- din perioada de raportare
|
|
|
3.
|
- din perioadele anterioare de raportare
|
|
|
4.
|
- perioada
|
|
|
5.
|
- perioada
|
|
|
6.
|
- perioada
|
|
|
7.
|
- perioada
|
|
|
8.
|
- perioada
|
|
|
9.
|
- perioada
|
|
|
10.
|
- perioada
|
|
|
11.
|
- perioada
|
|
|
12.
|
- perioada
|
|
|
Indicatori de analiză pentru perioadele de raportare în
care suma negativă de TVA este mai mare decât SIN-ul
Nr. crt.
|
Indicatori
|
Punctaj
|
Punctaj acordat
|
1.
|
Media veniturilor realizate în ultimele 12 luni
|
|
|
|
- veniturile din perioada analizată mai mari decât media
veniturilor în ultimele 12 luni
|
0
|
|
|
- veniturile din perioada analizată mai mici decât media
veniturilor în ultimele 12 luni
|
50
|
|
Nr. crt.
|
Indicatori
|
Punctaj
|
Punctaj acordat
|
2.
|
Media valorii achiziţiilor pe ultimele 12 luni
|
|
|
|
- achiziţiile din perioada analizată mai mici decât media
achiziţiilor în ultimele 12 luni
|
0
|
|
|
- achiziţiile din perioada analizată mai mari decât media
achiziţiilor în ultimele 12 luni
|
50
|
|
3.
|
Operaţiunea preponderentă din operaţiunile de livrări/prestări
|
|
|
|
- scutită cu drept de deducere
|
0
|
|
|
- scutită fără drept de deducere
|
30
|
|
|
- livrare/prestare cu cota 19%
|
40
|
|
|
- livrare/prestare cu cota 9%
|
40
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
Aprobat
Intocmit
ANEXA Nr. 6 la metodologie
FIŞA DE ANALIZĂ DE RISC
Instrucţiuni de completare
Fişa de analiză de risc se completează pentru fiecare
plătitor, după cum urmează: Cartuşul „Suma solicitată la rambursare" se
completează astfel:
- rd. 1 „Suma solicitată la rambursare" se
completează cu soldul sumei negative de TVA din perioada de raportare de pe rd.
33 al decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare;
- rd. 2 „din perioada de raportare"
se completează cu suma negativă de TVA din rd. 26 al decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de
rambursare.
In cazul în care suma de la rd. 1 este diferită de cea
de la rd. 2, se vor completa şi celelalte rânduri ale cartuşului cu sumele
aferente fiecărei perioade de raportare din care provine suma solicitată la
rambursare.
In cazul în care în perioada din care provine suma
solicitată la rambursare există şi deconturi cu sume pozitive, în coloana
„observaţii" se va înscrie suma pozitivă, iar coloana „Sume negative
TVA" va rămâne necompletată.
Sumele negative înscrise în coloana „Sume negative
TVA" se vor compara, fiecare în parte, cu SIN-ul, iar în coloana de
„Observaţii" se va menţiona dacă suma negativă respectivă este mai mică
sau mai mare decât SIN-ul.
Cartuşul „Indicatori de analiză pentru perioadele de
raportare în care suma negativă de TVA este mai mare decât SIN-ul" se
completează pentru fiecare perioadă de raportare în care suma negativă de TVA
este mai mare decât SIN-ul.
- rd. 1 „Media veniturilor realizate în ultimele 12
luni" - datele se preiau din deconturile privind TVA, rândul „TOTAL",
col. 1 -TVA colectat (rd. 13, mai puţin rd. 4, 5, 6 şi
9 din decontul de TVA);
- rd. 2 „Media valorii achiziţiilor pe ultimele 12
luni" - datele se preiau din deconturile privind
TVA, rândul „TOTAL", col. 1 -TVA deductibilă (rd.
25 din decontul de TVA);
- rd. 3 „Operaţiunea preponderentă din operaţiunile de
livrări/prestări" - datele se preiau din decontul de TVA aferent perioadei
analizate, astfel:
- scutită cu drept de
deducere - (rd.1+rd. 2+rd. 3+rd. 10)/rd. 13;
- scutită fără drept de
deducere - rd. 11/rd. 13;
- livrare/prestare cu cota 19% - rd. 7/rd. 13;
- livrare/prestare cu cota 9% - rd. 8/rd. 13.
După stabilirea ponderilor, se acordă punctajul numai
pentru operaţiunea care prezintă ponderea cea mai mare între cele 4 tipuri de
operaţiuni prevăzute de formular.
ANEXA Nr. 7 la metodologie
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Unitatea fiscală......................................................................
Nr.
înregistrare............................Data...................................
ÎNŞTIINŢARE
Către
Persoană impozabilă (Denumirea/Numele şi prenumele)
...................................................................................................
Codul de identificare
fiscală...................................................................................................................
Adresa: Localitatea............., str.............nr..........,
bl......., ap. ..., et.
..Judeţul/sectorul.......................
Prin decontul cu sume negative de taxă pe valoarea
adăugată cu opţiune de rambursare aferent lunii/trimestrului...........,
anul........., aţi solicitat rambursarea sumei de..............................................lei.
In vederea soluţionării acestei solicitări, vă rugăm să
prezentaţi, până cel târziu la data de................, la domnul/doamna
............................................, camera................., următoarele
documente, pentru perioada................:
- jurnale de vânzări şi de
cumpărări
|_|
- balanţa de
verificare
|_|
- contracte comerciale, facturi
şi documente vamale care să ateste exportul
efectuat
|_|
- documente care să ateste efectuarea unei investiţii,
precum şi alte documente din care să rezulte suma solicitată la rambursare |_|
- orice alte documente pe care
organul fiscal le consideră necesare pentru justificarea rambursării. |_|
Documentele vor fi prezentate în original şi în copie.
Conducătorul unităţii fiscale,
............................................................
ANEXA Nr. 8 la metodologie
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Unitatea fiscală.......................................
Nr.
Aprobat
Conducătorul unităţii fiscale
Avizat
Şef compartiment specialitate
REFERAT PENTRU ANALIZA DOCUMENTARĂ
A. Datele de identificare ale persoanei impozabile
Codul de identificare
fiscală...............................................................
Denumirea........................................................................................
Domiciliul
fiscal..................................................................................
B. Analiza documentară
1.
|
Perioada fiscală la care se referă decontul cu sume negative de
TVA cu opţiune de rambursare
|
|
2.
|
SIN-ul
|
|
3.
|
Suma negativă solicitată la rambursare
|
|
4.
|
Diferenţa între suma solicitată si SIN
|
|
5.
|
TVA deductibilă
|
|
6.
|
Se încadrează decontul negativ în tiparul ultimelor perioade?
|
|_| Da
|_| Nu
|
7.
|
Oferă ultimul raport de inspecţie fiscală motive pentru iniţierea
unei inspecţii anticipate?
|
|_| Da
|_| Nu
|
8.
|
Au fost solicitate documente suplimentare?
|
Da, Adresa nr.................
din.................................
|
9.
|
Plătitorul nu s-a prezentat până la expirarea termenului stabilit
de organul fiscal
|
|_| Decontul se transmite activităţii
de inspecţie fiscală.
|
10.
|
Plătitorul a solicitat amânarea termenului de prezentare a
documentelor
|
|_| Da
|_| Nu
|
11.
|
Amânarea termenului de prezentare a documentelor a fost aprobată
|
|_| Da, până la data de...............
|_| Nu
|
12.
|
Sunt anexate copii ale documentelor care au fost supuse analizei,
potrivit borderoului anexat:
|
|
13.
|
Documente analizate si aspecte constatate
|
|
14.
|
Se propune aprobarea rambursării în urma analizei documentare:
|
|_| Da, în totalitate - suma.........
|_| Nu, se transmite pentru inspecţie
fiscală anticipată
|
Intocmit
ANEXA Nr. 9 la metodologie
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Unitatea
fiscală...........................................
Nr................................/...............................
Avizat
Şef compartiment specialitate,
Aprobat
Conducătorul unităţii fiscale,
REFERAT
privind analiza decontului cu sume negative de TVA
cu opţiune de rambursare depus de marii
contribuabili/de persoanele impozabile care
desfăşoară activităţi de export
nr....................din........................
aferent perioadei..........................
A. Date de identificare a persoanei impozabile
Denumirea
........................................................................................................................................................................ .......................................
Codul de înregistrare în scopuri de
TVA....................................................................................................................................................................
Domiciliul
fiscal........................................................................................................................................................................ .................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
B. Analiza
documentară:
1. fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul
fiscal
|_|
2. a fost deschisă procedura de
insolvenţă sau a fost declanşată procedura de lichidare voluntară |_|
Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare,
programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală sau
compartimentul de specialitate a stabilit, prin referat
motivat, gradul de risc fiscal
mare
|_|
Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Aplicarea regimului special pentru persoana
impozabilă care desfăşoară activităţi de export a fost aprobată prin Decizia
privind aplicarea regimului special de rambursare a TVA
nr............./....................
C. Concluzii:
a) Se propune aprobarea solicitării de rambursare a
TVA. |_|
b) Se propune transmiterea,
spre soluţionare cu inspecţie fiscală anticipată, având în vedere următoarele:
|_|
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Intocmit
ANEXA Nr. 10 la metodologie
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia Generală a Finanţelor
Publice...............................
Administraţia finanţelor publice pentru contribuabili
mijlocii
Nr.............../...................
Avizat
Şef compartiment
specialitate,
................................................
Aprobat
Conducătorul unităţii fiscale,
................................................
REFERAT
privind analiza decontului cu sume negative de TVA
cu opţiune de rambursare depus de contribuabilii
mijlocii
nr..............din...............
aferent
perioadei.........................................
A. Date de identificare a persoanei impozabile
Denumirea
........................................................................................................................................................................ ........................................
Codul de înregistrare în scopuri de
TVA......................................................................................................................................................................
Domiciliul fiscal........................................................................................................................................................................ ..................................
B. Analiza
documentară:
1. fapte înscrise în cazierul fiscal |_|
2. a fost deschisă procedura de insolvenţă sau a fost
declanşată procedura de
lichidare voluntară |_|
Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare,
programare, analiză şi îndrumare pentru activitatea de inspecţie fiscală sau
compartimentul de specialitate a stabilit, prin referat
motivat, gradul de risc fiscal
mare
|_|
Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. nu a depus, în ultimele 12 luni, toate declaraţiile
fiscale, precum şi declaraţiile informative 390 (VIES) „Declaraţie
recapitulativă privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" şi 394 „Declaraţie informativă privind
livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional", pentru care persoana impozabilă
respectivă avea obligaţia
transmiterii către organul
fiscal |_|
Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. nu a depus situaţiile
financiare, cu termen de depunere în ultimele 12
luni |_|
Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
6. au ca obiect principal de activitate sau îşi
desfăşoară efectiv activitatea în domeniile prevăzute la cap. II „Procedura de
soluţionare a solicitărilor de rambursare" lit.
B1. Stabilirea Standardului individual negativ (SIN), pct.
6.1. |_|
Motivaţie....................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
C. Concluzii:
a) Se propune aprobarea solicitării de rambursare a
TVA. |_|
b) Se propune transmiterea, spre soluţionare cu
inspecţie fiscală anticipată, având în vedere următoarele: |_|
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Intocmit
ANEXA Nr. 11*) la metodologie
|
Cerere de aplicare a regimului
special de rambursare a taxei pe valoarea adăugata
|
|
I. DATE DE IDENTIFICARE A PERSOANEI IMPOZABILE
|
DENUMIRE / NUME, PRENUME
|
|
COD DE IDENTIFICARE FISCALA
|
|
JUDEŢ
|
|
SECTOR
|
|
LOCALITATE
|
|
STRADA
|
|
NR.
|
|
BLOC
|
|
SC.
|
|
ET.
|
|
AP.
|
|
COD POŞTAL
|
|
TELEFON
|
|
FAX
|
|
E-MAIL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. INFORMAŢII FINANCIARE
|
Rulajul debitor al contului de clienţi (4111)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volumul exportului in anul 2006
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Procent
|
|
|
,
|
|
|
%
|
Vă ros a-mi aproba aplicarea regimului special de rambursare a
taxei pe valoarea adăugată
|
Anexez următoarele documente:
|
|
Sub sancţiunile aplicate faptei
de fals în acte publice, declar că datele înscrise în acest formular sunt corecte şi complete
|
Numele persoanei care face declaraţia
|
|
Funcţia
|
|
Ştampila
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
Se completează de personalul organului fiscal
|
Organ fiscal
|
|
Număr înregistrare
|
|
Data înregistrare
|
|
|
/
|
|
|
/
|
|
|
|
|
Numele persoanei care a verificat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Anexa nr. 11 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 12 la metodologie
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia Generală a Finanţelor
Publice...............................
Administraţia Finanţelor
Publice.........................................
Nr.............................../....................................................
Avizat
Şef compartiment specialitate,
......................................................
Aprobat
Conducătorul unităţii fiscale,
......................................................
REFERAT
privind îndeplinirea condiţiilor pentru aplicarea
regimului special
A. Date de identificare a persoanei impozabile
Denumirea
........................................................................................................................................................................ ........................................
Codul de înregistrare în scopuri de
TVA......................................................................................................................................................................
Domiciliul
fiscal........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
B. Analiza
documentară a Cererii nr........../data........
Au fost analizate următoarele documente:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Din analiza documentelor prezentate a rezultat:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
C. Analiza
informaţiilor deţinute de organul fiscal
Au fost analizate următoarele informaţii:
1. evidenţa analitică pe plătitori |_|
2. raportul de inspecţie
fiscală |_|
3. decontul de taxă pe valoarea
adăugată |_|
1. Din analiza evidenţei pe plătitori, la data
de............................................................................................................................................................
2. Din Raportul de inspecţie fiscală
nr..............................din ....................................................................................................................................
3. Din decontul de TVA aferent
lunii.................................anul............, înregistrat la organul
fiscal cu nr..............................din...................................
D. Concluzii:
a) Se propune aprobarea
aplicării regimului special pentru rambursarea TVA. |_|
b) Se propune respingerea cererii, având în vedere
următoarele: |_|
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .......................................................
........................................................................................................................................................................ .......................................................
c) Se propune anularea aplicării regimului special
pentru rambursarea TVA, având în vedere următoarele:
........................................................................................................................................................................ .......................................................
........................................................................................................................................................................ .......................................................
Intocmit
ANEXA Nr. 13 la metodologie
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI
FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia Generală a Finanţelor
Publice......................................
Administraţia Finanţelor
Publice................................................
Str..............................................nr..........................................
Localitatea..................................cod
postal............................
Nr...........................................................................................
Aprobat
Conducătorul unităţii fiscale
DECIZIE
privind aplicarea regimului special de rambursare a
taxei pe valoarea adăugată
Către:
Denumirea/Numele şi
prenumele........................................................................................................................................................................ .......
Domiciliul fiscal:
Localitatea......................................,
str..........................................nr......., bl......, ap......, et........judeţul/sectorul.......................................................
Cod de identificare
fiscală.........................................................
In baza prevederilor cap. III din Ordinul ministrului
economiei şi finanţelor nr. 1.857/2007 privind aprobarea Metodologiei de
soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, a Cererii
nr........................din data
de.........................................şi a Referatului privind îndeplinirea condiţiilor pentru
aplicarea regimului special nr.......................din
data.........................., vă comunicăm că:
- se aprobă aplicarea regimului
special |_|
- nu se aprobă aplicarea regimului special |_|
- încetează aplicarea regimului
special |_|
Motivaţia
respingerii/încetării:...................................................................................
........................................................................................................................................................................ .......................................................
........................................................................................................................................................................ .......................................................
Aplicarea regimului special de
rambursare a taxei pe valoarea adăugată, aprobată prin prezenta decizie, este
valabilă de la data comunicării, pe durata păstrării condiţiilor prevăzute la
cap. III din Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.857/2007.
Impotriva prezentului înscris
se poate formula contestaţie în conformitate cu prevederile art. 209 alin. (2)
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de
zile de la data comunicării, potrivit prevederilor art. 207 alin. (1) din
acelaşi act normativ.
Verificat
Funcţia....................................................
Numele şi prenumele...............................
Data.......................................................
Semnătura..............................................
Intocmit
Funcţia..................................................
Numele şi prenumele.............................
Data.....................................................
Semnătura............................................