Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 144 din 27 aprilie 2001

pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind masurile de supraveghere, profilaxie si combatere a pestei porcine clasice

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 459 din 13 august 2001


SmartCity3


    Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
    in temeiul art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 614/1995 pentru aprobarea Programului de supraveghere, prevenire, combatere si asanare a bolilor la animale si a celor transmisibile de la animale la om, precum si de refacere a septelului, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a Directivei C.E.E. nr. 80/217,
    in baza prevederilor art. 8 alin. (10) din Hotararea Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
    vazand Referatul de aprobare nr. 140.253 din 18 aprilie 2001, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
    emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Norma sanitara veterinara privind masurile de supraveghere, profilaxie si combatere a pestei porcine clasice, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Se imputerniceste Agentia Nationala Sanitara Veterinara sa emita decizii cu privire la aplicarea prevederilor prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin va intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2002. La data intrarii sale in vigoare se abroga prevederile referitoare la pesta porcina clasica, cuprinse in Ordinul nr. 114/1975, partea a III-a "Masuri speciale pentru prevenirea si combaterea bolilor infectocontagioase si parazitare", cap. II "Boli specifice porcinelor", pag. 296.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

              Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
                                Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                         NORMA SANITARA VETERINARA
privind masurile de supraveghere, profilaxie si combatere a pestei porcine clasice

    CAP. 1
    Generalitati

    Art. 1
    Prezenta norma sanitara veterinara stabileste masurile de combatere a pestei porcine clasice.
    Art. 2
    Strategia sanitara veterinara a serviciilor veterinare din Romania consta in stoparea vaccinarii antipestoase pe intregul teritoriu al tarii. In functie de rezultatul analizei de risc Agentia Nationala Sanitara Veterinara poate decide mentinerea vaccinarilor in zonele de risc, cu indicarea tipului de vaccin.

    CAP. 2
    Definitii

    Art. 3
    In sensul prezentei norme sanitare veterinare se intelege prin:
    a) porc - orice animal din familia Suidae;
    b) porc de crescatorie - porcul destinat reproductiei sau utilizat in vederea perpetuarii speciei;
    c) porc de ingrasatorie - porcul pus la ingrasat si destinat abatorizarii pentru productia de carne;
    d) porc mistret - salbatic - porcul care nu este tinut sau crescut intr-o exploatatie;
    e) animal - orice animal domestic dintr-o specie care ar putea fi direct afectata de boala in cauza sau orice animal vertebrat salbatic, susceptibil sa participe la epidemiologia bolii, avand rol de vector sau rezervor de infectie;
    f) exploatatie - orice unitate situata pe teritoriul Romaniei, in care animalele sunt crescute sau sunt tinute permanent ori temporar;
    g) proprietar sau detinator - orice persoana fizica sau juridica care detine in proprietate animale ori care este insarcinata cu posibilitatea intretinerii acestor animale;
    h) medic veterinar oficial - medicul veterinar imputernicit de Ministrul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor prin Agentia Nationala Sanitara Veterinara, in conditiile legii, sa indeplineasca unele atributii publice conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2000;
    i) medic veterinar epidemiolog - medicul veterinar incadrat la biroul antiepizootic din cadrul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
    j) ancheta epidemiologica - complex de investigatii pe care le efectueaza medicul veterinar oficial, desemnat conform reglementarilor in vigoare;
    k) vector - orice animal, vertebrat sau nevertebrat, care, potrivit unei modalitati mecanice ori biologice, poate transmite si propaga agentul bolii;
    l) perioada de incubatie - perioada care se poate scurge intre expunerea agentului si aparitia simptomelor clinice. Durata acestei perioade este specifica fiecarei boli;
    m) confirmarea infectiei - declararea de catre autoritatea competenta a prezentei unei boli, bazata pe rezultatele de laborator; in caz de epidemie autoritatea competenta poate sa confirme prezenta unei boli pe baza rezultatelor clinice si/sau epidemiologice;
    n) Catalogul national al metodelor de diagnostic paraclinic veterinar - manualul de diagnostic in care sunt inscrise metodele si tehnicile oficiale de diagnostic utilizate de laboratoarele autorizate sanitar veterinar din Romania, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
    o) porc suspect de pesta porcina clasica - orice porc care prezinta simptome clinice, leziuni post-mortem sau reactii ca urmare a testelor de laborator efectuate, indicand posibila prezenta a pestei porcine clasice;
    p) porc bolnav de pesta - orice porc:
    - la care s-au constatat in mod oficial simptome clinice ori leziuni post-mortem de pesta porcina clasica; sau
    - la care a fost constatata in mod oficial prezenta bolii, in urma unui examen de laborator efectuat conform metodelor inscrise in Catalogul national al metodelor de diagnostic paraclinic veterinar;
    r) focar de boala - exploatatia in care a fost detectat unul sau mai multe cazuri de pesta porcina clasica;
    s) focar primar - orice focar nelegat din punct de vedere epizootologic de un focar anterior constatat in aceeasi regiune, exploatatie sau de prima aparitie intr-o regiune diferita;
    s) ecarisaj - distrugerea prin ingropare sau incinerare a materiilor cu risc inalt de contaminare, astfel incat sa se evite riscul de propagare a bolii - Directiva C.E.E. nr. 90/667;
    t) ape grase (laturi) - deseurile de la bucatarii, restaurante, hoteluri, menajul crescatorului sau de la industria utilizatoare de carne;
    t) zona-regiune - parte a teritoriului Romaniei, a carei delimitare trebuie sa tina seama de factorii de ordin geografic, administrativ, ecologic si epizootologic, legati de boala si de structurile de control;
    u) exploatatie contact - o exploatatie in care pesta porcina clasica este posibil sa fi fost introdusa din cauza amplasarii sale, ca urmare a circulatiei persoanelor, a porcilor, a vehiculelor sau a oricarui alt contact epidemiologic;
    v) program de supraveghere - Programul de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la animale, de prevenire a transmiterii de boli de la animale la om si de protectie a mediului, elaborat de Agentia Nationala Sanitara Veterinara potrivit reglementarilor in vigoare;
    w) purcel-santinela - purcelul care provine dintr-un efectiv indemn de pesta porcina clasica, obligatoriu din afara zonei epizootice, si care nu a fost vaccinat impotriva acestei boli;
    x) punctul de comanda central - Comandamentul Antiepizootic Central, care este un serviciu interministerial de aparare si de protectie civila localizat in cladirea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
    y) punct de comanda judetean - serviciu interinstitutional de aparare si de protectie civila la nivel judetean, aflat in subordinea tehnica a Comandamentului Antiepizootic Central, situat in cladirea prefecturii judetene;
    z) punct de comanda operational - serviciu local antiepizootic plasat in zona de supraveghere sau in apropiere, dar in afara zonei de protectie, de preferinta in localul primariei sau in localul scolii, intr-o sala de clasa.

    CAP. 3
    Actiuni de supraveghere

    Art. 4
    (1) Elaborarea strategiei, instruirea, controlul si monitorizarea supravegherii porcinelor pentru pesta porcina clasica revin Agentiei Nationale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
    (2) Supravegherea clinica si anatomopatologica a porcinelor pentru pesta porcina clasica, precum si controlul circulatiei acestora se efectueaza de medicii veterinari oficiali.
    (3) Cadrul general al actiunilor tehnice de supraveghere a teritoriului pentru pesta porcina clasica este prevazut in programul de supraveghere. In caz de necesitate Agentia Nationala Sanitara Veterinara poate emite note de serviciu privind supravegherea unui anumit teritoriu si aplicarea actiunilor tehnice de combatere pentru pesta porcina clasica, in conditiile prezentei norme sanitare veterinare.
    (4) Diagnosticul pestei porcine clasice la nivel teritorial este efectuat de laboratoarele agreate de directorul general al Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, la propunerea directorului general al Institutului de Diagnostic si Sanatate Animala, cu respectarea criteriilor minime prevazute in anexa nr. I la prezenta norma sanitara veterinara.
    (5) Realizarea supravegherii porcinelor pentru pesta porcina clasica la nivel teritorial reprezinta responsabilitatea directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.

    CAP. 4
    Diagnosticul

    Art. 5
    (1) In caz de suspiciune, pentru stabilirea diagnosticului medicul veterinar care stabileste un diagnostic prezumtiv pe baza anamnezei, simptomelor si leziunilor, anunta directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, preleveaza probele necesare in conditii de maxima securitate si le expediaza la cel mai apropiat laborator agreat.
    (2) Probele care se preleveaza pentru investigatii de laborator in vederea confirmarii/infirmarii diagnosticului de pesta porcina clasica sunt prevazute in anexa nr. II la prezenta norma sanitara veterinara.
    (3) Diagnosticul de laborator in pesta porcina clasica consta in evidentierea antigenului viral. Testele serologice pentru evidentierea anticorpilor pot fi folosite ca un criteriu secundar de diagnostic al cazurilor suspecte de pesta porcina clasica. Metodele si tehnicile oficiale de diagnostic sunt cele inscrise in Catalogul national al metodelor de diagnostic paraclinic veterinar.
    (4) Laboratorul national de referinta pentru pesta porcina clasica este cuprins in structura Institutului de Diagnostic si Sanatate Animala. Competentele si sarcinile Laboratorului national de referinta pentru pesta porcina clasica sunt precizate in anexa nr. III la prezenta norma sanitara veterinara.

    CAP. 5
    Masuri de profilaxie

    A. Masuri administrative privind importul sau tranzitul de animale

    Art. 6
    Pentru prevenirea introducerii pestei porcine clasice pe teritoriul Romaniei conditiile impuse la importul de porcine, precum si in cazul tranzitului acestora catre tari terte sunt:
    1. Interdictie de introducere
    Este interzisa introducerea animalelor pe teritoriul Romaniei atunci cand controalele veterinare releva ca animalele:
    a) nu satisfac conditiile de import;
    b) sunt suspecte de a fi contaminate de o boala contagioasa ori care prezinta un risc pentru sanatatea umana sau animala ori pentru orice alt motiv prevazut de reglementarile in vigoare;
    c) nu sunt apte sa continue calatoria.
    2. Tranzit
    Transporturile animalelor care tranziteaza teritoriul Romaniei sunt autorizate de catre directorul general al Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, sub rezerva ca:
    a) acest transport sa fi fost autorizat de autoritatea competenta a statului de destinatie;
    b) persoana interesata sa furnizeze dovada ca prima tara terta catre care animalele sunt transportate, dupa un tranzit, se angajeaza sa nu refuze sau sa nu reexpedieze in nici un caz animalele al caror import sau tranzit il autorizeaza si sa respecte exigentele reglementarilor internationale privind protectia animalelor pe timpul transportului;
    c) acest transport sa fie efectuat in conformitate cu reglementarile in vigoare privind regimul vamal, singurele manipulari autorizate in timpul transportului fiind cele efectuate atat la punctele de intrare si de iesire din tara, cat si la punctele de oprire stabilite pe traseu, iar operatiunile efectuate sunt destinate sa asigure bunastarea animalelor.
    3. Controale defavorabile
    Atunci cand controalele demonstreaza ca animalele nu corespund conditiilor de import sau ca a fost comisa o neregula, medicul veterinar oficial hotaraste, dupa consultarea proprietarului animalelor sau a reprezentantului sau:
    a) daca este nevoie, punerea in carantina sau izolarea lotului;
    b) expedierea lotului de animale, intr-un interval fixat de directorul general al Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, in afara teritoriului tarii, catre tara de origine, atunci cand conditiile sanitare veterinare sau de bunastare animala nu se opun acestei masuri.
    In acest caz medicul veterinar oficial de la inspectoratul de politie sanitara veterinara de frontiera trebuie:
    a) sa informeze Agentia Nationala Sanitara Veterinara despre motivele respingerii lotului si despre masurile adoptate;
    b) sa anuleze documentele veterinare care insotesc lotul respins.
    Daca expedierea catre tara de origine este imposibila, mai ales din motive legate de bunastarea animalelor, medicul veterinar oficial:
    - poate, dupa acordul prealabil al directorului general al Agentiei Nationale Sanitare Veterinare si dupa inspectia ante-mortem, sa autorizeze sacrificarea animalelor in scopul consumului uman sau sa ordone distrugerea carcaselor ori a cadavrelor in conditiile prevazute de legislatia veterinara.

    B. Masuri sanitare veterinare dupa import

    Art. 7
    (1) Animalele importate sunt cazate in ferme de carantina autorizate in conditiile legii si sunt supuse examenelor de supraveghere conform programului de supraveghere.
    (2) Daca in perioada de carantina dupa import se confirma aparitia pestei porcine clasice, directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, va notifica acest fapt Agentiei Nationale Sanitare Veterinare. Agentia Nationala Sanitara Veterinara dispune, dupa informarea administratiei veterinare centrale a tarii de origine a animalelor si a Oficiului International de Epizootii, sacrificarea intregului lot, cu respectarea legislatiei in vigoare.
    (3) Proprietarii exploatatiilor de porcine si persoanele angajate in transportul acestora sunt obligate sa puna la dispozitie autoritatii veterinare locale, la cererea acesteia, toate informatiile referitoare la miscarea porcinelor si sa furnizeze detalii corelate cu acestea.

    C. Masuri generale de profilaxie

    Art. 8
    (1) Este interzisa utilizarea in alimentatia porcinelor a resturilor lichide grase si a deseurilor de la bucatarii, restaurante, hoteluri, menajul crescatorului sau de la industria utilizatoare de carne. Directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a avertiza populatia asupra pericolului de transmitere a bolii prin utilizarea acestor ape grase in alimentatia porcilor.
    (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, poate aviza ca numai porcinele din ingrasatoriile care detin instalatii speciale de tratare termica a acestor ape grase sa fie hraniti cu acestea. Colectarea resturilor lichide grase, transportarea si prelucrarea lor in scopul hranirii porcilor trebuie supuse unei autorizatii:
    a) transportarea resturilor lichide grase trebuie sa fie efectuata cu vehicule sau containere astfel amenajate incat continutul sa nu poata curge sau sa cada din vehicul in timpul transportului;
    b) dupa fiecare utilizare vehiculele si containerele care au servit la transportarea resturilor lichide grase se supun spalarii si dezinfectarii in conformitate cu instructiunile emise de directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
    c) prelucrarea resturilor lichide grase presupune existenta urmatoarelor conditii:
    - unitatea trebuie sa aiba amenajarile necesare care sa asigure separarea completa intre, pe de o parte, resturile lichide grase netratate si, pe de alta parte, resturile lichide grase tratate;
    - unitatea trebuie sa aiba spatii de depozitare a resturilor lichide grase netratate, precum si spatii de depozitare a resturilor lichide grase dupa tratare termica;
    - spatiile de depozitare si instalatiile de tratare ale unitatii sa poata fi spalate usor si dezinfectate.

    CAP. 6
    Masuri in caz de suspiciune

    A. Anuntarea suspiciunii

    Art. 9
    (1) Anuntarea suspiciunii privind aparitia pestei porcine clasice intr-o exploatatie este o obligatie legala pentru toti detinatorii persoane fizice sau juridice.
    (2) Directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, care a fost instiintata are obligatia sa anunte imediat Agentia Nationala Sanitara Veterinara, Institutul de Diagnostic si Sanatate Animala si circumscriptiile sanitare veterinare invecinate sa urmareasca testarea probelor de catre laboratorul agreat la care acestea au fost trimise, iar pentru confirmare sa dirijeze probele catre Laboratorul national de referinta pentru pesta porcina clasica.

    B. Masuri pana la confirmarea diagnosticului

    Art. 10
    (1) Directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, va dispune deplasarea in teritoriu a medicului veterinar epidemiolog impreuna cu medicul veterinar inspector zonal, pentru efectuarea anchetei epidemiologice, a examenului clinic si, daca mai este cazul, a prelevarii de probe suplimentare pentru investigatii de laborator.
    (2) Dupa notificarea suspiciunii de boala directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, va dispune plasarea exploatatiei sub supraveghere oficiala si va institui urmatoarele masuri:
    a) realizarea recensamantului tuturor categoriilor de porci, cu precizarea numarului de porci morti si suspecti de boala din fiecare categorie;
    b) interzicerea circulatiei porcilor - iesire/intrare in/din exploatatie;
    c) limitarea numarului de intrari si iesiri din exploatatie;
    d) posibilitatea extinderii interdictiei de scoatere din exploatatie si a animalelor din alte specii;
    e) interzicerea scoaterii din exploatatie a furajelor pentru animale sau a oricaror alte obiecte;
    f) autorizarea sacrificarii animalelor sub supraveghere oficiala in partida separata, in cazul in care boala nu a fost confirmata in interval de 15 zile si cu conditia neadmiterii in consum a carnii nesupuse tratamentului termic;
    g) scoaterea din unitate a cadavrelor, a carnurilor de porc, a furajelor, a ustensilelor, a obiectelor si a altor deseuri suspecte de a fi contaminate se face numai pe baza unei autorizatii eliberate de directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
    h) circulatia persoanelor si a mijloacelor de transport se restrictioneaza si se efectueaza numai pe baza autorizatiei eliberate de directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti;
    i) intensificarea actiunilor de dezinfectie la intrarea in exploatatia de animale si in adaposturi;
    j) efectuarea anchetei epidemiologice.
    (3) Pana la confirmarea sau infirmarea diagnosticului de pesta porcina clasica se instituie masurile sanitare veterinare conform legislatiei veterinare in vigoare.

    CAP. 7
    Confirmarea, declararea si notificarea bolii

    Art. 11
    (1) Confirmarea evolutiei bolii intr-o exploatatie de animale se face de catre directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe baza anchetei epidemiologice, semnelor clinice, leziunilor anatomopatologice si a diagnosticului stabilit de laboratorul agreat la care s-au trimis probele, inscris in buletinul de analiza.
    (2) Pesta porcina clasica este o boala supusa declararii oficiale si carantinei.
    (3) Declararea, anuntarea si notificarea bolii se fac conform Normei sanitare veterinare privind anuntarea, declararea si notificarea unor boli transmisibile ale animalelor, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 156/1999, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 23 martie 2000.

    CAP. 8
    Masuri de combatere

    Art. 12
    (1) La aparitia unui focar de pesta porcina clasica, in scopul asigurarii unei coordonari depline si al responsabilizarii tuturor factorilor implicati in luarea masurilor necesare eradicarii se activeaza Comandamentul Antiepizootic Central si punctele de comanda judetene si operationale.
    (2) Agentia Nationala Sanitara Veterinara stabileste planul de urgenta impotriva pestei porcine clasice la nivel national, iar directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, stabileste planul de urgenta impotriva pestei porcine clasice la nivel local. Aceste planuri vor trebui sa permita accesul la instalatii, echipamente si la orice alte materiale corespunzatoare, necesare pentru o eradicare rapida si eficace a focarului.
    (3) Asigurarea si repartizarea de fonduri bugetare pentru combaterea epizootiilor se efectueaza in conformitate cu prevederile Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, republicata, ale Hotararii Guvernului nr. 614/1995, republicata, si cu prevederile legale in vigoare, inclusiv in cazul aplicarii masurii de ucidere a animalelor din focarul de boala.
    Art. 13
    Programul de combatere a pestei porcine clasice si masurile de asanare urgenta a focarelor de boala vizeaza:
    1. Delimitarea in jurul focarului (exploatatia infectata) a unei zone de protectie cu o raza de 3 km, inscrisa la randul ei intr-o zona de supraveghere cu o raza de minimum 10 km. Delimitarea zonelor trebuie sa tina seama de factorii de ordin geografic, administrativ, ecologic si epizootologic legati de boala si de structurile de control.
    a) In cazul in care zonele se situeaza pe teritoriul mai multor judete Agentia Nationala Sanitara Veterinara coordoneaza actiunile si dispune directiilor sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, delimitarea zonelor in conformitate cu prevederile pct. 1.
    b) Agentia Nationala Sanitara Veterinara poate dispune, daca este necesar, modificarea delimitarii zonei de protectie si a zonei de supraveghere in sensul reducerii sau cresterii acestora in functie de caz, precum si a duratei masurilor restrictive.
    2. Masuri aplicate in focarul de boala:
    a) Lichidarea imediata prin ucidere a tuturor porcilor din focarul de boala. Animalele moarte sau ucise sunt fie arse si ingropate la putul sec, fie distruse prin ecarisaj. Aceste operatiuni trebuie sa fie efectuate astfel incat sa se reduca la minimum riscul diseminarii virusului.
    b) Carcasele si carnurile provenite de la porcii sacrificati in perioada cuprinsa intre introducerea probabila a bolii in exploatatie si aplicarea masurilor oficiale sunt, pe cat posibil, identificate si distruse sau supuse unui tratament termic care sa permita evitarea oricarui risc de dispersare a virusului.
    c) Distrugerea sau tratamentul adecvat al tuturor materiilor sau al tuturor deseurilor, cum ar fi: furajele, asternutul, gunoiul de grajd, susceptibile sa fie contaminate. Acest tratament trebuie sa asigure distrugerea oricarui agent sau vector al agentului etiologic si se efectueaza in conformitate cu prevederile legislatiei veterinare, actiune ce este verificata de medicului veterinar oficial.
    d) Efectuarea operatiunilor de spalare si dezinfectie a cladirilor utilizate pentru gazduirea animalelor si a imprejurimilor lor, a vehiculelor de transport si a oricarui material susceptibil sa fie contaminat, potrivit metodelor prevazute in anexa nr. IV la prezenta norma sanitara veterinara.
    e) Efectuarea anchetei epidemiologice.
    3. Masuri aplicate in zona de protectie:
    a) Recensamantul tuturor exploatatiilor de animale, care vor fi vizitate periodic de medicii veterinari oficiali, in functie de evolutia bolii.
    b) Se interzic functionarea targului si a bazei de achizitii, precum si vanzarile sau instrainarile sub orice forma ale porcinelor.
    c) Transportul de porci va fi interzis, cu exceptia tranzitului de porci pe sosea sau cu trenul, care se efectueaza fara opriri. Directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, poate face derogare in ceea ce priveste porcinele destinate sacrificarii in abatoare situate in zona de protectie, acestia putand fi sacrificati in zona de supraveghere.
    d) Camioanele, precum si alte vehicule utilizate pentru transportul porcinelor si al altor animale sau materii suspecte sa fie contaminate, care provin din interiorul zonei de protectie, nu pot parasi zona fara sa fie spalate si dezinfectate.
    e) Directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dispune ca pentru o perioada de cel putin 21 de zile nici un animal, indiferent de specie, sa nu poata patrunde sau sa paraseasca zona de protectie fara autorizatie sanitara veterinara.
    f) Porcinele moarte sau bolnave vor fi declarate la directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, care va dirija investigatiile pentru stabilirea diagnosticului.
    g) Controlul serologic al porcilor in zona epizootica se efectueaza conform instructiunilor prevazute in anexa nr. V la prezenta norma sanitara veterinara.
    h) Directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, poate acorda autorizatie pentru transportul porcilor din zona direct spre abatoarele agreate, de preferinta situate in interiorul zonei de protectie, cu conditia ca toate porcinele destinate transportului sa fie examinate clinic si partial prin termometrie si sa fie individualizate printr-o marca auriculara, conform metodei prevazute in anexa nr. VI la prezenta norma sanitara veterinara.
    i) Conducerea abatorului si formatiunile veterinare abilitate din cadrul acestuia vor fi informate din timp si vor organiza sacrificarea porcinelor in partida separata, spalarea si dezinfectia mijloacelor de transport inainte de parasirea incintei abatorului, cu certificarea acestor operatiuni.
    j) Carnea rezultata de la porcii sacrificati, precum si cea provenita din taieri de necesitate ulterioare, pana la ridicarea masurilor sanitare veterinare, vor fi marcate si vor fi dirijate pentru prelucrare termica sau vor fi sterilizate pe loc, sub supraveghere sanitara veterinara.
    k) Deseurile si subprodusele de abator se valorifica prin prelucrare termica in instalatiile abatorului sau ale unei unitati agreate de producere a fainurilor proteice furajere. Cand nu exista aceste posibilitati deseurile si subprodusele sunt distruse prin ardere si ingropare.
    l) Efectuarea operatiunilor de spalare si dezinfectie periodica a cladirilor utilizate pentru gazduirea animalelor si a imprejurimilor lor, a vehiculelor de transport si a oricarui material susceptibil sa fie contaminat. Dezinfectiile se efectueaza numai cu folosirea substantelor dezinfectante aprobate de Agentia Nationala Sanitara Veterinara.
    4. Masuri aplicate in zona de supraveghere:
    a) Recensamantul tuturor exploatatiilor de crestere a porcilor.
    b) Se interzic functionarea targului si a bazei de achizitii, precum si vanzarile sau instrainarile sub orice forma a porcilor.
    c) Transportul de porci va fi interzis, cu exceptia tranzitului de porci pe sosea sau cu trenul, care se efectueaza fara opriri.
    d) Camioanele, precum si alte vehicule utilizate pentru transportul porcilor si al altor animale sau materii suspecte sa fie contaminate, care provin din interiorul zonei de supraveghere, nu pot parasi zona fara sa fie spalate si dezinfectate.
    e) Directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dispune ca pentru o perioada de cel putin 7 zile nici un animal, indiferent de specie, sa nu poata patrunde sau sa paraseasca zona de supraveghere fara autorizatie sanitara veterinara.
    f) Porcinele moarte sau bolnave vor fi declarate la directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, care va dirija investigatiile pentru stabilirea diagnosticului.
    g) Controlul serologic al porcinelor se va efectua conform instructiunilor prevazute in anexa nr. V la prezenta norma sanitara veterinara.
    h) Directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, poate acorda autorizatie pentru transportul porcilor din zona direct spre abatoarele agreate, situate in interiorul zonei de supraveghere, cu conditia ca toate porcinele destinate transportului sa fie examinate clinic si partial prin termometrie si sa fie individualizate printr-o marca auriculara, conform metodei prevazute in anexa nr. VI la prezenta norma sanitara veterinara.
    i) Carnea rezultata de la porcinele sacrificate, precum si cea provenita din taieri de necesitate ulterioare, pana la ridicarea masurilor sanitare veterinare, vor fi marcate special si vor fi dirijate pentru prelucrare termica sau vor fi sterilizate pe loc, sub supraveghere sanitara veterinara.
    j) Efectuarea operatiunilor de spalare si dezinfectie periodica a cladirilor utilizate pentru gazduirea animalelor si a imprejurimilor lor, a vehiculelor de transport si a oricarui material susceptibil sa fie contaminat. Dezinfectiile se efectueaza numai cu folosirea substantelor dezinfectante aprobate de Agentia Nationala Sanitara Veterinara.
    5. Cadavrele porcinelor moarte si ale celor ucise sunt prelucrate de unitatile de ecarisaj, care vor efectua transportul de la exploatatie la distructor cu camioane special amenajate si sigilate pentru scopul propus, sau se distrug prin ingropare la putul sec.
    6. Personalul de ingrijire din exploatatii va fi dotat cu doua randuri de echipament de protectie care va fi dezinfectat zilnic, in mod alternativ.
    Art. 14
    Planul cu privire la masurile luate pentru eradicarea bolii dintr-o zona declarata ca fiind infectata, precum si masurile aplicabile in unitatile situate in zona respectiva pot fi modificate ulterior sau pot fi completate in conformitate cu evolutia situatiei.
    Vaccinarea
    Art. 15
    (1) In cazul in care se apreciaza ca exista pericolul extinderii pestei porcine clasice in zona de protectie sau chiar in cea de supraveghere, directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, anunta Agentia Nationala Sanitara Veterinara despre situatia creata si propune un plan de vaccinare*) de urgenta, pe baza unui plan care va cuprinde:
    - motivarea vaccinarii de urgenta;
    - teritoriul in care trebuie practicata vaccinarea;
    - categoriile de porcine si numarul (aproximativ) acestora;
    - durata campaniei de vaccinare;
    - modalitatea de identificare si inregistrare a animalelor vaccinate;
    - masuri legate de circulatia porcinelor si a produselor provenite de la acestea;
    - alte elemente legate de situatia de urgenta.
------------
    *) Tipul de vaccin folosit va fi precizat prin nota de serviciu de catre Agentia Nationala Sanitara Veterinara.

    (2) In cazul in care se practica vaccinarea de urgenta directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care gestioneaza situatia de criza, trebuie sa se asigure ca:
    a) nici un porc viu nu paraseste exploatatia din zona de vaccinare, exceptand cazul in care este sacrificat intr-un abator abilitat si este situat in interiorul sau in proximitatea zonei respective;
    b) carnurile proaspete rezultate in urma sacrificarilor porcilor vaccinati de urgenta sunt marcate si ulterior valorificate conform prevederilor legislatiei in vigoare;
    c) masurile se aplica timp de 6 luni dupa oprirea vaccinarii.
    (3) In urma examenelor serologice efectuate conform instructiunilor prevazute in anexele nr. II si V la prezenta norma sanitara veterinara:
    a) porcii serologic pozitivi se vor abatoriza imediat;
    b) purceii care provin din scroafe serologic pozitive se vor mentine in exploatatia de origine pana la atingerea greutatii minime de abatorizare. Directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, poate acorda autorizatie sanitara veterinara pentru transportul si abatorizarea purceilor la unul dintre abatoarele abilitate.
    Ancheta epidemiologica
    Art. 16
    In cazul in care in urma anchetei epidemiologice medicul veterinar oficial constata ca pesta porcina ar fi putut fi introdusa din sau si in alte exploatatii de porcine, ca urmare a circulatiei persoanelor, porcinelor, vehiculelor sau prin orice alte cai, aceste exploatatii se plaseaza sub supraveghere sanitara veterinara oficiala. Aceasta supraveghere nu poate fi ridicata pana cand suspiciunea de prezenta a bolii in unitate este oficial infirmata.
    Masuri de combatere in cazul confirmarii pestei porcine clasice intr-un abator
    Art. 17
    (1) Toti porcii prezenti in abator vor fi sacrificati imediat.
    (2) Se va efectua ancheta epidemiologica.
    (3) Carcasele si subprodusele de abator provenite de la porcii bolnavi vor fi distruse, sub control sanitar veterinar oficial, astfel incat sa se evite riscul propagarii virusului pestei porcine clasice.
    (4) Spalarea si dezinfectia cladirilor si a echipamentelor, inclusiv a vehiculelor, se efectueaza sub controlul medicului veterinar oficial desemnat, conform instructiunilor directorului directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
    (5) Reluarea activitatii normale a abatorului, prin introducerea de porci in scopul sacrificarii, se va putea face dupa 24 de ore de la incheierea operatiunilor de dezinfectie si spalare.
    Masuri de combatere in cazul confirmarii pestei porcine clasice in targuri si in timpul transportului
    Art. 18
    Se vor aplica urmatoarele masuri:
    1. In targuri
    a) Se va inchide targul pana la ridicarea masurilor de carantina.
    b) Porcii din targ vor fi trimisi la abator pentru taiere imediata in partida separata.
    c) Se va face curatenie mecanica cu distrugerea prin ardere a balegarului si se va efectua dezinfectia targului, a abatorului si a mijloacelor de transport care s-au folosit la evacuarea porcilor.
    d) In localitatea de targ si in localitatea de origine a porcilor bolnavi se pun in aplicare masurile de combatere prevazute la art. 13, 14 si 15.
    2. In timpul transportului
    a) Loturile la care apar suspiciuni de pesta porcina clasica vor fi dirijate intr-un loc izolat si puse sub masuri de carantina pana la precizarea diagnosticului. In functie de rezultatul examenelor de laborator directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, va hotari asupra destinatiei.
    b) In localitatea de origine a porcilor bolnavi se pun in aplicare masurile de combatere prevazute la art. 13, 14 si 15.
    Masuri in caz de suspiciune a pestei porcine clasice la porcii mistreti
    Art. 19
    In cazul in care directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, este informata ca porcii mistreti sunt suspectati de a fi infectati cu virusul pestei porcine clasice, directorul acesteia dispune anuntarea tuturor proprietarilor de exploatatii si efectuarea anchetei epidemiologice si ia orice masura corespunzatoare situatiei, in vederea confirmarii sau infirmarii prin examene de laborator.
    Masuri de combatere in cazul confirmarii pestei porcine clasice la porcii mistreti
    Art. 20
    (1) Dupa confirmarea bolii la porcii mistreti directorul directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, plaseaza zona sub restrictii sanitare veterinare si initiaza programul de eradicare a bolii, care contine informatii minime despre:
    a) distribuirea geografica a bolii;
    b) recensamantul populatiei de porci mistreti din zona infectata;
    c) existenta unor obstacole in fata circulatiei porcilor mistreti;
    d) directia de deplasare a porcilor mistreti;
    e) rezultatele examenului virusologic pentru pesta porcina clasica la toti porcii mistreti gasiti morti sau vanati;
    f) reducerea populatiei de porci mistreti prin actiuni de vanatoare;
    g) metodele de distrugere a cadavrelor si a carcaselor de porci mistreti vanati, gasite pozitive la examenul de laborator pentru pesta porcina clasica. Pentru carcasele porcilor mistreti la care examenele de laborator au fost negative autoritatea sanitara veterinara va aplica masurile prevazute in legislatia referitoare la conditiile introducerii in consum a acestora;
    h) ancheta epidemiologica efectuata pentru fiecare porc mistret gasit mort sau vanat in afara perioadei de vanatoare;
    i) realizarea unor grupuri de lucru comune cu specialisti din cadrul Agentiei Nationale Sanitare Veterinare si al Agentiei Generale a Vanatorilor si Pescarilor;
    j) masurile de prevenire aplicabile exploatatiilor situate in zonele infectate si in cele invecinate, incluzand transportul si circulatia animalelor in interiorul sau spre exteriorul acestor zone.
    (2) Exploatatiile de porci, indiferent de proprietate, din zonele limitrofe unde s-a confirmat prezenta infectiei la porcii salbatici sunt puse sub supraveghere oficiala sanitara veterinara si se instituie masuri cu privire la:
    a) efectuarea de recensaminte oficiale ale tuturor categoriilor de porci care se gasesc in zona respectiva;
    b) ancheta epidemiologica;
    c) mentinerea spatiilor de crestere a porcilor in conditii de izolare fata de contactul cu porcii salbatici;
    d) intrarea si iesirea porcilor din aceste zone se face numai cu aprobarea directorului directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
    e) efectuarea de examene de laborator pentru depistarea bolii la toti porcii morti sau bolnavi din aceasta zona;
    f) este interzisa introducerea in exploatatii, indiferent de specie, a mistretilor sau a unor parti din acestia, impuscati sau gasiti morti;
    g) intensificarea activitatilor de dezinfectie la intrarea in incinta exploatatiilor de animale.
    (3) Directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, prin medicii veterinari oficiali special desemnati, supravegheaza permanent din punct de vedere sanitar veterinar aplicarea intocmai a programelor si respectarea masurilor de combatere a bolii.

    CAP. 9
    Stingerea bolii si ridicarea masurilor de carantina

    Art. 21
    Boala se considera stinsa si masurile sanitare veterinare se ridica:
    a) dupa lichidarea focarului si efectuarea dezinfectiei finale;
    b) daca in perioada de 60 de zile de la introducerea purceilor-santinela nu s-a produs imbolnavirea si nici nu s-au decelat anticorpi contra virusului pestei porcine clasice la testarile efectuate in a 21-a si in a 42-a zi de la plasarea in exploatatie;
    c) daca nu exista animale bolnave sau suspecte de boala atat in zona de protectie, cat si in cea de supraveghere;
    d) daca rezultatele examenelor de laborator efectuate pe probe recoltate atat din zona de protectie, cat si din cea de supraveghere sunt negative;
    e) dupa ce s-au realizat integral masurile de profilaxie si de combatere conform prezentei norme sanitare veterinare.

    CAP. 10
    Dispozitii finale

    Art. 22
    Hotararea de dobandire sau de redobandire a statutului de regiune (zona) oficial libera de pesta porcina clasica este luata de Agentia Nationala Sanitara Veterinara, la solicitarea directiei sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pe baza raportului intocmit de Comandamentul Antiepizootic Central.
    Art. 23
    Anexele nr. I - VI fac parte integranta din prezenta norma sanitara veterinara.

    ANEXA 1
    la norma sanitara veterinara

                             CRITERII MINIME
de agreare a laboratoarelor pentru diagnosticul pestei porcine clasice

    Actiunile inscrise in programul tehnic de supraveghere a teritoriului pentru pesta porcina clasica sunt executate de laboratoarele teritoriale agreate de directorul general al Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, la propunerea Institutului de Diagnostic si Sanatate Animala.
    Acestea trebuie:
    - sa dispuna de autorizatia de functionare si de acreditare;
    - sa respecte normele GLP;
    - sa dispuna de instalatiile si aparatura necesare;
    - sa dispuna de reactivii si conjugatele necesare;
    - sa formeze si sa instruiasca periodic specialistii in diagnosticul de laborator, cu atestare periodica obtinuta de la Laboratorul national de referinta pentru pesta porcina clasica;
    - sa participe la programele de testare interlaboratoare (teste calibrate), cu obtinerea de rezultate corespunzatoare.

    ANEXA 2
    la norma sanitara veterinara

                                PROBELE
necesare in vederea confirmarii/infirmarii diagnosticului de pesta porcina clasica

    1. Pentru izolarea virusului si detectarea antigenelor probele*) considerate obligatorii sunt:
    a) de la animale moarte sau sacrificate:
    - probe de stern care sa contina in mod obligatoriu primele doua sternebre;
    - probe de tesut limfatic - splina si tonsile, alaturi de ileon sau rinichi.
    Este de dorit sa se recolteze inca cel putin alte doua tesuturi limfatice, cum ar fi: limfonoduli retrofaringieni, paratiroidieni, mandibulari sau mezenterici;
    b) de la animale in viata:
    - probe de sange pentru izolarea virusului din leucocite - se recolteaza de la porcii cu febra sau care prezinta alte semne de boala. Ca anticoagulant se va folosi EDTA sau heparina.
------------
    *) Fiecare proba va fi pusa intr-o punga de plastic separata, sigilata si etichetata. Probele se transporta in containere etanse si tinute la temperatura de refrigerare fara a fi congelate. Prelevarea probelor si identificarea lor vor fi efectuate de catre medicul veterinar oficial desemnat, special instruit. Nota de insotire a probelor si tabelul de probe vor cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele date:
    - numarul individual de identificare a animalului si numarul de ordine corespondent al prelevarii;
    - numarul exploatatiei de origine sau numele crescatorului si adresa acestuia;
    - data si ora la care s-a efectuat recoltarea;
    - numele celui care a efectuat recoltarea probelor;
    - conditiile de transport;
    - laboratorul agreat la care sunt trimise si testate probele.

    2. Pentru detectarea anticorpilor:
    a) pentru supravegherea efectivelor se recolteaza:
    - probe de sange de la 25% din numarul animalelor din fiecare exploatatie;
    b) in caz de suspiciune se recolteaza:
    - 20 de probe de sange de la animale care s-au insanatosit dupa ce au trecut prin infectii suspecte; sau
    - 20 de probe de sange de la porci cunoscuti ca au avut contact cu animale infectate sau suspecte.

    ANEXA 3
    la norma sanitara veterinara

                      COMPETENTELE SI SARCINILE
Laboratorului national de referinta pentru pesta porcina clasica

    1. Coordonarea metodelor de diagnostic al pestei porcine clasice, in special prin:
    - detinerea si livrarea culturilor celulare in scop de diagnostic;
    - tipizarea, detinerea si livrarea tulpinilor de virus al pestei porcine clasice in scopul efectuarii testelor serologice si al prepararii antiserului;
    - livrarea de seruri de referinta, de seruri conjugate si de alti reactivi de referinta laboratoarelor de diagnostic, in scopul standardizarii testelor si a reactivilor utilizati;
    - stabilirea si conservarea unei colectii de virusuri ale pestei porcine clasice;
    - organizarea periodica a testelor comparative de diagnostic;
    - colectarea datelor si a informatiilor cu privire la metodele de diagnostic utilizate si la rezultatele testelor utilizate;
    - caracterizarea tulpinilor de virus prin metodele cele mai avansate in scopul de a permite o mai buna intelegere a epidemiologiei pestei porcine clasice;
    - urmarirea evolutiei situatiei in ceea ce priveste supravegherea, epidemiologia si preventia pestei porcine clasice;
    - mentinerea unei colectii de pestivirusuri utile pentru efectuarea unui diagnostic diferential rapid.
    2. Formarea si instruirea periodica a expertilor in diagnosticul de laborator si armonizarea periodica a tehnicilor de diagnostic.
    3. Documentarea stiintifica si efectuarea de lucrari de cercetare in domeniul diagnosticului pestei porcine clasice.

    ANEXA 4
    la norma sanitara veterinara

                       METODE DE SPALARE SI DEZINFECTIE

    I. Spalarea preliminara si dezinfectia

    a) Imediat dupa depopularea adaposturilor si ridicarea cadavrelor in vederea distrugerii se efectueaza aspersarea cu substante dezinfectante. Substantele dezinfectante folosite trebuie sa fie autorizate de Agentia Nationala Sanitara Veterinara.
    b) Cadavrele, sangele, tesuturile, organele, precum si alte subproduse rezultate in urma uciderii si examinarii post-mortem se strang si se distrug cu mare atentie pentru a se impiedica raspandirea virusului.
    c) Dezinfectantii utilizati trebuie sa ramana pe suprafata tratata cel putin 24 de ore.

    II. Spalarea finala si dezinfectia

    a) Dupa cele 24 de ore de contact cu dezinfectantul se efectueaza curatenia mecanica, iar gunoiul de grajd si asternuturile sunt duse pe platforma de biosterilizare si lasate 42 de zile in repaus, incepand de la data aspersarii materialului pentru biosterilizare.
    b) Grasimea si petele de murdarie trebuie indepartate de pe toate suprafetele prin aplicarea unei substante degresante, urmata de spalarea cu apa rece.
    c) Se asperseaza un nou strat de dezinfectant.
    d) Dupa alte 7 zile spatiile trebuie sa fie tratate din nou cu o substanta degresanta, operatiune urmata de clatirea cu apa rece, aspersarea cu dezinfectant si clatirea din nou cu apa rece.

    ANEXA 5
    la norma sanitara veterinara

                          CONTROLUL SEROLOGIC
al porcilor din zonele de protectie si de supraveghere pentru depistarea anticorpilor virusului pestei porcine clasice

    Programul pentru controlul serologic trebuie sa tina seama de tipul si de marimea exploatatiei de porci, de eventualele vaccinari efectuate si de modul de transmitere a bolii.
    1. Controlul serologic al porcilor crescuti in grup, care presupune existenta a 2 sau a mai multor porci tinuti in contact direct.
_______________________________________________________________________________
   Numar/Grup de animale           Procedura de recoltare a probelor
_______________________________________________________________________________
 - o scroafa cu purcei       - numai de la scroafa
 - 2 porci                   - de la toti porcii
 - 20 sau mai putini porci   - de la toti porcii
 - mai mult de 20 de porci   - de la 20 de porci + 5% din numarul celor ramasi
_______________________________________________________________________________

    Se vor recolta probe de la toate grupele de porci.
    2. Controlul serologic al porcilor crescuti individual, tinuti in imediata vecinatate unul fata de altul, dar care nu vin in contact direct unul cu celalalt.
_______________________________________________________________________________
    Numarul de animale              Procedura de recoltare a probelor
_______________________________________________________________________________
 - mai putin de 20 de porci  - de la toti porcii
 - 20 - 100 de porci         - de la 20 de porci + 20% din numarul celor ramasi
 - mai mult de 100 de porci  - de la 20 de porci + 10% din numarul celor ramasi
                               (de la minimum 36 de porci)
_______________________________________________________________________________

    ANEXA 6
    la norma sanitara veterinara

                METODA DE INDIVIDUALIZARE IN CAZ DE NECESITATE

                              MARCA AURICULARA

    Porcii aflati in zonele de supraveghere si de protectie sunt individualizati in mod obligatoriu printr-o marca auriculara, in scopul de a se putea supraveghea eficient circulatia animalelor din cele doua zone supuse restrictiilor.
    Pentru a nu se confunda marca auriculara care se acorda fiecarui animal in cadrul programului de identificare cu marca acordata in caz de necesitate, Agentia Nationala Sanitara Veterinara dispune ca marcajul porcilor sa se efectueze prin atasarea unei marci de plastic cu urmatoarele caracteristici:
    a) pentru animalele din zona de protectie aceasta va fi de culoare rosie;
    b) pentru animalele din zona de supraveghere aceasta va fi de culoare galbena.
    Marca va contine in mod obligatoriu:
    c) litera "P" pentru zona de protectie;
    d) litera "S" pentru zona de supraveghere;
    e) denumirea si initiala judetului;
    f) numarul de ordine al animalului.
    Directia sanitara veterinara judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, va avea un registru in care vor fi inregistrate toate marcile acordate animalelor, cu numele proprietarului, adresa si data la care s-au aplicat, precum si data la care s-au ridicat masurile sanitare veterinare.
    In momentul ridicarii masurilor restrictive sanitare veterinare aceste marci vor fi recuperate.
    Marca se va aplica pe partea exterioara a pavilionului auricular al animalului pentru a putea fi observata cu usurinta.

    Exemplu:

    Figura 1   Marca auriculara   se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 13 august 2001, la pagina 15.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 144/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 144 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu