Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.136 din 20.05.2020

pentru aprobarea sistemelor de sancţiuni aplicabile începând cu anul 2020 cererilor de plată aferente angajamentelor ce fac obiectul schemei de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite", aferentă măsurii 08 „Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor", submăsura 8.1 „Împăduriri şi crearea de suprafeţe împădurite" din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020
ACT EMIS DE: Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 29 mai 2020



SmartCity1

Având în vedere Referatul de aprobare nr. 9.625 din 11.05.2020 al Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare,ţinând seama de:Acordul de delegare a sarcinilor privind implementarea unor măsuri din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, susţinute financiar de la Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală şi bugetul de stat nr. 78.061-AM PNDR din 5.03.2015 şi nr. 6.960-AFIR din 26.02.2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi deAcordul de delegare între Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor - Direcţia generală păduri nr. P111 din 27.07.2015 // A111 din 28.10.2015 // 156.231/IM din 28.10.2015 pentru implementarea prin Sistemul Integrat de Administrare şi Control (IACS) a schemelor de ajutor de stat aferente măsurilor 08 - Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor şi 15 - Servicii de silvomediu, servicii climatice şi conservarea pădurilor din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014-2020 finanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi de la bugetul de stat,în baza prevederilor: Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2015) 3.508 din 26 mai 2015, cu modificările şi completările ulterioare;Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare; Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare;Decretului nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României;Decretului nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgenţă pe teritoriul României;Hotărârii Guvernului nr. 226/2015 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor programului naţional de dezvoltare rurală cofinanţate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală şi de la bugetul de stat, cu modificările şi completările ulterioare;Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 619/2015 pentru aprobarea criteriilor de eligibilitate, condiţiilor specifice şi a modului de implementare a schemelor de plăţi prevăzute la art. 1 alin. (2) şi (3) din Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, precum şi a condiţiilor specifice de implementare pentru măsurile compensatorii de dezvoltare rurală aplicabile pe terenurile agricole, prevăzute în Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare;Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea,în temeiul prevederilor: art. 57 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;art. 9 alin. (5) şi (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă sistemele de sancţiuni aplicabile începând cu anul 2020 cererilor de plată aferente angajamentelor ce fac obiectul schemei de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite", aferentă măsurii 08 „Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor", submăsura 8.1 „Împăduriri şi crearea de suprafeţe împădurite" din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, după cum urmează: a)Sistemul de sancţiuni pentru schema de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite", aferentă măsurii 08 „Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor", submăsura 8.1 „Împăduriri şi crearea de suprafeţe împădurite" din cadrul PNDR 2014-2020, aferent Primei 1 - Prima de înfiinţare a plantaţiilor forestiere, prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ordin; b)Sistemul de sancţiuni pentru schema de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite", aferentă măsurii 08 „Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor", submăsura 8.1 „Împăduriri şi crearea de suprafeţe împădurite" din cadrul PNDR 2014-2020, aferent Primei 2 - Prima pentru acoperirea costurilor de întreţinere şi îngrijire a plantaţiei forestiere şi pentru compensarea pierderilor de venit agricol ca urmare a împăduririi, prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ordin. Articolul 2Prezentul ordin se aplică şi cererilor de plată depuse anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, care nu au fost autorizate la plată de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură. Articolul 3Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 4La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 1.466/2018 pentru aprobarea sistemelor de sancţiuni aplicabile cererilor de plată aferente angajamentelor ce fac obiectul schemei de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite", aferentă măsurii 08 „Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor", submăsura 8.1 „Împăduriri şi crearea de suprafeţe împădurite" din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 997 din 26 noiembrie 2018. Articolul 5 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Nechita-Adrian Oros Bucureşti, 20 mai 2020. Nr. 136. ANEXA Nr. 1SISTEMUL DE SANCŢIUNI pentru schema de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite", aferentă măsurii 08 „Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor", submăsura 8.1 „Împăduriri şi crearea de suprafeţe împădurite" din cadrul PNDR 2014-2020, aferent Primei 1 - Prima de înfiinţare a plantaţiilor forestiere Capitolul IPrevederi generale 1. Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de plată depuse de beneficiari, aferente Primei 1 - Prima de înfiinţare a plantaţiilor forestiere, care acoperă şi costurile pentru elaborarea proiectului tehnic de împădurire şi împrejmuirea plantaţiei, se stabileşte ţinându-se cont de nerespectarea criteriilor de eligibilitate, a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului, a proiectului tehnic de împădurire, precum şi a altor prevederi legale aplicabile. 2. Pentru costurile standard aferente Primei 1 se aplică 3 categorii de sancţiuni, în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire
B. sancţiuni administrative aplicate conform art. 63 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea, cu modificările şi completările ulterioare
C. alte prevederi

3. Beneficiarul nu va fi sancţionat, dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor procedurale specifice de implementare a Programului Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, recunoscute în special, după cum urmează: a)decesul beneficiarului; b)incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului; c)o catastrofă naturală gravă care afectează puternic terenul din cererea de sprijin, în conformitate cu anexa nr. 1 la Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007; d)o boală a plantelor care afectează plantaţia forestieră; e)exproprierea întregii suprafeţe sau a unei mari părţi a acesteia (dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii de sprijin); f)o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii, incidentă şi pe teritoriul României, reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PNDR.Pierderile provocate de boli, insecte dăunătoare şi animale sunt luate în considerare numai atunci când beneficiarul nu dispune de metodele de prevenire şi combatere necesare, din motive neimputabile lui [conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007]. 4. Nu se solicită rambursarea parţială sau integrală a sprijinului în cazuri de forţă majoră sau circumstanţe excepţionale acordat în anul/în anii anterior(i) anului în care s-a manifestat forţa majoră şi/sau circumstanţele excepţionale, plata realizându-se pentru cheltuielile efectuate aferente activităţilor finalizate la nivel de u.a, iar angajamentul rămâne în vigoare pentru anii următori. În caz de forţă majoră sau circumstanţe excepţionale, angajamentul se închide numai în situaţia în care nu se pot atinge obiectivele propuse prin implementarea acestuia. 5. Definiţii: a)grup de plată - o grupă pentru fiecare dintre suprafeţele declarate în scopul aplicării schemei de ajutor de stat, în cazul căreia este aplicabilă o rată a sprijinului diferită; b)suprafaţă determinată - suprafaţa unităţilor amenajistice rezultată în urma tuturor controalelor (prin controale administrative şi/sau prin controale la faţa locului). Capitolul IICategorii de sancţiuni Secţiunea 1Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire 1. Suma care trebuie plătită beneficiarului pentru cererea de plată se va calcula luându-se în considerare suma suprafeţelor rezultate la nivel de unitate amenajistică (u.a.) după verificarea respectării criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire din tabelul de mai jos. În cazul în care se constată neîndeplinirea unor criterii de eligibilitate şi/sau a unor cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate, suprafaţa pe baza căreia se stabileşte suma eligibilă se diminuează cu suprafaţa pentru care nu au fost îndeplinite respectivele criterii şi/sau condiţii. Tabel - Criterii, determinări, elemente de control/verificare

Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
1. (CE/CS) Efectuarea lucrărilor de înfiinţare şi de împrejmuire a plantaţiilor forestiere trebuie să se realizeze doar după semnarea angajamentului şi depunerea acestuia la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) şi nu mai târziu de maximum 2 ani de la data semnării angajamentului. 1.1. În cazul în care lucrările de înfiinţare şi/sau împrejmuire se efectuează înainte de data semnării angajamentului şi depunerii acestuia la APIA, sprijinul aferent acestor lucrări devine neeligibil pentru finanţare. Cu toate acestea, în acest caz, costurile legate de elaborarea proiectului tehnic de împădurire vor putea fi solicitate la plată. 1.2. Se exclud de la finanţare, iar angajamentul se închide pentru acele unităţi amenajistice pentru care lucrările de înfiinţare nu s-au realizat într-o perioadă de 2 ani de la data semnării şi depunerii acestuia la APIA. 1.3. Se exclude de la finanţare valoarea aferentă împrejmuirii în cazul în care aceasta nu s-a realizat într-o perioadă de maximum 2 ani de la data semnării şi depunerii angajamentului la APIA. Angajamentul rămâne valabil, dar sumele pentru împrejmuire nu mai pot fi solicitate ulterior. Se vor verifica: angajamentul, respectiv data semnării şi depunerii acestuia la APIA, ordinul de demarare a lucrărilor de înfiinţare/împrejmuire pentru fiecare u.a., în care trebuie menţionate obligatoriu data demarării acestora, precum şi nota de constatare (PV) a finalizării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei pentru fiecare u.a., care trebuie să conţină obligatoriu data finalizării lucrărilor de înfiinţare. Acestea trebuie emise de persoane fizice/juridice de specialitate, atestate de autoritatea naţională în domeniul silviculturii.
2. (CE) Suprafaţa terenului propus pentru împădurire în vederea realizării de perdele forestiere de protecţie este de minimum 0,5 ha. „Prima lucrare de înfiinţare a plantaţiei trebuie să se realizeze pe o suprafaţă minimă totală (care cuprinde unităţi amenajistice întregi) de cel puţin 0,5 ha". Dacă plantaţia (perdea forestieră) se înfiinţează în etape, iar suma suprafeţelor eligibile pentru plată ale u.a.-urilor pe care s-a efectuat prima înfiinţare pentru care se solicită sprijin nu respectă condiţia de suprafaţă minimă totală (minimum 0,5 ha), nu se va acorda nicio plată pentru anul în curs; beneficiarul poate solicita plata aferentă acestor lucrări la următoarea cerere de plată (cu respectarea cerinţelor de la nr. crt. 1). În cazul în care nici la următoarea cerere de plată (cu încadrarea în perioada celor 2 ani de la data semnării angajamentului) înfiinţarea plantaţiei nu a fost realizată pe suprafaţa minimă de 0,5 ha, sunt excluse din angajament u.a. aferente perdelelor forestiere, iar angajamentul se închide. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către APIA.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
3. (CE) Suprafaţa terenului propus pentru împădurire în vederea realizării de trupuri de pădure este de minimum 1 ha. „Prima lucrare de înfiinţare a plantaţiei trebuie să se realizeze pe o suprafaţă minimă totală (care cuprinde unităţi amenajistice întregi) de cel puţin 1 ha în cazul creării de trupuri de pădure". Dacă plantaţia (trup de pădure) se înfiinţează în etape, iar suma suprafeţelor eligibile pentru plată ale u.a.-urilor pe care s-a efectuat prima înfiinţare pentru care se solicită sprijin nu respectă condiţia de suprafaţă minimă totală (minimum 1 ha), nu se va acorda nicio plată pentru anul în curs; beneficiarul poate solicita plata aferentă acestor lucrări la următoarea cerere de plată (cu respectarea cerinţelor de la nr. crt. 1). În cazul în care nici la următoarea cerere de plată (cu încadrarea în perioada celor 2 ani de la data semnării angajamentului) înfiinţarea plantaţiei nu a fost realizată pe suprafaţa minimă de 1 ha, sunt excluse din angajament u.a. aferente trupurilor de pădure, iar angajamentul se închide. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către APIA.
4. (CE) Suprafaţa compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,1 ha în cazul realizării de perdele forestiere. Se exclud de la plată şi din angajament unitatea amenajistică sau, după caz, unităţile amenajistice care alcătuiesc o suprafaţă minimă compactă de 0,1 ha care în urma verificărilor aferente lucrărilor de înfiinţare nu îndeplinesc acest criteriu. Excepţie fac situaţiile în care perdelele forestiere pot fi solicitate la plata pentru înfiinţare în cererea anului următor - nr. crt. 2 şi 3. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către APIA.
5. (CE) Suprafaţa compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,5 ha în cazul realizării de trupuri de pădure. Se exclud de la plată şi din angajament unitatea amenajistică sau, după caz, unităţile amenajistice care alcătuiesc o suprafaţă minimă compactă de 0,5 ha care în urma verificărilor aferente lucrărilor de înfiinţare nu îndeplinesc acest criteriu. Excepţie fac situaţiile în care trupurile de pădure pot fi solicitate la plata pentru înfiinţare în cererea anului următor - nr. crt. 2 şi 3. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către APIA.
6. (CE) Beneficiarii măsurii nu trebuie să fie persoane aflate în dificultate aşa cum sunt definite conform prevederilor Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate. Pentru anul cererii de plată în cauză (anul n) se refuză la plată pentru categoriile de plăţi aferente Primei 1. Plăţile aferente anului n se pot resolicita doar în anul următor (n+1). Dacă se constată că şi în anul n+1 criteriul nu este îndeplinit, angajamentul se închide. Verificarea respectării acestei condiţii se realizează de către APIA pe baza documentelor ataşate cererii de plată care însoţesc Declaraţia pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „Întreprindere în dificultate" - anexa nr. 2 din Ghidul solicitantului, precum şi pe baza ordinului de demarare a lucrărilor de înfiinţare/ împrejmuire pentru fiecare u.a. şi a notei de constatare (PV) a finalizării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei pentru fiecare u.a.
7. (CS) Beneficiarii schemei nu trebuie să fie beneficiari ai altor forme de sprijin din fondurile structurale şi de investiţii europene (ESI) sau din alte fonduri publice pentru aceeaşi suprafaţă de teren pe perioada de acordare a sprijinului în baza schemei, cu excepţia, după caz, a plăţilor directe (pilonul I al Politicii agricole comune - PAC) sau a plăţilor compensatorii acordate pe suprafaţă prin măsurile de dezvoltare rurală. Se refuză la plată, pentru categoriile de plăţi aferente Primei 1, u.a. pentru care nu este îndeplinit acest criteriu pentru anul cererii de plată în cauză (anul n). Plăţile aferente anului n se pot resolicita doar în anul următor (n+1). Dacă se constată că şi în anul n+1 criteriul nu este îndeplinit, u.a. pentru care nu a fost îndeplinit criteriul se exclude de la plată, iar angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Verificarea se va efectua prin interogarea Sistemului integrat de administrare şi control (IACS)/IPA Online şi conform bazei de date a Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) cu privire la unităţile amenajistice care fac obiectul angajamentului.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
8. (CS) Materialul forestier utilizat la lucrările de împădurire trebuie să respecte prevederile fişei tehnice a măsurii şi a Legii nr. 107/2011 privind comercializarea materialelor forestiere de reproducere. 8.1. În cazul în care, la nivel de unitate amenajistică, între 3% şi 10% (inclusiv) din puieţii utilizaţi în lucrările de împădurire nu respectă condiţia, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente costului standard privind lucrările de înfiinţare pentru u.a. respectivă se diminuează cu 10%. 8.2. În cazul în care, la nivel de unitate amenajistică, un procent mai mare de 10%, dar nu mai mare de 20% (inclusiv) din puieţii utilizaţi în lucrările de împădurire nu respectă condiţia, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente costului standard privind lucrările de înfiinţare pentru u.a. respectivă se diminuează cu 25%. 8.3. Unitatea amenajistică, în care mai mult de 20% din puieţii utilizaţi în lucrările de împădurire nu respectă condiţia, este exclusă de la plată pentru anul în curs, iar angajamentul se închide pentru u.a. respectivă şi se recuperează sumele primite anterior aferente acestei u.a. Se verifică de către Garda Forestieră (GF) documentele care atestă provenienţa materialului săditor, la faţa locului, odată cu verificarea lucrărilor aferente înfiinţării plantaţiei, pentru toţi beneficiarii selectaţi.
9. (CE) Terenurile grevate de sarcini, conform evidenţelor cadastrale locale, nu sunt eligibile. Se refuză la plată, pentru categoriile de plăţi aferente Primei 1, u.a. pentru care nu este îndeplinit acest criteriu pentru anul cererii de plată în cauză (anul n). Plăţile aferente anului n se pot resolicita doar în anul următor (n+1). Dacă se constată că şi în anul n+1 criteriul nu este îndeplinit, u.a. pentru care nu a fost îndeplinit criteriul se exclude de la plată, iar angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Verificarea se va realiza anual de APIA pe baza documentelor privind dreptul de utilizare a terenului, ataşate la fiecare cerere de plată - anexa nr. 14 din Ghidul solicitantului.
10. (CS) Beneficiarul trebuie să facă dovada deţinerii/gestionării cu continuitate a terenurilor care fac obiectul angajamentului pe toată perioada implementării acestuia; documentele doveditoare ale dreptului de utilizare a terenului trebuie să aibă ca obiect/ destinaţie „crearea de suprafeţe împădurite"/„suprafeţe împădurite". Se exclude de la plată unitatea amenajistică care nu îndeplineşte acest criteriu la momentul depunerii cererii de plată şi se recuperează eventualele sume primite anterior pentru aceasta, iar aceasta este exclusă din angajament; angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Excluderea de la plată şi din angajament se aplică tuturor unităţilor amenajistice pentru care nu există documente care să ateste deţinerea/gestionarea cu continuitate a terenurilor. Se verifică documentele care atestă dreptul de proprietate, în cazul deţinătorilor de teren, şi cele care atestă dreptul de utilizare, în cazul celorlalte categorii de beneficiari.
11. (CS) Lucrările de înfiinţare prevăzute în proiectul tehnic de împădurire trebuie executate de persoane juridice sau sub îndrumarea persoanelor fizice, atestate de autoritatea naţională în domeniul silviculturii, conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea persoanelor juridice care realizează lucrări de regenerare şi întreţinere a seminţişurilor şi plantaţiilor, lucrări de îngrijire a arboretelor, precum şi atestarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea şi/sau execută Unităţile amenajistice pentru care nu au fost realizate lucrări de înfiinţare a plantaţiei sub supravegherea unor persoane juridice/fizice atestate în conformitate cu legislaţia în vigoare sunt excluse de la plata Primei 1, iar acestea sunt excluse din angajament. Garda Forestieră efectuează verificări ale documentelor deţinute de persoanele juridice care execută lucrările de plantare sau ale persoanelor fizice care supraveghează executarea lucrărilor (diriginţi de şantier) care să ateste faptul că aceste entităţi sunt atestate de autoritatea naţională în domeniul silviculturii, conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010 pentru efectuarea lucrărilor, conform art. 5 lit. b)
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
lucrări de îmbunătăţiri funciare în domeniul silvic, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea şi/sau execută lucrări de îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic, cu precizarea că persoanele fizice au calitatea de diriginte de şantier, conform art. 30 lit. e) din anexa la Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare. din anexa la acest ordin (codificare „5b"), pentru grupele de lucrări codificate „6g" în atestatele emise în baza Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare, sau „7d" în atestatele emise în baza Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010. În plus, pentru unităţi amenajistice cu categoria iniţială de pajişti permanente, persoana fizică sau juridică trebuie să fie atestată pentru următoarele grupe de lucrări: - „6e" (conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare) sau „7b" (conform Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010) dacă terenurile care fac obiectul împăduririi sunt afectate de fenomene de degradare de tipul eroziunii de suprafaţă foarte puternică şi excesivă, eroziunii de adâncime (ogaşe, ravene, torenţi), alunecărilor active, prăbuşiri, surpări şi scurgeri noroioase, prezenţei aglomerărilor de pietriş, bolovăniş, grohotiş, stâncării şi depozitelor de aluviuni torenţiale şi necesită şi alte lucrări de artă pe teren, dar care nu fac obiectul proiectului; - „6f" (conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare) sau „7c" (conform Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010) dacă terenurile care fac obiectul împăduririi sunt afectate de sărăturare sau aciditate puternică (foarte puternică sau puternică).
12. (CS) Respectarea dimensiunii suprafeţei eligibile prevăzute în cererea de sprijin (proiectul tehnic de împăduriri) la nivel de unitate amenajistică pe care s-au efectuat lucrări de înfiinţare 12.1. Dacă suprafaţa eligibilă din cererea de sprijin a unei u.a. depăşeşte suprafaţa determinată aferentă cererii de plată cu maximum 10% din suprafaţa aferentă cererii de sprijin, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente costului standard pentru lucrările de înfiinţare şi împrejmuire este suprafaţa determinată. Angajamentul se amendează prin preluarea suprafeţei determinate a u.a. 12.2. Dacă suprafaţa eligibilă din cererea de sprijin a unei u.a. depăşeşte suprafaţa determinată aferentă Pentru cererile de plată care nu fac parte din eşantionul de control pe teren se ia în considerare suprafaţa eligibilă din cererea de sprijin a unei u.a., iar pentru cererile de plată care fac parte din eşantionul de control pe teren se ia în considerare suprafaţa eligibilă rezultată după controale pe teren efectuate de către APIA şi GF.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
cererii de plată cu mai mult de 10% din suprafaţa cererii de sprijin, dar nu mai mult decât 30% din suprafaţa cererii de sprijin, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente costului standard pentru lucrările de înfiinţare şi împrejmuire este suprafaţa determinată, din care se scade diferenţa de suprafaţă constatată. Angajamentul se amendează prin preluarea suprafeţei determinate a u.a. 12.3. Dacă suprafaţa eligibilă din cererea de sprijin a unei u.a. depăşeşte suprafaţa determinată aferentă cererii de plată cu mai mult de 30% din suprafaţa cererii de sprijin, u.a. este exclusă de la plată şi din angajament prin amendarea acestuia (toată Prima 1).
13. (CS) La nivel de unitate amenajistică toate lucrările de înfiinţare a plantaţiei se realizează într-o singură perioadă de repaus vegetativ, cuprinsă între data de 1 septembrie şi data de 30 aprilie a anului următor („data de 30 aprilie poate fi depăşită în cazul în care condiţiile meteo nu permit realizarea lucrărilor. În această situaţie persoanele fizice care au calitatea de diriginte de şantier şi persoanele juridice atestate de autoritatea naţională în domeniul silviculturii conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010 vor motiva punctual şi detaliat în ordinul de demarare a lucrării de înfiinţare a plantaţiei şi/sau în nota de constatare a finalizării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei necesitatea depăşirii termenului de 30 aprilie"). 13.1. Indiferent de anul depunerii cererii de plată, în cazul în care la nivelul fiecărei unităţi amenajistice toate lucrările de înfiinţare a plantaţiei se realizează într-o singură perioadă, cuprinsă între data de 1 septembrie şi data de 30 aprilie a anului următor, condiţia se consideră îndeplinită. 13.2. În cazul în care lucrările de înfiinţare a plantaţiei la nivel de u.a au fost efectuate într-o altă perioadă decât cea menţionată la pct. 13.1, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente costului standard pentru lucrările de înfiinţare pentru unităţile amenajistice respective se diminuează cu 20%. Se exceptează de la această sancţiune u.a. pentru care a fost depăşită data de 30 aprilie pentru finalizarea lucrărilor de înfiinţare în condiţiile precizate în Ghidul solicitantului. Se verifică de către GF data începerii, precum şi data finalizării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei, prin analizarea documentelor emise/certificate de către persoane atestate. Verificarea se realizează la nivel de unitate amenajistică.
14. (CS) Cererea de plată pentru unitatea amenajistică/unităţile amenajistice pe care s-au realizat lucrările de înfiinţare a plantaţiilor se va depune în prima sesiune de depunere a cererilor de plată. 14.1. În cazul în care lucrările de înfiinţare a plantaţiilor la nivel de unitate amenajistică au fost finalizate în perioada cuprinsă între ziua următoare datei-limită de depunere a cererii de plată a anului n-1 şi data-limită de depunere a cererii de plată a anului n, criteriul se consideră respectat dacă beneficiarul depune cerere de plată pentru unităţile amenajistice respective în anul n (anul depunerii cererii de plată). 14.2. În cazul în care lucrările de înfiinţare a plantaţiilor la nivel de unitate amenajistică au fost finalizate în perioada cuprinsă între ziua următoare datei-limită de depunere a cererii de plată a anului n-2 şi data-limită de depunere a cererii de plată a anului n-1, iar cererea de plată pentru unităţile amenajistice respective a fost depusă în anul n, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii Se verifică data finalizării înfiinţării plantaţiei la nivel de unitate amenajistică, conform procesului-verbal de recepţie a lucrărilor de plantare.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
aferente costului standard pentru lucrările de înfiinţare pentru unităţile amenajistice respective se diminuează cu 10%. 14.3. În cazul în care lucrările de înfiinţare a plantaţiilor la nivel de unitate amenajistică au fost finalizate înainte de data-limită de depunere a cererilor de plată aferente anului n-2, sprijinul aferent acestor lucrări nu se mai acordă.
15. (CS) Respectarea condiţiilor privind plata costurilor standard pentru realizarea lucrărilor de împrejmuire, conform proiectului tehnic de împădurire Costurile standard aferente lucrărilor de împrejmuire vor fi solicitate numai după finalizarea lucrărilor de înfiinţare pentru toate u.a. care alcătuiesc zona compactă. Nu sunt eligibile costurile standard aferente lucrărilor de împrejmuire dintr-o cerere de plată dacă acestea nu au fost realizate în proporţie de 100%, la nivelul unei zone compacte, şi/sau acestea nu respectă specificaţiile tehnice din proiect. De asemenea, plata costurilor standard aferente lucrărilor de împrejmuire nu se va realiza dacă lucrările de înfiinţare a plantaţiei forestiere la nivelul unităţilor amenajistice din componenţa unei zone compacte pentru care s-a realizat împrejmuirea nu au fost realizate în proporţie de 100%. Verificarea realizării lucrărilor de împrejmuire se va realiza de către gărzile forestiere concomitent cu realizarea verificărilor privind realizarea lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei.
16. (CS) Respectarea procentului de prindere, a compoziţiei de împădurire şi a desimii plantaţiei la instalare Procentul de prindere constatat Compoziţia de împădurire* Desimea plantaţiei** Suprafaţa unităţii amenajistice eligibilă pentru plată
conformă neconformă conformă neconformă
Mai mare sau egal cu procentul de reuşită minim pentru calificativul „bine" prevăzut în normele tehnice X - X - Se consideră eligibilă la plată pentru înfiinţare 100% din suprafaţa determinată eligibilă a u.a.
- X X - U.a. nu se consideră la plată pentru înfiinţare pentru anul de cerere în curs. Beneficiarul poate resolicita la plată u.a. declarate neconforme după remedierea cauzelor care au dus la stabilirea neconformităţilor cu condiţia realizării lucrărilor de înfiinţare în perioada celor 2 ani de la data semnării angajamentului.
X - - X
- X - X
Sub procentul de reuşită minim pentru calificativul „bine" prevăzut în normele tehnice, dar mai mare de 50% X - X - Valoarea eligibilă la plată a suprafeţei u.a. pentru înfiinţare va fi diminuată procentual cu diferenţa dintre procentul de reuşită minim pentru calificativul „bine" şi procentul de prindere constatat în teren.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
Procentul de prindere constatat Compoziţia de împădurire* Desimea plantaţiei** Suprafaţa unităţii amenajistice eligibilă pentru plată
conformă neconformă conformă neconformă
- X X - U.a. nu se consideră la plată pentru înfiinţare pentru anul de cerere în curs. Beneficiarul poate resolicita la plată u.a. declarate neconforme după remedierea cauzelor care au dus la stabilirea neconformităţilor cu condiţia realizării lucrărilor de înfiinţare în perioada celor 2 ani de la data semnării angajamentului.
X - - X
- X - X
Sub 50% Toate situaţiile Toate situaţiile U.a. nu se consideră la plată pentru înfiinţare pentru anul de cerere în curs. Angajamentul se închide pentru u.a. respectivă, iar sumele plătite anterior se recuperează.
17. (CS) Respectarea cerinţei privind înştiinţarea în termen de maximum 10 zile lucrătoare a Gărzii Forestiere asupra finalizării lucrărilor prevăzute de Prima 1 În cazul în care beneficiarul nu a notificat Garda Forestieră în termen de maximum 10 zile lucrătoare cu privire la finalizarea lucrărilor prevăzute de Prima 1, aşa cum sunt acestea prevăzute în proiectul tehnic, iar acest fapt conduce la imposibilitatea completării de către inspectorii GF a tuturor elementelor prevăzute de formularele specifice, atunci plata pentru anul de cerere în cauză se refuză. Suma nu mai poate fi resolicitată, dar angajamentul pentru respectivul u.a. rămâne valabil. Verificarea se realizează la nivel de u.a. de către experţii APIA. În cazul în care în documentele întocmite de GF referitoare la verificările pe teren asupra lucrărilor din cadrul Primei 1 nu se regăsesc toate informaţiile prevăzute de formularele specifice, atunci se va aplica prezenta sancţiune.

* Compoziţia de împădurire conformă = proporţia de participare a speciilor constatată pe teren este cea prevăzută în proiectul tehnic, fiind admisă o abatere maximă de +/-10% faţă de procentul de participare a fiecărei specii. Neconformă = orice altă proporţie de participare a speciilor puieţilor care nu este conformă. ** Desimea plantaţiei conformă = desimea plantaţiei forestiere înfiinţate este cea prevăzută în proiectul tehnic, fiind admisă o abatere maximă de +/-10% faţă de procentul prevăzut. Neconformă = orice altă desime a puieţilor care nu este conformă. 2. Verificările prevăzute la nr. crt. 2-12 şi, după caz, nr. crt. 16 din tabel se vor realiza de către autorităţile competente pentru toate tranşele de plată aferente Primei 2 (întreţinere/îngrijire şi pierdere de venit), pe toată perioada de implementare a angajamentului, iar condiţiile asumate prin angajament trebuie respectate pe toată durata valabilităţii acestuia. 3. Angajamentul se închide, iar sumele plătite anterior se recuperează, în cazul în care la finalizarea verificărilor pentru toate cererile de plată aferente lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei, pe toate u.a. din cererea de sprijin, suprafaţa totală eligibilă din cererea de sprijin scade sub 70% ca urmare a excluderii de suprafeţe sau de u.a. din angajament. 4. În cazul în care o cerere de plată se regăseşte în eşantionul de supracontrol, valoarea eligibilă finală va fi determinată în urma acestor controale. 5. În cazul în care nerespectarea unuia sau mai multor criterii de eligibilitate şi/sau cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire determină reduceri de suprafeţe pe aceeaşi u.a. sau grup de plată, se va aplica reducerea cea mai mare. 6. În cazul în care în oricare an de angajament există neconformităţi/situaţii care implică excluderea din angajament a tuturor u.a. şi închiderea acestuia (cu excepţia cazurilor de forţă majoră), se vor recupera toate sumele plătite anterior, inclusiv valoarea cuantumului acordat pentru proiectul tehnic. În cazul în care în oricare an de angajament există recuperări de sume care implică excluderea din angajament a uneia sau mai multor u.a., dar angajamentul rămâne valabil, indiferent de numărul de u.a. rămase sub angajament, atunci valoarea acordată pentru proiectul tehnic nu se recuperează. Prevederile pct. 6 se aplică sancţiunilor prevăzute în tabel. Secţiunea a 2-aSancţiuni administrative aplicate conform art. 63 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control, măsurile de dezvoltare rurală şi ecocondiţionalitatea, cu modificările şi completările ulterioare În cazul în care suma aferentă Primei 1 solicitată de beneficiar pe baza cererii de plată depăşeşte cu mai mult de 10% suma aferentă Primei 1 care trebuie plătită beneficiarului după aplicarea tuturor sancţiunilor de la secţiunea 1, se aplică o sancţiune administrativă care va avea valoarea diferenţei dintre cele două sume, însă sancţiunea nu trebuie să implice mai mult decât retragerea totală a sprijinului pentru respectiva cerere de plată. Secţiunea a 3-aAlte prevederi 1. Beneficiarul trebuie să depună cererea de plată aferentă Primei 1 în perioada comunicată anual de APIA pe site-ul www.apia.org.ro. Nu se pot depune cereri de plată ulterior acestei perioade. 2. Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată-limită de depunere a cererilor de plată cu penalităţi. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată. 3. În cazul în care beneficiarul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea plantaţiei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat prevederile asumate prin angajament. În acest caz beneficiarului nu i se va acorda nicio plată pentru anul în curs şi, în plus, i se vor recupera toate sumele acordate până la acel moment pentru respectivul angajament. 4. O cerere de plată poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care beneficiarul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, beneficiarul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, beneficiarul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, beneficiarul nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată. 5. Recuperarea sumelor aferente plăţilor acordate necuvenit în anii precedenţi şi stabilite prin prezentul sistem de sancţiuni se poate compensa în conformitate cu prevederile art. 28 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare şi transparenţa, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv statele membre compensează orice creanţă restantă a unui beneficiar stabilită în conformitate cu dreptul naţional din orice plăţi viitoare care urmează a fi efectuate de agenţia de plăţi responsabilă cu recuperarea creanţei de la respectivul beneficiar. 6. Declaraţiile pe propria răspundere depuse în cadrul unei cereri de plată de către beneficiar care se constată în urma verificărilor că sunt neconforme cu realitatea se sancţionează cu excluderea de la plată şi închiderea angajamentului. 7. Beneficiarii care sunt eligibili doar pentru sprijinul acordat prin Prima 1 sau cei care, deşi sunt eligibili pentru una sau toate componentele Primei 2, nu solicită sprijin financiar în acest sens trebuie să respecte condiţiile asumate prin angajament pe toată perioada de implementare a acestuia (12 ani de la data demarării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei la nivel de u.a.) în conformitate cu prevederile pct. 2. Perioada de implementare a angajamentului din cadrul anexei nr. 11 - „Angajament privind acordarea sprijinului financiar" la Ghidul solicitantului, precum şi cu cele prevăzute în cadrul formularului IV „Declaraţii privind condiţiile şi modalităţile de acordare a sprijinului aferent schemei de ajutor de stat «Sprijin pentru împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite»" din cadrul Cererii de sprijin depuse pentru accesarea submăsurii. Astfel, în cazul în care, în oricare din anii de implementare a angajamentului ulteriori realizării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei, se constată că nu au fost respectate oricare din prevederile proiectului tehnic de împădurire, inclusiv cele privind împrejmuirea, parte a cererii de sprijin, precum şi cele asumate prin semnarea angajamentului, se vor aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Valorile debitelor constituite ca urmare a constatării unor nereguli vor fi proporţionale cu neconformităţile constatate în urma controalelor, similar prevederilor Sistemului de sancţiuni aferent Primei 2. Valoarea acestor debite nu va putea să implice mai mult decât retragerea totală a sprijinului acordat. ANEXA Nr. 2SISTEMUL DE SANCŢIUNI pentru schema de ajutor de stat „Sprijin pentru prima împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite", aferentă măsurii 08 „Investiţii în dezvoltarea zonelor împădurite şi în îmbunătăţirea viabilităţii pădurilor", submăsura 8.1 „Împăduriri şi crearea de suprafeţe împădurite" din cadrul PNDR 2014-2020, aferent Primei 2 - Prima pentru acoperirea costurilor de întreţinere şi îngrijire a plantaţiei forestiere şi pentru compensarea pierderilor de venit agricol ca urmare a împăduririi Capitolul IPrevederi generale 1. Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de plată depuse de beneficiari aferente Primei 2 - Prima pentru acoperirea costurilor de întreţinere şi îngrijire a plantaţiei forestiere şi pentru compensarea pierderilor de venit agricol ca urmare a împăduririi, se stabileşte ţinându-se cont de nerespectarea: criteriilor de eligibilitate, a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv nerespectarea prevederilor angajamentului, ale proiectului tehnic de împădurire, nerespectarea cerinţelor privind nedeclararea tuturor parcelelor agricole şi ecocondiţionalitatea, precum şi a altor prevederi legale aplicabile. 2. Pentru aplicarea sistemului de sancţiuni aferent componentelor Primei 2 se ia în considerare, pentru cererea de plată din anul în curs, suprafaţa determinată a unităţii amenajistice (u.a. ) din angajament pentru anul precedent de cerere. 3. Pentru costurile standard aferente Primei 2, pe tipuri de plantaţie şi în cadrul acestora pe grupuri de plată, se aplică 6 categorii de sancţiuni, în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire;
C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;
D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor din exploataţiile agricole;
E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii din exploataţiile agricole;
F. sancţiuni suplimentare/alte prevederi.

4. Beneficiarul nu va fi sancţionat, dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislaţiei în vigoare şi reglementărilor procedurale specifice de implementare a Programului Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, recunoscute în special, după cum urmează: a)decesul beneficiarului; b)incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului; c)o catastrofă naturală gravă care afectează puternic terenul din cererea de sprijin, în conformitate cu anexa nr. 1 la Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007; d)o boală a plantelor care afectează plantaţia forestieră; e)exproprierea întregii suprafeţe sau a unei mari părţi a acesteia (dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii de sprijin); f)o situaţie epidemiologică internaţională, declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii, incidentă şi pe teritoriul României, reglementată în condiţiile stabilite prin legislaţia naţională şi reglementările procedurale specifice de implementare a PNDR. Pierderile provocate de boli, insecte dăunătoare şi animale sunt luate în considerare numai atunci când beneficiarul nu dispune de metodele de prevenire şi combatere necesare, din motive neimputabile lui [conform prevederilor al art. 2 alin. (2) din Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 766/2007]. 5. Nu se solicită rambursarea parţială sau integrală a sprijinului în cazuri de forţă majoră sau circumstanţe excepţionale acordat în anul/în anii anterior(i) anului în care s-a manifestat forţa majoră şi/sau circumstanţele excepţionale, plata realizându-se pentru cheltuielile efectuate aferente activităţilor finalizate la nivel de u. a, iar angajamentul rămâne în vigoare pentru anii următori. În caz de forţă majoră sau circumstanţe excepţionale, angajamentul se închide numai în situaţia în care nu se pot atinge obiectivele propuse prin implementarea acestuia. 6. Definiţii: a)grupă de culturi (grup de plată) - o grupă pentru fiecare dintre suprafeţele declarate în scopul aplicării schemei de ajutor de stat, în cazul căreia este aplicabilă o rată a sprijinului diferită; b)suprafaţă determinată - suprafaţa unităţilor amenajistice rezultată în urma tuturor controalelor (controale administrative şi/sau controale la faţa locului). Capitolul IICategorii de sancţiuni Secţiunea 1Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor 1. Dacă la nivelul unei grupe de plată diferenţa dintre suprafaţa declarată în cererea de plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare faţă de suprafaţa determinată, atunci suprafaţa determinată va fi considerată egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată. 2. Dacă suprafaţa declarată în cererea de plată depăşeşte cu un procent mai mare de 3% sau 2 hectare suprafaţa determinată, dar este mai mică sau egală cu 20% din această suprafaţă, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate. 3. Dacă suprafaţa declarată în cererea de plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată. 4. Dacă suprafaţa declarată în cererea de plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, beneficiarul este exclus de la plată pentru anul în cauză şi, în plus, acesta este sancţionat cu valoarea cuantumului ajutorului sau sprijinului care corespunde diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată. Fac excepţie de la aplicarea sancţiunilor de supradeclarare, aşa cum sunt acestea prevăzute la pct. 2, 3 şi 4, unităţile amenajistice care îndeplinesc condiţiile privind posibilitatea resolicitării la plată la cererea anului următor (n+1). În cazul în care respectivele u.a. nu sunt resolicitate la plată în anul următor (n+1), sancţiunea care trebuia aplicată iniţial (n) se va aplica valorii eligibile stabilită pentru plată în anul în curs (n+1). Secţiunea a 2-aSancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire 1. Suma care trebuie plătită beneficiarului pentru cererea de plată se va calcula luându-se în considerare suprafaţa rezultată la nivel de unitate amenajistică după verificarea respectării criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire din tabelul de mai jos . În cazul în care se constată neîndeplinirea unor criterii de eligibilitate şi/sau a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, suprafaţa eligibilă pentru plată se diminuează cu suprafaţa pentru care nu au fost îndeplinite respectivele criterii şi/sau condiţii sau suprafaţa redusă după aplicarea sancţiunilor prevăzute. Tabel - Criterii, determinări, elemente de control/verificare

Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
1. (CE) Suprafaţa terenului pe care s-au realizat perdele forestiere de protecţie este de minimum 0,5 ha. Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada de angajament. În cazul în care condiţia nu este respectată în oricare din anii de implementare a angajamentului, sunt excluse din angajament u.a. aferente perdelelor forestiere, angajamentul se închide, iar sumele plătite anterior se recuperează. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
2. (CE) Suprafaţa terenului pe care s-au realizat trupuri de pădure este de minimum 1 ha. Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada de angajament. În cazul în care condiţia nu este respectată în oricare din anii de implementare a angajamentului, sunt excluse din angajament u.a. aferente trupurilor de pădure, angajamentul se închide, iar sumele plătite anterior se recuperează. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către APIA.
3. (CE) Suprafaţa compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,1 ha în cazul realizării de perdele forestiere. Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada de angajament. Se exclud de la plată şi din angajament unitatea amenajistică sau, după caz, unităţile amenajistice care alcătuiesc o suprafaţă minimă compactă de 0,1 ha, care în urma verificărilor aferente lucrărilor de întreţinere nu îndeplineşte/ îndeplinesc acest criteriu, iar sumele plătite se recuperează cu aplicarea sancţiunilor de supradeclarare atât în campania în curs, cât şi în campaniile anterioare. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către APIA.
4. (CE) Suprafaţa compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,5 ha în cazul realizării de trupuri de pădure. Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada de angajament. Se exclud de la plată şi din angajament unitatea amenajistică sau, după caz, unităţile amenajistice care alcătuiesc o suprafaţă minimă compactă de 0,5 ha, care în urma verificărilor aferente lucrărilor de întreţinere nu îndeplineşte/ îndeplinesc acest criteriu, iar sumele plătite se recuperează cu aplicarea sancţiunilor de supradeclarare atât în campania în curs, cât şi în campaniile anterioare. Condiţia se verifică atât administrativ, cât şi pe teren (după caz) de către APIA.
5. (CE) Beneficiarii măsurii nu trebuie să fie persoane aflate în dificultate, aşa cum sunt definite conform prevederilor Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate. Pentru anul cererii de plată în cauză (anul n) se refuză la plată pentru categoriile de plăţi aferente Primei 2. Plăţile aferente anului n se pot resolicita doar în anul următor (n+1). Dacă se constată că şi în anul n+1 criteriul nu este îndeplinit, angajamentul se închide. Verificarea respectării acestei condiţii se realizează anual de APIA pe baza documentelor ataşate cererii de plată care însoţesc Declaraţia pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „Întreprindere în dificultate" - anexa nr. 2 din Ghidul solicitantului.
6. (CS) Beneficiarii schemei nu trebuie să fie beneficiari ai altor forme de sprijin din fondurile structurale şi de investiţii europene (ESI) sau alte fonduri publice pentru aceeaşi suprafaţă de teren pe perioada de acordare a sprijinului în baza schemei, cu excepţia, după caz, a plăţilor directe (pilonul I al Politicii agricole comune - PAC) sau a plăţilor compensatorii acordate pe suprafaţă prin măsurile de dezvoltare rurală. Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada angajamentului. Se refuză la plată, pentru categoriile de plăţi aferente Primei 2, u.a. pentru care nu este îndeplinit acest criteriu pentru anul cererii de plată în cauză (anul n). Plăţile aferente anului n se pot resolicita doar în anul următor (n+1). Dacă se constată că şi în anul n+1 criteriul nu este îndeplinit, u.a. pentru care nu a fost îndeplinit criteriul se exclude de la plată, iar angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Verificarea se va efectua prin interogarea Sistemului integrat de administrare şi control (IACS)/IPA Online şi conform bazei de date a Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) cu privire la unităţile amenajistice care fac obiectul angajamentului.
7. (CS) Materialul forestier utilizat la lucrările de împădurire trebuie să respecte prevederile fişei tehnice a măsurii şi a Legii nr. 107/2011 privind comercializarea materialelor forestiere de reproducere. Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada angajamentului. În cazul în care, ulterior perioadei de înfiinţare a plantaţiei, sunt necesare completări cu material forestier, acesta trebuie să respecte cerinţele legale în domeniu. Astfel: 1. În cazul în care, la nivel de unitate amenajistică, între 3% şi 10% (inclusiv) din puieţii utilizaţi în Se verifică de către Garda Forestieră (GF) documentele care atestă provenienţa materialului săditor, la faţa locului, odată cu verificarea modului de realizare a lucrărilor de completare cu material săditor.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
lucrările de reîmpădurire nu respectă condiţia, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente costului standard privind lucrările de întreţinere pentru u.a. respectivă se diminuează cu 10%, angajamentul rămâne în vigoare, iar fermierului i se aplică sancţiuni de supradeclarare. Sumele acordate în anii precedenţi nu se recuperează. 2. În cazul în care, la nivel de unitate amenajistică, un procent mai mare de 10%, dar nu mai mare de 20% din puieţii utilizaţi în lucrările de reîmpădurire nu respectă condiţia, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente costului standard privind lucrările de întreţinere pentru u.a. respectivă se diminuează cu 25%, angajamentul rămâne în vigoare, iar fermierului i se aplică sancţiuni de supradeclarare. Sumele acordate în anii precedenţi nu se recuperează. 3. Unitatea amenajistică în care mai mult de 20% din puieţii utilizaţi în lucrările de reîmpădurire nu respectă condiţia este exclusă de la plată pentru toate categoriile de plăţi pentru anul în curs, angajamentul rămâne în vigoare, iar fermierului i se aplică sancţiuni de supradeclarare. Sumele acordate în anii precedenţi nu se recuperează.
8. (CE) Terenurile grevate de sarcini, conform evidenţelor cadastrale locale, nu sunt eligibile. Se refuză la plată, pentru categoriile de plăţi aferente Primei 2, u.a. pentru care nu este îndeplinit acest criteriu pentru anul cererii de plată în cauză (anul n). Plăţile aferente anului n se pot resolicita doar în anul următor (n+1). Dacă se constată că şi în anul n+1 criteriul nu este îndeplinit, u.a. pentru care nu a fost îndeplinit criteriul se exclude de la plată, iar angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Verificarea se va realiza anual de APIA pe baza documentelor privind dreptul de utilizare a terenului, ataşate la fiecare cerere de plată - anexa nr. 14 din Ghidul solicitantului.
9. (CS) Beneficiarul trebuie să facă dovada deţinerii/gestionării cu continuitate a terenurilor care fac obiectul angajamentului pe toată perioada implementării acestuia; documentele doveditoare ale dreptului de utilizare a terenului trebuie să aibă ca obiect/destinaţie „crearea de suprafeţe împădurite"/„suprafeţe împădurite". Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada angajamentului. Se exclude de la plată unitatea amenajistică care nu îndeplineşte acest criteriu la momentul depunerii cererii de plată şi se recuperează eventualele sume primite anterior pentru aceasta, iar aceasta este exclusă din angajament; angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Excluderea de la plată şi din angajament se aplică tuturor unităţilor amenajistice pentru care nu există documente care să ateste deţinerea/gestionarea cu continuitate a terenurilor. Se verifică documentele care atestă dreptul de proprietate, în cazul deţinătorilor de teren, şi cele care atestă dreptul de utilizare, în cazul celorlalte categorii de beneficiari.
10. (CS) Lucrările de întreţinere prevăzute în proiectul tehnic de împădurire trebuie executate de persoane juridice sau sub îndrumarea persoanelor fizice, atestate de autoritatea naţională în domeniul silviculturii, conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea persoanelor juridice care realizează lucrări de regenerare şi întreţinere a seminţişurilor şi plantaţiilor, Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada de angajament. În cazul în care condiţia nu este respectată în oricare din anii de implementare, pentru oricare dintre unităţile amenajistice, angajamentul se amendează prin eliminarea respectivei unităţi amenajistice, iar sumele deja plătite pentru acestea în anii anteriori se recuperează, cu aplicarea sancţiunilor de supradeclarare atât în campania în curs, cât şi în campaniile anterioare. Se efectuează verificări ale GF, ale documentelor deţinute de persoanele juridice care execută lucrările de plantare sau ale persoanelor fizice care supraveghează executarea lucrărilor (diriginţi de şantier) care să certifice faptul că aceste entităţi sunt atestate de autoritatea naţională în domeniul silviculturii, conform Ordinului ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010 pentru efectuarea lucrărilor.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
lucrări de îngrijire a arboretelor, precum şi atestarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea şi/sau execută lucrări de îmbunătăţiri funciare în domeniul silvic, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministerului mediului şi pădurilor nr. 718/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea şi/sau execută lucrări de îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic, cu precizarea că persoanele fizice au calitatea de diriginte de şantier, conform art. 30 lit. e) din Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare.
11. (CS) Respectarea la nivel de unitate amenajistică a menţinerii suprafeţei determinate în anul anterior 1. Dacă suprafaţa determinată aferentă cererii de plată pentru anul în curs (anul n) a unei u.a. este mai mică decât suprafaţa determinată pentru cererea de plată din anul anterior (n-1) aferentă u.a. respective cu maximum 10% din suprafaţa determinată aferentă cererii de plată pentru anul n-1, suprafaţa pentru care se calculează valoarea plăţii aferente Primei 2 este suprafaţa determinată aferentă anului n, din care se scade dublul diferenţei de suprafaţă constatate. Angajamentul se amendează prin preluarea suprafeţei determinate a u.a aferente anului n. 2. Dacă suprafaţa determinată aferentă cererii de plată pentru anul n-1 a unei u.a. depăşeşte suprafaţa determinată aferentă cererii de plată pentru anul n cu mai mult de 10% din suprafaţa determinată aferentă cererii de plată pentru anul n-1, u.a. este exclusă de la plată şi din angajament prin amendarea acestuia. Verificarea acestei cerinţe se realizează de APIA prin analizarea/compararea suprafeţei determinate în anul n-1 cu cea determinată în anul n.
12. (CS) Respectarea cerinţei privind starea şi reuşita plantaţiei, raportată la normele tehnice privind efectuarea controlului anual al regenerărilor Procentul de menţinere a reuşitei plantaţiei Conformitatea privind efectuarea lucrărilor de întreţinere a plantaţiei Suprafaţa eligibilă pe u.a. pentru constituirea grupului de plată aferent lucrărilor de întreţinere acordată la nivel de u.a.
conformă neconformă
> = procentul menţionat în normele tehnice X - Se consideră la plata costului standard aferent lucrărilor de întreţinere pentru anul de cerere în curs întreaga suprafaţă a u.a.
- X 0%
Procent de prindere între 50% şi procentul de reuşită minim pentru calificativul „bine", prevăzut în normele tehnice X - Suprafaţa eligibilă la plată pentru u.a respectivă va fi diminuată cu diferenţa dintre procentul de reuşită minim

X

Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/Cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeţei eligibile după aplicarea sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate şi a cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
Procentul de menţinere a reuşitei plantaţiei Conformitatea privind efectuarea lucrărilor de întreţinere a plantaţiei Suprafaţa eligibilă pe u.a. pentru constituirea grupului de plată aferent lucrărilor de întreţinere acordată la nivel de u.a.
conformă neconformă
pentru calificativul „bine" şi procentul de prindere constatat în teren.
- X 0%
< 50% Indiferent de decizia privind gradul de conformitate a plantaţiei U.a. nu se consideră la plată pentru înfiinţare pentru anul de cerere în curs. Angajamentul se închide pentru u.a. respectivă, iar sumele plătite anterior se recuperează.
13. (CS) Respectarea cerinţei privind menţinerea indicelui de închidere a coronamentului de minimum 0,7 pe toată perioada cuprinsă între data declarării închiderii stării de masiv a plantaţiei şi data finalizării angajamentului, precum şi a realizării lucrărilor de îngrijire în conformitate cu prevederile proiectului tehnic de împădurire 13.1. Procentul de neconformitate a suprafeţei cu indicele de închidere a coronamentului de minimum 0,7 Procent sancţiune
13.2. Procentul de neconformitate a indicelui de închidere a coronamentului afectează între 1-20% (inclusiv) din suprafaţa u.a., dar nu este mai mic de 0,6, iar media valorii la nivelul întregului u.a. este de cel puţin 0,7. Suprafaţa eligibilă la plată pentru u.a. respectivă va fi diminuată cu 10%, cu aplicarea sancţiunii de supradeclarare.
13.3. Procentul de neconformitate a indicelui de închidere a coronamentului afectează mai mult de 20% din suprafaţa u.a., indiferent de valoarea medie la nivelul întregului u.a. Suprafaţa eligibilă la plată pentru u.a respectivă va fi de 0 ha.
13.4. Valoarea indicelui de închidere a coronamentului la nivelul întregului u.a. scade sub 0,7. Sumele plătite anterior se vor recupera, iar u.a. se exclude din angajament.
14. (CS) Respectarea cerinţei privind înştiinţarea în termen de maximum 10 zile lucrătoare a Gărzii Forestiere asupra finalizării lucrărilor aferente Primei 2 În cazul în care beneficiarul nu a notificat Garda Forestieră în termen de maximum 10 zile lucrătoare cu privire la finalizarea lucrărilor aferente Primei 2, aşa cum sunt acestea prevăzute în proiectul tehnic, iar acest fapt conduce la imposibilitatea completării de către inspectorii GF a tuturor elementelor prevăzute de formularele specifice, atunci plata pentru anul de cerere în cauză se refuză, fără aplicarea sancţiunilor de supradeclarare. Suma nu mai poate fi resolicitată, dar angajamentul pentru respectivul u.a. rămâne valabil. Verificarea se realizează la nivel de u.a. de către experţii APIA. În cazul în care în documentele întocmite de GF aferente verificărilor pe teren asupra lucrărilor din cadrul Primei 2 nu se regăsesc toate informaţiile prevăzute de formularele specifice, atunci se va aplica prezenta sancţiune.

NOTĂ: Unităţile amenajistice excluse de la plată în conformitate cu prevederile de la nr. crt. 3 şi 4 nu sunt luate în considerare la determinarea suprafeţelor totale precizate la nr. crt. 1 şi 2 . În cazul în care nerespectarea unuia sau mai multor criterii de eligibilitate şi/sau cerinţe asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului şi a proiectului tehnic de împădurire determină reduceri de suprafeţe pe aceeaşi u.a. sau grup de plată, se va aplica reducerea cea mai mare. 2. Angajamentul se închide, iar sumele plătite anterior se recuperează, în cazul în care la finalizarea verificărilor pentru toate cererile de plată/angajamentele (în cazul în care beneficiarii nu mai sunt eligibili pentru Prima 2 sau în cazul beneficiarilor care nu au depus cerere de plată în anul în cauză) suprafaţa totală eligibilă din cererea de sprijin iniţială scade sub 70% ca urmare a excluderii de suprafeţe sau de u.a. din angajament. În cazul în care o cerere de plată se regăseşte în eşantionul de supracontrol, valoarea eligibilă finală va fi determinată în urma acestor controale. 3. În cazul în care în oricare an de angajament există neconformităţi/situaţii care implică excluderea din angajament a tuturor u.a., şi închiderea acestuia (cu excepţia cazurilor de forţă majoră), se vor recupera toate sumele plătite anterior, inclusiv valoarea cuantumului acordat pentru proiectul tehnic. În cazul în care în oricare an de angajament există recuperări de sume care implică excluderea din angajament a uneia sau mai multor u.a., dar angajamentul rămâne valabil, indiferent de numărul de u.a. rămase sub angajament, atunci valoarea acordată pentru proiectul tehnic nu se recuperează. Prevederile pct. 3 se aplică sancţiunilor prevăzute în tabel. Secţiunea a 3-aSancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată Beneficiarul trebuie să depună cererea de plată pentru Prima 2 în perioada comunicată anual de APIA pe site-ul www.apia.org.ro Beneficiarul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale. Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, beneficiarul poate depune cererea de plată după data-limită stabilită, dar fără să depăşească 25 de zile calendaristice. Însă, în acest caz se va aplica o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul beneficiarul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, beneficiarul nu va mai putea depune cererea de plată. Modificările la o cerere de plată pot fi acceptate fără aplicarea unei sancţiuni până la data stabilită de depunere a cererii. Introducerea unei modificări pentru cerere după data-limită de depunere a cererii, dar fără să depăşească 25 de zile calendaristice, presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele cuvenite. Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor de plată. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată. O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care beneficiarul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea beneficiarului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, beneficiarul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, beneficiarul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, beneficiarul nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată. Secţiunea a 4-aSancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor din exploataţiile agricole Fermierii care solicită plăţi pentru angajamente privind întreţinerea, îngrijirea şi pierderea de venit au obligaţia de a declara toate suprafeţele agricole ale exploataţiei. În cazul în care, pentru un anumit an, un beneficiar nu declară toate suprafeţele agricole aferente exploataţiei agricole, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea unică de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor aferente Primei 2 cuvenite beneficiarului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3% în funcţie de gravitatea omisiunii, astfel: a)dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 1%; b)dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 2%; c)dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul va fi sancţionat cu un procent de 3%.În cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea unică de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, beneficiarul nu va fi sancţionat. Secţiunea a 5-aSancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii din exploataţiile agricole Fermierii care solicită plăţi pentru angajamente privind întreţinerea, îngrijirea şi pierderea de venit au obligaţia de a respecta pe suprafaţa întregii ferme normele privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 352/636/54/2015 pentru aprobarea normelor privind ecocondiţionalitatea în cadrul schemelor şi măsurilor de sprijin pentru fermieri în România, cu modificările ulterioare. În cazul în care se constată nerespectarea de către fermieri a cerinţelor obligatorii, se vor aplica sancţiunile administrative în conformitate cu Sistemul de sancţiuni pentru nerespectarea normelor de ecocondiţionalitate în vigoare. Secţiunea a 6-aSancţiuni suplimentare/Alte prevederi 1. În cazul în care beneficiarul care a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea plantaţiei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat prevederile angajamentului. În acest caz beneficiarului nu i se va acorda nicio plată pentru anul în curs şi, în plus, i se vor recupera toate sumele acordate până la momentul respectiv (dacă este cazul). 2. Declaraţiile pe propria răspundere depuse în cadrul unei cereri de plată de către beneficiar care se constată în urma verificărilor că sunt neconforme cu realitatea se sancţionează cu excluderea de la plată şi închiderea angajamentului. 3. Recuperarea sumelor aferente sancţiunilor prevăzute în prezentul sistem de sancţiuni, precum şi a sumelor aferente plăţilor acordate necuvenit în anii precedenţi şi stabilite prin prezentul sistem de sancţiuni se poate compensa în conformitate cu prevederile art. 28 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei din 6 august 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare şi transparenţa, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv statele membre compensează orice creanţă restantă a unui beneficiar stabilită în conformitate cu dreptul naţional, din orice plăţi viitoare care urmează a fi efectuate de agenţia de plăţi responsabilă cu recuperarea creanţei de la respectivul beneficiar. Dacă suma rezultată din sancţiunile astfel stabilite nu poate fi reţinută în totalitate în cei 3 ani calendaristici care urmează anului calendaristic al constatării, soldul se anulează. 4. Sancţiunile respectă principiul aplicării unui tip de sancţiune o singură dată pe un grup de plată. Astfel, modalitatea de aplicare a acestora asupra unui grup de plată este următoarea: la valoarea declarată eligibilă primele se vor aplica sancţiunile administrative care se referă la supradeclararea suprafeţelor, la suma rămasă se vor aplica sancţiunile aferente nerespectării criteriilor de eligibilitate şi cerinţelor asimilate criteriilor de eligibilitate etc. 5. Beneficiarii care sunt eligibili doar pentru sprijinul acordat prin Prima 1 sau cei care, deşi sunt eligibili pentru una sau toate componentele Primei 2, nu solicită sprijin financiar în acest sens trebuie să respecte condiţiile asumate prin angajament pe toată perioada de implementare a acestuia (12 ani de la data demarării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei la nivel de u.a.) în conformitate cu prevederile pct. 2. Perioada de implementare a angajamentului din cadrul anexei nr. 11 - „Angajament privind acordarea sprijinului financiar" la Ghidul solicitantului, precum şi cele prevăzute în cadrul Formularului IV „Declaraţii privind condiţiile şi modalităţile de acordare a sprijinului aferent schemei de ajutor de stat «Sprijin pentru împădurire şi crearea de suprafeţe împădurite»" din cadrul cererii de sprijin depuse pentru accesarea submăsurii. Astfel, în cazul în care, în oricare din anii de implementare a angajamentului ulteriori realizării lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei, se constată că nu au fost respectate oricare din prevederile proiectului tehnic de împădurire, inclusiv cele privind împrejmuirea, parte a cererii de sprijin, precum şi cele asumate prin semnarea angajamentului, se vor aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Valorile debitelor constituite ca urmare a constatării unor nereguli vor fi proporţionale cu neconformităţile constatate în urma controalelor, similar prevederilor Sistemului de sancţiuni aferent Primei 2, cu excepţia debitelor aferente nerespectării angajamentului în ceea ce priveşte menţinerea împrejmuirii plantaţiei pe toată perioada de aplicare a angajamentului care se vor stabili după cum urmează:

Cerinţa Mod de verificare Responsabil verificare
Împrejmuirea se va menţine în stare funcţională cel puţin pe perioada de implementare a angajamentului. Se verifică menţinerea acestui criteriu pe toată perioada angajamentului. În cazul în care pe perioada de implementare a angajamentului se constată lipsa elementelor componente ale împrejmuirii aşa cum sunt acestea prevăzute în schiţa împrejmuirii din proiectul tehnic de împădurire sau deteriorarea acestora, care implică lipsa continuităţii structurale a elementului respectiv, se vor constitui debite după cum urmează: 1. În cazul în care lipsa/deteriorarea elementului/elementelor component(e) al/ale împrejmuirii afectează până la 10% din perimetrul împrejmuirii trupului de pădure (suprafeţei compacte), se constituie debite în valoare de 10% din valoarea sprijinului acordat pentru împrejmuirea trupului de pădure respectiv. 2. În cazul în care lipsa/deteriorarea elementului/elementelor component(e) al/ale împrejmuirii afectează între 10% (inclusiv) şi 30% (inclusiv) din perimetrul împrejmuirii trupului de pădure (suprafeţei compacte), se constituie debite din valoarea sprijinului acordat pentru împrejmuirea trupului de pădure respectiv cu o valoare egală cu procentul aferent lipsei/deteriorării plus 15%. 3. În cazul în care lipsa/deteriorarea elementului/elementelor component(e) al/ale împrejmuirii afectează mai mult de 30% din perimetrul împrejmuirii trupului de pădure (suprafeţei compacte), debitele constituite sunt egale cu valoarea sprijinului acordat pentru împrejmuirea trupului de pădure respectiv. Se verifică de către GF anual.

NOTĂ: Valoarea acestor debite nu va putea să implice mai mult decât retragerea totală a sprijinului



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 136/2020

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 136 din 2020
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 136/2020
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu